abonnement Unibet Coolblue
pi_199362442
quote:
Huisartsen en instellingen die vaccins over hebben, kunnen dat doorgeven op prullenbakvaccin.nl, een website die vandaag live is gegaan. Mensen die graag gevaccineerd willen worden maar nog niet aan de beurt zijn, kunnen zo toch alvast geholpen worden. Ook hoeven huisartsen geen vaccins weg te gooien, stellen de initiatiefnemers. Het gaat overigens om zeer beperkte aantallen, van vaccins die overblijven als een flesje is aangebroken.

Op de website staat een speciale kaart waarop mensen binnen een straal van 20 kilometer van hun woonplaats kunnen zoeken naar een beschikbaar vaccin. Vervolgens toont de site de contactgegevens van de huisartsenpraktijk of instelling waar ze terecht kunnen.

De website is een initiatief van artsen die het niet kunnen verdragen dat er vaccins worden weggegooid. "Een week of wat geleden postte huisarts Marco Blanker dat hij vaccins in de prullenbak moest mikken", schrijft Marlies Schijven, chirurg in het Amsterdam UMC, op sociale media. "Heel veel mensen gaven aan dat verschrikkelijk te vinden." Samen met huisarts in opleiding Bernard Leenstra en softwareontwikkelaar Anees Saban zetten ze in een weekend de website prullenbakvaccin.nl op.

"Als ik hierdoor straks geen vaccins meer weg hoef te gooien, zou dat geweldig zijn", zegt Leenstra tegen de NOS. "Ik heb doodzieke mensen gezien hier en het doet gewoon pijn als je vaccins weg moet flikkeren." Het initiatief wordt positief ontvangen op sociale media. Leenstra: "Ik ben daar ontzettend blij mee, tussen de spreekuren door zie ik de positieve reacties uit de klauwen lopen."
Restvaccins

Voor restvaccins zijn wel richtlijnen opgesteld maar die zijn niet altijd even duidelijk geweest. GGD's en huisartsenpraktijken trokken daar de afgelopen maanden hun eigen conclusies uit, al dan niet volgens de richtlijnen. "Die richtlijnen zijn nu tenminste iets duidelijker", zegt Leenstra. "Over het AstraZeneca-vaccin zegt de KNMG nu dat het aan 60-minners mag worden gegeven onder de strikte voorwaarde dat het spillage betreft en iemand er na goede voorlichting bewust voor kiest."

Dat zou volgens Leenstra een vanzelfsprekendheid moeten zijn. "Ik vind het belachelijk om 60-minners dat vaccin te weigeren. Het is juist mijn vak om goede voorlichting te geven over de overigens uiterst zeldzame bijwerkingen. Al die onduidelijkheid en onrust had niet gehoeven."

Op de eerste dag dat de site in de lucht is, staan er nog maar enkele huisartsenpraktijken op de kaart. "Verwacht niet dat er nu meteen al heel veel vaccins zijn op de eerste dag", zegt chirurg Schijven in haar post. "Maar we verwachten dat er heel snel veel huisartsen zullen meedoen, want het mág gewoon. En dan verdwijnen er dus zo min mogelijk goede vaccins in de prullenbak."
Ministerie: 'Geen verstandig idee'

"Dit idee lijkt sympathiek, maar het is geen verstandig idee", zegt het ministerie van Volksgezondheid over het initiatief. "De vaccins zijn van het RIVM, zij bepalen de verdeling. Dit is niet aan anderen." Artsen die vaccins over hebben kunnen dat via 'vaccinatiemakelaars' van het RIVM laten herverdelen. "RIVM-makelaars volgen de landelijke strategie: de meest kwetsbaren en ouderen eerst. Dit initiatief doet dat niet." Het ministerie wijst er verder op dat er maar weinig vaccins overblijven en dat er nog steeds schaarste is.

Dit initiatief is niet voor die groep kwetsbaren bedoeld", reageert Marco Blanker, een van de initiatiefnemers. "We maken restjes op, die zijn er altijd en die kunnen niet naar de groep die door het minsterie genoemd worden. Wat wij doen conflicteert niet, maar steunt juist het beleid van het ministerie. In die zin dat we willen voorkomen dat er ook maar één spuit wordt weggegooid. Dus wij gaan ermee door."
https://nos.nl/artikel/23(...)erspilling-tegengaan

De reactie van het ministerie is toch wel de hele crisis in het klein. De regeltjes zeggen dat het zo moet en je moet vooral geen eigen initiatief nemen. Regeltjes volgen is tenslotte belangrijker dan doden voorkomen!
pi_199362852
Het moet immers wel zorgvuldig gebeuren.
Anders raken we het overzicht en de controle kwijt.
Noem het dan trouwens last minute vaccin ofzo ipv prullenbakvaccin.
pi_199362914
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 19:56 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Het moet immers wel zorgvuldig gebeuren.
Anders raken we het overzicht en de controle kwijt.
Noem het dan trouwens last minute vaccin ofzo ipv prullenbakvaccin.
De GGD heeft zelf al geen overzicht en controle.
pi_199362980
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 19:56 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Het moet immers wel zorgvuldig gebeuren.
Anders raken we het overzicht en de controle kwijt.
Noem het dan trouwens last minute vaccin ofzo ipv prullenbakvaccin.
Huisartsen kunnen niet zorgvuldig een prik zetten ja? Het is te idioot voor woorden dat het ministerie dit zelf niet heeft opgezet. We gooien vaccinaties in de prullenbak terwijl we klagen over te weinig aanbod. Dat is gewoon misdadig en gestoord.
  Moderator maandag 10 mei 2021 @ 20:07:23 #5
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199363036
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 19:29 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

https://nos.nl/artikel/23(...)erspilling-tegengaan

De reactie van het ministerie is toch wel de hele crisis in het klein. De regeltjes zeggen dat het zo moet en je moet vooral geen eigen initiatief nemen. Regeltjes volgen is tenslotte belangrijker dan doden voorkomen!
In dit geval lijken de regeltjes anders wel beter geregeld dan dit initiatief.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator maandag 10 mei 2021 @ 20:08:00 #6
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199363046
quote:
1s.gif Op maandag 10 mei 2021 19:59 schreef Fugue het volgende:

[..]

De GGD heeft zelf al geen overzicht en controle.
De GGD is dan ook niet degene die de controle over de uitgifte van vaccins heeft :P
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator maandag 10 mei 2021 @ 20:08:49 #7
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199363064
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:04 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Huisartsen kunnen niet zorgvuldig een prik zetten ja? Het is te idioot voor woorden dat het ministerie dit zelf niet heeft opgezet. We gooien vaccinaties in de prullenbak terwijl we klagen over te weinig aanbod. Dat is gewoon misdadig en gestoord.
Mischien moet je dan even verder lezen, dit is wel opgezet, het RIVM heeft vaccin makelaars die de huisartsen kunnen bellen en die de vaccins hervedelen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_199363124
Hoe anders was het geregeld met de Mexicaanse griep.
Geen gezeik, iedereen binnen no-time gevaccineerd, geen teststraten, geen media-geile minister
Vroegâh was alles betâh
  Moderator maandag 10 mei 2021 @ 20:13:12 #9
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199363158
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:11 schreef apenoot het volgende:
Hoe anders was het geregeld met de Mexicaanse griep.
Geen gezeik, iedereen binnen no-time gevaccineerd, geen teststraten, geen media-geile minister
Vroegâh was alles betâh
Je bedoelt dat half miljoen vaccinaties wat er toen gezet zijn? Want dat was alles, he?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator maandag 10 mei 2021 @ 20:17:13 #10
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_199363247
Hoe zou dat werken met de tweede prik, als het niet om een Jansenvaccin gaat? Wordt daar ook automagisch een afspraak voor gemaakt, anders kan het wel een administratief zooitje worden als er straks weet ik het hoeveel mensen half gevaccineerd zijn
pi_199363316
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:13 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Je bedoelt dat half miljoen vaccinaties wat er toen gezet zijn? Want dat was alles, he?
Onzin.
In 6 weken tijd werden miljoenen Nederlanders gevaccineerd.
(bron)
quote:
Binnen twee maanden hadden we alles klaar en toen de vaccins binnen waren, konden de huisartsen de volgende dag meteen beginnen met vaccineren." In zes weken tijd werden miljoenen Nederlanders ingeënt.
pi_199363446
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:11 schreef apenoot het volgende:
Hoe anders was het geregeld met de Mexicaanse griep.
Geen gezeik, iedereen binnen no-time gevaccineerd, geen teststraten, geen media-geile minister
Vroegâh was alles betâh
Het is nu vooral een probleem van een tekort aan vaccins. De komende weken komen er steeds meer vaccins beschikbaar.
Als de vaccins er zijn, kunnen we prima 2,5 miljoen prikken per week aan. (wat vanaf juni ook het plan is)
pi_199363709
In de prullenbak liggen ze goed!
Cindy De Vuyst
  maandag 10 mei 2021 @ 20:53:54 #14
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_199363814
Alleen als ik 35% korting krijg.
Appletje-Ez houdt van soep
Shine sight on the eternal darkness of the shadow people!
pi_199364692
quote:
1s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:53 schreef Fcu030 het volgende:
Alleen als ik 35% korting krijg.
Ze zouden beter geld toegeven!
Gratis proefpersoon zijn :')
Cindy De Vuyst
  maandag 10 mei 2021 @ 21:39:48 #16
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_199364752
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 21:37 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Ze zouden beter geld toegeven!
Gratis proefpersoon zijn :')
Om daarvoor in aanmerking te komen moet je achterbaks zijn en de bewijslast kunnen dragen.
Appletje-Ez houdt van soep
Shine sight on the eternal darkness of the shadow people!
pi_199364781
quote:
1s.gif Op maandag 10 mei 2021 21:39 schreef Fcu030 het volgende:

[..]

Om daarvoor in aanmerking te komen moet je achterbaks zijn en de bewijslast kunnen dragen.
Om een vaccin te krijgen moet je dom en naief zijn :')
Cindy De Vuyst
  maandag 10 mei 2021 @ 21:43:04 #18
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_199364810
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 21:40 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Om een vaccin te krijgen moet je dom en naief zijn :')
Volgens mij gewoon heel oud of werkzaam in de zorg, maar ik kan er naast zitten.
Appletje-Ez houdt van soep
Shine sight on the eternal darkness of the shadow people!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 10 mei 2021 @ 21:51:43 #19
269689 crew  Viv
pi_199364985
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:08 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Mischien moet je dan even verder lezen, dit is wel opgezet, het RIVM heeft vaccin makelaars die de huisartsen kunnen bellen en die de vaccins hervedelen.
Nee, die vaccinmakelaars komen echt niet de laatste druppels uit een ampul ophalen. ;)

Want daar gaat het hier om, de ampul die al open is en aan het einde van de dag weggegooid moet worden. Uit de reactie van VWS blijkt dus dat ze zich niet in dit initiatief verdiept hebben en het wel meteen afwijzen. :N

quote:
1s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:17 schreef noodgang het volgende:
Hoe zou dat werken met de tweede prik, als het niet om een Jansenvaccin gaat? Wordt daar ook automagisch een afspraak voor gemaakt, anders kan het wel een administratief zooitje worden als er straks weet ik het hoeveel mensen half gevaccineerd zijn
Op die site staat dat je van tevoren niet kan zien met welk merk je gevaccineerd zal worden. Maar dat zou mij ook kunnen weerhouden. Prima om nu een Pfizer of AstraZeneca te halen, maar dan moet ik vervolgens wel het geluk hebben dat ik binnen de daarvoor geldende termijn opnieuw een Pfizer dan wel AstraZeneca kan ritselen. :{
pi_199366079
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:08 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Mischien moet je dan even verder lezen, dit is wel opgezet, het RIVM heeft vaccin makelaars die de huisartsen kunnen bellen en die de vaccins hervedelen.
Misschien moet jij even wat verder lezen. Die makelaars willen dichte flacons hebben. Huisarten vullen voor het prikken start al de spuiten zodat het prikken een beetje efficiënt kan. Als er dan onverwacht veel mensen wegblijven hou je prikken over die die makelaars niet willen hebben en de prullenbak ingaan.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 10 mei 2021 @ 22:59:18 #21
408813 crew  trein2000
pi_199366100
Hé een goed idee.
Laat me raden, Hugo is tegen?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_199366854
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 22:59 schreef trein2000 het volgende:
Hé een goed idee.
Laat me raden, Hugo is tegen?
Jep, al ligt dat wel precies in lijn met hoe de overheid het afgelopen decennium heeft gefunctioneerd. Men wil wel erg graag een participatiesamenleving met private initiatieven maar zodra die er komen worden ze stuk gereguleerd.
pi_199367971
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 19:56 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Het moet immers wel zorgvuldig gebeuren.
Anders raken we het overzicht en de controle kwijt.

Noem het dan trouwens last minute vaccin ofzo ipv prullenbakvaccin.
Daar ben ik het mee eens maar het punt is dat ondanks dat we als laatste begonnen het nog steeds alles behalve zorgvuldig gebeurd. De registratie is een puinhoop het tempo is te laag.
Al is dat laatste niet helemaal aan de regering te wijten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_199368018
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:08 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Mischien moet je dan even verder lezen, dit is wel opgezet, het RIVM heeft vaccin makelaars die de huisartsen kunnen bellen en die de vaccins hervedelen.
Misschien moet je zelf je er iets beter in verdiepen, want het gaat over al klaar gemaakte spuiten. Daar kun je dus aan het eind van de dag helemaal niks meer mee als die overblijven. Dus als je dan op een website een reservelijst hebt, van mensen die graag nog even langs de huisarts gaan voor een spuit, lijkt me dat een ontzettend goed initiatief.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 11 mei 2021 @ 09:11:39 #25
269689 crew  Viv
pi_199368153
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 08:55 schreef Shaar12 het volgende:

[..]

Misschien moet je zelf je er iets beter in verdiepen, want het gaat over al klaar gemaakte spuiten. Daar kun je dus aan het eind van de dag helemaal niks meer mee als die overblijven. Dus als je dan op een website een reservelijst hebt, van mensen die graag nog even langs de huisarts gaan voor een spuit, lijkt me dat een ontzettend goed initiatief.
Klopt, het gaat alleen om vaccins die ze anders dezelfde dag nog weg moeten gooien. Een soort Too Good To Go (app tegen voedselverspilling) voor vaccins dus. :Y)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')