abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 20 mei 2021 @ 09:13:00 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199515200
quote:
https://www.bd.nl/brabant(...)in-brabant~a3c79567/


DEN BOSCH - De bom barst in de Brabantse politiek. De VVD trekt de stekker uit de samenwerking met FVD en JA21, en zadelt de provincie op met een nieuwe bestuurscrisis. Voor de derde keer in dik twee jaar moet Brabant op zoek naar een nieuwe coalitie.

Na een jaar vol incidenten heeft de VVD de buik vol van de samenwerking met nieuwkomer Forum. Het recente vertrek van FVD-Statenlid Hans Smolders vormde de druppel, zo meldt VVD-fractieleider Suzanne Otters. Haar partij trekt nu de conclusie dat ‘bestuurlijke stabiliteit’ onmogelijk is met Forum en staakt de samenwerking, die van meet af aan omstreden was. De VVD kan niet zeggen dat ze niet gewaarschuwd is voor wat nu gebeurt.

De Brabantse politiek moet voor de derde keer in dik twee jaar tijd op zoek naar een nieuwe coalitie. De vorige twee hielden het onder aanvoering van de VVD hooguit ruim een jaar vol. Het verklaart de bescheidenheid van de liberalen, die nu als grootste fractie van Brabant de bal bij de andere partijen neerleggen. Fracties mogen in de Statenvergadering van komende vrijdag aangeven welke mogelijkheden zij zien, en welke rol de VVD daarin kan spelen. VVD-gedeputeerden Christophe van der Maat en Martijn van Gruijthuijsen geven beiden aan dat ze door willen in het provinciebestuur.

Incidentenreeks
FVD rolde de afgelopen maanden van het ene in het andere tumult. Dat begon in januari, toen Statenlid Stijn Roeles opstapte en Forum niet in staat bleek de vrijgekomen zetel in te vullen. Snel gevolgd door een afsplitsing binnen de fractie: drie leden van de partij gingen verder als JA21. Het vertrek van Smolders vorige week zorgde er vervolgens voor dat er zelfs twee FVD-stoeltjes leeg bleven.

Maar bovenal waarde de geest van Thierry Baudet rond in het provinciehuis. Steeds als de landelijk leider voor controverse zorgde, werd het Brabantse provinciebestuur erin meegezogen. De roep aan met name het CDA en VVD om te stoppen met de samenwerking werd met ieder incident luider. De liberalen hebben nu dus hun conclusies getrokken en trekken de stekker eruit.
Dat is slecht nieuws voor FDF-varkensbaronnen die Brabant met zoveel mogelijk varkens willen volproppen. En ook slecht nieuws voor proleten en alt-right die de Brabantse cultuur willen vernietigen.

Maar goed nieuws voor degenen die een gezond en cultureel rijk Brabant willen. *O*

[ Bericht 12% gewijzigd door Hexagon op 20-05-2021 09:18:14 ]
pi_199515273
Heel mooi nieuws inderdaad. Hopelijk komt er nu een veel groenere coalitie.

Deze oproep kan nu worden uitgevoerd: https://brabant.groenlink(...)r-coalitie-met-forum
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199515353
Dit is goed nieuws voor iedereen in Brabant, ook voor degenen die denken dat het slecht nieuws voor ze is *O* *O*
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  donderdag 20 mei 2021 @ 09:26:28 #4
351614 ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_199515371
Hopelijk nu een periode met meer bestuurlijke stabiliteit, maar ben blij dat deze coalitie nu opgebroken is.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_199515429
Wat aan de late kant maar goed, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Het CDA staat wel een beetje in z'n hemd zo.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 20 mei 2021 @ 09:33:41 #6
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199515457
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 09:18 schreef Hanca het volgende:
Heel mooi nieuws inderdaad. Hopelijk komt er nu een veel groenere coalitie.

Deze oproep kan nu worden uitgevoerd: https://brabant.groenlink(...)r-coalitie-met-forum
Want het gaat ook zoooo goed met GL in Amsterdam en Den Haag. :') _O-
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199515472
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 09:33 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Want het gaat ook zoooo goed met GL in Amsterdam en Den Haag. :') _O-
Dat doet niet zoveel af aan de oproep van GL in Brabant toch?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 20 mei 2021 @ 09:36:22 #8
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199515497
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 09:35 schreef Raw85 het volgende:

[..]

Dat doet niet zoveel af aan de oproep van GL in Brabant toch?
Die moeten eerst maar eens goed diep in de spiegel kijken waarom het zo fout gegaan is in Amsterdam en Den Haag voordat ze uberhaupt weer aan het pluche denken ergens in Nederland.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199515530
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 09:33 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Want het gaat ook zoooo goed met GL in Amsterdam en Den Haag. :') _O-
Je vergelijkt nu steden met een provincie. Het ging prima onder het vorige bestuur in de provincie (VVD, D66, GL, PvdA, CDA) tot CDA niet meer naar alle boeren maar alleen maar de FDF ging luisteren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199515539
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 09:36 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Die moeten eerst maar eens goed diep in de spiegel kijken waarom het zo fout gegaan is in Amsterdam en Den Haag voordat ze uberhaupt weer aan het pluche denken ergens in Nederland.
Hm, dat hoeft van mij niet per se. Dan zou het ook wel een erg ingewikkelde puzzel worden allemaal. Het CDA mag dan ook nergens meer deelnemen vanwege het gezeur in Limburg. En andere partijen zullen ook vast wel ergens een puinhoop hebben veroorzaakt in andere delen van het land.
pi_199515559
quote:
1s.gif Op donderdag 20 mei 2021 09:38 schreef Hanca het volgende:

[..]

Je vergelijkt nu steden met een provincie. Het ging prima onder het vorige bestuur in de provincie (VVD, D66, GL, PvdA, CDA) tot CDA niet meer naar alle boeren maar alleen maar de FDF ging luisteren.
Het CDA heeft nooit alleen naar FDF geluisterd? Je bedoelt misschien BBB?
pi_199515564
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 09:41 schreef Hermanusvanurbanus het volgende:

[..]

Het CDA heeft nooit alleen naar FDF geluisterd? Je bedoelt misschien BBB?
Nee, ik bedoel CDA Brabant: https://www.trouw.nl/nieu(...)democratie~bcbf30bd/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 20 mei 2021 @ 09:43:07 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199515575
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 09:36 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Die moeten eerst maar eens goed diep in de spiegel kijken waarom het zo fout gegaan is in Amsterdam en Den Haag voordat ze uberhaupt weer aan het pluche denken ergens in Nederland.
Wat hebben de Brabantse Groenlinksers precies te schaften met hun collega's in Den Haag?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 20 mei 2021 @ 09:44:50 #14
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199515598
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 09:38 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat gaat prima, maar je vergelijkt nu steden met een provincie. Het ging prima onder het vorige bestuur in de provincie (VVD, D66, GL, PvdA, CDA) tot CDA niet meer naar alle boeren maar alleen maar de FDF ging luisteren.
Nee, ik vergelijk Amsterdam, waar iedereen politiek op geilt om burgemeester te zijn en om de grootste partij te zijn, en de landelijke politiek met de Brabantse afdeling van GL.



GL moet lekker wachten tot iemand een keer bij hun komt.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199515639
quote:
1s.gif Op donderdag 20 mei 2021 09:42 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel CDA Brabant: https://www.trouw.nl/nieu(...)democratie~bcbf30bd/
Dus eigenlijk komt het door de gecreëerde stikstof crisis die geen crisis is.
pi_199515658
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 09:44 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Nee, ik vergelijk Amsterdam, waar iedereen politiek op geilt om burgemeester te zijn en om de grootste partij te zijn, en de landelijke politiek met de Brabantse afdeling van GL.
Toch een beetje appels met peren vergelijken dit.

quote:
[ link | afbeelding ]

GL moet lekker wachten tot iemand een keer bij hun komt.
GL moet helemaal niks.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_199515674
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 09:44 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
GL moet lekker wachten tot iemand een keer bij hun komt.
Je weet dus niks van de situatie, na de verkiezingen kwam er een coalitie VVD, CDA, D66, PvdA, GL. Maar na de acties van FDF stapte CDA daar uit en wierp zich met VVD en Lokaal Brabant in de armen van FvD. Die coalitie had trouwens al snel geen meerderheid meer door alle FvD afvallers, tot ze iemand van 50plus wisten over te halen om bij het CDA aan te sluiten.

Terug naar de vorige coalitie die prima kon functioneren is dus helemaal niet onlogisch. Er zijn dus al partijen bij GL gekomen, het akkoord ligt er zelfs nog wel, dat hoeven ze alleen maar af te stoffen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199515691
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 09:48 schreef Hermanusvanurbanus het volgende:

[..]

Dus eigenlijk komt het door de gecreëerde stikstof crisis die geen crisis is.
Het komt doordat een (heel klein) percentage van de boeren met een grote mond niet mee willen met de tijd en geen problemen hebben met het vernietigen van het land.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 20 mei 2021 @ 09:54:03 #19
351614 ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_199515706
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 09:44 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Nee, ik vergelijk Amsterdam, waar iedereen politiek op geilt om burgemeester te zijn en om de grootste partij te zijn, en de landelijke politiek met de Brabantse afdeling van GL.

[ link | afbeelding ]

GL moet lekker wachten tot iemand een keer bij hun komt.
Pak je nou de uitslag van de tweede kamer verkiezingen erbij? :?
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_199515755
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 09:31 schreef Raw85 het volgende:
Wat aan de late kant maar goed, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Het CDA staat wel een beetje in z'n hemd zo.
twitter

Dat zien ze zelf inmiddels blijkbaar ook in.
pi_199515857
Volgens mij is met name het CDA in deze kwestie de onbetrouwbare partner. Eerst stappen ze uit het college omdat er ook eens van hen werd gevraagd een maatregel te nemen die impopulair bleek onder een klein deel van hun achterban, en nu weigeren ze samen te werken met een partij omdat die landelijk wordt geleid door een idioot. Maar ja, dat wisten ze al langer en dan nu achteraf gaan janken. Kortom, de Brabantse politiek zou een stuk stabieler zijn zonder 't CDA.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_199515958
quote:
6s.gif Op donderdag 20 mei 2021 10:03 schreef Nielsch het volgende:
Volgens mij is met name het CDA in deze kwestie de onbetrouwbare partner. Eerst stappen ze uit het college omdat er ook eens van hen werd gevraagd een maatregel te nemen die impopulair bleek onder een klein deel van hun achterban, en nu weigeren ze samen te werken met een partij omdat die landelijk wordt geleid door een idioot. Maar ja, dat wisten ze al langer en dan nu achteraf gaan janken. Kortom, de Brabantse politiek zou een stuk stabieler zijn zonder 't CDA.
Wellicht, maar het CDA is de 2e partij met 9 van de 55 zetels. Zonder hen, FvD (6 zetels, 4 bezet), JA21 (3) en PVV (4) kom je echt heel moeilijk tot een coalitie. Dan kom je op VVD (10), D66 (5), GL (5), PvdA (3) en dan SP (5). Lijkt me niet echt een optie waar VVD in mee gaat. PvdD heeft ook nog 2 zetels, 50 plus, Lokaal Brabant en CU/SGP hebben er ieder 1.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 20-05-2021 10:21:13 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199516074
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 09:33 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Want het gaat ook zoooo goed met GL in Amsterdam en Den Haag. :') _O-
Wat gaat daar allemaal mis dan?
pi_199516149
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 10:16 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Wat gaat daar allemaal mis dan?
FEMKE HALALSEMA. die wilt ons allemaal kapot make en hier een kalifaat oprichte waar iedereen verplicht een waterpomp in elke kamer in het huis mot installeren
pi_199516225
Sneu voor de echte Brabanders dat ook daar de samenwerking met extreemrechts geen succes blijkt.
pi_199516756
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_199516998
quote:
6s.gif Op donderdag 20 mei 2021 10:03 schreef Nielsch het volgende:
Volgens mij is met name het CDA in deze kwestie de onbetrouwbare partner. Eerst stappen ze uit het college omdat er ook eens van hen werd gevraagd een maatregel te nemen die impopulair bleek onder een klein deel van hun achterban, en nu weigeren ze samen te werken met een partij omdat die landelijk wordt geleid door een idioot. Maar ja, dat wisten ze al langer en dan nu achteraf gaan janken. Kortom, de Brabantse politiek zou een stuk stabieler zijn zonder 't CDA.
Evenals de VVD?
  Beste debater 2022 donderdag 20 mei 2021 @ 11:47:56 #28
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_199517422
Mooi.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_199519777
Goed dat ze het geprobeerd hebben. In de politiek kom je bij andere bloedgroepen te zitten. Moedig dat VVD en CDA over hun schaduw zijn gestapt en samen hebben bestuurd. Zo zou het ook landelijk moeten zijn. Partijen vooraf uitsluiten en het compromis bij voorbaat uitsluiten zie ik teveel gebeuren en ik vind het jammer. Nog jammerder is dat sommigen hun eigen gelijk hiermee bevestigd zien dat uitsluiten aan de poort beter is dan het compromis zoeken en durf tonen.
pi_199520013
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 14:27 schreef TserrofEnoch het volgende:
Goed dat ze het geprobeerd hebben. In de politiek kom je bij andere bloedgroepen te zitten. Moedig dat VVD en CDA over hun schaduw zijn gestapt en samen hebben bestuurd. Zo zou het ook landelijk moeten zijn. Partijen vooraf uitsluiten en het compromis bij voorbaat uitsluiten zie ik teveel gebeuren en ik vind het jammer. Nog jammerder is dat sommigen hun eigen gelijk hiermee bevestigd zien dat uitsluiten aan de poort beter is dan het compromis zoeken en durf tonen.
Ken je de voorgeschiedenis niet? Wat is er dapper aan om een akkoord te sluiten met D66, PvdA en GL om dat vervolgens bij een beetje tegenslag te verraden en met FvD en Lokaal Brabant in bed te duiken? Ik vind dat eigenlijk gewoon laf van met name het CDA. En aan het eind van het liedje werkt de nieuwe samenwerking niet aan staan ze in hun hemd.
pi_199520814
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 14:27 schreef TserrofEnoch het volgende:
Goed dat ze het geprobeerd hebben. In de politiek kom je bij andere bloedgroepen te zitten. Moedig dat VVD en CDA over hun schaduw zijn gestapt en samen hebben bestuurd. Zo zou het ook landelijk moeten zijn. Partijen vooraf uitsluiten en het compromis bij voorbaat uitsluiten zie ik teveel gebeuren en ik vind het jammer. Nog jammerder is dat sommigen hun eigen gelijk hiermee bevestigd zien dat uitsluiten aan de poort beter is dan het compromis zoeken en durf tonen.
Samenwerking met antisemieten / racisten lijkt me voor beschaafde partijen eigenlijk nooit een heel goed idee.
Maar ik zal dan wel wat ouderwetsere normen en waarden hanteren...
pi_199521235
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 14:51 schreef archito het volgende:

[..]

Ken je de voorgeschiedenis niet? Wat is er dapper aan om een akkoord te sluiten met D66, PvdA en GL om dat vervolgens bij een beetje tegenslag te verraden en met FvD en Lokaal Brabant in bed te duiken? Ik vind dat eigenlijk gewoon laf van met name het CDA. En aan het eind van het liedje werkt de nieuwe samenwerking niet aan staan ze in hun hemd.
Als de coalitie niet werkbaar is, dan is het goed om de ogen open te houden en te kijken of er andere mogelijkheden waren. De nieuwe optie bleek niet werkbaar. De meesten die ik over de Brabantse politiek spreek waren ook niet bepaald gelukkig over de eerdere samenwerking met GL erbij, en waren op de hand van een ander argrarisch beleid dat er met FVD wel kon komen. Nu weet ik niet hoe het nu bij die groepen ervoor staat, maar ik denk dat argrariërs en diens omgeving zich erg gesteund hebben gevoeld door het CDA Brabant, dat terwijl velen zich juist verraden hebben gevoeld door het landelijke CDA. En dit sentiment hoor ik veel rondom midden- en oost-Brabant buiten de grotere steden. Beleid met destijds GL zorgde voor kopzorgen en onbegrip. Nu kan ik niet spreken over West-Brabant aangezien ik daar vrij weinig kom.

Dat ze over hun schaduw stappen om met een partij samen te werken waar ze moeite mee hebben, om beleid te maken waarvan ze menen dat 'de Brabander' daar gelukkiger van word, dat vind ik moedig ja. Het makkelijkste was om FVD ook uit te sluiten en dan maar ander beleid uit te voeren en voor het oog zeggen dat het meloenen zijn die je moet slikken.
pi_199521334
Het VVD kabinet valt, het 2e in 3 pogingen. De VVD-coalitie in Brabant valt voor de 3e keer in 2 jaar. In begin een patroon te ontwaren. Weer incompetentie, ambtsmisdrijven en algehele leugenachtigheid, of is er iets anders aan de hand?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_199521380
quote:
2s.gif Op donderdag 20 mei 2021 15:52 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Samenwerking met antisemieten / racisten lijkt me voor beschaafde partijen eigenlijk nooit een heel goed idee.
Maar ik zal dan wel wat ouderwetsere normen en waarden hanteren...
Draait FVD Brabant qua beleid om antisemitisme en racisme. Zo ja, in welke media-optredens of met welke beleidsvoorstellen heb je dit ontdekt? Want ik zie geen inherente racistisme of antisemitisme in het besturen terug. Dat je FVD te ver vindt gaan en het niet salonfähig acht, daar gaan partijen en individuen zelf over. Het is ook niet mijn smaak en zou ook zeker niet mijn eerste keus zijn. Maar ik vind racisten en antisemieten heftige uitspraken. Ik heb ze nog nergens horen bepleiten dat Joden geen bussen mogen gebruiken of dat Surinaamse Nederlanders uitgezet moeten worden naar de Randstad. Om elkaar zonder terughoudendheid weg te zetten wakkert de polarisatie nog verder aan.
pi_199521398
Hutsa niffos
pi_199521911
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 16:25 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Als de coalitie niet werkbaar is, dan is het goed om de ogen open te houden en te kijken of er andere mogelijkheden waren. De nieuwe optie bleek niet werkbaar. De meesten die ik over de Brabantse politiek spreek waren ook niet bepaald gelukkig over de eerdere samenwerking met GL erbij, en waren op de hand van een ander argrarisch beleid dat er met FVD wel kon komen. Nu weet ik niet hoe het nu bij die groepen ervoor staat, maar ik denk dat argrariërs en diens omgeving zich erg gesteund hebben gevoeld door het CDA Brabant, dat terwijl velen zich juist verraden hebben gevoeld door het landelijke CDA. En dit sentiment hoor ik veel rondom midden- en oost-Brabant buiten de grotere steden. Beleid met destijds GL zorgde voor kopzorgen en onbegrip. Nu kan ik niet spreken over West-Brabant aangezien ik daar vrij weinig kom.

Dat ze over hun schaduw stappen om met een partij samen te werken waar ze moeite mee hebben, om beleid te maken waarvan ze menen dat 'de Brabander' daar gelukkiger van word, dat vind ik moedig ja. Het makkelijkste was om FVD ook uit te sluiten en dan maar ander beleid uit te voeren en voor het oog zeggen dat het meloenen zijn die je moet slikken.
De meesten die jij spreekt, dat is toch niet representatief? De meesten die ik spreek waren zeer ongelukkig met de samenwerking met FvD. Net zo'n waardevolle (of -loze) bewering als de jouwe.

Als het even moeilijk is in een coalitie dan laat je de ander toch niet keihard vallen? Zo werkt het niet in een coalitie net zoals dat ook in een relatie niet zo werkt.

Ik snap dat de boeren zich gesteund voelden door het CDA, maar wat geeft dat de actie van het CDA ook maar enige legitimiteit? Het CDA is geen boerenlobbyclub, of zou het tenminste niet moeten zijn.
pi_199521930
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 16:31 schreef Weltschmerz het volgende:
Het VVD kabinet valt, het 2e in 3 pogingen. De VVD-coalitie in Brabant valt voor de 3e keer in 2 jaar. In begin een patroon te ontwaren. Weer incompetentie, ambtsmisdrijven en algehele leugenachtigheid, of is er iets anders aan de hand?
Er was iets anders aan de hand. Namelijk een totaal onbetrouwbare coalitiepartner waar elke paar maanden een aantal zetels wegvallen en mensen vertrekken.
pi_199522203
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 16:25 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Als de coalitie niet werkbaar is, dan is het goed om de ogen open te houden en te kijken of er andere mogelijkheden waren. De nieuwe optie bleek niet werkbaar. De meesten die ik over de Brabantse politiek spreek waren ook niet bepaald gelukkig over de eerdere samenwerking met GL erbij, en waren op de hand van een ander argrarisch beleid dat er met FVD wel kon komen. Nu weet ik niet hoe het nu bij die groepen ervoor staat, maar ik denk dat argrariërs en diens omgeving zich erg gesteund hebben gevoeld door het CDA Brabant, dat terwijl velen zich juist verraden hebben gevoeld door het landelijke CDA. En dit sentiment hoor ik veel rondom midden- en oost-Brabant buiten de grotere steden. Beleid met destijds GL zorgde voor kopzorgen en onbegrip. Nu kan ik niet spreken over West-Brabant aangezien ik daar vrij weinig kom.

Dat ze over hun schaduw stappen om met een partij samen te werken waar ze moeite mee hebben, om beleid te maken waarvan ze menen dat 'de Brabander' daar gelukkiger van word, dat vind ik moedig ja. Het makkelijkste was om FVD ook uit te sluiten en dan maar ander beleid uit te voeren en voor het oog zeggen dat het meloenen zijn die je moet slikken.
Ik snap echt niet hoe je samenwerken met FvD goed kunt keuren. En dat allemaal om het noodzakelijke beleid 2 jaar uit te stellen, waardoor de sanering straks sneller moet en dus meer pijn gaat doen. Juist voor de boeren was het verstandig om wel die maatregelen nu te nemen, nu er nog enige tijd is. Dan kan je het rustig implementeren, als je even wacht is die rust er niet meer en zit er niks anders op dan drastische maatregelen als onteigenen of intrekken van vergunningen te overwegen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199522371
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 17:10 schreef archito het volgende:

[..]

Er was iets anders aan de hand. Namelijk een totaal onbetrouwbare coalitiepartner waar elke paar maanden een aantal zetels wegvallen en mensen vertrekken.
Als dat de coalitie zijn meerderheid had doen verliezen was er ook geen beslissing van de partij nodig, of wel soms?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_199522419
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 17:35 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Als dat de coalitie zijn meerderheid had doen verliezen was er ook geen beslissing van de partij nodig, of wel soms?
De coalitie had al geen meerderheid meer, nadat FvD nog weer een zetel verloor. Maar geen enkele coalitie is verplicht op te stappen als ze geen meerderheid hebben.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199522428
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 17:39 schreef Hanca het volgende:

[..]

De coalitie had al geen meerderheid meer, nadat FvD nog weer een zetel verloor. Maar geen enkele coalitie is verplicht op te stappen als ze geen meerderheid hebben.
Dan had de beslissing dus een ander motief.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_199522485
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 17:09 schreef archito het volgende:

[..]

De meesten die jij spreekt, dat is toch niet representatief? De meesten die ik spreek waren zeer ongelukkig met de samenwerking met FvD. Net zo'n waardevolle (of -loze) bewering als de jouwe.

Als het even moeilijk is in een coalitie dan laat je de ander toch niet keihard vallen? Zo werkt het niet in een coalitie net zoals dat ook in een relatie niet zo werkt.

Ik snap dat de boeren zich gesteund voelden door het CDA, maar wat geeft dat de actie van het CDA ook maar enige legitimiteit? Het CDA is geen boerenlobbyclub, of zou het tenminste niet moeten zijn.
Ik zeg ook niet dat het representatief is. Een groot deel van de Brabanders had geen moeite met deze ploeg samen dat probeerde ik te illustreren. Al denk ik dat het huidige FVD dat nog veel instabieler oogt met de huidige LPF-taferelen met nog meer moeite ontvangen zou worden.

Als het ipv provinciaal, landelijk een coalitie was geweest (met GL), dan was het kabinet gevallen. En waren er nieuwe verkiezingen geweest. In de provincie kan dat niet, en dus moet je met de partijen die er zijn dan een ander akkoord sluiten.

Het CDA is een middenpartij. En dus ook niet zuiver voor de boeren, als dat zo was dan was er ook nooit een BBB geweest en hadden ze al eerder niet met GL bestuurd. Boerenbelangen spelen wel een belangrijke rol moge duidelijk zijn.
pi_199522642
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 17:24 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik snap echt niet hoe je samenwerken met FvD goed kunt keuren. En dat allemaal om het noodzakelijke beleid 2 jaar uit te stellen, waardoor de sanering straks sneller moet en dus meer pijn gaat doen. Juist voor de boeren was het verstandig om wel die maatregelen nu te nemen, nu er nog enige tijd is. Dan kan je het rustig implementeren, als je even wacht is die rust er niet meer en zit er niks anders op dan drastische maatregelen als onteigenen of intrekken van vergunningen te overwegen.
Ik vind dat je met elke partij moet kunnen samenwerken. Uitgesloten zijn partijen die oproepen tot geweld. Elke partij en persoon gaat er uiteindelijk zelf over of ze dat ook willen. Dat bv. Denk en PVV niet samen ergens besturen is logisch. Maar het zou mooier zijn als er meer samenwerking ipv uitsluiting was.

Moge duidelijk zijn dat ik een trager tempo voorsta. Er is nu wispelturig bewind, dure investeringen die nergens op slaan soms, lage prijzen voor hun product. Er zijn al zoveel klappen gevallen in die hoek. En er zijn al zoveel boeren gestopt, ook met de recente boerenuitkoop voor varkensboeren. Het is ren je rot. En de boeren zijn het spuugzat. Ipv alle ballen op de boeren, zou ook nog meer naar andere zaken gekeken moeten worden. Want het is nu al ontzettend heftig, en ze worden door de stedeling volstrekt niet begrepen.
pi_199523167
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 17:58 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..] Ipv alle ballen op de boeren, zou ook nog meer naar andere zaken gekeken moeten worden. Want het is nu al ontzettend heftig, en ze worden door de stedeling volstrekt niet begrepen.
Tja, als de boeren hoofdoorzaak zijn van veel problemen in Nederland (ziekte rondom boerderijen, problemen met grondverzakkingen en de waterstand, stikstof, bijensterfte om nog niet te spreken over de misstanden op boerderijen en de slachterijen), dan is het logisch dat het alle ballen op de boeren is.

Je kunt wel kijken naar andere bronnen, maar de boeren zijn bij stikstof gewoon verantwoordelijk voor 70% van de Nederlandse uitstoot: https://www.rivm.nl/stikstof/actueel#uitgebreid
Boeren op 46%, maar er is maar 65% waar we wat aan kunnen doen (buitenland en amoniak uit zee hebben we geen invloed op). Kom je dus op 70%. Die andere 30% kun je niet naar 0 brengen (er zal verkeer blijven en alle industrie afschaffen is ook te drastisch), dus daar valt veel minder winst te halen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199523399
quote:
1s.gif Op donderdag 20 mei 2021 18:33 schreef Hanca het volgende:

[..]

Tja, als de boeren hoofdoorzaak zijn van veel problemen in Nederland (ziekte rondom boerderijen, problemen met grondverzakkingen en de waterstand, stikstof, bijensterfte om nog niet te spreken over de misstanden op boerderijen en de slachterijen), dan is het logisch dat het alle ballen op de boeren is.

Je kunt wel kijken naar andere bronnen, maar de boeren zijn bij stikstof gewoon verantwoordelijk voor 70% van de Nederlandse uitstoot: https://www.rivm.nl/stikstof/actueel#uitgebreid
Boeren op 46%, maar er is maar 65% waar we wat aan kunnen doen (buitenland en amoniak uit zee hebben we geen invloed op). Kom je dus op 70%. Die andere 30% kun je niet naar 0 brengen (er zal verkeer blijven en alle industrie afschaffen is ook te drastisch), dus daar valt veel minder winst te halen.
Mijn pleidooi zou dus zijn tempo minderen. Er gebeurt ontzettend veel, en er is ook veel nodig. Maar we moeten onszelf en de boeren niet voorbij rennen.
pi_199523927
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 18:47 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Mijn pleidooi zou dus zijn tempo minderen. Er gebeurt ontzettend veel, en er is ook veel nodig. Maar we moeten onszelf en de boeren niet voorbij rennen.
Het tempo wordt al jaren getraineerd door partijen als het CDA, dat station zijn we inmiddels al lang gepasseerd.

https://www.trouw.nl/duur(...)p-stort-in~b42b8717/
pi_199524368
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 18:47 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Mijn pleidooi zou dus zijn tempo minderen. Er gebeurt ontzettend veel, en er is ook veel nodig. Maar we moeten onszelf en de boeren niet voorbij rennen.
De boeren hebben al 10 jaar tijd gerekt. Waren we toen begonnen kon het langzaam, nu moet het snel. Wachten we nog even dan moet het in 1 keer en zonder enig overleg met welke boer ook. Het pleidooi van CDA en boerenorganisaties zou dus moeten zijn om het snel te doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199528621
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 16:31 schreef Weltschmerz het volgende:
Het VVD kabinet valt, het 2e in 3 pogingen. De VVD-coalitie in Brabant valt voor de 3e keer in 2 jaar. In begin een patroon te ontwaren. Weer incompetentie, ambtsmisdrijven en algehele leugenachtigheid, of is er iets anders aan de hand?
Ik denk dat je daar meer longitudinaal onderzoek naar zou moeten doen en dat moet afzetten tegen vallende gedeputeerden elders.
pi_199829117
quote:
Forum is meer dan een voetnoot in de Brabantse geschiedenisboeken
Gisteren om 20:24 • Aangepast vandaag om 10:11

Het lijkt erop dat VVD en CDA in Brabant de laatste twee jaar van deze regeerperiode afmaken met PvdA, GroenLinks en SP. Het kan ook met D66, maar samenwerking met SP heeft een lichte voorkeur. Zo wordt het brede spectrum van rechts tot links in Brabant het best bediend. Dat is het advies van de verkenners Emile Roemer en Marja van Bijsterveldt die donderdag hun rapport presenteerden.

Geschreven door
Jan de Vries
https://www.omroepbrabant(...)e-geschiedenisboeken
  Moderator vrijdag 11 juni 2021 @ 10:59:41 #50
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199829253
quote:
Bijzondere conclusie wel, hadden ze dat niet na de verkiezingen gelijk kunnen zeggen?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')