abonnement Unibet Coolblue
pi_199451370
Het doel is om de huidige vrijstaande garage op te splitsen in een wasruimte/kantoor en werkplaats. Om deze op temperatuur te houden moet ik verwarmen in de winter en dus ook isoleren.

Bij het strippen kom ik er net achter dat ze later een klampmuur van kalkzandsteen aan de binnenzijde hebben geplaatst zonder isolatie deze staat ook niet overal lekker vast.

Wat is nu wijsheid. De binnenmuur eruit halen en een metal stud wand optrekken met isolatie daartussen of haal ik mij dan veel werk op de hals?

Het eerste idee was om tegen deze klampmuur een extra voorzetwand te plaatsen met isolatie maar als hij er zo eenvoudig uit te halen is, heb ik rondom 10cm extra ruimte beschikbaar.
pi_199451606
Heb je de ruimte nodig?
nee? muur laten staan, isolatie tegen de binnenkant plakken en een gipswandje er voor, raak je 20cm kwijt maar ben je wel een heel stuk sneller klaar

[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2021 15:16:35 ]
pi_199451681
Nodig niet direct maar wel fijn om zo veel mogelijk ruimte over te houden. Het houdt wel in dat ik een container vol met kalkzandstenen moet gaan slopen en afvoeren.

Gaat het vocht problemen opleveren of kan ik er een een metal stud wand voorplaatsen, isolatie en een dampscherm en dan dichtzetten. Of heeft het misschien een extra isolerende werking?
  dinsdag 18 mei 2021 @ 07:05:12 #4
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_199479858
Leunt het dak van de garage op de buitenblad van de muur? Meestal liggen dragende delen op het binnenspouwblad van de buitenmuur.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_199480574
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 15:19 schreef japjapie het volgende:
Of heeft het misschien een extra isolerende werking?
In ieder geval heeft die binnenmuur warmte opslag cq buffer. Door die kilo's steen weg te halen zal de ruimte sneller kunnen opwarmen en afkoelen. Of te wel is het iets lastiger om de temperatuur stabiel te houden. Maar omdat je anders aan de binnenkant gaat isoleren zal dat effect minimaal zijn.

Zit er helemaal geen spouw die je kan vullen met iets? Dan vooral afvragen waarom die muur er tegen aan gezet is. Voor de lol een muurtje bouwen in de garage zal toch wel een reden hebben.
  dinsdag 18 mei 2021 @ 10:10:50 #6
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_199481359
Ik zou als het enigszins kan ook eerst denken aan spouwmuur isolatie
pi_199539729


Hierbij een plaatje. Er is een paar cm spouwruimte maar het ziet er echt naar uit dat deze muur er later gewoon binnenin is gezet.
pi_199649082
Lijkt er inderdaad op wat je zegt. Mijn halfsteens garage heb ik ook zelf geïsoleerd met CLSjes, glaswol en gipsplaat. Bijkeuken in de garage gemaakt.
pi_199651773
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 07:05 schreef lipje het volgende:
Leunt het dak van de garage op de buitenblad van de muur? Meestal liggen dragende delen op het binnenspouwblad van de buitenmuur.
Dit is de belangrijkste vraag.
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 28 mei 2021 @ 17:37:26 #10
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_199658001
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 08:53 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Dit is de belangrijkste vraag.
Gezien de later geplaatste foto kan ie de binnenmuur gewoon wegslopen.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')