abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 13 mei 2021 @ 14:17:03 #1
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_199403928


Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.


Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC: Hoe Nederland de controle verloor
Reconstructie NRC: Het testbeleid van de minister: te laat, te traag en niet goed doordacht
Reconstructie Volkskrant: Een jaar in het voetspoor van vijf OMT-leden
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
De Groene: 'We moeten een coronageneraal hebben'
Coronabeeld: Vaccinatie in beeld
SignaalWaarde: wekelijkse podcast over coronastatistiek en coronacijfers

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :
quote:
#Vaccinatie

➡️ Half april: 4 mln 💉
👉 meeste 80+ en mensen met hoog medisch risico
➡️ Begin mei: ruim 5 mln 💉
👉 70+
👉 half mei: 60+
➡️ Begin juni: 11 mln 💉
👉 juni: 50+/40+/30+
👉 juni/juli: 20+
➡️ Begin juli: iedereen die wil een 1e prik, 2/3 geheel gevaccineerd
https://t.co/nFVLkcHMAS

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020/2021)


Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Dagelijkse ziekenhuiscijfers
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes, hond2.gif mag van zijn baasje niet buiten de spoiler in de OP

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.


Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_199403967
Potver wat een harde dalingen ineens in die ziekenhuizen.

Alles OPEN.
  donderdag 13 mei 2021 @ 14:21:50 #3
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199403990
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 14:07 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat was niet de discussie, risico van een ongevaccineerd persoon voor een gevaccineerd persoon, hoger stellen dan nihil, daar hadden we het over.

En dat lijkt me krankjorum.
Daarom was het ook een stropop schat :*

Ik stel dat een gedeelte van de gevaccineerden nog steeds een kans loopt op besmetting en ziekte, de kans dat ze die van een ongevaccineerde oplopen is gewoonweg groter. En 1% is een grote groep, zeg maar de stad Nijmegen op de Nederlandse bevolking.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  donderdag 13 mei 2021 @ 14:28:55 #4
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_199404067
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 14:21 schreef zalkc het volgende:

[..]

Daarom was het ook een stropop schat :*

Ik stel dat een gedeelte van de gevaccineerden nog steeds een kans loopt op besmetting en ziekte, de kans dat ze die van een ongevaccineerde oplopen is gewoonweg groter. En 1% is een grote groep, zeg maar de stad Nijmegen op de Nederlandse bevolking.
1% van de (tot nu toe) gevaccineerden is niet 1% van de gehele populatie
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 13 mei 2021 @ 14:32:05 #5
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199404113
quote:
1s.gif Op donderdag 13 mei 2021 14:28 schreef Molo het volgende:

[..]

1% van de (tot nu toe) gevaccineerden is niet 1% van de gehele populatie
Klopt, maar de discussie was ook over het niveau van risico wat gevaccineerden lopen, niet de absolute aantallen. Die haal ik er alleen bij om een perspectief plaatsing te doen van 1%, het klinkt als weinig maar is best wel aanzienlijk te noemen.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_199404145
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 14:21 schreef zalkc het volgende:

[..]

Daarom was het ook een stropop schat :*

Ik stel dat een gedeelte van de gevaccineerden nog steeds een kans loopt op besmetting en ziekte, de kans dat ze die van een ongevaccineerde oplopen is gewoonweg groter. En 1% is een grote groep, zeg maar de stad Nijmegen op de Nederlandse bevolking.
Maar is dat per definitie erg?
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_199404157
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 14:06 schreef zalkc het volgende:

[..]

Significant is als het opmerkelijk is, je kunt een verschil waarnemen.

Van het Janssen vaccin is bekend dat het 85% van de ziekenhuisopnames voorkomt. Dat zou geprojecteerd op de cijfers van vandaag neerkomen op ongeveer 250 kliniek en 112 IC bezetting. Dat is gewoonweg niet nihil te noemen. Het is te overzien maar zeker niet nihil.

Zeker bij ouderen zijn de vaccins minder werkzaam, die komen niet weg met een snotneus door hun zwakke gestel,

Ik geef ook niet aan dat de zorg het niet aan kan, maar ik bestrijd wel dat het compleet verwaarloosbaar is.
Je hebt twee soorten significant, eentje statistisch gezien en de ander qua impact.
Op het complete land zul je allicht vanwege de aantallen een verschil kunnen meten.

Ga je kijken naar persoonlijk risico ga je hier helemaal niets significants in terugvinden.

Maar prima, de methode is al een stuk wetenschappelijker, dan spaar je straks per jaar 1000 ziekenhuisopnames uit door iedereen te vaccineren bijv. Dan mag je je afvragen of 17 miljoen shots het waard zijn om 1000 ziekenhuisopnames tegen te gaan.

Vrijwillig, be my guest, verplicht danwel andere maatregelen gaat mij gewoon veel te ver.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 13 mei 2021 @ 14:35:12 #8
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_199404173
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 14:32 schreef zalkc het volgende:

[..]

Klopt, maar de discussie was ook over het niveau van risico wat gevaccineerden lopen, niet de absolute aantallen. Die haal ik er alleen bij om een perspectief plaatsing te doen van 1%, het klinkt als weinig maar is best wel aanzienlijk te noemen.
Ja ja
Mooi verhaal

Ik denk dat het niveau van de meeste fokkers hier wel dusdanig is dat mensen weten wat 1% van 17 miljoen is.

Het risico wat gevaccineerden lopen is en wordt alleen veel en veel kleiner. Je berekening en logica klopt namelijk niet in de context
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 13 mei 2021 @ 14:40:08 #9
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199404259
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 14:33 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Maar is dat per definitie erg?
nee, maar dat was ook niet waar het over gaat. Ik kan er niet mee zitten dat een groep zich niet laat inenten, dat is al jaren zo. Waar ik wel voor wil waken is dat er niet wordt geroepen dat gevaccineerden dan geen risico lopen, dat lopen ze nog wel. Of het een problematisch risico is, tja, dat is een andere discussie.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_199404283
Present.
pi_199404312
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 14:40 schreef zalkc het volgende:

[..]

nee, maar dat was ook niet waar het over gaat. Ik kan er niet mee zitten dat een groep zich niet laat inenten, dat is al jaren zo. Waar ik wel voor wil waken is dat er niet wordt geroepen dat gevaccineerden dan geen risico lopen, dat lopen ze nog wel. Of het een problematisch risico is, tja, dat is een andere discussie.
Ik noem het een risico gelijkstaand aan zonder helm naar buiten.

En die effectiviteit gemeten als kans op ziekenhuisopname zal bij het gros gewoon op 100% liggen, allicht voor de risicogroepen een dikke skew naar beneden. Die 85 dan wel 90% effectiviteit op ziekenhuisopnames zal niet uniform verdeeld zijn.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator donderdag 13 mei 2021 @ 14:43:18 #12
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_199404319
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 14:32 schreef zalkc het volgende:

[..]

Klopt, maar de discussie was ook over het niveau van risico wat gevaccineerden lopen, niet de absolute aantallen. Die haal ik er alleen bij om een perspectief plaatsing te doen van 1%, het klinkt als weinig maar is best wel aanzienlijk te noemen.
Ik denk dat de belangrijkste vraag is of die 1% het haalt tegen de gevolgen van de maatregelen nemen. Als er (bijvoorbeeld) 1000 mensen ziek worden van dit virus en er 100 overlijden, is dat dan erger dan alle behandelingen tegen kanker die niet door hebben kunnen gaan door de maatregelen en drukte in de ziekenhuizen? Of de mensen die al een hele tijd wachten op een transplantatie, of de mentale gezondheid van veel mensen.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_199404322
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 14:40 schreef zalkc het volgende:

[..]

nee, maar dat was ook niet waar het over gaat. Ik kan er niet mee zitten dat een groep zich niet laat inenten, dat is al jaren zo. Waar ik wel voor wil waken is dat er niet wordt geroepen dat gevaccineerden dan geen risico lopen, dat lopen ze nog wel. Of het een problematisch risico is, tja, dat is een andere discussie.
Natuurlijk moeten we blijven waken wat het doet met de immuniteit in de toekomst, maar ik heb wel de verwachting dat als de vaccinatie zijn werk goed blijft doen, er hopelijk niet veel ernstige corona overblijft.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Knapste mannelijke user 2022 donderdag 13 mei 2021 @ 14:43:23 #14
206731 Mortaxx
Doomer
pi_199404324
Ziekenhuizen stromen leeg. Precies zoals ik al voorspelde
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
  donderdag 13 mei 2021 @ 14:44:30 #15
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_199404350
Ik heb het idee dat Erno een subtieler kloon gebruikt
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 13 mei 2021 @ 14:44:44 #16
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199404354
quote:
1s.gif Op donderdag 13 mei 2021 14:35 schreef Molo het volgende:

[..]

Ja ja
Mooi verhaal

Ik denk dat het niveau van de meeste fokkers hier wel dusdanig is dat mensen weten wat 1% van 17 miljoen is.

Het risico wat gevaccineerden lopen is en wordt alleen veel en veel kleiner. Je berekening en logica klopt namelijk niet in de context
Wat klopt er niet dan? is Nijmegen niet nagenoeg gelijk aan 1% van de bevolking. Was de meting van volledig gevaccineerden die besmet raken in het OMT rapport niet 1%. Is de logica dat 1% wel degelijk een factor is die benoemd wordt wat betreft het risico op besmetting verkeerd?

Wat denk jij dat ik wil duidelijk maken?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_199404356
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 14:43 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik denk dat de belangrijkste vraag is of die 1% het haalt tegen de gevolgen van de maatregelen nemen. Als er (bijvoorbeeld) 1000 mensen ziek worden van dit virus en er 100 overlijden, is dat dan erger dan alle behandelingen tegen kanker die niet door hebben kunnen gaan door de maatregelen en drukte in de ziekenhuizen? Of de mensen die al een hele tijd wachten op een transplantatie, of de mentale gezondheid van veel mensen.
Precies. We moeten dan echt meer naar acceptatie toe, inplaats van wederom zware maatregelen nemen.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_199404363
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 14:43 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik denk dat de belangrijkste vraag is of die 1% het haalt tegen de gevolgen van de maatregelen nemen. Als er (bijvoorbeeld) 1000 mensen ziek worden van dit virus en er 100 overlijden, is dat dan erger dan alle behandelingen tegen kanker die niet door hebben kunnen gaan door de maatregelen en drukte in de ziekenhuizen? Of de mensen die al een hele tijd wachten op een transplantatie, of de mentale gezondheid van veel mensen.
Je moet marginaal denken - code zwart vs iedereen binnen blijven. -

Dat code zwart scenario krijgt allicht terecht een hele hoge waarde.....

Maar tegelijkertijd blijkt die waarde weer tegen te vallen door gebrekkig opschalen van de IC / zorgcapaciteit. De kosten van de maatregelen zijn immers ook gigantisch.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 13 mei 2021 @ 14:46:12 #19
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199404385
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 14:42 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik noem het een risico gelijkstaand aan zonder helm naar buiten.

En die effectiviteit gemeten als kans op ziekenhuisopname zal bij het gros gewoon op 100% liggen, allicht voor de risicogroepen een dikke skew naar beneden. Die 85 dan wel 90% effectiviteit op ziekenhuisopnames zal niet uniform verdeeld zijn.
En ik heb nog geen bewijs gezien dat dat onderbouwd, dus ga ik uit van wat nu bekend is. De waarde inschatting daar van zal een punt van discussie blijven, die ga ik niet nog een keer over doen.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  donderdag 13 mei 2021 @ 14:47:26 #20
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_199404404
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 14:21 schreef zalkc het volgende:
de kans dat ze die van een ongevaccineerde oplopen is gewoonweg groter. En 1% is een grote groep, zeg maar de stad Nijmegen op de Nederlandse bevolking.
Die 1% is natuurlijk niet voor de volle 100% besmet.. Dan zou je eerst nog die besmette persoon in de stad Nijmegen tegen moeten komen.
pi_199404416
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 14:46 schreef zalkc het volgende:

[..]

En ik heb nog geen bewijs gezien dat dat onderbouwd, dus ga ik uit van wat nu bekend is. De waarde inschatting daar van zal een punt van discussie blijven, die ga ik niet nog een keer over doen.
https://www.bbc.com/news/health-56933756
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator donderdag 13 mei 2021 @ 14:48:12 #22
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_199404420
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 14:45 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je moet marginaal denken - code zwart vs iedereen binnen blijven. -

Dat code zwart scenario krijgt allicht terecht een hele hoge waarde.....

Maar tegelijkertijd blijkt die waarde weer tegen te vallen door gebrekkig opschalen van de IC / zorgcapaciteit. De kosten van de maatregelen zijn immers ook gigantisch.
Dat we tijdens de pandemie niet op konden schalen snap ik wel, daar was te weinig tijd voor. Wel denk ik dat er veel waarde is om een piek beter op te vangen mocht er nog eens zoiets gebeuren, zoals reservisten in de zorg. Geef (op kosten van de overheid) mensen de nodige trainingen om als IC-verpleegkundige te werken als ze in een sector aanverwant aan de zorg werken. Denk aan bedrijfsartsen, EHBO'ers bij de brandweer,wegenwacht en dat soort partijen. Zorg dat hun kennis op peil blijft en zorg dat ze een paar keer per jaar getraind worden. Indien er dan nog een keer een pandemie voorkomt heb je een flexibele schil die je kan helpen de initiële periode door te komen.

Met exponentiële groei lopen ook ziekenhuizen met meer personeel vol alleen duurt het langer, dus de kunst zou zijn om te kunnen experimenteren met maatregelen tot je de juiste mix hebt gevonden. Indien ziekenhuizen meer ruimte hebben kun je dat makkelijker doen.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  donderdag 13 mei 2021 @ 14:48:33 #23
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_199404423
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 14:44 schreef zalkc het volgende:

[..]

Wat klopt er niet dan? is Nijmegen niet nagenoeg gelijk aan 1% van de bevolking. Was de meting van volledig gevaccineerden die besmet raken in het OMT rapport niet 1%. Is de logica dat 1% wel degelijk een factor is die benoemd wordt wat betreft het risico op besmetting verkeerd?

Wat denk jij dat ik wil duidelijk maken?
Wat ik eerder zei. Check de context van die getallen. Wie waren die 1% en wie waren de gevaccineerden.
Dat is nogal relevant voor je conclusies trekt
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Miss 200.000.000! donderdag 13 mei 2021 @ 14:48:51 #24
367000 roos94
pi_199404428
quote:
1s.gif Op donderdag 13 mei 2021 14:43 schreef Mortaxx het volgende:
Ziekenhuizen stromen leeg. Precies zoals ik al voorspelde
Hoi jomanda
pi_199404447
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 14:46 schreef zalkc het volgende:

[..]

En ik heb nog geen bewijs gezien dat dat onderbouwd, dus ga ik uit van wat nu bekend is. De waarde inschatting daar van zal een punt van discussie blijven, die ga ik niet nog een keer over doen.
quote:
But unfortunately, there have been very, very, very rare cases, I'm talking about 0.0005% of people who have been fully vaccinated, in which people do end up still getting hospitalized.
https://www.pbs.org/newsh(...)ing-fully-vaccinated
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')