Verschillende media berichten over een schietpartij op klaarlichte dag in Amsterdam Noord:quote:Politie A'dam: vluchtende overvallers schoten met automatische wapens op agenten
De overvallers van een geldtransportwagen in Amsterdam-Noord hebben vanmiddag op de vlucht met automatische wapens op de politie geschoten. Volgens een woordvoerder van de politie is het "een wonder" dat er geen andere mensen gewond zijn geraakt.
Over de overval zelf, bij het pand van Schöne Edelmetaal, wil de politie nog weinig kwijt, behalve dat die "zeer uitzonderlijk" was en dat er fors is geschoten. "Het feit dat ze met automatische wapens aan de gang zijn gegaan, dat is niet niks", zegt de woordvoerder. De daders vluchtten in meerdere auto's. Op zijn minst één van hen zou uit België komen.
Het kwam tot een achtervolging, waarbij over en weer werd geschoten. De achtervolging eindigde in Broek in Waterland, waar een aantal verdachten een weiland in vluchtte. Ook daar ontstond een vuurgevecht met de politie.
Zes verdachten werden in het weiland opgepakt, van wie er twee gewond raakten. Zij zijn naar het ziekenhuis overgebracht. Een zevende verdachte kwam om het leven. De doodsoorzaak wordt nog onderzocht.
Later vanmiddag zette een arrestatieteam op de A16 bij Rotterdam-Kralingen een auto langs de kant en hield een inzittende aan. Deze arrestant is opgepakt op verdenking van betrokkenheid bij de gewapende overval in Amsterdam-Noord, meldt de politie.
De Telegraaf spreekt over een beoogde buit van mogelijk 50 miljoen euro aan onder meer goud en diamanten. Bronnen bevestigen dat bedrag aan de NOS.
Honden
Bij de politieactie werden tientallen agenten, een politiehelikopter en politiehonden ingezet. Op beelden op sociale media is te zien dat een van de verdachten in het weiland is achterhaald door een politiehond. De politiewoordvoerder wilde alleen zeggen dat de hond "zijn werk goed heeft gedaan".
In Broek in Waterland werden na de achtervolging zeker twee brandende auto's gevonden. De politiewoordvoerder kan alleen bevestigen dat één auto volledig is uitgebrand.
Met hoeveel auto's de daders precies waren is ook nog onbekend. Behalve van de uitgebrande auto gaan op sociale media ook beelden rond van een zwarte Renault, die een tuin in rijdt. De inzittenden met bivakmutsen sloegen vervolgens op de vlucht.
'Ongekend heftig'
Burgemeester Halsema van Amsterdam zegt dat agenten en het personeel van het waardetransport bijzonder angstige momenten hebben gekend. "Dit was een ongekend heftige overval met veel geweld en ik wil mijn grote waardering uitspreken voor het moedige politieoptreden".
https://nos.nl/artikel/23(...)he-wapens-op-agenten
Intussen ook 2 brandende auto's gevonden in Broek In Waterland.quote:Iets met AK's, een geldwagen, daders gevlucht in een Audi (goh), politie erachteraan, GRIP1, geschoten op de politie - maar alles is onbevestigd. Wel heel veel politie, ambulances, MMT en traumahelikopter in de buurt.
Ja joh, laat ze lekker lopen, en maar hopen dat ze niet een omstander uit de voeding schieten op hun vlucht.quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:36 schreef Berjan3 het volgende:
[..]
Dan hoef je nog niet in de rug te schieten. Dat is zo waardenloos. En neen, dat laatste is geen typo.
[..]
Je hebt overduidelijk nooit een vuurgevecht meegemaakt. voor jou hoop ik dat dat zo blijft.quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:36 schreef Berjan3 het volgende:
[..]
Dan hoef je nog niet in de rug te schieten. Dat is zo waardenloos. En neen, dat laatste is geen typo.
[..]
Ik kan het hem niet recht in zijn gezicht meer zeggen of wel dan? Hoeft ook niet want met dat soort tuig wil ik niets te maken hebben.quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:16 schreef Berjan3 het volgende:
[..]
Omdat je dan gewoon een domme kneus bent...
En omdat je dit waarschijnlijk in het echt niet zou zeggen, dus ben je een internethooligan. Lekker anoniem zeggen dat ze wel afgeknald mogen worden. Zeg het eens recht in die mensen hun gezicht, kijken of je dan nog een grote mond hebt.
[..]
Ik heb het over die kneus van een boswachter. Welk vak heeft hij dat hij het risico loopt dat hij hoopt op het doden van mensen?
[..]
Volgens mij heeft de lokale politie het aardig onder controle hoor, juist de overvallers zijn overrompeld.quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:38 schreef Starhopper het volgende:
Verschillende media berichten over een schietpartij op klaarlichte dag in Amsterdam Noord:
Geenstijl
[..]
Intussen ook 2 brandende auto's gevonden in Broek In Waterland.
https://twitter.com/oldnoskool/status/1395003306746040321
Telegraaf zelfde melding met oproep
https://www.telegraaf.nl/(...)l-agenten-op-de-been
Heat in Amsterdam of een criminele afrekening.. In ieder geval roert de onderwereld zich en wordt steeds brutaler en gevaarlijker. Nu ook overdag
Lijkt wel alsof de lokale politie het niet meer onder controle kan houden.
quote:Even later, zo blijkt uit andere beelden van bewoners, rennen de mannen door het weiland, terwijl ze hevig worden beschoten door de politie. Intussen staan meerdere auto’s in brand in de berm.
@Starhopper thanks scherp! Scherper dan de mediaquote:Op woensdag 19 mei 2021 17:57 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
In dat filmpje zie je drie auto's wegrijden.
Ook in het filmpje dat gefilmd is van de overkant zijn drie auto's te zien.
Uhm, ja, potentiële buit was 50 miljoen euro. Dan is vluchten in een RS6 of Cayenne toch iets verstandiger (en vervolgens over te stappen naar een andere auto o.i.d.)quote:Op woensdag 19 mei 2021 18:38 schreef speknek het volgende:
[..]
Is een Audi RS6 + twee andere auto's niet meer waard dan wat je uit een waardetransport haalt?
En dan nog even beknibbelen door een Renault Scenic te pikken. Deze jongemannen hadden waarschijnlijk het IQ van een paling (alle zeven tezamen).quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:45 schreef Bolasie het volgende:
[..]
Uhm, ja, potentiële buit was 50 miljoen euro. Dan is vluchten in een RS6 of Cayenne toch iets verstandiger (en vervolgens over te stappen naar een andere auto o.i.d.)
belediging voor die arme paling!quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:47 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
En dan nog even beknibbelen door een Renault Scenic te pikken. Deze jongemannen hadden waarschijnlijk het IQ van een paling (alle zeven tezamen).
GTA heistquote:Op woensdag 19 mei 2021 20:47 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
En dan nog even beknibbelen door een Renault Scenic te pikken. Deze jongemannen hadden waarschijnlijk het IQ van een paling (alle zeven tezamen).
Laat die arme jongen. Die rouwt om een matte die gesneuveld is in de "strijd"quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:42 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ik kan het hem niet recht in zijn gezicht meer zeggen of wel dan? Hoeft ook niet want met dat soort tuig wil ik niets te maken hebben.
Wie is hier nou de kneus, zemmel. Beetje dit soort proleten anoniem op een forum een veer in de reet stekenEn zeiken dat de politie iemand die zojuist heeft lopen schieten met een Kalsjnikov of AK47 in de rug schiet
Je bent niet wijs man.
Ja ik dacht bij een normaal transport van cash zal er toch niet meer dan een ton vervoerd worden, maar het was een transport van edelstenen. Wat niet heel vaak zal gebeuren, dus dit was niet zomaar een transport dat overvallen werd. Maar dat zag je ook wel aan het materieel.quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:45 schreef Bolasie het volgende:
[..]
Uhm, ja, potentiële buit was 50 miljoen euro. Dan is vluchten in een RS6 of Cayenne toch iets verstandiger (en vervolgens over te stappen naar een andere auto o.i.d.)
Je gaat niet een simpel normaal transportje met meerdere dikke wagens overvallen natuurlijkquote:Op woensdag 19 mei 2021 20:56 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja ik dacht bij een normaal transport van cash zal er toch niet meer dan een ton vervoerd worden, maar het was een transport van edelstenen. Wat niet heel vaak zal gebeuren, dus dit was niet zomaar een transport dat overvallen werd. Maar dat zag je ook wel aan het materieel.
Waar handel naar toe gaat ligt ook handel. Je zal het niet zeggen als je het pand op Streetview bekijkt, maar er ligt voor heel veel centjes aan metaal opgeslagen daar.quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:56 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja ik dacht bij een normaal transport van cash zal er toch niet meer dan een ton vervoerd worden, maar het was een transport van edelstenen. Wat niet heel vaak zal gebeuren, dus dit was niet zomaar een transport dat overvallen werd. Maar dat zag je ook wel aan het materieel.
Dat vroeg ik me ook af.quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:59 schreef marcb1974 het volgende:
Is er iets bekend over de medewerkers van het transport? Zijn die gewond geraakt?
quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:59 schreef marcb1974 het volgende:
Is er iets bekend over de medewerkers van het transport? Zijn die gewond geraakt?
https://www.parool.nl/ams(...)joenenbuit~bfcec20e/quote:Ook de medewerkers van het waardetransport zijn niet gewond geraakt, die zijn natuurlijk wel ontzettend geschrokken.”
Hopelijk is het een troll want anders zou het wel heel zorgelijk zijn.quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:53 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Laat die arme jongen. Die rouwt om een matte die gesneuveld is in de "strijd".
Ik vraag mij wel af hoe hun ouders naar dit volksvermaak gekeken hebben. Trots? Dat ze toch geprobeerd hebben wat van hun leven te maken? Of met schaamte en afschuw dat ze dit soort tuig op de wereld hebben gezet. Zo veel redenen dat dit echt een waanzinnig monsterlijk ondoordachte overval is geweest.
Kinderen die op straat lopen, andere mensen met hoge snelheden in gevaar brengen, schieten op politie op klaar lichte dag, bij mensen de achtertuin in rijden (je kind zal er maar gespeeld hebben)... ongelooflijk.
Mooi, en dank.quote:Op woensdag 19 mei 2021 21:03 schreef yup het volgende:
[..]
[..]
https://www.parool.nl/ams(...)joenenbuit~bfcec20e/
Bron. Paroolartikel van hierboven.quote:Auto in tuin
Op een bewakingsfilmpje is te zien hoe rond kwart over twee een zwarte Renault Mégane een tuin in rijdt, de auto waar een deel van de mannen is ingestapt nadat ze de Porsche in brand hadden gestoken. Drie mannen stappen uit, een vierde man komt ook voorbijgerend
Ik hoor Amerikaanse sirenes in dat filmpje, sinds wanneer heeft de politie zulke sirenes? Of zijn dat die bijzondere bijstand wagens ofzo.quote:Op woensdag 19 mei 2021 21:10 schreef heywoodu het volgende:
Die door dat weiland sprintende hond
Matig als er op je geschoten wordt enzo, maar dat heeft nog niet een beetje de intimidatiefactor van een woeste herder die op vol oorlogspad op je af komt rennen
Dat is de Politieheliquote:Op woensdag 19 mei 2021 21:20 schreef yup het volgende:
[..]
Ik hoor Amerikaanse sirenes in dat filmpje, sinds wanneer heeft de politie zulke sirenes? Of zijn dat die bijzondere bijstand wagens ofzo.
In Belgie heb je die sirenes ook. Maar in NL? Nog niet gehoord idd.quote:Op woensdag 19 mei 2021 21:20 schreef yup het volgende:
[..]
Ik hoor Amerikaanse sirenes in dat filmpje, sinds wanneer heeft de politie zulke sirenes? Of zijn dat die bijzondere bijstand wagens ofzo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |