abonnement Unibet Coolblue
pi_199363287
Topic naar aanleiding van de zoveelste grote escalatie tussen de 2 buurlanden.
Ik ga geen standpunt nemen in de kwestie omdat ik mij gewoon niet genoeg ingelezen heb in deze specifieke kwestie en er grotendeels alleen subjectieve berichtgeving ronddwaalt vanwege de instabiliteit in de regio.

Vraag me alleen af of dit conflict ooit gede-escaleerd gaat kunnen worden?
Als je naar de geschiedenis kijkt, zijn conflicten op deze schaal nooit opgelost zonder een oorlog waarbij de ene kant simpelweg verliest.
Natuurlijk zijn er weleens conflicten (semi-)vredig opgelost, maar nog nooit op deze schaal.

Kan je een vicieuze cirkel van haat openbreken? En zo ja, daar zouden toch minimaal meerdere generaties overheen gaan? Is daar genoeg tijd voor?
Wat denken jullie?

[ Bericht 0% gewijzigd door Pipaja op 10-05-2021 20:33:50 ]
pi_199363502
je bedoeld waarschijnlijk gede-escaleerd.

zoals het er nu voorstaat, zal dit nog net zo makkelijk een paar eeuwen verder gaan. het wachten is op visionaire leiders, aan alle kanten van het conflict.

maar ja, natuulijk kan het worden opgelost. veel ergeren conflicten zijn opgelost, in het verleden, dat is het grappige ook hier, het gaat eigenlijk helemaal nergens over. er moeten twee landen komen, isael en palestina. en die zijn er in principe al. alleen ze willen allebei meer dan dat. dus, daar moeten ze gewoon mee ophouden.
pi_199363570
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:19 schreef Pipaja het volgende:
Topic naar aanleiding van de zoveelste grote escalatie tussen de 2 buurlanden.
Ik ga geen standpunt nemen in de kwestie omdat ik mij gewoon niet genoeg ingelezen heb in deze specifieke kwestie en er grotendeels alleen subjectieve berichtgeving ronddwaalt vanwege de instabiliteit in de regio.

Vraag me alleen af of dit conflict ooit gede-escaleerd gaat kunnen worden?
Als je naar de geschiedenis kijkt, zijn conflicten op deze schaal nooit opgelost zonder een oorlog waarbij de ene kant simpelweg verliest.
Natuurlijk zijn er weleens conflicten (semi-)vredig opgelost, maar nog nooit op deze schaal.

Kan je een vicieuze cirkel van haat openbreken? En zo ja, daar zouden toch minimaal meerdere generaties overheen gaan? Is daar genoeg tijd voor?
Wat denken jullie?
Als beide partijen elkaar eens met rust zouden laten wel, Israël is hier ook verre van heilig in en provoceert er op los, nu weer dit nieuwe staartje dat ze weer een wijk willen in pikken, met de grond gelijk maken en er wat nieuws voor het eigen volk voor terug wil zetten, palasteinen idem, die regeren daar weer op, raketjes hier en daar, en zou houden ze elkaar bezig.
pi_199363592
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:32 schreef pokkerdepok het volgende:
je bedoeld waarschijnlijk gede-escaleerd.

zoals het er nu voorstaat, zal dit nog net zo makkelijk een paar eeuwen verder gaan. het wachten is op visionaire leiders, aan alle kanten van het conflict.

maar ja, natuulijk kan het worden opgelost. veel ergeren conflicten zijn opgelost, in het verleden, dat is het grappige ook hier, het gaat eigenlijk helemaal nergens over. er moeten twee landen komen, isael en palestina. en die zijn er in principe al. alleen ze willen allebei meer dan dat. dus, daar moeten ze gewoon mee ophouden.
Aangepast ;)

Het ingewikkelde in de kwestie is dat het niet alleen maar gaat over 2 volkeren die een eigen land willen. Er zit een veel grotere diepe ideologie achter. De haat zelf gaat nooit opgelost worden, althans, niet voor de komende jaren.

Je zal bij tweedeling ook Jeruzalem moeten verdelen. Het 1 of andere kamp gaat daar nooit genoegen mee nemen.
  maandag 10 mei 2021 @ 20:49:17 #5
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199363728
Palestina is al een tijdje geen land meer als ik de landkaarten er een beetje op na sla. Waarom zou Israël überhaupt iets doen om de situatie te veranderen en de ingeslagen weg bij te sturen? Behalve dan dat het zou getuigen van enige menselijkheid aan de kant van Israël. Het stopt vanzelf wel als er buiten de Gazastrook geen Palestijns grondgebied meer is.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_199363835
quote:
5s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:49 schreef jogy het volgende:
Palestina is al een tijdje geen land meer als ik de landkaarten er een beetje op na sla. Waarom zou Israël überhaupt iets doen om de situatie te veranderen en de ingeslagen weg bij te sturen? Behalve dan dat het zou getuigen van enige menselijkheid aan de kant van Israël. Het stopt vanzelf wel als er buiten de Gazastrook geen Palestijns grondgebied meer is.
Dat valt wel mee. Amerika/Canada/Mexico en een deel van West-Europa erkennen Palestina niet als land, maar zo goed als de rest van de wereld doen dat wel.

Dat is hier natuurlijk ook het vraagstuk. Waarom zouden de Palestijnen iets doen om de situatie te veranderen? Ook Israël ziet in dat er veel van eigen bevolking onder gaan aan dit conflict en hetzelfde geldt voor Palestina.
  maandag 10 mei 2021 @ 21:00:50 #7
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199363952
Ja, kan wel. Duurt wel lang waarschijnlijk, maar kan gewoon.
  maandag 10 mei 2021 @ 21:03:02 #8
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199363993
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:55 schreef Pipaja het volgende:

[..]

Dat valt wel mee. Amerika/Canada/Mexico en een deel van West-Europa erkennen Palestina niet als land, maar zo goed als de rest van de wereld doen dat wel.
Dat is prima dat het erkend wordt door de wereld minus een paar landen maar ondertussen is er niet heel veel meer van over.
quote:
Dat is hier natuurlijk ook het vraagstuk. Waarom zouden de Palestijnen iets doen om de situatie te veranderen? Ook Israël ziet in dat er veel van eigen bevolking onder gaan aan dit conflict en hetzelfde geldt voor Palestina.
Omdat de Palestijnen aan het kortste eind ooit trekken en Israël niets toe hoeft te geven. Die hebben een full house, royal flush en 4 azen en de Palestijnen hebben nog niet eens speelkaarten.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_199365414
De Here Jezus komt terug als de Grote Koning en wel in Jeruzalem.
Als Hij terug komt dan zal Jeruzalem in grote oorlog zijn.
En we leven duidelijk in de staart van de Eindtijd. We zijn nu bijna 2000 jaar na de dood/opstanding van De Here Jezus.
Dus het gaat er flink uit de hand lopen en dit word dus pas opgelost als De Here Jezus terug keert.
Zacharia hoofdstuk 12-14 Ezechiel 38.

En als Jezus terug komt dan haalt Hij de 12 stammen terug want dat is het ware Israel. En die Palestijnen en het meeste volk van de Staat Israel die kunnen opzouten en plaats maken voor het Ware Israel.
  Moderator maandag 10 mei 2021 @ 22:31:11 #10
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199365740
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 22:09 schreef Remco2021 het volgende:
De Here Jezus komt terug als de Grote Koning en wel in Jeruzalem.
Als Hij terug komt dan zal Jeruzalem in grote oorlog zijn.
En we leven duidelijk in de staart van de Eindtijd. We zijn nu bijna 2000 jaar na de dood/opstanding van De Here Jezus.
Dus het gaat er flink uit de hand lopen en dit word dus pas opgelost als De Here Jezus terug keert.
Zacharia hoofdstuk 12-14 Ezechiel 38.

En als Jezus terug komt dan haalt Hij de 12 stammen terug want dat is het ware Israel. En die Palestijnen en het meeste volk van de Staat Israel die kunnen opzouten en plaats maken voor het Ware Israel.
Ja, leuk die sprookjes.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_199365836
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 22:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja, leuk die sprookjes.
Als je het echt onderzoekt kom je er wel achter dat de bijbel klopt en dat God bestaat. Dieper nadenken en dan hoop ik dat De Here Jezus je gaat roepen met de geest. Velen zijn je al voor gegaan mijn beste....
  Moderator maandag 10 mei 2021 @ 23:03:04 #12
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199366152
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 22:36 schreef Remco2021 het volgende:

[..]

Als je het echt onderzoekt kom je er wel achter dat de bijbel klopt en dat God bestaat. Dieper nadenken en dan hoop ik dat De Here Jezus je gaat roepen met de geest. Velen zijn je al voor gegaan mijn beste....
Ik vond Frozen geloofwaardiger.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_199366359
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:39 schreef Pipaja het volgende:

[..]

Aangepast ;)

Het ingewikkelde in de kwestie is dat het niet alleen maar gaat over 2 volkeren die een eigen land willen. Er zit een veel grotere diepe ideologie achter. De haat zelf gaat nooit opgelost worden, althans, niet voor de komende jaren.

Je zal bij tweedeling ook Jeruzalem moeten verdelen. Het 1 of andere kamp gaat daar nooit genoegen mee nemen.
ja, er zit vele eeuwen gesteggel achter, drie godsdiensten die een plek claimen als van hun.

israel gaat jerusalem nooit meer opgeven. en niet opdelen. daar zullen de palestijnen mee moeten leven, helaas.
het ironische is, dat zolang de palestijnen doorgaan zoals ze dat al decennia doen, israel steeds een reden heeft nog wat meer te pakken.
zo gaat het ook eindigen, denk ik. israel alles, palestijnen niets. maar die mogen er dan wel wonen, in israel. veel zullen dat dan misschien wel accepteren, er wonen nu ook een hoop arabieren in isarel. diegenen die dat niet kunnen accepteren, zullen over de grens worden gezet.

dat is gewoon de realiteit nu. de palestijnen hebben echt wel hun kans gehad om hun eigen staat te pakken, maar hebben dat verpest. en israel gaat mensen die hun constant aanvallen en stellen dta israel moet verdwijnen, echt niet eindeloos de kans geven om alsnog die mooie staat te krijgen. dat punt zijn we allang voorbij.
pi_199371860
quote:
5s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:49 schreef jogy het volgende:
Palestina is al een tijdje geen land meer als ik de landkaarten er een beetje op na sla. Waarom zou Israël überhaupt iets doen om de situatie te veranderen en de ingeslagen weg bij te sturen? Behalve dan dat het zou getuigen van enige menselijkheid aan de kant van Israël. Het stopt vanzelf wel als er buiten de Gazastrook geen Palestijns grondgebied meer is.
Dan ga je er vanuit dat het geopolitieke schaakbord hetzelfde blijft qua poppetjes. Dat is nogal naief. Israel moet er rekening mee houden dat op geopolitieke schaal zaken kunnen veranderen, en dat het zomaar eens zou kunnen dat in de toekomst een land als Amerika minder happig gaat zijn omtrent steun jegens Israel. Als dat moment aanbreekt, heeft Israel een groot probleem.
  dinsdag 11 mei 2021 @ 18:14:13 #15
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199376037
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 13:56 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dan ga je er vanuit dat het geopolitieke schaakbord hetzelfde blijft qua poppetjes. Dat is nogal naief. Israel moet er rekening mee houden dat op geopolitieke schaal zaken kunnen veranderen, en dat het zomaar eens zou kunnen dat in de toekomst een land als Amerika minder happig gaat zijn omtrent steun jegens Israel. Als dat moment aanbreekt, heeft Israel een groot probleem.
Zeker mogelijk op de lange termijn, zie het zelf niet echt gebeuren, volgens mij is er nog steeds een hele sterke Joodse lobbygroep die het één en ander wel in bepaalde banen kan laten lopen. Er zijn al een aantal best grote machten niet al te blij met Israël maar niemand heeft er sterke voor of nadelen bij te behalen om de Palestijnen actief te helpen of Israël tegen te werken.

Dus veel verder dan een 'foei' zal het niet komen vanuit de internationale gemeenschap. Komt ook nog bij dat er soms een x aantal in elkaar geknutselde nep raketten over de muur worden gekeild wat de zaak voor Israël weer sterker maakt als ze het op zelfverdediging gooien.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_199377425
Kan wel opgelost te worden. Maar niet met mensen die in deze tijd zijn opgegroeid. Als je zo'n 190 jaar geleden terug in de tijd gekeken had. Dan lag het ook niet zo voor de hand dat de Nederlander nu een dergelijke verhouding zou hebben met de Belg. Of wat denk je van Noord-Amerika met Spaanse, Engelse en Franse gebieden, onafhankelijke gebieden zoals Texas en indiaanse gebieden. In de loop van de tijd zijn de volkeren daar tot op bepaalde hoogte geharmoniseerd tot een volk.

Voor Israël en Palestina is de hoop niet verloren. Maar ik zou er niet voor wakker blijven.
pi_199377469
Israel moet het Nederlandse voorbeeld volgen en joodse kolonisten gewoon voorrang geven op de wachtlijst, ipv Palestijnen meteen uit hun huis te zetten. Dan krijg je ook geen rellen en is er niks aan de hand.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_199377572
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 18:14 schreef jogy het volgende:

[..]

Zeker mogelijk op de lange termijn, zie het zelf niet echt gebeuren, volgens mij is er nog steeds een hele sterke Joodse lobbygroep die het één en ander wel in bepaalde banen kan laten lopen. Er zijn al een aantal best grote machten niet al te blij met Israël maar niemand heeft er sterke voor of nadelen bij te behalen om de Palestijnen actief te helpen of Israël tegen te werken.

Dus veel verder dan een 'foei' zal het niet komen vanuit de internationale gemeenschap. Komt ook nog bij dat er soms een x aantal in elkaar geknutselde nep raketten over de muur worden gekeild wat de zaak voor Israël weer sterker maakt als ze het op zelfverdediging gooien.
Binnen die lobbyclubs zitten boomers tot bejaarde aan de macht. Die gaan dood. Ik zie de jeugd niet enthousiast bij een lobbyclub willen, die lobbyen voor een vreemde mogendheid.
  dinsdag 11 mei 2021 @ 20:18:25 #19
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199378694
https://www.theguardian.c(...)lem-violence-spreads

Thirty people dead as Netanyahu vows to intensify Gaza attacks

Medics on both sides put death toll at 28 Palestinians and two Israelis after day of fierce confrontation

Benieuwd wat die 28 Palestijnen fout hebben gedaan na hun geboorte dat ze de dood verdienden volgens de goedpraters.
  dinsdag 11 mei 2021 @ 20:39:42 #20
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199379064
Aardige docu, in meerdere delen, om wat achtergrond info en sfeer op te doen.

How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 11 mei 2021 @ 21:49:59 #21
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199380463
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 19:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Binnen die lobbyclubs zitten boomers tot bejaarde aan de macht. Die gaan dood. Ik zie de jeugd niet enthousiast bij een lobbyclub willen, die lobbyen voor een vreemde mogendheid.
Ok, goed punt en ik hoop dat je gelijk hebt.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_199382299
Oplossen.. Ja er zijn wel enige scenario's:

1) De partijen moeten ver uit elkaar gaan wonen.. zeg, de palestijnen in Australië en Israeliërs in Canada
2) Er hoeft niks opgelost te worden.. want binnen zeg 50 jaar is dat hele gebied gewoon onleefbaar geworden door +4 graden opwarming en almaar stijgende Co2 uitstoot
pi_199383143
Niet zolang Israel baat heeft bij conflicten. Zolang zij hun grondgebied willen uitbreiden ten koste van Palestina wil Israël gewoon dat dit conflict voortsleept zodat ze een excuus hebben om telkens een stapje verder te gaan.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  woensdag 12 mei 2021 @ 04:41:44 #24
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_199383144
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 22:36 schreef Remco2021 het volgende:

[..]

Als je het echt onderzoekt kom je er wel achter dat de bijbel klopt en dat God bestaat. Dieper nadenken en dan hoop ik dat De Here Jezus je gaat roepen met de geest. Velen zijn je al voor gegaan mijn beste....
:')
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_199384916
Het is op te lossen, als een van beide bevolkingsgroepen wordt uitgeroeid. Volkenrechtelijk beladen, maar het lost dit conflict duurzaam op.
Vreedzaam naast elkaar samenleven zie ik niet gebeuren.
  woensdag 12 mei 2021 @ 11:09:18 #26
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199385612
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 10:11 schreef Magister_Artium het volgende:
Het is op te lossen, als een van beide bevolkingsgroepen wordt uitgeroeid. Volkenrechtelijk beladen, maar het lost dit conflict duurzaam op.
Vreedzaam naast elkaar samenleven zie ik niet gebeuren.
Dit lijkt me geen oplossing :')

Dat hele fatalistische, dat zogenaamde 'volken die niet samen kunnen'. Het kan écht wel. Er moeten alleen wat dingen veranderen. Bijvoorbeeld moet het apartheidsbeleid dat Israël in toenemende mate voert, worden teruggedraaid, net zoals dat achterlijke gedoe met kolonisten volledig moet worden gestopt. Zolang je de Arabische inwoners van Israël - en dat zijn er best veel - buitensluit uit allerlei functies en discrimineert voor justitie, gaat het nooit wat worden.

Israël is het land met de macht en zou, in plaats van elke keer weer die bombardementen met talloze burgerslachtoffers, gewoon niets moeten doen. Laat die Hamasfiguren maar hun lullige kutraketjes afvuren, net zoals het leger af en toe wat kopstukken weet uit te schakelen, maar die 'vergeldingsacties' (er raakt een Israëlisch figuur gewond dus nu bombarderen we een woonwijk) zorgen er elke keer voor dat je als land geen knip voor de neus waard bent. De staat Israël geeft niet om mensenlevens, is het signaal dat je afgeeft. Hamas doet dat ook niet, maar daarmee zijn ze dus gelijkwaardig. Je moet juist het betere alternatief zijn.

Iemand die geboren wordt, moet beide partijen kunnen beschouwen en concluderen dat een van de twee clubs de 'betere' is. Binnen een generatie kan je dan de meeste onrust wegnemen. Dat kan niet als je om het jaar met bommenwerpers opzoek gaat naar het doden van willekeurige mensen alleen maar omdat je wil laten zien dat je de mogelijkheid hebt om burgerslachtoffers te creëren.

Maargoed, Israël zakt politiek steeds verder weg in een giftig moeras van volkerenhaat en ultra-orthodoxie. Overal waar strenggelovigen zich met de politiek bemoeien, zijn minderheden en daarmee de gehele bevolking, het slachtoffer. Dat is in Israël niet anders dan het in het Midden-Oosten, de VS, of Nederland is.
pi_199385634
Ik denk dat het wel op te lossen is, maar dat een van de stappen om daar te komen zal waarschijnlijk nog wel een bloedige strijd zijn. Vanaf dit punt een vreedzame oplossing vinden, is niet realistisch.
-nee-
  woensdag 12 mei 2021 @ 11:23:01 #28
131800 Tarado
capô de fusca
pi_199385789
quote:
14s.gif Op woensdag 12 mei 2021 11:11 schreef Marsenal het volgende:
Ik denk dat het wel op te lossen is, maar dat een van de stappen om daar te komen zal waarschijnlijk nog wel een bloedige strijd zijn. Vanaf dit punt een vreedzame oplossing vinden, is niet realistisch.
Het is toch niet echt een strijd
pi_199385884
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 11:23 schreef Tarado het volgende:

[..]

Het is toch niet echt een strijd
afgelopen dagen al iets van 1000 raketten afgeschoten op israel, luchtaanvallen op gaza, synagogen in de fik in luns... toch wel
  woensdag 12 mei 2021 @ 11:30:54 #30
131800 Tarado
capô de fusca
pi_199385894
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 11:30 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

afgelopen dagen al iets van 1000 raketten afgeschoten op israel, luchtaanvallen op gaza, synagogen in de fik in luns... toch wel
maar het blijft kansloos
pi_199385901
gewoon het hele land een compleet nieuwe naam geven. Vriendenpeople
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 12 mei 2021 @ 12:47:37 #32
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_199387046
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 11:09 schreef VoMy het volgende:

[..]

Dit lijkt me geen oplossing :')

Dat hele fatalistische, dat zogenaamde 'volken die niet samen kunnen'. Het kan écht wel. Er moeten alleen wat dingen veranderen. Bijvoorbeeld moet het apartheidsbeleid dat Israël in toenemende mate voert, worden teruggedraaid, net zoals dat achterlijke gedoe met kolonisten volledig moet worden gestopt. Zolang je de Arabische inwoners van Israël - en dat zijn er best veel - buitensluit uit allerlei functies en discrimineert voor justitie, gaat het nooit wat worden.

Israël is het land met de macht en zou, in plaats van elke keer weer die bombardementen met talloze burgerslachtoffers, gewoon niets moeten doen. Laat die Hamasfiguren maar hun lullige kutraketjes afvuren, net zoals het leger af en toe wat kopstukken weet uit te schakelen, maar die 'vergeldingsacties' (er raakt een Israëlisch figuur gewond dus nu bombarderen we een woonwijk) zorgen er elke keer voor dat je als land geen knip voor de neus waard bent. De staat Israël geeft niet om mensenlevens, is het signaal dat je afgeeft. Hamas doet dat ook niet, maar daarmee zijn ze dus gelijkwaardig. Je moet juist het betere alternatief zijn.
Mja, Israël is wel de enige partij geweest die serieus zijn beste beentje heeft voorgezet en geprobeerd heeft het betere alternatief te zijn. De Palestijnen kregen controle over de Gazastrook, alle Israëlische nederzettingen werden zelfs afgebroken en de kolonisten werden met harde hand verwijderd.

Wat kregen de Israëliers als dank? Een onophoudelijke stroom raketten uit diezelfde Gazastrook. Daarna is het ook niet meer goed gekomen en dat is jammer, maar op zich wel logisch.
  woensdag 12 mei 2021 @ 13:06:10 #33
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_199387332
Als ik dit ook van Trouw lees, vraag ik me af of zo'n verslaggever überhaupt ooit op de wereldkaart heeft gekeken.

quote:
Hamas en aanverwante groepen sturen brandbare ballonnen en de raketten de grens over, omdat ze willen dat Israël de blokkades van de Gazastrook versoepelt en meer investeringen uit Arabische landen mogelijk maakt. Sinds 2007, toen Hamas aan de macht kwam, voert Israël strenge grenscontroles uit, zijn veel producten in de Gazastrook verboden en is geen vrij verkeer van goederen en mensen meer mogelijk. De gezondheidszorg en de economie van de Gazastrook hebben daar zwaar onder te lijden.
Misschien kan mevrouw Harmsen dan zien dat de Gazastrook een prachtige grens met Egypte heeft waar mooi vrij verkeer van goederen en mensen zou kunnen plaatsvinden, ware het niet dat deze grens nog potdichter zit dan die met Israël. Kennelijk willen de Egyptenaren ook liever niets met de Gazanen van doen hebben, dat heeft zo zijn redenen, en alleen Israël als boeman en veroorzaker van alle problemen aanwijzen slaat nergens op.
  woensdag 12 mei 2021 @ 13:53:14 #34
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199388005
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 12:47 schreef Zelva het volgende:

[..]

Mja, Israël is wel de enige partij geweest die serieus zijn beste beentje heeft voorgezet en geprobeerd heeft het betere alternatief te zijn. De Palestijnen kregen controle over de Gazastrook, alle Israëlische nederzettingen werden zelfs afgebroken en de kolonisten werden met harde hand verwijderd.

Wat kregen de Israëliers als dank? Een onophoudelijke stroom raketten uit diezelfde Gazastrook. Daarna is het ook niet meer goed gekomen en dat is jammer, maar op zich wel logisch.
:')
Kolonies ontruimen en de hele toko 15 jaar lang barricaderen moeten de Palestijnen blijkbaar als een gunst zien :'). Het interesseert me ook niet hoe je het voor jezelf kan goedpraten, als er 10 burgerslachtoffers vallen in de Gazastrook zijn dat er gewoon 10 teveel. Dat Israël die hele strook al 15 jaar barricadeert en naar alle willekeur af en toe een bom opgooit, is Israël aan te rekenen. Gejank en gejammer over raketten die de andere kant op vallen, praten burgerslachtoffers bij vergeldingsaanvallen niet goed. Wil je daar (die raketten) iets aan doen, probeer dan Hamas eens aan te pakken door een geloofwaardig alternatief voor ze te zijn. Het huidige Israël is qua geweldadige gedragingen geen haar beter dan de terroristen die ze zeggen te bestrijden.

Natuurlijk mag je best vinden dat elke willekeurige Mohamed uit de Gazastrook een willekeurige dood verdiend omdat Hamas een raket op Israël afvuurde - raketten die hoofdzakelijk zonder slachtoffers worden afgevuurd - maar het slaat nergens op. Echt helemaal nergens op.
pi_199388125
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 21:49 schreef jogy het volgende:

[..]

Ok, goed punt en ik hoop dat je gelijk hebt.
Ohja? ik hoop dat helemaal niet.

Een sterk Israel is belangrijk. Ik had liever vrede gezien tussen de Palestijnen en israel, maar er is nu geen weg meer terug. Je hebt de aanvallen van Hamas uit Gaza gezien, stel je voor dat Israel zich niet meer zou verdedigen...
  woensdag 12 mei 2021 @ 14:07:15 #36
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199388192
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:01 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ohja? ik hoop dat helemaal niet.

Een sterk Israel is belangrijk. Ik had liever vrede gezien tussen de Palestijnen en israel, maar er is nu geen weg meer terug. Je hebt de aanvallen van Hamas uit Gaza gezien, stel je voor dat Israel zich niet meer zou verdedigen...
Het is helemaal geen of-of, en hoezo is er nu opeens geen weg meer terug? :') Er is een aanzienlijk verschil tussen 'je niet meer verdedigen' en het blijkbaar logische en gesuggereerde alternatief, namelijk 5 miljoen mensen rechteloos en willekeurig blijvend onderdrukken en/of het land uitjagen. Die aanvallen van Hamas uit Gaza stellen dan ook nog eens vrij weinig voor vergeleken met de vergelding de andere kant op.

Een echt sterk Israël voelt niet de drang om 'wraak' te nemen op willekeurige mensen aan de andere kant van een door Israël zelf gecreëerde en in stand gehouden grens.
pi_199388212
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 12:47 schreef Zelva het volgende:

[..]

Mja, Israël is wel de enige partij geweest die serieus zijn beste beentje heeft voorgezet en geprobeerd heeft het betere alternatief te zijn. De Palestijnen kregen controle over de Gazastrook, alle Israëlische nederzettingen werden zelfs afgebroken en de kolonisten werden met harde hand verwijderd.

Wat kregen de Israëliers als dank? Een onophoudelijke stroom raketten uit diezelfde Gazastrook. Daarna is het ook niet meer goed gekomen en dat is jammer, maar op zich wel logisch.
Dat is van hetzelfde kaliber als claimen dat de Afrikaners een grote stap hebben gezet door een paar onafhankelijke Bantustans op te zetten :')..
pi_199388252
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:07 schreef VoMy het volgende:

[..]

Het is helemaal geen of-of, en hoezo is er nu opeens geen weg meer terug? :') Er is een aanzienlijk verschil tussen 'je niet meer verdedigen' en het blijkbaar logische en gesuggereerde alternatief, namelijk 5 miljoen mensen rechteloos en willekeurig blijvend onderdrukken en/of het land uitjagen. Die aanvallen van Hamas uit Gaza stellen dan ook nog eens vrij weinig voor vergeleken met de vergelding de andere kant op.

Een echt sterk Israël voelt niet de drang om 'wraak' te nemen op willekeurige mensen aan de andere kant van een door Israël zelf gecreëerde en in stand gehouden grens.
Er is geen weg meer terug, omdat als je al die mensen ineens wel volwaardig burger laat worden, dat flinke consequenties voor Israel gaat hebben. Het idee van een Joodse staat komt dan in gevaar.

Daar is heel de nederzetting/annexatie idee op gebaseerd he.
pi_199388299
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 13:53 schreef VoMy het volgende:

[..]

:')
Kolonies ontruimen en de hele toko 15 jaar lang barricaderen moeten de Palestijnen blijkbaar als een gunst zien :'). Het interesseert me ook niet hoe je het voor jezelf kan goedpraten, als er 10 burgerslachtoffers vallen in de Gazastrook zijn dat er gewoon 10 teveel. Dat Israël die hele strook al 15 jaar barricadeert en naar alle willekeur af en toe een bom opgooit, is Israël aan te rekenen. Gejank en gejammer over raketten die de andere kant op vallen, praten burgerslachtoffers bij vergeldingsaanvallen niet goed. Wil je daar (die raketten) iets aan doen, probeer dan Hamas eens aan te pakken door een geloofwaardig alternatief voor ze te zijn. Het huidige Israël is qua geweldadige gedragingen geen haar beter dan de terroristen die ze zeggen te bestrijden.

Natuurlijk mag je best vinden dat elke willekeurige Mohamed uit de Gazastrook een willekeurige dood verdiend omdat Hamas een raket op Israël afvuurde - raketten die hoofdzakelijk zonder slachtoffers worden afgevuurd - maar het slaat nergens op. Echt helemaal nergens op.
Dus je verwacht van Israël dat ze geen antwoord geven al die raketten van Hamas die gericht zijn op burgerdoelen?

Het is diep triest dat Gaza zo dichtbevolkt is en dat dus evident zorgt voor veel burgerslachtoffers. Maar dat is niet de schuld van Israel. Het is hamas (en islamitic jihad) die de Palestijnen in Gaza als menselijk schild gebruikt.
  woensdag 12 mei 2021 @ 14:18:05 #40
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199388325
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Er is geen weg meer terug, omdat als je al die mensen ineens wel volwaardig burger laat worden, dat flinke consequenties voor Israel gaat hebben. Het idee van een Joodse staat komt dan in gevaar.

Daar is heel de nederzetting/annexatie idee op gebaseerd he.
De nederzettingen zijn gewoon ordinaire uitbreidingen van de Joodse staat. Juist die nederzettingen zitten een oplossing van het probleem in de weg, omdat die altijd gepaard gaan met misdragingen van de kolonisten - buiten het feit dat ze simpelweg land afpakken van mensen, worden die ook nog eens actief verjaagd en aangevallen zonder dat ze beschermd worden door de rechtsstaat die in Israël dus ook uiterst matig is. Het is een bevestiging van het feit dat de niet-Joodse burgers tweederangs zijn, zoals ook binnen Israël al het geval is. Daar woonachtige arabieren komen voor tal van functies niet in aanmerking omdat ze arabier zijn.

En hoezo, 'opeens volwaardig burger laten worden'. Iedereen is in beginsel volwaardig, of je het ook mag zijn van de regering is een tweede. Als de Joodse staat - een al bij al bespottelijk idee, zoals ook een islamitische staat een bespottelijk idee is - alleen maar kan bestaan door iedere niet-Jood onvolwaardig en rechteloos te maken, is dat niet de oplossing van het probleem maar juist de oorzaak.
pi_199388327
Golda Meir zei het al lang geleden:
"Als de Arabieren hun wapens neerleggen, zal er vrede zijn. Als Israël zijn wapens neerlegt, zal er geen Israël meer zijn.
pi_199388353
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:18 schreef VoMy het volgende:

[..]

De nederzettingen zijn gewoon ordinaire uitbreidingen van de Joodse staat. Juist die nederzettingen zitten een oplossing van het probleem in de weg, omdat die altijd gepaard gaan met misdragingen van de kolonisten - buiten het feit dat ze simpelweg land afpakken van mensen, worden die ook nog eens actief verjaagd en aangevallen zonder dat ze beschermd worden door de rechtsstaat die in Israël dus ook uiterst matig is. Het is een bevestiging van het feit dat de niet-Joodse burgers tweederangs zijn, zoals ook binnen Israël al het geval is. Daar woonachtige arabieren komen voor tal van functies niet in aanmerking omdat ze arabier zijn.

En hoezo, 'opeens volwaardig burger laten worden'. Iedereen is in beginsel volwaardig, of je het ook mag zijn van de regering is een tweede. Als de Joodse staat - een al bij al bespottelijk idee, zoals ook een islamitische staat een bespottelijk idee is - alleen maar kan bestaan door iedere niet-Jood onvolwaardig en rechteloos te maken, is dat niet de oplossing van het probleem maar juist de oorzaak.
Waar praat ik nederzettingen goed?

1: Waar het omgaat is dat Israel niet van plan is om tegemoet te komen aan de wensen van de Palestijnse staat (logisch, want die zijn zo corrupt als maar kan), en met Hamas, islamitic jhad kun je al helemaal niet praten.

2: Je haalt hier joods en Joods door elkaar. Israël is een Joodse staat. De vergelijking met een islamitische staat gaat dus niet op.
  woensdag 12 mei 2021 @ 14:26:01 #43
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199388408
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:15 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dus je verwacht van Israël dat ze geen antwoord geven al die raketten van Hamas die gericht zijn op burgerdoelen?
Ja. Dat verwacht ik inderdaad. Als je reageert op een raket met het bombarderen van een woonwijk, ben je als land misdadig bezig. Die raket verandert daar niets aan.
quote:
Het is diep triest dat Gaza zo dichtbevolkt is en dat dus evident zorgt voor veel burgerslachtoffers. Maar dat is niet de schuld van Israel. Het is hamas (en islamitic jihad) die de Palestijnen in Gaza als menselijk schild gebruikt.
HAHAHAHAHA. Het is de schuld van de Palestijnen dat ze zo hutjemutje wonen precies op de plek waar Israël graag zijn bommen dropt. Ook voor jou geldt: het interesseert me niet zoveel hoe je het voor jezelf goedpraat, maar elke burgerslachtoffer is er een teveel. Raketten die amper slachtoffers veroorzaken zijn geen argument voor het bombarderen van woonwijken, gejank over menselijke schilden ook niet. Dat er een menselijk schild zou zijn, wil nog niet zeggen dat je die mensen dus maar gewoon mag negeren als je zelf als Israël al fucking 15 jaar een blokkade tegenover datzelfde menselijke schild in stand houdt en elke week in je land laat zien dat die mensen van dat menselijke schild voor je rechtsstaat sowieso minderwaardig en tweederangs zijn. Israël is geen alternatief voor Hamas omdat ze even weinig geven om mensenlevens en de mensenrechten als Hamas. Ze zijn Hamas, maar dan met een groter leger en meer geld.
  woensdag 12 mei 2021 @ 14:29:43 #44
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199388455
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:18 schreef theunderdog het volgende:
Golda Meir zei het al lang geleden:
"Als de Arabieren hun wapens neerleggen, zal er vrede zijn. Als Israël zijn wapens neerlegt, zal er geen Israël meer zijn.
Maar dit is niet aan de orde. Niemand zegt dat Ísraël de wapens neer moet leggen, Israël zou gewoon eens wat beschaafder moeten omspringen met mensenrechten, niet ingebakken discriminerend moeten opereren en niet naar willekeurg burgerdoelen bestoken met bommen.
pi_199388463
Israel is in groote verdubbeld sinds de oprichting in 1948 door Palestijns leefgebied te veroveren.
pi_199388469
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:26 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ja. Dat verwacht ik inderdaad. Als je reageert op een raket met het bombarderen van een woonwijk, ben je als land misdadig bezig. Die raket verandert daar niets aan.
[..]

HAHAHAHAHA. Het is de schuld van de Palestijnen dat ze zo hutjemutje wonen precies op de plek waar Israël graag zijn bommen dropt. Ook voor jou geldt: het interesseert me niet zoveel hoe je het voor jezelf goedpraat, maar elke burgerslachtoffer is er een teveel. Raketten die amper slachtoffers veroorzaken zijn geen argument voor het bombarderen van woonwijken, gejank over menselijke schilden ook niet. Dat er een menselijk schild zou zijn, wil nog niet zeggen dat je die mensen dus maar gewoon mag negeren als je zelf als Israël al fucking 15 jaar een blokkade tegenover datzelfde menselijke schild in stand houdt en elke week in je land laat zien dat die mensen van dat menselijke schild voor je rechtsstaat sowieso minderwaardig en tweederangs zijn. Israël is geen alternatief voor Hamas omdat ze even weinig geven om mensenlevens en de mensenrechten als Hamas. Ze zijn Hamas, maar dan met een groter leger en meer geld.
1: Nu al 130 + raketten afgevuurd richting burgerdoelen in Israel, maar VoMy van fok is van mening dat Israel niet mag reageren.

2: Elke slachtoffer is er een te veel - maar aversie jegens gebruik van menselijke schilden classificeer je als 'gejank'.

Je bent een bijzonder mens.
  woensdag 12 mei 2021 @ 14:31:15 #47
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199388477
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:21 schreef theunderdog het volgende:
1: Waar het omgaat is dat Israel niet van plan is om tegemoet te komen aan de wensen van de Palestijnse staat (logisch, want die zijn zo corrupt als maar kan), en met Hamas, islamitic jhad kun je al helemaal niet praten.
Ja, want Israël zelf wordt momenteel niet bestuurd door een corrupt figuur. :') En weet je wat overigens corruptie in de hand helpt? Blokkades, oorlog en armoede. En weet je welk land daar toevallig een rol in speelt rond de Gazastrook? Israël. Lekker gelegenheidsargument schud je uit je mouw, maar het slaat nergens op.
pi_199388483
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:29 schreef VoMy het volgende:

[..]

Maar dit is niet aan de orde. Niemand zegt dat Ísraël de wapens neer moet leggen, Israël zou gewoon eens wat beschaafder moeten omspringen met mensenrechten, niet ingebakken discriminerend moeten opereren en niet naar willekeurg burgerdoelen bestoken met bommen.
Gezien de situatie waarin ze zitten, gedraagt Israel zich uitstekend.
pi_199388487
Zag net wat beelden voorbij komen van hoe men dit gaat oplossen. Circa 500 meter aan tanks.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199388499
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:31 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ja, want Israël zelf wordt momenteel niet bestuurd door een corrupt figuur. :') En weet je wat overigens corruptie in de hand helpt? Blokkades, oorlog en armoede. En weet je welk land daar toevallig een rol in speelt rond de Gazastrook? Israël. Lekker gelegenheidsargument schud je uit je mouw, maar het slaat nergens op.
Je denkt dat Israëliërs een soort super-powers hebben ofzo?

Als het Palestijnse bestuur hun geld zouden steken in Palestijnse netwerken, infrastructuur, algemene ontwikkelingen dan heeft Israel het nakijken, hoor.
  woensdag 12 mei 2021 @ 14:34:58 #51
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199388512
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]

1: Nu al 130 + raketten afgevuurd richting burgerdoelen in Israel, maar VoMy van fok is van mening dat Israel niet mag reageren.

Ze hadden ook 130 pingpongballetjes de grens over kunnen gooien, het aantal maakt niet uit. Het gaat om de impact, de schade en de proportionaliteit. En die is zoals altijd ver te zoeken. Ik zie geen enkele reden om op basis van een raketaanval vanuit de Gazastrook 10 willekeurige burgerslachtoffers te maken, ik ben benieuwd welke reden jij daartoe ziet en hoe je het zou vinden als jij een van die slachtoffers was.

quote:
2: Elke slachtoffer is er een te veel - maar aversie jegens gebruik van menselijke schilden classificeer je als 'gejank'.

Hoe kan je een probleem hebben met het gebruik van een menselijk schild als je het prima vindt als dat hele schild wordt gebombardeerd? Wat is precies je probleem met dat schild? Dat die arme Israëliërs daarom gedwongen zijn om elke keer maar weer dozijnen aan burgerslachtoffers te maken om hun spierballen te kunnen tonen? Is dat het?
quote:
Je bent een bijzonder mens.
:') Probeer anders nog iets met tegenstrijdigheden en drogredenen. Als je maar lang genoeg doorassocieert maken de burgerslachtoffers vanzelf niets meer uit en sta je heel nobel aan de goede kant van de bommenwerpers.
  woensdag 12 mei 2021 @ 14:41:10 #52
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199388587
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Je denkt dat Israëliërs een soort super-powers hebben ofzo?

Als het Palestijnse bestuur hun geld zouden steken in Palestijnse netwerken, infrastructuur, algemene ontwikkelingen dan heeft Israel het nakijken, hoor.
Ah, er zijn doelpalen verzet en nu kom je met een totaal onconcreet, niet te verifiëren statement over 'geld steken in netwerken, infrastructuur en algemene ontwikkeling' waardoor Israël het nakijken heeft. De economische haalbaarheid en onderbouwing te midden van aanhoudende blokkades vanuit Israël zie ik graag tegemoet en dat Israël elke maand een club kolonisten de kans geeft om die infrastructuur naar willekeur te bezetten, af te pakken of te vernietigen, dat is natuurlijk iets voor in de kantlijn.
Maar ga nou eens hier op in - hoe praat je die aperte rechtsongelijkheid die Israël zo actief in stand houdt en nastreeft tegenover Arabieren en Palestijnen die ook maar gewoon wonen waar ze wonen nou goed. Waarom moet er met de beschuldigende vinger gewezen worden naar Palestijnen die blijkbaar 'niet genoeg netwerken bouwen', maar wat heeft dat met de rol van Israël zelf te maken? Waarom praat dat goed dat Israël miljoenen mensen als tweederangs en rechteloos beschouwd? Waarom moeten de Palestijnen eerst doen wat jij zegt dat ze moeten doen, namelijk 'netwerken bouwen', voordat Israël moet stoppen met wat zij doen, namelijk discrimineren? Wie is Israël om zoveel eisen te kunnen stellen aan het gedrag van de Palestijnen voordat ze hun eigen abjecte gedrag zouden moeten aanpassen?
pi_199388636
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:34 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ze hadden ook 130 pingpongballetjes de grens over kunnen gooien, het aantal maakt niet uit. Het gaat om de impact, de schade en de proportionaliteit. En die is zoals altijd ver te zoeken. Ik zie geen enkele reden om op basis van een raketaanval vanuit de Gazastrook 10 willekeurige burgerslachtoffers te maken, ik ben benieuwd welke reden jij daartoe ziet en hoe je het zou vinden als jij een van die slachtoffers was.
[..]

Hoe kan je een probleem hebben met het gebruik van een menselijk schild als je het prima vindt als dat hele schild wordt gebombardeerd? Wat is precies je probleem met dat schild? Dat die arme Israëliërs daarom gedwongen zijn om elke keer maar weer dozijnen aan burgerslachtoffers te maken om hun spierballen te kunnen tonen? Is dat het?
[..]

:') Probeer anders nog iets met tegenstrijdigheden en drogredenen. Als je maar lang genoeg doorassocieert maken de burgerslachtoffers vanzelf niets meer uit en sta je heel nobel aan de goede kant van de bommenwerpers.
1: Nee, daar gaat het niet om. Het is een bepaalde perspectief van het conflict. Jij lijkt a priori de kant van de 'underdog' te kiezen. Ik denk dat dat niet erg zorgvuldig is. De underdog kan namelijk heel goed degene zijn die 'fout' is. Het is de keuze van Hamas geweest om 130+ raketten af te vuren op Israel, te dreigen met het doorsnijden van Joodse-kelen. En dan verwacht jij dat Israël niets doet? absurd.

2: Je vult constant dingen in. Dat is geen prettige manier van discussiëren.

Elk slachtoffer is er een teveel. Waar het omgaat is dat Hamas dit is begonnen.

3: Ik sta vrij neutraal in dit conflict.

Kort gezegd is mijn visie dat beide partijen weinig tot niets doen om vrede te bereiken. Maar goed, ik zie dat jij mij al in een hokje hebt geplaatst. Jammer.
  woensdag 12 mei 2021 @ 14:46:29 #54
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199388649
Van de Gazastrookaanvallen in 2014.



Die 577 kinderen hadden maar niet in de Gazastrook geboren moeten worden of betere netwerken moeten bouwen, dan had Israël gewoon het nakijken gehad. _O_
  woensdag 12 mei 2021 @ 14:49:30 #55
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199388684
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:45 schreef theunderdog het volgende:

[..]

1: Nee, daar gaat het niet om. Het is een bepaalde perspectief van het conflict. Jij lijkt a priori de kant van de 'underdog' te kiezen. Ik denk dat dat niet erg zorgvuldig is. De underdog kan namelijk heel goed degene zijn die 'fout' is. Het is de keuze van Hamas geweest om 130+ raketten af te vuren op Israel, te dreigen met het doorsnijden van Joodse-kelen. En dan verwacht jij dat Israël niets doet? absurd.
Je blijkt niet echt in staat te zijn om op te pikken dat ik al 10x gezegd heb dat het geen alles of niets, geen of niets of woonwijken bombarderen is. Voor de zoveelste maal: Ik verwacht dat Israël in ieder geval geen bommen gaan gooien boven een woonwijk als vergeldingsaanval inderdaad. Omdat daarbij heel veel burgerslachtoffers vallen en bewust burgerslachtoffers veroorzaken is gewoon misdadig. In feite is het een vorm van terreur. Sowieso, bommen gooien omdat iemand in een youtubefilmpje dreigt om kelen door te gaan prikken, waar gaat dat over :')

quote:
2: Je vult constant dingen in. Dat is geen prettige manier van discussiëren.

Elk slachtoffer is er een teveel. Waar het omgaat is dat Hamas dit is begonnen.
Hamas is 'dit' niet begonnen. Israël kiest er zelf voor om een woonwijk te bombarderen. Dat begint Israël wel degelijk zelf. Niemand dwingt ze.
pi_199388729
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:32 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Gezien de situatie waarin ze zitten, gedraagt Israel zich uitstekend.
Isreal heeft geen besef voor verhouding blijkbaar. Palestijnen vermoorden twee Israelische soldaten aan de grens (de oorzaak is dan ook best interssant mischien was het uitlokking wie weet). En Israel vermoord direkt 1400 Palestijnen incl kinderen en noemt dat fair.
pi_199388748
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:41 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ah, er zijn doelpalen verzet en nu kom je met een totaal onconcreet, niet te verifiëren statement over 'geld steken in netwerken, infrastructuur en algemene ontwikkeling' waardoor Israël het nakijken heeft. De economische haalbaarheid en onderbouwing te midden van aanhoudende blokkades vanuit Israël zie ik graag tegemoet en dat Israël elke maand een club kolonisten de kans geeft om die infrastructuur naar willekeur te bezetten, af te pakken of te vernietigen, dat is natuurlijk iets voor in de kantlijn.
Maar ga nou eens hier op in - hoe praat je die aperte rechtsongelijkheid die Israël zo actief in stand houdt en nastreeft tegenover Arabieren en Palestijnen die ook maar gewoon wonen waar ze wonen nou goed. Waarom moet er met de beschuldigende vinger gewezen worden naar Palestijnen die blijkbaar 'niet genoeg netwerken bouwen', maar wat heeft dat met de rol van Israël zelf te maken? Waarom praat dat goed dat Israël miljoenen mensen als tweederangs en rechteloos beschouwd? Waarom moeten de Palestijnen eerst doen wat jij zegt dat ze moeten doen, namelijk 'netwerken bouwen', voordat Israël moet stoppen met wat zij doen, namelijk discrimineren? Wie is Israël om zoveel eisen te kunnen stellen aan het gedrag van de Palestijnen voordat ze hun eigen abjecte gedrag zouden moeten aanpassen?
1: Zeker niet. De kolonisten zitten het vredesproces flink in de weg, en zijn op den duur ook een flink blok aan het been voor Israel. Zie je? je zet mij weg als pro-Israelische kolonist, terwijl ik dat niet ben. Stop eens met zulke discussie-tactieken. Doe ik ook niet bij jou.

2: Ik praat helemaal niets goed. Ik vraag je nogmaals hier mee te stoppen.
pi_199388778
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:49 schreef VoMy het volgende:

[..]

Je blijkt niet echt in staat te zijn om op te pikken dat ik al 10x gezegd heb dat het geen alles of niets, geen of niets of woonwijken bombarderen is. Voor de zoveelste maal: Ik verwacht dat Israël in ieder geval geen bommen gaan gooien boven een woonwijk als vergeldingsaanval inderdaad. Omdat daarbij heel veel burgerslachtoffers vallen en bewust burgerslachtoffers veroorzaken is gewoon misdadig. In feite is het een vorm van terreur. Sowieso, bommen gooien omdat iemand in een youtubefilmpje dreigt om kelen door te gaan prikken, waar gaat dat over :')
[..]

Hamas is 'dit' niet begonnen. Israël kiest er zelf voor om een woonwijk te bombarderen. Dat begint Israël wel degelijk zelf. Niemand dwingt ze.
Als je Gaza aanvalt maak je evident burgerslachtoffers, gezien het zo dichtbevolkt is. Dat is onwijs triest, maar dat is nogmaals de schuld van Hamas.
  woensdag 12 mei 2021 @ 15:00:32 #59
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199388808
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:54 schreef theunderdog het volgende:

[..]

1: Zeker niet. De kolonisten zitten het vredesproces flink in de weg, en zijn op den duur ook een flink blok aan het been voor Israel. Zie je? je zet mij weg als pro-Israelische kolonist, terwijl ik dat niet ben. Stop eens met zulke discussie-tactieken. Doe ik ook niet bij jou.

2: Ik praat helemaal niets goed. Ik vraag je nogmaals hier mee te stoppen.
Wat je doet is met een beschuldigende vinger wijzen naar de Palestijnen - waarom bouwen ze geen netwerken, ontwikkelen ze hun land niet, andere onconcrete statements over het bestuur daar - om daarmee het gesprek weg te voeren bij het feit dat Israël fundamentele ongelijkheid propageert tussen bepaalde bevolkingsgroepen, tot aan de rechtstaat aan toe. Ik zeg verder daar helemaal niet dat jij pro-kolonisten bent, ik geef alleen aan dat het concept van de kolonies dergelijke ontwikkelingen van oa infrastructuur ook nog eens extra tegenwerken en ontmoedigen.
pi_199388825
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:52 schreef TFL het volgende:

[..]

Isreal heeft geen besef voor verhouding blijkbaar. Palestijnen vermoorden twee Israelische soldaten aan de grens (de oorzaak is dan ook best interssant mischien was het uitlokking wie weet). En Israel vermoord direkt 1400 Palestijnen incl kinderen en noemt dat fair.
Het is niet 'fair'. Het is harde realpolitiek. Het antwoord aan Hamas, Palestijnse terroristen is dus: vermoord twee van ons, en wij pakken zoveel van jullie.

Waarom luisteren de Palestijnse terroristen niet? blijkbaar interesseert hen de Palestijnse levens ook niet zoveel.
  woensdag 12 mei 2021 @ 15:02:08 #61
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199388828
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:57 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Als je Gaza aanvalt maak je evident burgerslachtoffers, gezien het zo dichtbevolkt is. Dat is onwijs triest, maar dat is nogmaals de schuld van Hamas.
Nee, want niemand dwingt je om Gaza aan te vallen met bommenwerpers. Dat is niet de schuld van Hamas. Het was ook niet de schuld van de Rotterdammers of de Nijmegenaren dat ze stierven tijdens de bombardementen in WOII, maar van degenen die het bevel gaven tot de bombardementen.
pi_199388845
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 15:01 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Het is niet 'fair'. Het is harde realpolitiek. Het antwoord aan Hamas, Palestijnse terroristen is dus: vermoord twee van ons, en wij pakken zoveel van jullie.

Waarom luisteren de Palestijnse terroristen niet? blijkbaar interesseert hen de Palestijnse levens ook niet zoveel.
Wist je dat Israel destijds niet blij was met de palestijnse democratische verkozen (ben de naam even kwijt). Die groep was namelijk niet extremistisch genoeg. Toen kwam Hamas op bedenkelijke wijze a/d macht. Rara. Israel heeft kennelijk baat bij een agressieve tegenstander.
pi_199388847
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 15:00 schreef VoMy het volgende:

[..]

Wat je doet is met een beschuldigende vinger wijzen naar de Palestijnen - waarom bouwen ze geen netwerken, ontwikkelen ze hun land niet, andere onconcrete statements over het bestuur daar - om daarmee het gesprek weg te voeren bij het feit dat Israël fundamentele ongelijkheid propageert tussen bepaalde bevolkingsgroepen, tot aan de rechtstaat aan toe. Ik zeg verder daar helemaal niet dat jij pro-kolonisten bent, ik geef alleen aan dat het concept van de kolonies dergelijke ontwikkelingen van oa infrastructuur ook nog eens extra tegenwerken en ontmoedigen.
Ik had het over het Palestijnse bestuur. Niet over 'de Palestijnen'. De burgers (aan zowel Palestijnse als Israëlische kant) zijn slachtoffer van het algehele conflict. Zowel het Palestijnse bestuur als het Israelische doet weinig om vrede te bewerkstellen.

En uiteraard zitten de kolonies ontwikkelingen in de weg, net als het terreur van Hamas, islamitic jihad, de corruptie van het Palestijnse bestuur dat doet.
  woensdag 12 mei 2021 @ 15:06:08 #64
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199388867
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 15:01 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Het is niet 'fair'. Het is harde realpolitiek. Het antwoord aan Hamas, Palestijnse terroristen is dus: vermoord twee van ons, en wij pakken zoveel van jullie.
Ja en Israël is dus van hetzelfde niveau als Hamas. Het verschil tussen de Staat Israël en de terroristische organisatie Hamas is het wapentuig dat ze hebben en verder zijn beide partijen dus even slecht en even onverschillig. Dat is niet iets positiefs voor Israël, maar vooral pijnlijk.

quote:
Waarom luisteren de Palestijnse terroristen niet? blijkbaar interesseert hen de Palestijnse levens ook niet zoveel.
Dit is nog niet een begin van het verexcuseren van de vele burgerslachtoffers die Israël veroorzaakt, noch legt het de schuld bij de Palestijnen. Israël en alleen Israël is verantwoordelijk voor de vele burgerslachtoffers die vallen aan Palestijnse zijde. De vermeende onverschilligheid van Hamas over burgerslachtoffers doet voor die slachtoffers niet ter zake, die staan puur op het conto van de Israëliërs die de bommen gooien.
pi_199388886
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 15:02 schreef VoMy het volgende:

[..]

Nee, want niemand dwingt je om Gaza aan te vallen met bommenwerpers. Dat is niet de schuld van Hamas. Het was ook niet de schuld van de Rotterdammers of de Nijmegenaren dat ze stierven tijdens de bombardementen in WOII, maar van degenen die het bevel gaven tot de bombardementen.
Je ziet Hamas als synoniem voor Palestijnse burgers??
  woensdag 12 mei 2021 @ 15:10:11 #66
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199388927
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 15:07 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Je ziet Hamas als synoniem voor Palestijnse burgers??
Probeer het nog eens te lezen.
pi_199388948
quote:
1s.gif Op woensdag 12 mei 2021 15:04 schreef TFL het volgende:

[..]

Wist je dat Israel destijds niet blij was met de palestijnse democratische verkozen (ben de naam even kwijt). Die groep was namelijk niet extremistisch genoeg. Toen kwam Hamas op bedenkelijke wijze a/d macht. Rara. Israel heeft kennelijk baat bij een agressieve tegenstander.
Uiteraard. En hamas heeft baat bij een Israel dat harde politiek voert.

Teren beide op de status quo.
pi_199388960
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 15:06 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ja en Israël is dus van hetzelfde niveau als Hamas. Het verschil tussen de Staat Israël en de terroristische organisatie Hamas is het wapentuig dat ze hebben en verder zijn beide partijen dus even slecht en even onverschillig. Dat is niet iets positiefs voor Israël, maar vooral pijnlijk.
[..]

Dit is nog niet een begin van het verexcuseren van de vele burgerslachtoffers die Israël veroorzaakt, noch legt het de schuld bij de Palestijnen. Israël en alleen Israël is verantwoordelijk voor de vele burgerslachtoffers die vallen aan Palestijnse zijde. De vermeende onverschilligheid van Hamas over burgerslachtoffers doet voor die slachtoffers niet ter zake, die staan puur op het conto van de Israëliërs die de bommen gooien.
1: Positief, negatief. Het is zoals het nu.

2: Oneens. Maar ik blijf mij herhalen en jij ook.
pi_199388988
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 15:10 schreef VoMy het volgende:

[..]

Probeer het nog eens te lezen.
Gedaan. Vraag blijft.
  woensdag 12 mei 2021 @ 15:16:35 #70
131800 Tarado
capô de fusca
pi_199389010
@VoMy en @theunderdog niet geheel verrassend maar jullie lijken er ook niet uit te komen :)
pi_199389146
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 15:12 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Uiteraard. En hamas heeft baat bij een Israel dat harde politiek voert.

Teren beide op de status quo.
Beetje rare conclusie gezien Israel liever Hamas had als agressieve oppositie. Dit suggereert sterk een strategisch spel met Israel als verkozen winnaar. Als ik me niet vergis doneert Israel zelfs wapens aan Hamas. De bronnen ontgaan mij.

Palestijnse nomaden willen gewoon leven in dat gebied maar worden met geweld verdreven. Men verwacht dat de Joden toch wel weten hoe dit voelt?
pi_199389181
Geen van de partijen willen het oplossen, dus nee.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199389191
Ja zodra er geen Palestijns grondgebied meer over is |:)
  woensdag 12 mei 2021 @ 15:50:15 #74
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_199389469
Meester Frank Visser zou eigenlijk eens een uitspraak moeten doen, dit kan zo niet langer meer tussen deze buren. Wat mij betreft een contactverbod op straffe van 100 euro per overtreding met een maximum van 10.000 euro.
  woensdag 12 mei 2021 @ 18:04:19 #75
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199391270
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:01 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ohja? ik hoop dat helemaal niet.

Een sterk Israel is belangrijk. Ik had liever vrede gezien tussen de Palestijnen en israel, maar er is nu geen weg meer terug. Je hebt de aanvallen van Hamas uit Gaza gezien, stel je voor dat Israel zich niet meer zou verdedigen...
Ik draai het ook altijd ff om, vind je het heel gek dat de Palestijnen lichtelijk geïrriteerd zijn over het feit dat Israël al decennia ongestraft landjepik pleegt? Die raketten zijn niet heel veel meer dan een wanhoopsdaad. Alternatief is dat ze niets doen terwijl Israël hun keer op keer om de oren slaat.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 12 mei 2021 @ 18:05:55 #76
414785 sirdanilot
pi_199391289
Kort antwoord: nee, ik verwacht niet dat het Israël-Palestinaconflict ooit zal worden opgelost, tenminste niet zolang wij de samenleving hebben zoals wij die kennen. Misschien na een flinke apocalyps waarbij de menselijke samenleving totaal wordt omgegooid en een groot percentage van de mensen komt te overlijden, dan zou het wel kunnen, maar zoals de wereld er nu uitziet, nee.

Lang antwoord:

Israel-Palestina is een lastiger conflict dan vele andere conflicten die in het verleden zijn gebeurd of die nu nog spelen, omdat het gaat over de dynamiek tussen de kolonisator (Israël) en de inheemse bevolking (overwegend Palestijnen maar ook wel wat andere groepen). Zoals in vrijwel alle gevallen van kolonisator versus inheemse bevolking, gaat het hier om Europese mensen (de meeste Ashkenazi Joden zijn immers etnisch Duits of Oost-Europees, ze spraken vroeger Jiddisch wat een Duitse taal is, en ze zien er ook duidelijk Europees uit qua uiterlijk) die het land van een ander willen bezetten. Dat zij hiervoor een historisch en religieus argument hebben (Israël in de Bijbel), doet daar weinig aan af. De Engelsen hadden vergelijkbare argumenten om Noord-Amerika steeds verder te koloniseren. Iedere kolonisator heeft een narratief om de bezetting van het nieuwe gebied te rechtvaardigen.

De inheemse bevolking zal nooit de kolonisatie van een deel van hun land accepteren, en de kolonisator zal nooit het behoud van de inheemse bevolking en haar cultuur op een deel van hun geclaimde land accepteren. Dit betekent dus ook dat noch de Palestijnen, noch de Israëliërs, ooit de Tweestatenoplossing zullen accepteren, want het probleem is dat de ander land heeft op het gebied wat zij claimen. Dit probleem speelt van beide kanten.

De enige optie die dan rest is dus proberen om de andere groep helemaal weg te jagen. Dat lukt de Israëliërs wel aardig door onteigening , bezetting van de Westelijke Jordaanoever, en door de Palestijnse bevolking dom en arm te houden. Maar uiteraard volgt op dat 'succes' van Israël een minstens zo harde tegenreactie, die zien we nu in de vorm van raketten.

Zolang de Israëliërs het idee van 'de Joodse staat' niet uit hun kop krijgen, wat namelijk een staat is die per definitie nooit inclusief voor iedereen kan zijn, want het is immers een Joodse staat en geen vrije seculiere staat, ullen ze nooit stoppen met de illegale bezettingen op de Westelijke Jordaanoever. En omgekeerd, zolang de Palestijnen het idee dat alle Joden weg moeten uit israël niet uit hun kop krijgen, zal er ook vanuit hun kant nooit vrede komen.

Ik woon zelf in Ierland en ik vergelijk het israel-palestinaconflict graag met het conflict hier op dit eiland. Hier is ook sprake van een kolonisator, namelijk de Engelsen en Schotten, die nooit weg zullen willen uit het land dat zij claimen, namelijk Ierland. En de Ieren hier zullen hen ook nooit accepteren. Nu is dit conflict wel minder erg omdat het beide gaat om Europese volkeren, die dezelfde taal spreken (Engels dus, want Iers dat kunnen ze hier voor geen ene meter), en met een minder sterke focus op de strenge religie. Maar de dynamiek erachter is vergelijkbaar. Daarom zien we nog altijd, ook na de Good Friday Agreement, rellen in Noord-Ierland.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_199391642
quote:
14s.gif Op woensdag 12 mei 2021 18:04 schreef jogy het volgende:

[..]

Ik draai het ook altijd ff om, vind je het heel gek dat de Palestijnen lichtelijk geïrriteerd zijn over het feit dat Israël al decennia ongestraft landjepik pleegt? Die raketten zijn niet heel veel meer dan een wanhoopsdaad. Alternatief is dat ze niets doen terwijl Israël hun keer op keer om de oren slaat.
Nee, natuurlijk is dat niet gek. Het is allemaal logisch, vanuit bepaalde perspectieven.

Daarom kunnen we ook nog wel even 'genieten' van dit conflict.
pi_199391855
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:31 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ja, want Israël zelf wordt momenteel niet bestuurd door een corrupt figuur. :') En weet je wat overigens corruptie in de hand helpt? Blokkades, oorlog en armoede. En weet je welk land daar toevallig een rol in speelt rond de Gazastrook? Israël. Lekker gelegenheidsargument schud je uit je mouw, maar het slaat nergens op.
t is maar hoe je het stelt, he..
de blokkades, die waren er niet als hamas niet elke keer als e boel open gaat, vele miljoenen aan bewapening zou besteden. miljoenen die ze ook zouden kunnen besteden aan welvaart in de gaza strook.

dat is het lachwekkendste van het gangbare anti israel riedeltje. israel doet van alles, en zonder reden, behalve om de palestijnen te onderdrukken.... terwijl vrijwel alles wat ze doen een reden heeft, en de oorzaak bij die palestijnen ligt. israel probeert al 70 jaar gewoon een joodse staat te zijn. de palestijnen hebben al die tijd de oorlog aan de gang gehouden.
pi_199392134
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 18:44 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

t is maar hoe je het stelt, he..
de blokkades, die waren er niet als hamas niet elke keer als e boel open gaat, vele miljoenen aan bewapening zou besteden. miljoenen die ze ook zouden kunnen besteden aan welvaart in de gaza strook.

dat is het lachwekkendste van het gangbare anti israel riedeltje. israel doet van alles, en zonder reden, behalve om de palestijnen te onderdrukken.... terwijl vrijwel alles wat ze doen een reden heeft, en de oorzaak bij die palestijnen ligt. israel probeert al 70 jaar gewoon een joodse staat te zijn. de palestijnen hebben al die tijd de oorlog aan de gang gehouden.
Die blokkades zijn er even goed op de Westoever, waar Hamas niet zit. En die Joodse staat kunnen ze prima zijn hoor, dat is het hele idee achter de tweestatenoplossing waar nog steeds het gros van de wereld achter staat. Maar om dat te laten werken moet er wel een levensvatbare Palestijnse staat kunnen bestaan, en die bouw je nogal lastig op uit een verzameling streng bewaakte enclaves omringd door ofwel Israël of Israëlische kolonisten.
pi_199392162
Zolang we nog steeds verschillende groepen hebben die een ‘sprookjesboek’ als leidraad voor het leven nemen is het antwoord vrij eenduidig. Namelijk, nee.
  woensdag 12 mei 2021 @ 19:17:56 #81
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_199392372
Er zijn veel te veel partijen die er helemaal geen belang bij hebben om het conflict op te lossen, dus het antwoord lijkt me nee.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_199392456
als je nu ziet wat voor videotjes de bewoners aldaar maken .... gaat het voorlopig nog even oplaaien.

twitter
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 12 mei 2021 @ 20:05:36 #83
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199393338
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 18:44 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

t is maar hoe je het stelt, he..
de blokkades, die waren er niet als hamas niet elke keer als e boel open gaat, vele miljoenen aan bewapening zou besteden. miljoenen die ze ook zouden kunnen besteden aan welvaart in de gaza strook.
Maar de boel is nu niet open. Dus hoezo, iedere keer? Er is geen iedere keer, er is een permanente blokkade. Een blokkade waarmee Israël de Palestijnen in de Gazastrook eerder in de handen van Hamas drijft dan ze van ze af weet te drijven. Israël toont zich op geen enkele manier als een beter alternatief dan Hamas, dus waarom zouden de Palestijnen dat dan wel in ze moeten zien?
quote:
dat is het lachwekkendste van het gangbare anti israel riedeltje. israel doet van alles, en zonder reden, behalve om de palestijnen te onderdrukken.... terwijl vrijwel alles wat ze doen een reden heeft, en de oorzaak bij die palestijnen ligt. israel probeert al 70 jaar gewoon een joodse staat te zijn. de palestijnen hebben al die tijd de oorlog aan de gang gehouden.
Niemand zegt dit en deze stroman is dus ook onwaar. Israël probeert overigens wel meer dan enkel te zijn, zie bijvoorbeeld de nederzettingenpolitiek waardoor er actief land wordt geconfisqueerd dat in eerste instantie niet aan Israël toebehoorde. Dat is niet slechts zijn, dat is uitbreiden.
  woensdag 12 mei 2021 @ 20:11:27 #84
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199393466


Maar verder valt Netanyahu natuurlijk niets te verwijten en reageert ie slechts, behalve dus dat ie een haatzaaiend corrupt stuk vreten is. De tijd dat de basishouding van Israël nog zo was dat je het idee kon hebben dat ze richting een oplossing zouden gaan - ergens tot 2010 was dat nog wel het geval - is echt al een paar jaar achter ons. Als arabier ben je in Israël een tweederangsburger met intrinsiek minder rechten, zolang dat niet veranderd gaat het niet beter worden.
  woensdag 12 mei 2021 @ 20:22:35 #85
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_199393677
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 20:11 schreef VoMy het volgende:
[ afbeelding ]

Maar verder valt Netanyahu natuurlijk niets te verwijten en reageert ie slechts, behalve dus dat ie een haatzaaiend corrupt stuk vreten is. De tijd dat de basishouding van Israël nog zo was dat je het idee kon hebben dat ze richting een oplossing zouden gaan - ergens tot 2010 was dat nog wel het geval - is echt al een paar jaar achter ons. Als arabier ben je in Israël een tweederangsburger met intrinsiek minder rechten, zolang dat niet veranderd gaat het niet beter worden.
Je kunt het Netanyahu toch moeilijk verwijten dat hij zijn bevolking probeert te beschermen tegen groeperingen die uit zijn op de vernietiging van dat volk en de staat Israël, en de ganse tijd aanslagen aan het plegen zijn om dat doel te bereiken.

Dat het een corrupt stuk vreten is ben ik overigens wel met je eens.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_199393768
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 20:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je kunt het Netanyahu toch moeilijk verwijten dat hij zijn bevolking probeert te beschermen tegen groeperingen die uit zijn op de vernietiging van dat volk en de staat Israël, en de ganse tijd aanslagen aan het plegen zijn om dat doel te bereiken.

Dat het een corrupt stuk vreten is ben ik overigens wel met je eens.
Nee , dat kun je Netanyahu uiteraard niet verwijten. Wel kun je Netanyahu verwijten dat hij jarenlang politiek heeft gevoerd die ten koste is gegaan van de Palestijnen.
  woensdag 12 mei 2021 @ 20:29:23 #87
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_199393789
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 20:28 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nee , dat kun je Netanyahu uiteraard niet verwijten. Wel kun je Netanyahu verwijten dat hij jarenlang politiek heeft gevoerd die ten koste is gegaan van de Palestijnen.
Volgens mij is Netanyahu de MP van Israël, niet van Palestina. De Palestijnen kunnen beter eerst eens naar hun eigen leiders kijken, denk je niet?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_199393834
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 20:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Volgens mij is Netanyahu de MP van Israël, niet van Palestina. De Palestijnen kunnen beter eerst eens naar hun eigen leiders kijken, denk je niet?
Zo werkt een conflict niet, lieve schat. Nederzettingen hebben gevolgen voor de ontwikkelingen binnen die betwiste gebieden.
pi_199395676
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 19:02 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Die blokkades zijn er even goed op de Westoever, waar Hamas niet zit. En die Joodse staat kunnen ze prima zijn hoor, dat is het hele idee achter de tweestatenoplossing waar nog steeds het gros van de wereld achter staat. Maar om dat te laten werken moet er wel een levensvatbare Palestijnse staat kunnen bestaan, en die bouw je nogal lastig op uit een verzameling streng bewaakte enclaves omringd door ofwel Israël of Israëlische kolonisten.
je weet vast wel dat de blokkades op de westoever er ooit niet waren, en toen had israel elke week een terroristische aanslag, of meer. dat waren ze op gegeven moment zat.

en niet om het goed te praten hoor, maar israel heeft ooit gaza losgelaten. dat hielden ze ook bezet. alle nederzettingen ontruimd, daar was veel dwang voor nodig. en vertrokken, om gaza onafhankelijkheid te geven.
binnen een jaar had hamas de macht gegrepen en nu schieten ze non-stop raketten vanuit gaza naar israel, laten brandende balonnen op als de wind goed staat om israel af te branden.... kortom, als dat het vooruitzicht is voor en palestijnse staat op de westbank, nog meer grensgebied dat in feite heel israel kan bereiken... ik kan wel enigsinds begrijpen dat ze daar niet naar uitkijken. een palestijnse staat zal ook vele malen sterker en gevaalijker zijn dan het mini-gaza staatje.

je moet wle in gedachten houden, dat de palestijnen in grote meerderheid, helemaal niet voor een israel zijn. dat willen ze weg hebben, nu nog steeds. dat wordt ze ook constant ingepeperd door radicale propaganda in die gebieden.

en die enclaves, die hielden ze al decennia lang in stand, als politiek instrument. smerige politiek natuurlijk. het geeft de rechtse politiek de steun van de orthodoxen en fout-rechts. en het kan een belangrijk instrument zijn in onderhandelinen met de palestijnen. dan heeft israel wat op te geven als er een compromis moet komen.
  woensdag 12 mei 2021 @ 23:05:00 #90
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199396970
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 20:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je kunt het Netanyahu toch moeilijk verwijten dat hij zijn bevolking probeert te beschermen tegen groeperingen die uit zijn op de vernietiging van dat volk en de staat Israël, en de ganse tijd aanslagen aan het plegen zijn om dat doel te bereiken.

Dat het een corrupt stuk vreten is ben ik overigens wel met je eens.
Maar hij beschermt 'zijn volk' niet, hij valt simpelweg andere mensen aan met het doel om ze naar willekeur te doden. Die helemaal niet 'het doel hebbem om ze te vernietigen' maar gewoon ergens wonen waar ze niet weg kunnen en mogen door onder andere diezelfde Netanyahu. Hoe ongelofelijk nobel, bommen gooien op woonwijken. Geef die man een lintje.
  woensdag 12 mei 2021 @ 23:06:26 #91
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199397007
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 20:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Volgens mij is Netanyahu de MP van Israël, niet van Palestina. De Palestijnen kunnen beter eerst eens naar hun eigen leiders kijken, denk je niet?
De premier van Israël die het leger gebruikt om Palestijnen uit hun huizen te drijven zodat er kolonies gesticht kunnen worden. Maar hij staat er verder volledig buiten hoor.
  Moderator donderdag 13 mei 2021 @ 00:23:28 #92
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199398197
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 23:06 schreef VoMy het volgende:

[..]

De premier van Israël die het leger gebruikt om Palestijnen uit hun huizen te drijven zodat er kolonies gesticht kunnen worden. Maar hij staat er verder volledig buiten hoor.
Illegale kolonies en nederzettingen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_199399057
de strijdende partijen hebben het helemaal niet op mensenrechten. Ze gebruiken dat alleen voor de marketing.

In de kern zijn er de conservatieve gelovigen die de tempel van Salomon willen / moeten herbouwen zoals in de geschriften is voorgeschreven en de rotskoepel daarom willen slopen. En dan is er de groep die de rotskoepel uiteraard wil behouden. De huidige regering wil de condities voor het eerste graag forceren. Netanyahu zou daarmee een soort verlosser voor de grootste conservatieven kunnen worden.

Daar kun je misschien met een VN vredesmissie tussen gaan zitten maar support aan weerskanten moet je niet willen gaan geven. Een linksere Israelische regering kan tijdelijk op pauze drukken maar dan staat er altijd wel weer een rechtse proleet op.

Zou je de beide volkeren naar Australie laten vertrekken en het landoppervlak Israel in de zee laten zakken dan verdwijnt de hele motivatie om elkaar de hersens in te slaan.

[ Bericht 6% gewijzigd door Beathoven op 13-05-2021 07:47:20 ]
pi_199417740
Wij EU kan daar niet bij helpen dus het blijft doorgaan totdat de palasteinen zijn uitgeroeid. We zijn al politiek uitgespeeld als de Duitsers daar naartoe zouden gaan en een kant moeten kiezen.
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_199448623
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 22:09 schreef Remco2021 het volgende:
De Here Jezus komt terug als de Grote Koning en wel in Jeruzalem.
Als Hij terug komt dan zal Jeruzalem in grote oorlog zijn.
En we leven duidelijk in de staart van de Eindtijd. We zijn nu bijna 2000 jaar na de dood/opstanding van De Here Jezus.
Dus het gaat er flink uit de hand lopen en dit word dus pas opgelost als De Here Jezus terug keert.
Zacharia hoofdstuk 12-14 Ezechiel 38.

En als Jezus terug komt dan haalt Hij de 12 stammen terug want dat is het ware Israel. En die Palestijnen en het meeste volk van de Staat Israel die kunnen opzouten en plaats maken voor het Ware Israel.
Schuif die bijbel aub diep in je rectum en kop een klaagmuur, zo hard als je maar kan.
Bekken zullen schuimen
pi_199448645
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 22:36 schreef Remco2021 het volgende:

[..]

Als je het echt onderzoekt kom je er wel achter dat de bijbel klopt en dat God bestaat. Dieper nadenken en dan hoop ik dat De Here Jezus je gaat roepen met de geest. Velen zijn je al voor gegaan mijn beste....
Want jouw sprookje is de juiste van de 1000 sprookjes die er bestaan.

Je hebt weer een beurt nodig van je lokale priester kiddo.
Bekken zullen schuimen
pi_199449499
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:18 schreef theunderdog het volgende:
Golda Meir zei het al lang geleden:
"Als de Arabieren hun wapens neerleggen, zal er vrede zijn. Als Israël zijn wapens neerlegt, zal er geen Israël meer zijn.
Als beide hun wapens neerleggen dan gaat men aan Israelische zijde gewoon door met het claimen van land. Wat ga je daaraan doen?
  zondag 16 mei 2021 @ 16:03:07 #98
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_199452655
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 13:31 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Als beide hun wapens neerleggen dan gaat men aan Israelische zijde gewoon door met het claimen van land. Wat ga je daaraan doen?
de arabieren gaan ook gewoon door met herbewapenen en streven naar de vernietiging van israel.
pi_199452705
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 16:03 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

de arabieren gaan ook gewoon door met herbewapenen en streven naar de vernietiging van israel.
Blij dat je onderschrijft dat je aangehaalde briljante citaat geen enkele waarde heeft.
pi_199452993
Een twee staten oplossing is de enige juiste uiteraard. Maar ja, dankzij ideologische en religieuze terreur is dat schijnbaar niet mogelijk.

Vooral de VS is een probleem. Daar heb je aan de ene kant extremistische christenen en aan de andere kant extreem-links en moslimgroeperingen. Het probleem is dat die twee kanten het grotendeels eens zijn: ze willen allebei oorlog en ze vinden allebei dat Jerusalem bij één volk hoort.
pi_199454067
zie een pagina 'diversetravel' op intagram voorbijlomen. Locatie: Tel Aviv.

Beelden van overvliegende raketten met het onderschrift. 'How the Iron Dome works'

Hartstikke veilig daar

iedereen meteen ff boeken.
pi_199456270
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 19:23 schreef spectrumanalyser het volgende:
als je nu ziet wat voor videotjes de bewoners aldaar maken .... gaat het voorlopig nog even oplaaien.

[ twitter ]
Mooie bommen. Hebben ze die zelf gebouwd in de strip of gekregen/gekocht van een Iran?
.
pi_199456380
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 13:31 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Als beide hun wapens neerleggen dan gaat men aan Israelische zijde gewoon door met het claimen van land. Wat ga je daaraan doen?
Ik? vrij weinig. Wat de internationale gemeenschap daar aan wil doen hangt af van belangen. Vooralsnog valt er weinig te halen bij de Palestijnen. Dus Israel kan zijn gang gaan met nederzettingen.
  zondag 16 mei 2021 @ 19:36:15 #104
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_199456941
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 16:05 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Blij dat je onderschrijft dat je aangehaalde briljante citaat geen enkele waarde heeft.
ik verwacht niet dat israel voor de vrede zorgt en daarbij zn lot overleverd, inderdaad.
  zondag 16 mei 2021 @ 19:38:20 #105
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_199456990
quote:
1s.gif Op zondag 16 mei 2021 19:08 schreef Fer het volgende:

[..]

Mooie bommen. Hebben ze die zelf gebouwd in de strip of gekregen/gekocht van een Iran?
beide, maar grootste deel maken ze zelf. daarom gaan ook zoveel lanceringen mis.
pi_199458252
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 19:36 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ik verwacht niet dat israel voor de vrede zorgt en daarbij zn lot overleverd, inderdaad.
De meest conservatieve zionisten zien een hevige escalatie als een verhoord gebed met Netanyahu als verlosser. Die komen al klaar bij zijn woorden dat het slechts het begin was.

Men staat al tijden te bidden bij die muur en in de startblokken om die tempel te herbouwen als die rotskoepel er eerst af kan.

pi_199458264
Jup. Jeruzalem compleet asfalteren.
"Pools are perfect for holding water"
pi_199458365
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 20:41 schreef probeer het volgende:
Jup. Jeruzalem compleet asfalteren.
Optie.

Er kan simpelweg geen serieus plan voor vrede bestaan als er een religieus doel is rondom 2 bouwwerken bij twee groepen.

Daarbij heeft Netanyahu nu de keus tussen vervolging of een halve heilige voor z'n meest orthodoxe achterban te worden.

Die haalt er nog wel wat tankers met olie bij voor op 't vuur.
pi_199458617
quote:
1s.gif Op zondag 16 mei 2021 20:48 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Optie.

Er kan simpelweg geen serieus plan voor vrede bestaan als er een religieus doel is rondom 2 bouwwerken bij twee groepen.

Daarbij heeft Netanyahu nu de keus tussen vervolging of een halve heilige voor z'n meest orthodoxe achterban te worden.

Die haalt er nog wel wat tankers met olie bij voor op 't vuur.
Na overpeinzing ... hoewel ik het nog steeds een vrij aardig plan vind om heel Jeruzalem en omstreken met de grond gelijk te maken (natuurlijk eerst iedereen evacueren, maar dan geheel plat bombarderen), denk ik dat ze er daarna nog steeds om zullen vechten.

Heel eerlijk? Inmiddels zijn ze al zo lang bezig en doen ze elkaar over en weer zulke verschrikkelijke dingen aan, dat ik bij beide partijen denk 'tsja, je hebt het er zelf naar gemaakt' en empathisch een beetje afhaak.

Mijn houding komt dan ook het meest overeen met 'ze zoeken het maar lekker zelf uit, geen moeite meer aan verspillen'.
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 17 mei 2021 @ 02:36:17 #110
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_199461734
quote:
1s.gif Op zondag 16 mei 2021 20:39 schreef Beathoven het volgende:

[..]

De meest conservatieve zionisten zien een hevige escalatie als een verhoord gebed met Netanyahu als verlosser. Die komen al klaar bij zijn woorden dat het slechts het begin was.

Men staat al tijden te bidden bij die muur en in de startblokken om die tempel te herbouwen als die rotskoepel er eerst af kan.

[ afbeelding ]
dat soort conservatieven hebben niet heel veel invloed op beleid. hij houdt ze zoet met de nederzettingen niet te ontruimen.
netanyahu's politiek is vooral een van zelfbehoud. balanceren tussen de partijen die hij nodig heeft, en verder gebeurt er eigenlijk niets. niet richting vrede en ook niet richting alles annexeren. zijn ding is israel veilig houden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')