abonnement Unibet Coolblue
pi_199416123
Onderstaande situatie wordt binnenkort ook met erkende financieel adviseur besproken. Ik wil echter hier nu wat ervaringen en meningen op doen. Hopelijk voor een situatie die zich niet gaat voordoen, maar dat weten we nog niet.

Er komt wellicht een scheiding. Koophuis is van ons samen. Hypotheekschuld nog 150K. Waarde inmiddels 300K. Vrouw wilt met twee minderjarige kinderen liefst in huis blijven wonen, maar kan het niet betalen. Andere huizen in de buurt kopen of huren, is ook niet mogelijk. Enige optie is dat ik het huis zelf koop en dan verhuur aan haar (bank zal volgens diverse internetartikelen geen bezwaren maken indien waarde woning hoger is dan hypotheek. Waarde is 300K, hypotheek zal 225K zijn na het uitkopen van mijn vrouw) Met de overwaarde en haar salaris kan zij wel een ‘huur’ betalen dat mijn hypotheeklasten dekt.

Met mijn inkomen kan ik zelf zo’n 275.000 aan hypotheek krijgen. Los even van eventuele partner alimentatie. Er zijn verder geen schulden gelukkig. 10 jaar rente op 225K is 0,88% bij BLG (annuïteit) is bruto 711 Euro en netto 680 Euro. Met haar inkomen kan mijn vrouw 125.000 Euro lenen. 10 jaar rente op 0,88% annuïteit is dat netto 380 Euro.

Stel dat het allemaal kan en dat we ook samen afspraken maken over de duur van de huurperiode, onderhoudskosten, verkoop woning etc. Dan is het voor mij van belang: kan ik zelf nog een huis/ appartement kopen? Normaal als je een tweede huis wilt kopen voor de verhuur bijvoorbeeld, kun je een particuliere vastgoedhypotheek afsluiten. Echter ik verhuur mijn eigen woning al, dus heb een ‘normale’ tweede hypotheek nodig. Kan dit, zo ja welk soort is dat dan en hoe kan ik de hoogte bepalen? Bij de verhuur van mijn huis aan mijn vrouw, hoef ik geen winst te maken, het moet kosten dekkend zijn. Zodat mijn uitgaven gedekt worden met de inkomsten en ik dus wel zelf nog een hypotheek kan afsluiten.

Volgens mij kan ik wel een woning huren, want bij de aanvraag van een woning wordt niet gevraagd of ik een hypotheek uitgave heb. Wel schulden zoals studie of consumptief krediet of partner alimentatie. Maar het liefst koop ik zelf wat.

Welke mogelijkheden voor een tweede hypotheek heb ik als ik mijn ‘eigen woning’ verhuur aan mijn vrouw?
pi_199416417
Je kan een hypotheek voor bewoning krijgen. Of je bank niet moeilijk doet als ze er achter komen dat je je eerste woning verhuurd zou ik niet zo zeker van zijn als ik jou was.

Daarnaast kan je voor de woning die je aan het verhuren bent heen HRA krijgen dus met netto bedragen rekenen heeft weinig nut. Verhuur hypotheken hebben een hogere rentelast.

Aangaande je extra hypotheek, als jij een huis voor dat bedrag kan vinden voorzie ik geen problemen als het binnen je ruimte past.

Misschien een pro-tip: laat haar zich bij een woningbouwvereniging inschrijven, kan ze tegen die tijd zichzelf redden
pi_199416651
Bedankt investeerdertje.

100% zekerheid dat de bank het zomaar accepteert, heb ik nu idd niet. Daarom ook gesprek met adviseur aangevraagd.

Inschrijvingen heeft ze al gedaan.
pi_199417064
Wat als jullie voorlopig beide eigenaar blijven?
Is het een optie om bij de bank weg te gaan en het bedrag vanuit familie te lenen?
pi_199417243
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 12:29 schreef KrekelJapie het volgende:
Wat als jullie voorlopig beide eigenaar blijven?
Is het een optie om bij de bank weg te gaan en het bedrag vanuit familie te lenen?

Bij mijn weten is er niemand in mijn familie die 150K over heeft om te investeren. Of bedoel je dat niet?
Samen eigenaar blijven, kan natuurlijk wel even. Maar is geen duurzame oplossing.
pi_199417293
Gaat hem niet worden. De waarde is ongeveer 300k, maar dat is zonder huurder. Met huurder zal de marktwaarde hooguit 80% hiervan zijn, dus 240k. Daarvan zal je 70 tot 80% kunnen financieren, zeg even 75%, dus 180k.

Buiten dat is dit een recept voor problemen en kan je waarschijnlijk niet voldoende meer lenen voor een huis voor jezelf.
pi_199417398
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 12:41 schreef colderayn het volgende:

[..]

Bij mijn weten is er niemand in mijn familie die 150K over heeft om te investeren. Of bedoel je dat niet?
Hoeft niet 1 persoon te zijn. Kan ook 10x15k bv. Dan heb je geen bank die waarschijnlijk moeilijk gaan doen en je kan iets doen met een hogere rente, terugschenken.

Je ex kan dan eigenaar worden met HRA. De uitleners krijgen een hogere rente dan op de bank
pi_199417458
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 12:44 schreef Schuifpui het volgende:
Daarvan zal je 70 tot 80% kunnen financieren, zeg even 75%, dus 180k.
Waar baseer je dat op Schuifpui?
pi_199417481
@KrekelJapie: helder, gaat niet lukken. Toch bedankt.
pi_199417549
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 12:55 schreef colderayn het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op Schuifpui?
Vaker topics hierover voorbij zien komen en even snel gegoogled op de percentages. Een huis verhuren geeft gewoon meer risico. Daarom kan je niet zoals bij een huis voor eigen gebruik 100% van de marktwaarde lenen. Die risico's willen banken niet nemen. Buiten dit is de marktwaarde dus al lager, omdat een eigenaar niet zomaar kan doen wat hij wil met het huis.
pi_199417633
@Schuifpui: ok, ik snap het. Merci.
pi_199417697
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 13:04 schreef colderayn het volgende:
@:Schuifpui: ok, ik snap het. Merci.
Maar verdiep je er vooral zelf ook in, een van de eerste hits op google:

https://www.blisshypothee(...)-in-verhuurde-staat/
pi_199417700
Het feit dat je nadenkt over een constructie waarbij jij het huis verhuurt aan je (ex)partner, geeft mij aan dat de scheiding niet tot op het bot wordt uitgevochten. Dat is in ieder geval fijn.
Als jij toch al bereid was om het huis te verhuren, kan je ook denken aan dat jij een lening aan je (ex)partner verstrekt ter waarde van bijv die 75k. Er komt zeker veel gedoe bij en is niet zo makkelijk als ik het schrijf. Er zijn allerlei dingen waar je aan moet denken: bijv hoe zeker het is dat jij je geld terug krijgt, belasting over vermogen, etc.

Maar misschien wel een optie waarvan je de voor en nadelen van wilt bekijken.
pi_199417764
Daarnaast is het inkomen van TS niet voldoende om twee hypotheken af te sluiten. Dus wellicht kan hij het huis wel kopen en verhuren, maar zal hij voor zichzelf een huurwoning moeten zoeken.
pi_199418205
Je hebt met jouw inkomen net genoeg mogelijkheden om een hypotheek op dit huis te krijgen, een tweede huis er naast zal er nooit in zitten

Als het voor je ex en de kinderen fijner is om daar te blijven wonen kun je inderdaad kiezen om daar de hypotheek op te laten en zelf een huurwoning te zoeken. Je ex betaalt jou huur waardoor jij wel nog aflossing / vermogensopbouw hebt. Alleen lijkt je ex nog geen 30.000 bruto te verdienen. Dat is pakweg 1500 euro per maand.

Daar blijft heel weinig ruimte over voor een eerlijke huursom.
pi_199418308
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 12:44 schreef Schuifpui het volgende:
Gaat hem niet worden. De waarde is ongeveer 300k, maar dat is zonder huurder. Met huurder zal de marktwaarde hooguit 80% hiervan zijn, dus 240k. Daarvan zal je 70 tot 80% kunnen financieren, zeg even 75%, dus 180k.

Buiten dat is dit een recept voor problemen en kan je waarschijnlijk niet voldoende meer lenen voor een huis voor jezelf.
Hier staat al veel nuttige informatie.

Met mijn gebrekkige kennis is dit wat ik weet:

De verhuurdershypotheek zal idd op een woning van 300.000 max +- 200.000 worden.

Dat houdt in dat je 100.000 euro minder eigen inleg hebt voor een eigen woning.
Voor de eigen woning geldt max hypotheek = inkomen * 4.5 met restraint dat de hypotheek niet meer waard is dan de taxatiewaarde van de woning.

Alles even in grove schetsen, of je een beetje in de buurt van haalbaarheid komt.

quote:
Waarde is 300K, hypotheek zal 225K zijn na het uitkopen van mijn vrouw)
Cq je hebt overwaarde 75k, maar met een verhuurdershypotheek 225k financieren op een woning van 300.000 gaat je wss niet lukken.

En dan heb je geen geld over voor je eigen woning.

quote:
Met haar inkomen kan mijn vrouw 125.000 Euro lenen.
Oplossing lijkt mij dat je vrouw 50% van de woning blijft houden en jou uitkoopt, voor zover dat gaat, en dat jij gedeeltelijk eigenaar blijft.

Zoals het nu ook al 50/50 is. Wss kan je dat gewoon zo houden.

Dan heb jij straks 1.5 huis en je vrouw 0.5 huis.

[ Bericht 12% gewijzigd door ludovico op 14-05-2021 13:53:06 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199418627
Bedankt voor jullie reacties mensen.

@ Schuifpui: ik was me er idd van bewust dat een woning in verhuurde staat, minder courant is als onderpand. En ben veel aan het lezen.
@ Snabbi: bedankt voor de optie, had ik nog niet aan gedacht.
@ OnwetendeNerd: met de beperkte kennis die ik nu heb, lijkt me dat nu ook meest reële mogelijkheid, daarom mijn 'zoektoch' naar andere mogelijkheden.
@ Adames: o.b.v. alleen inkomen is idd geen fatsoenlijke huur mogelijk, krap 400 euro lijkt me. Echter ze kan meer kan werken over een tijd. Plus ze heeft een vermogen van minimaal 75K. Daar kan ze ook gebruik van maken. Huursubsidie krijgt ze niet o.b.v. dit vermogen.
@ ludovico: mij uitkopen gaat niet daar is veel te weinig vermogen voor. Is ook niet in de (schoon)familie op te halen. Het huis samen blijven aanhouden zou voor mij ook een optie zijn, maar heeft wellicht nog meer haken en ogen. Het staat nu in iig nog op mijn lijstje met mogelijkheden.
pi_199418682
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 14:09 schreef colderayn het volgende:
@ ludovico: mij uitkopen gaat niet daar is veel te weinig vermogen voor. Is ook niet in de (schoon)familie op te halen. Het huis samen blijven aanhouden zou voor mij ook een optie zijn, maar heeft wellicht nog meer haken en ogen. Het staat nu in iig nog op mijn lijstje met mogelijkheden.
Gevoelsmatig voor mij ligt daarin de beste optie. Zij kan 50% van de woning financieren en jij ook.

Het kost je 150k wat erin zit, krijg je van de bank allicht 100k hypotheek op (op dat 50% belang). Kost je dus 50k eigen vermogen voor je eigen huis.

Kan me alleen voorstellen dat niet alle aanbieders even makkelijker zijn hierin dus dan wordt een adviseur aantrekkellijker.

Maar ik zou zo een 50/50 regeling als bank juist wel prima vinden, je kan daarin 2 mensen garant laten staan eigenlijk voor elkaar wanbetalking etc.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199419167
@ ludovico: zou je je antwoord wat kunnen verduidelijken, eventueel met berekeningen. Ik snap het niet :-(
Voor de eerste 2 jaar denk ik dat ik het snap:
We zijn nu al samen eigenaar. We betalen per maand ongeveer 1.000 euro netto aan aflossing, rente en ORV premie. We kunnen dit tot max 2 jaar zo laten doorlopen (ik blijf dan 2 jaar mijn rente aftrek behouden). We moeten wel afspraken maken over de verhouding. Nu is die 2/3 voor mij omdat ik meer verdien. Ik kan niet 2/3 blijven betalen en zelf gaan huren/ kopen.
Of bedoel je hoe het er uit kan zien na 2 jaar?
pi_199419230
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 14:47 schreef colderayn het volgende:
@ ludovico: zou je je antwoord wat kunnen verduidelijken, eventueel met berekeningen. Ik snap het niet :-(
Voor de eerste 2 jaar denk ik dat ik het snap:
We zijn nu al samen eigenaar. We betalen per maand ongeveer 1.000 euro netto aan aflossing, rente en ORV premie. We kunnen dit tot max 2 jaar zo laten doorlopen (ik blijf dan 2 jaar mijn rente aftrek behouden). We moeten wel afspraken maken over de verhouding. Nu is die 2/3 voor mij omdat ik meer verdien. Ik kan niet 2/3 blijven betalen en zelf gaan huren/ kopen.
Of bedoel je hoe het er uit kan zien na 2 jaar?
Vrouw gaat op ten duur voor 100% bezit woning (als ze dat wilt) maar omdat dat niet haalbaar is initieel blijf jij initieel een deel van de woning bezitten.

Naar mijn opvatting (?) gaat het er om dat zij in jullie huis blijft wonen en dat jij dat mogelijk maakt zonder dat dat jou woongenot kost.

Maar je verliest, als je ergens geld achterlaat, altijd wat mogelijkheden simpelweg omdat je zelf minder geld vrij hebt om in te leggen.

Qua hypotheek zou je, als je 150k waarde huis bezit als 2e woning, allicht 100k kunnen lenen "verhuurdershypotheek".

Netto laat je dan 50k achter in het verhuurde object (oude huis) die je niet voor je eigen woonwensen kan benutten,want die zit dan vast in die stenen zogezegd). lijkt me haalbaar.

Je zult alleen in een huis moeten wonen die 50k onder het maximaal haalbare zit in dat geval.

Lijkt me dat je met een adviseur, als jij jouw wensen zo duidelijk hebt, dat je er uit moet komen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199419394
Thanx
pi_199426234
Het siert je om te kijken naar de mogelijkheden je ex in het huis te laten wonen. Ook in het belang van de kids natuurlijk. Zelf in identieke situatie gezeten. Uiteindelijk ben ik er in het belang vd kids blijven wonen maar ook omdat het financieel kan. Ik ben van mening dat het ook in het belang van je ex is om dit financieel goed op te lossen. Denk ook aan situaties wanneer er een nieuwe relatie in het spel komt. Dit soort constructies kunnen dan wel eens heel vervelend uitpakken. Met een te laag inkomen moet je nu eenmaal consessies doen. Een huurwoning voor haar is naar mijn idee veel logischer en gezonder. Op basis van inkomen maar ook op basis van de onderlinge relatie. Het risico dat dit soort financiële constructies tot escalatie leiden ligt natuurlijk op de loer wat kan leiden tot ruzies tussen jullie als exen. Ik denk dat de kids daar dan veel meer last van krijgen. Resumé, zorg er voor dat je het financieel zo regelt dat de afhankelijkheid van elkaar zo klein mogelijk is en je vooral kunt richten op de relatie en de gevolgen voor de kids. Veel succes ermee.
pi_199428510
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 22:56 schreef zozozozo het volgende:
Het siert je om te kijken naar de mogelijkheden je ex in het huis te laten wonen. Ook in het belang van de kids natuurlijk. Zelf in identieke situatie gezeten. Uiteindelijk ben ik er in het belang vd kids blijven wonen maar ook omdat het financieel kan. Ik ben van mening dat het ook in het belang van je ex is om dit financieel goed op te lossen. Denk ook aan situaties wanneer er een nieuwe relatie in het spel komt. Dit soort constructies kunnen dan wel eens heel vervelend uitpakken. Met een te laag inkomen moet je nu eenmaal consessies doen. Een huurwoning voor haar is naar mijn idee veel logischer en gezonder. Op basis van inkomen maar ook op basis van de onderlinge relatie. Het risico dat dit soort financiële constructies tot escalatie leiden ligt natuurlijk op de loer wat kan leiden tot ruzies tussen jullie als exen. Ik denk dat de kids daar dan veel meer last van krijgen. Resumé, zorg er voor dat je het financieel zo regelt dat de afhankelijkheid van elkaar zo klein mogelijk is en je vooral kunt richten op de relatie en de gevolgen voor de kids. Veel succes ermee.
Dit is het enige juiste advies. Je moet niet meer afhankelijk van elkaar willen zijn, dat gaat niet werken

Is de alimentatie al berekend?
pi_199428600
Heb je al een idee wat je aan partneralimentatie moet betalen en afhankelijk hoe jullie het met de kinderen verdelen aan kinderalimentatie? Want je gaat nu uit van de huidige inkomenssituatie maar die gaat hoe dan ook veranderen als jullie uit elkaar gaan. Wat je wilt weten is wat jouw en haar netto inkomen ongeveer is na de scheiding. Wat je niet moet onderschatten is dat nadat jij haar alimentatie hebt betaald, je eerst een uitdaging hebt om te zorgen dat je zelf nog fatsoenlijk kunt leven en ergens kunt wonen.
pi_199430971
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 12:50 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

De uitleners krijgen een hogere rente dan op de bank

Doe mij een paar van die mensen die dit verhaal aandurven, in mijn ervaring kan je mensen 5% rente bieden... zonder haken of ogen... maar klagen ze vooral over "geen rente bij de bank" maar serieus over die 5% praten lukt niet, want beer hier en beer daar etc etc....
Laat staan dat je gaat praten over rente terug schenken
pi_199431699
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 11:49 schreef namliam het volgende:

[..]

Doe mij een paar van die mensen die dit verhaal aandurven, in mijn ervaring kan je mensen 5% rente bieden... zonder haken of ogen... maar klagen ze vooral over "geen rente bij de bank" maar serieus over die 5% praten lukt niet, want beer hier en beer daar etc etc....
Laat staan dat je gaat praten over rente terug schenken
En die blijven dan arm.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199432039
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 07:46 schreef Faraday01 het volgende:
Heb je al een idee wat je aan partneralimentatie moet betalen en afhankelijk hoe jullie het met de kinderen verdelen aan kinderalimentatie? Want je gaat nu uit van de huidige inkomenssituatie maar die gaat hoe dan ook veranderen als jullie uit elkaar gaan. Wat je wilt weten is wat jouw en haar netto inkomen ongeveer is na de scheiding. Wat je niet moet onderschatten is dat nadat jij haar alimentatie hebt betaald, je eerst een uitdaging hebt om te zorgen dat je zelf nog fatsoenlijk kunt leven en ergens kunt wonen.
Nuttig :Y Straks heeft ex van TS wellicht meer te besteden dan TS zelf :o
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199432862
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 22:56 schreef zozozozo het volgende:
Het siert je om te kijken naar de mogelijkheden je ex in het huis te laten wonen. Ook in het belang van de kids natuurlijk. Zelf in identieke situatie gezeten. Uiteindelijk ben ik er in het belang vd kids blijven wonen maar ook omdat het financieel kan. Ik ben van mening dat het ook in het belang van je ex is om dit financieel goed op te lossen. Denk ook aan situaties wanneer er een nieuwe relatie in het spel komt. Dit soort constructies kunnen dan wel eens heel vervelend uitpakken. Met een te laag inkomen moet je nu eenmaal consessies doen. Een huurwoning voor haar is naar mijn idee veel logischer en gezonder. Op basis van inkomen maar ook op basis van de onderlinge relatie. Het risico dat dit soort financiële constructies tot escalatie leiden ligt natuurlijk op de loer wat kan leiden tot ruzies tussen jullie als exen. Ik denk dat de kids daar dan veel meer last van krijgen. Resumé, zorg er voor dat je het financieel zo regelt dat de afhankelijkheid van elkaar zo klein mogelijk is en je vooral kunt richten op de relatie en de gevolgen voor de kids. Veel succes ermee.
Ik sluit me bij bovenstaande aan.

Zelf een scheiding achter de rug - alweer wat jaren geleden - die in eerste instantie in harmonie ging. Na enkele jaren kwam er een nieuwe partner en is de wereld echt enorm anders geworden.

Heb diverse "stomme" beslissingen genomen destijds, bijna allemaal in mijn eigen nadeel, maar gelukkig zat een constructie met het huis daar niet bij (al heb ik wel de onderwaarde op me genomen).
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_199436888
Bedankt voor de reacties mensen. Realiseer me echt wel dat mijn 'plan' in theorie leuk is, maar de kans groot is dat de praktijk er anders uit gaat zien. Ik/ we hebben nog helemaal geen berekeningen verder gemaakt. We zitten ook nog niet in de situatie dat het over en uit is. Er is nog zeker hoop en meer dan dat dat het goed komt. Tijdens onze gesprekken hebben we het wel eens gehad over de gevolgen van zo'n scheiding. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten.

Ik vermoed dat de reactie van de financieel adviseur in lijn ligt met de praktijk voorbeelden die jullie hebben gedeeld met mij. Merci
  dinsdag 18 mei 2021 @ 09:20:38 #30
441185 meethenoob
master of disaster (x.x)
pi_199480783
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 11:18 schreef colderayn het volgende:
Onderstaande situatie wordt binnenkort ook met erkende financieel adviseur besproken. Ik wil echter hier nu wat ervaringen en meningen op doen. Hopelijk voor een situatie die zich niet gaat voordoen, maar dat weten we nog niet.

Er komt wellicht een scheiding. Koophuis is van ons samen. Hypotheekschuld nog 150K. Waarde inmiddels 300K. Vrouw wilt met twee minderjarige kinderen liefst in huis blijven wonen, maar kan het niet betalen. Andere huizen in de buurt kopen of huren, is ook niet mogelijk. Enige optie is dat ik het huis zelf koop en dan verhuur aan haar (bank zal volgens diverse internetartikelen geen bezwaren maken indien waarde woning hoger is dan hypotheek. Waarde is 300K, hypotheek zal 225K zijn na het uitkopen van mijn vrouw) Met de overwaarde en haar salaris kan zij wel een ‘huur’ betalen dat mijn hypotheeklasten dekt.

Met mijn inkomen kan ik zelf zo’n 275.000 aan hypotheek krijgen. Los even van eventuele partner alimentatie. Er zijn verder geen schulden gelukkig. 10 jaar rente op 225K is 0,88% bij BLG (annuïteit) is bruto 711 Euro en netto 680 Euro. Met haar inkomen kan mijn vrouw 125.000 Euro lenen. 10 jaar rente op 0,88% annuïteit is dat netto 380 Euro.

Stel dat het allemaal kan en dat we ook samen afspraken maken over de duur van de huurperiode, onderhoudskosten, verkoop woning etc. Dan is het voor mij van belang: kan ik zelf nog een huis/ appartement kopen? Normaal als je een tweede huis wilt kopen voor de verhuur bijvoorbeeld, kun je een particuliere vastgoedhypotheek afsluiten. Echter ik verhuur mijn eigen woning al, dus heb een ‘normale’ tweede hypotheek nodig. Kan dit, zo ja welk soort is dat dan en hoe kan ik de hoogte bepalen? Bij de verhuur van mijn huis aan mijn vrouw, hoef ik geen winst te maken, het moet kosten dekkend zijn. Zodat mijn uitgaven gedekt worden met de inkomsten en ik dus wel zelf nog een hypotheek kan afsluiten.

Volgens mij kan ik wel een woning huren, want bij de aanvraag van een woning wordt niet gevraagd of ik een hypotheek uitgave heb. Wel schulden zoals studie of consumptief krediet of partner alimentatie. Maar het liefst koop ik zelf wat.

Welke mogelijkheden voor een tweede hypotheek heb ik als ik mijn ‘eigen woning’ verhuur aan mijn vrouw?
Ja dit is mogelijk, maar hoeveel je precies kunt lenen kan ik zo niet zeggen. ( verhuurde staat )
Ga naar woonfonds verhuur hypotheek.
voor je nieuwe hypotheek aanvraag mag je huurinkomsten tegen je hypotheek wegstrepen.

Gr
winter is comming!
pi_199481554
Je verkoopt het aan een investeerder met terug huur optie. Genoeg die dat willen.
  donderdag 20 mei 2021 @ 20:45:49 #32
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_199525899
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 10:27 schreef potjecreme het volgende:
Je verkoopt het aan een investeerder met terug huur optie. Genoeg die dat willen.
Hij wil zelf die investeerder zijn :')
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_199530516
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 20:45 schreef lipje het volgende:

[..]

Hij wil zelf die investeerder zijn :')
Daar is wel geld voor nodig.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199618160
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 22:32 schreef baskick het volgende:

[..]

Daar is wel geld voor nodig.
Klopt beiden inderdaad. Over twee weken eerste gesprek met een adviseur. Dan hoop ik al weer iets meer te weten over de (on)mogelijkheden.
pi_199622023
Je schrijft ' er komt wellicht een scheiding '. Als jullie er aan zouden kunnen werken dat te voorkomen is dat veruit de goedkoopste optie
pi_199622105
quote:
0s.gif Op woensdag 26 mei 2021 06:42 schreef bami_haar het volgende:
Je schrijft ' er komt wellicht een scheiding '. Als jullie er aan zouden kunnen werken dat te voorkomen is dat veruit de goedkoopste optie
Je hebt een bericht van TS gemist?

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 19:02 schreef colderayn het volgende:
We zitten ook nog niet in de situatie dat het over en uit is. Er is nog zeker hoop en meer dan dat dat het goed komt. Tijdens onze gesprekken hebben we het wel eens gehad over de gevolgen van zo'n scheiding. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199652538
Update:
Eerste gesprek met adviseur naar voren kunnen halen naar gisteren. Groot deel van informatie komt overeen met wat ik van jullie kreeg dus kon ik doorvragen naar andere mogelijkheden. Je kunt je overwaarde natuurlijk schenken zodat je partner het huis kan kopen. Een vordering van de overwaarde op je partner is ook mogelijk. Dan kan/ wordt er een extra rente berekend op de vordering die betaald wordt bij verkoop woning. Uiteraard maak je afspraken in convenant over de datum van terugbetaling.

Bij schenking loopt ontvanger de kans dat de belastingdienst schenkbelasting wilt ontvangen. Dat zou je kunnen voorkomen door bijvoorbeeld te stellen dat beide partijen geen aanspraak maken op de opgebouwde pensioenrechten. Die rechten vertegenwoordigen ook een (toekomstige) waarde die je in een convenant kunt opnemen.

Zelf huis kopen en verhuren aan partner is geen optie inderdaad. Veel te veel haken en ogen. Op bovenstaande manier is het resultaat hetzelfde: partner en kinderen kunnen in woning blijven. De voorwaarden zijn beter voor mij in dat geval.

Er zijn ook geldverstrekkers die bij scheiding een ruimer leenbeleid hanteren. De bank waar de hypotheek nu loopt, biedt hiermee meer ruimte bij mijn partner om te lenen. De hoogte is natuurlijk niet veel hoger, maar kan net het verschil maken om iets wel/ niet te kunnen kopen.

Afgelopen periode enkele malen met partner gesproken over onze relatie, hoe we dat positief kunnen veranderen en over de gevolgen wanneer dat niet lukt. Ze gaf aan niet te weten hoe zij in de wedstrijd zal staan als er een scheiding komt. Zij wilt niet scheiden dus enige rancune gevoelens kunnen opspelen. Dan is het zaak om zoveel mogelijk los van elkaar te komen. Een huurder-verhuurder relatie is dan wel het laatste wat je kunt gebruiken. Dus die tip van jullie neem ik zeker ter harte.
pi_199652881
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 10:27 schreef potjecreme het volgende:
Je verkoopt het aan een investeerder met terug huur optie. Genoeg die dat willen.
pi_199652964
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 10:37 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Dat is inderdaad ook een optie. Die staat echter niet boven aan het lijstje.
pi_199653251
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 10:45 schreef colderayn het volgende:

[..]

Dat is inderdaad ook een optie. Die staat echter niet boven aan het lijstje.
Was ook meer dat je weet van die optie. Bedankt voor de update. Hopelijk komen jullie er samen uit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')