abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199514385

Welkom in het topic waarin we alles bespreken rond de volgende opdracht van Kook mee met CUL!

De regel:
• Kook in de aangegeven week een gerecht dat binnen het thema past.

In de week van 17 tot en met 23 mei koken we 1 of meerdere historische gerechten!

We beginnen wat laat in de week met de Kook Mee Met CUL deze keer wegens laksheid mijnerzijds – mea culpa, om er maar meteen een historische zwaai aan te geven. Want ja, het is van drie dagen geleden tot en met zondag tijd voor ‘Historische Gerechten’ op CUL! Nou hebben we in 2020 als eens gepeuzeld van gerechten uit de jaren ‘50 tot en met ‘70 van de vorige eeuw, maar deze keer duiken we wat verder in de geschiedenis van het culinaire...

In weerwil van bovenstaande afbeelding verwachten we uiteraard niet direct dat je in dit korte tijdsbestek nog een fullsize zwaanpastei tevoorschijn tovert: het vooroorlogse in de ruimste zin des woords biedt genoeg gelegenheden voor wie een hoop of een beetje tijd wil besteden aan een heus historisch gerecht. :)

De beste online vaderlandse bron voor zulks is uiteraard https://coquinaria.nl – een schat aan uitgebreid uitgeplozen historische gerechten van de vroege Romeinse oudheid tot de twintigste eeuw, beter kan eigenlijk niet! Wie durft het aan om de keizerlijke komkommer van Plinius de Oude te serveren, of wie begint vandaag nog aan ‘hypocras’ zodat het het middeleeuws digestiefje nog wat kan rijpen om zondag opgedronken te worden?

Voor wie het allemaal niet zo academisch verantwoort hoeft kan wellicht inspiratie opdoen bij bingewaardige series van de afgelopen jaren: liefhebbers van Downton Abbey zullen zich bijvoorbeeld kunnen laven aan het legendarische en rijk geillustreerde kook-, huishoud- en etiquetteboek Mrs Beeton's Book of Household Management uit 1861 (her en der online te vinden, bijvoorbeeld via https://archive.org/details/b20392758 ) terwijl Game of Thrones-adepten wel iets van hun gading zullen vinden bij https://www.innatthecrossroads.com/ waar recepten te vinden zijn voor een keur aan fictieve werelden, doorgaans met solide historische basis.

Van vijftiende-eeuwse appelmoes tot Waldorfsalade: duik het verleden in en kook ze!

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 20-05-2021 07:34:53 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_199514445
Zelf in overweging: https://coquinaria.nl/jacobijnensoep/ - deze oeroude soep met gevogelte en kaas en kruiden klinkt me erg lekker in de oren! :9
pi_199519460
Toevalligerwijs nu al iets in de maak dat binnen de grenzen van het topic blijkt te vallen: Amerikaanse ham-en-bonensoep, ook wel Senate bean soup, een culinaire traditie die schijnbaar zo omstreeks 1900 ontstond op de Amerikaanse Senaat in Washington :)

Nu in mijn keuken:

Over vier uur een boel gehakte peterselie erbij en dan nog een uur doorpruttelen tot etenstijd met een bonk brood erbij :9

Ik gebruikte min of meer dit recept: https://thewoksoflife.com/ham-and-bean-soup/ maar wel met hammetjes met bot.

Eindresultaat volgt nog :)
pi_199526349
Daar is het topic O+

Ik vond het een lastige opdracht. Had inmiddels de site Coquinaria ook al gevonden en ga denk ik voor bitterkoekjesvla uit de 18e eeuw.
  zondag 23 mei 2021 @ 11:14:38 #5
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_199577089
Omdat we zo laat startten, verlengen we deze editie met een week :)
Spoilers!
  zondag 23 mei 2021 @ 11:22:52 #6
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_199577232
Maandje terug dit al gekocht, eens kijken of ik nu meekook,

stupidity has become as common as common sense was before
pi_199579035
Ik sta op het punt om de Appelplaatkoek van DjKoelkast de oven in te schuiven. In mijn optiek een 'historisch gerecht'... ;)
pi_199579157
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 12:59 schreef NutKees het volgende:
Ik sta op het punt om de Appelplaatkoek van DjKoelkast de oven in te schuiven. In mijn optiek een 'historisch gerecht'... ;)
Oh, dat is wel een klassieker inderdaad! Staat hier ook met enige regelmaat op het menu, en dan zoek ik het topic er even bij, en lach ik om het gekat over zelfrijzend bakmeel :D.

Ik heb wel een leuk historisch kookboek, dat moet ik even opzoeken straks.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199583266
Vla met bitterkoekjens dus :)
Volgens Coquinaria komt het recept uit Nieuwe Vaderlandsche Kookkunst uit 1796.

Zeer 18e eeuwse ingrediënten _O-

En ik ben liever lui dan moe, dus ook de mixer kwam gewoon uit de kast

Geen tijd om zelf bitterkoekjes te bakken, wel om ze te kruimelen

(Soja)melk met koekkruimels aan de kook brengen

Langzaam laten opwarmen tijdens het roeren zodat het vla wordt

Vla :9
  zondag 23 mei 2021 @ 16:38:26 #10
221912 minilot
Nancy boy
pi_199583517
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 11:22 schreef marcb1974 het volgende:

[ afbeelding ]
Ha, ik trok dit net uit de kast:

...maar daar staat weinig kookbaars in :)
  zondag 23 mei 2021 @ 16:43:01 #11
221912 minilot
Nancy boy
pi_199583619
*O* voor @Hupje! Was het lekker? :)
pi_199584502
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 16:43 schreef minilot het volgende:
*O* voor @:Hupje! Was het lekker? :)
Dat kan ik je over een uurtje vertellen! Je moet het eten op kamertemperatuur, daarom heb ik het vanmiddag alvast gemaakt.
  zondag 23 mei 2021 @ 17:22:27 #13
370431 drakin
vurig typje
pi_199584505
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 11:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
Omdat we zo laat startten, verlengen we deze editie met een week :)
Gelukkig, ik zie het topic nu pas staan *O*

quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 11:22 schreef marcb1974 het volgende:

[ afbeelding ]
Vriendin van me heeft die cadeau gekregen van me, ze is er heel blij mee :Y
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_199585565
@minilot Smaakte goed! Was zelfs voor herhaling vatbaar :9
pi_199591628
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 16:38 schreef minilot het volgende:

Ha, ik trok dit net uit de kast:
[ afbeelding ]

...maar daar staat weinig kookbaars in :)
Genoeg water in de buurt, daar zwemmen vast wel zwanen! *O*
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 29 mei 2021 @ 22:58:23 #16
370431 drakin
vurig typje
pi_199676757
Voordat de week voorbij is tenminste nog iets gemaakt naar dit recept: https://coquinaria.nl/en/medieval-onion-stew/

Roomboter ipv olijfolie maar verder hetzelfde

Brood zit eronder verstopt, die was ook even lekker gebakken voordat het verzopen werd in de amandelmelk

Simpel gerechtje, maar goed te doen
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  zondag 30 mei 2021 @ 23:01:16 #17
370431 drakin
vurig typje
pi_199689228
Vandaag potagie gemaakt, eten uit de middeleeuwen voor de gewone man vrouw
Een urenlang kookprutje(stoof) met wat er maar voorhanden was was het met name dit gerecht.
Recept potagie en verhaal erover vind je hier voor wie het leuk lijkt: https://www.jeannettekoockt.nl/index.php/2017/12/06/potagie/

Ik deed dus kip bouillon van trekken na een paar uur, vlees van de botten afhalen en terug in de pan.

Er moest groente bij, groente deed men wat er maar voorradig was, en dat deed ik ook, bladeren van een koolrabi, paksoi en spinazie.

Bord neerzetten, ik heb een heus middeleeuws bord! *O*

En uiteraard deze ook van een Portugees middeleeuws feest, er moet wel bier gedronken bij dit eten B:)B

En het resultaat zag er zo uit, met kwak grove mosterd want dat werd veel gegeten in die tijd
  zondag 30 mei 2021 @ 23:02:42 #18
370431 drakin
vurig typje
pi_199689247
Ik heb 1 ding wel gesmokkeld, ik heb niet met de handen gegeten maar met gewoon modern bestek.
  zondag 30 mei 2021 @ 23:08:24 #19
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_199689323
quote:
17s.gif Op zondag 30 mei 2021 23:01 schreef drakin het volgende:
Vandaag potagie gemaakt, eten uit de middeleeuwen voor de gewone man vrouw
Een urenlang kookprutje(stoof) met wat er maar voorhanden was was het met name dit gerecht.
Recept potagie en verhaal erover vind je hier voor wie het leuk lijkt: https://www.jeannettekoockt.nl/index.php/2017/12/06/potagie/

Leuk gedaan :)

Maar, hoe smaakte het?
stupidity has become as common as common sense was before
  zondag 30 mei 2021 @ 23:12:51 #20
370431 drakin
vurig typje
pi_199689363
quote:
0s.gif Op zondag 30 mei 2021 23:08 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Leuk gedaan :)

Maar, hoe smaakte het?
verrassend goed!

Ik maakte er nog een kleine salade bij die me niet smaakt na de smaak van de potagie, en dat is uniek want ik maak meesterlijk goede salades :Y
pi_199692643
Helemaal vergeten te posten!

Roux maken....

Komt het al bekend voor?

Jawel! Koninginnesoep! Vroeger maakte mijn moeder die van een pakje, nu vers gemaakt.
https://coquinaria.nl/koninginnesoep/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')