abonnement Unibet Coolblue
pi_199414929
bron: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5230458/bovag-rai-auto-rekeningrijden-emissie-kabinet

quote:
Autobranche wil snel gaan rekeningrijden

Er moet snel een systeem van rekeningrijden komen en de vaste belastingen op autobezit moeten tegelijkertijd omlaag worden gebracht. Dat is de oproep van vier partijen uit de autobranche én Natuur & Milieu. Vooruitlopend op de vorming van een nieuw kabinet komen ze met een plan.

ANWB, BOVAG, RAI Vereniging, VNA (vereniging autoleasemaatschappijen) en Natuur & Milieu hebben haast met hervormingen van de autobelastingen. Er moet zo snel mogelijk een systeem komen waarbij de automobilist betaalt voor het gebruik, vinden zij.

Aansporen om te vergroenen
Ook moet de verkoop van schone auto's beter worden gestimuleerd en moet de consument met gedragssturing worden aangespoord om de meest milieuvriendelijke vervoersvorm te kiezen.

Dat alles moet de consument geen extra geld gaan kosten en dus moeten de vaste lasten op autobezit omlaag worden gebracht. Daarmee moeten de klimaatdoelstellingen haalbaar worden, zo denkt de gelegenheidscoalitie. En zo blijft er een stabiele inkomstenstroom aan autobelastingen voor de overheid.

Nog veel benzine
Volgens een woordvoerder van Bovag is de noodzaak om op korte termijn in te grijpen groot. Hij wijst erop dat de verkoop van elektrische auto's terugloopt nu de bijtelling voor zakelijke rijders ieder jaar wordt verhoogd. "En als we verder niets doen, dan is in 2030 nog maar 34 procent van de nieuw aangeschafte auto's elektrisch. En dus 66 procent niet."

Elektrische auto's zijn nu nog vrijgesteld van wegenbelasting en BPM. Dat verandert in 2025. Daarmee zouden kopers nog eerder terugschrikken voor de aanschaf van zo'n vaak duurder model.

Oproep aan Den Haag
De vijf organisaties willen dat het nieuwe kabinet snel een kaderwet opstelt waarin betalen naar gebruik het uitgangspunt gaat worden. Daarbij moet de emissie van het voertuig per kilometer de leidraad zijn. Ook moet er volgens de Bovag nadruk worden gelegd op het snel aantrekkelijker maken van de aanschaf van compacte elektrische modellen, omdat die de overgrote meerderheid van de verkochte modellen vormen in Nederland.

"Elektrisch rijden is op dit moment gewoon nog hartstikke duur", aldus directeur Han ten Broeke van Bovag. "Wat we in ons plan creëren, is dat we juist naar kleinere auto's kijken. Om die instapmodellen, die ook elektrisch zijn, bereikbaar te maken. Voor mensen die niet zo'n heel grote portemonnee hebben. Of die niet naar een werkgever kunnen die dat voor hen betaalt."
bron: https://nieuws.nl/economie/20210512/autobranche-pleit-voor-kilometerheffing-om-co2-doelen-te-halen/

quote:
Autobranche pleit voor kilometerheffing om CO2-doelen te halen

Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing is daarbij onmisbaar, zegt een coalitie van autobrancheverenigingen BOVAG en RAI Vereniging, milieuorganisatie Natuur & Milieu, de ANWB en autoleasekoepel VNA. Voordat die nieuwe vorm van heffingen is ingevoerd, moet de aanschaf van elektrische auto's én zuinige benzineauto's worden gestimuleerd.

Eind vorig jaar kondigde de Europese Commissie aan de eigen klimaatdoelen aan te scherpen. In plaats van 49 procent moet in 2030 al 55 procent minder CO2 worden uitgestoten dan in 1990. Dit zou betekenen dat het autoverkeer de uitstoot de komende negen jaar met nog 5 à 6 megaton CO2 extra moet verminderen, bijna een verdubbeling van het oorspronkelijke doel. De afgelopen jaren namen de emissies door auto's juist toe door extra drukte op de weg.

Het is daarom zaak Nederlandse automobilisten snel CO2-zuiniger te laten rijden, stellen de samenwerkende belangenverenigingen in hun voorstellen voor nieuwe autobelastingen. Autorijden moet volgens hen veel meer naar rato van het gebruik van de wagen worden belast. Daarmee komt een vorm van kilometerheffing in beeld, wat eerder politiek gevoelig lag. Exacte bedragen per kilometer noemt de alliantie dan ook niet.

Maar een nieuw belastingsysteem opzetten, kost algauw acht jaar. In de tussentijd moeten er veel meer nieuwe CO2-zuinige auto's over de Nederlandse wegen rijden. Dat zou de overheid via belastingen en ruimere subsidies moeten sturen.

Zo moeten aanschafsubsidies voor elektrische auto's voor particulieren het hele jaar door gelden, in plaats van een begrensd bedrag per jaar zoals nu. Daarnaast moeten subsidies en belastingvoordelen vooral voor goedkopere en kleinere stekkerauto's gelden, om zo ook een levendige tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen mogelijk te maken

Ondanks de verwachte toename van elektrisch rijden zal volgens de belangenorganisaties in 2030 nog altijd 70 tot 80 procent van alle auto's op fossiele brandstoffen rijden. Daarom pleiten ze ervoor kopers van kleinere en zuinigere benzineauto's te belonen met een lagere aankoopbelasting dan nu geldt. Die bpm moet dan juist steeds sneller oplopen naarmate een auto meer brandstof slurpt. Voor zwaardere vrachtwagens moeten oplossingen gezocht worden in meer bijmenging van biodiesels.

Alle stimuleringsmaatregelen moeten ook bekostigd worden. In hun belastingplan pleiten de organisaties er daarom voor bezitters van elektrische auto's vanaf 2022 niet langer vrij te stellen van de wegenbelasting. Vanaf dat jaar moeten ze 15 procent van de gangbare tarieven betalen, wat geleidelijk oploopt tot 100 procent in 2027. Daarnaast moet de overheid af van "perverse prikkels", zoals gunstige belastingregels voor oldtimers. Ook moeten uitzonderingen en voordeeltjes voor het wagenpark van de overheid zelf op de schop.
Nog even los van het genoemde argument van de "CO2 doelstellingen", met de opkomst van de EV en de daardoor teruglopende accijnsinkomsten zal het onvermijdelijke gebeuren; we krijgen rekeningrijden. Niet meer een vast bedrag aan wegenbelasting betalen maar per kilometer.

Gunstig voor wie weinig rijdt (tot ~13.000km per jaar) en minder gunstig voor kilometervreters.
pi_199414962
We hebben al rekeningrijden: de accijns op benzine.

Slotje
pi_199415006
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 09:50 schreef Alpha0 het volgende:
We hebben al rekeningrijden: de accijns op benzine.

Slotje
Je hebt de OP wel goed gelezen zie ik :D

quote:
Nog even los van het genoemde argument van de "CO2 doelstellingen", met de opkomst van de EV en de daardoor teruglopende accijnsinkomsten zal het onvermijdelijke gebeuren; we krijgen rekeningrijden. Niet meer een vast bedrag aan wegenbelasting betalen maar per kilometer.
Zie ook: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1474224180/rekeningrijden-als-reparatie-stekkerauto-slaat-gat-in-schatkist
pi_199415086
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 09:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
bron: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5230458/bovag-rai-auto-rekeningrijden-emissie-kabinet
[..]

bron: https://nieuws.nl/economie/20210512/autobranche-pleit-voor-kilometerheffing-om-co2-doelen-te-halen/
[..]

Nog even los van het genoemde argument van de "CO2 doelstellingen", met de opkomst van de EV en de daardoor teruglopende accijnsinkomsten zal het onvermijdelijke gebeuren; we krijgen rekeningrijden. Niet meer een vast bedrag aan wegenbelasting betalen maar per kilometer.

Gunstig voor wie weinig rijdt (tot ~13.000km per jaar) en minder gunstig voor kilometervreters.
en vanaf 2026 met een EV het volle pond wegenbelasting gaan betalen tot het rekeningrijden er daadwerkelijk is. De weggeschepte miljarden gaan hoe dan ook door de burger betaald worden _O-

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 14-05-2021 10:01:35 ]
  vrijdag 14 mei 2021 @ 10:00:24 #5
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_199415087
Han ten Broeke :')
De weggepromoveerde randdebiel uit de tweede kamer van de VVD :')
Kan zijn eigen broek niet eens aanhouden op zijn werk _O-
https://www.ad.nl/politie(...)dewerkster~a04f510d/

Zo iemand dan serieus nemen :|W
  vrijdag 14 mei 2021 @ 10:02:20 #6
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_199415110
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:00 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

en vanaf 2026 met een EV het volle pond wegenbelasting gaan betalen tot het rekeningrijden er daadwerkelijk is. De weggeschepte miljarden gaan hoe dan ook door de burger betaald worden _O-
En als het rekeningrijden er is met een EV gewoon hetzelfde tarief gaan betalen.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_199415156
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

En als het rekeningrijden er is met een EV gewoon hetzelfde tarief gaan betalen.
De verwachting is dat de tarieven voor een toekomstige kilometerheffing gebaseerd wordt op CO2 uitstoot per km.
  vrijdag 14 mei 2021 @ 10:06:56 #8
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_199415173
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

De verwachting is dat de tarieven voor een toekomstige kilometerheffing gebaseerd wordt op CO2 uitstoot per km.
Met een uitzonderingsclausule voor de EV, daar kun je echt wel vergif op innemen.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_199415200
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Met een uitzonderingsclausule voor de EV, daar kun je echt wel vergif op innemen.
Ik sluit niets uit, ik heb dit topic niet geopend om te gaan speculeren over tarieven of exacte uitwerking :P

Nu de EV verkopen toenemen en de accijnsinkomsten zullen dalen, zie ik echter niet in hoe de overheid die miljarden aan gaat vullen zonder het invoeren van een kilometerheffing.

Weet alleen niet of het slim is om per land een ander systeem te kiezen, dat zou prima op Europees niveau kunnen.
  vrijdag 14 mei 2021 @ 10:11:45 #10
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199415225
Rekeningrijdenplan komt niet door de APK

Glimmend uiterlijk, maar een puinhoop onder de motorkap

De ANWB, Bovag en enkele andere clubjes kregen deze ochtend dankzij uitstekende persconnecties hun nieuwe rekeningrijdenplan op iedere digitale voorpagina. Nou ja, plan... Een ongeloofwaardig positief pamflet met alle voordelen van rekeningrijden, waaronder de milieuvoordelen, de voordelen voor de automarkt en het eerlijker belasten van de gebruikers, maar geen woord over de daadwerkelijke invulling van dit project en alle grote bezwaren die al jaren leven rond rekeningrijden. Niets over de techniek die nodig is om dit realiseren. De privacy-aspecten daarvan zijn één van de grootste bezwaren tegen deze vorm van belasting. Willen we wel dat de overheid constant bijhoudt wie precies waar rijdt? En hoe richten we dat in zonder een enorme privacyblunder te begaan? En wie gaat dat betalen? Terechte vragen die leven, maar de petitieclubjes komen niet verder dan: "Houd rekening met voortschrijdend inzicht in de techniek." Ook de daadwerkelijke prijs van rekeningrijden voor de consument komt niet aan bod. Het schrijfsel adviseert dat automobilisten gaan betalen per kilometer en dat het tarief afhankelijk is van de uitstoot van uw auto. Maar is dat dan 1 cent per kilometer, 10 cent, 1 euro? Of is het idee dat we als land eerst akkoord gaan met het concept van rekeningrijden zonder de prijs te weten en daarna de overheid, die de automobilist al jaren uitmelkt, een tarief uit de mouw laten schudden? En nu we het toch hebben over de kosten. Hoe voorkomen we dat de automobilist de nieuwe roker wordt? Dat de CO2-accijns in het rekeningrijden niet ieder jaar een klein beetje omhoog kruipt onder het mom van milieu, maar dat het in de praktijk vooral betekent dat de lagere inkomens zonder budget voor een dure elektrische auto steeds verder wordt uitgeknepen? Ook hier geen woord over in de plannen. Dit pamflet is een half idee zonder praktische invulling. Alsof iemand zegt 'Israëliërs en Palestijnen moeten gewoon vrede sluiten' zonder verdere onderbouwing en dat alle kranten dat kritiekloos overpennen. Het is een wanhopige poging om hun achterban de indruk te geven dat ze hun belangen verdedigen, zonder daadwerkelijk met een solide oplossing te komen. Het is een aanfluiting waar de automobilist geen meter mee opschiet.

Geenstijl
pi_199415249
Rekeningrijden is inderdaad onvermijdelijk. Welk argument men er ook bijsleept. En het meest eerlijke systeem als je het mij vraagt.

Dat bezine / transport als inkomstenbron wordt gebruikt heb ik verder geen problemen mee. We zitten er in dit land mede daardoor heel goed bij met zn allen.
  vrijdag 14 mei 2021 @ 10:14:23 #12
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 14 mei 2021 @ 10:15:00 #13
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_199415268
Dus de benzine gaat nog duurder worden?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_199415271
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:14 schreef AchJa het volgende:

[..]

Gebaseerd op wat precies?
Als je weinig rijdt, rij je weinig kilometers en betaal je weinig kilometerheffing.
Lijkt me niet een heel moeilijke som.
  vrijdag 14 mei 2021 @ 10:16:06 #15
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199415291
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je weinig rijdt, rij je weinig kilometers en betaal je weinig kilometerheffing.
Lijkt me niet een heel moeilijke som.
Hoe kom je aan die kilometers? Dat heb je zelf verzonnen?

Ik kan nl. nergens tarieven icm uitstoot en kilometers vinden.
pi_199415292
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:15 schreef Nattekat het volgende:
Dus de benzine gaat nog duurder worden?
Je kan wel verwachten dat de accijns op brandstof gaat stijgen om het verlies aan accijnsinkomsten te compenseren, naarmate er meer EV's rondrijden.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 14 mei 2021 @ 10:16:35 #17
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199415297
https://www.autoweek.nl/a(...)rocent-van-verkopen/

Ik vind vooral dit stukje zeer interessant:

Twee elementen hebben deze opmars vooral bevorderd: de aanschafsubsidie voor EV's tot ¤ 45.000, maar ook het feit dat de bijtelling volgend jaar opnieuw omhoog gaat, van 8 naar 12 procent. Er is vooral deze maand nog een enorme run op elektrische auto's, om nog net mee te kunnen in het 8 procent-tarief. Huyskens stelt dat er woensdag alleen al 5.000 auto's op kenteken zijn gezet en dat het leeuwendeel daarvan volledig elektrisch is aangedreven.

Met andere woorden: de verkopen zijn voor het grootste gedeelte leaseauto's. Niet particulier.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 14 mei 2021 @ 10:17:18 #18
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_199415305
Wordt wel mooi als je straks met je kleine zeepkist even veel mag betalen als iemand met een enorme terreinwagen :')

Uiteindelijk gaat dit iedere autobezitter alleen maar geld kosten, zelfs als je bijna niks rijdt.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 14 mei 2021 @ 10:18:02 #19
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_199415315
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Je kan wel verwachten dat de accijns op brandstof gaat stijgen om het verlies aan accijnsinkomsten te compenseren, naarmate er meer EV's rondrijden.
Nee, het is de enige manier om rekeningrijden te laten werken.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_199415316
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:16 schreef AchJa het volgende:

[..]

Hoe kom je aan die kilometers? Dat heb je zelf verzonnen?
Nee, de verwachting is dat het voor mensen die een gemiddeld aantal kilometers rijden (ofwel: 13.500km per jaar) even duur wordt, voor mensen die minder rijden goedkoper en voor mensen die meer rijden... duurder.
  vrijdag 14 mei 2021 @ 10:19:24 #21
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199415337
Plan: rekeningrijden en betalen per gram CO2

Elektrische auto’s moeten de komende jaren forse subsidies krijgen om de vergroening van het wagenpark te versnellen. En er moet een vorm van rekeningrijden komen die gekoppeld wordt aan de CO2-emissie. Een brede coalitie van ANWB, Natuur & Milieu, Bovag, RAI, VNA en een bont gezelschap oud-politici presenteren vandaag een nieuw autobelastingplan 2022-2030.

De kern is dat er veel meer goedkope – tot 40.000 euro – elektrische auto’s moeten worden verkocht waardoor er op den duur een betaalbare tweedehandsmarkt ontstaat. Na 2030, denken de plannenmakers, kan een belastingsysteem worden ingevoerd waarbij de automobilist per gereden kilometer belasting betaalt. Die wetgeving is ingewikkeld en de invoering tijdrovend. Er is bovendien nog niet nagedacht over de techniek om de kilometers te registreren.

Dat kilometertarief moet bovendien afhankelijk worden van de uitstoot van de auto. Wie vasthoudt aan zijn 8-cilinder betaalt zich blauw, wie elektrisch rijdt zal veel minder betalen per kilometer. Kilometervreters gaan veel betalen, wie weinig rijdt, weinig.

Brede steun

Het is niet toevallig dat de vijf organisaties nu met dit uitgewerkte idee komen. De formatie zal een dezer dagen losbarsten en duurzame automobiliteit staat hoog op de agenda. Volgens de initiatiefnemers heeft hun kant-en-klare belastingplan zo’n brede steun (van Natuur & Milieu tot de autoleasebedrijven verenigd in de VNA) dat de toekomstige formateur het copy paste in het regeerakkoord kan opnemen.

Een bont gezelschap oud-politici steunt het belastingplan. Annemarie Jorritsma (VVD, oud-minister van Verkeer en van Economische Zaken), Menno Snel (D66, oud-staatssecretaris Financiën), Jolande Sap (GroenLinks, oud-woordvoerder Financiën), Karien van Gennip (CDA, oud-staatssecretaris Economische Zaken) en Sharon Dijksma (PvdA, oud-staatssecretaris Economische Zaken, oud-woordvoerder Verkeer) hebben op persoonlijke titel hun naam onder de plannen gezet. Iedere kandidaat-regeringspartij is vertegenwoordigd bij het handtekeningenlijstje.
Meest vervuilende auto's

Zonder een nieuw autobelastingplan wordt het niks met de verduurzaming van het wagenpark, stellen de initiatiefnemers. Nederlanders rijden in de oudste – en dus meest vervuilende – auto’s van West-Europa. Bij ongewijzigd beleid is in 2030 nog steeds maar een op drie nieuwe auto’s elektrisch, daarmee is klimaatneutraliteit in 2050 onhaalbaar. Met biobrandstoffen, synthetische brandstoffen en miljoenen elektrische auto’s moet dat wel lukken.

Om de verkoop ervan te stimuleren moet de aanschafsubsidie worden aangepast; 3000 euro voor nieuwe elektrische auto’s mits ze niet duurder zijn dan 45 mille, voor gebruikte exemplaren zou dat nog steeds 2 mille moeten zijn. Elektrische auto’s blijven vrijgesteld van aanschafbelasting bpm, maar die bpm gaat voor grotere benzine- en dieselauto’s met wel 20 procent omhoog en voor de kleinste en zuinigste brandstofauto’s tot wel 30 procent omlaag.

Volle pond

Ook elektrische rijders gaan in de plannen motorrijtuigbelasting betalen, vanaf 2023 15 procent van het tarief voor benzineauto’s en vanaf 2026 moet het volle pond worden betaald. Wel mag er bij de berekening van het tarief 400 kilo van het autogewicht af worden getrokken vanwege de zware accu’s. Zo komen de kosten van de subsidies niet voor rekening van de benzine- of dieselrijders. Wie bijvoorbeeld een grote elektrische suv of Tesla Model S rijdt, auto’s die meer dan 2 ton wegen gaan fors wegenbelasting betalen.

Tot en met 2026 zijn de plannen kostendekkend. Daarna zijn elektrische auto’s technisch en qua prijs weer zo anders dan nu dat tegen die tijd bekeken moet worden hoe de financiering tot 2030 - geraamd op 4,1 miljard euro - eruit moet zien.

Het systeem van betalen naar gebruik en uitstoot zou na 2030 ingevoerd kunnen worden. De plannenmakers pleiten voor een kaderwet waarin dat door de komende regering vastgelegd wordt, dan is er nog ruim 8 jaar om de regeling fiscaal en technisch uit te werken.

AD
pi_199415346
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:16 schreef Netsplitter het volgende:
https://www.autoweek.nl/a(...)rocent-van-verkopen/

Ik vind vooral dit stukje zeer interessant:

Twee elementen hebben deze opmars vooral bevorderd: de aanschafsubsidie voor EV's tot ¤ 45.000, maar ook het feit dat de bijtelling volgend jaar opnieuw omhoog gaat, van 8 naar 12 procent. Er is vooral deze maand nog een enorme run op elektrische auto's, om nog net mee te kunnen in het 8 procent-tarief. Huyskens stelt dat er woensdag alleen al 5.000 auto's op kenteken zijn gezet en dat het leeuwendeel daarvan volledig elektrisch is aangedreven.

Met andere woorden: de verkopen zijn voor het grootste gedeelte leaseauto's. Niet particulier.
Dat is altijd al zo geweest, de over het algemeen welgestelde in ons land krijgen subsidies toegeschoven en maken er gretig gebruik van. (zonnepanelen, EV's etc).

Ik had op mijn vorige werk een collega die met een outlander PHEV met 1500kg caravan naar spanje ging, 2x per jaar. Mooie zuinige auto op papier, subsidie en lage bijtelling, maar een bezine rekening waar de honden geen brood van lusten _O-
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 14 mei 2021 @ 10:21:12 #23
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_199415356
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Nee, de verwachting is dat het voor mensen die een gemiddeld aantal kilometers rijden (ofwel: 13.500km per jaar) even duur wordt, voor mensen die minder rijden goedkoper en voor mensen die meer rijden... duurder.
Dat werkt ook zo in een ideale wereld. Nog even los dat dat betekent dat hen die mazzel hebben met een baan om de hoek of een baan waarbij thuiswerken mogelijk is dan niet meer meebetalen aan de kosten van iemand die niet zo veel mazzel heeft, hebben we het nog steeds over een overheid waar de VVD en D66 aan de touwtjes trekken. En ervaring leert dat het gewoon voor 95% van de mensen duurder wordt dan.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_199415361
Heel goed. Zo vooral mooi zijn als ze stukjes onder de 10km fors extra zouden belasten.
pi_199415362
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:16 schreef Netsplitter het volgende:
https://www.autoweek.nl/a(...)rocent-van-verkopen/

Ik vind vooral dit stukje zeer interessant:

Twee elementen hebben deze opmars vooral bevorderd: de aanschafsubsidie voor EV's tot ¤ 45.000, maar ook het feit dat de bijtelling volgend jaar opnieuw omhoog gaat, van 8 naar 12 procent. Er is vooral deze maand nog een enorme run op elektrische auto's, om nog net mee te kunnen in het 8 procent-tarief. Huyskens stelt dat er woensdag alleen al 5.000 auto's op kenteken zijn gezet en dat het leeuwendeel daarvan volledig elektrisch is aangedreven.

Met andere woorden: de verkopen zijn voor het grootste gedeelte leaseauto's. Niet particulier.
Dat zie je overigens ook bij brandstofauto's. Het aandeel (private-)lease groeit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')