abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 11 mei 2021 @ 12:43:05 #1
99066 Jiggle
twijfelt zelden
pi_199370851
Even een vraag van een totaal onhandige klusser:

Ik wil graag een konijnenkooi zelf gaan maken. Voor iemand als mij is dat al een hele uitdaging :).
Vroeger toen ik zelf klein was hadden wij een grote konijnenkooi met gaas onder de grond door, met daarbinnen een konijnenhok. Ik vond het fantastisch dat de konijnen daar gangen in konden vragen, en wil nu graag zelf ook zoiets in de tuin, voor mijn eigen kinderen.

Nu moet het op zich niet moeilijk zijn om zoiets te maken, zelfs voor iemand als ik, leek me.
Ik heb het volgende tekeningetjes gemaakt, en wil daarbij de volgende bestelling gaan doen.
Dan lijkt het me vrij rechttoe rechtaan, maar misschien zie ik wel iets over het hoofd? Bijv, of de houtsoort die ik gebruik goed is (zowel voor de konijnen als voor evt rotten in de grond). Of het gaas wel goed in de hoeken kan, of het gewicht wel ok is, dat soort dingen waar ik als complete leek totaal niet over na zou denken. Zie ik iets over het hoofd?

- Ik graaf dus een gat van 200x120xca 30 cm diep uit.
- In de vier hoekpunten maak ik met een grondboor gaten van ca 50 cm diep
- Daar gaan de vier balken in. Met vier latten zorg ik dat die aan de bovenkant met elkaar bevestigd zijn.
- Dan leg ik het gaas op de bodem van het gat uit en niet ik het vervolgens tegen de balken aan zodat de zijkanten ontstaan. Daarbij zal ik er ook voor moeten zorgen dat er geen gaten tussen het gaas ontstaan omdat dat natuurlijk niet één vlak is.
- Vervolgens maak ik het bovenpaneel, bekleed met gaas. En daarbij zorg ik voor de scharnieren voor de bevestiging. Misschien is één lat daarbij in het midden ipv twee wel genoeg voor de stevigheid ervan.

- Het konijnenhok zelf ga ik uiteraard niet maken, dat koop ik gewoon kant-en-klaar. Moet dan te doen zijn toch :)?






pi_199371933
Ik zou zelf voor een wat grotere afmeting gaan, 2,5m2 vind ik wat aan de kleine kant voor konijnen, zeker als er ook nog een hok in moet. :)

Hoe hoog wordt het eigenlijk? Voor jezelf kan het fijner zijn om een ren te maken waarin je zelf ook kunt staan als je wat wil schoonmaken. Maar dat maakt voor je konijnen verder niet uit.

Verder een leuk plan. Houd er alleen ook wel rekening mee dat de gangen niet mogen instorten; door het ontbreken van wortels en te los zand gebeurt dat nog wel eens, en dan heb je een dood konijn. Eventueel kun je wat pvc-pijpen ingraven. Dan graven ze er vaak nog wel omheen, maar voordat het tunnels worden zou ik dat weer een beetje dichtgooien zo nu en dan.

Succes in elk geval! ^O^
pi_199372186
2,5m2 is wel prima zolang het maar het binnen/basisverblijf is. Normaal gesproken doe je er wel losloopruimte bij die nog wel groter is. Zie bijvoorbeeld:

https://www.licg.nl/konij(...)ten-voor-huisvesting

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-05-2021 14:26:40 ]
pi_199372215
Konijnen hebben inderdaad veel ruimte nodig en gezelschap. En dan nog kun je er wat van vinden dat je ze zo laat leven, maar daar gaat dit topic niet over.

Gaas nieten klinkt niet erg stabiel. Voor gaas pak je meestal draadkrammen. Of je klemt het vast tussen twee latten die je tegen elkaar aan schroeft.

Ik zou zes lijsten maken waartussen je het gaas spant, zodat je panelen van gaas krijgt. Die kun je dan tussen vier palen bevestigen om een kubus te krijgen. Eventueel kun je meer ribben van het hok uitvoeren met palen om het geheel wat degelijker te maken. En misschien wil je het dak dichtmaken: dat kan bijvoorbeeld door waterbestendig plaatmateriaal te nemen, op afschot op het hok te plaatsen en te bedekken met dakshingles.

Zorg voor een goed nachtverblijf en denk ook om beschutting en warmte in de winter. Je zou niet de eerste zijn die in december of januari een diepgevroren konijn aantreft.
  dinsdag 11 mei 2021 @ 16:43:59 #5
99066 Jiggle
twijfelt zelden
pi_199374426
Oeh, ik dacht dat ik vrij ruim zat met mijn afmetingen, ken vrienden met veel kleinere behuizingen voor hun konijnen. Het worden iig echt dwergkonijntjes (2), dus dat scheelt, maar ik ga het proberen wat op te rekken dan, er zit zowel in de lengte als in de breedte nog wel wat ruimte. (Hoogte wordt ca 1 meter boven de grond. Hoger vind ik niet mooi, en als de klep open is kun je overal goed bij.

Lijsten van gaas maken klinkt wel als een goed idee, maar hoe doe ik dat? (lekenvraag misschien). Van welk materiaal is de lijst dan?

Draadkrammen had ik ook aan gedacht, nieten leek me handiger. En er mag natuurlijk nergens een spleetje tussen zitten waar ze tussenuit kunnen piepen. Misschien een paar krammen erbij voor de stevigheid.

Thanks voor de reacties zeg! Erg behulpzaam en handig!
pi_199374645
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 16:43 schreef Jiggle het volgende:
Oeh, ik dacht dat ik vrij ruim zat met mijn afmetingen, ken vrienden met veel kleinere behuizingen voor hun konijnen. Het worden iig echt dwergkonijntjes (2), dus dat scheelt, maar ik ga het proberen wat op te rekken dan, er zit zowel in de lengte als in de breedte nog wel wat ruimte. (Hoogte wordt ca 1 meter boven de grond. Hoger vind ik niet mooi, en als de klep open is kun je overal goed bij.

Lijsten van gaas maken klinkt wel als een goed idee, maar hoe doe ik dat? (lekenvraag misschien). Van welk materiaal is de lijst dan?

Draadkrammen had ik ook aan gedacht, nieten leek me handiger. En er mag natuurlijk nergens een spleetje tussen zitten waar ze tussenuit kunnen piepen. Misschien een paar krammen erbij voor de stevigheid.

Thanks voor de reacties zeg! Erg behulpzaam en handig!
Helaas zijn konijnen een van de minst begrepen huisdieren. Hoe meer ruimte je ze geeft (en een maatje, en dingen om te doen) hoe leuker ze worden. Nu zal niet elk konijn altijd alle ruimte gebruiken (die twee die ik nu heb gebruiken soms maar 1m2 op een hele dag. Maar daar zit dan wel ook een bejaarde tussen :D ) maar te weinig ruimte kan al snel voor frustratie (en daarmee ook nijd naar elkaar) gaan zorgen. :)

En twee dwergjes? Heb je al een adresje? :)
Anders kan ik je in elk geval echt aanraden konijnen (mannetje en vrouwtje geeft het stabielste koppel) bij een opvang te halen. Zitten er echt ontzettend veel, en bij een goede opvang kunnen ze je helpen met de juiste karakters bij elkaar zetten, zijn ze nagekeken en vaak zijn in elk geval de mannetjes al gecastreerd. (Ik ben ook voorstander van de vrouwtjes steriliseren (wegens veelvoorkomende baarmoederproblemen) maar dat wordt niet altijd/overal gedaan.)

En als ze niet te jong zijn, hoeven ze hun pubertijd ook niet meer door. Dat is namelijk een periode dat er nogal eens gevechten kunnen uitbreken tussen de dieren en de relatie blijvend kan veranderen. (En dat kan er fel aan toe gaan. Als ze elkaar echt niet meer mogen, kunnen ze elkaar serieus verwonden. En dan zit je met twee konijnen die je niet meer bij elkaar in één ren kunt houden. Ellende)

Dierenwinkels/tuincentra en ook (hobby)fokkers zijn wat mij betreft als het om dierenwelzijn en kennis gaat op misschien hier en daar een uitzondering na, een heel grote no-go.
pi_199374767
Oh ja, nog een klustip, want meer OT: er bestaan ook van die aluminiumhoekprofielen, dat is wel handig om je houten palen een beetje te beschermen tegen die knaaggrage tanden ;)
  dinsdag 11 mei 2021 @ 17:04:02 #8
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_199374802
Wow! Wat een plan. Ik heb hier paalpunthouders de grond ingeslagen en wat delen tuinhek gekocht bij de doe het zelf. Wat scharnieren en sluiting en het hek was klaar. Aan de binnenkant heb ik kippengaas vastgeniet en dat kippengaas een paar centimeter de grond in gedaan.

Je moet wel een beetje mazzel hebben dat je konijnen niet heel veel graven. In het begin even goed kijken of ze ontsnappen en zo ja, dat deel beter beveiligen. Maar verder heb ik het niet zo spannend gemaakt.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_199379704
Toen ik laatst een hok moest maken, kwam ik uit bij gaas 30x30x3 mm - dat is een stuk steviger dan kippengaas, en je kunt er ook nog eens een peentje doorheen steken. Vooral het vastmaken in de hoeken is gemakkelijker omdat het zoveel steviger is.

https://dierencompleet.nl(...)00x100-cm-30x30x3mm/
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
  dinsdag 11 mei 2021 @ 23:58:21 #10
99066 Jiggle
twijfelt zelden
pi_199382597
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 17:04 schreef Herkauwer het volgende:
Wow! Wat een plan. Ik heb hier paalpunthouders de grond ingeslagen en wat delen tuinhek gekocht bij de doe het zelf. Wat scharnieren en sluiting en het hek was klaar. Aan de binnenkant heb ik kippengaas vastgeniet en dat kippengaas een paar centimeter de grond in gedaan.

Je moet wel een beetje mazzel hebben dat je konijnen niet heel veel graven. In het begin even goed kijken of ze ontsnappen en zo ja, dat deel beter beveiligen. Maar verder heb ik het niet zo spannend gemaakt.
Haha ik snap wat je zegt hoor. Maar ik ben zo ontzettend géén klusser dat ik dit soort dingen moet voorbereiden :).

Zo vraag ik me nu opeens nog af: ik kan alleen gaas van 1 meter breed bestellen. Hoe ga ik de verschillende panelen van de kooi met mijn afmetingen maken? Hoe krijg ik fatsoenlijk gaas van 1.20 meter breed dan. Dat ga ik niet allemaal aan elkaar lopen knopen toch?
Het klinkt als zoiets simpels maar ik zou er echt de oplossing niet voor weten... :@
pi_199383264
Wij hebben een niet meer gebruikte zandbak omgetoverd tot ren. Die ren is gewoon gekocht (zoiets als deze, maar dan groter) en is voorzien van stevig gaas aan de onderkant. Daarna is de ren in de zandbak gezet en ingegraven. Ons nachthok staat naast de ren, daar kunnen ze zelf in en uit. Ren kan van boven deels open, zo kunnen we erbij. De beestjes graven soms kuilen maar echte tunnels doen ze bij ons niet.
Deze ren is heel makkelijk te plaatsen en is verrassend stevig. In de winter dekken we de bovenkant deels af met doorzichtige platen zodat het droog blijft, in de zomer hangt er schaduwdoek boven. Het enige dat af en toe moet is zand bijvullen omdat met het schoonmaken van de ren altijd wat zand meekomt.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_199383276
Gaas aan de onderkant zit bij ons vast met ringetjes die normaal gebruikt worden om hekken vast te zetten. Daar is een speciale tang voor. We hebben het gaas laten overlappen en ook dat met ringen vastgezet. Geen kippengaas gebruiken, dat is te slap.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  woensdag 12 mei 2021 @ 07:23:25 #13
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_199383488
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 23:58 schreef Jiggle het volgende:

[..]

Zo vraag ik me nu opeens nog af: ik kan alleen gaas van 1 meter breed bestellen. Hoe ga ik de verschillende panelen van de kooi met mijn afmetingen maken? Hoe krijg ik fatsoenlijk gaas van 1.20 meter breed dan. Dat ga ik niet allemaal aan elkaar lopen knopen toch?
Het klinkt als zoiets simpels maar ik zou er echt de oplossing niet voor weten... :@
Neem voor de palen gewoon verduurzaamd tuinhout (van dat groene) van 7x7cm.
De maatvoering van je hok pas je dan aan op de afmetingen van het gaas. Als je gaas 1 meter breed is, zet je de palen max 1 meter hart op hart ;)
Zo heb ik mijn kippenhok ook opgebouwd.
pi_199383921
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 23:58 schreef Jiggle het volgende:
Hoe krijg ik fatsoenlijk gaas van 1.20 meter breed dan.
Je hoeft niet persee kippengaas te gebruiken, dit vind ik nog mooier ook. het is zelfs zo stevig dat je voor kleinere hokken niet eens palen nodig hebt. 200 cm bij 120 cm zou ik wel ondersteunen.

  woensdag 12 mei 2021 @ 08:40:23 #15
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_199383969
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 23:58 schreef Jiggle het volgende:

[..]

Haha ik snap wat je zegt hoor. Maar ik ben zo ontzettend géén klusser dat ik dit soort dingen moet voorbereiden :).

Zo vraag ik me nu opeens nog af: ik kan alleen gaas van 1 meter breed bestellen. Hoe ga ik de verschillende panelen van de kooi met mijn afmetingen maken? Hoe krijg ik fatsoenlijk gaas van 1.20 meter breed dan. Dat ga ik niet allemaal aan elkaar lopen knopen toch?
Het klinkt als zoiets simpels maar ik zou er echt de oplossing niet voor weten... :@
Zo anders dan ik heb gedaan. Maar wel mooi hoor het plan wat je hebt gemaakt!

Gaas kan je ook verticaal maken. Dan heb je stroken van 50 of 100 cm. Met een kleine overlap en met een ijzeren draadje dan op 40 en 80 cm hoogte even verbinden? Is dat een optie?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  woensdag 12 mei 2021 @ 08:41:15 #16
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_199383979
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 08:34 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Je hoeft niet persee kippengaas te gebruiken, dit vind ik nog mooier ook. het is zelfs zo stevig dat je voor kleinere hokken niet eens palen nodig hebt. 200 cm bij 120 cm zou ik wel ondersteunen.

[ afbeelding ]
Let alleen op de grote van de mazen, wij hebben dwergkonijnen en die kunnen door een heel klein gat ontsnappen O-)
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  woensdag 12 mei 2021 @ 08:41:54 #17
99066 Jiggle
twijfelt zelden
pi_199383987
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 07:23 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Neem voor de palen gewoon verduurzaamd tuinhout (van dat groene) van 7x7cm.
De maatvoering van je hok pas je dan aan op de afmetingen van het gaas. Als je gaas 1 meter breed is, zet je de palen max 1 meter hart op hart ;)
Zo heb ik mijn kippenhok ook opgebouwd.
[ afbeelding ]
Thanks, dat leek me al inderdaad:). Dan moet ik de maatvoering dus inderdaad gaan aanpassen:). Toch goed dat ik dit soort vragen hier nog kan stellen, haha :).

quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 08:34 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Je hoeft niet persee kippengaas te gebruiken, dit vind ik nog mooier ook. het is zelfs zo stevig dat je voor kleinere hokken niet eens palen nodig hebt. 200 cm bij 120 cm zou ik wel ondersteunen.

[ afbeelding ]
Dit vind ik ook veel mooier, maar de mazen moeten wel zo klein zijn dat dwergkonijntjes zich niet er doorheen kunnen wurmen. Dat lijkt me met dit brico-gaas niet mogelijk.
Ik zie veel adviezen om geen kippengaas te gebruiken maar betaalbaar alternatief heb ik nog niet gevonden...
  Moderator woensdag 12 mei 2021 @ 09:01:24 #18
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_199384173
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 08:41 schreef Jiggle het volgende:

[..]

Thanks, dat leek me al inderdaad:). Dan moet ik de maatvoering dus inderdaad gaan aanpassen:). Toch goed dat ik dit soort vragen hier nog kan stellen, haha :).
[..]

Dit vind ik ook veel mooier, maar de mazen moeten wel zo klein zijn dat dwergkonijntjes zich niet er doorheen kunnen wurmen. Dat lijkt me met dit brico-gaas niet mogelijk.
Ik zie veel adviezen om geen kippengaas te gebruiken maar betaalbaar alternatief heb ik nog niet gevonden...
Waarom word kippengaas dan afgeraden ? :?

Of gebruikt men vaker van die dubbelstaafmaten van 2m lang ?

https://www.hekwerkdirect(...)veCNLixoCdMUQAvD_BwE

[ Bericht 14% gewijzigd door Vonkenboer op 12-05-2021 09:07:17 ]
pi_199384969
Veel roofdieren (marters e.d.) kunnen als ze een beetje volhardend zijn door kippengaas heen bijten, zegt men. Met die horizontale mazen hebben ze ook weinig moeite, daar wurmen ze zich zo doorheen.
pi_199385733
Palen die de grond in gaan moeten behandeld zijn, met impregneer. Bescherm de randen van de palen voor de zekerheid dan extra tegen knagen, ook vanwege eventuele schadelijke stoffen in de impregneer. Kan met aluminium L-profielen en wat lijmkit.

Kippengaas kan prima bij kleinere konijnen. Bevestigen met krammetjes. Gaat al 6 jaar goed hier.

Wil je meer mobiliteit, dan kan je ook eens kijken naar een puppyren als afbakening. Bestaat uit 8 delen en makkelijk te verplaatsen.

Zorg er sowieso voor dat je overal makkelijk bij kan in verband met schoonmaken.
pi_199385759
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 11:18 schreef Justinn het volgende:
Palen die de grond in gaan moeten behandeld zijn, met impregneer.
Beter nog: rubberseal
pi_199388118
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 08:34 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Je hoeft niet persee kippengaas te gebruiken, dit vind ik nog mooier ook. het is zelfs zo stevig dat je voor kleinere hokken niet eens palen nodig hebt. 200 cm bij 120 cm zou ik wel ondersteunen.

[ afbeelding ]
Bij onze konijnen zou ik dit niet aandurven, die knagen overal aan en dus ook aan het gaas. Dat plastic krijgen ze er echt afgeknaagd. Kippengaas hebben wij nu op 1 stukje nog wel, maar daar gooien ze hun hele ( :D ) gewicht tegenaan en dan deukt dat gaas uit naar buiten. Bovendien wordt ook daar aan geknaagd en je wilt gewoon niet dat het ze een keertje wel lukt om er doorheen te gaan.

Zo'n losse hekjes die samen een ren vormen moet je met pennen in de grond zetten. Dat kan niet zo diep en dat had ons vorige konijn ook zo door. Die wurmde met haar kop eronder en kon dan zo ontsnappen. En vlak niet uit dat ze hoog kunnen springen, dus er moet ook van boven echt iets opzitten. Bovendien voorkom je dan dat andere dieren er van bovenaf inspringen.

De konijnenkooi die we nu hebben laat overigens wel musjes en koolmezen door, dus die zitten regelmatig zaadjes of hooi uit de kooi te eten. Konijnen zelf geven er niets om.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_199399591
Wij hebben hetzelfde soort gaas als @JurriaanK noemde. Dat is fijn genoeg en stevig. Onze ren is niet ingegraven. Wij hebben voor elke zijkant en bovenkant een frame gemaakt en daar gaas (aan de binnenkant!) aan vast gemaakt. De breedte van het gaas werd de maatvoering. Zo kunnen de konijnen niet zomaar knagen aan het hout. Aan de stukken hout waar ze wel bij kunnen hebben we van die hoekstrips gemaakt. Let ook op met geïmpregneerd hout, dat kan giftig zijn voor konijnen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')