abonnement Unibet Coolblue
pi_199413850
Beste FOK-ers,

Ik ben 29 jaar en woon al sinds mijn bestaan in de Randstad. Ik heb besloten om uit huis te gaan en op mijzelf te gaan wonen, ook vanwege samenwonen in oktober met mijn vriendin.

Wij verdienen beiden boven modaal en kunnen ongeveer 700K hypotheek krijgen. Uiteraard willen wij niet een duur huis nemen als eerste woning en zeker ook niet nodig voor twee personen (zonder kinderen of huisdieren).

We hebben een paar bezichtigingen gehad van de woningen die te koop stonden voor 475K en een aantal keren ingeschreven voor nieuwbouwprojecten (scheelt overdrachtbelasting >400K). We leven in een stad waar een nieuwbouwproject met 40 eengezinswoningen 20.000 aanmeldingen binnenkrijgt, dus dat lukt niet helemaal. Daarnaast heb ik begrepen dat nieuwbouwwoningen wordt gegeven aan mensen die hun oude woning door dezelfde makelaar laten verkopen, zo hebben zij twee keer verdiend op je.

De bestaande woningen van 475K met een woonoppervlakte van 120 tot 130m2 zijn heel populair. Ik vroeg de ene keer aan de makelaar: 'Wat acht jij ons kans als wij 500K bieden voor deze woning?' De makelaar begon te lachen en zei: 'Ik ben geen louche makelaar, dus ik ga jou niet een richting op wijzen, maar twee weken terug dezelfde woning twee deuren verderop verkocht voor 535K. Dus houd ongeveer hier rekening mee.' Toen hebben we niets eens meer geboden, omdat ik er niet meer in geloof met 39 andere bezichtigingen voor dezelfde woning.

Ik denk dan, een woning van 130m2 heeft op een gegeven moment ook een max. prijs, weliswaar in een populaire wijk in de Randstad, maar voor een paar bakstenen meer dan half miljoen betalen is ook heel gek. Mensen die met overwaarde meebieden die hebben natuurlijk een voordeel, een starter begint vanuit 0 euro met financieren.

Om de bovenstaande redenen eigenlijk besloten om te huren voor max 2 jaar. Op deze manier hopen dat de woningmarkt een beetje rustig wordt, want verwacht eerlijk gezegd niet dat een eengezinswoning nog de 550K zal passeren en dat de bubbel ooit zal kapot gaan.

Gezien mijn inkomen heb ik uiteraard geen recht op een sociale huurwoning, dus een vrije sectorwoning van 1100 euro + servicekosten van 50 euro voor 100m2, een appartement. Ik zou dan per 1 juni kunnen intrekken en zou dan 4 maanden op mijn vriendin moeten wachten en tot die tijd zelf betalen. Ik twijfel hierover om drie redenen:

1. Juni is voor mij een drukke maand qua werk en studie, dus weinig tijd om te klussen. Tevens zijn de maanden juli en augustus vakantiemaanden, derhalve ook niet veel in Nederland (4 weken naar Turkije :)). Is het niet handiger om na de zomervakantie te verhuizen? Echter, ben ik deze woning natuurlijk wel kwijt en weet niet wat de kans is voor een andere woning.

2. Als ik na de zomer zou willen verhuizen, dus in september. Heb ik in de tussentijd nog 2 maanden de tijd om mij te orienteren in de woningmarkt. Misschien kom ik wel een mooie koopwoning tegen die ik onder 500K kan kopen. Dus heb ik meer tijd, voordat ik een 12 maanden huurcontract teken?

3. Verf- en laminaatkosten zijn in totaal 2000 euro. Bijna twee keer de huurprijs. Is dit het waard als ik binnen twee jaar een woning wil kopen?

Anderzijds is het natuurlijk veel stress en druk om bij eerste woning meteen te maken hebben met een hypotheek + g/w/e/ van 2000 euro. Heb je wel een woning van drie hoog en betaal je weinig rente en los je prima af, maar moet je dat willen als twee jonge mensen: meteen starten met een woonlast ad 2000 euro. Bij huren zou het dan 1200 + 200 zijn, dus 600 euro goedkoper in de maand.

Ik hoor graag hoe jullie hier naar kijken. Alle input is welkom.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199413854
Uiteraard hoort de titel te zijn: Kopen of huren.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 14 mei 2021 @ 06:20:45 #3
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_199414044
Titel aangepast.
pi_199414090
1100 en 50 servicekosten voor een woning 100m woning in de randstad? Niet lullig, maar je leeft in een droom. Wat is randstad voor jou? Waarom niet gewoon een appartement kiezen die al over een vloer beschikt?

Je hebt het erover dat je die woning dan kwijt bent als je niet in de vakantieperiode gaat verhuizen. Heb je die genoemde huurwoning al gevonden dan?

Ik zou zeggen huren en geen geld besteden aan een huis wat het niet waard is.
-
  vrijdag 14 mei 2021 @ 07:37:29 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199414263
Als je die huurwoning nu kunt krijgen en hij is niet compleet uitgewoond, dan zou ik het doen. Ik snap dat je aan het rekenen bent, maar soms moet je ook gewoon de stap zetten. Nu huurwoning is in ieder geval dit jaar uit huis en samenwonen. Anders wordt het maar weer afwachten.

Oh, en je hoeft ook niet direct voor een perfect plaatje te gaan. Bespaar op wat je niet zal kunnen meenemen naar een volgende woning. Een goedkope vloer is ook goed.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 14 mei 2021 @ 08:33:15 #6
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_199414465
Nog een tip, als je koop, koop voor minimaal 10 tot 15 jaar. Ander haal je de kosten er niet uit. En vang je de wisselingen in prijs op

Ik zou eerst huren, om überhaupt te wennen aan het op jezelf zitten en samen wonen. Blijft je relatie dan goed gaan. Geef dan die 7ton uit en koop wat leuks.
Enige wat een reden kan zijn om nu te kopen is de extreem lage rente, ik weet niet wat die over 2 jaar doet...

En ja, 2duizend euro om het een beetje leuk te maken is geld. Maar zie het als leergeld. Als je 7 ton kan lenen, en je woont nog thuis, dan moeten dit soort overwegeningen niet de hoofd overweging zijn...
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_199414895
Zomaar wat overwegingen:

1150 voor een 100m2 huurwoning in de randstad klinkt niet duur. Een volgende leuke woning zou zomaar een paar 100 euro duurder kunnen, dus die paar maanden extra huur heb je er zo uit. Nu geen keuze maken, is net zo goed een keuze.

Voor twee jaar gaan huren klinkt kort. Het kan wel wel, maar als je nieuwbouw overweegt, betekent het dat je eigenlijk in een ruk door moet gaan met zoeken. Met nieuwbouw ben je snel 1.5 tot 2 jaar verder tussen start zoeken en verhuizen. Voor bestaande bouw is dat ook snel een jaar. Oftewel, grote kans dat je er langer gaat wonen dan 2 jaar.

500k voor een rijtjeswoning is absurd, echter dacht ik dat ook toen we door de 400k ging. Zomaar aannemen dat het niet duurder kan, is misschien te makkelijk.

Over 2 jaar zal er niet heel veel veranderd zijn qua prijzen. Het kan best afvlakken en gaan dalen, maar een daling gaat altijd traag, mensen zetten niet in een keer hun woning voor 20% minder te koop. De vorige daling van 20% duurde ook 4 tot 5 jaar met in die periode lage transactie aantallen.

Woningen in de prijsklasse 400k tot 500k zijn relatief duur voor wat je krijgt. Voor 600k tot 700k heb je veel meer woning. Snap dat het een gigantisch bedrag is als starter, maar vaak heb je twee keer zoveel grond, een garage, een ruimer huis, vrijer wonen tegen relatief weinig extra kosten.

Geen advies wat te doen, maar punten om mee te nemen.
  Moderator vrijdag 14 mei 2021 @ 10:00:04 #8
5428 crew  miss_sly
pi_199415077
Als je bij woonlast bij kopen praat over een woonlast van 2.000, bedoel je dan de maandelijkse hypotheek? Dat is bij 475K toch niet zo hoog?
Overdrachtsbelasting is tot 400K voor starters tot 35 jaar sowieso 0.

als je die huurwoning van 100 m2 voor 1.100 nu kan krijgen, zou ik dat doen, denk ik. Het is echt niet duur (afhankelijk van de locatie) en dan kun je samenwonen en kijken hoe dat bevalt vanuit een positie waar je gemakkelijker verandering in kan brengen dan met een koophuis.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 14 mei 2021 @ 10:06:33 #9
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_199415169
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 06:43 schreef Anneloos het volgende:
1100 en 50 servicekosten voor een woning 100m woning in de randstad? Niet lullig, maar je leeft in een droom. Wat is randstad voor jou?
Wilde net zeggen, weet niet wat je gevonden hebt maar hier in Gouda zit je zo aan de 900,- p/mnd voor een appartement van 60 m2. Ga je richting de 100m2 dan zit je zo aan de 1.500,- p/mnd. En dan heb je echt niks bijzonders...
pi_199415307
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 06:43 schreef Anneloos het volgende:
1100 en 50 servicekosten voor een woning 100m woning in de randstad? Niet lullig, maar je leeft in een droom. Wat is randstad voor jou? Waarom niet gewoon een appartement kiezen die al over een vloer beschikt?

Je hebt het erover dat je die woning dan kwijt bent als je niet in de vakantieperiode gaat verhuizen. Heb je die genoemde huurwoning al gevonden dan?

Ik zou zeggen huren en geen geld besteden aan een huis wat het niet waard is.
Het is geen particuliere huur, maar direct te huur vanuit de bouwer/investeringsmaatschappij. Dus dan valt de prijs ook mee. Volgens mij hebben ze ook afspraken met de gemeente. Het betreft trouwens gemeente Utrecht.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199415344
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 07:37 schreef Lienekien het volgende:
Als je die huurwoning nu kunt krijgen en hij is niet compleet uitgewoond, dan zou ik het doen. Ik snap dat je aan het rekenen bent, maar soms moet je ook gewoon de stap zetten. Nu huurwoning is in ieder geval dit jaar uit huis en samenwonen. Anders wordt het maar weer afwachten.

Oh, en je hoeft ook niet direct voor een perfect plaatje te gaan. Bespaar op wat je niet zal kunnen meenemen naar een volgende woning. Een goedkope vloer is ook goed.

Het is een relatief nieuwe woning uit 2010. Er wordt deze week een nieuwe keuken geplaatst, dus dat scheelt ook nog eens.

Ja dat rekenen blijft gebeuren, zeker gezien mijn beroep :))
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199415378
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 08:33 schreef hierissieweer het volgende:
Nog een tip, als je koop, koop voor minimaal 10 tot 15 jaar. Ander haal je de kosten er niet uit. En vang je de wisselingen in prijs op

Ik zou eerst huren, om überhaupt te wennen aan het op jezelf zitten en samen wonen. Blijft je relatie dan goed gaan. Geef dan die 7ton uit en koop wat leuks.
Enige wat een reden kan zijn om nu te kopen is de extreem lage rente, ik weet niet wat die over 2 jaar doet...

En ja, 2duizend euro om het een beetje leuk te maken is geld. Maar zie het als leergeld. Als je 7 ton kan lenen, en je woont nog thuis, dan moeten dit soort overwegeningen niet de hoofd overweging zijn...

Helemaal mee eens, maar is het niet zo dat de meeste huren omdat ze niet kunnen kopen. Niet kunnen kopen is dan dat ze bijv. max 3 ton kunnen lenen en daarmee kan je vrij weinig in Utrecht, dus maar huren. Ik vraag mij af of mensen met een verzamelinkomen van 180k ook huren? Uiteindelijk is het weggegooid geld.

Vrienden en familie zeggen dat ik moet kopen, zeker gezien het budget, maar je krijgt zo weinig voor je geld op dit moment, dat ik denk; het kan alleen nog maar dalen die prijs.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199415440
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 09:39 schreef Schuifpui het volgende:
Zomaar wat overwegingen:

1150 voor een 100m2 huurwoning in de randstad klinkt niet duur. Een volgende leuke woning zou zomaar een paar 100 euro duurder kunnen, dus die paar maanden extra huur heb je er zo uit. Nu geen keuze maken, is net zo goed een keuze.

Voor twee jaar gaan huren klinkt kort. Het kan wel wel, maar als je nieuwbouw overweegt, betekent het dat je eigenlijk in een ruk door moet gaan met zoeken. Met nieuwbouw ben je snel 1.5 tot 2 jaar verder tussen start zoeken en verhuizen. Voor bestaande bouw is dat ook snel een jaar. Oftewel, grote kans dat je er langer gaat wonen dan 2 jaar.

500k voor een rijtjeswoning is absurd, echter dacht ik dat ook toen we door de 400k ging. Zomaar aannemen dat het niet duurder kan, is misschien te makkelijk.

Over 2 jaar zal er niet heel veel veranderd zijn qua prijzen. Het kan best afvlakken en gaan dalen, maar een daling gaat altijd traag, mensen zetten niet in een keer hun woning voor 20% minder te koop. De vorige daling van 20% duurde ook 4 tot 5 jaar met in die periode lage transactie aantallen.

Woningen in de prijsklasse 400k tot 500k zijn relatief duur voor wat je krijgt. Voor 600k tot 700k heb je veel meer woning. Snap dat het een gigantisch bedrag is als starter, maar vaak heb je twee keer zoveel grond, een garage, een ruimer huis, vrijer wonen tegen relatief weinig extra kosten.

Geen advies wat te doen, maar punten om mee te nemen.
Maar wat zou je advies dan zijn? Nu kopen en eventuele overwaarde meenemen na 5 jaar voor een groter huis of nu huren en in de tussentijd op zoek gaan naar de gewenste koopwoning van 500k.

Ik krijg dus advies van familie en vrienden om nu een appartement te kopen voor 300k en in de tussentijd te zoeken naar een mooie woning, dan heb ik een stukje afgelost in de tussentijd en heb ik miss overwaarde opgebouwd in tegenstelling tot een huurwoning. Maar dat verhuizen ieder 2 jaar van koop naar koopwoning zit ik ook niet op te wachten eerlijk gezegd.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199415476
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:00 schreef miss_sly het volgende:
Als je bij woonlast bij kopen praat over een woonlast van 2.000, bedoel je dan de maandelijkse hypotheek? Dat is bij 475K toch niet zo hoog?
Overdrachtsbelasting is tot 400K voor starters tot 35 jaar sowieso 0.

als je die huurwoning van 100 m2 voor 1.100 nu kan krijgen, zou ik dat doen, denk ik. Het is echt niet duur (afhankelijk van de locatie) en dan kun je samenwonen en kijken hoe dat bevalt vanuit een positie waar je gemakkelijker verandering in kan brengen dan met een koophuis.
Dan bedoel ik de maandelijkse hypotheek + elektriciteit- en waterkosten. De kale hypotheek is inderdaad om en nabij de 1700.

De overdrachtsbelasting is inderdaad nihil voor woningen tot 400k, maar de eengezinswoningen die ik bekijk zijn rond de 500k, dus kom ik niet aanmerking voor die vrijstelling die jij noemt helaas. Wel als ik voor april had gekocht, toen zat er geen max aan. Scheelt toch 10k aan overdrachtbelasting (2%).
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199415575
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:06 schreef Black-Hole het volgende:

[..]

Wilde net zeggen, weet niet wat je gevonden hebt maar hier in Gouda zit je zo aan de 900,- p/mnd voor een appartement van 60 m2. Ga je richting de 100m2 dan zit je zo aan de 1.500,- p/mnd. En dan heb je echt niks bijzonders...
Ik ga niet in het centrum zitten, maar wel in een groene en populaire wijk van Utrecht. Hier zijn de huizen ook het duurst, bijna net zoveel als in de stad. Maar de stad is enkel particuliere huur en die vragen minimaal 1500 idd, maar dat is meer voor rijke studentjes die iedere avond willen zuipen.

Het gaat om deze wijk en een soortgelijke woning: https://www.dekeizer.nl/w(...)t=1&orderby=9&take=9.

Echter is deze minder m2 voor iets lagere prijs, maar dat komt omdat er een commerciële partij (makelaar tussen zit). Ik ga direct van de investeringsmaatschappij huren (ketenverkoop ook wel, van de boer direct naar de consument:)).
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199415577
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:27 schreef Gibraltar70 het volgende:
Ik krijg dus advies van familie en vrienden om nu een appartement te kopen voor 300k
Leuk advies maar zeggen ze er ook bij waar? Wij wonen ook in gemeente Utrecht en hebben een woning gekocht en ons appartement net verkocht. 84m2, echt niet bijzonder maar met 300.000 red je het bij lange na niet. Plus houd rekening met flink eigen geld inleggen want kopen boven taxatiewaarde is ook geen uitzondering. Wij betalen zelf ook 20.000 meer voor de woning dan waar de taxateur later op uit kwam.

Het is echt een keuze die je zelf moet maken. Aangezien je vanuit je ouderlijk huis op jezelf gaat wonen én voor het eerst samen gaat wonen, zou ik persoonlijk kiezen voor huren. Kijk hoe het je bevalt.

Voor de door jou genoemde prijs 100m2 huren is in deze regio niet duur. Ben heel benieuwd waar je dan zou zitten :)

Edit: zie dat je dat net gepost hebt, terwijde. Kun je rechtstreeks voor dezelfde prijs de helft meer woonoppervlak krijgen? Klinkt een groot verschil.
pi_199415714
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:27 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Maar wat zou je advies dan zijn? Nu kopen en eventuele overwaarde meenemen na 5 jaar voor een groter huis of nu huren en in de tussentijd op zoek gaan naar de gewenste koopwoning van 500k.

Ik krijg dus advies van familie en vrienden om nu een appartement te kopen voor 300k en in de tussentijd te zoeken naar een mooie woning, dan heb ik een stukje afgelost in de tussentijd en heb ik miss overwaarde opgebouwd in tegenstelling tot een huurwoning. Maar dat verhuizen ieder 2 jaar van koop naar koopwoning zit ik ook niet op te wachten eerlijk gezegd.
Persoonlijk zou ik gewoon instappen in de woningmarkt als je kan instappen. Het maakt niet zo gek veel uit of je voor een appartement van 300k gaat, een tussenwoning van 500k of een tweekapper van 700k.

De argumenten om nu nog even niet te kopen, zijn er over 2-3 jaar ook. Zelfs als we tegen die tijd gaan dalen, dan heb je argumenten om nog even te wachten tot het verder gedaald is. Voor je het weet ben je halverwege je 30s voor je dan echt een knoop doorhakt.

Ik zou niet voor 2 jaar iets kopen zoals je familie zegt. Prima om voor een appartement te gaan als je dat wat vindt, maar zorg dat je er wel een jaar of 4-5 zou willen wonen. 10-15 jaar vooruit denken is ook weer niet nodig. Doe verder wat bij jou en je situatie past. Mocht je je droomhuis vinden voor 700k, zou je dat ook kunnen doen. Als je net een half jaar een relatie hebt en daardoor max moet lenen op basis van twee salarissen, zou ik wel even achter je oren krabben.

Verder, stop met alles doorrekenen, je komt er toch niet uit en je kan toch niet voor de financieel ideale situatie gaan. Het blijft grotendeels speculeren. Ik ben zelf ook een enorme rekenaar en heb ook tig excel sheet van allerlei woningen en hypotheekvormen. Echter als ik nu terugkijk, dan had ik 40k kunnen besparen door een andere rentevastperiode te nemen. Ik weet alleen ook dat door maar gewoon in te stappen en iets te doen, ik nog veel meer bespaard heb dan wanneer ik was blijven afwachten in een huurwoning.
pi_199415810
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 03:32 schreef Gibraltar70 het volgende:
Daarnaast heb ik begrepen dat nieuwbouwwoningen wordt gegeven aan mensen die hun oude woning door dezelfde makelaar laten verkopen, zo hebben zij twee keer verdiend op je.
Dit is trouwens onzin. Op het moment dat jij je inschrijft voor een nieuwbouwwoning, duurt het vaak nog 1.5 jaar tot oplevering en nog minstens een jaar tot je huidige woning in de verkoop kan zetten. Dit is dus nooit gekoppeld. Ik ben het laatste jaar twee keer ingeloot voor nieuwbouw (uiteindelijk vanaf gezien), en bij beide projecten zou ik nooit voor dezelfde makelaar gaan voor de verkoop.

Houdt bij nieuwbouw rekening dat je geen k.k. hebt, maar wel opties, meerwerk, keuken, badkamer, elke ruimte moet een vloer en iets op de muur, je tuin is een bak klei waar je niets mee kan, etc. Verder een jaar lang woonlasten terwijl je er nog niet kan wonen.

Voor een nieuwbouwwoning van 600k v.o.n. ben je zo 700k kwijt als je het naar je zin wil maken en minimaal 650k als je het echt goedkoop houdt.
pi_199416007
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:37 schreef Serinde het volgende:

[..]

Leuk advies maar zeggen ze er ook bij waar? Wij wonen ook in gemeente Utrecht en hebben een woning gekocht en ons appartement net verkocht. 84m2, echt niet bijzonder maar met 300.000 red je het bij lange na niet. Plus houd rekening met flink eigen geld inleggen want kopen boven taxatiewaarde is ook geen uitzondering. Wij betalen zelf ook 20.000 meer voor de woning dan waar de taxateur later op uit kwam.

Het is echt een keuze die je zelf moet maken. Aangezien je vanuit je ouderlijk huis op jezelf gaat wonen én voor het eerst samen gaat wonen, zou ik persoonlijk kiezen voor huren. Kijk hoe het je bevalt.

Voor de door jou genoemde prijs 100m2 huren is in deze regio niet duur. Ben heel benieuwd waar je dan zou zitten :)

Edit: zie dat je dat net gepost hebt, terwijde. Kun je rechtstreeks voor dezelfde prijs de helft meer woonoppervlak krijgen? Klinkt een groot verschil.
Taxatie ben ik niet echt bang voor gezien de hoge transactiekosten tegenwoordig. Tevens redeneert een taxateur ook vanuit de huidige markt, dus niet vanuit de kostprijs. Een eengezinswoning in Terwijde is gewoon ook zoveel waard.

Ja, ik krijg 103m2 voor 1150 euro. Dat is ook de reden dat ik mijzelf afvraag is het waard om 3 maanden alvast huur te betalen. Zoals eerder aangegeven heb ik in juni geen tijd en daarna breekt de vakantieperiode aan.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199416080
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:47 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Persoonlijk zou ik gewoon instappen in de woningmarkt als je kan instappen. Het maakt niet zo gek veel uit of je voor een appartement van 300k gaat, een tussenwoning van 500k of een tweekapper van 700k.

De argumenten om nu nog even niet te kopen, zijn er over 2-3 jaar ook. Zelfs als we tegen die tijd gaan dalen, dan heb je argumenten om nog even te wachten tot het verder gedaald is. Voor je het weet ben je halverwege je 30s voor je dan echt een knoop doorhakt.

Ik zou niet voor 2 jaar iets kopen zoals je familie zegt. Prima om voor een appartement te gaan als je dat wat vindt, maar zorg dat je er wel een jaar of 4-5 zou willen wonen. 10-15 jaar vooruit denken is ook weer niet nodig. Doe verder wat bij jou en je situatie past. Mocht je je droomhuis vinden voor 700k, zou je dat ook kunnen doen. Als je net een half jaar een relatie hebt en daardoor max moet lenen op basis van twee salarissen, zou ik wel even achter je oren krabben.

Verder, stop met alles doorrekenen, je komt er toch niet uit en je kan toch niet voor de financieel ideale situatie gaan. Het blijft grotendeels speculeren. Ik ben zelf ook een enorme rekenaar en heb ook tig excel sheet van allerlei woningen en hypotheekvormen. Echter als ik nu terugkijk, dan had ik 40k kunnen besparen door een andere rentevastperiode te nemen. Ik weet alleen ook dat door maar gewoon in te stappen en iets te doen, ik nog veel meer bespaard heb dan wanneer ik was blijven afwachten in een huurwoning.
Dat is ook zo inderdaad. Maar het probleem blijft dat er geen geschikte woning is op dit moment voor 500k. Moet ik dan wachten en zoeken tot oktober of alvast huren en een jaar lang rustig en op gemak zoeken.

Ja, wij willen om die reden ook niet max lenen. Dan gaat het salaris van mijn vriendin volledig naar de woning. Daar word je ook depressief van, denk ik.
En zoveel ruimte hebben we nu niet nodig. Ik ben van overtuigd dat dat zelfs heel veel stress zal opleveren, dan heb je een woning van 550k, betaal je 2k aan woninglasten, 10k naar onze vrienden van de Belastingdienst, daarna moet je nog allerlei kk kosten betalen en nog eens het huis inrichten voor 20 tot 30k. Dit zijn een heleboel negatieve prikkels voor een stel die voor het eerst gaan samenwonen en hun eerste woning gaat kopen, denk ik?

En een appartement van 350k heeft voor mij geen zien. Die hebben meestal servicekosten van bijna 200 euro in de maand, zit je alweer op kale hypotheek + servicekosten = 1700.

Kortom: moeilijk om keuzes te maken.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199416112
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:56 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Dit is trouwens onzin. Op het moment dat jij je inschrijft voor een nieuwbouwwoning, duurt het vaak nog 1.5 jaar tot oplevering en nog minstens een jaar tot je huidige woning in de verkoop kan zetten. Dit is dus nooit gekoppeld. Ik ben het laatste jaar twee keer ingeloot voor nieuwbouw (uiteindelijk vanaf gezien), en bij beide projecten zou ik nooit voor dezelfde makelaar gaan voor de verkoop.

Houdt bij nieuwbouw rekening dat je geen k.k. hebt, maar wel opties, meerwerk, keuken, badkamer, elke ruimte moet een vloer en iets op de muur, je tuin is een bak klei waar je niets mee kan, etc. Verder een jaar lang woonlasten terwijl je er nog niet kan wonen.

Voor een nieuwbouwwoning van 600k v.o.n. ben je zo 700k kwijt als je het naar je zin wil maken en minimaal 650k als je het echt goedkoop houdt.
Wat maakt de makelaar uit? Ik overzie geen belangrijke rol van de makelaar, maak ik een inschattingsfout? Aangezien de prijzen vaststaan of heb je te maken met die louche autohandelaars die je allerlei aanbouwingen proberen aan te praten?
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199416398
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 11:15 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Dat is ook zo inderdaad. Maar het probleem blijft dat er geen geschikte woning is op dit moment voor 500k. Moet ik dan wachten en zoeken tot oktober of alvast huren en een jaar lang rustig en op gemak zoeken.

Ja, wij willen om die reden ook niet max lenen. Dan gaat het salaris van mijn vriendin volledig naar de woning. Daar word je ook depressief van, denk ik.
En zoveel ruimte hebben we nu niet nodig. Ik ben van overtuigd dat dat zelfs heel veel stress zal opleveren, dan heb je een woning van 550k, betaal je 2k aan woninglasten, 10k naar onze vrienden van de Belastingdienst, daarna moet je nog allerlei kk kosten betalen en nog eens het huis inrichten voor 20 tot 30k. Dit zijn een heleboel negatieve prikkels voor een stel die voor het eerst gaan samenwonen en hun eerste woning gaat kopen, denk ik?

En een appartement van 350k heeft voor mij geen zien. Die hebben meestal servicekosten van bijna 200 euro in de maand, zit je alweer op kale hypotheek + servicekosten = 1700.

Kortom: moeilijk om keuzes te maken.
Deze afwegingen maakt half Nederland en daarom zijn woningen in de prijsklasse 400k tot 500k zo gewild.

quote:
1s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 11:18 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Wat maakt de makelaar uit? Ik overzie geen belangrijke rol van de makelaar, maak ik een inschattingsfout? Aangezien de prijzen vaststaan of heb je te maken met die louche autohandelaars die je allerlei aanbouwingen proberen aan te praten?
Jij begon over de rol van makelaars bij de toewijzing van nieuwbouwwoningen. :P

Optieprijzen bij nieuwbouw liggen meestal vast, maar zijn wel duur. Ze proberen je niet perse iets aan te praten, maar ik garandeer je dat je zo 20k aan opties selecteert omdat het toch wel erg handig of mooi is. En dan neem ik grote opties zoals een uitbouw, dakkapel en dergelijken niet mee.

Sommige dingen als verplaatsen leidingen voor je keuken en badkamer zijn vrijwel onvermijdelijk. Dan nog een keuken van 15k, badkamer van 10k en alle vloeren en muren etc. Toch een tweetal dakramen voor die donkere zolder, buitenkraantje voor en achter is ook wel handig en een pain in the ass om achteraf te doen, trapkast is ook fijn, etc etc.
pi_199418247
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 11:10 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Taxatie ben ik niet echt bang voor gezien de hoge transactiekosten tegenwoordig. Tevens redeneert een taxateur ook vanuit de huidige markt, dus niet vanuit de kostprijs. Een eengezinswoning in Terwijde is gewoon ook zoveel waard.
Je hoeft er ook niet bang voor te zijn ;)
Er is een verschil tussen prijs en waarde. En realiseer je dat veel woningen verkocht worden voor een prijs boven de taxatiewaarde. Ons bod was al geaccepteerd en wordt wel meegewogen maar is niet doorslaggevend. Als wij nog 50.000 meer hadden willen betalen was de woning niet op magische wijze 50.000 hoger getaxeerd. Wij betalen 20.000 meer omdat we er echt graag willen wonen maar de bank zou dat niet financieren (hoeft ook niet gelukkig). Ons appartement is ook 10% boven taxatiewaarde verkocht.
pi_199420590
hoe kom je erbij dat je in juni een huurwoning kan vinden?

Ik heb zelf een huis van rond de 180k en kan voor ruim 500k een woning kopen nu. Maar ik heb gekeken wat ik ervoor kan kopen en ik vind het niet wat. Dus ik wacht nog. Ook de stijging van 150 euro per maand naar ruim 1500 euro per maand vind ik ook wel een ding.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199426213
Ik zou gaan huren omdat je zowel voor het eerst op jezelf gaat wonen als voor het eerst gaat samenwonen. Samen meteen een hypotheek aangaan van 500k zou ik niet gauw doen. Bovendien moet je dan nu al besluiten waar je je voor langere tijd gaat vestigen. Als je huurt heb je meer flexibiliteit.

Wij betaalden 10 jaar geleden 1000 euro voor een appartement van 95m2 in Amsterdam. Mij klinkt 1150 euro als een koopje in de oren. Verhuizen komt nooit goed uit; je maakt er tijd voor in de vrije uurtjes die je over hebt en roept hulp in. En 2.000 euro is voor een vloer een schijntje.

29 en nog thuis wonen. Mijn hemel! Stop met twijfelen en ga gewoon huren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199427916
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 11:40 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Deze afwegingen maakt half Nederland en daarom zijn woningen in de prijsklasse 400k tot 500k zo gewild.
[..]

Jij begon over de rol van makelaars bij de toewijzing van nieuwbouwwoningen. :P

Optieprijzen bij nieuwbouw liggen meestal vast, maar zijn wel duur. Ze proberen je niet perse iets aan te praten, maar ik garandeer je dat je zo 20k aan opties selecteert omdat het toch wel erg handig of mooi is. En dan neem ik grote opties zoals een uitbouw, dakkapel en dergelijken niet mee.

Sommige dingen als verplaatsen leidingen voor je keuken en badkamer zijn vrijwel onvermijdelijk. Dan nog een keuken van 15k, badkamer van 10k en alle vloeren en muren etc. Toch een tweetal dakramen voor die donkere zolder, buitenkraantje voor en achter is ook wel handig en een pain in the ass om achteraf te doen, trapkast is ook fijn, etc etc.
We hebben te weinig land in Nederland. In Duitsland zijn huizen goedkoper dan auto’s. Ik begrijp ook niet waarom men in Nederland maar horizontaal blijft bouwen. Ga eens lekker verticaal bouwen. Rotterdam doet dit al jaren en zij hebben bijv. een minder huizenprobleem als in Utrecht. Gewoon uit de grond stampen die wolkenkrabbers, waarin 1.000 stellen in kunnen. 5 van die naast elkaar en mensen kunnen weer focussen op andere dingen.

Daarnaast is het probleem natuurlijk ook dat mensen in de eengezinswoningen nergens heen kunnen doorstromen. Twee onder één kap is nauwelijks te koop en anders wel onbetaalbaar (750k>). Zolang die 40 ers en 50 ers niet kunnen doorstromen, blijft de krapte in de markt.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199427926
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 22:55 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zou gaan huren omdat je zowel voor het eerst op jezelf gaat wonen als voor het eerst gaat samenwonen. Samen meteen een hypotheek aangaan van 500k zou ik niet gauw doen. Bovendien moet je dan nu al besluiten waar je je voor langere tijd gaat vestigen. Als je huurt heb je meer flexibiliteit.

Wij betaalden 10 jaar geleden 1000 euro voor een appartement van 95m2 in Amsterdam. Mij klinkt 1150 euro als een koopje in de oren. Verhuizen komt nooit goed uit; je maakt er tijd voor in de vrije uurtjes die je over hebt en roept hulp in. En 2.000 euro is voor een vloer een schijntje.

29 en nog thuis wonen. Mijn hemel! Stop met twijfelen en ga gewoon huren.
Ja thuis wonen lijkt knus, maar ik heb een eigen etage van bijna 70m2. Er zijn dagen dat ik ouders niet eens zie. En ik hoef niets betalen, vandaar dat ik ook meer dan 35 landen heb mogen zien. Ik vind wel prima hoor, maar wil nu samenwonen anders was ik nog gebleven. Ik ben niet zo materialistisch ingesteld. Geef mijn geld liever uit aan reisjes en andere leuke dingen.

Ja de huurprijs is niet veel, maar ook niet weinig als eerste woning en ik moet het in mijn eentje betalen. Is netto ongeveer 1/3 van mijn salaris, maar dat is ook de vuistregel dacht ik. Woonlasten moet niet meer dan 1/3 van je (verzamel)inkomen kosten.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199427942
Soms denk ik ook weleens: wat maakt het kopen van een huis uit? Dan ben je 60/65 heb je een huis afbetaald, en dan? Zolang je in loondienst werkt en pensioen aan het opbouwen bent is een huis kopen toch geen must. Als ondernemer begrijp ik het nog wel. Is soort van een spaarpot voor je pensioen, lekker verkopen en huren de rest van je leven, maar in loondienst is het enkel voordelig voor je kinderen. Die hebben dan kapitaal ineens. Voor mijzelf zie ik niet echt veel voordelen, behalve al die bezittersheffingen die je moet betalen.

Als ik 70 ben en niet eens meer de naam van mijn vrouw kan uitspreken, maar krijgen samen bij elkaar om en nabij de 5k binnen. Ja wat moet je met dat geld. Lekker huur betalen.

Zeg ik nu hele gekke dingen of kunnen jullie mijn gedachtegang een beetje volgen :D.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199428984
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 02:14 schreef Gibraltar70 het volgende:
Soms denk ik ook weleens: wat maakt het kopen van een huis uit? Dan ben je 60/65 heb je een huis afbetaald, en dan? Zolang je in loondienst werkt en pensioen aan het opbouwen bent is een huis kopen toch geen must. Als ondernemer begrijp ik het nog wel. Is soort van een spaarpot voor je pensioen, lekker verkopen en huren de rest van je leven, maar in loondienst is het enkel voordelig voor je kinderen. Die hebben dan kapitaal ineens. Voor mijzelf zie ik niet echt veel voordelen, behalve al die bezittersheffingen die je moet betalen.

Als ik 70 ben en niet eens meer de naam van mijn vrouw kan uitspreken, maar krijgen samen bij elkaar om en nabij de 5k binnen. Ja wat moet je met dat geld. Lekker huur betalen.
De meeste 70er die ik ken zijn behoorlijk fit en doen nog veel actieve dingen. Wat jij zegt komt meestal pas ergens tussen de 75 en 80.
quote:
Zeg ik nu hele gekke dingen of kunnen jullie mijn gedachtegang een beetje volgen :D.
Ik heb een huis gekocht op m'n 27e. Daarvoor huurde ik voor 800/maand en dan had ik 45m2 in een binnenstad. Toen ik kocht betaalde ik 1050 bruto, zo'n 800 netto voor 120m2.

Nu, 7 jaar later, betaal ik nog 650 bruto / netto door oversluiten voor lagere rente en wat extra aflossen. Als ik nog had gehuurd, had ik gegarandeerd meer dan 1000 euro betaald. Dat effect wordt per jaar alleen maar groter.

Voor de toekomst geeft het me verschillende mogelijkheden:
- Groter (vrijer) wonen voor dezelfde lasten als die 45m2 woning nu zou kosten
- Blijven wonen, hypotheek volgens schema afbetalen en met 57 hypotheekvrij zijn en ondertussen elke maand genoeg besteedbaar inkomen hebben voor leuke dingen
- Blijven wonen en versneld afbetalen waardoor ik met 40 hypotheekvrij ben.
- huis verkopen, en de overwaarde deels opmaken aan reizen
- huis verkopen en weer gaan huren (zou niet weten waarom, maar je kan wel je geld er weer uithalen)

Legio opties die ik met huren niet zou hebben gehad. Heb een collega, leeftijdgenoot, zelfde studie en functie, die niet heeft gekocht en nu 1200 per maand betaald. Hij zou een appartement kunnen kopen, maar bij lange na geen eengezinswoning. Hoe langer hij wacht, hoe verder hij op mij achterloopt.
pi_199429024
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 02:10 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Ja thuis wonen lijkt knus, maar ik heb een eigen etage van bijna 70m2. Er zijn dagen dat ik ouders niet eens zie. En ik hoef niets betalen, vandaar dat ik ook meer dan 35 landen heb mogen zien. Ik vind wel prima hoor, maar wil nu samenwonen anders was ik nog gebleven. Ik ben niet zo materialistisch ingesteld. Geef mijn geld liever uit aan reisjes en andere leuke dingen.

Ja de huurprijs is niet veel, maar ook niet weinig als eerste woning en ik moet het in mijn eentje betalen. Is netto ongeveer 1/3 van mijn salaris, maar dat is ook de vuistregel dacht ik. Woonlasten moet niet meer dan 1/3 van je (verzamel)inkomen kosten.
Die 1/3e is wel weinig, ik verdiende in de randstad 2100 netto en had een flatje van 900, daar kwam alles nog overheen. Maar kon er prima van leven en 2x per jaar op vakantie, als alleenverdiener.

Maar goed, had ondertussen ook(!) een koophuis (niet in de randstad), waar ik niet woonde, veel gezeik met verhuur gehad, maar nu ik er zelf weer woon en de rente al 2x heb gewijzigd betaal ik nu 250 euro per maand (was 350, daarvoor 550) aan hypotheek tot 2041.

Daarnaast heb ik investeringen gedaan in zonnepanelen, isolatie en een warmtepomp, dus de energielasten zijn van 175 toen ik de woning kocht naar (eergisteren jaarnota) 68 euro gegaan. Voor 90m2 alleenstaande is dat niks.

Ik vond het voordeel van huren in de randstad wel dat je lekker snel kan switchen, die vloer e.d. ben je zo vergeten, ook hoeft een vloer in een tijdelijke woning niet zo duur te zijn of je kan de vloer van de vorige bewoner overnemen.

Heb in 6 jaar tijd in Leiden (Breestraat, extreem duur), Vrederust en Leidschenveen (Den Haag) gewoond, beide goed te doen qua prijs. Heb maar in 1 woning een vloer moeten leggen.

Leuke van koop is dat je er dus veel zelf aan kan sleutelen voor de toekomst, maar ben ook geen reiziger.

Leuke van huur is dat je lekker vrij en onbezorgd bent en meeste onverwachtse hoge kosten (lekkage enzo) zijn voor de verhuurder. Ben nu in totaal 11 keer verhuisd, dus dat is ook niet zo'n ramp.

[ Bericht 3% gewijzigd door JDx op 15-05-2021 08:55:59 ]
pi_199429134
Je hebt een gezamenlijk netto-inkomen van zeg 7k per maand? Ik zou als je voor 1150 per maand kan huren lekker huren. Jij hebt een inkomen waar je nog lekker kan sparen mocht dat nodig zijn.
  zaterdag 15 mei 2021 @ 21:23:39 #32
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199440109
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 02:06 schreef Gibraltar70 het volgende:
We hebben te weinig land in Nederland. In Duitsland zijn huizen goedkoper dan auto’s. Ik begrijp ook niet waarom men in Nederland maar horizontaal blijft bouwen. Ga eens lekker verticaal bouwen. Rotterdam doet dit al jaren en zij hebben bijv. een minder huizenprobleem als in Utrecht. Gewoon uit de grond stampen die wolkenkrabbers, waarin 1.000 stellen in kunnen. 5 van die naast elkaar en mensen kunnen weer focussen op andere dingen.
Als het allemaal zo simpel is, waarom heb je je dan niet ingeschreven voor een appartement in Rotterdam?

Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat ook in Rotterdam er meer liefhebbers dan woningen zijn. Daarnaast lopen projecten vertraging op door boomknuffelaars en de lokale horeca: de boomknuffelaars hebben moeite met de kap van 6 halfdode bomen, de horeca is bang dat ze geen herrie meer mogen op het Stadhuisplein.

Daar komt nog eens bij dat ook in Rotterdam bijna alles weer vol staat en er vaak nog een oud pand staat op de plek waar het nieuwe moet komen. Soms ook nog met bewoners die eerst geherhuisvest moeten worden.
En je gelooft het haast niet: er zijn liefhebbers van de naoorlogse bouwstijl in Rotterdam, met als gevolg dat nieuwbouw over, op, boven het bestaande moet gebeuren, mét behoud van de stijl van het oude pand.

quote:
Daarnaast is het probleem natuurlijk ook dat mensen in de eengezinswoningen nergens heen kunnen doorstromen. Twee onder één kap is nauwelijks te koop en anders wel onbetaalbaar (750k>). Zolang die 40 ers en 50 ers niet kunnen doorstromen, blijft de krapte in de markt.
We kunnen daarvoor zelf de hand in eigen boezem steken, de afgelopen 20 jaar heeft de Nederlander gekozen voor volksvertegenwoordigers die
- ingezet hebben op zo lang mogelijk thuis wonen van ouderen
- de HRA niet geheel wilden afbouwen
- milieuregels hebben ingevoerd die het bouwen van nieuwe huizen erg moeilijk maakt.
So we just called him Fred
  zaterdag 15 mei 2021 @ 21:27:29 #33
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199440206
Om terug te komen op de TT: Ik zou iets huren of kopen wat je met één salaris kan betalen.
Als je gaat samenwonen kan je zomaar onhebbelijke dingen partner tegenkomen die echt niet uit kan staan. Daarnaast ga je zelf ook voor het eerst op jezelf wonen, dus je gaat zelf ook nog ontdekken hoe je functioneert in een eigen huis.

Als je dan ook nog eens in een huis woont dat je alleen met zijn tweeën kan betalen dan legt dat nog eens extra druk op de relatie.
So we just called him Fred
pi_199440899
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 21:27 schreef Fred het volgende:
Om terug te komen op de TT: Ik zou iets huren of kopen wat je met één salaris kan betalen.
Als je gaat samenwonen kan je zomaar onhebbelijke dingen partner tegenkomen die echt niet uit kan staan. Daarnaast ga je zelf ook voor het eerst op jezelf wonen, dus je gaat zelf ook nog ontdekken hoe je functioneert in een eigen huis.

Als je dan ook nog eens in een huis woont dat je alleen met zijn tweeën kan betalen dan legt dat nog eens extra druk op de relatie.
Zoiets dacht ik ook, maar dan extremer, waarom huurt de een niet en koopt de ander (een van de 2 wil vast liever kopen dan huren), dan kijk je waar je gaat wonen :D
pi_199445212
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 08:44 schreef Schuifpui het volgende:
Ik heb een huis gekocht op m'n 27e. Daarvoor huurde ik voor 800/maand en dan had ik 45m2 in een binnenstad. Toen ik kocht betaalde ik 1050 bruto, zo'n 800 netto voor 120m2.

Nu, 7 jaar later, betaal ik nog 650 bruto / netto door oversluiten voor lagere rente en wat extra aflossen. Als ik nog had gehuurd, had ik gegarandeerd meer dan 1000 euro betaald. Dat effect wordt per jaar alleen maar groter.
Ja dit begrijp ik, maar dit verhaal is niet meer van deze tijd. Een eengezinswoning die ik nu koop voor 550K is niet over 7 jaar ineens 700K. 550K is ook de max voor 120/130m2. Dus kans op overwaarde over 10 jaar is nihil. Enkel aflossing heb ik dan gerealiseerd. Misschien bouwt de gemeente Utrecht ineens 10 wolkenkrabbers waar heel Utrecht tussen 20-35 in kan en dan is mijn huis ook in één keer minder waard en is mijn aflossing voor niets geweest.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199445218
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 08:50 schreef JDx het volgende:

[..]

Die 1/3e is wel weinig, ik verdiende in de randstad 2100 netto en had een flatje van 900, daar kwam alles nog overheen. Maar kon er prima van leven en 2x per jaar op vakantie, als alleenverdiener.

Maar goed, had ondertussen ook(!) een koophuis (niet in de randstad), waar ik niet woonde, veel gezeik met verhuur gehad, maar nu ik er zelf weer woon en de rente al 2x heb gewijzigd betaal ik nu 250 euro per maand (was 350, daarvoor 550) aan hypotheek tot 2041.

Daarnaast heb ik investeringen gedaan in zonnepanelen, isolatie en een warmtepomp, dus de energielasten zijn van 175 toen ik de woning kocht naar (eergisteren jaarnota) 68 euro gegaan. Voor 90m2 alleenstaande is dat niks.

Ik vond het voordeel van huren in de randstad wel dat je lekker snel kan switchen, die vloer e.d. ben je zo vergeten, ook hoeft een vloer in een tijdelijke woning niet zo duur te zijn of je kan de vloer van de vorige bewoner overnemen.

Heb in 6 jaar tijd in Leiden (Breestraat, extreem duur), Vrederust en Leidschenveen (Den Haag) gewoond, beide goed te doen qua prijs. Heb maar in 1 woning een vloer moeten leggen.

Leuke van koop is dat je er dus veel zelf aan kan sleutelen voor de toekomst, maar ben ook geen reiziger.

Leuke van huur is dat je lekker vrij en onbezorgd bent en meeste onverwachtse hoge kosten (lekkage enzo) zijn voor de verhuurder. Ben nu in totaal 11 keer verhuisd, dus dat is ook niet zo'n ramp.
Dat is ook zo. Echter heeft mijn vriendin en ik een dure smaak en zijn wij niet echt van de IKEA-dingen, dus zijn wij een beetje bang dat wij dure meubels aanschaffen en bij aankoop van een woning over twee jaar, geen zin hebben om deze mee te nemen naar de nieuwe woning. Het is nog een beetje zoeken allemaal.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199445224
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 09:05 schreef skrn het volgende:
Je hebt een gezamenlijk netto-inkomen van zeg 7k per maand? Ik zou als je voor 1150 per maand kan huren lekker huren. Jij hebt een inkomen waar je nog lekker kan sparen mocht dat nodig zijn.
Klopt, maar je ziet dan al gauw boven de vrijstelling tot 30K spaargeld. Ik heb geen zin om jaarlijks naast alle loonheffingen nog eens belasting te betalen over spaargeld. Ik wil wel een woning kopen binnen nu en twee/drie jaar.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199445231
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 21:23 schreef Fred het volgende:
Als het allemaal zo simpel is, waarom heb je je dan niet ingeschreven voor een appartement in Rotterdam?
Ik ben een geboren Utrecht, waarvan meer dan 90% van familie en vrienden in Utrecht wonen. Ik zie geen enkele reden om naar Rotterdam te verhuizen? Voor woning? Dan zou ik net zo goed naar Almere kunnen, veel meer woning voor je geld.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199445234
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 21:23 schreef Fred het volgende:
We kunnen daarvoor zelf de hand in eigen boezem steken, de afgelopen 20 jaar heeft de Nederlander gekozen voor volksvertegenwoordigers die
- ingezet hebben op zo lang mogelijk thuis wonen van ouderen
- de HRA niet geheel wilden afbouwen
- milieuregels hebben ingevoerd die het bouwen van nieuwe huizen erg moeilijk maakt.
GroenLinks is altijd de grootste partij in Utrecht, derhalve problemen met de bovenstaande punten.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199445235
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 21:27 schreef Fred het volgende:
Om terug te komen op de TT: Ik zou iets huren of kopen wat je met één salaris kan betalen.
Als je gaat samenwonen kan je zomaar onhebbelijke dingen partner tegenkomen die echt niet uit kan staan. Daarnaast ga je zelf ook voor het eerst op jezelf wonen, dus je gaat zelf ook nog ontdekken hoe je functioneert in een eigen huis.

Als je dan ook nog eens in een huis woont dat je alleen met zijn tweeën kan betalen dan legt dat nog eens extra druk op de relatie.
Zo redeneren mijn ouders ook. Dit is ook de reden dat ik uiteindelijk heb gekozen voor een huurhuis. Een woning van 550K kopen en van 0 euro woonlast naar ruim 2K, is niet gezond. Van 1,3/1,4K naar 2K is straks een betere stap.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199445241
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 21:48 schreef JDx het volgende:

[..]

Zoiets dacht ik ook, maar dan extremer, waarom huurt de een niet en koopt de ander (een van de 2 wil vast liever kopen dan huren), dan kijk je waar je gaat wonen :D
Met 1 salaris van ons kun je een hypotheek van 350K krijgen. Dit is dan vaak een appartement in een nette wijk in Utrecht met 70m2 of een eengezinswoning in een mindere wijk. Allebei hebben we niets aan. Je gaat trouwens toch niet samenwonen en twee woningen betalen. Dit heb ik nog nooit gehoord haha.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
  zondag 16 mei 2021 @ 07:11:20 #42
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199445526
Neem me niet kwalijk, maar jij en je vriendin klinken behoorlijk verwend. Het is fijn dat je het goed hebt getroffen met je ouders, inkomen en je smaak. Maar bedenk ook waar uiteindelijk je geluk in zit en dat is niet al die materiële dingen. Wel (hopelijk) in een fijne plek voor jullie zelf en een toekomst samen, die uit meer gaat bestaan dan samen dure spullen kopen en bezitten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_199445645
quote:
1s.gif Op zondag 16 mei 2021 07:11 schreef Lienekien het volgende:
Neem me niet kwalijk, maar jij en je vriendin klinken behoorlijk verwend. Het is fijn dat je het goed hebt getroffen met je ouders, inkomen en je smaak. Maar bedenk ook waar uiteindelijk je geluk in zit en dat is niet al die materiële dingen. Wel (hopelijk) in een fijne plek voor jullie zelf en een toekomst samen, die uit meer gaat bestaan dan samen dure spullen kopen en bezitten.
Goh, no shit sherlock.

Nog meer jaloezie toe te voegen?
Krijg zowat medelijden met TS..
pi_199445654
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 07:57 schreef hangtime het volgende:

[..]

Goh, no shit sherlock.

Nog meer jaloezie toe te voegen?
Krijg zowat medelijden met TS..
Eens.
  zondag 16 mei 2021 @ 08:04:29 #45
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199445669
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 07:57 schreef hangtime het volgende:

[..]

Goh, no shit sherlock.

Nog meer jaloezie toe te voegen?
Krijg zowat medelijden met TS..
Ik snap niks van deze reactie, dus ik vraag me af of jij mijn reactie wel hebt begrepen.

Geen jaloezie, ik misgun hem niks. Integendeel. In mijn eerste reactie was mijn advies al om zijn kansen te grijpen, niet te gaan zitten afwachten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_199445671
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:27 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Maar dat verhuizen ieder 2 jaar van koop naar koopwoning zit ik ook niet op te wachten eerlijk gezegd.
Dan heb je hier je antwoord toch?
Somebody that I used to know
pi_199445695
quote:
1s.gif Op zondag 16 mei 2021 08:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik snap niks van deze reactie, dus ik vraag me af of jij mijn reactie wel hebt begrepen.

Geen jaloezie, ik misgun hem niks. Integendeel. In mijn eerste reactie was mijn advies al om zijn kansen te grijpen, niet te gaan zitten afwachten.
quote:
maar jij en je vriendin klinken behoorlijk verwend
Je geeft een oordeel, rest van de reactie klinkt jaloezie doorheen.

quote:
Maar bedenk ook waar uiteindelijk je geluk in zit en dat is niet al die materiële dingen. Wel (hopelijk) in een fijne plek voor jullie zelf en een toekomst samen, die uit meer gaat bestaan dan samen dure spullen kopen en bezitten.
Waar haal je het vandaan?
Hij heeft het niet over dure spullen kopen en bezitten, maar juist een huis kopen, je weet wel, die fijne plek voor een toekomst samen...
  zondag 16 mei 2021 @ 08:15:48 #48
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199445708
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 08:12 schreef hangtime het volgende:

[..]


[..]

Je geeft een oordeel, rest van de reactie klinkt jaloezie doorheen.
[..]

Waar haal je het vandaan?
Hij heeft het niet over dure spullen kopen en bezitten, maar juist een huis kopen, je weet wel, die fijne plek voor een toekomst samen...
Mijn ‘neem me niet kwalijk’ laat je natuurlijk bewust weg in je quote. De jaloezie verzin je er toch echt zelf bij.

En hier heeft hij het o.a. wel degelijk over dure spullen. Dus daar haal ik het vandaan.

quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 02:37 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Dat is ook zo. Echter heeft mijn vriendin en ik een dure smaak en zijn wij niet echt van de IKEA-dingen, dus zijn wij een beetje bang dat wij dure meubels aanschaffen en bij aankoop van een woning over twee jaar, geen zin hebben om deze mee te nemen naar de nieuwe woning. Het is nog een beetje zoeken allemaal.
The love you take is equal to the love you make.
pi_199445720
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 11:10 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Ja, ik krijg 103m2 voor 1150 euro. Dat is ook de reden dat ik mijzelf afvraag is het waard om 3 maanden alvast huur te betalen. Zoals eerder aangegeven heb ik in juni geen tijd en daarna breekt de vakantieperiode aan.
Ga je nu echt aarzelen over 3500 euro omdat je er nog niet kan wonen? :o Je kan wel alvast verven, je kan de verhuizing alvast voorbereiden, het geeft rust om een adres te hebben. 3500 euro is peanuts op het geheel :D en dan moet je nog maar afwachten of je daarna nog een huurwoning vindt onder de 1400 euro die bevalt, waardoor je daarna 250 euro per maand duurder uit bent. Oftewel, binnen een jaar heb je die kosten eruit.
Plus wat iemand hier zegt : er is noiit en goed moment voor verhuizing.
Somebody that I used to know
pi_199445731
quote:
1s.gif Op zondag 16 mei 2021 08:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Mijn ‘neem me niet kwalijk’ laat je natuurlijk bewust weg in je quote. De jaloezie verzin je er toch echt zelf bij.

En hier heeft hij het o.a. wel degelijk over dure spullen. Dus daar haal ik het vandaan.
[..]

Het was wel degelijk een oordeel. Vind ik niets toevoegen in dit topic.
Somebody that I used to know
pi_199445913
Een paar feiten:

Ik heb de prijzen niet zien zakken afgelopen 30 jaar. Hooguit 10% in 2002 en 2009, maar kroop snel weer omhoog. Dus dat moet je ook maar timen.

Als je 1800 per maand aan een koopwoning uitgeeft, heb je na 2 jaar minimaal 30000 afgelost. Dat geld kun je ook weer gebruiken voor je nieuwe woning. Mocht het crisis worden en de prijzen zakken ben je het kwijt, maar je eventuele volgende woning wordt ook goedkoper dan.

Ga je huren, heb je na 2 jaar nog niks. Bovendien eventuele kosten voor vloer of muren ben je vaak kwijt.

Kwa meubels: Je bed of bankstel, wasmachine kun je toch meenemen?

Ik zou inderdaad naar zo’n instap appartement kijken, waar iemand ook maar kort heeft gewoond. Wat dus nog netjes is en weinig klussen nodig heeft. Is altijd vraag naar en zakt bijna nooit in waarde.
.
pi_199445931
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 02:37 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Dat is ook zo. Echter heeft mijn vriendin en ik een dure smaak en zijn wij niet echt van de IKEA-dingen, dus zijn wij een beetje bang dat wij dure meubels aanschaffen en bij aankoop van een woning over twee jaar, geen zin hebben om deze mee te nemen naar de nieuwe woning. Het is nog een beetje zoeken allemaal.
Koop je toch gewoon weer nieuw?

Je laat wel een vreemde gedachtegang zien: aan de ene kant wil je nieuwe dure spullen en een hut door de bank laten financieren van 7 ton.
En aan de andere kant val je dood op een vloer en verf van 2000 euro of dat je misschien wel een maandje teveel een huis huurt.

En verder: als je nu bespaart door thuis bij je ouders in te wonen kun je wel maximaal oppotten, dan zou je met z’n tweeën minimaal 2,5 k per maand over moeten houden. Hebben jullie dat niet, dan zou ik niet eens nadenken over een huis van 7 ton. Want het is makkelijk om een dure smaak te hebben als je geen vaste lasten hebt. Maar kun je dat loslaten als je tot aan je nek in de hypotheek zit.
  zondag 16 mei 2021 @ 09:04:15 #53
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_199445981
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 08:52 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Koop je toch gewoon weer nieuw?

Je laat wel een vreemde gedachtegang zien: aan de ene kant wil je nieuwe dure spullen en een hut door de bank laten financieren van 7 ton.
En aan de andere kant val je dood op een vloer en verf van 2000 euro of dat je misschien wel een maandje teveel een huis huurt.

En verder: als je nu bespaart door thuis bij je ouders in te wonen kun je wel maximaal oppotten, dan zou je met z’n tweeën minimaal 2,5 k per maand over moeten houden. Hebben jullie dat niet, dan zou ik niet eens nadenken over een huis van 7 ton. Want het is makkelijk om een dure smaak te hebben als je geen vaste lasten hebt. Maar kun je dat loslaten als je tot aan je nek in de hypotheek zit.
Het viel me ook al op ja. Is dat een millennial dingetje ofzo?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_199445983
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 09:04 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het viel me ook al op ja. Is dat een millennial dingetje ofzo?
Nee een TS dingetje.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199445995
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 02:06 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

We hebben te weinig land in Nederland. In Duitsland zijn huizen goedkoper dan auto’s.

Ik denk dat je voor de lol eens even huizenprijzen in Duitsland moet opzoeken. Tenzij je ergens naast een bruinkoolmijn in een verlaten uithoek van de voormalige DDR wilt gaan wonen, zijn de huizenprijzen niet eens zo heel veel lager dan hier. In de grote steden zijn ze zelfs hoger dan in vergelijkbare steden in Nederland. Het enige verschil met Nederland is dat je in Duitsland echt afgelegen gebieden hebt, in Nederland ben je zelf vanuit Delfzijl binnen een goede 2 uur in de Randstad.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_199446009
Lucifer en Hangtime zijn TS zelf?

Geen IKEA dingetjes? Alsof het IKEA moet zijn, maar wie gaat nou een huis voor 2 jaar extreem duur inrichten, wat een onlogische bullshit. Je vraagt om advies en kraakt alle advies af, succes met samenwonen.
pi_199446059
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 09:04 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het viel me ook al op ja. Is dat een millennial dingetje ofzo?
Mag ik niet hopen, ik val zelf ook in die categorie 😄

Nee zonder gekheid, spullen interesseren me werkelijk helemaal niets. Ben wel eens naar een wat duurdere woonwinkel geweest en daar durven ze 10k te vragen voor een bank (en nog geen bijzondere) en 3k voor een tv meubel wat gewoon 6 plankjes waren.
Ik begrijp oprecht niet dat die winkels nog bestaan. Nooit zal ik zoiets kopen, ik heb toch geen gaatje in mijn hoofd.
Ik kan 1000 per maand sparen en dan zou ik 3 maanden aan het werk zijn voor een tv-meubel 😂😂 No thanks.
  zondag 16 mei 2021 @ 09:31:35 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199446170
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 02:38 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Klopt, maar je ziet dan al gauw boven de vrijstelling tot 30K spaargeld. Ik heb geen zin om jaarlijks naast alle loonheffingen nog eens belasting te betalen over spaargeld. Ik wil wel een woning kopen binnen nu en twee/drie jaar.
Ondanks een uitstekend salaris en ¤ 0,= woonlasten hebben jullie nu dus samen ook geen serieus spaargeld?
Met deze redenering zou je samen iig ¤ 60.000 moeten hebben, maar om nou vanwege die paar euro VRH niet meer te willen sparen terwijl je wel een huis wilt kopen is ook bizar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 16 mei 2021 @ 09:33:11 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199446187
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 02:40 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

GroenLinks is altijd de grootste partij in Utrecht, derhalve problemen met de bovenstaande punten.
Ehm... de punten die hij noemt zijn landelijk beleid, hoe komt dat door GL in de stad Utrecht?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199446247
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 09:33 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ehm... de punten die hij noemt zijn landelijk beleid, hoe komt dat door GL in de stad Utrecht?
De pohi van TS spreekt boekdelen, met zo’n figuur moet je geen discussie aan willen gaan
  zondag 16 mei 2021 @ 10:02:13 #61
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199446435
quote:
1s.gif Op zondag 16 mei 2021 09:40 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

De pohi van TS spreekt boekdelen, met zo’n figuur moet je geen discussie aan willen gaan
Hier ging TS al een nieuwbouwwoning kopen idd.
WGR / Hypotheek op nieuwbouw
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199446605
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 02:35 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Ja dit begrijp ik, maar dit verhaal is niet meer van deze tijd. Een eengezinswoning die ik nu koop voor 550K is niet over 7 jaar ineens 700K. 550K is ook de max voor 120/130m2. Dus kans op overwaarde over 10 jaar is nihil. Enkel aflossing heb ik dan gerealiseerd. Misschien bouwt de gemeente Utrecht ineens 10 wolkenkrabbers waar heel Utrecht tussen 20-35 in kan en dan is mijn huis ook in één keer minder waard en is mijn aflossing voor niets geweest.
Enerzijds klopt, laatste jaren is het heel hard gestegen. Maar geloof me, 2-3 jaar terug had je hetzelfde gezegd toen deze huizen door de 4 ton gingen.

Die wolkenkrabbers die het woningtekort in een klap oplossen gaat niet gebeuren, dat weet jij ook. Over 10 jaar onderwater staan is erg onwaarschijnlijk als je gewoon aflost.

Wat ik wel weet ik dat die huizen van 550k over twee jaar niet opeens 300 of 400k zijn. Waarschijnlijker is dat ze nog iets gestegen zijn, misschien licht gedaald, maar significant gaat dat niet zijn. Wat ga je dan doen, nog eens 2 jaar wachten op een mogelijke daling? Ik ken zoveel voorbeelden van mensen die daar al weer jaren op wachten en eigenlijk gewoon spijt hebben dat ze niet zijn ingestapt.

Over het spaargeld, je mag tegenwoordig 50k p.p. belastingvrij hebben. Een ton samen. Zelfs als je daarboven gaat betaal je eerst maar 1.2% belasting. Voor 120k betaal je dan 20k x 1.2% = 240 euro per jaar. Spaar dat eerst maar eens bij elkaar voordat je je daar zorgen over gaat maken.

Verder prima dat je liever huurt omdat kopen eng is, maar ik snap niet waarom je het hier komt vragen als je toch al besloten hebt.
pi_199447085
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 03:32 schreef Gibraltar70 het volgende:
Ik ben 29 jaar en woon al sinds mijn bestaan in de Randstad. Ik heb besloten om uit huis te gaan en op mijzelf te gaan wonen, ook vanwege samenwonen in oktober met mijn vriendin.

Wij verdienen beiden boven modaal en kunnen ongeveer 700K hypotheek krijgen.
Jezus wel lekker salaris voor iemand van 29.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199447128
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 08:33 schreef hierissieweer het volgende:
Nog een tip, als je koop, koop voor minimaal 10 tot 15 jaar. Ander haal je de kosten er niet uit.
Bij mij denk zomaar 15-20k kosten idd, een rondje verhuizen naar koopwoning....

Qua maandlasten wel een 1000 goedkoper per maand overigens. Dat zou je er dan binnen 2 jaar uit hebben.

Ik denk dat je schatting nogal conservatief is en dat je eerder aan 5 jaar moet denken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199447213
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:27 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Maar wat zou je advies dan zijn? Nu kopen en eventuele overwaarde meenemen na 5 jaar voor een groter huis of nu huren en in de tussentijd op zoek gaan naar de gewenste koopwoning van 500k.

Ik krijg dus advies van familie en vrienden om nu een appartement te kopen voor 300k en in de tussentijd te zoeken naar een mooie woning, dan heb ik een stukje afgelost in de tussentijd en heb ik miss overwaarde opgebouwd in tegenstelling tot een huurwoning. Maar dat verhuizen ieder 2 jaar van koop naar koopwoning zit ik ook niet op te wachten eerlijk gezegd.
Ik zou, als ik zelf zo onzeker was en nog niet zo stabiel (sorry, niet kwaad bedoelt, maar er zijn meerdere aanleidingen voor te verzinnen) niet gaan kopen maar gewoon huren. En dat heeft niks met speculeren op de vastgoedmarkt te maken maar gewoon met je omstandigheden, over 2 jaar kan je zomaar véél verder zijn hierin en met véél meer overtuiging een stap zetten.

Dat lijkt me voor jezelf gewoon veel gezonder.

En als ik jou een beetje aftast heb je een financiële baan, en zul je qua risico's / marktspeculatie eigenlijk zelf veel beter die risico's kunnen inschatten dan gemiddeld advies hier.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199447768
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 02:42 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Zo redeneren mijn ouders ook. Dit is ook de reden dat ik uiteindelijk heb gekozen voor een huurhuis. Een woning van 550K kopen en van 0 euro woonlast naar ruim 2K, is niet gezond. Van 1,3/1,4K naar 2K is straks een betere stap.
Dat is een vreemde vorm van sunk cost falacy die je hier noemt.

Als je in het verleden 1300 per maand hebt betaald is 2000 wel rationeel, maar in de situatie dat je meer hebt kunnen sparen, met 0 euro woonlasten, naar 2000 per maand, is niet rationeel, denk je werkelijk?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199447853
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 10:18 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Enerzijds klopt, laatste jaren is het heel hard gestegen. Maar geloof me, 2-3 jaar terug had je hetzelfde gezegd toen deze huizen door de 4 ton gingen.

Die wolkenkrabbers die het woningtekort in een klap oplossen gaat niet gebeuren, dat weet jij ook. Over 10 jaar onderwater staan is erg onwaarschijnlijk als je gewoon aflost.

Wat ik wel weet ik dat die huizen van 550k over twee jaar niet opeens 300 of 400k zijn. Waarschijnlijker is dat ze nog iets gestegen zijn, misschien licht gedaald, maar significant gaat dat niet zijn. Wat ga je dan doen, nog eens 2 jaar wachten op een mogelijke daling? Ik ken zoveel voorbeelden van mensen die daar al weer jaren op wachten en eigenlijk gewoon spijt hebben dat ze niet zijn ingestapt.

Over het spaargeld, je mag tegenwoordig 50k p.p. belastingvrij hebben. Een ton samen. Zelfs als je daarboven gaat betaal je eerst maar 1.2% belasting. Voor 120k betaal je dan 20k x 1.2% = 240 euro per jaar. Spaar dat eerst maar eens bij elkaar voordat je je daar zorgen over gaat maken.

Verder prima dat je liever huurt omdat kopen eng is, maar ik snap niet waarom je het hier komt vragen als je toch al besloten hebt.
Als er forse inflatie komt moet de ECB de rentes wel wat opkrikken en dat gaat echt de betaalbaarheid van woningen aantasten --> Lagere woonprijzen.

Huidige hoge prijzen is een effect van de rente.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 16 mei 2021 @ 12:00:52 #68
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199448004
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 02:39 schreef Gibraltar70 het volgende:
Ik ben een geboren Utrecht, waarvan meer dan 90% van familie en vrienden in Utrecht wonen. Ik zie geen enkele reden om naar Rotterdam te verhuizen? Voor woning? Dan zou ik net zo goed naar Almere kunnen, veel meer woning voor je geld.
Je brengt zelf de torenflats als oplossing ;)
So we just called him Fred
pi_199448018
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 08:20 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Het was wel degelijk een oordeel. Vind ik niets toevoegen in dit topic.
@Lienekien heeft groot gelijk. Die duizend euro hier en daar zijn niet belangrijk als je je het geld prima kunt veroorloven. Het gaat om de enorme stap die je zet om het huis uit te gaan en samen met je geliefde te gaan wonen. Dat is immaterieel van grote waarde: je krijgt vrijheid en leert zelfstandig en zelfredzaam te zijn.

TS, je lijkt overal problemen te zoeken. Wees blij dat je riant verdient en dat het je lukt om een woning te vinden. Er zijn genoeg jonge mensen die niet in die positie verkeren. Houd je niet van Ikeameubels (ik zou niet weten waarom niet, want de Ikea heeft een prima assortiment), dan investeer je in dure meubels waar je een leven lang mee kunt doen. Eames, Artifort etc. verhuis je gewoon mee. Vermijd het kopen van dure meubels die kolossaal zijn en dan zul je niet gauw een probleem hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199449176
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 11:52 schreef ludovico het volgende:

[..]

Als er forse inflatie komt moet de ECB de rentes wel wat opkrikken en dat gaat echt de betaalbaarheid van woningen aantasten --> Lagere woonprijzen.

Huidige hoge prijzen is een effect van de rente.
Klopt, maar dat gaat in stapjes. Daarna reageren de prijzen met vertraging, eerst zullen de verkoopaantallen dalen, vervolgens de prijs er achter aan. De prijsdaling wordt ook weer beperkt door het feit dat men vaak niet onder een bepaalde prijs kan verkopen. Het is niet realistisch om te denken dat het over 2 tot 3 jaar opeens veel gunstiger is.
pi_199451880
quote:
1s.gif Op zondag 16 mei 2021 07:11 schreef Lienekien het volgende:
Neem me niet kwalijk, maar jij en je vriendin klinken behoorlijk verwend. Het is fijn dat je het goed hebt getroffen met je ouders, inkomen en je smaak. Maar bedenk ook waar uiteindelijk je geluk in zit en dat is niet al die materiële dingen. Wel (hopelijk) in een fijne plek voor jullie zelf en een toekomst samen, die uit meer gaat bestaan dan samen dure spullen kopen en bezitten.
Ik zeg juist in mijn eerdere berichten dat ik niet materialistisch ben ingesteld en om die reden tot nu toe geen huis heb gekocht, terwijl ik dat al 7 jaar kan veroorloven. Ik heb juist gekozen om lekker te reizen en genieten van het leven en jij zegt dat ik verwend en materialistisch ben? Beter lezen de volgende keer.

En ik had het over dure spullen, omdat het mijn eerste woning is en wel mooi wil inrichten, maar aan de andere kant is het een huurwoning en wil ik niet zo lang blijven. Dit is de afweging en niet omdat ik graag luxe wil.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199452066
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 08:52 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Koop je toch gewoon weer nieuw?

Je laat wel een vreemde gedachtegang zien: aan de ene kant wil je nieuwe dure spullen en een hut door de bank laten financieren van 7 ton.
En aan de andere kant val je dood op een vloer en verf van 2000 euro of dat je misschien wel een maandje teveel een huis huurt.

En verder: als je nu bespaart door thuis bij je ouders in te wonen kun je wel maximaal oppotten, dan zou je met z’n tweeën minimaal 2,5 k per maand over moeten houden. Hebben jullie dat niet, dan zou ik niet eens nadenken over een huis van 7 ton. Want het is makkelijk om een dure smaak te hebben als je geen vaste lasten hebt. Maar kun je dat loslaten als je tot aan je nek in de hypotheek zit.
Er zitten inderdaad wat sprongen in mijn verhaal, maar op een of andere manier ben ik zuinig met de kosten die ik wil maken voor een huurhuis, omdat mijn intentie is om binnen twee jaar een huis te kopen, maar als ik eenmaal een huis heb gekocht let ik niet op de kosten. Wel bij een huurhuis.

We hebben beiden inderdaad dure hobby's (reizen, kleding, auto's), maar ik denk dat je dit soort dingen ook laat zakken als je lasten hoger worden.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199452207
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 10:18 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Enerzijds klopt, laatste jaren is het heel hard gestegen. Maar geloof me, 2-3 jaar terug had je hetzelfde gezegd toen deze huizen door de 4 ton gingen.

Die wolkenkrabbers die het woningtekort in een klap oplossen gaat niet gebeuren, dat weet jij ook. Over 10 jaar onderwater staan is erg onwaarschijnlijk als je gewoon aflost.

Wat ik wel weet ik dat die huizen van 550k over twee jaar niet opeens 300 of 400k zijn. Waarschijnlijker is dat ze nog iets gestegen zijn, misschien licht gedaald, maar significant gaat dat niet zijn. Wat ga je dan doen, nog eens 2 jaar wachten op een mogelijke daling? Ik ken zoveel voorbeelden van mensen die daar al weer jaren op wachten en eigenlijk gewoon spijt hebben dat ze niet zijn ingestapt.

Over het spaargeld, je mag tegenwoordig 50k p.p. belastingvrij hebben. Een ton samen. Zelfs als je daarboven gaat betaal je eerst maar 1.2% belasting. Voor 120k betaal je dan 20k x 1.2% = 240 euro per jaar. Spaar dat eerst maar eens bij elkaar voordat je je daar zorgen over gaat maken.

Verder prima dat je liever huurt omdat kopen eng is, maar ik snap niet waarom je het hier komt vragen als je toch al besloten hebt.
Ik vind kopen niet eng, maar de huidige prijzen zijn extreem hoog en ik verwacht niet dat een eengezinswoning van 120m2 nog duurder zal worden dan 550K, dus wil ik nog even afwachten en tegelijkertijd vind ik huren zonde, zeker omdat ik wel de mogelijkheid heb om te kopen. Dit is mijn verhaal, maar bedankt voor je toelichting en meedenken. Ik waardeer je reactie.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199452257
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 11:00 schreef ludovico het volgende:

[..]

Jezus wel lekker salaris voor iemand van 29.
Ik heb een titel en mijn partner heeft een master. Om en nabij de 60/70K gemiddeld p.p. per jaar is gebruikelijk hoor. Ik heb een vriend die is dokter en verdient in zijn eentje wat wij met zijn tweeën verdienen en die is ook 29.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199452295
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 11:10 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik zou, als ik zelf zo onzeker was en nog niet zo stabiel (sorry, niet kwaad bedoelt, maar er zijn meerdere aanleidingen voor te verzinnen) niet gaan kopen maar gewoon huren. En dat heeft niks met speculeren op de vastgoedmarkt te maken maar gewoon met je omstandigheden, over 2 jaar kan je zomaar véél verder zijn hierin en met véél meer overtuiging een stap zetten.

Dat lijkt me voor jezelf gewoon veel gezonder.

En als ik jou een beetje aftast heb je een financiële baan, en zul je qua risico's / marktspeculatie eigenlijk zelf veel beter die risico's kunnen inschatten dan gemiddeld advies hier.
Inderdaad. Tuurlijk koop ik het liefst een mooie woning met een tuin naar het zuiden, maar ik ga voor het eerst samenwonen en nog eens voor het eerst uit huis. Tevens wil ik blijven reizen en in mijn auto (hoge lasten) blijven rijden. Dus heb ik, denk ik, geen zin in hoge lasten meteen en wil ik nu nog genieten van het leven, zonder torenhoge lasten al verdienen we boven modaal.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199452325
quote:
11s.gif Op zondag 16 mei 2021 11:46 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat is een vreemde vorm van sunk cost falacy die je hier noemt.

Als je in het verleden 1300 per maand hebt betaald is 2000 wel rationeel, maar in de situatie dat je meer hebt kunnen sparen, met 0 euro woonlasten, naar 2000 per maand, is niet rationeel, denk je werkelijk?
Ik heb wel kunnen sparen, maar dat is nooit mijn hoofddoel geweest. Ik heb genoten van het leven en heb nooit omgekeken naar mijn bankrekening. Ik moet nu wel ineens rekening houden met een woonlast. Hoe gek dat ook overkomt bij jou, dat is voor mij wel nieuw en betekent mogelijk andere manier van leven.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199452343
quote:
7s.gif Op zondag 16 mei 2021 12:00 schreef Fred het volgende:

[..]

Je brengt zelf de torenflats als oplossing ;)
Ja, in Utrecht, zodat mensen een plekje hebben om te kunnen wonen. Ik begrijp je voorstel tot verhuizing niet.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199452858
Ik hink op twee gedachtes. Tenzij je al zeker weet dat je er echt paar een paar jaar blijft wonen, zou mijn eerste reactie zijn: kopen. Dat is bijna altijd op de lange termijn de beste keuze, puur vanuit financieel oogpunt.

Echter, op het gebied van financiële volwassenheid, maar potentieel ook op relatiegebied (aangezien je blijkbaar nog nooit hebt samengewoond), lijk je redelijk in de kinderschoenen te staan. Het gekke is, als je nu een lager salaris had gehad waarbij het misschien net kon, dan had ik eerder aangeraden om toch maar te kopen. Want de kans is erg groot dat je over 2 jaar dan de koopwoningmarkt überhaupt niet meer kunt betreden. Dit is een verhoogd risico, maar in zo'n situatie wellicht een noodzakelijk kwaad.

In jouw situatie kun je het je als het ware veroorloven dat risico niet aan te gaan en lekker low-risk te gaan huren. Dan kun je wat ervaring opdoen met daadwerkelijk het dragen van vaste lasten en kun je rustig aan kijken of het allemaal wel een beetje botert in de relatie als je ook daadwerkelijk 24/7 samenwoont. Een hypotheek op 2 inkomens is niet grappig als de relatie op de klippen loopt.
pi_199452989
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 16:13 schreef Zandstrand het volgende:
Ik hink op twee gedachtes. Tenzij je al zeker weet dat je er echt paar een paar jaar blijft wonen, zou mijn eerste reactie zijn: kopen. Dat is bijna altijd op de lange termijn de beste keuze, puur vanuit financieel oogpunt.

Echter, op het gebied van financiële volwassenheid, maar potentieel ook op relatiegebied (aangezien je blijkbaar nog nooit hebt samengewoond), lijk je redelijk in de kinderschoenen te staan. Het gekke is, als je nu een lager salaris had gehad waarbij het misschien net kon, dan had ik eerder aangeraden om toch maar te kopen. Want de kans is erg groot dat je over 2 jaar dan de koopwoningmarkt überhaupt niet meer kunt betreden. Dit is een verhoogd risico, maar in zo'n situatie wellicht een noodzakelijk kwaad.

In jouw situatie kun je het je als het ware veroorloven dat risico niet aan te gaan en lekker low-risk te gaan huren. Dan kun je wat ervaring opdoen met daadwerkelijk het dragen van vaste lasten en kun je rustig aan kijken of het allemaal wel een beetje botert in de relatie als je ook daadwerkelijk 24/7 samenwoont. Een hypotheek op 2 inkomens is niet grappig als de relatie op de klippen loopt.
Dit inderdaad. Een huurwoning geeft op zoveel vlakken ademruimte. Dat is toch ook wat waard. Dan weet je later bij een koophuis wat je wel en niet wil. Nu blijft dat enkel nog een theoretisch verhaal.
Somebody that I used to know
  zondag 16 mei 2021 @ 17:15:56 #80
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199454049
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 11:52 schreef ludovico het volgende:

[..]

Als er forse inflatie komt moet de ECB de rentes wel wat opkrikken en dat gaat echt de betaalbaarheid van woningen aantasten --> Lagere woonprijzen.

Huidige hoge prijzen is een effect van de rente.
Dan dalen de huizenprijzen misschien wel, maar dat wil niet zeggen dat je maandlast ook daalt, want ik heb net zo lief 500K hypotheek tegen 1.75% rente dan 400K hypotheek tegen 3.5% of 320K tegen 5.25%...

Bruto is het lood om oud ijzer en dat netto lager is zou ik mijn betalingsverplichting niet op willen baseren.

Overigens zie ik huizen die nu 500K doen geen 300K meer gaan kosten, ook niet als de rente weer op 5.25% zit.

Er zal vanzelf weer een daling komen, maar een daling van 40% hoef je niet te verwachten, terwijl een rentepercentage van 5.25% historisch heel normaal is en zelfs het langjarig gemiddelde.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199454130
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 17:15 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dan dalen de huizenprijzen misschien wel, maar dat wil niet zeggen dat je maandlast ook daalt, want ik heb net zo lief 500K hypotheek tegen 1.75% rente dan 400K hypotheek tegen 3.5% of 320K tegen 5.25%...

Bruto is het lood om oud ijzer en dat netto lager is zou ik mijn betalingsverplichting niet op willen baseren.

Overigens zie ik huizen die nu 500K doen geen 300K meer gaan kosten, ook niet als de rente weer op 5.25% zit.

Er zal vanzelf weer een daling komen, maar een daling van 40% hoef je niet te verwachten, terwijl een rentepercentage van 5.25% historisch heel normaal is en zelfs het langjarig gemiddelde.
Hola.

Tis maar net wat je wilt, als je onder water gaat staan is minder haalbaar in de toekomst, dat zijn risico's die je long term wel prima kan lopen etc en vaak ook verstandig zijn, maar het blijven risico's

Qua meerjaarlijkse rente.. Ja ik geloof je gelijk maar die rente is alleen maar wezen dalen Reele rente weet ik niet... Maar afgezien van reele rente, bij hogere nominale rentes is de betaalbaarheid ook meer afhankelijk van je inkomen nu. Aangezien je hypotheek niet meeverhoogd met de stijging van huizenprijzen maar juist afgelost dient te worden...

Die 40% daling hadden we toch ook vanaf 2009 tot 2013?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 16 mei 2021 @ 17:21:52 #82
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199454141
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 15:43 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Ik vind kopen niet eng, maar de huidige prijzen zijn extreem hoog en ik verwacht niet dat een eengezinswoning van 120m2 nog duurder zal worden dan 550K, dus wil ik nog even afwachten en tegelijkertijd vind ik huren zonde, zeker omdat ik wel de mogelijkheid heb om te kopen. Dit is mijn verhaal, maar bedankt voor je toelichting en meedenken. Ik waardeer je reactie.
Op basis waarvan verwacht jij dat eigenlijk niet, want met wat ik je wel over de woningmarkt zie posten (incl. nonsens over huizenprijzen in Duitsland) heb ik niet het idee dat je echt kennis van zaken hebt en werkelijk kunt inschatten hoe de markt er er in de toekomst uitziet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 16 mei 2021 @ 17:26:45 #83
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199454235
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 17:21 schreef ludovico het volgende:

[..]

Hola.

Tis maar net wat je wilt, als je onder water gaat staan is minder haalbaar in de toekomst, dat zijn risico's die je long term wel prima kan lopen etc en vaak ook verstandig zijn, maar het blijven risico's

Qua meerjaarlijkse rente.. Ja ik geloof je gelijk maar die rente is alleen maar wezen dalen Reele rente weet ik niet... Maar afgezien van reele rente, bij hogere nominale rentes is de betaalbaarheid ook meer afhankelijk van je inkomen nu. Aangezien je hypotheek niet meeverhoogd met de stijging van huizenprijzen maar juist afgelost dient te worden...

Die 40% daling hadden we toch ook vanaf 2009 tot 2013?
Onderwater is een stuk lastiger met een annuïtaire hypotheek.
Dat is echt iets van aflossingsvrije hypotheken.

Daarbij; met 500K hypotheek tegen 1.75% is je restschuld over 5 jaar nog 433K, dus dat maakt de kans op schade als je moet verkopen al een stuk kleiner.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199456889
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 17:21 schreef ludovico het volgende:

[..]

Hola.

Tis maar net wat je wilt, als je onder water gaat staan is minder haalbaar in de toekomst, dat zijn risico's die je long term wel prima kan lopen etc en vaak ook verstandig zijn, maar het blijven risico's

Qua meerjaarlijkse rente.. Ja ik geloof je gelijk maar die rente is alleen maar wezen dalen Reele rente weet ik niet... Maar afgezien van reele rente, bij hogere nominale rentes is de betaalbaarheid ook meer afhankelijk van je inkomen nu. Aangezien je hypotheek niet meeverhoogd met de stijging van huizenprijzen maar juist afgelost dient te worden...

Die 40% daling hadden we toch ook vanaf 2009 tot 2013?
Dat was maar 20% in absolute waarde en 25% als je inflatie meerekent.
pi_199461128
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 17:21 schreef Leandra het volgende:

[..]

Op basis waarvan verwacht jij dat eigenlijk niet, want met wat ik je wel over de woningmarkt zie posten (incl. nonsens over huizenprijzen in Duitsland) heb ik niet het idee dat je echt kennis van zaken hebt en werkelijk kunt inschatten hoe de markt er er in de toekomst uitziet.
Ik heb mijzelf ook niet voorgesteld als de makelaar of planoloog. Ik heb continue verteld o.b.v. persoonlijke interpretaties van de gebeurtenissen om mij heen en mijn nederige voorspellingen als een eventuele koper van een woning. Je hoeft helemaal niet boos te worden en al helemaal niets van aan te trekken; 'ik ben het niet met je eens' volstaat, lieverd.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199461147
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 16:13 schreef Zandstrand het volgende:
Ik hink op twee gedachtes. Tenzij je al zeker weet dat je er echt paar een paar jaar blijft wonen, zou mijn eerste reactie zijn: kopen. Dat is bijna altijd op de lange termijn de beste keuze, puur vanuit financieel oogpunt.

Echter, op het gebied van financiële volwassenheid, maar potentieel ook op relatiegebied (aangezien je blijkbaar nog nooit hebt samengewoond), lijk je redelijk in de kinderschoenen te staan. Het gekke is, als je nu een lager salaris had gehad waarbij het misschien net kon, dan had ik eerder aangeraden om toch maar te kopen. Want de kans is erg groot dat je over 2 jaar dan de koopwoningmarkt überhaupt niet meer kunt betreden. Dit is een verhoogd risico, maar in zo'n situatie wellicht een noodzakelijk kwaad.

In jouw situatie kun je het je als het ware veroorloven dat risico niet aan te gaan en lekker low-risk te gaan huren. Dan kun je wat ervaring opdoen met daadwerkelijk het dragen van vaste lasten en kun je rustig aan kijken of het allemaal wel een beetje botert in de relatie als je ook daadwerkelijk 24/7 samenwoont. Een hypotheek op 2 inkomens is niet grappig als de relatie op de klippen loopt.
Heel goed beschreven inderdaad. Echter kan tegenwoordig niemand een fatsoenlijke woning kopen in zijn of haar eentje, dus het is altijd hypotheek o.b.v. twee salarissen.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199461168
quote:
1s.gif Op zondag 16 mei 2021 09:40 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

De pohi van TS spreekt boekdelen, met zo’n figuur moet je geen discussie aan willen gaan
Discussiëren is prima; maar geen vergelijkingen gaan trekken met WW2 en de jodenvervolging in Nederland.


[ Bericht 22% gewijzigd door Vonkenboer op 17-05-2021 06:04:29 ]
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
  zondag 16 mei 2021 @ 23:55:48 #88
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199461185
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:51 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Ik heb mijzelf ook niet voorgesteld als de makelaar of planoloog. Ik heb continue verteld o.b.v. persoonlijke interpretaties van de gebeurtenissen om mij heen en mijn nederige voorspellingen als een eventuele koper van een woning. Je hoeft helemaal niet boos te worden en al helemaal niets van aan te trekken; 'ik ben het niet met je eens' volstaat, lieverd.
Wat jij wilt.
Dan koop je lekker niet en betaal je over 2 jaar 550K voor een woning die je nu voor 500K zou kunnen kopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199462329
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:55 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wat jij wilt.
Dan koop je lekker niet en betaal je over 2 jaar 550K voor een woning die je nu voor 500K zou kunnen kopen.
Nou precies dit. Je kunt heel eigenwijs doen maar dit is wat het is.

Zelf bouwen nog een optie?
Alius aliud dicit
  maandag 17 mei 2021 @ 08:24:56 #90
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199462623
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2021 07:55 schreef Mrmime het volgende:

[..]

Nou precies dit. Je kunt heel eigenwijs doen maar dit is wat het is.

Zelf bouwen nog een optie?
Zelfbouw redt ie niet met 700K.
De grond is al minstens de helft en voor die andere helft een compleet huis erop gaat karig worden.
Ik ga er tenminste vanuit dat iemand die Ikea niet goed genoeg vindt geen vurenhouten open trap in zijn huis wil hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199462681
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:52 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Heel goed beschreven inderdaad. Echter kan tegenwoordig niemand een fatsoenlijke woning kopen in zijn of haar eentje, dus het is altijd hypotheek o.b.v. twee salarissen.
Nou in jullie geval zou het op één salaris ook moeten lukken hoor. Evt. beiden nog even maximaal sparen een paar maanden en jullie uitgangspositie is ondanks het oververhitte segment waarin je dan zit helemaal niet zo verkeerd.

quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:51 schreef Gibraltar70 het volgende: [..] Ik heb mijzelf ook niet voorgesteld als de makelaar of planoloog. Ik heb continue verteld o.b.v. persoonlijke interpretaties van de gebeurtenissen om mij heen en mijn nederige voorspellingen als een eventuele koper van een woning. Je hoeft helemaal niet boos te worden en al helemaal niets van aan te trekken; 'ik ben het niet met je eens' volstaat, lieverd.
Wat een naar toontje weer. Waar is dat voor nodig?

Je hebt de luxe dat je opties hebt zoals Zandstrand al aangeeft. Ik zou de zaken die Zandstrand noemt ook zwaarder laten wegen dan je eigen voorspellingen over de woningmarkt.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199463828
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:52 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Heel goed beschreven inderdaad. Echter kan tegenwoordig niemand een fatsoenlijke woning kopen in zijn of haar eentje, dus het is altijd hypotheek o.b.v. twee salarissen.
Koop dan nu een huis op 1 salaris in een opkomende buurt. Ja dan wordt het een klein huis, maar dat is voor een paar jaar helemaal zo slecht niet (iets met je referentiekader).

Ik heb dat zelf ook gedaan, gekocht in 2016, verkocht in 2019. Ja het was maar 3 jaar. Maar in die drie jaar is mijn huis van 2 naar 3 ton gegaan en die overwaarde heb ik prima kunnen gebruiken bij de koop van een groter huis.

Ik acht de kans groot dat de huizenprijs minimaal stabiel blijft en misschien ook wel verder gaat stijgen. En al zou het iets dalen, dan daalt je nieuwe woning ook mee. En als je nu een lineaire hypotheek afsluit (je hebt nu toch veel te besteden) is de kans op dat je woning onder water staat ook klein.

De andere optie huren: met huren weet je sowieso dat je het geld kwijt bent en dat je ieder jaar meer kwijt zult zijn.
pi_199465138
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2021 08:24 schreef Leandra het volgende:

[..]

Zelfbouw redt ie niet met 700K.
De grond is al minstens de helft en voor die andere helft een compleet huis erop gaat karig worden.
Ik ga er tenminste vanuit dat iemand die Ikea niet goed genoeg vindt geen vurenhouten open trap in zijn huis wil hebben.
Ja dat is ook weer zo. Met zoveel noten op de zang gaat dat met 700K niet lukken. Maar gelukkig is ie niet eigenwijs en met zijn verstrekkende kennis van de woningmarkt is het probleem vast snel opgelost.
Alius aliud dicit
  maandag 17 mei 2021 @ 13:11:27 #94
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199466721
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2021 11:33 schreef Mrmime het volgende:

[..]

Ja dat is ook weer zo. Met zoveel noten op de zang gaat dat met 700K niet lukken. Maar gelukkig is ie niet eigenwijs en met zijn verstrekkende kennis van de woningmarkt is het probleem vast snel opgelost.
Zelfbouw kost gewoon een hoop geld, als je dat voor minder dan 450K redt is het fantastisch, ongeacht het gegeven dat je op de site van Selekthuis en dergelijke wel huizen vindt die een lagere bouwprijs hebben, maar dat is altijd de uitvoering die je net niet wilt, plus een keuken, vloeren, schilderwerk, tuin enz. enz. enz.

En dat is alleen maar het huis, moet je ook nog een kavel zien te vinden, dat wordt ook lastig in Utrecht, en voor dat budget onmogelijk, zelfs als de bouwkosten zou weten te beperken tot 350K (Wat hem niet gaat lukken, want mevrouw zal ook wel een keuken vol Miele-apparatuur willen, en die gaat ze niet in een Ikea-keuken laten plaatsen).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199466782
In de Randstad vindt de bank prima dat je 1700 kan betalen voor je huurtje

Maar vinden ze je salaris te laag voor een hypo van 750eu :')
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_199472336
quote:
10s.gif Op maandag 17 mei 2021 13:17 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
In de Randstad vindt de bank prima dat je 1700 kan betalen voor je huurtje

Maar vinden ze je salaris te laag voor een hypo van 750eu :')
Terecht ook wel, als de huizen 100.000 onder water staan straks zit de bank met de peren.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199472378
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2021 13:11 schreef Leandra het volgende:

[..]

Zelfbouw kost gewoon een hoop geld, als je dat voor minder dan 450K redt is het fantastisch, ongeacht het gegeven dat je op de site van Selekthuis en dergelijke wel huizen vindt die een lagere bouwprijs hebben, maar dat is altijd de uitvoering die je net niet wilt, plus een keuken, vloeren, schilderwerk, tuin enz. enz. enz.

En dat is alleen maar het huis, moet je ook nog een kavel zien te vinden, dat wordt ook lastig in Utrecht, en voor dat budget onmogelijk, zelfs als de bouwkosten zou weten te beperken tot 350K (Wat hem niet gaat lukken, want mevrouw zal ook wel een keuken vol Miele-apparatuur willen, en die gaat ze niet in een Ikea-keuken laten plaatsen).
:7
Dikke villa bouwen is duur. ;(
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199472401
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2021 09:59 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Koop dan nu een huis op 1 salaris in een opkomende buurt. Ja dan wordt het een klein huis, maar dat is voor een paar jaar helemaal zo slecht niet (iets met je referentiekader).

Ik heb dat zelf ook gedaan, gekocht in 2016, verkocht in 2019. Ja het was maar 3 jaar. Maar in die drie jaar is mijn huis van 2 naar 3 ton gegaan en die overwaarde heb ik prima kunnen gebruiken bij de koop van een groter huis.

Ik acht de kans groot dat de huizenprijs minimaal stabiel blijft en misschien ook wel verder gaat stijgen. En al zou het iets dalen, dan daalt je nieuwe woning ook mee. En als je nu een lineaire hypotheek afsluit (je hebt nu toch veel te besteden) is de kans op dat je woning onder water staat ook klein.

De andere optie huren: met huren weet je sowieso dat je het geld kwijt bent en dat je ieder jaar meer kwijt zult zijn.
Dit is ook een goede optie. Mooie tussenweg. Kan je ook kijken wat je bevalt of wat niet aan een huis, maar ben je het geld niet direct kwijt.
Somebody that I used to know
  maandag 17 mei 2021 @ 18:19:03 #99
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199472587
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2021 18:06 schreef ludovico het volgende:

[..]

:7
Dikke villa bouwen is duur. ;(
Punt is dat het een beetje zonde is een klein huisje te bouwen op een kavel waar je al 350K voor moet uitgeven.

Voordeel is wel dat je in Utrecht voor 350K niet zo heel veel grond hebt, dus daar kan idd wel een klein huisje op, wat dan alsnog een vermogen gaat kosten om te bouwen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199472605
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2021 18:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

Punt is dat het een beetje zonde is een klein huisje te bouwen op een kavel waar je al 350K voor moet uitgeven.

Voordeel is wel dat je in Utrecht voor 350K niet zo heel veel grond hebt, dus daar kan idd wel een klein huisje op, wat dan alsnog een vermogen gaat kosten om te bouwen.
:D
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 21 mei 2021 @ 10:27:35 #101
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_199536772
Als je voor 700k een huis kunt kopen, dan loop je voor 4-500k toch amper risico? Als je gaat kopen, doe het in de zomer of rond de feestdagen in december. Relatief minder concurrentie. Als je twee jaar verder bent, heb je toch alweer substantieel meer vermogen opgebouwd doordat je het huis deels hebt afgelost. Met twee jaar huren bouw je niks op en tegen de huizenmarkt valt niet op te sparen of te beleggen.. Zeker niet in een paar jaar tijd.

Helemaal niks ten nadele van je afkomst, maar ik zie het vaker bij Turkse of Marokkaanse Nederlanders, die aarzeling op de huizenmarkt. Op een één of andere manier rijden ze liever in een Mercedes of Audi en huren ze een flatje, dan dat ze flink gaan sparen en een huis kopen. Vaak ontbreekt er een voorbeeld of stimulans vanuit de eigen omgeving. Die stimulans hebben Nederlandse starters toch meer, door ouders en familie met een koophuis.

[ Bericht 33% gewijzigd door Cinemaniak op 21-05-2021 10:34:19 ]
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
pi_199545360
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 10:27 schreef Cinemaniak het volgende:
Helemaal niks ten nadele van je afkomst, maar ik zie het vaker bij Turkse of Marokkaanse Nederlanders, die aarzeling op de huizenmarkt.
Hoe weet jij nou weer de afkomst van TS? :?
Somebody that I used to know
  zaterdag 22 mei 2021 @ 08:31:15 #103
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_199550786
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 20:20 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Hoe weet jij nou weer de afkomst van TS? :?
Gokje o.b.v. PoHi
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
pi_199551026
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 10:27 schreef Cinemaniak het volgende:
Als je voor 700k een huis kunt kopen, dan loop je voor 4-500k toch amper risico? Als je gaat kopen, doe het in de zomer of rond de feestdagen in december. Relatief minder concurrentie. Als je twee jaar verder bent, heb je toch alweer substantieel meer vermogen opgebouwd doordat je het huis deels hebt afgelost. Met twee jaar huren bouw je niks op en tegen de huizenmarkt valt niet op te sparen of te beleggen.. Zeker niet in een paar jaar tijd.

Helemaal niks ten nadele van je afkomst, maar ik zie het vaker bij Turkse of Marokkaanse Nederlanders, die aarzeling op de huizenmarkt. Op een één of andere manier rijden ze liever in een Mercedes of Audi en huren ze een flatje, dan dat ze flink gaan sparen en een huis kopen. Vaak ontbreekt er een voorbeeld of stimulans vanuit de eigen omgeving. Die stimulans hebben Nederlandse starters toch meer, door ouders en familie met een koophuis.
Ik denk dat je met beleggen met kleine bedragen zo verder komt eigenlijk. Hoewel de rente op een eigen woning toch ook tamelijk laag is. Kans op weglopen van het contract is wat lager als men hun ziel en zaligheid erin zit..

Maar ok het scheelt bij een huis van 4 ton allicht 800 per maand in kosten.. (op dit moment vanwege extreem lage rente ook wel skewed)

Dat is bij 5% rendement op aandelen een inleg van 800*12*20= 200k. Dat bedrag fix je niet zomaar...

Wie weet, maar eigenlijk gek dat je met een object dat relatief weinig risico heeft tov aandelen meer rendement maakt dan aandelen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')