abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_199374375


Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.


Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC: Hoe Nederland de controle verloor
Reconstructie NRC: Het testbeleid van de minister: te laat, te traag en niet goed doordacht
Reconstructie Volkskrant: Een jaar in het voetspoor van vijf OMT-leden
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
De Groene: 'We moeten een coronageneraal hebben'
Coronabeeld: Vaccinatie in beeld
SignaalWaarde: wekelijkse podcast over coronastatistiek en coronacijfers

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :
quote:
#Vaccinatie

➡️ Half april: 4 mln 💉
👉 meeste 80+ en mensen met hoog medisch risico
➡️ Begin mei: ruim 5 mln 💉
👉 70+
👉 half mei: 60+
➡️ Begin juni: 11 mln 💉
👉 juni: 50+/40+/30+
👉 juni/juli: 20+
➡️ Begin juli: iedereen die wil een 1e prik, 2/3 geheel gevaccineerd
https://t.co/nFVLkcHMAS

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020/2021)


Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Dagelijkse ziekenhuiscijfers
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes, hond2.gif mag van zijn baasje niet buiten de spoiler in de OP

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_199374376
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 16:37 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Advies 109 was op 16 april, toen lagen er 808 mensen op de IC.
Advies 110 was op 23 april, toen lagen er 862 op de IC.

Dus nee, de doelpalen worden niet verzet. De cijfers veranderen, dus de grootte van de daling moet mee veranderen.
Protip: Werk met absolute threasholds :')
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_199374390
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 16:40 schreef raptorix het volgende:

[..]

Protip: Werk met absolute threasholds :')
Dat is waarschijnlijk beter, alleen dan loop je evengoed tegen hetzelfde gezeik aan. Zoals wanneer de bezetting één dag onder je grens komt. Of wanneer er wel een daling van 20% is, maar de bezetting één persoon te hoog is.

Je kunt het beste geen harde eisen stellen, maar dan weet men weer niet waar men aan toe is. Tja...
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator dinsdag 11 mei 2021 @ 16:41:52 #4
5428 crew  miss_sly
pi_199374392
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199374411
Naar aanleiding van dat onderzoek over dat de één veel zieker is dan de ander... ben dan ook wel benieuwd of je het zelf soort van kan voorkomen of dat het genetisch is en je gewoon pure pech hebt.

Zou denken dat iemand die fit is mogelijk zo'n 'ontsteking' misschien beter kan hebben dan iemand die al niet zo gezond is bijvoorbeeld. Maar das puur giswerk :P
pi_199374420
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 16:41 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat is waarschijnlijk beter, alleen dan loop je evengoed tegen hetzelfde gezeik aan. Zoals wanneer de bezetting één dag onder je grens komt. Of wanneer er wel een daling van 20% is, maar de bezetting één persoon te hoog is.
Dan geef je een reele bandbreedte , persoonlijk denk ik dat 600 op dit moment een verstandige zou zijn, op dat moment weet je namelijk ook dat het zeer onwaarschijnlijk is dat we weer plots hard omhoog gaan (wat met IC sowieso niet snel het geval is)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_199374430
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 16:42 schreef xFriendx het volgende:
Naar aanleiding van dat onderzoek over dat de één veel zieker is dan de ander... ben dan ook wel benieuwd of je het zelf soort van kan voorkomen of dat het genetisch is en je gewoon pure pech hebt.

Zou denken dat iemand die fit is mogelijk zo'n 'ontsteking' misschien beter kan hebben dan iemand die al niet zo gezond is bijvoorbeeld. Maar das puur giswerk :P
Wat ik me kan herinneren is dat het juist heftiger op trad bij jonge gezonde mensen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_199374442
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 16:37 schreef DireStraits7 het volgende:
Dus nee, de doelpalen worden niet verzet. De cijfers veranderen, dus de grootte van de daling moet mee veranderen.
Als de grootte van de benodigde relatieve daling blijkbaar afhankelijk is van de absolute parameters, dan moet je dat als zodanig communiceren, of werken met die absolute parameters als ondergrens. Het gaat verder ook niet om de onderliggende statistiek; het gaat om de communicatie waar het aan schort. Het RIVM en het OMT hebben er inmiddels al een jaar lang een handje van om te claimen dat hun boodschap maar niet goed wordt begrepen door al die mavo-alfa's in de bevolking; als je dat keer op keer gebeurt ligt dat misschien voornamelijk aan de zender en niet aan de ontvanger.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  dinsdag 11 mei 2021 @ 16:45:42 #9
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_199374460
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 16:43 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dan geef je een reele bandbreedte , persoonlijk denk ik dat 600 op dit moment een verstandige zou zijn, op dat moment weet je namelijk ook dat het zeer onwaarschijnlijk is dat we weer plots hard omhoog gaan (wat met IC sowieso niet snel het geval is)
Dus pas versoepelen als de IC 600 is? Dat is denk ik wel ver in de richting over een week...
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
  Moderator dinsdag 11 mei 2021 @ 16:45:50 #10
5428 crew  miss_sly
pi_199374466
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 16:42 schreef xFriendx het volgende:
Naar aanleiding van dat onderzoek over dat de één veel zieker is dan de ander... ben dan ook wel benieuwd of je het zelf soort van kan voorkomen of dat het genetisch is en je gewoon pure pech hebt.

Zou denken dat iemand die fit is mogelijk zo'n 'ontsteking' misschien beter kan hebben dan iemand die al niet zo gezond is bijvoorbeeld. Maar das puur giswerk :P
Dat was inderdaad ook de vraag die bij mij opkwam. Ze hebben nu in kaart kunnen brengen wat de mensen ineens zo ziek maakt, maar nog niet waarom specifiek deze mensen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199374482
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 16:42 schreef xFriendx het volgende:
Naar aanleiding van dat onderzoek over dat de één veel zieker is dan de ander... ben dan ook wel benieuwd of je het zelf soort van kan voorkomen of dat het genetisch is en je gewoon pure pech hebt.

Zou denken dat iemand die fit is mogelijk zo'n 'ontsteking' misschien beter kan hebben dan iemand die al niet zo gezond is bijvoorbeeld. Maar das puur giswerk :P
Ik las dat veel mensen die genetisch verwant zijn in de VS met het vaccin een vergelijkbaar verloop hebben qua heftigheid van symptomen na het vaccin.
En vorig jaar ook met die 2 broers op de ic.

Lijkt wel op een genetisch component?

Aan de andere kant spelen andere dingen leeftijd, overgewicht, geslacht, onderliggende aandoeningen, weerstand, bloedgroep A of bv zelfs of je prone to male pattern baldness bent zelfs een rol wellicht.

En dan nog van de andere kant de viral load, meer is zieker?

Misschien een combinatie van alles.
pi_199374497
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 16:44 schreef nostra het volgende:

[..]

Als de grootte van de benodigde relatieve daling blijkbaar afhankelijk is van de absolute parameters, dan moet je dat als zodanig communiceren, of werken met die absolute parameters als ondergrens. Het gaat verder ook niet om de onderliggende statistiek; het gaat om de communicatie waar het aan schort. Het RIVM en het OMT hebben er inmiddels al een jaar lang een handje van om te claimen dat hun boodschap maar niet goed wordt begrepen door al die mavo-alfa's in de bevolking; als je dat keer op keer gebeurt ligt dat misschien voornamelijk aan de zender en niet aan de ontvanger.
Gebaseerd op de reacties hier zou dat geen onjuiste inschatting zijn. O-)

Maar goed, in een extreem voorbeeld:
T1: OMT zegt bij -10% te kunnen versoepelen
T2: IC-cijfers zijn van 500 naar 1500 gegaan
T3: IC-cijfers zijn van 1500 naar 1350 gegaan

Hé, een daling van 10%? Versoepelen! *O*

Verder is het OMT-advies niet bedoeld voor massacommunicatie, maar is een advies voor het kabinet.

edit:
Oh ja, en de 20% kwam n.a.v. het eerder in laten gaan van stap 1 dan het OMT aandurfde. Dus die 20% was een extra zekerheid om de potentiële gevolgen van die stap mee te nemen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_199374506
De tijdelijke wet #testbewijzen COVID-19 is zojuist aangenomen. VVD, CDA, D66, ChristenUnie, VOLT en GroenLinks stemden voor. Dat houdt tegelijk in dat we voorlopig nog in de 'corona-noodtoestand' zitten (juni 2022).


https://twitter.com/sbergsma/status/1392128107985965064?s=21
  dinsdag 11 mei 2021 @ 16:50:51 #14
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199374546
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 16:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat was inderdaad ook de vraag die bij mij opkwam. Ze hebben nu in kaart kunnen brengen wat de mensen ineens zo ziek maakt, maar nog niet waarom specifiek deze mensen.
En, wat er gebeurt bij een herbesmetting.

Zoals ik het nu begrijp werd die groep mensen in eerste instantie wat beter doordat de aspecifieke afweer zijn werk kon doen.
Het ging mis toen het adaptieve immuumsysteem los ging, na ongeveer een week (dat is ook de tijd die het adaptieve afweersysteem nodig heeft om een virus te leren kennen.)

Maar zou dat niet betekenen dat bij herbesmetting direct die cytokine storm gestart wordt? Mag je nog een keer door die hel heen...
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 11 mei 2021 @ 16:51:03 #15
408813 crew  trein2000
pi_199374549
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 16:48 schreef Newby6781 het volgende:
De tijdelijke wet #testbewijzen COVID-19 is zojuist aangenomen. VVD, CDA, D66, ChristenUnie, VOLT en GroenLinks stemden voor. Dat houdt tegelijk in dat we voorlopig nog in de 'corona-noodtoestand' zitten (juni 2022).

https://twitter.com/sbergsma/status/1392128107985965064?s=21
Dat is geen ruime marge. Valt me tegen.
Overigens geldt die wet maar een paar maanden.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 11 mei 2021 @ 16:51:36 #16
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_199374564
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 16:48 schreef Newby6781 het volgende:
De tijdelijke wet #testbewijzen COVID-19 is zojuist aangenomen. VVD, CDA, D66, ChristenUnie, VOLT en GroenLinks stemden voor. Dat houdt tegelijk in dat we voorlopig nog in de 'corona-noodtoestand' zitten (juni 2022).

https://twitter.com/sbergsma/status/1392128107985965064?s=21
Maar waarom? Om in juni 10 extra concerten toe te staan? In juli als iedereen die dat wil de eerste inenting heeft gehad is het niet meer nodig :?
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 11 mei 2021 @ 16:52:16 #17
408813 crew  trein2000
pi_199374572
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_199374578
Heb echt wel goede hoop dat ik weer naar binnen kan. Ga iig alvast voorbereidingen treffen.
Kan het niet, dan spring ik uit het keukenraam.
Go hard or go home
pi_199374581
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 16:50 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

En, wat er gebeurt bij een herbesmetting.

Zoals ik het nu begrijp werd die groep mensen in eerste instantie wat beter doordat de aspecifieke afweer zijn werk kon doen.
Het ging mis toen het adaptieve immuumsysteem los ging, na ongeveer een week (dat is ook de tijd die het adaptieve afweersysteem nodig heeft om een virus te leren kennen.)

Maar zou dat niet betekenen dat bij herbesmetting direct die cytokine storm gestart wordt? Mag je nog een keer door die hel heen...
Dat laatste is niet zo toch? De enkeling die een herbesmetting heeft gaat er over het algemeen fluitend door heen toc de eerste keer waar ze zieker zijn.
  Moderator dinsdag 11 mei 2021 @ 16:53:28 #20
5428 crew  miss_sly
pi_199374588
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 16:50 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

En, wat er gebeurt bij een herbesmetting.

Zoals ik het nu begrijp werd die groep mensen in eerste instantie wat beter doordat de aspecifieke afweer zijn werk kon doen.
Het ging mis toen het adaptieve immuumsysteem los ging, na ongeveer een week (dat is ook de tijd die het adaptieve afweersysteem nodig heeft om een virus te leren kennen.)

Maar zou dat niet betekenen dat bij herbesmetting direct die cytokine storm gestart wordt? Mag je nog een keer door die hel heen...
Omdat je afweersysteem al bekend is met het virus en direct overgaat op de heftige reactie cq. de cytokine storm?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199374594
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 16:45 schreef popje het volgende:

[..]

Dus pas versoepelen als de IC 600 is? Dat is denk ik wel ver in de richting over een week...
Dat staat een beetje los van mijn mening dat de huidige geplande versoepelingen weinig relateren aan hogere getallen, maar als je dat veronderstelt dan zou ik wel wat veiliger zitten, we hebben het een paar weken terug ook meegemaakt dat we dachten naar een daling te zitten kijken terwijl we toen in 1 keer weer fors gingen stijgen. 3 weken terug zaten we op 839, toen daalden we naar 804 11 dagen terug, om 8 dagen terug weer 830 aan te tikken. Neemt niet weg dat ik dat nu niet meer zie gebeuren onder normale omstandigheden.

Het was me trouwens nog niet zo opgevallen, maar belangijk om te zien is dat de boomers nu OOK dalen op de IC!!!!!!!!!!
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_199374605
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 16:51 schreef butz0rs het volgende:

[..]

Maar waarom? Om in juni 10 extra concerten toe te staan? In juli als iedereen die dat wil de eerste inenting heeft gehad is het niet meer nodig :?
Ik hoop echt dat die journalisten vanavond los gaan op Hugo erover.
Geen wat kocht u dan in de supermarkt?vragen.
  dinsdag 11 mei 2021 @ 16:54:40 #23
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_199374607
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 16:52 schreef Noek het volgende:
Heb echt wel goede hoop dat ik weer naar binnen kan. Ga iig alvast voorbereidingen treffen.
Kan het niet, dan spring ik uit het keukenraam.
Weer naar binnen kan?
Gaat dit over de heropening van sekswerkers?
pi_199374608
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 16:52 schreef Noek het volgende:
Heb echt wel goede hoop dat ik weer naar binnen kan. Ga iig alvast voorbereidingen treffen.
Kan het niet, dan spring ik uit het keukenraam.
Dan hoop ik niet dat je keuken op de tweede verdieping of hoger zit
  dinsdag 11 mei 2021 @ 16:55:23 #25
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_199374624
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 16:53 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat staat een beetje los van mijn mening dat de huidige geplande versoepelingen weinig relateren aan hogere getallen, maar als je dat veronderstelt dan zou ik wel wat veiliger zitten, we hebben het een paar weken terug ook meegemaakt dat we dachten naar een daling te zitten kijken terwijl we toen in 1 keer weer fors gingen stijgen. 3 weken terug zaten we op 839, toen daalden we naar 804 11 dagen terug, om 8 dagen terug weer 830 aan te tikken. Neemt niet weg dat ik dat nu niet meer zie gebeuren onder normale omstandigheden.

Het was me trouwens nog niet zo opgevallen, maar belangijk om te zien is dat de boomers nu OOK dalen op de IC!!!!!!!!!!
Hmm, dan staan de kranten dus binnenkort vol met berichten dat er voornamelijk jongeren op de IC liggen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')