abonnement Unibet Coolblue
pi_199424776
NEDERLAND LIGT DWARS BIJ VERPLICHTE GRATIS PCR-TEST

Het voorstel van de Europese Commissie om PCR-coronatests verplicht gratis te maken, ondervindt tegenwerking van de Nederlandse regering. Ongevaccineerde reizigers hebben de test deze zomer waarschijnlijk nodig voor een reis naar een ander EU-land. De lidstaten moeten het voorstel van de EC nog goedkeuren, Nederland is één van de grote dwarsliggers.

Nederland vreest dat bedrijven die coronatests aanbieden de dupe worden van verplichte gratis tests, blijkt uit navraag van BNR onder europarlementariërs. Het verdienmodel van de commerciële aanbieders dreigt dan volledig weg te vallen.

De Europese Commissie is niet meer in de lead, zegt GroenLinks-Europarlementariër Tineke Strik tegen BNR, zelf voorstander van gratis tests. 'Het gaat over de onderhandelingen tussen parlement en de raad. Nederland is niet enthousiast en wil het wel mogelijk houden om de kosten van PCR-tests in rekening brengen. Op de markt is een test al gauw 100 euro, dus het kan echt een drempel vormen, zeker als je met een gezin moet reizen en vaker een test moet laten doen.'

Niet gratis te doen
Een gratis test is voor de commerciële testaanbieders niet rendabel te krijgen, waarschuwt Rasmus Emmelkamp, directeur van Spoedtest.nl. 'Zo'n test is al vrij duur doordat er veel bij komt kijken: nadat die is afgenomen moet hij worden vervoerd naar een laboratorium en vervolgens moeten wij de gegevens beveiligen. We zijn voor een zo goedkoop mogelijke test, maar gratis is wat ons betreft onhaalbaar.'

Emmelkamp hoopt dat de overheid met een tegemoetkoming komt. 'Als de overheid het deels zou vergoeden, hoeven we niet kopje onder te gaan. We willen echt wel in prijs zakken, zodat iedereen zich kan laten testen. Een gratis test aanbieden wordt zonder steun een lastig verhaal. Zodra het kan zullen wij in prijs dalen. Uiteindelijk willen we natuurlijk dat testen niet meer hoeft, maar zolang het moet, willen we dit zo voordelig mogelijk doen voor iedereen.

Het wordt spannend wat er deze week in Brussel gebeurt, zegt GroenLinks-europarlementariër Tineke Strik. De bedoeling is eigenlijk dat de wetgeving op 1 juni is aangenomen. Als het niet lukt om overeenstemming te bereiken, gaan er echt problemen ontstaan met de invoering. Sowieso hadden lidstaten al een overgangstijd van zes weken bedongen. Strik vindt dat veel te lang. 'Dan zit je al op half tot eind augustus voordat dat ingaat en dan is de vakantie voor veel mensen al voorbij.'

https://www.bnr.nl/nieuws(...)chte-gratis-pcr-test
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  vrijdag 14 mei 2021 @ 21:39:02 #2
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_199424853
Vreemd dat GroenLinks vervuilende all inclusive vliegvakanties naar Zuid-Europa wil subsidiëren.
  vrijdag 14 mei 2021 @ 21:51:37 #3
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_199425013
Voor deze hele crisis waren die bedrijven er ook niet, dus als dit wegvalt kunnen ze vast wel snel switchen en parasiteren op iets anders.
pi_199425152
Tja, het verdienmodel van de commerciële aanbieders beschermen is prioriteit numero 1 :')

Die testen zijn er niet om het verdienmodel van een paar commerciële bedrijven in stand te houden, maar om het virus onder controle te houden...
pi_199425297
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 21:39 schreef Van_Poppel het volgende:
Vreemd dat GroenLinks vervuilende all inclusive vliegvakanties naar Zuid-Europa wil subsidiëren.
Vreemd dat je dit concludeert, gebaseerd op niks. Nou vooruit, gebaseerd op je dikke duim.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  vrijdag 14 mei 2021 @ 22:14:24 #6
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_199425406
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 22:08 schreef recursief het volgende:

[..]

Vreemd dat je dit concludeert, gebaseerd op niks. Nou vooruit, gebaseerd op je dikke duim.
Die "gratis" testen om op reis te kunnen moeten door de belastingbetaler worden betaald. Ik vind het echt opmerkelijk dat GroenLinks deze testen en dus het vervuilende massatoerisme wil subsidiëren. Dat staat haaks op hun plannen voor vliegtaxen e.d.
pi_199425497
Natuurlijk niet gratis maken.
Waarom moet de belastingbetaler opdraaien voor mensen die pleziertripjes willen maken? :?
pi_199425540
ik vind dat die tests die je bij de supermarkt kan kopen genoeg moet zijn.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_199425549
Mensen die denken dat op vakantie gaan een grondrecht is :')
No amount of money ever bought a second of time.
pi_199425573
geen vakantie, is familiebezoek
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_199425578
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 22:14 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Die "gratis" testen om op reis te kunnen moeten door de belastingbetaler worden betaald. Ik vind het echt opmerkelijk dat GroenLinks deze testen en dus het vervuilende massatoerisme wil subsidiëren. Dat staat haaks op hun plannen voor vliegtaxen e.d.
Doe eens rustig. Het gaat om reizen naar het buitenland. De aard van de reis en het vervoermiddel doen er niet toe en worden niet genoemd. Niemand heeft heeft het over massatoerisme.

Dat jij de discussie wil verengen tot "milieuvervuilend massatoerisme" vind ik een beetje een zwaktebod. Misschien heb je ook feitelijke argumenten?
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_199427811
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 22:00 schreef Pipaja het volgende:
Tja, het verdienmodel van de commerciële aanbieders beschermen is prioriteit numero 1 :')

Die testen zijn er niet om het verdienmodel van een paar commerciële bedrijven in stand te houden, maar om het virus onder controle te houden...
Nee hoor, en de leden in de tweede kamer of familie/vriendjes pikken vast een graantje of 100.000 mee.
pi_199434979
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 22:14 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Die "gratis" testen om op reis te kunnen moeten door de belastingbetaler worden betaald. Ik vind het echt opmerkelijk dat GroenLinks deze testen en dus het vervuilende massatoerisme wil subsidiëren. Dat staat haaks op hun plannen voor vliegtaxen e.d.
Maar het gaat niet alleen over vervuilende vliegreizen naar de zon in Zuid-Europa, in principe is het op al het grensverkeer van toepassing. Dus ook op bijv. mensen die bij hun familie op bezoek willen die 5km verderop aan de andere kant van de grens woont. Die zouden dan ook een goede 100 euro moeten lappen voordat dat kan.
  zaterdag 15 mei 2021 @ 20:43:49 #14
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_199439015
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 21:51 schreef Jan_Lul het volgende:
Voor deze hele crisis waren die bedrijven er ook niet, dus als dit wegvalt kunnen ze vast wel snel switchen en parasiteren op iets anders.
En dan zijn er geen bedrijven meer die die testen produceren. Hoe ga jij dan, voor je tripje naar Ibiza, je voorgeschreven testje doen? Hmmm?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 15 mei 2021 @ 22:41:55 #15
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_199442157
Terecht uiteindelijk mogen Nederlandse belastingbetalers opdraaien voor deze onzin.
  zaterdag 15 mei 2021 @ 23:03:17 #16
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_199442592
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 01:34 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Nee hoor, en de leden in de tweede kamer of familie/vriendjes pikken vast een graantje of 100.000 mee.
Alle fractievoorzitters in de Eerst Kamer zijn lobbyisten.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_199445722
Maar ik lees niet er over dat andere landen dwars liggen.....
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_199445732
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 16:24 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Maar het gaat niet alleen over vervuilende vliegreizen naar de zon in Zuid-Europa, in principe is het op al het grensverkeer van toepassing. Dus ook op bijv. mensen die bij hun familie op bezoek willen die 5km verderop aan de andere kant van de grens woont. Die zouden dan ook een goede 100 euro moeten lappen voordat dat kan.
Of de familie die 5km verderop over de grens wonen maar naar Nederland komen want andersom hoeft het niet.

Je moet eens weten hoeveel Duitsers en Belgen door Nederland zie rijden.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  zondag 16 mei 2021 @ 08:35:29 #19
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_199445826
Dit is eigenlijk heel simpel. Als ik om wat voor reden dan ook een test wil doen, dan betaal ik. Als de overheid wil dat ik een test doe, dan betaalt de overheid.

Dus vraagt de luchtvaartmaatschappij mij om een test te doen, dan is dat tussen mij en hen. Willen de landen waar ik naartoe ga dat ik test, is dat tussen mij en die landen. Wil de overheid dat ik een test doe als ik naar huis ga, dan moet de overheid dat betalen. Die test doe ik immers niet voor mezelf maar voor de maatschappij.

Daarbij heb ik die hele zoönose ellende niet bedacht. Laat ze dat maar via een vleestax verhalen op de veroorzakers. De vervuiler zou horen te betalen :W
pi_199445878
wat vervelend voor al die mensen die nu naar het buitenland moeten vliegen voor een vakantie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')