abonnement Unibet Coolblue
  maandag 10 mei 2021 @ 13:49:53 #1
493737 Forumtijger
RROOAAARRRR!!
pi_199357332
Een tijdje teug was in het nieuws dat JA21 de woningnood wou gaan aanpakken door een compleet nieuwe stad te gaan bouwen die plaats moet gaan bieden aan 100 tot 150.000 inwoners. (https://www.nieuwnieuws.n(...)-nieuwe-stad-bouwen/), ook al omdat volgens JA21 de huidige steden uitgegroeid zijn. Stel dat jullie de architecten waren en opdracht kregen om deze stad te gaan ontwerpen en dat je daarbij alle vrijheid kreeg om hem te ontwerpen zoals jullie zou willen, hoe zou deze stad er dan uit moeten komen te zien? Alles kan en mag, op voorwaarde dat het wel realistisch is.
Leef je uit!
Een probleem is pas een probleem als je er een probleem van maakt.
  maandag 10 mei 2021 @ 13:52:47 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_199357375
Een mooie groene stad waar GEEN plek is voor auto's.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 10 mei 2021 @ 13:52:58 #3
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199357378
TS begint altijd. :7
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199357392
Beetje zoals Almere
  maandag 10 mei 2021 @ 13:56:21 #5
493737 Forumtijger
RROOAAARRRR!!
pi_199357432
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 13:52 schreef Netsplitter het volgende:
TS begint altijd. :7
Die verwachtte ik al. Ik denk zelf aan een ruim opgezette stad met veel brede lanen met aan weerszijden mooie bomen, veel water, bruggetjes, een gezellige stadskern, evt industrie uit het zicht, goede bereikbaarheid, veel bussen, slim aangelegde infrastructuur, veel elektrische laadpalen etc.
Een probleem is pas een probleem als je er een probleem van maakt.
  maandag 10 mei 2021 @ 13:59:00 #6
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_199357468
149.999 mensen in een grote flat op een hoek van het stuk land. En een mooi groot huis in een bos op de rest van het land voor mij.

#autistforlife
pi_199357482
Ik zou grote zuilen grond afgraven, en daar in die cilinders alle woningen bouwen, met in het midden leeg.. Boven de grond zie je van een afstand niks van de stad. Daar is natuur waar de bewoners van kunnen genieten. Binnenin is alleen OV. Om er te komen, kan ook alleen met het OV. Voor licht, wordt er gewerkt met spiegels en glasvezel.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2021 14:00:55 ]
pi_199357519
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 10 mei 2021 @ 14:04:01 #9
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199357555
Ik zou een stad ontwerpen met huizen en lage flats, uiteraard alleen maar koop. Geen huur.
Veel groen tussendoor, speelvelden.
Een ringweg rondom met aftakkingen naar de buurten. Een tweede ring tussen de buurten door voor het OV welke alleen elektrisch is.
Uitgebreid fietsnetwerk met diverse plekken waar men even lekker kan zitten om van het uitzicht te genieten.
Ik zou per wijk een thema gebruiken: water, land, lucht, en zo een paar. En daar de huizen en flats op baseren qua architectuur.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199357672
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 13:56 schreef Forumtijger het volgende:

[..]

Die verwachtte ik al. Ik denk zelf aan een ruim opgezette stad met veel brede lanen met aan weerszijden mooie bomen, veel water, bruggetjes, een gezellige stadskern, evt industrie uit het zicht, goede bereikbaarheid, veel bussen, slim aangelegde infrastructuur, veel elektrische laadpalen etc.
Je wilt in een land dat vol is gebouwd en waar woonnood heerst een stad maken waarin je veel ruimte verspilt aan zaken als brede lanen, bomen aan weerszijden, veel water, bruggetjes, enz. ? Lijkt me niet echt verstandig, we leven niet in een land als de VS waar enorm veel ruimte is voor dat soort dingen.
pi_199358671
Het punt was dat het überhaupt niet realistisch was
pi_199358808
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 14:11 schreef Amfoor_ het volgende:

[..]

Je wilt in een land dat vol is gebouwd en waar woonnood heerst een stad maken waarin je veel ruimte verspilt aan zaken als brede lanen, bomen aan weerszijden, veel water, bruggetjes, enz. ? Lijkt me niet echt verstandig, we leven niet in een land als de VS waar enorm veel ruimte is voor dat soort dingen.
Wat dan? Alles vol met oostblokflats?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 10 mei 2021 @ 15:44:25 #13
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199359121
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 14:11 schreef Amfoor_ het volgende:

[..]

Je wilt in een land dat vol is gebouwd en waar woonnood heerst een stad maken waarin je veel ruimte verspilt aan zaken als brede lanen, bomen aan weerszijden, veel water, bruggetjes, enz. ? Lijkt me niet echt verstandig, we leven niet in een land als de VS waar enorm veel ruimte is voor dat soort dingen.
Zeker wel. Op de plek waar nu Schiphol staat is ruimte genoeg voor zo'n stad. :)
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199361365
Alleen single chicksss... En ik
  maandag 10 mei 2021 @ 18:12:26 #15
361915 T-zooi
Luis in de linkse pels
pi_199361464
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 13:56 schreef Forumtijger het volgende:

[..]

Die verwachtte ik al. Ik denk zelf aan een ruim opgezette stad met veel brede lanen met aan weerszijden mooie bomen, veel water, bruggetjes, een gezellige stadskern, evt industrie uit het zicht, goede bereikbaarheid, veel bussen, slim aangelegde infrastructuur, veel elektrische laadpalen etc.
Dat is dus Almere en daar zit echt iedereen constant op af te geven.
pi_199361474
Een mooie groene stad waar GEEN plek is voor boomers.
pi_199362976
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 18:12 schreef T-zooi het volgende:

[..]

Dat is dus Almere en daar zit echt iedereen constant op af te geven.
Maar is Almere dan objectief onleefbaar of alleen volgens Amsterdammers en internetnapraters?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  maandag 10 mei 2021 @ 20:26:47 #18
429814 puddingman
Slurp slurp
pi_199363410
Niet; zoiets moet organisch ontstaan en heeft tijd nodig, anders krijg je Almeerse toestanden.
Challamang en pudding, dat is de echte leef.
pi_199367515
Een soort Kowloon Walled City waar je 150k paupers kwijt kunt. Neemt niet zoveel ruimte in.
  dinsdag 11 mei 2021 @ 07:32:14 #20
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_199367558
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 18:12 schreef T-zooi het volgende:

[..]

Dat is dus Almere en daar zit echt iedereen constant op af te geven.
Wat niet nodig is.
  dinsdag 11 mei 2021 @ 08:49:35 #21
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_199367958
Een bos met allemaal boomhutten.
pi_199368849
In ieder geval een galgenveld buiten de stadspoort als subtiele overheidscommunicatie aan de bezoeker dat men zich te gedragen heeft.
  dinsdag 11 mei 2021 @ 10:32:41 #23
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_199369163
Natuur inclusief bouwen. Ov en fiets gericht. Ondergrondse parkeergarage met Nuts gebouwen aan de zijkant. Winkels en medische voorzieningen ook aan de zijkant ivm bevoorrading.
Huizen voor verschillende doelgroepen bouwen maar de grote villa's blijven weg, veel gemeenschappelijk groen, weinig eigen tuin. Men bestraat vaak toch de eigen tuin en de groene vingers kunnen zich uitleven in gemeenschappelijk groen.
Type huis wordt ook toegewezen op basis van gezinssamenstelling en financiën. Een Boomer echtpaar krijgt bijvoorbeeld een 3 kamer appartement ipv een giga huis. Gaat sowieso ruimte besparen omdat je minder grote huizen hoeft te bouwen. Dus aantal slaapkamers waar men recht op heeft is N+1. En verder komt er ook een rekensommetjes voor het aantal vierkante meters waar je recht op hebt.
Nadruk dus op compact bouwen (efficiënt betreft ruimte en warmte) zodat je meer ruimte hebt voor groen wat ten goede komt voor woongenot want het klimaat rond je huis wordt stabieler.
Er komen dus eengezinswoningen en appartementen.
Park en leuke basisschool in het centrum van de wijk. Eventueel een grappige lunchroom achtig iets erbij.

Overigens is dit een hele leuke opdracht die in volgens mij met aardrijkskunde op de middelbare heb gedaan
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_199373078
Niet een hele stad maar je kan wel gebieden of wijken maken waar je juist ouderen gaat proberen te concentreren. Veel gezamenlijk groen, een buurtwinkel en een 'dorpshuis' met restaurant op scootmobielafstand. Door ouderen wat meer te concentreren kunnen mensen langer zelfstandig wonen omdat thuiszorg en andere voorzieningen altijd in de buurt kunnen zijn.

Huizen hoeven niet meestal heel groot te zijn maar wel comfortabel en ruim genoeg om eventueel aan te passen naar rollator of rolstoel gebruik.

Een gezonde mix maken tussen koop en sociale huur. Door het geheel aantrekkelijk te maken voor mensen vanaf de pensioenleeftijd of zelfs iets jonger kan je met vrijwilligerswerk in een dergelijke wijk heel veel leuke en nuttige dingen doen waardoor heel veel kosten gereduceerd kunnen worden en een sociaal prettige wijk kan ontstaan. Lijkt mij heerlijk om in te wonen. Maar wel graag in de zelfde regio als waar ik nu woon.
pi_199373293
quote:
1s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:26 schreef puddingman het volgende:
Niet; zoiets moet organisch ontstaan en heeft tijd nodig, anders krijg je Almeerse toestanden.
Wat zijn dan die Almeerse toestanden?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  dinsdag 11 mei 2021 @ 17:56:14 #26
361915 T-zooi
Luis in de linkse pels
pi_199375744
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 15:41 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Wat zijn dan die Almeerse toestanden?
Daar heb ik ook nog nooit een inhoudelijk antwoord op gehoord. Het gaat met name om het feit dat het nieuw is en mensen houden van oud. Maar hoe gaat dat eruit zien dan? Want de oude stadskernen met een pleintje en een kerkje en een grachtje is allemaal in de geschiedenis ontstaan. Willen ze dan dat we dat na gaan maken? Doen alsof het oud en gegroeid is, en hoe gaat dat er dan uitzien? En hoeveel gaat dat kosten? En wordt het dan authentiek?
pi_199382926
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 17:56 schreef T-zooi het volgende:

[..]

Daar heb ik ook nog nooit een inhoudelijk antwoord op gehoord. Het gaat met name om het feit dat het nieuw is en mensen houden van oud. Maar hoe gaat dat eruit zien dan? Want de oude stadskernen met een pleintje en een kerkje en een grachtje is allemaal in de geschiedenis ontstaan. Willen ze dan dat we dat na gaan maken? Doen alsof het oud en gegroeid is, en hoe gaat dat er dan uitzien? En hoeveel gaat dat kosten? En wordt het dan authentiek?
Je snapt er 0,niks van, net als helaas de meeste architecten, planologen en gemeentes in dit land.

Het gaat niet om oud of nieuw, het gaat om de menselijke maat en het creëren van een omgeving waar mensen aan bij willen dragen. Uiteindelijk maken de inwoners een plaats leuk, niet een gemeente of mooie gebouwen. Het maken van een stad is niet het afvinken van eisenlijstjes. In Rotterdam gaat dat bijvoorbeeld al sinds jaar en dag fout ("Ja maar we hebben toch meer bomen per km2 dan Amsterdam?").

De overgebleven oude panden zijn aantrekkelijk omdat ze veelal privaat zijn ontwikkeld met een duidelijk doel, door mensen met een visie. Dat is dus vraaggestuurde ontwikkeling, het tegenovergestelde van geplande steden als Almere. Laten we verder niet de ellende van de arbeidershuizen van toen vergeten, we zien alleen de allermooiste huizen van toen nu nog.

Wanneer je met een kleine kern begint wordt vanzelf duidelijk wat er gebouwd moet worden en kan je fouten nog makkelijk herstellen. Het doel van de gemeente is om die ontwikkelingen in goede banen te leiden en een duidelijke visie te hebben die in het belang van de stad is om wildgroei te voorkomen (doorgeslagen vrijheid zoals de zelfbouwwijken in Almere).

Puur esthetisch kan je oudere gebouwen mooier vinden omdat het detailleringniveau hoger is door de goedkope arbeid destijds en de heersende stijl van toen.

Dat we nu weinig waarde meer hechten aan het opleuken van onze betonnen dozen hebben we aan de doorgeslagen overlegcultuur te danken. Waar iemand met een zak geld en gezond verstand in de jaren '30 zonder al te veel moeite zijn droomhuis neer kon zetten, moet je nu door oneindige hoepels en procedures met bemoeials heen. Het resultaat is dat je overal dezelfde nieuwbouwmeuk tegenkomt, want dat is veilig en voldoet aan alle eisen. Mensen weten ook gewoon niet meer beter.

Het echte probleem is natuurlijk het gebrek aan leiderschap en visie van de bestuurlijke laag, niet voor niks is een citaat van Mark Rutte dat je voor visie maar naar de opticien gaat. Man, zo rijk en zo arm.
Challamang en pudding, dat is de echte leef.
  woensdag 12 mei 2021 @ 04:15:02 #28
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_199383131
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 17:56 schreef T-zooi het volgende:

[..]

Daar heb ik ook nog nooit een inhoudelijk antwoord op gehoord. Het gaat met name om het feit dat het nieuw is en mensen houden van oud. Maar hoe gaat dat eruit zien dan? Want de oude stadskernen met een pleintje en een kerkje en een grachtje is allemaal in de geschiedenis ontstaan. Willen ze dan dat we dat na gaan maken? Doen alsof het oud en gegroeid is, en hoe gaat dat er dan uitzien? En hoeveel gaat dat kosten? En wordt het dan authentiek?
In Helmond (Brandevoort) is het iig geprobeerd.

Hoe daar over 100 jaar tegenaan gekeken wordt, zullen we natuurlijk nooit weten.
  Miss 200.000.000! woensdag 12 mei 2021 @ 04:28:47 #29
367000 roos94
pi_199383139
Vol met oostblokflats, heerlijk man. Niks mis mee
  woensdag 12 mei 2021 @ 04:35:05 #30
19840 Libris
Live from Singapore
pi_199383141
Bij mij in de buurt wordt de komende jaren een nieuwe wijk/stad gebouwd (42000 woningen). Veel groen, veel recreatie. Wel hoogbouw, want weinig ruimte.Integratie van residential, commercial en ontspanning.









Ik vind het er wel mooi uitzien.

Meer info: https://www.hdb.gov.sg/ab(...)wns-your-home/tengah
pi_199385455


Niet te veel mensen en op tijd op je werk
-nee-
pi_199385554
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 04:35 schreef Libris het volgende:
Bij mij in de buurt wordt de komende jaren een nieuwe wijk/stad gebouwd (42000 woningen). Veel groen, veel recreatie. Wel hoogbouw, want weinig ruimte.Integratie van residential, commercial en ontspanning.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik vind het er wel mooi uitzien.

Meer info: https://www.hdb.gov.sg/about-us/hi
story/hdb-towns-your-home/tengah
Utopisch, welhaast.
-nee-
  woensdag 12 mei 2021 @ 11:11:37 #33
19840 Libris
Live from Singapore
pi_199385646
Er is trouwens een podcast (in het Engels) over de ideeen achter de Bijlmer (Bijlmer - City of the Future)

https://99percentinvisibl(...)-city-future-part-1/

quote:
The hexagonal grid would allow each apartment to get some sunlight every day. The apartments were meant for the middle class, and no apartment was designed to be “better” than another. Every man would be equal to his neighbor. At one point, Pi de Bruijn proposed to have apartments on the ground, but lead architect Siegfried Nassuth would have none of it. The ground was meant to be a collective space for everyone, according to the principles of modernism.

When the first few buildings were finished in the late 1960s, advertisements depicted a paradise with modern apartment towers, surrounded by lush green grass and trees. De Bruijn and his wife moved into the complex in 1969. “I lived on the 9th floor,” he recalls, and “I had a four-room apartment: three bedrooms, a living room, kitchen, beautiful bathroom, and a balcony that was two meters wide and twelve meters long. It was a paradise of a balcony.”
pi_199385700
quote:
10s.gif Op woensdag 12 mei 2021 10:54 schreef Marsenal het volgende:
[ afbeelding ]

Niet te veel mensen en op tijd op je werk
Hoeveel percentage traffic heb je met al deze kruispunten?
pi_199408008
Een arcology, met een openbaar vervoer knooppunt eronder. Onder het ov knooppunt parkeergarages voor de bewoners. De onderste drie verdiepingen van de arcology zijn bestemd voor winkels, alles verder omhoog is bestemd voor wonen.
pi_199412217
Moderne versie van Almere, veel gebruik van ondergrondse faciliteiten, vrij liggende doorgaande wegen en bus/trambanen, woonwijken waarbij parkeerplaatsen onder de woningen liggen in plaats van langs de weg, sterke OV verbindingen, veel licht, veel groen, veel 'shortcuts' voor voetgangers en fietsers tussen wijken, alle gebouwen standaard uitrusten met zonnepanelen en bij wijze van experiment minimaal 2 verdiepingen sociale huur in elke woontoren van 5 verdiepingen of hoger.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_199412334
De plannen van de gebroeders Das er op los laten :Y
dag
  donderdag 27 mei 2021 @ 20:26:22 #38
197456 ytram
...dacht je!
pi_199647081
Mijn droom om ooit nog eens te doen, een stad ontwerpen rekeninghoudend met alles. Natuur, milieu, faciliteiten, logistiek, ov, infrastructuur, mensen- en verkeersstromen, elektra, gas, water... een geweldige uitdaging. Ik heb nog niet kunnen kiezen waarmee ik het beste mee zou kunnen beginnen. Doorrekenen welke en hoeveel faciliteiten voor hoeveel inwoners per km2. Uitgangspunt zijn mijns inziens veel ruimte en groen, ov voor iedereen, snelle fiets- en voetgangersverbindingen, een mix van sociale (huur)woningen en koopwoningen in alle prijsniveaus. Een mix van wonen en werken zodat er geen uitgestorven bedrijventerreinen komen. Maar hee, ik ben waarschijnlijk 1000 belangrijke dingen vergeten en gaande het proces komen er zeker nog 500 nieuwe zienswijze en ideeën bij...
- Logica brengt je van A naar B...Fantasie brengt je overal... -
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')