abonnement Unibet Coolblue
pi_199444015
Hoi, ik slik momenteel 5htp van de body en fit, op aanraden van iemand die er goede ervaringen mee heeft. Ik weet niet of het placebo is, maar ik slaap er wel eerder en beter door lijkt het. En ik voel mij minder somber of zo (gewoon meer gelukkige basisstemming) en vooral stabieler/ minder emotionele wisselingen.

Wil het wel door blijven slikken, maar ben bang dat ik ervan afhankelijk word. Van degene die het mij aanraadde, zei die dat je gewoon een voorraad serotonine ermee opbouwt. En natuurlijk is. Dus wat is het nu precies..

Is het wel helemaal oké om het te slikken?
Ik slik momenteel 100 mg per dag.

Link weggehaald.

[ Bericht 8% gewijzigd door Peejtur op 16-05-2021 08:06:46 ]
  Spellchecker zondag 16 mei 2021 @ 00:28:27 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_199445668
...

[ Bericht 100% gewijzigd door Peejtur op 16-05-2021 08:07:14 ]
pi_199445935
quote:
1s.gif Op zondag 16 mei 2021 00:28 schreef maily het volgende:
Stop er een weekje mee en kijk wat er gebeurt.
Al gedaan en ik zit dan minder goed in mijn vel en val later in slaap
pi_199446041
Afhankelijk zijn of je beter voelen door gefabriceerde goedjes lijkt me sowieso een slechte zaak.
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
pi_199449363
Zie hier: https://medlineplus.gov/druginfo/natural/794.html

Let wel op de dosis: De dosis waarvoor de werkzaamheid in sommige gevallen aannemelijk lijkt, is een stuk hoger dan het gemiddelde supplement dat je koopt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Spellchecker zondag 16 mei 2021 @ 13:52:58 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_199449864
quote:
1s.gif Op zondag 16 mei 2021 08:54 schreef Medusa666 het volgende:

[..]

Al gedaan en ik zit dan minder goed in mijn vel en val later in slaap
Dan ben je er afhankelijk van geworden. Of dat denk je.
pi_199450728
Kun je ze niet incidenteel gebruiken in plaats van dagelijks? Gebruik je het voor slapen of voor die betere stemming?

Ik zocht laatst melatoninetabletjes voor wanneer ik weer eens terugval in een ritme van 4:00u naar bed, 12:00u wakker (door studie). Ik heb die van Lucovitaal gekozen met L-Tryptofaan erin, dat is gewoon een essentieel aminozuur dat het lichaam dan omzet in 5-HTP. Ik gebruik het dan 2-3 dagen achter elkaar een half uur voordat ik mijn tanden ga poetsen omdat ik anders pas uren later moe word, en zet mijn wekker 8 uur later zodat ik wel weer op tijd opsta. Dat fixt mijn ritme dan weer, en dan neem ik ze niet meer.

Ik merk er verder dus ook niks van, alleen dat ik al gauw de slaap op voel komen als ik er 's nachts eentje neem. Volgens mij is dat ook het beoogde gebruik, zoals wanneer je jetlag zou hebben.
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_199452040
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 09:15 schreef Neef_Wuppie het volgende:
Afhankelijk zijn of je beter voelen door gefabriceerde goedjes lijkt me sowieso een slechte zaak.
Je kan in mijn ogen nog beter dit soort supplementen nemen, dan een fullblown SSRI, als je nog milde klachten hebt zoals TS. 5HTP is een voorloper van melatonine en serotonine, dus ja, je slaapt beter en je gaat je misschien ook wel wat meer happy voelen. Is echter nog niet bewezen dat 5HTP als supplement echt werkt (qua metabolisatie in het lichaam en of het wel daadwerkelijk de blood-brain barrier passeert). Dus kan ook deels placebo-effect zijn, maar who cares als jij je beter voelt.

Kanttekening: helemaal onschuldig is 5HTP ook weer niet. In bepaalde doseringen is het veilig. Maar gemelde bijwerkingen zijn bijv. het EMS-syndroom (moet je even nazoeken). Stel je neemt een 'echt' SSRI, heb je weer kans op bijwerkingen zoals het (zeldzame) serotoninesyndroom en overige zaken die in die bijsluiter staan.
*NB. daarom ook nooit een SSRI met 5HTP combineren

Als je het niet vertrouwt, kan je altijd nog de HA bellen om te vragen wat deze er van zegt.
Voor zover ik weet kan het niet veel kwaad, mits je niet teveel neemt.

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2021 15:43:54 ]
pi_199461066
quote:
1s.gif Op zondag 16 mei 2021 14:34 schreef Megara het volgende:
Kun je ze niet incidenteel gebruiken in plaats van dagelijks? Gebruik je het voor slapen of voor die betere stemming?

Ik zocht laatst melatoninetabletjes voor wanneer ik weer eens terugval in een ritme van 4:00u naar bed, 12:00u wakker (door studie). Ik heb die van Lucovitaal gekozen met L-Tryptofaan erin, dat is gewoon een essentieel aminozuur dat het lichaam dan omzet in 5-HTP. Ik gebruik het dan 2-3 dagen achter elkaar een half uur voordat ik mijn tanden ga poetsen omdat ik anders pas uren later moe word, en zet mijn wekker 8 uur later zodat ik wel weer op tijd opsta. Dat fixt mijn ritme dan weer, en dan neem ik ze niet meer.

Ik merk er verder dus ook niks van, alleen dat ik al gauw de slaap op voel komen als ik er 's nachts eentje neem. Volgens mij is dat ook het beoogde gebruik, zoals wanneer je jetlag zou hebben.
Bedankt voor de tip van tryptofaan :) . Die lijkt me dan onschuldiger dan 5htp?

En goed idee om het misschien incidenteel te gebruiken. 3 keer per week ofzo.
pi_199461102
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 15:37 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]

Je kan in mijn ogen nog beter dit soort supplementen nemen, dan een fullblown SSRI, als je nog milde klachten hebt zoals TS. 5HTP is een voorloper van melatonine en serotonine, dus ja, je slaapt beter en je gaat je misschien ook wel wat meer happy voelen. Is echter nog niet bewezen dat 5HTP als supplement echt werkt (qua metabolisatie in het lichaam en of het wel daadwerkelijk de blood-brain barrier passeert). Dus kan ook deels placebo-effect zijn, maar who cares als jij je beter voelt.

Kanttekening: helemaal onschuldig is 5HTP ook weer niet. In bepaalde doseringen is het veilig. Maar gemelde bijwerkingen zijn bijv. het EMS-syndroom (moet je even nazoeken). Stel je neemt een 'echt' SSRI, heb je weer kans op bijwerkingen zoals het (zeldzame) serotoninesyndroom en overige zaken die in die bijsluiter staan.
*NB. daarom ook nooit een SSRI met 5HTP combineren

Als je het niet vertrouwt, kan je altijd nog de HA bellen om te vragen wat deze er van zegt.
Voor zover ik weet kan het niet veel kwaad, mits je niet teveel neemt.
Ik begrijp niet wat je bedoeld met SSRI. Heb het gegoogled, maar heb je voorbeelden van supplementen die SSRI zijn?
pi_199465301
quote:
1s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:49 schreef Medusa666 het volgende:

[..]

Ik begrijp niet wat je bedoeld met SSRI. Heb het gegoogled, maar heb je voorbeelden van supplementen die SSRI zijn?
Een SSRI is gewoon de klassieke antidepressiva die je op recept krijgt van je arts als je (klinisch) depressief bent (hiermee probeer ik niet te zeggen dat jij dat bent hoor).
pi_199465332
quote:
1s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:45 schreef Medusa666 het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip van tryptofaan :) . Die lijkt me dan onschuldiger dan 5htp?

En goed idee om het misschien incidenteel te gebruiken. 3 keer per week ofzo.
Tryptofaan is inderdaad onschuldiger. Maar je kan ook kijken of je tryptofaan uit je voeding kan halen.
Google maar eens op 'tryptofaanrijke voeding'.
Zijn echt simpele dingen, zoals bananen, cashewnoten etc.
Geen idee of het werkt, maar je kan het altijd proberen. Zou even goed moeten werken als zo'n supplement.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2021 11:47:57 ]
pi_199465838
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2021 11:45 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]

Een SSRI is gewoon de klassieke antidepressiva die je op recept krijgt van je arts als je (klinisch) depressief bent (hiermee probeer ik niet te zeggen dat jij dat bent hoor).
Ah zo! Nee anti depressiva is troep, helemaal voor mijn genen (meerdere familieleden, waarin antidepressiva het juist erger maakte).
pi_199465915
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2021 11:47 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]

Tryptofaan is inderdaad onschuldiger. Maar je kan ook kijken of je tryptofaan uit je voeding kan halen.
Google maar eens op 'tryptofaanrijke voeding'.
Zijn echt simpele dingen, zoals bananen, cashewnoten etc.
Geen idee of het werkt, maar je kan het altijd proberen. Zou even goed moeten werken als zo'n supplement.
Bedankt :) Ik ben opzicht wel gevoelig voor voeding en beweging. Zodra ik gezond leef en veel beweeg ben ik ook gelukkiger en positiever. En heb ik iets minder stemmingswisselingen.

Dus even kijken wat tryptofaanrijke voeding met mij doet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')