abonnement Unibet Coolblue
  Official ESF Kreviewer zaterdag 15 mei 2021 @ 17:56:49 #1
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_199436012
Ik begin wel.

Ik was benieuwd of er whisky in whisky-cocktaiksaus zat. Dit was het geval.
Maar wat er nu volgt zal je geest laten ontploffen. Er zit ook ansjovis in. :'). Bovendien zit er ook worcestersaus in je cocktailsaus.

Merkwaardig. Ik kon verder in geen enkel recept vinden als je het zelf maakt waarin staat dat je ansjovis of worcestersaus moet toevoegen.

Bron: https://www.ah.nl/product(...)whisky-cocktail-saus



Komt u maar door met uw vonst.

Groetjes,

K.
  zaterdag 15 mei 2021 @ 18:06:46 #2
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_199436128
vonst
  Spellchecker zaterdag 15 mei 2021 @ 18:11:42 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_199436217
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 18:06 schreef Zwansen het volgende:
vonst
Goed gevonsten. Ik zag het ook meteen. :Y)
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  Official ESF Kreviewer zaterdag 15 mei 2021 @ 18:14:33 #5
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_199436220
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 18:06 schreef Zwansen het volgende:
vonst
Ik kan wel zeggen dat het aan de auto correct op de tablet ligt, maar dat doe ik dan ook. Goede vonst.
  Official ESF Kreviewer zaterdag 15 mei 2021 @ 18:15:42 #6
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_199436242
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 18:11 schreef maily het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Goed verhaal.
pi_199436265
Ik ken wel bevergeil (castoreum).

Wil iemand weten waar dat allemaal in zit?

Bon appetit. :Y)
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_199436413
Er zit ansjovis in de worcestershiresaus, dus zit het ook in cocktailsaus.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_199437132
Maar zit er ook whisky-cocktailsaus in de worchestersaus?
  zaterdag 15 mei 2021 @ 19:20:40 #10
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_199437155
Tja ach, in Coca-Cola zitten insecten verwerkt voor de kleurstof.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  Spellchecker zaterdag 15 mei 2021 @ 19:37:52 #11
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_199437373
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 19:20 schreef Id_do_her het volgende:
Tja ach, in Coca-Cola zitten insecten verwerkt voor de kleurstof.
Net als in roze koeken.
  zaterdag 15 mei 2021 @ 19:39:33 #12
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_199437403
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 19:37 schreef maily het volgende:

[..]

Net als in roze koeken.
Ja dat is volgens mij ook de cochenilleluis.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_199437470
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 19:20 schreef Id_do_her het volgende:
Tja ach, in Coca-Cola zitten insecten verwerkt voor de kleurstof.
De kleurstof in coca cola is karamel. :?

Ben je in de war met M&M's?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 15 mei 2021 @ 19:47:57 #14
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_199437565
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 19:43 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

De kleurstof in coca cola is karamel. :?

Ben je in de war met M&M's?
https://en.wikipedia.org/wiki/Carmine
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_199437970
quote:
Maar dat zit toch niet in Coca-Cola?
  zaterdag 15 mei 2021 @ 20:14:49 #16
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_199438142
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 20:07 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Maar dat zit toch niet in Coca-Cola?
Jawel, daardoor is Coca-Cola eigenlijk haram voor moslims.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  Official ESF Kreviewer zaterdag 15 mei 2021 @ 20:25:55 #17
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_199438433
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 20:14 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Jawel, daardoor is Coca-Cola eigenlijk haram voor moslims.
Bron?

Ingrediënten
Ingrediënten: Sprankelend water; suiker; kleurstof: E150d; voedingszuur: E338; natuurlijke aroma's (plantenextracten), waaronder cafeïne.

E150d is caramel. Nu ja. 'caramel'.
pi_199438620
quote:
5s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 20:25 schreef Kreator het volgende:

[..]

Bron?

Ingrediënten
Ingrediënten: Sprankelend water; suiker; kleurstof: E150d; voedingszuur: E338; natuurlijke aroma's (plantenextracten), waaronder cafeïne.

E150d is caramel. Nu ja. 'caramel'.
Inderdaad, in het bijzonder: sulfiet-ammoniakkaramel.

Carmine/karmijnzuur is E120 en wordt redelijk veel gebruikt in snoep en frisdranken, maar niet in Coca-Cola.
  zaterdag 15 mei 2021 @ 20:32:12 #19
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_199438624
quote:
5s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 20:25 schreef Kreator het volgende:

[..]

Bron?

Ingrediënten
Ingrediënten: Sprankelend water; suiker; kleurstof: E150d; voedingszuur: E338; natuurlijke aroma's (plantenextracten), waaronder cafeïne.

E150d is caramel. Nu ja. 'caramel'.
Ja als je het anders noemt hebben bepaalde groepen er minder moeite mee. Ik bedoel overigens E-nummer 120.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_199438648
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 20:32 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Ja als je het anders noemt hebben bepaalde groepen er minder moeite mee. Ik bedoel overigens E-nummer 120.
Coca-Cola wordt gekleurd met E150d en niet met E120. Dat is echt onzin.
pi_199438700
Karmijnrood in Coca-Cola? Nee hoor. Kan niets vinden ook op internet. Je bent in de war met E150d.

Coca-Cola schijnt trouwens wel vaker "doelwit" te zijn van dit soort Broodje Aap-verhalen van b.v. mensen uit de anticonsumentisme-hoek of iets dergelijks.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  zaterdag 15 mei 2021 @ 20:34:13 #22
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_199438703
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 20:32 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Inderdaad, in het bijzonder: sulfiet-ammoniakkaramel.

Carmine/karmijnzuur is E120 en wordt redelijk veel gebruikt in snoep en frisdranken, maar niet in Coca-Cola.
Misschien niet meer, maar zo werd er weleens cocaïne in Coca-Cola verwerkt. Ik ben niet helemaal up to date met de samenstelling van frisdranken, moet ik toegeven.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  zaterdag 15 mei 2021 @ 20:36:06 #23
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_199438761
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 20:34 schreef Salina het volgende:
Karmijnrood in Coca-Cola? Nee hoor. Kan niets vinden ook op internet. Je bent in de war met E150d.

Coca-Cola schijnt trouwens wel vaker "doelwit" te zijn van dit soort Broodje Aap-verhalen van b.v. mensen uit de anticonsumentisme-hoek of iets dergelijks.
Ik lees vooral historische teksten, en ja, daarin werd het wel echt vermeldt, maar dat zal nu waarschijnlijk niet meer zo zijn.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_199438821
Ik heb van die E120 altijd nog van die grappige flashbacks naar 15 jaar terug ofzo. Was een beetje aan het daten met een leuke dame, waren samen M&M's aan het eten op bed, en toen ik haar een rode wilde geven was het: "Nee, die wil ik niet!".

Daarna maar eens wezen Googlen naar die E120/cochenille/karmijnrood.
Er is ooit een bekende Keuringsdienst van Waarde-aflevering over gemaakt. Net als over die bevergeil/castoreum trouwens, waarover ik eerder sprak. :Y)

E120 zit veelal in Fristi, rode M&M's, bepaalde (aardbeien/frambozen)yoghurts en dranken en dergelijke.
En roze koeken natuurlijk. _O_

[ Bericht 9% gewijzigd door Salina op 15-05-2021 20:44:26 ]
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_199438860
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 20:34 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Misschien niet meer, maar zo werd er weleens cocaïne in Coca-Cola verwerkt. Ik ben niet helemaal up to date met de samenstelling van frisdranken, moet ik toegeven.
Nee, dat blijkt. :+

Cocaine in de cola is ook al een "tijdje" niet meer het geval.

quote:
While the Coca-Cola Company denies this claim, historical evidence shows that it is likely that, until 1905, the soft drink, which was marketed as a tonic, contained extracts of cocaine as well as the caffeine-rich kola nut. While cocaine wasn't considered illegal until 1914, according to Live Science, Candler began removing cocaine from the recipe in the early 1900s, and traces of cocaine may have been present in the famous beverage until 1929 when scientists were able to perfect the removal of all psychoactive elements from the coca-leaf extract.
https://www.thoughtco.com/history-of-coca-cola-1991477
pi_199438904
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 20:38 schreef Tourniquet het volgende:

Cocaine in de cola is ook al een "tijdje" niet meer het geval.
:D
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_199439003
Deze doen het altijd wel goed voor wat leuke discussie:

Een paar van de meest vreemde (onbekende) ingrediënten in ons dagelijkse voedsel:

https://www.womanistical.nl/8-bizarre-ingredienten-in-ons-eten/
https://www.alletop10lijs(...)die-ons-eten-zitten/

Er zijn ook wat lijstjes met meest vreemde gerechten ter wereld. Voor wie interesse heeft. Maar dat is niet specifiek geschikt voor dit topic. ;)
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_199442077
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 20:37 schreef Salina het volgende:

Er is ooit een bekende Keuringsdienst van Waarde-aflevering over gemaakt.
Ja, die _O_
Somebody that I used to know
pi_199447029
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 18:17 schreef Salina het volgende:
Ik ken wel bevergeil (castoreum).

Wil iemand weten waar dat allemaal in zit?

Bon appetit. :Y)
Producten met vanillesmaak (en parfum) doel je denk ik op? Is/was in Canada en de USA vooral een ding wat voedsel betreft, in Europa niet meer zozeer tenzij misschien heel uitzonderlijk begreep ik? Meeste vanille-aroma wordt synthetisch geproduceerd zover ik weet.

Ik word zelf vooral gestoord van melkpoeder dat heel wisselend gebruikt wordt in bijvoorbeeld chips. Het wordt gebruikt als conserveermiddel, maar niet elke fabrikant gebruikt het, en ook binnen één merk wisselt het sterk. Het idee van melk in je chips vind ik gewoon een beetje maf (en onwenselijk).

Verder weinig vreemde zaken. Ja, ik word soms wel wat droef van die verse vruchtensappen. Met opeens 20% banaan of 99% sinaasappelsap in je "Passievrucht-Mango-Ananas-sapje'.
pi_199449026
quote:
7s.gif Op zondag 16 mei 2021 10:54 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Producten met vanillesmaak (en parfum) doel je denk ik op? Is/was in Canada en de USA vooral een ding wat voedsel betreft, in Europa niet meer zozeer tenzij misschien heel uitzonderlijk begreep ik? Meeste vanille-aroma wordt synthetisch geproduceerd zover ik weet.

Ik word zelf vooral gestoord van melkpoeder dat heel wisselend gebruikt wordt in bijvoorbeeld chips. Het wordt gebruikt als conserveermiddel, maar niet elke fabrikant gebruikt het, en ook binnen één merk wisselt het sterk. Het idee van melk in je chips vind ik gewoon een beetje maf (en onwenselijk).

Verder weinig vreemde zaken. Ja, ik word soms wel wat droef van die verse vruchtensappen. Met opeens 20% banaan of 99% sinaasappelsap in je "Passievrucht-Mango-Ananas-sapje'.
Geen idee of het veel in Europese producten zit. Het zou in b.v. vanilleijs en andere voeding zitten, in parfum/lippenstick en in sigaretten ook.
Je moet het schijnbaar vermelden onder de noemer "aroma" of "parfum". Bron. Dus het staat niet als E-nummer of "castoreum" op de producten.

Castoreum of bevergeil heeft geen E-nummer. Volgens de Europese wetgeving moet Castoreum op het etiket worden aangeduid als 'aroma'. Als er sprake is van minimaal 95% natuurlijke bestanddelen mag het aangeduid worden als 'Natuurlijk aroma'. Indien Castoreum in cosmetica gebruikt wordt dan moet er wel 'Castoreum' op het etiket staan. In het geval van parfum is vermelding van 'parfum' als ingrediënt voldoende.

Hier de originele afleveringen trouwens van de Keuringsdienst van Waarde (uit 2013 alweer, tijd gaat snel):

KvW 14-3-2013, Seizoen 10, Afl 1
KvW 21-3-2013, Seizoen 10, Afl 2

Grappig dat ik via Google nu lees dat destijds, meteen na de uitzending van KvW de Partij voor de Dieren kamervragen stelde over de aanwezigheid van castoreum/bevergeil in onze producten.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_199449594
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 13:01 schreef Salina het volgende:

[..]

Geen idee of het veel in Europese producten zit. Het zou in b.v. vanilleijs en andere voeding zitten, in parfum/lippenstick en in sigaretten ook.
Je moet het schijnbaar vermelden onder de noemer "aroma" of "parfum". Bron. Dus het staat niet als E-nummer of "castoreum" op de producten.

Castoreum of bevergeil heeft geen E-nummer. Volgens de Europese wetgeving moet Castoreum op het etiket worden aangeduid als 'aroma'. Als er sprake is van minimaal 95% natuurlijke bestanddelen mag het aangeduid worden als 'Natuurlijk aroma'. Indien Castoreum in cosmetica gebruikt wordt dan moet er wel 'Castoreum' op het etiket staan. In het geval van parfum is vermelding van 'parfum' als ingrediënt voldoende.

Hier de originele afleveringen trouwens van de Keuringsdienst van Waarde (uit 2013 alweer, tijd gaat snel):

KvW 14-3-2013, Seizoen 10, Afl 1
KvW 21-3-2013, Seizoen 10, Afl 2

Grappig dat ik via Google nu lees dat destijds, meteen na de uitzending van KvW de Partij voor de Dieren kamervragen stelde over de aanwezigheid van castoreum/bevergeil in onze producten.
Ah ok, helder!

Ja ik eet/gebruik weinig van dat soort zaken, en meeste maak ik zelf of het moet door de vegan - ballotagecommissie zijn gekomen :D , dus dan ontwijk je dat soort dingen gelukkig al best veel.

Zal er eens op letten de komende tijd!
pi_199449667
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 17:56 schreef Kreator het volgende:
Ik begin wel.

Ik was benieuwd of er whisky in whisky-cocktaiksaus zat. Dit was het geval.
Maar wat er nu volgt zal je geest laten ontploffen. Er zit ook ansjovis in. :'). Bovendien zit er ook worcestersaus in je cocktailsaus.

Merkwaardig. Ik kon verder in geen enkel recept vinden als je het zelf maakt waarin staat dat je ansjovis of worcestersaus moet toevoegen.

Bron: https://www.ah.nl/product(...)whisky-cocktail-saus

[ afbeelding ]

Komt u maar door met uw vonst.

Groetjes,

K.
Nogal logisch

Ansjovis zit in Worcestershiresaus en dat zit weer in jouw saus.

De Romeinen hadden met Garum al een voorloper van de saus waar ze andere vissoorten voor lieten fermenteren
  Official ESF Kreviewer zondag 16 mei 2021 @ 13:51:58 #33
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_199449849
quote:
1s.gif Op zondag 16 mei 2021 13:40 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Nogal logisch

Ansjovis zit in Worcestershiresaus
En waarom zit dit in mijn cocktailsaus? Ik vind dat niet bepaald normaal.
pi_199450899
quote:
81s.gif Op zondag 16 mei 2021 13:51 schreef Kreator het volgende:

[..]

En waarom zit dit in mijn cocktailsaus? Ik vind dat niet bepaald normaal.
Voor de smaak. Scheutje door je zelfgemaakte mayonaise is ook heerlijk. Ieder zo zijn recepten toch?
pi_199452477
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 20:32 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Inderdaad, in het bijzonder: sulfiet-ammoniakkaramel.

Carmine/karmijnzuur is E120 en wordt redelijk veel gebruikt in snoep en frisdranken, maar niet in Coca-Cola.
Klopt, het zit o. a. in al die zuurstokken die fluoriserend roze zijn.
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 20:14 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Jawel, daardoor is Coca-Cola eigenlijk haram voor moslims.
Niet juist

In alle moslimlanden wordt Coca Cola gedronken, je vindt ook genoeg Coca Cola advertenties rondom ramadan.

Er was alleen ja-ren geleden een artikeltje dat social media overging waarin 0,0x% alcohol in cola werdt ontdekt ivm fermentatie. Maar dat geldt net zo goed voor andere dranken en heeft niet al te grote impact gehad.

quote:
1s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 18:17 schreef Salina het volgende:
Ik ken wel bevergeil (castoreum).

Wil iemand weten waar dat allemaal in zit?

Bon appetit. :Y)
Las in het artikel dat eerder is gedeeld dat het vooral in de VS een hulpstof is, sluit niet uit dat het hier ook wordt gebruikt maar dat zou je ff kunnen zoeken op de naam.


quote:
81s.gif Op zondag 16 mei 2021 13:51 schreef Kreator het volgende:

[..]

En waarom zit dit in mijn cocktailsaus? Ik vind dat niet bepaald normaal.
Sauzen als Garum en Worchestershire en de vele aziatische varianten zijn letterlijk zo oud als de weg naar rome.

Het heet vissaus maar omdat er door door fermentatie alleen het vocht wordt opgevangen is t niet dat het zoals vissoep oid. Het is een beetje als ketjap maar dan heel anders en ruikt ook niet naar vis. En die saus is weer een prima toevoeging om andere sauzen op smaak te maken.

Leuk feitje.. Ketchup schijnt weer af te stammen van deze types sauzen.
  zondag 16 mei 2021 @ 17:55:59 #36
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_199454726
L-cystëine oftewel E920 brood verbeteraar.
In europa is het verboden maar in de rest vd wereld word l-cystëine gewonnen uit haar, mensen haar, dierenhaar,veren en hoeven.
De bakkers vereniging heeft aangegeven dat in nederland geen e920 van dierlijke of menselijke afkomst word gebruikt, wij gebruiken een plantaardige/chemische variant, het is iig in nederland 100% vegan.
E920 verminderd de plakkerigheid van hele natte brooddeeg zoals bv brioche en hamburgerbroodjes deeg, daardoor is het beter en makkelijker te verwerken,thuis broodbakkers kennen dat probleem wel van heel plakkerig deeg wat bijna niet is te hanteren.
Het aandeel mensenhaar l-cystëine in de rest vd wereld, vooral het oosten(china en india), schijnt aanzienlijk te zijn.
  zondag 16 mei 2021 @ 18:04:25 #37
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_199454914
quote:
81s.gif Op zondag 16 mei 2021 13:51 schreef Kreator het volgende:

[..]

En waarom zit dit in mijn cocktailsaus? Ik vind dat niet bepaald normaal.
Ansjovis bevat net als oude kaas en soyasaus,vissaus, en veel gefermenteerde producten een flinke hoeveelheid glutamaat oftewel smaakversterker van natuurlijke oorsprong, glutamaat zit ook in tomaten dus bv tomatenpuree uit zo'n blikje doet het ook als smaakversterker.

Door glutamaat toe te voegen kun je vaak een flink deel zout minder gebruiken en dat is tegenwoordig een dingetje omdat unilever en co hebben beloofd met de industrie om minder zoutbin producten te stoppen want we gebruiken te veel zout.
Glutamaat is een goed ding.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')