abonnement Unibet Coolblue
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 11 mei 2021 @ 11:10:26 #1
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199369671
Auto’s in heel Nederland kunnen vanaf dit najaar informatie over de toestand van de weg online delen met Rijkswaterstaat. Zo kan Rijkswaterstaat eerder anticiperen op bijvoorbeeld gladheid en ontstaat er een beter beeld van de conditie van de wegen. Het Ministerie van I&W benadrukt dat de informatie geanonimiseerd wordt doorgegeven.

Door de data die de auto’s automatisch melden aan Rijkswaterstaat krijgt de wegbeheerder een beter beeld van de actuele staat van het wegennet. Hierdoor kunnen kleine schades bijvoorbeeld eerder opgespoord en sneller verholpen worden. Voorheen was het alleen mogelijk om deze informatie fysiek te verkrijgen via periodieke metingen en inspecties. Ook kan gladheid door de informatiedeling tijdig gedetecteerd worden, waardoor er eerder strooiwagens kunnen gaan rijden in het betreffende gebied. Een test met 15.000 auto’s leidde volgens het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat tot positieve resultaten, waardoor het systeem nu landelijk ingevoerd wordt.

Dat roept natuurlijk vragen op met betrekking tot de privacy, maar volgens het ministerie wordt de informatie anoniem met Rijkswaterstaat gedeeld. Hierbij gaat het enkel om de gegevens van de infrastructuur waar onderhoud nodig is. Informatie over het type auto komt niet bij de wegbeheerder terecht. Overigens hoef je als bestuurder niets te doen, de systemen in de auto communiceren automatisch met die van Rijkswaterstaat. Het is niet bekend of je hier ook bezwaar tegen kunt maken. Oudere auto’s zonder online verbinding kunnen deze informatie uiteraard niet doorgeven.

Demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen is enthousiast over het initiatief: ,,Dit maakt de weg veiliger voor weggebruikers. Techniek in auto’s gaat ons echt helpen bij beter onderhoud van onze infrastructuur.”

Bron: https://www.destentor.nl/(...)p-de-wegen~a2d955a2/

Ik snap waarom ze het doen, maar ik heb serieuze twijfels omtrent de geanonimiseerde data die ze dan gaan verwerken. Ik vind het ook zeer gevaarlijk dat je als eigenaar van de auto niks hoeft te doen, je auto communiceert automatisch met Rijkswaterstaat.
Dit is een opt-out systeem, terwijl het een opt-in zou moeten zijn. Je moet de keuze hebben om aan data sharing mee te doen of niet.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 11 mei 2021 @ 11:12:29 #2
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_199369710
Klinkt allemaal heel leuk, maar het is natuurlijk gewoon een groot IT-project waar enkele mensen bakken met geld aan verdienen. Goed gelobbyd dus.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_199369739
quote:
Oudere auto’s zonder online verbinding kunnen deze informatie uiteraard niet doorgeven.
Kop van het artikel klopt dus niet.
  dinsdag 11 mei 2021 @ 11:14:50 #4
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_199369744
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 11:10 schreef Netsplitter het volgende:
Dit is een opt-out systeem, terwijl het een opt-in zou moeten zijn. Je moet de keuze hebben om aan data sharing mee te doen of niet.
Ehm, met zowel opt-in als opt-out heb je de keuze om mee te doen. Het enige verschil is dat bij opt-out, je automatisch meedoet tenzij je het uitzet, bij opt-in doe je pas mee als je het aanzet.

Dit neemt overigens niet weg dat ook ik vind dat deze optie er sowieso moet zijn. En dan liever een opt-in, dat je bewust besluit om mee te doen. Maar dat levert natuurlijk weer een stuk minder data op voor Rijkswaterstaat.
  dinsdag 11 mei 2021 @ 11:38:53 #5
168739 Red_85
'echt wel'
pi_199370066
Ah, een overheidsproject met IT en 'anonieme data'.

Right. Wat kan er fout gaan? Iemand de bingo al klaar voor over 2 jaar?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_199370121
Mijn barrel lekker niet.
pi_199370160
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 11:38 schreef Red_85 het volgende:
Ah, een overheidsproject met IT en 'anonieme data'.

Right. Wat kan er fout gaan? Iemand de bingo al klaar voor over 2 jaar?
Informatie gaat worden gelekt. Ambtenaren stalken een ex of verkopen de data aan boefjes. Als er een maximale bewaartermijn is, dan houden ze zich er niet aan. Er zal ook een proefballonnetje zijn, nadat waarschijnlijk een pedo wat stouts heeft gedaan, om de info minder anoniem te maken en real time aan de politie te geven.
pi_199370467
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 11:10 schreef Netsplitter het volgende:

Ik snap waarom ze het doen, maar ik heb serieuze twijfels omtrent de geanonimiseerde data die ze dan gaan verwerken. Ik vind het ook zeer gevaarlijk dat je als eigenaar van de auto niks hoeft te doen, je auto communiceert automatisch met Rijkswaterstaat.
Dit is een opt-out systeem, terwijl het een opt-in zou moeten zijn. Je moet de keuze hebben om aan data sharing mee te doen of niet.
Hoho. De data worden anoniem gedeeld, dat wil niet zeggen dat ze geanonimiseerd blijven. De truc is nou juist dat je met koppeling van data het toch weer tot een individu kan herleiden.

En welk dringend probleem wordt hiermee precies opgelost? Als je zulke grove privacy inbreuken wil doen voor zulke kleine voordelen is er iets grondig mis in de verhouding tussen staat en burger.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_199370740
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 11:47 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Informatie gaat worden gelekt. Ambtenaren stalken een ex of verkopen de data aan boefjes. Als er een maximale bewaartermijn is, dan houden ze zich er niet aan. Er zal ook een proefballonnetje zijn, nadat waarschijnlijk een pedo wat stouts heeft gedaan, om de info minder anoniem te maken en real time aan de politie te geven.
En dat dan na het uitkomen daarvan de wet wordt aangepast zodat ze het wel mogen.
  dinsdag 11 mei 2021 @ 12:38:56 #10
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_199370790
Doet me een beetje denken aan de corona app. Nooit geïnstalleerd en terecht bleek ook een in lek zitten. Ik draai alleen maar Digid omdat dit helaas niet anders kan.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 11 mei 2021 @ 12:45:11 #11
168739 Red_85
'echt wel'
pi_199370888
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 11:47 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Informatie gaat worden gelekt. Ambtenaren stalken een ex of verkopen de data aan boefjes. Als er een maximale bewaartermijn is, dan houden ze zich er niet aan. Er zal ook een proefballonnetje zijn, nadat waarschijnlijk een pedo wat stouts heeft gedaan, om de info minder anoniem te maken en real time aan de politie te geven.
Of het gaat langzaam uitgebreid worden in de toekomst zodat het wel een bigbrother repressie tool wordt.

Gewoon nee. Ze hebben al ogen op de weg in het geval van camera's. Zoeken het maar uit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_199371001
quote:
9s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 12:35 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

En dat dan na het uitkomen daarvan de wet wordt aangepast zodat ze het wel mogen.
Vooral niet de verantwoordelijken vervolgen of een boette geven nee. De politie mocht bepaalde cameramdata een halfjaar opslaan, ze deden dat twee jaar en het enige gevolg was dat de wet werd aangepast. Te debiel voor woorden. Moet jij als burger eens proberen.
pi_199371033
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 11:10 schreef Netsplitter het volgende:
Overigens hoef je als bestuurder niets te doen, de systemen in de auto communiceren automatisch met die van Rijkswaterstaat.
Oh, dat is een pak van mijn hart.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 11 mei 2021 @ 12:56:26 #14
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199371040
Dit vind ik ook een mooie:

De minister merkte op dat er netjes met de data moet worden omgegaan en dat de overheid niet weet wie waar op welk moment en hoe hard heeft gereden. Van Nieuwenhuizen erkent dat de overheid in het verleden niet altijd goed met data is omgegaan. "Overal waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt en dat is niet erg als je er maar van leert. Daarom hebben we ook een Autoriteit Persoonsgegevens en andere clubs die daar goed naar kijken dat het op een veilige manier gebeurt."

Bron: https://www.security.nl/p(...)beteren+van+wegennet

Dat verklaard meteen waarom de AP zo onderbezet is. Dan kunnen ze niks onderzoeken en kunnen de overtreders gewoon hun gang blijven gaan voor jaren. En na jaren krijgen ze een tik op hun vingers, maar hebben al wel allang heerlijk kunnen grasduinen....
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199387043
Lijkt me leuk; een gesprek tussen mijn Dacia Duster en Rijkswaterstaat.

Hallo Rijkswaterstaat; er valt wat sneeuw maar niet zoveel als in Roemenië.

Geachte Rijkswaterstaat; er zit een gat in het asfalt. Maar kan erger; in Roemenië hebben we asfalt tussen de gaten.

Kameraden van Rijkswaterstaat; ik zie hier 5 wegarbeiders staan waarvan er 1 werkt. Hulde aan het sociale wegennet !
pi_199387794
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 12:47 schreef cressisub het volgende:
Lijkt me leuk; een gesprek tussen mijn Dacia Duster en Rijkswaterstaat.

Hallo Rijkswaterstaat; er valt wat sneeuw maar niet zoveel als in Roemenië.

Geachte Rijkswaterstaat; er zit een gat in het asfalt. Maar kan erger; in Roemenië hebben we asfalt tussen de gaten.

Kameraden van Rijkswaterstaat; ik zie hier 5 wegarbeiders staan waarvan er 1 werkt. Hulde aan het sociale wegennet !
Als Rijkswaterstaat er op deze manier voor kan zorgen dat voor alle Dacia’s voortaan standaard rode kruizen op de matrixborden staan vind ik het best een prima plan. Of de wegen hooguit tussen 3:00 en 4:00 beschikbaar voor Dacia’s oid. :7
pi_199387840
sure opmaat naar geautomatiseerde snelheid controles en rekeningrijden. Begint altijd met iets "goedbedoelds"
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
pi_199387846
quote:
1s.gif Op woensdag 12 mei 2021 13:40 schreef Raw85 het volgende:

[..]

Als Rijkswaterstaat er op deze manier voor kan zorgen dat voor alle Dacia’s voortaan standaard rode kruizen op de matrixborden staan vind ik het best een prima plan. Of de wegen hooguit tussen 3:00 en 4:00 beschikbaar voor Dacia’s oid. :7
Helaas vormt Dacia onderdeel van Renault, en bestuurders van Renaults negeren nogal eens rode kruizen.
pi_199388012
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 11:10 schreef Netsplitter het volgende:

Ik snap waarom ze het doen, maar ik heb serieuze twijfels omtrent de geanonimiseerde data die ze dan gaan verwerken. Ik vind het ook zeer gevaarlijk dat je als eigenaar van de auto niks hoeft te doen, je auto communiceert automatisch met Rijkswaterstaat.
Dit is een opt-out systeem, terwijl het een opt-in zou moeten zijn. Je moet de keuze hebben om aan data sharing mee te doen of niet.
Als ik jou was zou ik dan ook maar geen Tesla kopen, want die verwerkt veel meer data dan alleen de toestand van de weg, alleen gaat die data niet naar een publiek orgaan zoals rijkswaterstaat, maar naar een beursgenoteerd en winstebelust buitenlands miljardenbedrijf.
  woensdag 12 mei 2021 @ 13:55:01 #20
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_199388026
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 11:10 schreef Netsplitter het volgende:
Bron: https://www.destentor.nl/(...)p-de-wegen~a2d955a2/

Ik snap waarom ze het doen, maar ik heb serieuze twijfels omtrent de geanonimiseerde data die ze dan gaan verwerken. Ik vind het ook zeer gevaarlijk dat je als eigenaar van de auto niks hoeft te doen, je auto communiceert automatisch met Rijkswaterstaat.
Dit is een opt-out systeem, terwijl het een opt-in zou moeten zijn. Je moet de keuze hebben om aan data sharing mee te doen of niet.
Wel gaaf.
Ik heb het ook al jaren heel bijzonder gevonden dat BMW bijvoorbeeld beter weet hoe de stand van de wegen is dan RWS. Door reeds beschikbare data te analyseren. Je kunt dit ook zelf doen met een ODB2 stekker aan je auto. 8-)
Uitslaande schokbrekers? Kuil in de weg,
Hard remmen door meerdere voertuigen? Gevaarlijk kruispunt.
Etc.
Ook doorstroming heb ik gesprekken over gevoerd. bepaalde analyses maken was altijd duur en complex, terwijl de gegevens min of meer bij een aantal aanbieders gewoon bekend zijn.

Mooi dat daar stappen in gemaakt gaan worden. Ik snpa overigens wel dat er voor een opt-out systeem gekozen wordt. Mensen die het belangrijk vinden kunnen weg en de rest is bruikbare data! O+ Bovendien doe je waarschijnlijk al mee, zonder dat je het weet of belangrijk vindt. Elke moderne auto zit vol sensoren en staat continu in verbinding met fabriek/ dealer. Die mensen hebben een schat aan informatie.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 12 mei 2021 @ 14:58:53 #21
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199388788
quote:
6s.gif Op woensdag 12 mei 2021 13:55 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Wel gaaf.
Ik heb het ook al jaren heel bijzonder gevonden dat BMW bijvoorbeeld beter weet hoe de stand van de wegen is dan RWS. Door reeds beschikbare data te analyseren. Je kunt dit ook zelf doen met een ODB2 stekker aan je auto. 8-)
Uitslaande schokbrekers? Kuil in de weg,
Hard remmen door meerdere voertuigen? Gevaarlijk kruispunt.
Etc.
Ook doorstroming heb ik gesprekken over gevoerd. bepaalde analyses maken was altijd duur en complex, terwijl de gegevens min of meer bij een aantal aanbieders gewoon bekend zijn.

Mooi dat daar stappen in gemaakt gaan worden. Ik snap overigens wel dat er voor een opt-out systeem gekozen wordt. Mensen die het belangrijk vinden kunnen weg en de rest is bruikbare data! O+ Bovendien doe je waarschijnlijk al mee, zonder dat je het weet of belangrijk vindt. Elke moderne auto zit vol sensoren en staat continu in verbinding met fabriek/ dealer. Die mensen hebben een schat aan informatie.
De control unit in mijn auto registreert echt niet hoever de schokbrekers uitslaan, of hoe hard ik rem. :D
Dat hard remmen kan ook komen door een malloot die op de snelweg in eens bedenkt dat hij van uiterst links naar de afslag rechts moet vanwege op komende dorst die bij de plaatselijke Starbucks gelest dient te worden.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 12 mei 2021 @ 14:59:44 #22
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199388798
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 13:53 schreef Farenji het volgende:

[..]

Als ik jou was zou ik dan ook maar geen Tesla kopen, want die verwerkt veel meer data dan alleen de toestand van de weg, alleen gaat die data niet naar een publiek orgaan zoals rijkswaterstaat, maar naar een beursgenoteerd en winstebelust buitenlands miljardenbedrijf.
Dat ga ik ook zeker niet doen. Niet zolang je kan opt-outen en dat die auto verzekerd is van minimaal 20 jaar aan updates.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  woensdag 12 mei 2021 @ 15:49:16 #23
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_199389457
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:58 schreef Netsplitter het volgende:
De control unit in mijn auto registreert echt niet hoever de schokbrekers uitslaan, of hoe hard ik rem. :D
Dat zit zeker niet in alle auto's nee.
Remmen overigens wel 'vehikel speed' wordt gewoon geregistreerd. :D Haal maar eens zo'n ODB2 stekker. Gratis app erop en het zal je verbazen wat je kunt zien. Als je een ODB2 aansluiting hebt dan ... Anders is je auto wellicht te oud en zullen er minder sensoren inzitten.

quote:
Dat hard remmen kan ook komen door een malloot die op de snelweg in eens bedenkt dat hij van uiterst links naar de afslag rechts moet vanwege op komende dorst die bij de plaatselijke Starbucks gelest dient te worden.
Daarom heb je niks aan één deelnemer, maar als er 100.000 keer geremd wordt op een bepaald punt ... :)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 12 mei 2021 @ 16:25:08 #24
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199389945
quote:
14s.gif Op woensdag 12 mei 2021 15:49 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat zit zeker niet in alle auto's nee.
Remmen overigens wel 'vehikel speed' wordt gewoon geregistreerd. :D Haal maar eens zo'n ODB2 stekker. Gratis app erop en het zal je verbazen wat je kunt zien. Als je een ODB2 aansluiting hebt dan ... Anders is je auto wellicht te oud en zullen er minder sensoren inzitten.
[..]

Daarom heb je niks aan één deelnemer, maar als er 100.000 keer geremd wordt op een bepaald punt ... :)
Bouwjaar '98. Komt nog met een odb stekker. :P
Dus van mij krijgen ze niks. :P :7

Ik had het logischer gevonden als ze een deal hadden gesloten met bv Flitsmeister. Met die app kan je ook aangeven of wegen in erbarmelijke staat zijn zonder dat meteen alle data van je auto uitgelezen wordt.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  woensdag 12 mei 2021 @ 16:30:22 #25
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_199390014
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 16:25 schreef Netsplitter het volgende:
Bouwjaar '98. Komt nog met een odb stekker. :P
Dus van mij krijgen ze niks. :P :7
Weinig inderdaad.
Maar elke auto met WiFi levert een hele hoop data aan de dealer/ fabriek. Meer dan mensen willen (weten). :D
quote:
Ik had het logischer gevonden als ze een deal hadden gesloten met bv Flitsmeister. Met die app kan je ook aangeven of wegen in erbarmelijke staat zijn zonder dat meteen alle data van je auto uitgelezen wordt.
Ben in gesprek geweest met TomTom, omdat zij veel betere doorstroom informatie (over verkeer) hebben dan RWS. Deze data mocht alleen niet gebruikt worden omdat het nog niet wetenschappelijk te verantwoorden was. :)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')