abonnement Unibet Coolblue
pi_199359672
Hallo,

Ongeveer 3 weken geleden hebben dieven in m'n garage ingebroken en hierbij een motor ontvreemd. Echter hebben ze hierbij m'n auto ook beschadigd.

In eerste instantie heb ik de motorverzekering voor de diefstal gecontacteerd en de autoverzekering (aparte maatschappijen) voor de schade aan de auto (en natuurlijk de inboedelverzekering voor de schade aan garagedeur, poort, etc.).
Echter werd me al gauw duidelijk gemaakt door de autoverzekering dat het me m'n eigen risico kost en ik ga er in schadevrije jaren op achteruit, wat weer zorgt voor een hogere premie.
Ik bedacht me daarna echter dat ik de schade aan de auto beter bij de motorverzekering kan aankaarten, de schade is namelijk ontstaan bij de diefstal van de motor.
Mijn redenatie was; als bij de diefstal van de motor iemand anders z'n auto was beschadigd gaat die persoon ook bij mijn motorverzekering aankloppen en gaat diegene niet naar z'n eigen verzekering.
De motorverzekering redeneert echter anders en moet zich hier nog over buigen.

Iemand ervaring hiermee?
Dit gaat me namelijk ruim 1000 euro kosten (eigen risico + hogere premie de komende jaren).

Alvast bedankt :)
pi_199360281
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 16:16 schreef RolandPricken het volgende:
Hallo,

Ongeveer 3 weken geleden hebben dieven in m'n garage ingebroken en hierbij een motor ontvreemd. Echter hebben ze hierbij m'n auto ook beschadigd.

In eerste instantie heb ik de motorverzekering voor de diefstal gecontacteerd en de autoverzekering (aparte maatschappijen) voor de schade aan de auto (en natuurlijk de inboedelverzekering voor de schade aan garagedeur, poort, etc.).
Echter werd me al gauw duidelijk gemaakt door de autoverzekering dat het me m'n eigen risico kost en ik ga er in schadevrije jaren op achteruit, wat weer zorgt voor een hogere premie.
Ik bedacht me daarna echter dat ik de schade aan de auto beter bij de motorverzekering kan aankaarten, de schade is namelijk ontstaan bij de diefstal van de motor.
Mijn redenatie was; als bij de diefstal van de motor iemand anders z'n auto was beschadigd gaat die persoon ook bij mijn motorverzekering aankloppen en gaat diegene niet naar z'n eigen verzekering.
De motorverzekering redeneert echter anders en moet zich hier nog over buigen.

Iemand ervaring hiermee?
Dit gaat me namelijk ruim 1000 euro kosten (eigen risico + hogere premie de komende jaren).

Alvast bedankt :)
Valt dit niet onder je opstal verzekering ? Inbraak enzo ?
OF was de boel niet op slot >?
Those who forget their past , are condemned to re-live it...
pi_199360391
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 16:52 schreef Lange_Lex het volgende:

[..]

Valt dit niet onder je opstal verzekering ? Inbraak enzo ?
OF was de boel niet op slot >?
Geen idee, dat kan ik ook nog proberen.
Alles was op slot, garage en de voertuigen.
pi_199360812
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 16:52 schreef Lange_Lex het volgende:

[..]

Valt dit niet onder je opstal verzekering ? Inbraak enzo ?
OF was de boel niet op slot >?
Opstalverzekering is volgens mij alleen voor dingen die vastzitten aan je huis, een voertuig valt daar niet onder.
pi_199361038
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 17:21 schreef SolidasRock het volgende:

[..]

Opstalverzekering is volgens mij alleen voor dingen die vastzitten aan je huis, een voertuig valt daar niet onder.
Normaliter mee eens , maar volgens mij hebben sommige opstalverzekeringen ook een inbraak verzekerings mogelijkheid , die juist specifiek onder de opstal verzekering valt...
Those who forget their past , are condemned to re-live it...
  maandag 10 mei 2021 @ 17:50:08 #6
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199361199
Ik zou het met mijn boerenverstand ook op de inboedel gooien eigenlijk.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_199361327
Je inboedelverzekering toch gewoon.
pi_199361366
Ik zou zeggen inbraak valt onder het beperkt casco van de autoverzekering en dit heeft meestal geen invloed op de no-claim.
.
pi_199361758
Ik zou denken dat het bij de inboedelverzekering hoort. Als ze je bureau of kas openbreken om je laptop te stelen krijg je de schade aan het bureau/ kast ook vergoed.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_199361783
Bij veel verzekeraars zijn motorvoertuigen uitgesloten uit de dekking van de inboedelverzekering. Een gestolen of beschadigde motorfiets uit de garage valt dus niet onder de inboedelverzekering. Hiervoor bestaan aparte motorverzekeringen.

Voor auto’s gelden weer andere normen. Diefstal of inbraakschade aan de auto vallen onder de. Echter vallen voorwerpen in de auto vaak wel onder de inboedelverzekering. Belangrijk is hierbij wel dat de gestolen of beschadigde voorwerpen onder uw inboedel vallen. Boeken, kleding of een tas vallen bijvoorbeeld wel onder de inboedelverzekering, maar een autoradio niet.

Motoren en andere motorvoertuigen zijn meestal uitgesloten op de inboedelverzekering. Een omgestoten of beschadigde motor kunt u daarom nooit via de inboedelverzekering laten vergoeden. Hier kunt u zich voor verzekeren door uw motorfiets all-risk te verzekeren.

een zelfde regeling geldt voor auto’s. Schade aan uw auto valt nooit onder de inboedelverzekering. Gestolen voorwerpen uit uw auto kunnen echter wel onder de dekking van de inboedelverzekering vallen. Deze moeten wel onder uw inboedel vallen. Andere gestolen voorwerpen zoals een autoradio of navigatiesysteem vallen onder de dekking van de autoverzekering.
pi_199362072
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 16:16 schreef RolandPricken het volgende:
Mijn redenatie was; als bij de diefstal van de motor iemand anders z'n auto was beschadigd gaat die persoon ook bij mijn motorverzekering aankloppen en gaat diegene niet naar z'n eigen verzekering.
Schade aan een motorvoertuig veroorzaakt door een ander motorvoertuig van jezelf is nog niet zo simpel te claimen.

https://www.independer.nl(...)tercar-clausule.aspx
  maandag 10 mei 2021 @ 20:16:52 #12
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_199363236
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 16:16 schreef RolandPricken het volgende:
Echter werd me al gauw duidelijk gemaakt door de autoverzekering dat het me m'n eigen risico kost en ik ga er in schadevrije jaren op achteruit, wat weer zorgt voor een hogere premie.

Waarom verhalen ze het niet op het Waarborgfonds Motorverkeer? Die is er niet alleen voor onbekend gebleven daders, maar ook voor schade door gestolen motorvoertuigen.
Je hebt nog steeds een eigen risico dacht ik, maar je no-claim behoud je wel.

Correctie. Zie dit net op de site van het WBF staan:

Heb ik bij het Waarborgfonds een eigen risico?

Uitsluitend bij materiële schade veroorzaakt door een onbekend gebleven motorrijtuig is een wettelijk eigen risico van 250,00 euro van toepassing.

[ Bericht 8% gewijzigd door Elpis op 10-05-2021 23:21:32 ]
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_199363290
Motor of autoverzekering vergoed toch alleen schade aan derden? Dus niet aan goederen van jezelf? Waarborgfonds alleen schade ontstaan door een motorvoertuig.
  maandag 10 mei 2021 @ 20:23:55 #14
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_199363358
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:19 schreef CR7 het volgende:
Motor of autoverzekering vergoed toch alleen schade aan derden? Dus niet aan goederen van jezelf? Waarborgfonds alleen schade ontstaan door een motorvoertuig.
Wat een geluk dat een motor ook een motorvoertuig is. :P
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_199364097
quote:
10s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:23 schreef Elpis het volgende:

[..]

Wat een geluk dat een motor ook een motorvoertuig is. :P
Tja moet die bewijzen dat de schade door die motor is ontstaan en niet zelf iets heeft geraakt. En het is ook geen onbekend motorvoertuig. :P

Maar wellicht zit ik er helemaal naast.

[ Bericht 3% gewijzigd door CR7 op 10-05-2021 21:18:30 ]
  maandag 10 mei 2021 @ 22:48:03 #16
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_199365980
quote:
1s.gif Op maandag 10 mei 2021 21:08 schreef CR7 het volgende:
En het is ook geen onbekend motorvoertuig.
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:16 schreef Elpis het volgende:
Die is er niet alleen voor onbekend gebleven daders, maar ook voor schade door gestolen motorvoertuigen.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_199366086
Wat heb ik een hekel aan mensen die spullen vernielen.. Danwel stelen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199366538
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 22:48 schreef Elpis het volgende:

[..]


[..]

Moet TS wel aantonen dat de schade komt door de gestolen scooter en niet door vandalisme van de inbreker of iets.
  maandag 10 mei 2021 @ 23:57:07 #19
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_199366646
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 23:44 schreef CR7 het volgende:

[..]

Moet TS wel aantonen dat de schade komt door de gestolen scooter en niet door vandalisme van de inbreker of iets.
`
De vraag daar naar te kijken kan zijn verzekeraar mooi aan de expert meegeven zodra ze die inachakelen.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_199388272
Hallo,

Bedankt voor de reacties zover, kwestie ligt momenteel nog bij de motorverzekering maar ik ga het ook alvast aankaarten bij de inboedelverzekering.
Polis van de motorverzekering beschrijft namelijk niets over gevolgschade.

P.S. gezien ik nog maar weinig reacties heb geplaatst kan ik nog niet op DM berichten reageren...
pi_199388668
Mmm in de polis van de inboedelverzekering staat helaas expliciet vermeld:

quote:
2.2 Welke bezittingen zijn verzekerd?
Met de Inboedelverzekering Super Uitgebreid verzekert u uw inboedel. Uw inboedel is standaard verzekerd voor een maximumbedrag van ¤ 125.000 per gebeurtenis.
Let op!

Voor een aantal bezittingen gelden speciale regels per gebeurtenis.

Soort bezitting Toelichting Verzekerd tot maximaal
Vaar- en voertuigen • Boten, caravans, kampeerwagens, aanhangwagens en
accessoires daarvan.
¤ 1.250
• Snor- en bromfietsen en zitgrasmaaiers ¤ 1.250
• Van andere motorvoertuigen zijn alleen losse onderdelen en
accessoires verzekerd. Het motorvoertuig zelf is niet
verzekerd.

¤ 1.250
• Modelvoer- en vaartuigen, waaronder drones ¤ 2.500
pi_199420438
En de motorverzekering schuift de verantwoordelijkheid ook af. Ik ben nu terug naar de autoverzekering gegaan en heb aangegeven dat ze de kosten maar op de verdachte moeten gaan verhalen. Ik ben benieuwd...
pi_199420465
quote:
Mijn redenatie was; als bij de diefstal van de motor iemand anders z'n auto was beschadigd gaat die persoon ook bij mijn motorverzekering aankloppen en gaat diegene niet naar z'n eigen verzekering.
Lijkt mij bijzonder; iemand is toch niet verantwoordelijk voor dat er schade is ontstaan tijdens het stelen van iets van deze persoon?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_199421963
quote:
16s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 16:33 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Lijkt mij bijzonder; iemand is toch niet verantwoordelijk voor dat er schade is ontstaan tijdens het stelen van iets van deze persoon?
Wellicht leg ik te onduidelijk uit.

Stel, bij het stelen van mijn motor wordt de auto van de buurman beschadigd. Ik zou dan verwachten dat mijn motorverzekering voor deze gevolgschade opdraait en dat de buurman niet zijn eigen autoverzekering zou moeten inschakelen.

Ik heb echter vandaag begrepen dat mijn motorverzekering, in het scenario van hierboven, niets gaat vergoeden aan mijn buurman. Mijn buurman zou dan het waarborgfonds moeten proberen heb ik begrepen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')