Kop van het artikel klopt dus niet.quote:Oudere auto’s zonder online verbinding kunnen deze informatie uiteraard niet doorgeven.
Ehm, met zowel opt-in als opt-out heb je de keuze om mee te doen. Het enige verschil is dat bij opt-out, je automatisch meedoet tenzij je het uitzet, bij opt-in doe je pas mee als je het aanzet.quote:Op dinsdag 11 mei 2021 11:10 schreef Netsplitter het volgende:
Dit is een opt-out systeem, terwijl het een opt-in zou moeten zijn. Je moet de keuze hebben om aan data sharing mee te doen of niet.
Informatie gaat worden gelekt. Ambtenaren stalken een ex of verkopen de data aan boefjes. Als er een maximale bewaartermijn is, dan houden ze zich er niet aan. Er zal ook een proefballonnetje zijn, nadat waarschijnlijk een pedo wat stouts heeft gedaan, om de info minder anoniem te maken en real time aan de politie te geven.quote:Op dinsdag 11 mei 2021 11:38 schreef Red_85 het volgende:
Ah, een overheidsproject met IT en 'anonieme data'.
Right. Wat kan er fout gaan? Iemand de bingo al klaar voor over 2 jaar?
Hoho. De data worden anoniem gedeeld, dat wil niet zeggen dat ze geanonimiseerd blijven. De truc is nou juist dat je met koppeling van data het toch weer tot een individu kan herleiden.quote:Op dinsdag 11 mei 2021 11:10 schreef Netsplitter het volgende:
Ik snap waarom ze het doen, maar ik heb serieuze twijfels omtrent de geanonimiseerde data die ze dan gaan verwerken. Ik vind het ook zeer gevaarlijk dat je als eigenaar van de auto niks hoeft te doen, je auto communiceert automatisch met Rijkswaterstaat.
Dit is een opt-out systeem, terwijl het een opt-in zou moeten zijn. Je moet de keuze hebben om aan data sharing mee te doen of niet.
En dat dan na het uitkomen daarvan de wet wordt aangepast zodat ze het wel mogen.quote:Op dinsdag 11 mei 2021 11:47 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Informatie gaat worden gelekt. Ambtenaren stalken een ex of verkopen de data aan boefjes. Als er een maximale bewaartermijn is, dan houden ze zich er niet aan. Er zal ook een proefballonnetje zijn, nadat waarschijnlijk een pedo wat stouts heeft gedaan, om de info minder anoniem te maken en real time aan de politie te geven.
Of het gaat langzaam uitgebreid worden in de toekomst zodat het wel een bigbrother repressie tool wordt.quote:Op dinsdag 11 mei 2021 11:47 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Informatie gaat worden gelekt. Ambtenaren stalken een ex of verkopen de data aan boefjes. Als er een maximale bewaartermijn is, dan houden ze zich er niet aan. Er zal ook een proefballonnetje zijn, nadat waarschijnlijk een pedo wat stouts heeft gedaan, om de info minder anoniem te maken en real time aan de politie te geven.
Vooral niet de verantwoordelijken vervolgen of een boette geven nee. De politie mocht bepaalde cameramdata een halfjaar opslaan, ze deden dat twee jaar en het enige gevolg was dat de wet werd aangepast. Te debiel voor woorden. Moet jij als burger eens proberen.quote:Op dinsdag 11 mei 2021 12:35 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En dat dan na het uitkomen daarvan de wet wordt aangepast zodat ze het wel mogen.
Oh, dat is een pak van mijn hart.quote:Op dinsdag 11 mei 2021 11:10 schreef Netsplitter het volgende:
Overigens hoef je als bestuurder niets te doen, de systemen in de auto communiceren automatisch met die van Rijkswaterstaat.
Als Rijkswaterstaat er op deze manier voor kan zorgen dat voor alle Dacia’s voortaan standaard rode kruizen op de matrixborden staan vind ik het best een prima plan. Of de wegen hooguit tussen 3:00 en 4:00 beschikbaar voor Dacia’s oid.quote:Op woensdag 12 mei 2021 12:47 schreef cressisub het volgende:
Lijkt me leuk; een gesprek tussen mijn Dacia Duster en Rijkswaterstaat.
Hallo Rijkswaterstaat; er valt wat sneeuw maar niet zoveel als in Roemenië.
Geachte Rijkswaterstaat; er zit een gat in het asfalt. Maar kan erger; in Roemenië hebben we asfalt tussen de gaten.
Kameraden van Rijkswaterstaat; ik zie hier 5 wegarbeiders staan waarvan er 1 werkt. Hulde aan het sociale wegennet !
Helaas vormt Dacia onderdeel van Renault, en bestuurders van Renaults negeren nogal eens rode kruizen.quote:Op woensdag 12 mei 2021 13:40 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Als Rijkswaterstaat er op deze manier voor kan zorgen dat voor alle Dacia’s voortaan standaard rode kruizen op de matrixborden staan vind ik het best een prima plan. Of de wegen hooguit tussen 3:00 en 4:00 beschikbaar voor Dacia’s oid.
Als ik jou was zou ik dan ook maar geen Tesla kopen, want die verwerkt veel meer data dan alleen de toestand van de weg, alleen gaat die data niet naar een publiek orgaan zoals rijkswaterstaat, maar naar een beursgenoteerd en winstebelust buitenlands miljardenbedrijf.quote:Op dinsdag 11 mei 2021 11:10 schreef Netsplitter het volgende:
Ik snap waarom ze het doen, maar ik heb serieuze twijfels omtrent de geanonimiseerde data die ze dan gaan verwerken. Ik vind het ook zeer gevaarlijk dat je als eigenaar van de auto niks hoeft te doen, je auto communiceert automatisch met Rijkswaterstaat.
Dit is een opt-out systeem, terwijl het een opt-in zou moeten zijn. Je moet de keuze hebben om aan data sharing mee te doen of niet.
Wel gaaf.quote:Op dinsdag 11 mei 2021 11:10 schreef Netsplitter het volgende:
Bron: https://www.destentor.nl/(...)p-de-wegen~a2d955a2/
Ik snap waarom ze het doen, maar ik heb serieuze twijfels omtrent de geanonimiseerde data die ze dan gaan verwerken. Ik vind het ook zeer gevaarlijk dat je als eigenaar van de auto niks hoeft te doen, je auto communiceert automatisch met Rijkswaterstaat.
Dit is een opt-out systeem, terwijl het een opt-in zou moeten zijn. Je moet de keuze hebben om aan data sharing mee te doen of niet.
De control unit in mijn auto registreert echt niet hoever de schokbrekers uitslaan, of hoe hard ik rem.quote:Op woensdag 12 mei 2021 13:55 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Wel gaaf.
Ik heb het ook al jaren heel bijzonder gevonden dat BMW bijvoorbeeld beter weet hoe de stand van de wegen is dan RWS. Door reeds beschikbare data te analyseren. Je kunt dit ook zelf doen met een ODB2 stekker aan je auto.
Uitslaande schokbrekers? Kuil in de weg,
Hard remmen door meerdere voertuigen? Gevaarlijk kruispunt.
Etc.
Ook doorstroming heb ik gesprekken over gevoerd. bepaalde analyses maken was altijd duur en complex, terwijl de gegevens min of meer bij een aantal aanbieders gewoon bekend zijn.
Mooi dat daar stappen in gemaakt gaan worden. Ik snap overigens wel dat er voor een opt-out systeem gekozen wordt. Mensen die het belangrijk vinden kunnen weg en de rest is bruikbare data! Bovendien doe je waarschijnlijk al mee, zonder dat je het weet of belangrijk vindt. Elke moderne auto zit vol sensoren en staat continu in verbinding met fabriek/ dealer. Die mensen hebben een schat aan informatie.
Dat ga ik ook zeker niet doen. Niet zolang je kan opt-outen en dat die auto verzekerd is van minimaal 20 jaar aan updates.quote:Op woensdag 12 mei 2021 13:53 schreef Farenji het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik dan ook maar geen Tesla kopen, want die verwerkt veel meer data dan alleen de toestand van de weg, alleen gaat die data niet naar een publiek orgaan zoals rijkswaterstaat, maar naar een beursgenoteerd en winstebelust buitenlands miljardenbedrijf.
Dat zit zeker niet in alle auto's nee.quote:Op woensdag 12 mei 2021 14:58 schreef Netsplitter het volgende:
De control unit in mijn auto registreert echt niet hoever de schokbrekers uitslaan, of hoe hard ik rem.
Daarom heb je niks aan één deelnemer, maar als er 100.000 keer geremd wordt op een bepaald punt ...quote:Dat hard remmen kan ook komen door een malloot die op de snelweg in eens bedenkt dat hij van uiterst links naar de afslag rechts moet vanwege op komende dorst die bij de plaatselijke Starbucks gelest dient te worden.
Bouwjaar '98. Komt nog met een odb stekker.quote:Op woensdag 12 mei 2021 15:49 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat zit zeker niet in alle auto's nee.
Remmen overigens wel 'vehikel speed' wordt gewoon geregistreerd. Haal maar eens zo'n ODB2 stekker. Gratis app erop en het zal je verbazen wat je kunt zien. Als je een ODB2 aansluiting hebt dan ... Anders is je auto wellicht te oud en zullen er minder sensoren inzitten.
[..]
Daarom heb je niks aan één deelnemer, maar als er 100.000 keer geremd wordt op een bepaald punt ...
Weinig inderdaad.quote:Op woensdag 12 mei 2021 16:25 schreef Netsplitter het volgende:
Bouwjaar '98. Komt nog met een odb stekker.
Dus van mij krijgen ze niks.
Ben in gesprek geweest met TomTom, omdat zij veel betere doorstroom informatie (over verkeer) hebben dan RWS. Deze data mocht alleen niet gebruikt worden omdat het nog niet wetenschappelijk te verantwoorden was.quote:Ik had het logischer gevonden als ze een deal hadden gesloten met bv Flitsmeister. Met die app kan je ook aangeven of wegen in erbarmelijke staat zijn zonder dat meteen alle data van je auto uitgelezen wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |