Bij mij ook. Als ik op 200w (65% FTP) 4-5u rij zit ik qua hf wel in D1, maar is echt bovenkant en loopt die ook op. Iets lager 60% voelt dan meer als midden D1. Maar als je dit vaker doet zal dat zeker naar boven schuiven.quote:Op zondag 6 juni 2021 22:58 schreef Fretwork het volgende:
Ik ben zeker geen kenner, en heb m'n D1 ooit op basis van hartslag bepaald. Ik geloof dat dat later bij een sportmedische keuring inderdaad onder de aerobe drempel moest zetten.
Ter vergelijking, hartslag aan bovengrens D1 = 144, omslagpunt = 175bpm en max=195bpm.
Qua vermogen zit ik op ongeveer 190-200W aan bovengrens D1, waar m'n FTP zo 310-320W is. Dus loopt D1 tot ongeveer 60% van FTP.
Bij mij dan, dit kan nog wel wat verschillen per persoon geloof ik.
Ik denk dat dit plaatje met de gemodificeerde Borg schaal ook wel helpt.quote:Op zondag 6 juni 2021 13:22 schreef Reljem het volgende:
Hier zitten wel wat trainingsbeesten die mijn vraag kunnen beantwoorden gok ik zo. Er heerst bij ons fietscluppie wat verwarring over de zones van trainen. We hebben allemaal een sportmedische test gedaan waarin ook de aërobe en anaerobe drempel naar voren zijn gekomen. De anaerobe drempel is bij ons duidelijk; omslagpunt, daarboven ga je naar de kloten. De vraag die nu vooral voor verwarring zorgt; wanneer je train je nou goed duur. Wanneer zit je in D1?
- het ene kamp zegt (even kijkend naar de strava 5 zones) dat zone 1 en 2 onder de aerobe drempel is, dus dat je herstel en D1 onder aeroob is en dat je voor goede duur dus ook onder die drempel zit.
- het andere kamp kijkt meer naar D1 zijnde pak m beet 75% - 85% van je omslagpunt en traint daarin om duur te verbeteren. Dat zit echter wel (voor een deel) boven de aerobe (eerste) drempel.
Wat is nou waarheid? Uiteindelijk gaat het om lekker fietsen, maar er heerst ook op het wereldwijde web wel wat onduidelijkheid over, en ben toch wel benieuwd. Zeker omdat we trainen echt serieuzer willen aanpakken en een o.a ook een vermogensmetertje hebben aangeschaft. Geweldig spul trouwens, 20 minuten FTP test gedaan dus daar kan ik de zones ook wel wat uithalen natuurlijk. Maar dan blijft de vraag staan.
Alvast dank!
Even op deze en Fretwork nog inhakend; FTP is pakweg 270 (vreselijke 20 minuten test overigens), maar gezien de eerste paar ritten die ik nu met vermogen trap schat ik zo in dat 170-180w middenin mijn hartslagzone D1 zit (omslagpunt 194, mhf 211, D1 bovengrens 164). Mijn Z2 duurvermogen (wederom op Strava, weet niet hoe accuraat dat is) loopt van 150 tot 203w. Gevoelsmatig past dat heel goed in D1 als je kijkt naar mn hartslag.quote:Op zondag 6 juni 2021 23:07 schreef Patroon het volgende:
[..]
Bij mij ook. Als ik op 200w (65% FTP) 4-5u rij zit ik qua hf wel in D1, maar is echt bovenkant en loopt die ook op. Iets lager 60% voelt dan meer als midden D1. Maar als je dit vaker doet zal dat zeker naar boven schuiven.
Grappig. Bij Join is mijn duur juist laag (120-137). Heb je een hoge maximale hartslag?quote:Op maandag 7 juni 2021 07:05 schreef Reljem het volgende:
[..]
Overigens pakt de Join app (die ik gebruik voor leuke trainingen) dat Duur (4-6 RPE) tussen 137-157 hartslag en 175-202 vermogen ligt. Dat is misschien nog een fractie te hoog.
Ja mijn max hartslag is 211. Dat tikt wel aan.quote:Op maandag 7 juni 2021 08:05 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Grappig. Bij Join is mijn duur juist laag (120-137). Heb je een hoge maximale hartslag?
Kern van die Join-trainingen is dat gepolariseerd trainen enorm belangrijk is leek me, maar bij jou wordt dat nog best lastig met zo’n relatief hoge duur-hartslag.
Ah, dan is het zeker wel logisch.quote:Op maandag 7 juni 2021 08:11 schreef Reljem het volgende:
[..]
Ja mijn max hartslag is 211. Dat tikt wel aan.
RPE is niet geschikt voor de aerobe drempel (niet verwarren met anaerobe drempel). Zonder hf meter of powermeter kan je nog beter op je ademhaling letten. Je moet rond je aerobe drempel (vetdrempel) nog gemakkelijk een gesprek kunnen voeren met volledige zinnen.quote:Op zondag 6 juni 2021 23:59 schreef Godshand het volgende:
[..]
Ik denk dat dit plaatje met de gemodificeerde Borg schaal ook wel helpt.
Naast veranderde ademhaling heb je bij anaerobe verbranding dat je merkbaar zure benen krijgt: onder het omslag punt trekt dat weg (je lichaam breekt evenveel af als er gevormd wordt) boven het omslagpunt lukt dat niet meer, heb je een gevoel dat de benen "vol" lopen en kan je niet meer. Op de FTP houdt je maximale inspanning dus maximaal een uur vol, zonder dat je benen teveel verzuren. Boven de FTP lukt dat dus niet meer en misschien wel veel korter (minuten).
Plaatje:
[ afbeelding ]
Tijdens een goede duurrit moet je avg power niet zoveel verschillen van je NP. Die van mij zit vaak niet meer dan 5w verschil tussen.quote:Op maandag 7 juni 2021 09:39 schreef La_Tramposa het volgende:
En hebben jullie het dan over normalized power of echt gemiddeld vermogen? Ik heb gisteren bijna 7 uur gefietst op 157 watt (ongeveer 60% FTP) en dat was qua hartslag laag in zone 1, maar normalized power was 171. En tijdens het fietsen kom je daar ook nauwelijks onder, uitgezonderd bochten en zo.
Hangt van de route af lijkt mij? Ik had gisteren ook twee tussenstops gepland om bij mensen op koffievisite te gaan, dan ben je toch steeds een stukje aan het zoeken in een woonwijk. En verschilt het ook niet per persoon hoeveel je aanzet na een bocht? Ik moest gisteren vaak bijtrappen om weer in het wiel te komen, dat drijft de NP op natuurlijkquote:Op maandag 7 juni 2021 10:04 schreef Patroon het volgende:
[..]
Tijdens een goede duurrit moet je avg power niet zoveel verschillen van je NP. Die van mij zit vaak niet meer dan 5w verschil tussen.
Het boek 'Training and Racing with a powermeter' is de bijbel, als je even googlet kun je wel een PDF versie vindenquote:Op maandag 7 juni 2021 11:30 schreef Reljem het volgende:
Wel echt bijzonder leuk spul trouwens, zo'n vermogensmeter. Zijn er echt nog artikelen/sites die ik gelezen moet hebben om meer inzicht te krijgen in werking en trainingen en dergelijke? Heb mij er al wel aardig in verdiept en Join - trainingen op maat - helpt ook wel. Houdt het overigens ook leuk, zeker de ritjes alleen. Lekker een doel. 5x 5 minuten VO2 max, echt een topdag heb je dan.
Ik had dat gisteren weer...Ik dacht ga even lekker in Assen rondjes fietsen. Had ik opeens 50 man in mijn wiel. Ik aanzetten, maar kreeg ze er niet uit...ze gingen zelfs overnemen...na een uur dacht ik ga proberen bordsprintje te winnen, helaas waren er 8 sneller...quote:Op maandag 7 juni 2021 18:49 schreef kanovinnie het volgende:
Vandaag net zoiets gehad als Patroon laatst had, ik haalde iemand in die een paar minuten later opeens in mijn wiel zat. Klein versnelling gedaan, maar toen bleef hij achter me plakken. Dus toen maar even een doorgetrokken...
Is dat in Assen elke week weer vanaf nu?quote:Op maandag 7 juni 2021 19:11 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik had dat gisteren weer...Ik dacht ga even lekker in Assen rondjes fietsen. Had ik opeens 50 man in mijn wiel. Ik aanzetten, maar kreeg ze er niet uit...ze gingen zelfs overnemen...na een uur dacht ik ga proberen bordsprintje te winnen, helaas waren er 8 sneller...
#eindelijkweerkoers
Nee, wisselende locaties. Nu nog niets bekend voor as zondag.quote:Op maandag 7 juni 2021 19:15 schreef KolonelBroodje het volgende:
[..]
Is dat in Assen elke week weer vanaf nu?
Een bordjessprint tegen wildvreemden? Dat vind ik wel weer merkwaardig 😜quote:Op maandag 7 juni 2021 19:08 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik had het gisteren juist andersom. Was lekker aan het touren en zat net even wat te drinken. Knallen er ineens 2 mountainbikers op hoge snelheid voorbij. Dus ik schakel naar het buitenblad en ging er volle bak overheen en won zo net het bordjesprint en heb ze daarna maar direct gelost. Niet heel bijzonder natuurlijk aangezien ik op de racer zat en zij op de MTB maar moest aardig aanzetten om er bij te komen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |