bron: https://nieuws.nl/economie/20210512/autobranche-pleit-voor-kilometerheffing-om-co2-doelen-te-halen/quote:Autobranche wil snel gaan rekeningrijden
Er moet snel een systeem van rekeningrijden komen en de vaste belastingen op autobezit moeten tegelijkertijd omlaag worden gebracht. Dat is de oproep van vier partijen uit de autobranche én Natuur & Milieu. Vooruitlopend op de vorming van een nieuw kabinet komen ze met een plan.
ANWB, BOVAG, RAI Vereniging, VNA (vereniging autoleasemaatschappijen) en Natuur & Milieu hebben haast met hervormingen van de autobelastingen. Er moet zo snel mogelijk een systeem komen waarbij de automobilist betaalt voor het gebruik, vinden zij.
Aansporen om te vergroenen
Ook moet de verkoop van schone auto's beter worden gestimuleerd en moet de consument met gedragssturing worden aangespoord om de meest milieuvriendelijke vervoersvorm te kiezen.
Dat alles moet de consument geen extra geld gaan kosten en dus moeten de vaste lasten op autobezit omlaag worden gebracht. Daarmee moeten de klimaatdoelstellingen haalbaar worden, zo denkt de gelegenheidscoalitie. En zo blijft er een stabiele inkomstenstroom aan autobelastingen voor de overheid.
Nog veel benzine
Volgens een woordvoerder van Bovag is de noodzaak om op korte termijn in te grijpen groot. Hij wijst erop dat de verkoop van elektrische auto's terugloopt nu de bijtelling voor zakelijke rijders ieder jaar wordt verhoogd. "En als we verder niets doen, dan is in 2030 nog maar 34 procent van de nieuw aangeschafte auto's elektrisch. En dus 66 procent niet."
Elektrische auto's zijn nu nog vrijgesteld van wegenbelasting en BPM. Dat verandert in 2025. Daarmee zouden kopers nog eerder terugschrikken voor de aanschaf van zo'n vaak duurder model.
Oproep aan Den Haag
De vijf organisaties willen dat het nieuwe kabinet snel een kaderwet opstelt waarin betalen naar gebruik het uitgangspunt gaat worden. Daarbij moet de emissie van het voertuig per kilometer de leidraad zijn. Ook moet er volgens de Bovag nadruk worden gelegd op het snel aantrekkelijker maken van de aanschaf van compacte elektrische modellen, omdat die de overgrote meerderheid van de verkochte modellen vormen in Nederland.
"Elektrisch rijden is op dit moment gewoon nog hartstikke duur", aldus directeur Han ten Broeke van Bovag. "Wat we in ons plan creëren, is dat we juist naar kleinere auto's kijken. Om die instapmodellen, die ook elektrisch zijn, bereikbaar te maken. Voor mensen die niet zo'n heel grote portemonnee hebben. Of die niet naar een werkgever kunnen die dat voor hen betaalt."
Nog even los van het genoemde argument van de "CO2 doelstellingen", met de opkomst van de EV en de daardoor teruglopende accijnsinkomsten zal het onvermijdelijke gebeuren; we krijgen rekeningrijden. Niet meer een vast bedrag aan wegenbelasting betalen maar per kilometer.quote:Autobranche pleit voor kilometerheffing om CO2-doelen te halen
Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing is daarbij onmisbaar, zegt een coalitie van autobrancheverenigingen BOVAG en RAI Vereniging, milieuorganisatie Natuur & Milieu, de ANWB en autoleasekoepel VNA. Voordat die nieuwe vorm van heffingen is ingevoerd, moet de aanschaf van elektrische auto's én zuinige benzineauto's worden gestimuleerd.
Eind vorig jaar kondigde de Europese Commissie aan de eigen klimaatdoelen aan te scherpen. In plaats van 49 procent moet in 2030 al 55 procent minder CO2 worden uitgestoten dan in 1990. Dit zou betekenen dat het autoverkeer de uitstoot de komende negen jaar met nog 5 à 6 megaton CO2 extra moet verminderen, bijna een verdubbeling van het oorspronkelijke doel. De afgelopen jaren namen de emissies door auto's juist toe door extra drukte op de weg.
Het is daarom zaak Nederlandse automobilisten snel CO2-zuiniger te laten rijden, stellen de samenwerkende belangenverenigingen in hun voorstellen voor nieuwe autobelastingen. Autorijden moet volgens hen veel meer naar rato van het gebruik van de wagen worden belast. Daarmee komt een vorm van kilometerheffing in beeld, wat eerder politiek gevoelig lag. Exacte bedragen per kilometer noemt de alliantie dan ook niet.
Maar een nieuw belastingsysteem opzetten, kost algauw acht jaar. In de tussentijd moeten er veel meer nieuwe CO2-zuinige auto's over de Nederlandse wegen rijden. Dat zou de overheid via belastingen en ruimere subsidies moeten sturen.
Zo moeten aanschafsubsidies voor elektrische auto's voor particulieren het hele jaar door gelden, in plaats van een begrensd bedrag per jaar zoals nu. Daarnaast moeten subsidies en belastingvoordelen vooral voor goedkopere en kleinere stekkerauto's gelden, om zo ook een levendige tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen mogelijk te maken
Ondanks de verwachte toename van elektrisch rijden zal volgens de belangenorganisaties in 2030 nog altijd 70 tot 80 procent van alle auto's op fossiele brandstoffen rijden. Daarom pleiten ze ervoor kopers van kleinere en zuinigere benzineauto's te belonen met een lagere aankoopbelasting dan nu geldt. Die bpm moet dan juist steeds sneller oplopen naarmate een auto meer brandstof slurpt. Voor zwaardere vrachtwagens moeten oplossingen gezocht worden in meer bijmenging van biodiesels.
Alle stimuleringsmaatregelen moeten ook bekostigd worden. In hun belastingplan pleiten de organisaties er daarom voor bezitters van elektrische auto's vanaf 2022 niet langer vrij te stellen van de wegenbelasting. Vanaf dat jaar moeten ze 15 procent van de gangbare tarieven betalen, wat geleidelijk oploopt tot 100 procent in 2027. Daarnaast moet de overheid af van "perverse prikkels", zoals gunstige belastingregels voor oldtimers. Ook moeten uitzonderingen en voordeeltjes voor het wagenpark van de overheid zelf op de schop.
Je hebt de OP wel goed gelezen zie ikquote:Op vrijdag 14 mei 2021 09:50 schreef Alpha0 het volgende:
We hebben al rekeningrijden: de accijns op benzine.
Slotje
Zie ook: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1474224180/rekeningrijden-als-reparatie-stekkerauto-slaat-gat-in-schatkistquote:Nog even los van het genoemde argument van de "CO2 doelstellingen", met de opkomst van de EV en de daardoor teruglopende accijnsinkomsten zal het onvermijdelijke gebeuren; we krijgen rekeningrijden. Niet meer een vast bedrag aan wegenbelasting betalen maar per kilometer.
en vanaf 2026 met een EV het volle pond wegenbelasting gaan betalen tot het rekeningrijden er daadwerkelijk is. De weggeschepte miljarden gaan hoe dan ook door de burger betaald wordenquote:Op vrijdag 14 mei 2021 09:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
bron: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5230458/bovag-rai-auto-rekeningrijden-emissie-kabinet
[..]
bron: https://nieuws.nl/economie/20210512/autobranche-pleit-voor-kilometerheffing-om-co2-doelen-te-halen/
[..]
Nog even los van het genoemde argument van de "CO2 doelstellingen", met de opkomst van de EV en de daardoor teruglopende accijnsinkomsten zal het onvermijdelijke gebeuren; we krijgen rekeningrijden. Niet meer een vast bedrag aan wegenbelasting betalen maar per kilometer.
Gunstig voor wie weinig rijdt (tot ~13.000km per jaar) en minder gunstig voor kilometervreters.
En als het rekeningrijden er is met een EV gewoon hetzelfde tarief gaan betalen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:00 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
en vanaf 2026 met een EV het volle pond wegenbelasting gaan betalen tot het rekeningrijden er daadwerkelijk is. De weggeschepte miljarden gaan hoe dan ook door de burger betaald worden
De verwachting is dat de tarieven voor een toekomstige kilometerheffing gebaseerd wordt op CO2 uitstoot per km.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En als het rekeningrijden er is met een EV gewoon hetzelfde tarief gaan betalen.
Met een uitzonderingsclausule voor de EV, daar kun je echt wel vergif op innemen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De verwachting is dat de tarieven voor een toekomstige kilometerheffing gebaseerd wordt op CO2 uitstoot per km.
Ik sluit niets uit, ik heb dit topic niet geopend om te gaan speculeren over tarieven of exacte uitwerkingquote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Met een uitzonderingsclausule voor de EV, daar kun je echt wel vergif op innemen.
Gebaseerd op wat precies?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 09:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Gunstig voor wie weinig rijdt (tot ~13.000km per jaar) en minder gunstig voor kilometervreters.
Als je weinig rijdt, rij je weinig kilometers en betaal je weinig kilometerheffing.quote:
Hoe kom je aan die kilometers? Dat heb je zelf verzonnen?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je weinig rijdt, rij je weinig kilometers en betaal je weinig kilometerheffing.
Lijkt me niet een heel moeilijke som.
Je kan wel verwachten dat de accijns op brandstof gaat stijgen om het verlies aan accijnsinkomsten te compenseren, naarmate er meer EV's rondrijden.quote:
Nee, het is de enige manier om rekeningrijden te laten werken.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan wel verwachten dat de accijns op brandstof gaat stijgen om het verlies aan accijnsinkomsten te compenseren, naarmate er meer EV's rondrijden.
Nee, de verwachting is dat het voor mensen die een gemiddeld aantal kilometers rijden (ofwel: 13.500km per jaar) even duur wordt, voor mensen die minder rijden goedkoper en voor mensen die meer rijden... duurder.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoe kom je aan die kilometers? Dat heb je zelf verzonnen?
Dat is altijd al zo geweest, de over het algemeen welgestelde in ons land krijgen subsidies toegeschoven en maken er gretig gebruik van. (zonnepanelen, EV's etc).quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:16 schreef Netsplitter het volgende:
https://www.autoweek.nl/a(...)rocent-van-verkopen/
Ik vind vooral dit stukje zeer interessant:
Twee elementen hebben deze opmars vooral bevorderd: de aanschafsubsidie voor EV's tot ¤ 45.000, maar ook het feit dat de bijtelling volgend jaar opnieuw omhoog gaat, van 8 naar 12 procent. Er is vooral deze maand nog een enorme run op elektrische auto's, om nog net mee te kunnen in het 8 procent-tarief. Huyskens stelt dat er woensdag alleen al 5.000 auto's op kenteken zijn gezet en dat het leeuwendeel daarvan volledig elektrisch is aangedreven.
Met andere woorden: de verkopen zijn voor het grootste gedeelte leaseauto's. Niet particulier.
Dat werkt ook zo in een ideale wereld. Nog even los dat dat betekent dat hen die mazzel hebben met een baan om de hoek of een baan waarbij thuiswerken mogelijk is dan niet meer meebetalen aan de kosten van iemand die niet zo veel mazzel heeft, hebben we het nog steeds over een overheid waar de VVD en D66 aan de touwtjes trekken. En ervaring leert dat het gewoon voor 95% van de mensen duurder wordt dan.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, de verwachting is dat het voor mensen die een gemiddeld aantal kilometers rijden (ofwel: 13.500km per jaar) even duur wordt, voor mensen die minder rijden goedkoper en voor mensen die meer rijden... duurder.
Dat zie je overigens ook bij brandstofauto's. Het aandeel (private-)lease groeit.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:16 schreef Netsplitter het volgende:
https://www.autoweek.nl/a(...)rocent-van-verkopen/
Ik vind vooral dit stukje zeer interessant:
Twee elementen hebben deze opmars vooral bevorderd: de aanschafsubsidie voor EV's tot ¤ 45.000, maar ook het feit dat de bijtelling volgend jaar opnieuw omhoog gaat, van 8 naar 12 procent. Er is vooral deze maand nog een enorme run op elektrische auto's, om nog net mee te kunnen in het 8 procent-tarief. Huyskens stelt dat er woensdag alleen al 5.000 auto's op kenteken zijn gezet en dat het leeuwendeel daarvan volledig elektrisch is aangedreven.
Met andere woorden: de verkopen zijn voor het grootste gedeelte leaseauto's. Niet particulier.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |