Dit is niet wat ik bedoel. Ik bedoel niet "de marktprijs". Ook ben ik niet zo'n gast die een soort bewijsje wil van "kijk eens even hoe stoer je woning nu in waarde is gestegen".quote:Op donderdag 20 mei 2021 16:50 schreef RM-rf het volgende:
je hebt je huis een half jaar geleden voor deze prijs gekocht... op basis van welke argumenten ben je van mening dat de marktprijs nu plots geheel anders zou liggen dan toen je je hypotheek afsloot 6 maanden terug?
Nee, helaas staat het woord Calcasa niet genoemd in de taxatie die door de makelaar is uitgevoerd.quote:Op donderdag 20 mei 2021 16:54 schreef skrn het volgende:
Heb je je huis moeten taxeren? Want vaak staat in je taxatie-rapport een CALCASA-referentie. Daarover een index gooien, en je weet het.
Wat gek dat ze alleen een Calcasa-taxatie accepteren.quote:Op donderdag 20 mei 2021 17:26 schreef JeOma het volgende:
[..]
Dit is niet wat ik bedoel. Ik bedoel niet "de marktprijs". Ook ben ik niet zo'n gast die een soort bewijsje wil van "kijk eens even hoe stoer je woning nu in waarde is gestegen".
Ik heb een hypotheek en de enige manier om in een lagere renteklasse terecht te komen is met een (Calcasa) taxatie. Toen ik het huis kocht heb ik een gewone taxatie (door een makelaar van vlees en bloed)laten uitvoeren.
Er zijn echter "automatische" methoden om te taxeren; op basis van algoritmes. Dat kan logischerwijs op basis van woningen in de buurt die te koop staan, woningen die verkocht zijn, vergelijkbare woningen in andere steden, maar ook verkoopprijs woning zelf, landelijke indexatie, buurt-eigenschappen, bouwplannen, "de markt", etc. Ik ken er niet veel, maar ik weet van Walter Living, Huispedia, Funda en Calcasa. Het algoritme eráchter ken ik echter niet, ik kan alleen maar gokken.
Calcasa is de enige die bij mijn hypotheekverstrekker is toegestaan. Ik heb nog nooit Calcasa aangevraagd voor deze woning, dus ik ben gewoon benieuwd hoe Calcasa zich verhoudt tot "ouderwets met het handje laten taxeren" of ander op-algoritmen-gebaseerde methoden.
Is mijn vraag zo duidelijker?
Ze accepteren ook wel andere dingen, maar calcasa is het goedkoopste ding wat ze accepterenquote:Op donderdag 20 mei 2021 18:37 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Wat gek dat ze alleen een Calcasa-taxatie accepteren.
Wie is jouw hypotheeknemer? (de hypotheekverstrekker/gever ben jijzelf)
Euh, nee.quote:Op donderdag 20 mei 2021 18:37 schreef Innisdemon het volgende:
(de hypotheekverstrekker ben jijzelf)
Euh ja. Je geeft/verstrekt het hypotheekrecht aan de bank/financiële instelling.quote:
De hypotheeknemer is degene ten behoeve van wie het recht van hypotheek gevestigd wordt: de geldverstrekker.quote:
Onnodig moeilijk gedoe. Die 'verbetering' sloeg nergens op. In de volksmond is een hypotheekverstrekker een bank die jou de hypotheek verstrekt.quote:Op donderdag 20 mei 2021 22:25 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Euh ja. Je geeft/verstrekt het hypotheekrecht aan de bank/financiële instelling.
De financiële instelling verstrekt/geeft je in ruil daarvoor de lening die verbonden is aan het hypotheekrecht.
In de volksmond, ja, maar de verbetering was correct.quote:Op donderdag 20 mei 2021 22:29 schreef Kreator het volgende:
[..]
Onnodig moeilijk gedoe. Die 'verbetering' sloeg nergens op. In de volksmond is een hypotheekverstrekker een bank die jou de hypotheek verstrekt.
https://www.google.com/search?q=Hypotheekverstrekker
Nee. Zie Google. Gewoon gemeengoed.quote:Op donderdag 20 mei 2021 22:30 schreef baskick het volgende:
[..]
In de volksmond, ja, maar de verbetering was correct.
Wij hebben een hypotheek waarbij <80 en <70 o.a. drempels zijn. Als we het huis kopen zitten we net boven de 80 en als we een maand later de overdracht van onze oude woning hebben gehad en vervolgens een maand de nieuwe lasten betalen, zijn we gezakt tot onder de 80.quote:Op donderdag 20 mei 2021 20:43 schreef baskick het volgende:
Bij welke LTV vervalt de opslag, dat je dat nu al bereikt denkt te hebben, 6 maanden na de laatste taxatie?
Grappig. In plaats van te zeggen... "goh weer wat geleerd" kan je natuurlijk ook standvastig vasthouden.quote:
Grappig. In plaats van te zeggen.... "wellicht is er technisch ook een andere term, maar ook deze is correct en voor 99.9% van de bevolking meteen duidelijk want ondanks dat we weten dat het een leningverstrekker is voor een hypotheek zeggen we allemaal hypotheekverstrekker...." kun je natuurlijk ook met elkaar op de WGR kringverjaardag gaan zitten rukken op een hypothetische onduidelijkheid.quote:Op vrijdag 21 mei 2021 07:58 schreef snabbi het volgende:
[..]
Grappig. In plaats van te zeggen... "goh weer wat geleerd" kan je natuurlijk ook standvastig vasthouden.
Als het verschil maar 10 euro per maand is, dan heb je nooit een case voor een handmatige taxatie. Want 400 euro terugverdienen kost 40 maanden. in 40 maanden (3,5 jaar) is je huis echt wel meer gestegen, in de huidige trend (7-8-9% per jaar maakt dan ws rond de 30% meer). Zeker als je nu ook aflost, dan gaat dat ws gewoon harder. Probleem is, je taxatiewaarde waarmee gerekend wordt, wordt niet geindexeerd. Dat kan je zelf doen aan de hand van of WOZ (vaak te laag, maar niets aan doen), een Calcasa rapport (conservatief) of een echte taxatie (duur).quote:Op vrijdag 21 mei 2021 09:28 schreef JeOma het volgende:
Als Calcasa bijvoorbeeld 25k onder de waarde zou bungelen van een "handmatige taxatie" (of een Funda-prijsbepaling), dan hebben wij geen business case. (tenzij we nog 25k extra af zouden lossen) Dan hou ik die 24,95 op zak.
Gemeengoed in de volksmond ja, maar niet correct (al snapt iedereen op basis van de context hier wat er bedoeld werd).quote:
Dan gaat Calcase je geen rapport geven.quote:Op donderdag 20 mei 2021 16:45 schreef JeOma het volgende:
- In de buurt staan geen huizen te koop die qua eigenschappen lijken op ons huis
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |