abonnement Unibet Coolblue
  maandag 10 mei 2021 @ 19:36:24 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_199362530
CDA-achterban wil Omtzigt behouden, maar sluit regeren met Rutte niet uit

Allen,

Diverse Randstedelijke economisch gerelateerde contacten *), rijksambtenaren in hogere rangen en andere topfunctionarissen *), waren het eind vorige week tijdens de vrijdagmiddagborrel :9~ :Y) :9 over één ding unaniem eens: namelijk het vertrouwen dat Rutte IV er koste wat het kost zal gaan komen. :7~

Hoewel de politieke lucht intussen al wat meer geklaard is *) 'rommelt en borrelt' het allemaal nog enigszins, maar compromissen kwamen alras naderbij. B:)B Achter de coulissen ziet men het licht aan het eind van de Haagse politieke tunnel al schijnen, wat intussen ook geldt voor alle positieve ontwikkelingen omtrent corona voor u en de rest van onze :Y) medemensen in NL. *)
In de hogere Haerlemsche kringen maar eveneens binnen dito andere prima samenwerkende bewegingen waaronder financiële megaorganisaties zich ook scharen *), waar men ook allang is ingeënt en bij tijd en wijle gaarne coronavrij 'n vorkje prikt :Y) of een speciaal voorjaarsbiertje van o.a. Jopen drinkt :) B:)B en niet zelden 'n heerlijk wijntje proeft van een bepaald waardig jaartal :9, is men vol verwachting over alle ontwikkelingen omtrent een nieuw te vormen coalitie. *)

Ik citeer alvast deze alinea's:

Het is te makkelijk om alles alleen aan Rutte toe te schrijven, zegt de Rotterdamse fractievoorzitter Christine Eskes. Er is volgens haar een breder probleem, de poppetjes allemaal vervangen gaat dat niet oplossen.

Wat dat betreft is het spannend waar Rutte vanavond mee komt, zegt Ron Dreijer uit Haarlem. "Vertrouwen terugwinnen is veel moeilijker dan vertrouwen verliezen. Het zal zeker tijd nodig hebben."


Enfin, het naadje van de kous weet men zelfs nog niet in Haarlem *) en Amsterdam Zuid maar woensdag wordt het spannend. Vast staat wel dat wij niet de enige zullen zijn die straks Mark Rutte veel succes kunnen wensen met zijn 4e termijn als premier, en straks wellicht in goede samenwerking met onder anderen :s) :s) :s) Sigrid Kaag :* (D66) en Wopke Hoekstra (CDA). Welnu, heden ten dage zijn er zelfs al gunstige ontwikkelingen te melden die uitkeringsgerechtigden en derden van andersoortig pluimage aangaan oO< in de samenleving. *)

Hoewel het maken van fouten menselijk is, geschiedt alles omtrent landbeleid uiteraard geheel in landsbelang inzake voorspoed, welzijn en alsmaar groeiende welvaart voor allen straks na corona, kan ik u alvast vanuit hier met passend enthousiasme vertellen. :7~

ANP

Goed mensen, tot zover de OP. Ik wens u nog 'n mooie avond, geniet ervan!

Scjvb

====

quote:
VANDAAG, 17:14

Het CDA moet er alles aan doen om Pieter Omtzigt bij de partij te houden, maar moet regeren met Rutte ook niet uitsluiten. Dat zegt een deel van de achterban in een rondgang van de NOS langs tientallen afdelingen. De NOS sprak CDA-fractievoorzitters in het hele land: van Ameland tot Heerlen, van Groningen tot Vlissingen.

De meesten zeggen de brandbrief van twee weken geleden, waarin 20 afdelingen schreven dat het CDA niet meer met Rutte moet gaan regeren, niet te hebben ondertekend.

De lokale CDA-politici vinden dat er fors moet worden ingezet op herstel van vertrouwen. De politieke crisis rond VVD-leider Rutte heeft ook zijn weerslag op het CDA.

Haagse bronnen bevestigen dat de partijtop aan een oplossing werkt en "goede" gesprekken met Omtzigt heeft gevoerd. De gesprekken gaan deze week verder want een oplossing is er nog niet.

Volgens politiek verslaggever Ron Fresen blijft het dus nog wel even spannend en onrustig. "Het is
bijzonder dat één kamerlid zo'n grote invloed heeft op de formatie. Maar de partijtop weet ook dat als
puntje bij paaltje komt er een keus gemaakt moet worden. Ze proberen uit alle macht verdeeldheid
over wel of niet met Rutte en voor of tegen Omtzigt te voorkomen. De houding richting Omtzigt is ook
dat niemand groter is dan het CDA", aldus Fresen.


Onduidelijk is nog wat Omtzigt doet. Een ingewijde denkt dat Omtzigt "zijn verantwoordelijkheid kent en het CDA niet zal willen opbreken." De top van het CDA vreest daar wel voor als Omtzigt zou vertrekken of dat doet als het CDA met Rutte in zee gaat.

Buitencategorie

Omtzigt zit al enige tijd ziek thuis. Bij zijn installatie als Kamerlid sprak hij fel over de "functie elders" die voor hem gesuggereerd is. Omtzigt hekelde het belemmeren van zijn functioneren. "Er is vier jaar lang tegen mij gelogen."

Die pijn voelen velen met hem mee. De nummer twee van het CDA wordt bij veel afdelingen enorm gewaardeerd om zijn vasthoudende en goede werk, en velen hopen dat hij bij het CDA blijft. Een publiek gebaar van de partij zou niet misstaan.

"Hij is van de buitencategorie" zegt de Hoornse fractievoorzitter Dick Bennis. "Je zou het liefst meer Omtzigts in de Kamer hebben", zegt de Rotterdamse fractievoorzitter Christine Eskes. "Het doet wel pijn hoe met iemand is omgegaan die zo is opgekomen voor tienduizenden mensen", zegt de Leidse fractievoorzitter Joost Bleijie. Hij kan nog boos worden als hij aan de woorden "functie elders" en "sensibiliseren" denkt. Het beeld dat uit de beruchte notulen kwam noemt Bleijie ronduit "onthutsend". Wat hem betreft moet de partij zich dan ook nog eens heel goed afvragen of je met dezelfde mensen opnieuw in zee wil gaan. Zelf twijfelt hij maar "het is uiteindelijk aan de landelijke fractie".

Dat benadrukken alle fractieleiders: uiteindelijk heeft de fractie in de Kamer het mandaat.

Met wie sprak de NOS voor dit verhaal?
De NOS sprak CDA-fractievoorzitters door het hele land heen, van Ameland tot Heerlen, van
Groningen tot Vlissingen. Er waren gesprekken met fractievoorzitters uit grote steden als Rotterdam
en Den-Haag, maar ook uit middelgrote steden en kleine afdelingen.

70 afdelingen werden benaderd, 45 afdelingen reageerden. Een meerderheid hiervan (41) gaf aan
de brandbrief niet te hebben willen ondertekenen. Een deel (25) gaf aan dat het CDA bij de formatie
op voorhand regeren met Rutte niet moet uitsluiten.


Het is te makkelijk om alles alleen aan Rutte toe te schrijven, zegt de Rotterdamse fractievoorzitter Christine Eskes. Er is volgens haar een breder probleem, de poppetjes allemaal vervangen gaat dat niet oplossen. "In de politiek is het niet altijd even fraai, daar moet je eerlijk over zijn, maar we moeten ook door."

"Zo'n afrekencultuur heeft geen zin", meent Eskes. "We hebben zelf ook tien jaar mee geregeerd, we zijn medeverantwoordelijk", zegt de Hilversumse fractievoorzitter Olaf Streutker.

Meer afdelingen brengen dit naar voren. De bestuurscultuur veranderen, dat moet je met zijn allen doen, is het idee. Rutte heeft aangegeven door te willen en dingen anders te gaan doen. Iedereen is benieuwd naar wat hij daar over gaat zeggen.

Fractieleider De Jong van Ameland vindt dat ook Hoekstra nog wel wat uit te leggen heeft. Volgens hem zal in het landsbelang "iedereen over zijn schaduw heen moeten stappen".

Veel fractievoorzitters wijzen op de problemen waar het land mee kampt, zoals de coronacrisis, de gezondheidscrisis, de economie, de woonproblemen en het klimaat. Het CDA moet daar niet voor weglopen, vinden de meesten. "We weten allemaal dat je meer kunt realiseren als je mee regeert" zegt Erik-Jan Kreuze uit Hoogeveen.

En vergeet ook de leiderscapaciteiten van Rutte niet, zegt Dick Bennis uit Hoorn. " Laten we eerlijk zijn, weinig anderen hebben die kwaliteiten. De man heeft fouten gemaakt en zal zichzelf hoop ik nog wel tien keer in de spiegel aankijken, maar uiteindelijk, vertel mij maar wie ons internationaal zo goed vertegenwoordigt en ons door de crisis leidt? Ik zie voorlopig geen ander."

Wat dat betreft is het spannend waar Rutte vanavond mee komt, zegt Ron Dreijer uit Haarlem. "Vertrouwen terugwinnen is veel moeilijker dan vertrouwen verliezen. Het zal zeker tijd nodig hebben."

"Sterk CDA geluid'

Mocht het CDA weer mee gaan doen met een nieuw kabinet dan moet de partij "flink inzetten" op en vechten voor de idealen. En er moet echt iets te halen zijn, benadrukt de achterban.

Wat dat betreft zijn afdelingen blij met de evaluatie van de verkiezingsnederlaag die onder leiding van Liesbeth Spies en Ank Bijlveld is begonnen.

Vanuit steden als Leiden, Rotterdam en Den Haag klinkt een pleidooi om als CDA de problemen in grote steden meer voor het voetlicht te brengen. Ook het soms wat "stoffige imago" kan beter, denkt de Haagse fractievoorzitter Partiman. "De stedeling denkt dat het CDA geen partij voor hem of haar is maar dat kunnen en moeten we juist wel zijn". Wat D66 met het Onderwijs deed zou het CDA met de zorg moeten doen, denkt Partiman: omarmen als thema.

Politiek verslaggever Ron Fresen: "Het antwoord op de vraag wat er in een nieuw kabinet door het
CDA bereikt kan worden is doorslaggevend. Zeker deze week wordt het spannend omdat woensdag
het Kamerdebat over de formatie is. Daarna moeten er nieuwe stappen worden gezet. Ook daarom
zijn alle ogen gericht op het interview vanavond met Mark Rutte bij Nieuwsuur."


De Rotterdamse Christine Eskes wil Wopke Hoekstra bij de formatie nog wel een boodschap meegegeven. Die zegt dat het gezien de verkiezingsuitslag nu niet aan het CDA is, en heeft het over "pas op de plaats" maken. "Dat is allemaal begrijpelijk. Maar we hebben ook snel een missionair kabinet nodig. Ik zou zeggen, niet een te lange pas op de plaats, Wopke. Blijf niet te lang hangen in die bescheidenheid."

© https://nos.nl/artikel/23(...)n-met-rutte-niet-uit
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_199362775
Nieuwsbericht NOS eerder al gelezen. :s) :s) :s) U heeft er weer een mooi commentaar op gegeven. ^O^ *)

Insgelijks wat betreft de toewensing van de mooie avond. :7 :Y)
  maandag 10 mei 2021 @ 20:05:06 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_199362996
Natuurlijk sluit het plucheplakkende CDA dat niet uit. Die katholieken doen alles om de macht te houden, zelfs regeren met Rutte. Ze accepteerden tenslotte ook een stel proto fascisten als gedoogpartner onder Balkenende.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  maandag 10 mei 2021 @ 20:49:33 #4
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_199363733
quote:
88s.gif Op maandag 10 mei 2021 19:51 schreef Socios het volgende:
Nieuwsbericht NOS eerder al gelezen. :s) :s) :s) U heeft er weer een mooi commentaar op gegeven. ^O^ *)

Insgelijks wat betreft de toewensing van de mooie avond. :7 :Y)
Dat is aardig van u.

Onze avond is sowieso al goed. Waar het om gaat is dat wij hopen en ervan uitgaan dat velen - waaronder uiteraard ook u - deze Haagse ontwikkelingen naar tevredenheid en in goed vertrouwen blijven volgen.

Herstel is ophanden, en er is best veel om naar uit te kijken. Dat geldt dan ook voor alle kommer en kwel en zorgen door de corona pandemie wanneer die op redelijke termijn door massale inentingen ten einde loopt.

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_199363886
Waarschijnlijk gaat rutte vanavond komen met een corona routekaart. Ik verwacht weinig op persoonlijk vlak.


Hij gaat echt niet vertellen hoe slecht hij het heeft gedaan, er zit een konijn in de hoge hoed.

[ Bericht 37% gewijzigd door TjjWester op 10-05-2021 21:03:13 ]
speak only if it improves the silence.
pi_199365420
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Natuurlijk sluit het plucheplakkende CDA dat niet uit. Die katholieken doen alles om de macht te houden, zelfs regeren met Rutte. Ze accepteerden tenslotte ook een stel proto fascisten als gedoogpartner onder Balkenende.
Ik wist niet dat Balkenende katholiek was en dat de CU, SGP en LPF in 2006 protofascisten waren (bij mijn weten waren de eerste (protos = eerste) fascisten in de politiek in Italië actief in de jaren 1920, maar ik kan mij vergissen).
pi_199365688
Heerlijke OP weer amice
  dinsdag 11 mei 2021 @ 08:10:46 #8
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_199367723
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 22:10 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]

Ik wist niet dat Balkenende katholiek was en dat de CU, SGP en LPF in 2006 protofascisten waren (bij mijn weten waren de eerste (protos = eerste) fascisten in de politiek in Italië actief in de jaren 1920, maar ik kan mij vergissen).
Vediep je eens in de zogenaamde bloedgroepen binnen het CDA. De aloude KVP heeft nog steeds de meeste macht binnen die partij.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  dinsdag 11 mei 2021 @ 09:09:45 #9
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_199368134
Zit het CDA niet in een eeuwigdurende spagaat? :')
pi_199368277
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 08:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Vediep je eens in de zogenaamde bloedgroepen binnen het CDA. De aloude KVP heeft nog steeds de meeste macht binnen die partij.
Hoekstra, De Jonge, Klink, Balkenende, Donner, Bleker, Van Bijsterveldt. Stuk voor stuk figuren met veel macht in de partij en geen KVP-achtergrond. En om Mona Keijzer nu invloedrijk te noemen...
  dinsdag 11 mei 2021 @ 10:38:05 #11
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_199369234
Omtzig zou naar de SP kunnen gaan. Daar kan hij ongestoord z'n werk doen.
pi_199369397
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 10:38 schreef the-eye het volgende:
Omtzig zou naar de SP kunnen gaan. Daar kan hij ongestoord z'n werk doen.
Rutte zou ook voor een 'functie elders' kunnen kiezen. Dan is het probleem ook opgelost.
pi_199369629
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 10:38 schreef the-eye het volgende:
Omtzig zou naar de SP kunnen gaan. Daar kan hij ongestoord z'n werk doen.
en de helft van zijn salaris kwijt :P :P :P
speak only if it improves the silence.
pi_199379910
quote:
3s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 11:06 schreef TjjWester het volgende:

[..]

en de helft van zijn salaris kwijt :P :P :P
En heel wat plannen waar ook Omtzigt niet achter staat. Hij is namelijk niet een type om met spandoeken tussen de boze pakjesbezorgers te gaan staan.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 12:50:17 #15
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_199610709
’Speculaties over mij gaven niet bepaald rust’

CDA-Kamerlid Omtzigt laat zich komende vier maanden vervangen

Pieter Omtzigt doet de komende maanden een stapje terug. Hij laat zich de komende 16 weken vervangen in de Tweede Kamer. Het lukt het CDA-Kamerlid, die al langer oververmoeid thuiszit, naar eigen zeggen niet goed om rust te nemen.

„Het herstel vergt helaas wat langer dan ik zelf hoopte”, meldt Omtzigt op Twitter. „Hoewel ik aangegeven had om echt rust nodig te hebben, lukt dat niet.” Het populaire CDA-Kamerlid, dat al langer oververmoeid thuis zit, refereert daarbij ook aan de vele debatten en formatiespeculaties die ook over hem gingen.

https://www.telegraaf.nl/(...)er-maanden-vervangen

-O-
pi_199611249
Gaat ie toch mooi de trein missen. Jammer joh.
  woensdag 26 mei 2021 @ 01:41:14 #17
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_199621769
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 13:22 schreef Harmankardon het volgende:
Gaat ie toch mooi de trein missen. Jammer joh.
Ach.... hoe lang zal het goed gaan met een trein die bij vertrek al met twee wielen naast de rails staat?
  woensdag 26 mei 2021 @ 02:05:21 #18
117098 Hathor
Effe niet
pi_199621825
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 08:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Vediep je eens in de zogenaamde bloedgroepen binnen het CDA. De aloude KVP heeft nog steeds de meeste macht binnen die partij.
jij bent echt een lachwekend mannetje.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  woensdag 26 mei 2021 @ 02:08:15 #19
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_199621826
Vertrouwen in Hoekstra laag

Een andere CDA'er betwijfelt of Hoekstra het in zich heeft om deze crisis te bestrijden: "Geleidelijk aan zie ik die partij scheuren en Wopke lijkt niet de leider die dat kan helen." Het vertrouwen van CDA-kiezers in Hoekstra is op dit moment ook relatief laag.

70 procent, weliswaar een meerderheid, staat nog achter hem als partijleider, maar dat cijfer is stukken lager dan dat van andere leiders. Zo heeft 96 procent van de VVD-kiezers vertrouwen in Mark Rutte, steunt 91 procent van de D66-kiezers Kaag en heeft Wilders 97 procent van zijn kiezers nog achter zich

https://eenvandaag.avrotr(...)stie-pieter-omtzigt/

Dit helpt ook lekker mee :')
  woensdag 26 mei 2021 @ 06:38:48 #20
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_199622018
quote:
"Zo'n afrekencultuur heeft geen zin", meent Eskes. "We hebben zelf ook tien jaar mee geregeerd, we zijn medeverantwoordelijk", zegt de Hilversumse fractievoorzitter Olaf Streutker.
Het ontbreken van een afrekencultuur is een van de grote problemen; de ambtenarij schuift verantwoordelijkheden af en is continu bezig met het reden van het eigen hachje. Ze komen er allemaal mee weg.
Idem voor de politiek. Heeft iemand maar ook enigszins de indruk dat het kabinet demissionair is?

De tweede zin is toch best pijnlijk. Je kunt het zo interpreteren dat ze liever geen voorbeeld willen stellen; straks zijn ze zelf misschien ook wel aan de beurt.

Nee, laat die afrekencultuur maar komen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_199622059
quote:
de ambtenarij schuift verantwoordelijkheden af
Dat is hoe het spel is bedacht. Niet persé moedwilligheid van ambtenaren. Hoewel niets menselijks ook hen vreemd is. Zowat iedere kat in het nauw maakt gekke sprongen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-05-2021 06:54:31 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')