abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_199334824
We laten onze administratie al jaren via een administratiekantoor regelen. Dit gaat om onze inkomstenbelasting en omzetbelasting uit het bedrijf van mijn vriend. Nu is ons administratiekantoor er vorig jaar mee
gestopt en nu heeft een ander kantoor het overgenomen.

We hebben een maand geleden onze papieren voor de inkomstenbelasting uit 2019 aangeleverd, hiervoor hadden we uitstel gevraagd bij de Belastingdienst.

Nu krijg ik de factuur hiervoor en ik ben behoorlijk verbaasd. Het administratiekantoor heeft hier maar liefst drie uur tijd voor berekend. Voor de inkomstenbelasting en ook voor een jaarrekening (nooit eerder van gehoord en het is mij ook onduidelijk nog waarom deze is gemaakt).

Wat heb ik aangeleverd:
- drie keer een jaaropgaaf (één van mij, mijn man is naast ZZP-er ook in loondienst geweest bij twee bedrijven)
- jaaropgaaf kinderopvang
- overzicht hypotheek

Daarnaast heeft mijn man uiteraard in 2019 al zijn administratie aangeleverd als ZZP-er. Dit gaat over het gehele jaar om 10 facturen aan klanten en misschien 50 aankoopbonnen? In ieder geval is dit sowieso al verwerkt tijdens de kwartaalaangifte destijds van de inkomstenbelasting.

Dus:
- waarom is er drie uur berekend voor deze simpele administratie (of is dit allemaal niet zo simpel als ik denk)
- wat moeten wij in hemelsnaam met een jaarrekening :?

Dit ga ik uiteraard navragen maandag, maar ben ook benieuwd naar de meningen hier :)
pi_199334909
Jaarrekening is in principe niet verplicht als ZZP'er, verkorte balans en een winst- en verliesrekening voldoet. Veel kantoren stellen het wel op omdat het in de praktijk dezelfde informatie bevat.

2-3 uur werk is niet eens zo gek denk ik.
pi_199334928
3uur is toch niet gek? Wat vraagt hij per uur hiervoor?
pi_199334941
Als je man zzp’er is, bevat zijn aangifte IB de ‘jaarcijfers’ van zijn bedrijf. Het kantoor moet toch eea checken en opstellen voordat je die cijfers in de aangifte kunt stoppen. Ik ben meer verbaast over jouw verbazing eigenlijk.

En drie uur is niet veel voor een jaarrekening plus 2x IB aangiftes. Op zo’n kantoor maakt iemand ze, en een ander controleert ‘m.
Daarnaast is het blijkbaar de eerste keer dat zij dit voor jullie doen, ook dat kost vaak iets meer tijd dan standaard.

Had je geen prijsafspraak?
Als rozijnen staan te wellen, terwijl het recept krenten vermeld,
hebben die rozijnen dan zinloos geweld?
  zaterdag 8 mei 2021 @ 20:19:08 #5
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_199335003
Hoe deed je vorige administratiekantoor het dan?
pi_199335472
Heb dit werk vroeger ook gedaan. Als het een beetje een professioneel kantoor is, met een goede dossieropbouw en er sprake is van een review (controle op het werk wat een ander heeft ingevoerd in de aangifte), dan is 3 uurtjes niets te veel gevraagd. Als je zzp-er bent hoort dit er nu eenmaal bij en moet je ook willen dat dit goed gebeurd. Tenzij er een belachelijk uurtarief wordt gevraagd zou ik mijn handjes dichtknijpen met deze 3 uur. Mits er natuurlijk wel kwaliteit is geleverd.
  zaterdag 8 mei 2021 @ 21:04:56 #7
182871 Telates
Heer van Thebe
pi_199335615
Ik vind het ook wel meevallen. En voor je IB aangifte heb je iets van een jaarrekening van je ZZP activiteiten nodig (winst & verliesrekening, balans) om aangifte te kunnen doen, dus zo gek is het ook niet dat ze die maken
pi_199335618
3 uur voor een aangifte inkomstenbelasting met jaarcijfers vind ik niet gek, zoals hierboven aangegeven. Wat was je gewend bij het vorige administratiekantoor?

Daarnaast: is het nou een accountant of een boekhouder? Daar zit wel degelijk verschil in.
  zaterdag 8 mei 2021 @ 21:32:22 #9
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_199336009
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 21:04 schreef MarkLu het volgende:


Daarnaast: is het nou een accountant of een boekhouder? Daar zit wel degelijk verschil in.
Wat is het verschil?
pi_199336433
Accountant is een bij wet beschermde titel. Accountantskantoren moeten aan kwaliteitseisen voldoen en worden getoetst. Er moet dus een kwalitatief goed dossier zijn en dat kost tijd. De accountant hanteert standaard 4410, een voorgeschreven richtlijn voor het samenstellen van jaarrekeningen. Daarnaast wordt iemand accountant door het volgen van de HBO of WO opleiding.

Een administratiekantoor heeft veel minder last van kwaliteitseisen en toetsingen. In principe kan iedereen zich boekhouder noemen. Ik zeg daarmee niet dat administratiekantoren dat goede dossier of de goede kwaliteit niet hebben, maar dit zijn wel de verschillen. Uiteraard geldt dat een goede boekhouder beter kan zijn dan een accountant.

Het verschil is vaak ook zichtbaar in de tarieven. Administratiekantoren zijn in de regel goedkoper.
pi_199337116
TS wil blijkbaar voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Kwaliteit kost nu eenmaal tijd en geld. Drie uur vind ik voor een dergelijke klus geen minuut te veel.
Pecunia non olet
  Moderator zaterdag 8 mei 2021 @ 23:20:25 #12
447051 crew  Peejtur
Airsoft Holland
pi_199337598
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 20:12 schreef Essebes het volgende:
Als je man zzp’er is, bevat zijn aangifte IB de ‘jaarcijfers’ van zijn bedrijf. Het kantoor moet toch eea checken en opstellen voordat je die cijfers in de aangifte kunt stoppen. Ik ben meer verbaast over jouw verbazing eigenlijk.

En drie uur is niet veel voor een jaarrekening plus 2x IB aangiftes. Op zo’n kantoor maakt iemand ze, en een ander controleert ‘m.
Daarnaast is het blijkbaar de eerste keer dat zij dit voor jullie doen, ook dat kost vaak iets meer tijd dan standaard.

Had je geen prijsafspraak?
Dat ze meer tijd nodig hebben ivm eerste keer is natuurlijk niet TS zijn probleem. :N

Verder valt het idd toch wel mee hoe lang ze rekenen?
Wat vind je van Airsoft? Kijk dan eens op AIRSOFT HOLLAND!!
  zaterdag 8 mei 2021 @ 23:44:48 #13
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_199337863
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 23:20 schreef Peejtur het volgende:

[..]

Dat ze meer tijd nodig hebben ivm eerste keer is natuurlijk niet TS zijn probleem. :N
Natuurlijk wel. Zij komt toch naar een nieuw kantoor? Het eerste jaar is altijd duurder ivm dossier vorming en je er ff in verdiepen.

Kwartaalaangifte IB bestaat trouwens niet wat de OP meldt. Dat moet omzetbelasting zijn.

Mijn ex accountant thuis vindt het een normale prijs. Hoewel hij zich wel afvraagt of er voor de kwartaalaangiftes ook destijds betaald is incl het inboeken van de bonnen etc destijds.
De jaarrekening had ie ook de moeite niet voor genomen al is het maar net wat je afgesproken hebt. Maar dat zou van tevoren besproken moeten zijn, hoe uitgebreid je het wilt hebben.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_199337952
Wat kost het? ¤200,- ofzo?
Ja tuurlijk is dat normaal. :')
Vakman pur sang
  zondag 9 mei 2021 @ 00:00:53 #15
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199338004
quote:
18s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 20:00 schreef DorothyGale het volgende:
- wat moeten wij in hemelsnaam met een jaarrekening :?
Kan best nog wel een van pas komen als je ooit nog eens wil verhuizen.

quote:
[..] ben ook benieuwd naar de meningen hier :)
Komt allemaal niet echt solide over als de vriendin van een ZZP-er op een forum dit soort vragen moet gaan stellen.
So we just called him Fred
  zondag 9 mei 2021 @ 00:01:37 #16
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_199338007
Gierende banden wegwezen daar :7
Online boekhouden en klaar is Kees
pi_199338032
TS :')
The only thing I can really speculate on, is the very existence of my life with or without my wife in terms of the human relationships, the juxtaposition of one person to another. The form, the content.
  Moderator zondag 9 mei 2021 @ 08:16:58 #18
447051 crew  Peejtur
Airsoft Holland
pi_199339231
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 23:44 schreef laziness het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Zij komt toch naar een nieuw kantoor? Het eerste jaar is altijd duurder ivm dossier vorming en je er ff in verdiepen.

Kwartaalaangifte IB bestaat trouwens niet wat de OP meldt. Dat moet omzetbelasting zijn.

Mijn ex accountant thuis vindt het een normale prijs. Hoewel hij zich wel afvraagt of er voor de kwartaalaangiftes ook destijds betaald is incl het inboeken van de bonnen etc destijds.
De jaarrekening had ie ook de moeite niet voor genomen al is het maar net wat je afgesproken hebt. Maar dat zou van tevoren besproken moeten zijn, hoe uitgebreid je het wilt hebben.
Nee het is overgenomen door het andere kantoor om het ene stopte. Zoals ik het lees, was dit dus automatisch overgegaan.
Wat vind je van Airsoft? Kijk dan eens op AIRSOFT HOLLAND!!
pi_199339299
quote:
1s.gif Op zondag 9 mei 2021 08:16 schreef Peejtur het volgende:

[..]

Nee het is overgenomen door het andere kantoor om het ene stopte. Zoals ik het lees, was dit dus automatisch overgegaan.
tsja.. in mijn optiek hoort dat er een beetje bij als je overstapt/overgaat naar een ander kantoor. Je betaalt per uur werkzaamheden, tenzij je iets anders afgesproken hebt. Voor niets gaat de zon op uiteindelijk. Als ze nu 10 uur inventarisatie hadden gerekend was het een ander verhaal geweest natuurlijk.

Overigens zou ik in mijn handjes wrijven met deze factuur, zeker als er daarna nog een overleg op kan plaatsvinden om e.e.a. door te spreken/te verfijnen (wat ik wel verwacht eigenlijk, bij een nieuw kantoor).

Ik zou me hier niet al te druk om maken. Eventueel aangeven dat je in het vervolg geen jaarrekening wil en vragen wat dat dan scheelt in de kosten.

[ Bericht 0% gewijzigd door kirsten. op 09-05-2021 08:33:25 (typo) ]
pi_199339316
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 23:20 schreef Peejtur het volgende:

[..]

Dat ze meer tijd nodig hebben ivm eerste keer is natuurlijk niet TS zijn probleem. :N

Verder valt het idd toch wel mee hoe lang ze rekenen?
Het is inderdaad geen probleem, maar de benodigde tijd wordt wel doorbelast. Bij het overnemen van een ander kantoor zal je eerst nagaan of wat er in het verleden is gebeurd juist is. Je kan alleen vanaf een juiste positie starten met het werk van het huidige jaar.
snIRC het gratis chatbotje voor onder andere triviant
pi_199340904
ALs je 2 á 3 uren te veel vindt, waarom doe je het dan zelf niet? Zo gepiept blijkbaar.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_199342094
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 21:55 schreef MarkLu het volgende:
Accountant is een bij wet beschermde titel. Accountantskantoren moeten aan kwaliteitseisen voldoen en worden getoetst. Er moet dus een kwalitatief goed dossier zijn en dat kost tijd. De accountant hanteert standaard 4410, een voorgeschreven richtlijn voor het samenstellen van jaarrekeningen. Daarnaast wordt iemand accountant door het volgen van de HBO of WO opleiding.

Een administratiekantoor heeft veel minder last van kwaliteitseisen en toetsingen. In principe kan iedereen zich boekhouder noemen. Ik zeg daarmee niet dat administratiekantoren dat goede dossier of de goede kwaliteit niet hebben, maar dit zijn wel de verschillen. Uiteraard geldt dat een goede boekhouder beter kan zijn dan een accountant.

Het verschil is vaak ook zichtbaar in de tarieven. Administratiekantoren zijn in de regel goedkoper.
Wat probeer je TS met dit hele verhaal te vertellen??

Er is geen sprake van een verplichte samengestelde jaarrekening, laat staan controleplichtig. Ook spreekt TS niet van een accountant. Dus snap niet precies wat voor puntje wil maken/wat je wil beantwoorden.


Verder vindt ik de 3 uur niet super veel, maar ook zeker niet weinig.
Als accountant alleen reguliere ib aangifte doet voor 2 fiscale partners en daarbij niets doet met aftrekposten oid behalve hypotheek (want ik zie daar niets voor aangeleverd), dan heb je zo'n IB aangifte met gemak binnen een uurtje gedaan. Administratie was al verwerkt voor BTW aangifte, dus resultaat als zzp'er invullen kan ook vrij snel.

Dus dikke kans dat het in 1,5 uur ook gemakkelijk zou zijn gedaan. Als een ander kantoor klanten overneemt, dan moet dit niet ten laste komen van TS.
Eerst denken, dan typen
pi_199342164
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 12:50 schreef Piger het volgende:

[..]

Wat probeer je TS met dit hele verhaal te vertellen??

Er is geen sprake van een verplichte samengestelde jaarrekening, laat staan controleplichtig. Ook spreekt TS niet van een accountant. Dus snap niet precies wat voor puntje wil maken/wat je wil beantwoorden.

knip
Even de context van de reactie bekijken. Die post was niet gericht aan TS, maar aan de andere opmerkingen die er gemaakt worden. De vraag wordt gesteld aan TS of er sprake is van een accountant of boekhouder. Vervolgens wordt (niet door TS) gevraagd wat het verschil is. De reactie die jij quote is het antwoord wat gegeven wordt op die vraag.
snIRC het gratis chatbotje voor onder andere triviant
pi_199342284
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 12:50 schreef Piger het volgende:

[..]dus dikke kans dat het in 1,5 uur ook gemakkelijk zou zijn gedaan. Als een ander kantoor klanten overneemt, dan moet dit niet ten laste komen van TS.
Pfff anderhalf uur, winstaangifte, 2 partners, mag de boekhouder ook nog even naar het toilet tussendoor of moet hij dat maar in zijn eigen tijd doen?😉
Pecunia non olet
pi_199342294
Ik ben zelf boekhouder en register mkb belastingadviseur in opleiding (geen accountant).

Voor een jaarrekening met fatsoenlijke dossieropbouw + IB fiscaal partners heb ik meestal een dag nodig. Maar dan heb je wel een boekhouder te pakken die Pietje Precies is.

Reken 8 uur a 75 euro per uur = 600 euro zou je bij mij kwijt zijn geweest. Overigens werk ik in de meeste gevallen niet op basis van uurtarief maar op basis van maandtarief. Zodat ik je geen aparte rekening hoef te sturen als je me 8 keer per dag belt.

Ik vind het niet raar.

Wat ik wel raar vind .. je vorige kantoor is blijkbaar gestopt en er is nooit aan je gevraagd of je het als klant okay vindt om over te gaan? :?
pi_199342323
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 12:50 schreef Piger het volgende:

[..]

Wat probeer je TS met dit hele verhaal te vertellen??

Er is geen sprake van een verplichte samengestelde jaarrekening, laat staan controleplichtig. Ook spreekt TS niet van een accountant. Dus snap niet precies wat voor puntje wil maken/wat je wil beantwoorden.


Verder vindt ik de 3 uur niet super veel, maar ook zeker niet weinig.
Als accountant alleen reguliere ib aangifte doet voor 2 fiscale partners en daarbij niets doet met aftrekposten oid behalve hypotheek (want ik zie daar niets voor aangeleverd), dan heb je zo'n IB aangifte met gemak binnen een uurtje gedaan. Administratie was al verwerkt voor BTW aangifte, dus resultaat als zzp'er invullen kan ook vrij snel.

Dus dikke kans dat het in 1,5 uur ook gemakkelijk zou zijn gedaan. Als een ander kantoor klanten overneemt, dan moet dit niet ten laste komen van TS.
Wat @snabbi inderdaad zegt. TS heeft het in de titel over accountant. Denk dat boekhouder wordt bedoeld, maar vandaar de vraag ende vraag wat TS hiervoor gewend was.
pi_199344750
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 13:07 schreef obligataire het volgende:

[..]

Pfff anderhalf uur, winstaangifte, 2 partners, mag de boekhouder ook nog even naar het toilet tussendoor of moet hij dat maar in zijn eigen tijd doen?😉
We hebben het over 10 verkoopfacturen.
Aangifte doe je die 2 mensen samen.
Administratie is al gevoerd.
Schijnbaar ook geen speciale aftrekposten.

Kan je mij vertellen wat je dan die dag aan het doen bent? Dus wat je nog moet doorrekenen of uitzoeken?
Gewoon ff concreet? Want serieus ik zie het echt niet.
Eerst denken, dan typen
pi_199345497
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 15:34 schreef Piger het volgende:

[..]

We hebben het over 10 verkoopfacturen.
Aangifte doe je die 2 mensen samen.
Administratie is al gevoerd.
Schijnbaar ook geen speciale aftrekposten.

Kan je mij vertellen wat je dan die dag aan het doen bent? Dus wat je nog moet doorrekenen of uitzoeken?
Gewoon ff concreet? Want serieus ik zie het echt niet.
Alle balansposten specificeren/vastleggen
Alle grootboekrekeningen doorspitten of alles erin zit
Vergelijking voorgaande jaren
Samenstellen/dossiervorming
Correctie btw prive gebruiken
Suppletie btw
Afschrijvingen activa
Rapport maken

Zomaar een paar standaard dingen en dan weet ik nog niet eens hoe jouw administratie er specifiek uit ziet.

Dat je maar 10 verkoopfacturen hebt zegt echt niets over de verdere omvang. Sterker nog .. of je er nu 10 of 1000 had, daar zit voor kij het tijdsverschil niet in als er gewoon goed is uitgefactureerd.
pi_199349682
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 16:07 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Alle balansposten specificeren/vastleggen
Alle grootboekrekeningen doorspitten of alles erin zit
Vergelijking voorgaande jaren
Samenstellen/dossiervorming
Correctie btw prive gebruiken
Suppletie btw
Afschrijvingen activa
Rapport maken

Zomaar een paar standaard dingen en dan weet ik nog niet eens hoe jouw administratie er specifiek uit ziet.

Dat je maar 10 verkoopfacturen hebt zegt echt niets over de verdere omvang. Sterker nog .. of je er nu 10 of 1000 had, daar zit voor kij het tijdsverschil niet in als er gewoon goed is uitgefactureerd.
TS heeft niet om jaarrekening gevraagd.

10 verkoopfacturen zegt alleen natuurlijk niet veel, maar in combinatie met 50 'aankoopbonnen', loondienst ernaast en de informatie die TS heeft aangeleverd kan je zelf toch ook wel inschatten dat hier waarschijnlijk weinig werk in zal zitten.

Als je administratie goed hebt gevoerd dan is dan komen de eerste 4 punten met een druk op de knop uit het systeem rollen.
Suppletie zelfde verhaal (als er al sprake van is), daar zit weinig controle in en heb je dus zo ingediend.

Ik snap best dat er situaties zijn waar dit een dag duurt.
Maar je kan zelf toch ook wel beetje situatie van TS inschatten, of op zijn minst toegeven dat een kleine zzp'er met gemak in 1 a 2 uurtjes is geregeld.

En misschien zit daar wel het probleem. Een goed administratiekantoor kijkt naar het belang van de klant. En die gaat geen uitgebreide onnodige dossiervoering doen als dat niet wettelijk nodig is of klant er om vraagt. In zoverre vind ik de vraag van TS zeer legitiem.
Als ze al per kwartaal betalen voor aangiftes BTW en administratie voeren, dan zou je puur voor IB aangifte geen 3 uur hoeven te betalen (al ligt het ook aan tarief natuurlijk).
Eerst denken, dan typen
pi_199349703
quote:
18s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 20:00 schreef DorothyGale het volgende:
tijdens de kwartaalaangifte destijds van de inkomstenbelasting.
Dit bestaat niet.

Daarnaast, alles in mooie tabbeletjes kwijt, je aangifte doen, kan zomaar 3 uur kosten.
Hanky Panky Shangai
pi_199349770
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 11:10 schreef Innisdemon het volgende:
ALs je 2 á 3 uren te veel vindt, waarom doe je het dan zelf niet? Zo gepiept blijkbaar.
Maarrrrr

Ik ben het in die zin eens met TS, bij de omzetbelasting die kwartaallijks wordt geboekt zijn alle facturen als het goed is in de administratie verwerkt.

De cijfers zijn dan "gecheckt" en ingevoerd.

Dan moet je ff nog de belastingaangifte doorsprinten en ben je als het goed is ook wel binnen een uurtje klaar.
Hanky Panky Shangai
pi_199349935
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 21:10 schreef Piger het volgende:

[..]

TS heeft niet om jaarrekening gevraagd.

10 verkoopfacturen zegt alleen natuurlijk niet veel, maar in combinatie met 50 'aankoopbonnen', loondienst ernaast en de informatie die TS heeft aangeleverd kan je zelf toch ook wel inschatten dat hier waarschijnlijk weinig werk in zal zitten.

Als je administratie goed hebt gevoerd dan is dan komen de eerste 4 punten met een druk op de knop uit het systeem rollen.
Suppletie zelfde verhaal (als er al sprake van is), daar zit weinig controle in en heb je dus zo ingediend.

Ik snap best dat er situaties zijn waar dit een dag duurt.
Maar je kan zelf toch ook wel beetje situatie van TS inschatten, of op zijn minst toegeven dat een kleine zzp'er met gemak in 1 a 2 uurtjes is geregeld.

En misschien zit daar wel het probleem. Een goed administratiekantoor kijkt naar het belang van de klant. En die gaat geen uitgebreide onnodige dossiervoering doen als dat niet wettelijk nodig is of klant er om vraagt. In zoverre vind ik de vraag van TS zeer legitiem.
Als ze al per kwartaal betalen voor aangiftes BTW en administratie voeren, dan zou je puur voor IB aangifte geen 3 uur hoeven te betalen (al ligt het ook aan tarief natuurlijk).
Deels mee eens.

Maar ik ben wel zo'n vakautist die het eindproduct checkt en niet uit gaat van eerder ingeklopte informatie. Daarnaast kan je niet alles ieder kwartaal afwerken of wordt dit niet gedaan vanwege werkdruk.

Ter voorbeeld: ik ben sinds half maart voor mezelf gaan werken en ik doe aan het begin van iedere nieuwe maand een maandafsluiting. Dan heb je inderdaad weinig werk aan het eindproduct, want dat fix je iedere maand al.

Echter heb ik voor een aantal kantoren gewerkt en vanwege de absurde werkdruk daar werd alleen de inkoop en verkoop erin geknald en de btw eruit gegooid. En van collega's om mij heen kan ik beamen dat dit eerder regel als uitzondering is.

Daarnaast zoals ik aangeef ik moet een fatsoenlijk eindproduct opleveren want ik ben uiteindelijk hiervoor verantwoordelijk. Als ik het snel snel afraffel en je krijgt een boekenonderzoek, dan kom je bij mij zeuren en is het toch ineens mijn probleem.

Ik ga mijn klanten echt niet het vel over de neus trekken. Maar ik lever kwaliteit zodat je nooit met geknepen billetjes bij een eventueel boekenonderzoek zit. En dat kost tijd en dat kost geld.

Als je daar geen zin in hebt, dan ga je maar naar die boekhouder om de hoek die dat inderdaad snel in 3 uurtjws weet te fiksen, zichzelf niet controleert en het zich er zo makkelijk mogelijk vanaf maakt.

Vervolgens zie ik je dan over een paar jaar terug omdat je erachter komt dat die boekhouder nou niet bepaald jouw belangen behartigt en het afraffelt waardoor jij weer in de problemen komt. Wat je achteraf gezien dan meer geld kost dan wanneer je die boekhouder wel de ruimte had gegeven en wel gewoon de rekening had betaald die daar tegenover staat.

Ik heb het dan niet over dikke kantoren, lease auto's en stropdaspakken die weer terug verdiend moeten worden op de een of andere manier.

Maar kwaliteit kost geld. Geen duizenden euro's. Maar als je denkt dat je met een paar 100 euro klaar bent en dat het werk ook 300% goed gedaan is, dan kom je mijn inziens bedrogen uit.

Zo zie ik het.
pi_199349947
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 21:10 schreef Piger het volgende:

[..]

TS heeft niet om jaarrekening gevraagd.

10 verkoopfacturen zegt alleen natuurlijk niet veel, maar in combinatie met 50 'aankoopbonnen', loondienst ernaast en de informatie die TS heeft aangeleverd kan je zelf toch ook wel inschatten dat hier waarschijnlijk weinig werk in zal zitten.

Als je administratie goed hebt gevoerd dan is dan komen de eerste 4 punten met een druk op de knop uit het systeem rollen.
Suppletie zelfde verhaal (als er al sprake van is), daar zit weinig controle in en heb je dus zo ingediend.

Ik snap best dat er situaties zijn waar dit een dag duurt.
Maar je kan zelf toch ook wel beetje situatie van TS inschatten, of op zijn minst toegeven dat een kleine zzp'er met gemak in 1 a 2 uurtjes is geregeld.

En misschien zit daar wel het probleem. Een goed administratiekantoor kijkt naar het belang van de klant. En die gaat geen uitgebreide onnodige dossiervoering doen als dat niet wettelijk nodig is of klant er om vraagt. In zoverre vind ik de vraag van TS zeer legitiem.
Als ze al per kwartaal betalen voor aangiftes BTW en administratie voeren, dan zou je puur voor IB aangifte geen 3 uur hoeven te betalen (al ligt het ook aan tarief natuurlijk).
Een jaarrekening is natuurlijk een groot woord hé. In principe is een jaarrekening gewoon een balans en een winst- en verliesrekening. Deze heb je sowieso nodig voor de aangifte inkomstenbelasting. Wat veel boekhouders/accountantskantoren doen is er een groot boekwerk van maken met specificaties en toelichtingen. Leuk voor een BV, maar voor een zzp'er vrij nutteloos. Maar als je er maar 3 uur voor rekent dan ga ik er vanuit dat dit niet eens het geval is geweest.

Ik geef altijd vooraf m'n prijs, dan krijg je dit soort gezeur ook niet. Take it or leave it. Overigens reken ik ook 3 uur voor de IB aangifte en jaarwerk bij een gemiddelde zzp'er waar ik ook al 2 uur per kwartaal reken voor administratie + btw aangifte. Het kan heus wel sneller af maar je hebt toch altijd meer werk en contact over en weer dan je denkt... ook voor het prive gedeelte van de IB.

quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 21:16 schreef ludovico het volgende:

[..]

Maarrrrr

Ik ben het in die zin eens met TS, bij de omzetbelasting die kwartaallijks wordt geboekt zijn alle facturen als het goed is in de administratie verwerkt.

De cijfers zijn dan "gecheckt" en ingevoerd.

Dan moet je ff nog de belastingaangifte doorsprinten en ben je als het goed is ook wel binnen een uurtje klaar.
Was het maar zo'n feest. In de kwartaaladministratie boek je natuurlijk alle facturen in omdat het je eigenlijk alleen gaat om de btw binnen die periode, maar er zijn nog zat andere boekingen die er jaarlijks kunnen plaatsvinden. Aansluitingen met vorig jaar, overlopende posten, afschrijvingen, rente op leningen, bijtelling/btw prive correctie bij auto op de zaak, zakelijk gereden km's in prive auto, voorraadmutatie etc. etc.

Daarnaast heb je ook nog het privé gedeelte in de IB, wat tegenwoordig zeker wel makkelijker is geworden met de vooraf ingevulde gegevens maar nog steeds wel goede controle vereist. Echt niet iets waar je even snel doorheen wil sprinten. Klanten met aandelen/beleggingen, lijfrente/pensioen, verschillende hypotheken op de woning, tweede huis in de verhuur, partner met allemaal shit etc.
Facts don't care about your feelings
pi_199349995
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 21:31 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Een jaarrekening is natuurlijk een groot woord hé. In principe is een jaarrekening gewoon een balans en een winst- en verliesrekening. Deze heb je sowieso nodig voor de aangifte inkomstenbelasting. Wat veel boekhouders/accountantskantoren doen is er een groot boekwerk van maken met specificaties en toelichtingen. Leuk voor een BV, maar voor een zzp'er vrij nutteloos. Maar als je er maar 3 uur voor rekent dan ga ik er vanuit dat dit niet eens het geval is geweest.

Ik geef altijd vooraf m'n prijs, dan krijg je dit soort gezeur ook niet. Take it or leave it. Overigens reken ik ook 3 uur voor de IB aangifte en jaarwerk bij een gemiddelde zzp'er waar ik ook al 2 uur per kwartaal reken voor administratie + btw aangifte. Het kan heus wel sneller af maar je hebt toch altijd meer werk en contact over en weer dan je denkt... ook voor het prive gedeelte van de IB.
[..]

Was het maar zo'n feest. In de kwartaaladministratie boek je natuurlijk alle facturen in omdat het je eigenlijk alleen gaat om de btw binnen die periode, maar er zijn nog zat andere boekingen die er jaarlijks kunnen plaatsvinden. Aansluitingen met vorig jaar, overlopende posten, afschrijvingen, rente op leningen, bijtelling/btw prive correctie bij auto op de zaak, zakelijk gereden km's in prive auto, voorraadmutatie etc. etc.

Daarnaast heb je ook nog het privé gedeelte in de IB, wat tegenwoordig zeker wel makkelijker is geworden met de vooraf ingevulde gegevens maar nog steeds wel goede controle vereist. Echt niet iets waar je even snel doorheen wil sprinten. Klanten met aandelen/beleggingen, lijfrente/pensioen, verschillende hypotheken op de woning, tweede huis in de verhuur, partner met allemaal shit etc.
Nou ja en dit dus exact.

Er wordt mijn inziens echt veel te makkelijk over gedacht. Als het echt zo makkelijk was, dan kun je het net zo goed zelf doen, toch?
pi_199350013
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 21:30 schreef Twinkle20 het volgende:
Maar kwaliteit kost geld. Geen duizenden euro's. Maar als je denkt dat je met een paar 100 euro klaar bent en dat het werk ook 300% goed gedaan is, dan kom je mijn inziens bedrogen uit.

Zo zie ik het.
Ik doe mijn eigen administratie eigenlijk altijd en ik sta niet gek te kijken dat dit.... Per kwartaal, toch wel snel 1,5 uur kost.

En voor de IB ben je ook weer even aan het kloten.

Allemaal niet super noemenswaardig maar als je inderdaad de gehele lijst weer af gaat krijg je dan wel een dagtaak 5x 1,5 uur.
Hanky Panky Shangai
pi_199350035
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 21:31 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik geef altijd vooraf m'n prijs, dan krijg je dit soort gezeur ook niet. Take it or leave it. Overigens reken ik ook 3 uur voor de IB aangifte en jaarwerk bij een gemiddelde zzp'er waar ik ook al 2 uur per kwartaal reken voor administratie + btw aangifte. Het kan heus wel sneller af maar je hebt toch altijd meer werk en contact over en weer dan je denkt... ook voor het prive gedeelte van de IB.
Kan me inderdaad niet anders voorstellen dat je met communicatie met de klant erbij die tijd er zo bij hebt ;) Zitten we in the end wel redelijk op een lijn.
Hanky Panky Shangai
pi_199350048
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 21:31 schreef YoshiBignose het volgende:
Was het maar zo'n feest. In de kwartaaladministratie boek je natuurlijk alle facturen in omdat het je eigenlijk alleen gaat om de btw binnen die periode, maar er zijn nog zat andere boekingen die er jaarlijks kunnen plaatsvinden. Aansluitingen met vorig jaar, overlopende posten, afschrijvingen, rente op leningen, bijtelling/btw prive correctie bij auto op de zaak, zakelijk gereden km's in prive auto, voorraadmutatie etc. etc.

Daarnaast heb je ook nog het privé gedeelte in de IB, wat tegenwoordig zeker wel makkelijker is geworden met de vooraf ingevulde gegevens maar nog steeds wel goede controle vereist. Echt niet iets waar je even snel doorheen wil sprinten. Klanten met aandelen/beleggingen, lijfrente/pensioen, verschillende hypotheken op de woning, tweede huis in de verhuur, partner met allemaal shit etc.
Dan heb je al een wat noemenswaardigere tent hoor. Dat is meer dan een 50 inkoopbonnen en 10 facturen.
Hanky Panky Shangai
pi_199350242
Ik maak overigens zo'n 'uitgebreid' rapport in Infine zodat ik hem daarna 1 op 1 in Nextens kan jassen.

Kost me minder tijd dan geen rapport opmaken en handmatig al die cijfers erin te gaan zitten kloppen. Want je zit altijd weer ergens met een afrondingsverschil te klooien.

Ik praat misschien niet voor alle kantoren. Maar mij is alles er aan gelegen om alles zo efficient mogelijk aan te pakken, wat vervolgens niet ten koste gaat van de kwaliteit. Dus ik doe dat niet om uurtjes te fokken zodat ik die daarna lekker door kan factureren naar de klant.
pi_199350318
quote:
1s.gif Op zondag 9 mei 2021 13:08 schreef Twinkle20 het volgende:
Ik ben zelf boekhouder en register mkb belastingadviseur in opleiding (geen accountant).

Voor een jaarrekening met fatsoenlijke dossieropbouw + IB fiscaal partners heb ik meestal een dag nodig. Maar dan heb je wel een boekhouder te pakken die Pietje Precies is.

Reken 8 uur a 75 euro per uur = 600 euro zou je bij mij kwijt zijn geweest. Overigens werk ik in de meeste gevallen niet op basis van uurtarief maar op basis van maandtarief. Zodat ik je geen aparte rekening hoef te sturen als je me 8 keer per dag belt.

Ik vind het niet raar.

Wat ik wel raar vind .. je vorige kantoor is blijkbaar gestopt en er is nooit aan je gevraagd of je het als klant okay vindt om over te gaan? :?
Dat doe je goed. Ik reken maar een schamele ¤45 per uur. Voor kleine zzp klanten reken ik 2u per kwartaal en 3u per jaar is ¤495 per jaar. Partner IB erbij ¤45, btw suppletie ¤45, VA ¤45 etc. Ben dan ook maar een simpele boekhouder. Had met hbo accountancy wel meer had kunnen doen maar geen zin in :')

Ik ben ook niet echt een pietje precies (meer). Was het wel, maar nu met werknemer en meer klanten probeer ik het zo efficient mogelijk te doen. Soms loop je zo te mierenneuken en dan zie je 3 boekonderzoeken in 10 jaar tijd.... Belastingdienst kan het ook geen reet schelen als het allemaal globaal klopt. Zeker voor zzp'ers met 30k winst per jaar. Kan je wel overlopende posten van een paar tientjes boeken omdat de factuurdatum anders is dan de periode waar het op betrekking heeft maar wie hou je voor de gek. Gaan met die banaan >:)

Werk ook met Nextens trouwens. Verkijken mensen zich ook op... ben je toch zo ¤3000 per jaar al kwijt :X
Facts don't care about your feelings
pi_199350373
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 21:53 schreef YoshiBignose het volgende:
Werk ook met Nextens trouwens. Verkijken mensen zich ook op... ben je toch zo ¤3000 per jaar al kwijt
Zijn die boekhoudsystemen zo duur joh?
Hanky Panky Shangai
pi_199350496
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 21:57 schreef ludovico het volgende:

[..]

Zijn die boekhoudsystemen zo duur joh?
Ja belachelijk, maar Nextens is wel de duurste volgens mij. Je betaalt ook per aangifte dus als je veel kleine zzp'ers hebt gaat het hard. En alles is online en werkt verder prima, hebben rekentools en allemaal andere shit. Het zorgt er wel voor dat je weer efficiënter kan werken dus je zou het terug moeten verdienen... ergens. Makkelijker met 75 per uur dan 45 :')
Facts don't care about your feelings
pi_199350708
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 22:04 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ja belachelijk, maar Nextens is wel de duurste volgens mij. Je betaalt ook per aangifte dus als je veel kleine zzp'ers hebt gaat het hard. En alles is online en werkt verder prima, hebben rekentools en allemaal andere shit. Het zorgt er wel voor dat je weer efficiënter kan werken dus je zou het terug moeten verdienen... ergens. Makkelijker met 75 per uur dan 45 :')
Excel > Nextens
Hanky Panky Shangai
pi_199350911
quote:
10s.gif Op zondag 9 mei 2021 22:18 schreef ludovico het volgende:

[..]

Excel > Nextens
Ik werk ook veel in Excel, maar met de normale belastingdienst software kan je echt niet fatsoenlijk aangiftes doen. Nextens is alleen aangiftesoftware hé niet eens een boekhoudprogramma voor dat geld :')
Facts don't care about your feelings
pi_199350945
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 22:32 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik werk ook veel in Excel, maar met de normale belastingdienst software kan je echt niet fatsoenlijk aangiftes doen. Nextens is alleen aangiftesoftware hé niet eens een boekhoudprogramma voor dat geld :')
Godver :p

Tjah...

En hoeveel uur kan je een beetje rekenen als je 40 uur werkt?
Hanky Panky Shangai
pi_199351352
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 22:33 schreef ludovico het volgende:

[..]

Godver :p

Tjah...

En hoeveel uur kan je een beetje rekenen als je 40 uur werkt?
Ik denk dat hij als accountant wel een beetje kan rekenen ja. :{
Vakman pur sang
pi_199351453
quote:
1s.gif Op zondag 9 mei 2021 23:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ik denk dat hij als accountant wel een beetje kan rekenen ja. :{
Grapjurk.
Hoeveel uur hij effectief kan factureren van zijn gewerkte uren, dat is niet altijd 1:1.
Hanky Panky Shangai
pi_199351497
-

[ Bericht 100% gewijzigd door YoshiBignose op 09-05-2021 23:22:12 ]
Facts don't care about your feelings
pi_199351508
quote:
10s.gif Op zondag 9 mei 2021 23:15 schreef ludovico het volgende:

[..]

Grapjurk.
Hoeveel uur hij effectief kan factureren van zijn gewerkte uren, dat is niet altijd 1:1.
Hmm lastig, heb ook een werknemer en we hebben beide voldoende tijd over per week om nog andere dingen te doen... proberen rijk te worden zeg maar. Uurtarief van ¤45 met een werknemer, auto's, pand, software is gewoon een modaal inkomen en meer niet. Leuk en aardig... het is geen moeilijk of stressvol beroep, maar heb toch liever wat meer geld. Als mijn toekomst achter een bureau boekhouden is tot m'n 70e begin ik al te hyperventileren bij de gedachte :M

quote:
1s.gif Op zondag 9 mei 2021 23:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ik denk dat hij als accountant wel een beetje kan rekenen ja. :{
Ik gebruik gewoon een rekenmachine of Excel :')
Facts don't care about your feelings
  maandag 10 mei 2021 @ 01:23:38 #49
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_199352251
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 21:57 schreef ludovico het volgende:
Zijn die boekhoudsystemen zo duur joh?
Bij ons op kantoor is dat bijna de prijs per maand. :X Dat is dan wel inclusief fiscaal pakket en loonadministratie.

Zoals collega @YoshiBignose al stelt moet er altijd een balans en winst- en verliesrekening worden opgesteld. Of je dat nu een jaarrekening noemt of niet.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_199352603
Dank voor alle reacties :) ^O^

Ik ben in mijn openingspost niet duidelijk geweest, dus nog even een toelichting.

Het administratiekantoor waar wij eerst zaken mee deden, stopte er mee en heeft een suggestie gedaan dat we met een ander administratiekantoor (ons huidige dus) in zee konden. Daar hebben we een welkomstgesprek gehad en aangegeven dat we op dezelfde voet verder wilden. Het kantoor werkt per uur en heeft tijdens dat gesprek de uurtarieven doorgegeven. Al onze vorige administratie is overgeheveld naar dat kantoor.

Ik heb trouwens wat vaktermen door elkaar gehaald zie ik, het gaat om een persoon die een administratiekantoor runt en daarbinnen werkt ook een boekhouder. Accountant is dus helemaal niet van toepassing.

De drie uur die ik noemde zijn alleen besteed aan de jaarrekening. Dus nog exclusief de aangifte IB. Ik heb de facturen van het vorige kantoor erbij gehaald en daar werd het jaarwerk genoemd. En daar is in al die jaren nooit meer dan een uur besteed.

In 2019 was elk kwartaal van de BTW aangifte al gedaan door ons vorige administratiekantoor.

Ik neig er nog steeds naar dat er teveel tijd is besteed aan de jaarrekening. Zoals ik al zei, mijn man is ZZP-er, de kwartaalaangifte is al verwerkt, hij heeft geen eigen pand, de enige administratie die hij heeft zijn wat verkoopfacturen en de al verwerkte BTW bonnen. Daarnaast heeft het vorige kantoor dus nooit meer dan een uur besteed aan de jaarrekening.

Dit doet weinig onder aan alles wat gedaan moet worden voor een jaarrekening, maar in onze situatie zou ik het misschien zelf kunnen doen. Wat ik dus niet wil.

Ik ga ons vorige administratiekantoor proberen te bereiken en vragen hoe zij het jaarwerk hebben opgezet. En of mijn beeld juist is en of ik inderdaad niet iets over het hoofd zie (zoals meer werk omdat wij een nieuwe klant zijn).

Voor de volgende keer zal ik alles zwart op wit laten vastleggen, zodat ik weet wat we kunnen verwachten :)
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')