abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_199497552
quote:
Vriendjespolitiek op het Songfestival in kaart: heeft het invloed op de uitslag?

Al sinds het Eurovisie Songfestival bestaat, zijn er aantijgingen van vriendjespolitiek bij het verdelen van de punten. Op basis van 45 jaar Songfestival is in kaart gebracht welke deelnemende landen op elkaars sympathie kunnen rekenen en welke juist niet. Hoewel er duidelijke voorkeuren tussen landen zichtbaar worden, blijkt politiek stemmen zelden doorslaggevend te zijn voor de totale uitslag en wint de beste inzending. Gecorrigeerd voor vriendjespolitiek is Zweden het meest succesvolle Songfestivalland en ‘Save your Kisses for me’ het ‘beste’ liedje sinds 1975.

In het kort:

> Door de uitslagen van 45 jaar Songfestival te analyseren komen duidelijke geografische stempatronen naar voren
> Landen in de Kaukasus en op de Balkan profiteren het meest van politiek stemmen
> Zelden is politiek stemmen doorslaggevend voor de uitslag op het Songfestival
> Gecorrigeerd voor vriendjespolitiek kan Zweden het beste Songfestivalland genoemd worden. Nederland bezet de 11e plaats
> Het hoogst gewaardeerde Songfestivalliedje is “Save Your Kisses for Me” door Brotherhood of Man. “Ding-a-Dong” van het Nederlandse Teach-In staat op de tiende plek
Hele artikel inclusief mooie weergave van data:
https://www.rug.nl/news/2(...)t-impact-the-results

Interessant artikel. Mooie weergave van stemgedrag en goed om te weten dat blokvorming en vriendjespolitiek (over het algemeen) niet doorslaggevend is B:)B
pi_199498929
Mij verraste gisteren dat België door is maar de finale.

Hoe werkt de uitslag van de halve finales eigenlijk? Hier worden geen punten per land bekendgemaakt. Wordt de televoting 'gewoon' omgeslagen naar punten per land, of is het een popular vote?

Met name in het laatste geval kan de extra belangstelling in Nederland voor het festival de Belgen geholpen hebben. Al zal Hooverphonic misschien ook profiteren van hun internationale bekendheid.
pi_199499077
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 07:46 schreef spinazieruiker het volgende:
Mij verraste gisteren dat België door is maar de finale.

Hoe werkt de uitslag van de halve finales eigenlijk? Hier worden geen punten per land bekendgemaakt. Wordt de televoting 'gewoon' omgeslagen naar punten per land, of is het een popular vote?

Met name in het laatste geval kan de extra belangstelling in Nederland voor het festival de Belgen geholpen hebben. Al zal Hooverphonic misschien ook profiteren van hun internationale bekendheid.
Er is wel een puntentelling, net zoals bij de finale. Alleen wordt de uitslag tot na de finale geheim gehouden om de finale niet te beïnvloeden. Verder werkt het exact hetzelfde, enkel de deelnemende landen van de avond plus drie van de al vaststaande finalisten (big five + gastland) mogen stemmen.
pi_199499084
gast toen ik op de basisschool was had ik al door dat landen elkaar punten gaven
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_199499126
quote:
10s.gif Op woensdag 19 mei 2021 08:06 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
gast toen ik op de basisschool was had ik al door dat landen elkaar punten gaven
Alleen de TT gelezen? :')
pi_199499233
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 08:16 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Alleen de TT gelezen? :')
JA
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')