abonnement Unibet Coolblue
pi_199351014
Beste lezers,

Ik heb vorige week donderdag een voorstel arbeidsvoorwaarden (job offer) ontvangen vanuit een potentiële toekomstige werkgever in de financiële dienstverlening (customer service bij een online broker). Hierin stond verwerkt wat er is overeengekomen tijdens de sollicitatiegesprekken, maar nog niks over een proeftijd. Ik heb deze uiteindelijk mondeling en via e-mail geaccepteerd. Er is momenteel nog niet eens een arbeidsovereenkomst opgesteld, omdat ik daar eerst nog al mijn gegevens voor moet doorgeven (de HR dame wacht momenteel op mijn inzending). Er staat dus GEEN handtekening onder een arbeidsovereenkomst (nog niet opgesteld), en alleen de job offer is geaccepteerd.

Ik zou pas over 1 maand kunnen beginnen, en er zijn in de afgelopen maanden al meerdere mensen aangenomen op de desbetreffende functie (meerdere invullingen voor dezelfde positie, namelijk customer service).

Het ding is, dat ik vrijdagochtend een heel naar bericht kreeg omtrent mijn opa die al zo’n 6 weken heel ziek (darmkanker) in het ziekenhuis ligt. Het heeft mij geraakt als een blok beton en ik merk dat ik er mentaal volledig aan onderdoor ga. Hierdoor zal ik de komende maanden niet meer in staat zijn om de toekomstige baan te gaan uitvoeren, en wil ik de eerdere acceptatie graag terugdraaien. Het betreft namelijk een behoorlijk pittige baan, waar ook nog eens een pittig certificaat voor moet behaald worden de eerste 3 maanden.

Ik heb de gehele vrijdag en ook nog zaterdagochtend gepraat en overlegd met vrienden/familie over wat nu de beste stap is. Die zeiden dat ik het gewoon moet gaan zeggen, en hopen op het beste. Ik heb gemaild en gevraagd of ze Maandag even willen bellen met mij. Helaas heb ik dus het weekend moeten wachten, maar goed.

Mijn eigen kennis (en lichte hulp van Google) zegt mij dat het mogelijk is om dit te doen zonder gevolgen, alleen dat het natuurlijk erg vervelend kan zijn voor de andere partij. Het betreft overigens ook een zeer meelevende HR-contactpersoon, die mij tijdens de procedure altijd heeft gevraagd hoe het met mijn opa gaat, etc. Ik ga er niet van uit dat er juridische stappen genomen zullen worden, maar ik blijf ergens toch erg bang dat ik een grote geldboete riskeer.

Voor mij is het allerbelangrijkste dat ik mezelf niet ga verliezen in een baan waar ik momenteel mentaal niet toe in staat ben, en daardoor ook weer een probleem vorm voor de toekomstige werkgever.

Kan iemand mij helpen door uit te leggen wat er mogelijk is, en wat er zou kunnen gebeuren?
  zondag 9 mei 2021 @ 22:46:29 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199351089
Morgen ff bellen en zeggen dat je door ontwikkelingen in je privé situatie niet in staat bent om de baan aan te nemen en verder niet al te veel bij stilstaan.

Sterkte met de hele situatie.
So we just called him Fred
  Spellchecker zondag 9 mei 2021 @ 22:48:48 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_199351114
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 22:46 schreef Fred het volgende:
Morgen ff bellen en zeggen dat je door ontwikkelingen in je privé situatie niet in staat bent om de baan aan te nemen en verder niet al te veel bij stilstaan.

Sterkte met de hele situatie.
pi_199351145
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 22:46 schreef Fred het volgende:
Morgen ff bellen en zeggen dat je door ontwikkelingen in je privé situatie niet in staat bent om de baan aan te nemen en verder niet al te veel bij stilstaan.

Sterkte met de hele situatie.
Dankjewel voor de reactie Fred. Is het dus zo dat ik dat gewoon kan aangeven, omdat er nog geen arbeidsovereenkomst is ondertekent?
  zondag 9 mei 2021 @ 22:51:23 #5
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_199351160
Waar gaat je inkomen vandaan komen in de tijd dat je niet werkt?
Prrrrr
pi_199351170
Staat er een proeftijd in je contract?
pi_199351201
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 22:51 schreef mspoez het volgende:
Waar gaat je inkomen vandaan komen in de tijd dat je niet werkt?
Bedankt voor de reactie. Ik heb gelukkig altij een goed reservepotje opgebouwd voor minimaal 6 maanden aan levenskosten. Mijn opa zal waarschijnlijk ergens deze/komende maand komen te overlijden, waardoor ik dus geen contract wil aangaan momenteel. Het zou kunnen dat ik na 2 maanden rouwen al rustig aan weer kan opbouwen naar een part time functie ergens anders, maar ik wil graag in alle rust die keuze kunnen maken.
  zondag 9 mei 2021 @ 22:54:51 #8
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199351207
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 22:50 schreef PeertjeHetHeertje het volgende:
Dankjewel voor de reactie Fred. Is het dus zo dat ik dat gewoon kan aangeven, omdat er nog geen arbeidsovereenkomst is ondertekent?
Ja, zelfs als er wel een handtekening zou staan zal een fatsoenlijke werkgever hier geen groot punt van maken.
(Het komt trouwens ook vaker voor dan je zou denken, dat een arbeidsovereenkomst op het laatste moment toch niet doorgaat)
So we just called him Fred
pi_199351250
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 22:51 schreef Neptunes het volgende:
Staat er een proeftijd in je contract?
Bedankt voor de reactie. Ik heb nog helemaal geen contract gezien, het betreft een job offer met alle afgesproken zaken er in. Startdatum, contractsduur, salaris, pensioen, vakantiedagen, etc. Er is geen proeftijd genoemd.
pi_199351282
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 22:54 schreef Fred het volgende:

[..]

Ja, zelfs als er wel een handtekening zou staan zal een fatsoenlijke werkgever hier geen groot punt van maken.
(Het komt trouwens ook vaker voor dan je zou denken, dat een arbeidsovereenkomst op het laatste moment toch niet doorgaat)
Fijn dat je me enigzins gerust kunt stellen hierin. Ik ga er zelf ook niet van uit dat er problemen van komen, omdat het al de hele sollicitatieprocedure heel fijn en vriendelijk gaat. Ik voel me er gewoon erg beroerd door, dat ik moet terugkomen op een eerder gemaakte afspraak, want ik kan me heel goed voorstellen hoe ren werkgever zich hierover zou kunnen voelen.
  zondag 9 mei 2021 @ 23:01:31 #11
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_199351313
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 22:54 schreef PeertjeHetHeertje het volgende:

[..]

Bedankt voor de reactie. Ik heb gelukkig altij een goed reservepotje opgebouwd voor minimaal 6 maanden aan levenskosten. Mijn opa zal waarschijnlijk ergens deze/komende maand komen te overlijden, waardoor ik dus geen contract wil aangaan momenteel. Het zou kunnen dat ik na 2 maanden rouwen al rustig aan weer kan opbouwen naar een part time functie ergens anders, maar ik wil graag in alle rust die keuze kunnen maken.
Goed bezig. Geen zorgen dus.
Prrrrr
pi_199351324
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 23:01 schreef mspoez het volgende:

[..]

Goed bezig. Geen zorgen dus.
Nee gelukkig niet wat dat betreft. Wat denk jij van de situatie? Komen er problemen van?
  zondag 9 mei 2021 @ 23:04:03 #13
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_199351341
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 23:02 schreef PeertjeHetHeertje het volgende:

[..]

Nee gelukkig niet wat dat betreft. Wat denk jij van de situatie? Komen er problemen van?
Ik zou niet weten waarom. Er staat nog nergens een handtekening, als jij besluit de tijd voor jezelf nodig te hebben dan is dat zo. Ik wens je sterkte en je opa een mooi uiteinde.
Prrrrr
pi_199351367
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 23:04 schreef mspoez het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom. Er staat nog nergens een handtekening, als jij besluit de tijd voor jezelf nodig te hebben dan is dat zo. Ik wens je sterkte en je opa een mooi uiteinde.
Dankjewel voor de steun. Ik denk dat het ook heel anders binnenkomt dan wanneer ik bijvoorbeeld nu terug ga krabbelen, omdat ik ergens anders een veel beter aanbod heb gekregen. Dat zou echt heel egoďstisch zijn, en daarmee neem je eel vijandigere positie in.
  maandag 10 mei 2021 @ 05:29:38 #15
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_199352566
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 22:54 schreef Fred het volgende:

[..]

Ja, zelfs als er wel een handtekening zou staan zal een fatsoenlijke werkgever hier geen groot punt van maken.
(Het komt trouwens ook vaker voor dan je zou denken, dat een arbeidsovereenkomst op het laatste moment toch niet doorgaat)
Dit ja, voor de werkgever is het sowieso beter als je in zo'n geval gewoon niet begint i.p.v. na een paar weken stopt.
  Moderator maandag 10 mei 2021 @ 07:56:44 #16
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_199352819
Ik kan me vorostellen dat de werkgever ook niet volledig iets aan jou heeft... Dus hij/zij zal dat best snappen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 10 mei 2021 @ 08:00:06 #17
51385 baskick
Juist ja!
pi_199352836
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 23:04 schreef mspoez het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom. Er staat nog nergens een handtekening, als jij besluit de tijd voor jezelf nodig te hebben dan is dat zo. Ik wens je sterkte en je opa een mooi uiteinde.
Zo simpel werkt het strikt genomen natuurlijk niet. Een arbeidsovereenkomst is vormvrij. Een handtekening is dus niet vereist. Een job offer kan prima de van toepassing zijnde cao bevatten en die kan volgens mij prima een proeftijd bevatten.

In het geval van TS verwacht ik niet dat potentieel toekomstige werkgever er een probleem van maakt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199352893
Vraag of je een paar maanden later kunt starten?
Heb je nu rust en daarna toch een baan.
dag
  Spellchecker maandag 10 mei 2021 @ 08:11:13 #19
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_199354915
Ik zou gewoon bellen en je situatie uitleggen en misschien nog een mailtje daar achter sturen. Elk fatsoenlijk werkgever snapt dit wel. Maar ik verwacht zeker geen problemen. Dus maak je geen zorgen.
  maandag 10 mei 2021 @ 11:14:20 #21
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_199354929
quote:
1s.gif Op maandag 10 mei 2021 08:11 schreef maily het volgende:
TS wat doe je nu? Baan? Opleiding?
Een nieuw topic met dezelfde OP openen doet hij nu..
  maandag 10 mei 2021 @ 11:52:30 #22
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_199355613
Zoals meerdere mensen al gezegd hebben. Situatie uitleggen. Zij zijn ook mensen net als jij met een familie. Hier zal begrip voor zijn. En anders maak je direct gebruik van je proeftijd hier heb je wettelijk recht op. Ook als er niks over in je contract staat.

1 tip, maar dat weet je zelf denk ik ook wel. Ga niet zeggen dat je emotioneel kapot gaat etc. Dan laat je misschien iets te veel van jezelf zien en dan krijg je in de toekomst misschien die baan niet meer. Omdat ze je emotioneel misschien niet sterk genoeg vinden.

Alleen de kern van het verhaal uitleggen is voldoende. En zeg dat je familie je nodig heeft en dat je er voor hun wil zijn. Dat wekt ook de indruk dat je iemand bent die er voor anderen wil zijn en waar anderen op kunnen rekenen.
pi_199355782
Blijkbaar heb je een erg goede band met je opa, maar eerlijk: een aantal maanden niet in staat zijn te werken? Voor de rest ben je mentaal wel gewoon stabiel?

Erg vervelende situatie en het is niet dat ik je een rouwperiode niet gun, maar ik vindt het redelijk extreem.
  Spellchecker maandag 10 mei 2021 @ 12:32:03 #24
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_199356294
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 12:00 schreef Bugno3 het volgende:
Blijkbaar heb je een erg goede band met je opa, maar eerlijk: een aantal maanden niet in staat zijn te werken? Voor de rest ben je mentaal wel gewoon stabiel?

Erg vervelende situatie en het is niet dat ik je een rouwperiode niet gun, maar ik vind het redelijk extreem.
Dat was ook het eerste wat in mij opkwam ....
Dat een nieuwe intensieve baan niet "handig" is als je in een rouwperiode zit snap ik.

Maar twee maanden ....
  maandag 10 mei 2021 @ 13:29:30 #25
51385 baskick
Juist ja!
pi_199357056
quote:
1s.gif Op maandag 10 mei 2021 11:52 schreef Ixnay het volgende:
En anders maak je direct gebruik van je proeftijd hier heb je wettelijk recht op. Ook als er niks over in je contract staat.
Hier heb je vast een bron bij. Toch?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 10 mei 2021 @ 13:54:24 #26
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_199357396
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 13:29 schreef baskick het volgende:

[..]

Hier heb je vast een bron bij. Toch?
Nee. Het zou best kunnen zijn dat ik het mis heb.

Maar stel een werkgever belooft je een droombaan en dan blijkt dat je pallets mag gaan sorteren dan ben je toch niet verplicht om daar te blijven. En anders kondig je meteen ontslag aan je eerste werkdag. Dan gaat de eerste dag van de volgende maand je opzegtermijn in en dan ben je binnen 2 maanden weg. Ik denk echter dat ze liever jou die eerste dag meteen laten gaan, dan kost het ze geen 2 maanden salaris.
  maandag 10 mei 2021 @ 14:32:13 #27
51385 baskick
Juist ja!
pi_199357993
quote:
1s.gif Op maandag 10 mei 2021 13:54 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Nee. Het zou best kunnen zijn dat ik het mis heb.

Maar stel een werkgever belooft je een droombaan en dan blijkt dat je pallets mag gaan sorteren dan ben je toch niet verplicht om daar te blijven. En anders kondig je meteen ontslag aan je eerste werkdag. Dan gaat de eerste dag van de volgende maand je opzegtermijn in en dan ben je binnen 2 maanden weg. Ik denk echter dat ze liever jou die eerste dag meteen laten gaan, dan kost het ze geen 2 maanden salaris.
Je zei het nogal stellig.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Licht Ontvlambaar maandag 10 mei 2021 @ 17:11:22 #28
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_199360662
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 13:29 schreef baskick het volgende:

[..]

Hier heb je vast een bron bij. Toch?
Die zal hij niet vinden, proeftijd is een van de zaken die altijd schriftelijk vastgelegd moet worden.

https://www.rijksoverheid(...)regels-bij-proeftijd
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 10 mei 2021 @ 18:26:43 #29
51385 baskick
Juist ja!
pi_199361645
quote:
1s.gif Op maandag 10 mei 2021 17:11 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Die zal hij niet vinden, proeftijd is een van de zaken die altijd schriftelijk vastgelegd moet worden.

https://www.rijksoverheid(...)regels-bij-proeftijd
De vraag was evident retorisch.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199361815
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 12:00 schreef Bugno3 het volgende:
Blijkbaar heb je een erg goede band met je opa, maar eerlijk: een aantal maanden niet in staat zijn te werken? Voor de rest ben je mentaal wel gewoon stabiel?

Erg vervelende situatie en het is niet dat ik je een rouwperiode niet gun, maar ik vindt het redelijk extreem.
dit...
leg de situatie uit, begin gewoon. Er gaan in je leven nog vaker mensen dood waar je van houdt. Wil je dan elke keer je baan opzeggen als dat gebeurd?
En met alle respect, het is je opa, die gaan een keer dood. Nee het is niet leuk, maar dat gebeurt bij iedereen.

[ Bericht 0% gewijzigd door koemleit op 10-05-2021 18:56:25 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')