FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Mobiliteitsvergoeding of shortlease? (700 EUR)
Noisecontrollersmaandag 17 mei 2021 @ 23:51
Hallo allemaal,

Bij mijn nieuwe baan begin ik op een jaarcontract.
Ik heb een mobiliteitsregeling van 700 EUR per maand en heb hiervoor 2 keuzes:

1. Dit budget bruto laten uitbetalen en rijden met eigen auto. Gedeclareerde kilometers worden van dit budget afgetrokken. Ik rijd nu privé een Volvo C30 met dik 400k op de teller maar stoelen zitten nog heerlijk en auto rijdt perfect. Over 15k zitten er wel wat kosten aan te komen (roetfilter vervangen en remschijven voor).
Daarnaast verwacht ik de komende maanden weinig kilometers te zullen maken vanwege thuiswerk, hoogstens 1-2 dagen per week naar kantoor. Maar wie weet hoeveel kilometers ik ga maken als de meesten straks gevaccineerd zijn en er vaker naar kantoor/klant gegaan moet worden.

2. Een shortlease auto. Voor dit bedrag kan ik bij de leasemaatschappij een categorie A of B auto krijgen, dus een beetje het spul Toyota Aygo/Citroën C1/Renault Clio/Peugeot 208 etc. Qua comfort en rijeigenschappen dus een stuk mindere auto's, maar natuurlijk wel nieuwer en alle kosten verder natuurlijk vergoed zoals brandstof en onderhoud. Uiteraard moet ik wel 22% bijtelling betalen. Mijn privé auto zou ik in dit scenario denk ik kunnen verkopen voor 2-3k

Wat zouden jullie doen? Wat is de verstandige keuze?

Ik neig zelf naar optie 1 omdat ik hiervoor een comfortabelere auto houd en waarschijnlijk toch weinig kilometers maak. Risico is dat de onderhoudskosten het komende jaar toch flink oplopen en er misschien toch weer meer kilometers gemaakt gaan worden het qua corona een beetje beter gaat.

Alvast bedankt voor de adviezen, er zijn vast meerdere mensen met een soortgelijk dilemma :P
Ferdinsdag 18 mei 2021 @ 00:14
Rijden tot hij stopt, dan kun je alsnog een Aygo leasen (ik zou een i10 kiezen). Misschien red je het jaar we met de Volvo en wordt je contract niet verlengd.
investeerdertjedinsdag 18 mei 2021 @ 05:54
Kiezen voor de leaseauto zonder privégebruik. Je hebt immers al een auto waar je erg tevreden over bent. Kosten van privégebruik zullen afhankelijk zijn van je eigen levensstijl (hoeveel rij je privé). Geen bijtelling, onderhoud of brandstofkosten voor een stuk gereedschap.

Mocht je voor optie 1 gaan, gedeclareerde kilometers, gaat dit dan om woon-werkverkeer of om reizen buiten woonwerk om?
einzeinzdinsdag 18 mei 2021 @ 07:49
Ik zou gaan voor de mobiliteitsvergoeding. Je hebt nl. je eigen wagen, als je het daar nog enige tijd mee doet heb je op lange termijn meer aan die vergoeding dan aan een leasebak waardoor er 1 auto stil staat.
MisChrartindinsdag 18 mei 2021 @ 08:20
Optie 3:
Voor 700 lease je echt een stuk meer auto dan een Aygo.
Ik zou dat eens uitzoeken. Als je nu bijvoorbeeld nog voordelig een elektrische auto kunt leasen zou ik dat doen.
RealRSdinsdag 18 mei 2021 @ 10:51
Nieuwe baan en een jaarcontract zou ik nooit langere verplichtingen aan gaan. Ik zit in een zelfde situatie maar inmiddels al voor 4 jaar.

Ik rijd sinds die tijd, privé met km declaratie en met een benzine. Komt altijd mooi uit en geen bijtelling. Het geld loopt gigantisch binnen elke maand en ik zie de Tesla's verroesten voor 1100 euro per maand bij collega's.

Enige nadeel van je huidige situatie is de wegenbelasting van een diesel i.c.m. weinig kilometers, ik vermoed dat 2x per week naar kantoor in een jaar geen 15.000 km gaat opleveren. Overigens kan je ook op de sloop een roetfilter proberen te scoren en remschijven kosten de wereld niet dus zo spannend is het niet.

Als ik naar je situatie kijk, lekker blijven zitten en aankijken de eerste periode. Je kan altijd nog switchen en het geld opzij zetten elke maand vanaf de start.
Noisecontrollersdinsdag 18 mei 2021 @ 12:51
Bedankt allemaal voor de reacties, ik ga dan inderdaad voor de mobiliteitsvergoeding van 700 EUR bruto.

Misschien was ik hier niet helemaal duidelijk in, maar de "leaseauto" zou via een shortlease constructie aangeboden worden, dus met een looptijd van 1 jaar. Vandaar dat je voor 700 EUR maar hooguit een Clio kunt rijden.
Ferdinsdag 18 mei 2021 @ 13:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 05:54 schreef investeerdertje het volgende:
Kiezen voor de leaseauto zonder privégebruik. Je hebt immers al een auto waar je erg tevreden over bent. Kosten van privégebruik zullen afhankelijk zijn van je eigen levensstijl (hoeveel rij je privé). Geen bijtelling, onderhoud of brandstofkosten voor een stuk gereedschap.

Mocht je voor optie 1 gaan, gedeclareerde kilometers, gaat dit dan om woon-werkverkeer of om reizen buiten woonwerk om?
Je mobiliteitsbudget inzetten voor een auto die je alleen zakelijk rijdt? Dat voelt heel raar.
Ferdinsdag 18 mei 2021 @ 13:46
Overigens niks mis met de nieuwste Clio. Stil en comfortabel.
investeerdertjedinsdag 18 mei 2021 @ 17:21
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 13:45 schreef Fer het volgende:

[..]

Je mobiliteitsbudget inzetten voor een auto die je alleen zakelijk rijdt? Dat voelt heel raar.
Tja, je hebt een auto toch? Merendeel van je kilometers zullen voor het werk zijn. Wil je daar die bijtelling voor betalen?

Ik in ieder geval niet. Hoef privé niet in het nieuwste te rijden. Helemaal niet als het mij zoveel kost. (700¤ kan ik wel 2 x maand voor naar het werk rijden als ik potentieel na een jaar weer ander werk of auto moet)

[ Bericht 3% gewijzigd door investeerdertje op 18-05-2021 17:28:12 ]
TechLightdinsdag 18 mei 2021 @ 20:32
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 17:21 schreef investeerdertje het volgende:
Tja, je hebt een auto toch? Merendeel van je kilometers zullen voor het werk zijn. Wil je daar die bijtelling voor betalen?

Ik in ieder geval niet. Hoef privé niet in het nieuwste te rijden. Helemaal niet als het mij zoveel kost. (700¤ kan ik wel 2 x maand voor naar het werk rijden als ik potentieel na een jaar weer ander werk of auto moet)
Maar dan zou je toch het bedrag laten uitbetalen en met je eigen auto rijden, ipv de leaseauto te nemen en dan die alleen zakelijk te rijden om bijtelling te besparen, en daarnaast je eigen auto er bij houden?

(Dat je bij een jaarcontract sowieso je eigen auto nog niet weg doet als je er tevreden mee bent kan ik wel inkomen opzich, maar dan dus niet ook nog een lease auto ernaast neerzetten)

Wel even uitrekenen hoe het budget in de persoonlijke situatie uitkomt, anders koop je alsnog een kat in de zak met je eigen auto
investeerdertjedinsdag 18 mei 2021 @ 20:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 20:32 schreef TechLight het volgende:

[..]

Maar dan zou je toch het bedrag laten uitbetalen en met je eigen auto rijden, ipv de leaseauto te nemen en dan die alleen zakelijk te rijden om bijtelling te besparen, en daarnaast je eigen auto er bij houden?

(Dat je bij een jaarcontract sowieso je eigen auto nog niet weg doet als je er tevreden mee bent kan ik wel inkomen opzich, maar dan dus niet ook nog een lease auto ernaast neerzetten)

Wel even uitrekenen hoe het budget in de persoonlijke situatie uitkomt, anders koop je alsnog een kat in de zak met je eigen auto
Nee ik zou de leaseauto zonder privégebruik nemen ;-) het verhaal van met je eigen auto er mee rijden was meer een als je dat niet wil. En idd het even goed narekenen wat je aangeeft

Als ik naar klanten moet is die auto schijnbaar gereedschap voor m'n functie. Die mag de werkgever verzorgen, m'n eigen auto gebruik ik dan wel privé.
Noisecontrollersdinsdag 18 mei 2021 @ 21:11
Heb toch nog eens een vergelijkende berekening gemaakt die ik tegen jullie aan wil houden:

Eigen auto houden
"Opbrengsten"
Netto mobiliteitsvergoeding - 700 - +/- 50% belasting = 350

Kosten
Wegenbelasting = 115
Verzekering = 42
Onderhoud = 100
Brandstof = 100
Afschrijving = 40
Totaal = 397

Resultaat
350 - 397 = -47

Shortlease auto
"Opbrengsten"
Verkoop privéauto - 2000 = +/- 160 per maand

Kosten
Wegenbelasting = 0
Verzekering = 0
Onderhoud = 0
Brandstof = 0
Afschrijving = 0
Bijtelling = +/- 200

Resultaat
160 - 200 = -40

Resultaat is voor beide scenario's volgens mijn berekening dus ongeveer hetzelfde.

Voordeel van eigen auto houden is dus het comfort, nadeel is potentiele hoge onderhoudskosten en het is allemaal wat gedateerd.
Voordeel van de shortlease auto is dat er geen kosten zijn behalve bijtelling en dat het dus niet uitmaakt als er iets kapot gaat ofzo. Daarnaast is een tankpas natuurlijk ook erg fijn (wie weet nog een roadtrip in het najaar als het kan en wintersport ofzo).
Ook zal het een nieuw model zijn.
Nadeel is dat het waarschijnlijk wat minder comfortabel zal zijn dan mijn huidige privéauto.

Klopt mijn berekening of heb ik iets gemist?
investeerdertjedinsdag 18 mei 2021 @ 22:43
Je mist dat als je geen contract verlenging hebt je een nieuwe auto moet fixen.
escortmk2dinsdag 18 mei 2021 @ 23:16
Je mist nou toch ook de zakelijke kilometers die je uit je bruto mobiliteitsvergoeding declareert?

Hoeveel kilometer verwacht je per maand zakelijk te gaan rijden?
tjoptjopdinsdag 18 mei 2021 @ 23:18
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 21:11 schreef Noisecontrollers het volgende:
Heb toch nog eens een vergelijkende berekening gemaakt die ik tegen jullie aan wil houden:

Eigen auto houden
"Opbrengsten"
Netto mobiliteitsvergoeding - 700 - +/- 50% belasting = 350

Kosten
Wegenbelasting = 115
Verzekering = 42
Onderhoud = 100
Brandstof = 100
Afschrijving = 40
Totaal = 397

Resultaat
350 - 397 = -47

Shortlease auto
"Opbrengsten"
Verkoop privéauto - 2000 = +/- 160 per maand

Kosten
Wegenbelasting = 0
Verzekering = 0
Onderhoud = 0
Brandstof = 0
Afschrijving = 0
Bijtelling = +/- 200

Resultaat
160 - 200 = -40

Resultaat is voor beide scenario's volgens mijn berekening dus ongeveer hetzelfde.

Voordeel van eigen auto houden is dus het comfort, nadeel is potentiele hoge onderhoudskosten en het is allemaal wat gedateerd.
Voordeel van de shortlease auto is dat er geen kosten zijn behalve bijtelling en dat het dus niet uitmaakt als er iets kapot gaat ofzo. Daarnaast is een tankpas natuurlijk ook erg fijn (wie weet nog een roadtrip in het najaar als het kan en wintersport ofzo).
Ook zal het een nieuw model zijn.
Nadeel is dat het waarschijnlijk wat minder comfortabel zal zijn dan mijn huidige privéauto.

Klopt mijn berekening of heb ik iets gemist?
Moet je bij mobiliteitsbudget niet eerst je belastingvrije vergoeding van 0,19/km er aftrekken voordat je er belasting over betaald. Dus stel je rijdt 1000km per maand (=¤190). ¤700-190= ¤510 waar je dan belasting over betaald?

Moet je veel reizen met betaald parkeren? Ik meen dat in die ¤0,19 namelijk ook parkeerkosten zitten, die kan dus niet apart worden verrekend. Als je dus veel in stadscentra moet zijn is dat iets om rekening mee te houden.

Weet er verder niet heel veel van af dus kan zijn dat ik onzin aan het praten ben
RealRSwoensdag 19 mei 2021 @ 13:49
Wat hierboven wordt genoemd, je moet de 0,19 km netto van het bedrag aftrekken en dan blijft een bruto bedrag over. Bijvoorbeeld woon-werk: 40 km (heen en terug), 2x per week = 80 km per week x 4 = 320 km per maand x 0,19 cent = 60,80 euro netto.

Vergoeding is bruto 700 - 60,80 = 639,20 euro bruto x 39% belasting (het is pas tegen de 50 als je meer dan 70k bruto verdiend) = 249 euro belasting = 639,20 - 249 euro = 390 euro netto + 60,80 euro (uit het eerste voorbeeld) = 450,80 euro.

De kunst is zoveel mogelijk in het netto gedeelte te krijgen.

Wat ik al eerder aangaf, diesel zorgt voor bijna 70 euro netto meer belasting dan benzine. Ook is je huidige auto een klasse hoger dan waar je het mee vergelijkt.

Is de shortlease met onbeperkte brandstof pas vanuit de werkgever? Dat zou nog een overweging kunnen zijn om de lease auto te nemen (afhankelijk van de privé kilometers die je jaarlijks maakt).

Overigens 100 euro per maand onderhoud, dan calculeer je ook een grote beurt terwijl je weinig rijd het eerste jaar, lijkt mij wat veel. Als je weer gaat rijden, is het weer een ander verhaal.
TechLightwoensdag 19 mei 2021 @ 20:25
Let op dat die 19ct netto geen 'recht' is, dus dat zal van het arbeidscontract afhangen hoe dat verrekend wordt. Vaak zal dat overigens best wel zo zijn, maar dus wel even checken ook...

Inderdaad, de verkoopwaarde van de auto is eigenlijk afschrijving die gerekend moet worden (dus verkoopprijs nu vs verkoopprijs straks).
MisChrartindonderdag 20 mei 2021 @ 09:36
40 euro afschrijving per maand lijkt me wat weinig.
Ik zou eerder uitgaan van 100-150 afschrijving en zelfs dat is aan de lage kant.
TheFreshPrincedonderdag 20 mei 2021 @ 10:09
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 09:36 schreef MisChrartin het volgende:
40 euro afschrijving per maand lijkt me wat weinig.
Ik zou eerder uitgaan van 100-150 afschrijving en zelfs dat is aan de lage kant.
Op een C30 met 4 ton op de teller? ;)
Pigerdonderdag 20 mei 2021 @ 10:21
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 13:49 schreef RealRS het volgende:
Wat hierboven wordt genoemd, je moet de 0,19 km netto van het bedrag aftrekken en dan blijft een bruto bedrag over. Bijvoorbeeld woon-werk: 40 km (heen en terug), 2x per week = 80 km per week x 4 = 320 km per maand x 0,19 cent = 60,80 euro netto.

Vergoeding is bruto 700 - 60,80 = 639,20 euro bruto x 39% belasting (het is pas tegen de 50 als je meer dan 70k bruto verdiend) = 249 euro belasting = 639,20 - 249 euro = 390 euro netto + 60,80 euro (uit het eerste voorbeeld) = 450,80 euro.

De kunst is zoveel mogelijk in het netto gedeelte te krijgen.
Dit klopt wel aardig. Behalve 39%. Reken jezelf niet rijk. Je houdt echt maar netto 50% over (afbouw heffingskortingen enzo).
MisChrartindonderdag 20 mei 2021 @ 10:27
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 10:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Op een C30 met 4 ton op de teller? ;)
Ja dat is waar. Ik had het niet zo precies doorgelezen.
Je legt met 40E p/m ongeveer 500 euro per jaar opzij ter compensatie voor afschrijving. Als je aan deze auto een grote reparatie hebt is ie total loss. En met zo’n lage afschrijving heb je alleen budget voor weer zo’n knakenbak en dat blijft toch gokken wat betreft onderhoud.

Plus wat veel mensen vergeten: als je je geld vastzet in een auto kun je het niet ergens anders in steken (aandelen/zonnepanelen of iets wat rendeert). Als het om het even is qua kosten zou ik leasen en je vrijgekomen geld beleggen.
escortmk2donderdag 20 mei 2021 @ 11:40
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 10:27 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Ja dat is waar. Ik had het niet zo precies doorgelezen.
Je legt met 40E p/m ongeveer 500 euro per jaar opzij ter compensatie voor afschrijving. Als je aan deze auto een grote reparatie hebt is ie total loss. En met zo’n lage afschrijving heb je alleen budget voor weer zo’n knakenbak en dat blijft toch gokken wat betreft onderhoud.

Plus wat veel mensen vergeten: als je je geld vastzet in een auto kun je het niet ergens anders in steken (aandelen/zonnepanelen of iets wat rendeert). Als het om het even is qua kosten zou ik leasen en je vrijgekomen geld beleggen.
"je geld vastzetten" in een auto van 2-3000 euro... Nee, jezelf vastleggen aan een leasecontract en een nieuwe, kleine auto voor de deur stil laten staan.... dat is een goed idee _O-

Ik zou zo lang mogelijk doorrijden met die Volvo. Mocht ie het begeven dan kan je altijd terugvallen op een lease-auto.