abonnement Unibet Coolblue
pi_199394143
Beste lezers,

Al vele jaren verzamel ik verschillende Hip-Hop mixtapes die vroeger gelimiteerd zonder label gereleased waren door DJ’s of artiesten vanuit de USA. In de jaren ‘90 en 2000’s gingen street releases als warme broodjes over de toonbank en was het goedkoop voor de artiest om op die manier zijn muziek uit te brengen. Tegenwoordig kunnen dit soort mixtapes die je nu niet meer ziet, best veel waard zijn. Als hip-hop liefhebber heb ik hier aardig wat van, maar loop ik toch regelmatig tegen wat problemen aan. Als verzamelaar van deze mixtapes krijg ik er toch nog best veel in handen die niet werken en dus niet te beluisteren zijn. Vele hier van tuft mijn CD speler er gewoon weer uit omdat hij deze niet herkent of niet correct gefabriceerd zijn. Ook in mijn PC geeft hij vaak “lege CD disc” aan, terwijl als ik de disc omdraai, er wel zichtbaar data op is gedrukt omdat je dat kunt zien op de achterkant van de cd.

Ik heb ooit gehoord dat het kan zijn dat deze gedrukt zijn op CD recordables ipv fabriek CD’s. Wat houd dit precies in? Ik gebruik zelf als standaard CD speler de Pioneer CDJ 800 mk2. Dit vindt ik een fijne speler die ook mp3 audio cd’s afspeelt, maar helaas weinig mixtapes. Nu vraag ik me af, bestaat er eventueel een externe CD drive voor op de PC die letterlijk ALLE manieren en vormen van audio CD’s kan lezen zonder enige problemen? Soms voelt het aan met dit soort mixtapes dat er misschien bepaalde restricties op staan die voor de meeste CD spelers in europa niet op af te spelen zijn, net als wat je hebt met films (PAL en NTSC). Misschien kan iemand mij ervaren tips geven hier over. Hopelijk kan ik hier terecht, want dit topic zal waarschijnlijk alleen voor mede liefhebbers relevant zijn.



pi_199394871
Holy shit wat vet. Kan je niet verder helpen maar hoop dat iemand je kan helpen!
  woensdag 12 mei 2021 @ 22:36:18 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_199396377
Dit is inderdaad ram vet cool.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_199407145
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 20:47 schreef BigSign het volgende:
Beste lezers,

Al vele jaren verzamel ik verschillende Hip-Hop mixtapes die vroeger gelimiteerd zonder label gereleased waren door DJ’s of artiesten vanuit de USA. In de jaren ‘90 en 2000’s gingen street releases als warme broodjes over de toonbank en was het goedkoop voor de artiest om op die manier zijn muziek uit te brengen. Tegenwoordig kunnen dit soort mixtapes die je nu niet meer ziet, best veel waard zijn. Als hip-hop liefhebber heb ik hier aardig wat van, maar loop ik toch regelmatig tegen wat problemen aan. Als verzamelaar van deze mixtapes krijg ik er toch nog best veel in handen die niet werken en dus niet te beluisteren zijn. Vele hier van tuft mijn CD speler er gewoon weer uit omdat hij deze niet herkent of niet correct gefabriceerd zijn.
Dat zijn dus geen tapes maar audio CD's. Het kan natuurlijk wel dat de master een (analoge of digitale) tape was.
quote:
Ook in mijn PC geeft hij vaak “lege CD disc” aan, terwijl als ik de disc omdraai, er wel zichtbaar data op is gedrukt omdat je dat kunt zien op de achterkant van de cd.
Als je CD speler en de optische drive in je computer in orde zijn is het geen best teken als een schijf niet af is te spelen. Hebben je CD speler en de drive in je computer geen moeite met het afspelen van normaal in de handel gekochte bespeelde audio CD's?
quote:
Ik heb ooit gehoord dat het kan zijn dat deze gedrukt zijn op CD recordables ipv fabriek CD’s. Wat houdt dit precies in?
Dat houdt in dat het gebrande CD's zijn, geen geperste CD's. Waarschijnlijk zijn er inferieure schijfjes gebruikt en zijn de error rates destijds direct na het branden niet gecontroleerd door degene die de schijfjes heeft gebrand en dan is dit soort ellende eigenlijk voorgeprogrammeerd. An sich zijn kwalitatief hoogwaardige en tevens goed gebrande audio- en data CD's tientallen jaren probleemloos houdbaar. Ik heb hier nog audio- en data CD's die teruggaan tot de late jaren '90 en die zijn nog altijd probleemloos af te spelen of uit te lezen. Maar dat waren dan meestal wel schijfjes die waren geproduceerd door Taiyo Yuden en waarbij destijds direct na het branden tests zijn uitgevoerd om de error rates en de data integriteit te verifiėren.
quote:
Ik gebruik zelf als standaard CD speler de Pioneer CDJ 800 mk2. Dit vindt ik een fijne speler die ook mp3 audio cd’s afspeelt, maar helaas weinig mixtapes. Nu vraag ik me af, bestaat er eventueel een externe CD drive voor op de PC die letterlijk ALLE manieren en vormen van audio CD’s kan lezen zonder enige problemen?
Nee, die bestaat niet. Als de error rates op een disc dusdanig hoog zijn dat die alle specificaties uit het beroemde rode boekje van Philips ver overschrijden dan moet de informatie op de schijf als verloren worden beschouwd. Het is wel zo dat er goede en minder goede loopwerken bestaan. Vooral de loopwerken die je in sommige oude Philips CD spelers aan kunt treffen waren (en zijn) excellent en kunnen soms ernstig corrupte of beschadigde schijfjes afspelen die in veel 'moderne' spelers met geen mogelijkheid meer zijn af te spelen.
quote:
Soms voelt het aan met dit soort mixtapes dat er misschien bepaalde restricties op staan die voor de meeste CD spelers in europa niet op af te spelen zijn, net als wat je hebt met films (PAL en NTSC).
Nee, dat is niet zo. Het audio CD systeem kent geen regiocoderingen. Uitgangspunt bij het ontwerp van de audio CD is destijds geweest dat consumenten ervan op aan moesten kunnen dat elke audio CD, waar ook ter wereld gekocht, moest kunnen spelen in elke CD speler waar ook ter wereld.
quote:
Misschien kan iemand mij ervaren tips geven hier over. Hopelijk kan ik hier terecht, want dit topic zal waarschijnlijk alleen voor mede liefhebbers relevant zijn.
Het enige wat je kunt doen is de schijfjes in kwestie proberen in andere loopwerken. Als je een loopwerk hebt in een computer waarin het schijfje wel herkend wordt, dan kun je met EAC (Exact Audio Copy) proberen een image te maken van de complete disc. Lukt dat niet, dan moet je de data op de schijf als verloren beschouwen.
pi_199422059
T
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 16:57 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dat zijn dus geen tapes maar audio CD's. Het kan natuurlijk wel dat de master een (analoge of digitale) tape was.
[..]

Als je CD speler en de optische drive in je computer in orde zijn is het geen best teken als een schijf niet af is te spelen. Hebben je CD speler en de drive in je computer geen moeite met het afspelen van normaal in de handel gekochte bespeelde audio CD's?
[..]

Dat houdt in dat het gebrande CD's zijn, geen geperste CD's. Waarschijnlijk zijn er inferieure schijfjes gebruikt en zijn de error rates destijds direct na het branden niet gecontroleerd door degene die de schijfjes heeft gebrand en dan is dit soort ellende eigenlijk voorgeprogrammeerd. An sich zijn kwalitatief hoogwaardige en tevens goed gebrande audio- en data CD's tientallen jaren probleemloos houdbaar. Ik heb hier nog audio- en data CD's die teruggaan tot de late jaren '90 en die zijn nog altijd probleemloos af te spelen of uit te lezen. Maar dat waren dan meestal wel schijfjes die waren geproduceerd door Taiyo Yuden en waarbij destijds direct na het branden tests zijn uitgevoerd om de error rates en de data integriteit te verifiėren.
[..]

Nee, die bestaat niet. Als de error rates op een disc dusdanig hoog zijn dat die alle specificaties uit het beroemde rode boekje van Philips ver overschrijden dan moet de informatie op de schijf als verloren worden beschouwd. Het is wel zo dat er goede en minder goede loopwerken bestaan. Vooral de loopwerken die je in sommige oude Philips CD spelers aan kunt treffen waren (en zijn) excellent en kunnen soms ernstig corrupte of beschadigde schijfjes afspelen die in veel 'moderne' spelers met geen mogelijkheid meer zijn af te spelen.
[..]

Nee, dat is niet zo. Het audio CD systeem kent geen regiocoderingen. Uitgangspunt bij het ontwerp van de audio CD is destijds geweest dat consumenten ervan op aan moesten kunnen dat elke audio CD, waar ook ter wereld gekocht, moest kunnen spelen in elke CD speler waar ook ter wereld.
[..]

Het enige wat je kunt doen is de schijfjes in kwestie proberen in andere loopwerken. Als je een loopwerk hebt in een computer waarin het schijfje wel herkend wordt, dan kun je met EAC (Exact Audio Copy) proberen een image te maken van de complete disc. Lukt dat niet, dan moet je de data op de schijf als verloren beschouwen.
Bedankt voor je duidelijke uitleg. Hier heb ik wat aan, thanks!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')