abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 mei 2021 @ 16:45:33 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_199521515
Zijn hier mensen met recente ervaring van een Calcasa rapport? Wij willen nadenken over extra aflossen om in een lagere tariefgroep te vallen door de schuld/marktwaarde-verhouding van onze hypotheek te verlagen.

We hebben ons huis een half jaar geleden gekocht en op dit moment heb ik deze "feiten":

- Walter Living zegt 120% van wat wij hebben betaald
- Huispedia geeft een range aan van 80-100% van wat wij hebben betaald
- In de buurt staan geen huizen te koop die qua eigenschappen lijken op ons huis

Voordat wij 25 euro aan een Calcasa rapport uitgeven, wat is jullie gevoel bij Calcasa taxaties? Optimistisch of pessimistisch?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_199521591
je hebt je huis een half jaar geleden voor deze prijs gekocht... op basis van welke argumenten ben je van mening dat de marktprijs nu plots geheel anders zou liggen dan toen je je hypotheek afsloot 6 maanden terug?
(de gemiddelde prijsontwikkeling over heel 2020 was 7,8% volgens het CBS, maar dat was dus juist het jaar waaran je aan het einde je woning gekocht hebt... als er verder geen vergelijkbare woningen in de buurt nu verkocht worden, zal jullie woning als eerste in de statistieken qua vergelijking opduiken voor dezelfde prijs als waar je hem toen voor kocht)

[ Bericht 45% gewijzigd door RM-rf op 20-05-2021 17:00:04 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_199521632
Heb je je huis moeten taxeren? Want vaak staat in je taxatie-rapport een CALCASA-referentie. Daarover een index gooien, en je weet het.

En als het nog is, komt het kwartaal-bericht (eerste kwartaal 2021) binnenkort uit, dan kun je zelf gaan indexeren.

Bij mijn huis spot-on zou ik zeggen, 9k lager op mijn bod toentertijd, dus dat viel op 3,5 ton goed in de marges.
  donderdag 20 mei 2021 @ 17:26:22 #4
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_199522238
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 16:50 schreef RM-rf het volgende:
je hebt je huis een half jaar geleden voor deze prijs gekocht... op basis van welke argumenten ben je van mening dat de marktprijs nu plots geheel anders zou liggen dan toen je je hypotheek afsloot 6 maanden terug?
Dit is niet wat ik bedoel. Ik bedoel niet "de marktprijs". Ook ben ik niet zo'n gast die een soort bewijsje wil van "kijk eens even hoe stoer je woning nu in waarde is gestegen".

Ik heb een hypotheek en de enige manier om in een lagere renteklasse terecht te komen is met een (Calcasa) taxatie. Toen ik het huis kocht heb ik een gewone taxatie (door een makelaar van vlees en bloed) :P laten uitvoeren.

Er zijn echter "automatische" methoden om te taxeren; op basis van algoritmes. Dat kan logischerwijs op basis van woningen in de buurt die te koop staan, woningen die verkocht zijn, vergelijkbare woningen in andere steden, maar ook verkoopprijs woning zelf, landelijke indexatie, buurt-eigenschappen, bouwplannen, "de markt", etc. Ik ken er niet veel, maar ik weet van Walter Living, Huispedia, Funda en Calcasa. Het algoritme eráchter ken ik echter niet, ik kan alleen maar gokken.

Calcasa is de enige die bij mijn hypotheekverstrekker is toegestaan. Ik heb nog nooit Calcasa aangevraagd voor deze woning, dus ik ben gewoon benieuwd hoe Calcasa zich verhoudt tot "ouderwets met het handje laten taxeren" of ander op-algoritmen-gebaseerde methoden.

Is mijn vraag zo duidelijker?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  donderdag 20 mei 2021 @ 17:27:36 #5
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_199522255
quote:
2s.gif Op donderdag 20 mei 2021 16:54 schreef skrn het volgende:
Heb je je huis moeten taxeren? Want vaak staat in je taxatie-rapport een CALCASA-referentie. Daarover een index gooien, en je weet het.
Nee, helaas staat het woord Calcasa niet genoemd in de taxatie die door de makelaar is uitgevoerd.
  Redactie Frontpage donderdag 20 mei 2021 @ 18:37:11 #6
38148 crew  Innisdemon
pi_199523217
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 17:26 schreef JeOma het volgende:

[..]

Dit is niet wat ik bedoel. Ik bedoel niet "de marktprijs". Ook ben ik niet zo'n gast die een soort bewijsje wil van "kijk eens even hoe stoer je woning nu in waarde is gestegen".

Ik heb een hypotheek en de enige manier om in een lagere renteklasse terecht te komen is met een (Calcasa) taxatie. Toen ik het huis kocht heb ik een gewone taxatie (door een makelaar van vlees en bloed) :P laten uitvoeren.

Er zijn echter "automatische" methoden om te taxeren; op basis van algoritmes. Dat kan logischerwijs op basis van woningen in de buurt die te koop staan, woningen die verkocht zijn, vergelijkbare woningen in andere steden, maar ook verkoopprijs woning zelf, landelijke indexatie, buurt-eigenschappen, bouwplannen, "de markt", etc. Ik ken er niet veel, maar ik weet van Walter Living, Huispedia, Funda en Calcasa. Het algoritme eráchter ken ik echter niet, ik kan alleen maar gokken.

Calcasa is de enige die bij mijn hypotheekverstrekker is toegestaan. Ik heb nog nooit Calcasa aangevraagd voor deze woning, dus ik ben gewoon benieuwd hoe Calcasa zich verhoudt tot "ouderwets met het handje laten taxeren" of ander op-algoritmen-gebaseerde methoden.

Is mijn vraag zo duidelijker?
Wat gek dat ze alleen een Calcasa-taxatie accepteren.
Wie is jouw hypotheeknemer? (de hypotheekverstrekker/gever ben jijzelf)
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_199523267
Heel makkelijk: weet je welk bedrag je minimaal nodig hebt? Bel de makelaar/taxateur en geef bij hem aan welke waarde je nodig hebt en of dat realistisch is.
Weet jij en de makelaar waar je aan toe bent.
Of: je wacht een paar jaar tot de WOZ waarde voldoende gestegen is en geeft dat door aan de bank.
pi_199523477
Paar maanden geleden een Calcasa rapport aangevraagd ivm overbruggingshypotheek, was een redelijk voorzichtige prijs als ik zie waarvoor de huizen hier verkocht worden, maar ook weer niet heel laag
pi_199525556
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 18:37 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Wat gek dat ze alleen een Calcasa-taxatie accepteren.
Wie is jouw hypotheeknemer? (de hypotheekverstrekker/gever ben jijzelf)
Ze accepteren ook wel andere dingen, maar calcasa is het goedkoopste ding wat ze accepteren ;)
pi_199525838
Bij welke LTV vervalt de opslag, dat je dat nu al bereikt denkt te hebben, 6 maanden na de laatste taxatie?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Official ESF Kreviewer donderdag 20 mei 2021 @ 20:55:54 #11
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_199526183
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 18:37 schreef Innisdemon het volgende:

(de hypotheekverstrekker ben jijzelf)
Euh, nee.
pi_199530219
quote:
5s.gif Op donderdag 20 mei 2021 20:55 schreef Kreator het volgende:

[..]

Euh, nee.
Euh ja. Je geeft/verstrekt het hypotheekrecht aan de bank/financiële instelling.

De financiële instelling verstrekt/geeft je in ruil daarvoor de lening die verbonden is aan het hypotheekrecht.
pi_199530262
quote:
5s.gif Op donderdag 20 mei 2021 20:55 schreef Kreator het volgende:

[..]

Euh, nee.
De hypotheeknemer is degene ten behoeve van wie het recht van hypotheek gevestigd wordt: de geldverstrekker.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Official ESF Kreviewer donderdag 20 mei 2021 @ 22:29:48 #14
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_199530407
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 22:25 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Euh ja. Je geeft/verstrekt het hypotheekrecht aan de bank/financiële instelling.

De financiële instelling verstrekt/geeft je in ruil daarvoor de lening die verbonden is aan het hypotheekrecht.
Onnodig moeilijk gedoe. Die 'verbetering' sloeg nergens op. In de volksmond is een hypotheekverstrekker een bank die jou de hypotheek verstrekt.

https://www.google.com/search?q=Hypotheekverstrekker
pi_199530451
quote:
14s.gif Op donderdag 20 mei 2021 22:29 schreef Kreator het volgende:

[..]

Onnodig moeilijk gedoe. Die 'verbetering' sloeg nergens op. In de volksmond is een hypotheekverstrekker een bank die jou de hypotheek verstrekt.

https://www.google.com/search?q=Hypotheekverstrekker
In de volksmond, ja, maar de verbetering was correct.
  Official ESF Kreviewer donderdag 20 mei 2021 @ 22:33:41 #16
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_199530570
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 22:30 schreef baskick het volgende:

[..]

In de volksmond, ja, maar de verbetering was correct.
Nee. Zie Google. Gewoon gemeengoed.
pi_199531247
quote:
5s.gif Op donderdag 20 mei 2021 22:33 schreef Kreator het volgende:

[..]

Marketing maakt het niet feitelijk correct
pi_199535233
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 20:43 schreef baskick het volgende:
Bij welke LTV vervalt de opslag, dat je dat nu al bereikt denkt te hebben, 6 maanden na de laatste taxatie?
Wij hebben een hypotheek waarbij <80 en <70 o.a. drempels zijn. Als we het huis kopen zitten we net boven de 80 en als we een maand later de overdracht van onze oude woning hebben gehad en vervolgens een maand de nieuwe lasten betalen, zijn we gezakt tot onder de 80.

Er is niet één opslag maar vaak meerdere schijven, het is niet heel gek om zo kort na een aankoop al te zakken :)

Leuk verhaal maar dit is natuurlijk niet vergelijkbaar met TS bedenk ik me nu. Ik beredeneer obv de taxatie die er al ligt. Maar goed, TS zou ook net rond zo'n drempel kunnen zitten en dan is 10.000 stijging in waarde misschien voldoende om te zakken
pi_199535414
quote:

[..]

Grappig. In plaats van te zeggen... "goh weer wat geleerd" kan je natuurlijk ook standvastig vasthouden.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 21 mei 2021 @ 09:08:50 #20
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_199536008
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 07:58 schreef snabbi het volgende:

[..]

Grappig. In plaats van te zeggen... "goh weer wat geleerd" kan je natuurlijk ook standvastig vasthouden.
Grappig. In plaats van te zeggen.... "wellicht is er technisch ook een andere term, maar ook deze is correct en voor 99.9% van de bevolking meteen duidelijk want ondanks dat we weten dat het een leningverstrekker is voor een hypotheek zeggen we allemaal hypotheekverstrekker...." kun je natuurlijk ook met elkaar op de WGR kringverjaardag gaan zitten rukken op een hypothetische onduidelijkheid.
  vrijdag 21 mei 2021 @ 09:28:26 #21
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_199536197
Misschien kan de discussie over hypotheeknemer vs hypotheekverstrekker in een apart topic in Literatuur, Taal en Kunst? (ik heb zelf geen interesse, maar knock yourself out)

Dan ontopic over mijn vraag, onze hypotheek loopt bij Argenta. Uiteraard snap ik dat je een taxateur kunt bellen en van te voren kunt peilen wat hij er van vindt, maar een "handmatige taxatie" kost 400+ euro. Een Calcasa rapportje kost 24,95.

We zitten (omdat we al ook dit jaar al een flink deel hebben afgelost) op een grens van de schuld/marktwaardeverhoudingen. Bij Argenta is dat voor ons relevant omdat we nu op 68% zitten en op 65% vallen we in een 0.05% lagere groep. Geen wereldschokkende verschillen, maar het scheelt wel 10+ euro per maand. Dus ik heb er wel 25 euro voor over om dat tientje per maand te gaan verdienen. Maar dan wil ik dus wel een idee hebben hoe Calcasa zich verhoudt tot "de markt". Als Calcasa bijvoorbeeld 25k onder de waarde zou bungelen van een "handmatige taxatie" (of een Funda-prijsbepaling), dan hebben wij geen business case. (tenzij we nog 25k extra af zouden lossen) Dan hou ik die 24,95 op zak.

Maar, iedereen (die inhoudelijk op mijn vraag heeft geprobeerd te reageren) bedankt voor de info!!
  vrijdag 21 mei 2021 @ 09:37:17 #22
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_199536279
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 09:28 schreef JeOma het volgende:
Als Calcasa bijvoorbeeld 25k onder de waarde zou bungelen van een "handmatige taxatie" (of een Funda-prijsbepaling), dan hebben wij geen business case. (tenzij we nog 25k extra af zouden lossen) Dan hou ik die 24,95 op zak.
Als het verschil maar 10 euro per maand is, dan heb je nooit een case voor een handmatige taxatie. Want 400 euro terugverdienen kost 40 maanden. in 40 maanden (3,5 jaar) is je huis echt wel meer gestegen, in de huidige trend (7-8-9% per jaar maakt dan ws rond de 30% meer). Zeker als je nu ook aflost, dan gaat dat ws gewoon harder. Probleem is, je taxatiewaarde waarmee gerekend wordt, wordt niet geindexeerd. Dat kan je zelf doen aan de hand van of WOZ (vaak te laag, maar niets aan doen), een Calcasa rapport (conservatief) of een echte taxatie (duur).

Ik zou gewoon even wachten, dan Calcasa doen en zo je taxatiewaarde aanpassen. Het blijft een beetj een gok, maar als je ook aflost, dan kom je er vanzelf.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  vrijdag 21 mei 2021 @ 10:48:37 #23
51385 baskick
Juist ja!
pi_199537034
quote:

[..]

Gemeengoed in de volksmond ja, maar niet correct (al snapt iedereen op basis van de context hier wat er bedoeld werd).
pi_199625159
quote:
5s.gif Op donderdag 20 mei 2021 16:45 schreef JeOma het volgende:
- In de buurt staan geen huizen te koop die qua eigenschappen lijken op ons huis
Dan gaat Calcase je geen rapport geven.
Ik heb een tijdje terug aangevraagd.. ergens in het process (bij het genereren?) kwam de melding dat er te weinig vergelijkbare objecten waren.
newb
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')