Wat is het verschil?quote:Op zaterdag 8 mei 2021 21:04 schreef MarkLu het volgende:
Daarnaast: is het nou een accountant of een boekhouder? Daar zit wel degelijk verschil in.
Dat ze meer tijd nodig hebben ivm eerste keer is natuurlijk niet TS zijn probleem.quote:Op zaterdag 8 mei 2021 20:12 schreef Essebes het volgende:
Als je man zzp’er is, bevat zijn aangifte IB de ‘jaarcijfers’ van zijn bedrijf. Het kantoor moet toch eea checken en opstellen voordat je die cijfers in de aangifte kunt stoppen. Ik ben meer verbaast over jouw verbazing eigenlijk.
En drie uur is niet veel voor een jaarrekening plus 2x IB aangiftes. Op zo’n kantoor maakt iemand ze, en een ander controleert ‘m.
Daarnaast is het blijkbaar de eerste keer dat zij dit voor jullie doen, ook dat kost vaak iets meer tijd dan standaard.
Had je geen prijsafspraak?
Natuurlijk wel. Zij komt toch naar een nieuw kantoor? Het eerste jaar is altijd duurder ivm dossier vorming en je er ff in verdiepen.quote:Op zaterdag 8 mei 2021 23:20 schreef Peejtur het volgende:
[..]
Dat ze meer tijd nodig hebben ivm eerste keer is natuurlijk niet TS zijn probleem.
Kan best nog wel een van pas komen als je ooit nog eens wil verhuizen.quote:Op zaterdag 8 mei 2021 20:00 schreef DorothyGale het volgende:
- wat moeten wij in hemelsnaam met een jaarrekening
Komt allemaal niet echt solide over als de vriendin van een ZZP-er op een forum dit soort vragen moet gaan stellen.quote:[..] ben ook benieuwd naar de meningen hier
Nee het is overgenomen door het andere kantoor om het ene stopte. Zoals ik het lees, was dit dus automatisch overgegaan.quote:Op zaterdag 8 mei 2021 23:44 schreef laziness het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Zij komt toch naar een nieuw kantoor? Het eerste jaar is altijd duurder ivm dossier vorming en je er ff in verdiepen.
Kwartaalaangifte IB bestaat trouwens niet wat de OP meldt. Dat moet omzetbelasting zijn.
Mijn ex accountant thuis vindt het een normale prijs. Hoewel hij zich wel afvraagt of er voor de kwartaalaangiftes ook destijds betaald is incl het inboeken van de bonnen etc destijds.
De jaarrekening had ie ook de moeite niet voor genomen al is het maar net wat je afgesproken hebt. Maar dat zou van tevoren besproken moeten zijn, hoe uitgebreid je het wilt hebben.
tsja.. in mijn optiek hoort dat er een beetje bij als je overstapt/overgaat naar een ander kantoor. Je betaalt per uur werkzaamheden, tenzij je iets anders afgesproken hebt. Voor niets gaat de zon op uiteindelijk. Als ze nu 10 uur inventarisatie hadden gerekend was het een ander verhaal geweest natuurlijk.quote:Op zondag 9 mei 2021 08:16 schreef Peejtur het volgende:
[..]
Nee het is overgenomen door het andere kantoor om het ene stopte. Zoals ik het lees, was dit dus automatisch overgegaan.
Het is inderdaad geen probleem, maar de benodigde tijd wordt wel doorbelast. Bij het overnemen van een ander kantoor zal je eerst nagaan of wat er in het verleden is gebeurd juist is. Je kan alleen vanaf een juiste positie starten met het werk van het huidige jaar.quote:Op zaterdag 8 mei 2021 23:20 schreef Peejtur het volgende:
[..]
Dat ze meer tijd nodig hebben ivm eerste keer is natuurlijk niet TS zijn probleem.
Verder valt het idd toch wel mee hoe lang ze rekenen?
Wat probeer je TS met dit hele verhaal te vertellen??quote:Op zaterdag 8 mei 2021 21:55 schreef MarkLu het volgende:
Accountant is een bij wet beschermde titel. Accountantskantoren moeten aan kwaliteitseisen voldoen en worden getoetst. Er moet dus een kwalitatief goed dossier zijn en dat kost tijd. De accountant hanteert standaard 4410, een voorgeschreven richtlijn voor het samenstellen van jaarrekeningen. Daarnaast wordt iemand accountant door het volgen van de HBO of WO opleiding.
Een administratiekantoor heeft veel minder last van kwaliteitseisen en toetsingen. In principe kan iedereen zich boekhouder noemen. Ik zeg daarmee niet dat administratiekantoren dat goede dossier of de goede kwaliteit niet hebben, maar dit zijn wel de verschillen. Uiteraard geldt dat een goede boekhouder beter kan zijn dan een accountant.
Het verschil is vaak ook zichtbaar in de tarieven. Administratiekantoren zijn in de regel goedkoper.
Even de context van de reactie bekijken. Die post was niet gericht aan TS, maar aan de andere opmerkingen die er gemaakt worden. De vraag wordt gesteld aan TS of er sprake is van een accountant of boekhouder. Vervolgens wordt (niet door TS) gevraagd wat het verschil is. De reactie die jij quote is het antwoord wat gegeven wordt op die vraag.quote:Op zondag 9 mei 2021 12:50 schreef Piger het volgende:
[..]
Wat probeer je TS met dit hele verhaal te vertellen??
Er is geen sprake van een verplichte samengestelde jaarrekening, laat staan controleplichtig. Ook spreekt TS niet van een accountant. Dus snap niet precies wat voor puntje wil maken/wat je wil beantwoorden.
knip
Pfff anderhalf uur, winstaangifte, 2 partners, mag de boekhouder ook nog even naar het toilet tussendoor of moet hij dat maar in zijn eigen tijd doen?😉quote:Op zondag 9 mei 2021 12:50 schreef Piger het volgende:
[..]dus dikke kans dat het in 1,5 uur ook gemakkelijk zou zijn gedaan. Als een ander kantoor klanten overneemt, dan moet dit niet ten laste komen van TS.
Wat @snabbi inderdaad zegt. TS heeft het in de titel over accountant. Denk dat boekhouder wordt bedoeld, maar vandaar de vraag ende vraag wat TS hiervoor gewend was.quote:Op zondag 9 mei 2021 12:50 schreef Piger het volgende:
[..]
Wat probeer je TS met dit hele verhaal te vertellen??
Er is geen sprake van een verplichte samengestelde jaarrekening, laat staan controleplichtig. Ook spreekt TS niet van een accountant. Dus snap niet precies wat voor puntje wil maken/wat je wil beantwoorden.
Verder vindt ik de 3 uur niet super veel, maar ook zeker niet weinig.
Als accountant alleen reguliere ib aangifte doet voor 2 fiscale partners en daarbij niets doet met aftrekposten oid behalve hypotheek (want ik zie daar niets voor aangeleverd), dan heb je zo'n IB aangifte met gemak binnen een uurtje gedaan. Administratie was al verwerkt voor BTW aangifte, dus resultaat als zzp'er invullen kan ook vrij snel.
Dus dikke kans dat het in 1,5 uur ook gemakkelijk zou zijn gedaan. Als een ander kantoor klanten overneemt, dan moet dit niet ten laste komen van TS.
We hebben het over 10 verkoopfacturen.quote:Op zondag 9 mei 2021 13:07 schreef obligataire het volgende:
[..]
Pfff anderhalf uur, winstaangifte, 2 partners, mag de boekhouder ook nog even naar het toilet tussendoor of moet hij dat maar in zijn eigen tijd doen?😉
Alle balansposten specificeren/vastleggenquote:Op zondag 9 mei 2021 15:34 schreef Piger het volgende:
[..]
We hebben het over 10 verkoopfacturen.
Aangifte doe je die 2 mensen samen.
Administratie is al gevoerd.
Schijnbaar ook geen speciale aftrekposten.
Kan je mij vertellen wat je dan die dag aan het doen bent? Dus wat je nog moet doorrekenen of uitzoeken?
Gewoon ff concreet? Want serieus ik zie het echt niet.
TS heeft niet om jaarrekening gevraagd.quote:Op zondag 9 mei 2021 16:07 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Alle balansposten specificeren/vastleggen
Alle grootboekrekeningen doorspitten of alles erin zit
Vergelijking voorgaande jaren
Samenstellen/dossiervorming
Correctie btw prive gebruiken
Suppletie btw
Afschrijvingen activa
Rapport maken
Zomaar een paar standaard dingen en dan weet ik nog niet eens hoe jouw administratie er specifiek uit ziet.
Dat je maar 10 verkoopfacturen hebt zegt echt niets over de verdere omvang. Sterker nog .. of je er nu 10 of 1000 had, daar zit voor kij het tijdsverschil niet in als er gewoon goed is uitgefactureerd.
Dit bestaat niet.quote:Op zaterdag 8 mei 2021 20:00 schreef DorothyGale het volgende:
tijdens de kwartaalaangifte destijds van de inkomstenbelasting.
Maarrrrrquote:Op zondag 9 mei 2021 11:10 schreef Innisdemon het volgende:
ALs je 2 á 3 uren te veel vindt, waarom doe je het dan zelf niet? Zo gepiept blijkbaar.
Deels mee eens.quote:Op zondag 9 mei 2021 21:10 schreef Piger het volgende:
[..]
TS heeft niet om jaarrekening gevraagd.
10 verkoopfacturen zegt alleen natuurlijk niet veel, maar in combinatie met 50 'aankoopbonnen', loondienst ernaast en de informatie die TS heeft aangeleverd kan je zelf toch ook wel inschatten dat hier waarschijnlijk weinig werk in zal zitten.
Als je administratie goed hebt gevoerd dan is dan komen de eerste 4 punten met een druk op de knop uit het systeem rollen.
Suppletie zelfde verhaal (als er al sprake van is), daar zit weinig controle in en heb je dus zo ingediend.
Ik snap best dat er situaties zijn waar dit een dag duurt.
Maar je kan zelf toch ook wel beetje situatie van TS inschatten, of op zijn minst toegeven dat een kleine zzp'er met gemak in 1 a 2 uurtjes is geregeld.
En misschien zit daar wel het probleem. Een goed administratiekantoor kijkt naar het belang van de klant. En die gaat geen uitgebreide onnodige dossiervoering doen als dat niet wettelijk nodig is of klant er om vraagt. In zoverre vind ik de vraag van TS zeer legitiem.
Als ze al per kwartaal betalen voor aangiftes BTW en administratie voeren, dan zou je puur voor IB aangifte geen 3 uur hoeven te betalen (al ligt het ook aan tarief natuurlijk).
Een jaarrekening is natuurlijk een groot woord hé. In principe is een jaarrekening gewoon een balans en een winst- en verliesrekening. Deze heb je sowieso nodig voor de aangifte inkomstenbelasting. Wat veel boekhouders/accountantskantoren doen is er een groot boekwerk van maken met specificaties en toelichtingen. Leuk voor een BV, maar voor een zzp'er vrij nutteloos. Maar als je er maar 3 uur voor rekent dan ga ik er vanuit dat dit niet eens het geval is geweest.quote:Op zondag 9 mei 2021 21:10 schreef Piger het volgende:
[..]
TS heeft niet om jaarrekening gevraagd.
10 verkoopfacturen zegt alleen natuurlijk niet veel, maar in combinatie met 50 'aankoopbonnen', loondienst ernaast en de informatie die TS heeft aangeleverd kan je zelf toch ook wel inschatten dat hier waarschijnlijk weinig werk in zal zitten.
Als je administratie goed hebt gevoerd dan is dan komen de eerste 4 punten met een druk op de knop uit het systeem rollen.
Suppletie zelfde verhaal (als er al sprake van is), daar zit weinig controle in en heb je dus zo ingediend.
Ik snap best dat er situaties zijn waar dit een dag duurt.
Maar je kan zelf toch ook wel beetje situatie van TS inschatten, of op zijn minst toegeven dat een kleine zzp'er met gemak in 1 a 2 uurtjes is geregeld.
En misschien zit daar wel het probleem. Een goed administratiekantoor kijkt naar het belang van de klant. En die gaat geen uitgebreide onnodige dossiervoering doen als dat niet wettelijk nodig is of klant er om vraagt. In zoverre vind ik de vraag van TS zeer legitiem.
Als ze al per kwartaal betalen voor aangiftes BTW en administratie voeren, dan zou je puur voor IB aangifte geen 3 uur hoeven te betalen (al ligt het ook aan tarief natuurlijk).
Was het maar zo'n feest. In de kwartaaladministratie boek je natuurlijk alle facturen in omdat het je eigenlijk alleen gaat om de btw binnen die periode, maar er zijn nog zat andere boekingen die er jaarlijks kunnen plaatsvinden. Aansluitingen met vorig jaar, overlopende posten, afschrijvingen, rente op leningen, bijtelling/btw prive correctie bij auto op de zaak, zakelijk gereden km's in prive auto, voorraadmutatie etc. etc.quote:Op zondag 9 mei 2021 21:16 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maarrrrr
Ik ben het in die zin eens met TS, bij de omzetbelasting die kwartaallijks wordt geboekt zijn alle facturen als het goed is in de administratie verwerkt.
De cijfers zijn dan "gecheckt" en ingevoerd.
Dan moet je ff nog de belastingaangifte doorsprinten en ben je als het goed is ook wel binnen een uurtje klaar.
Nou ja en dit dus exact.quote:Op zondag 9 mei 2021 21:31 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Een jaarrekening is natuurlijk een groot woord hé. In principe is een jaarrekening gewoon een balans en een winst- en verliesrekening. Deze heb je sowieso nodig voor de aangifte inkomstenbelasting. Wat veel boekhouders/accountantskantoren doen is er een groot boekwerk van maken met specificaties en toelichtingen. Leuk voor een BV, maar voor een zzp'er vrij nutteloos. Maar als je er maar 3 uur voor rekent dan ga ik er vanuit dat dit niet eens het geval is geweest.
Ik geef altijd vooraf m'n prijs, dan krijg je dit soort gezeur ook niet. Take it or leave it. Overigens reken ik ook 3 uur voor de IB aangifte en jaarwerk bij een gemiddelde zzp'er waar ik ook al 2 uur per kwartaal reken voor administratie + btw aangifte. Het kan heus wel sneller af maar je hebt toch altijd meer werk en contact over en weer dan je denkt... ook voor het prive gedeelte van de IB.
[..]
Was het maar zo'n feest. In de kwartaaladministratie boek je natuurlijk alle facturen in omdat het je eigenlijk alleen gaat om de btw binnen die periode, maar er zijn nog zat andere boekingen die er jaarlijks kunnen plaatsvinden. Aansluitingen met vorig jaar, overlopende posten, afschrijvingen, rente op leningen, bijtelling/btw prive correctie bij auto op de zaak, zakelijk gereden km's in prive auto, voorraadmutatie etc. etc.
Daarnaast heb je ook nog het privé gedeelte in de IB, wat tegenwoordig zeker wel makkelijker is geworden met de vooraf ingevulde gegevens maar nog steeds wel goede controle vereist. Echt niet iets waar je even snel doorheen wil sprinten. Klanten met aandelen/beleggingen, lijfrente/pensioen, verschillende hypotheken op de woning, tweede huis in de verhuur, partner met allemaal shit etc.
Ik doe mijn eigen administratie eigenlijk altijd en ik sta niet gek te kijken dat dit.... Per kwartaal, toch wel snel 1,5 uur kost.quote:Op zondag 9 mei 2021 21:30 schreef Twinkle20 het volgende:
Maar kwaliteit kost geld. Geen duizenden euro's. Maar als je denkt dat je met een paar 100 euro klaar bent en dat het werk ook 300% goed gedaan is, dan kom je mijn inziens bedrogen uit.
Zo zie ik het.
Kan me inderdaad niet anders voorstellen dat je met communicatie met de klant erbij die tijd er zo bij hebt Zitten we in the end wel redelijk op een lijn.quote:Op zondag 9 mei 2021 21:31 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik geef altijd vooraf m'n prijs, dan krijg je dit soort gezeur ook niet. Take it or leave it. Overigens reken ik ook 3 uur voor de IB aangifte en jaarwerk bij een gemiddelde zzp'er waar ik ook al 2 uur per kwartaal reken voor administratie + btw aangifte. Het kan heus wel sneller af maar je hebt toch altijd meer werk en contact over en weer dan je denkt... ook voor het prive gedeelte van de IB.
Dan heb je al een wat noemenswaardigere tent hoor. Dat is meer dan een 50 inkoopbonnen en 10 facturen.quote:Op zondag 9 mei 2021 21:31 schreef YoshiBignose het volgende:
Was het maar zo'n feest. In de kwartaaladministratie boek je natuurlijk alle facturen in omdat het je eigenlijk alleen gaat om de btw binnen die periode, maar er zijn nog zat andere boekingen die er jaarlijks kunnen plaatsvinden. Aansluitingen met vorig jaar, overlopende posten, afschrijvingen, rente op leningen, bijtelling/btw prive correctie bij auto op de zaak, zakelijk gereden km's in prive auto, voorraadmutatie etc. etc.
Daarnaast heb je ook nog het privé gedeelte in de IB, wat tegenwoordig zeker wel makkelijker is geworden met de vooraf ingevulde gegevens maar nog steeds wel goede controle vereist. Echt niet iets waar je even snel doorheen wil sprinten. Klanten met aandelen/beleggingen, lijfrente/pensioen, verschillende hypotheken op de woning, tweede huis in de verhuur, partner met allemaal shit etc.
Dat doe je goed. Ik reken maar een schamele ¤45 per uur. Voor kleine zzp klanten reken ik 2u per kwartaal en 3u per jaar is ¤495 per jaar. Partner IB erbij ¤45, btw suppletie ¤45, VA ¤45 etc. Ben dan ook maar een simpele boekhouder. Had met hbo accountancy wel meer had kunnen doen maar geen zin inquote:Op zondag 9 mei 2021 13:08 schreef Twinkle20 het volgende:
Ik ben zelf boekhouder en register mkb belastingadviseur in opleiding (geen accountant).
Voor een jaarrekening met fatsoenlijke dossieropbouw + IB fiscaal partners heb ik meestal een dag nodig. Maar dan heb je wel een boekhouder te pakken die Pietje Precies is.
Reken 8 uur a 75 euro per uur = 600 euro zou je bij mij kwijt zijn geweest. Overigens werk ik in de meeste gevallen niet op basis van uurtarief maar op basis van maandtarief. Zodat ik je geen aparte rekening hoef te sturen als je me 8 keer per dag belt.
Ik vind het niet raar.
Wat ik wel raar vind .. je vorige kantoor is blijkbaar gestopt en er is nooit aan je gevraagd of je het als klant okay vindt om over te gaan?
Zijn die boekhoudsystemen zo duur joh?quote:Op zondag 9 mei 2021 21:53 schreef YoshiBignose het volgende:
Werk ook met Nextens trouwens. Verkijken mensen zich ook op... ben je toch zo ¤3000 per jaar al kwijt
Ja belachelijk, maar Nextens is wel de duurste volgens mij. Je betaalt ook per aangifte dus als je veel kleine zzp'ers hebt gaat het hard. En alles is online en werkt verder prima, hebben rekentools en allemaal andere shit. Het zorgt er wel voor dat je weer efficiënter kan werken dus je zou het terug moeten verdienen... ergens. Makkelijker met 75 per uur dan 45quote:
Excel > Nextensquote:Op zondag 9 mei 2021 22:04 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja belachelijk, maar Nextens is wel de duurste volgens mij. Je betaalt ook per aangifte dus als je veel kleine zzp'ers hebt gaat het hard. En alles is online en werkt verder prima, hebben rekentools en allemaal andere shit. Het zorgt er wel voor dat je weer efficiënter kan werken dus je zou het terug moeten verdienen... ergens. Makkelijker met 75 per uur dan 45
Ik werk ook veel in Excel, maar met de normale belastingdienst software kan je echt niet fatsoenlijk aangiftes doen. Nextens is alleen aangiftesoftware hé niet eens een boekhoudprogramma voor dat geldquote:
Godver :pquote:Op zondag 9 mei 2021 22:32 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ik werk ook veel in Excel, maar met de normale belastingdienst software kan je echt niet fatsoenlijk aangiftes doen. Nextens is alleen aangiftesoftware hé niet eens een boekhoudprogramma voor dat geld
Ik denk dat hij als accountant wel een beetje kan rekenen ja.quote:Op zondag 9 mei 2021 22:33 schreef ludovico het volgende:
[..]
Godver :p
Tjah...
En hoeveel uur kan je een beetje rekenen als je 40 uur werkt?
Grapjurk.quote:Op zondag 9 mei 2021 23:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik denk dat hij als accountant wel een beetje kan rekenen ja.
Hmm lastig, heb ook een werknemer en we hebben beide voldoende tijd over per week om nog andere dingen te doen... proberen rijk te worden zeg maar. Uurtarief van ¤45 met een werknemer, auto's, pand, software is gewoon een modaal inkomen en meer niet. Leuk en aardig... het is geen moeilijk of stressvol beroep, maar heb toch liever wat meer geld. Als mijn toekomst achter een bureau boekhouden is tot m'n 70e begin ik al te hyperventileren bij de gedachtequote:Op zondag 9 mei 2021 23:15 schreef ludovico het volgende:
[..]
Grapjurk.
Hoeveel uur hij effectief kan factureren van zijn gewerkte uren, dat is niet altijd 1:1.
Ik gebruik gewoon een rekenmachine of Excelquote:Op zondag 9 mei 2021 23:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik denk dat hij als accountant wel een beetje kan rekenen ja.
Bij ons op kantoor is dat bijna de prijs per maand. Dat is dan wel inclusief fiscaal pakket en loonadministratie.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |