abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8268404
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 12:24 schreef Kogando het volgende:Verder zijn er ook andere bijzondere dingen waar ik Gods hand in zie. Voorbeeld; bij mijn opa en oma liep het allemaal niet goed. De relatie tussen hen was niet goed meer en er was veel verdriet bij de kinderen. Op een dag sprak mijn oma met mijn opa en hij zei; Jezus heeft me losgemaakt van jou en de kinderen, ik kan nu sterven. Enkele uren later is hij tijdens werkzaamheden onder een instortende muur om het leven gekomen.
Wat wil je hiermee zeggen ? Dat God dus een hand heeft in de dingen die hier op aarde gebeuren ? In eerdere posts van anderen wordt juist weer aangegeven dat de mens geheel vrij is hier op aarde.

Ik noem aardbevingen, oorlogen en overstromingen. Of heeft God alleen hand in instortende muurtjes ? Ben jij zo iemand die gelooft dat God de watersnood heeft veroorzaakt vanwege ongelovigen of vanwege mensen zoals jouw opa ?

fokschaap
pi_8269733
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 12:24 schreef Kogando het volgende:
Er ligt een sluier over je heen en deze wordt pas weggenomen als je in God gelooft. Dus ja, eerst geloven, dan zien. Hoewel dat niet helemaal waar is omdat je indirect natuurlijk wel veel kan zien van God, maar dat zijn dingen die je ook anders uit zou kunnen leggen.
Dat zijn inderdaad dingen die je ook anders uit kunt leggen, net zoals dat gevoel wat je nog nooit eerder hebt gehad. De eerste keer dat je verleifd werd was toch ook een gevoel wat je nog nooit eerder hebt gehad? Net als je eerste kater.
En wat die gebeurtenissen betreft: Ik snap wel dat die dingen indruk maken, dat doet elke buitensporige, niet voorziene gebeurtenis. Maar je moet beseffen dat de kans dat dit soort dingen NOOIT gebeuren, nog veel kleiner is. En de keren DAT het gebeurt, die onthoudt je natuurlijk en blijven op je netvleis gegrift. Dit is natuurlijk weer de rationele kant van de zaak en ik zou jou inderdaad niet op je woord geloven als je zou vertellen dat de straatstenen tegen je hadden gepraat. Maar als ik dat zelf zou meemaken, op klaarlichte dag, met een aantal buurtbewoners erbij, en die stenen nog steeds zouden praten op het moment dat de cameraploeg zou zijn gearriveerd, dan komt het aardig in de richting.
"Buckle your seatbelt Dorothy, because Kansas is going bye-bye"
  dinsdag 4 februari 2003 @ 13:30:15 #153
14827 Kogando
Modelprutser
pi_8269847
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 12:30 schreef Viola_Holt het volgende:
Wat wil je hiermee zeggen ? Dat God dus een hand heeft in de dingen die hier op aarde gebeuren ? In eerdere posts van anderen wordt juist weer aangegeven dat de mens geheel vrij is hier op aarde.

Ik noem aardbevingen, oorlogen en overstromingen. Of heeft God alleen hand in instortende muurtjes ? Ben jij zo iemand die gelooft dat God de watersnood heeft veroorzaakt vanwege ongelovigen of vanwege mensen zoals jouw opa ?

Ik geloof zeker dat God een hand heeft in dingen die hier op aarde gebeuren. Als er mensen worden genezen of als God gehoor geeft aan gebeden. Verder geloof ik niet dat alles Gods wil is in de zin van; als je kanker krijgt is dat Gods wil. God wéét van alles, maar bestuurt niet alles, dan zou hij immers ook zonde moeten doen. Hij kan echter wel ingrijpen of gebeden verhoren.

Wat betreft mijn opa zie ik dat meer als een troost voor zijn vrouw en kinderen dat hij dit vantevoren heeft kunnen zeggen. Hijzelf wist dat hij zou sterven en had er vrede mee.

Ik geloof dus niet dat God alleen machteloos kan toekijken. En hij zal zowel gehoor geven aan gebeden van gelovige Amerikanen als aan gebeden van gelovige Irakezen. En dat is maar goed ook, anders zou God naar niemand luisteren.

Wat betreft je watersnood voorbeeld. Nee, ik geloof niet dat we dat als een straf van God moeten zien. Het is ook niet zo dat de mensen in Goes, dat niet onder water gelopen is, beter zijn dan de mensen in Kortgene wat wel ondergelopen is. Nee, alle ellende waar we nu mee zitten is een algemeen gevolg van de zondeval. Het is ook logisch dat God dat niet allemaal tegenhoudt, want dan zou dit het paradijs zijn.

Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  FOK!fotograaf dinsdag 4 februari 2003 @ 13:34:56 #154
18921 freud
Who's John Galt?
pi_8269965
quote:

Er ligt een sluier over je heen en deze wordt pas weggenomen als je in God gelooft. Dus ja, eerst geloven, dan zien. Hoewel dat niet helemaal waar is omdat je indirect natuurlijk wel veel kan zien van God, maar dat zijn dingen die je ook anders uit zou kunnen leggen.

Je kan zoals gewoon lijk het ook omdraaien. Als je altijd voor is grehouden dat god in veel dingen een hand heeft werkt het ontnuchterend om te ervaren dat iemand een ongeluk krijgt omdat hij gewoon pech had, ipv ingrijpen van god. Mensen die van kinds af aan streng gelovig zijn, hebben imo een vertekenende bril op. Die kinderen is aangeleerd de werkelijkheid op een bepaalde manier te ervaren, en een eigen beeld ontdekken is er dan niet meer bij. Ik gruwel ook van mensen die uit naam van hun geloof hun kinderen medische hulp weigeren. Maar ik dwaal af...

Een gelovige ervaring zou je kunen herleiden naar mooie chemische reacties, maar de aanleiding tot die reacties zou je dan weer kunnen toeschrijven aan een geloof. De oorzaak is moeilijk te bepalen en de een zegt dat het door god komt, de ander allah en weer een ander het aan die mexicaanse paddo in de thee. Het maakt me geen ruk uit wat mensen geloven, maar zodra het geloof kwaad doen promoot, dan vraag ik me af waar je mee bezig bent.

Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_8270038
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 13:30 schreef Kogando het volgende:

[..]

Ik geloof zeker dat God een hand heeft in dingen die hier op aarde gebeuren. Als er mensen worden genezen of als God gehoor geeft aan gebeden. Verder geloof ik niet dat alles Gods wil is in de zin van; als je kanker krijgt is dat Gods wil. God wéét van alles, maar bestuurt niet alles, dan zou hij immers ook zonde moeten doen. Hij kan echter wel ingrijpen of gebeden verhoren.

Wat betreft mijn opa zie ik dat meer als een troost voor zijn vrouw en kinderen dat hij dit vantevoren heeft kunnen zeggen. Hijzelf wist dat hij zou sterven en had er vrede mee.

Ik geloof dus niet dat God alleen machteloos kan toekijken. En hij zal zowel gehoor geven aan gebeden van gelovige Amerikanen als aan gebeden van gelovige Irakezen. En dat is maar goed ook, anders zou God naar niemand luisteren.

Wat betreft je watersnood voorbeeld. Nee, ik geloof niet dat we dat als een straf van God moeten zien. Het is ook niet zo dat de mensen in Goes, dat niet onder water gelopen is, beter zijn dan de mensen in Kortgene wat wel ondergelopen is. Nee, alle ellende waar we nu mee zitten is een algemeen gevolg van de zondeval. Het is ook logisch dat God dat niet allemaal tegenhoudt, want dan zou dit het paradijs zijn.

Maar de zondeval was toch al beboet met de zondvloed. Of bedoelde God met dat hij zoiets nooit meer zou doen specifiek die zondvloed en kan het weer wel zodra hij wat nieuws verzint ?

Leuk dat je het voorbeeld van Irak noemt. Waar denk jij dat de Irakeze christenen voor bidden ? Zal hun huis gespaard blijven tijdens een kruisraket aanval omdat ze ervoor gebeden hebben of zijn zij net die dag niet thuis ? Zullen christenen in Zeeland niet gebeden hebben om deze beker (watersnood) aan hen voorbij te laten gaan ?

Volgens mij zijn de christenen op dit forum het ook niet helemaal met elkaar eens. Eerder hoorde ik dat we god als een gids moeten zien. Jouw beeld beperkt zich niet tot god als gids begrijp ik ?

fokschaap
  dinsdag 4 februari 2003 @ 13:39:29 #156
14827 Kogando
Modelprutser
pi_8270089
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 13:26 schreef Koerok het volgende:
Dat zijn inderdaad dingen die je ook anders uit kunt leggen, net zoals dat gevoel wat je nog nooit eerder hebt gehad. De eerste keer dat je verleifd werd was toch ook een gevoel wat je nog nooit eerder hebt gehad? Net als je eerste kater.
En wat die gebeurtenissen betreft: Ik snap wel dat die dingen indruk maken, dat doet elke buitensporige, niet voorziene gebeurtenis. Maar je moet beseffen dat de kans dat dit soort dingen NOOIT gebeuren, nog veel kleiner is. En de keren DAT het gebeurt, die onthoudt je natuurlijk en blijven op je netvleis gegrift. Dit is natuurlijk weer de rationele kant van de zaak en ik zou jou inderdaad niet op je woord geloven als je zou vertellen dat de straatstenen tegen je hadden gepraat. Maar als ik dat zelf zou meemaken, op klaarlichte dag, met een aantal buurtbewoners erbij, en die stenen nog steeds zouden praten op het moment dat de cameraploeg zou zijn gearriveerd, dan komt het aardig in de richting.
En nu zijn we gelijk bij het punt aangekomen waar het dus om draait. Jouw instelling is; ik ga God niet opzoeken hij doet zelf zijn best maar. Je zou als het ware op het goeie pad moeten blijven door de ingrepen van God. Zo van; jij zegt: "God bestaat niet". Stem uit de hemel: "ik besta wel!". Jij zegt: "God kan geen wonderen doen." *FLITS* Daar staat ineens een boom voor je neus. Jij zegt: "ik heb Jezus niet nodig". *ZAP* En ineens sta je een dag in de hel.

Zodat je er op een gegeven moment gewoon niet meer omheen kan en wel in God moet geloven. Maar dat is nou juist wat God niet wil. God wil vrijwillige volgelingen, niet een geronselde groep.

pi_8270152
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 13:39 schreef Kogando het volgende:
Maar dat is nou juist wat God niet wil. God wil vrijwillige volgelingen, niet een geronselde groep.
En als je dat niet kunt geloven dan kan je naar de hel ? Kan God ons dan niet gewoon met rust laten en ons dood laten zijn ipv die hel.

Of is de hel ook een soort genoegdoening voor de mensen in de hemel ? Beloning voor al hun goedhied. En als de hemel niet leuk genoeg is kunnen ze zich in ieder geval nog verkneukelen aan die arme ongelovigen in de hel ?

fokschaap
pi_8270317
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 13:30 schreef Kogando het volgende:
Een logische vervolgvraag is dan natuurlijk waarom hij jouw gebeden wel beantwoord en bijv. niet die van een hongerend en doodziek gezin in Afrika, dat een gruwelijke hongerdood tegemoet gaat.
Ik vermoed dat je daar geen antwoord op hebt (ik toruwens ook niet). En dat gebeden verhoord zouden worden als bewijs aanleveren gaat ook niet helemaal op.

Wanneer je 1 miljoen keer een staan laat vallen, valt ie 1 miljoen keer naar beneden. Wanneer 1 miljoen mensen om hetzelfde bidden, gebeurt niet 1 miljoen keer datgene wat ze wensen.

Ik heb ook vaak genoeg klotemomenten gehad, diep in de put. Ik ben het nog altijd zelf die daar ook weer uitklimt dan. Ik heb geen enkele aanwijzing om aan te nemen dat die 'omslag' dan het werk van een god of hogere macht zou zijn. Pas als je van tevoren aanneemt dat die god er is en er voor gaat bidden, zal je die omslag zien als een daad van een god.

Maar goed, je gaf het min of meer al zelf aan:

quote:
Zolang die dingen voor meerderlei uitleg vatbaar zijn, heb ik net zo veel reden om ze aan dat pak vla toe te kennen als aan een god: geen dus. Dus doe ik dat ook niet.
  dinsdag 4 februari 2003 @ 13:48:54 #159
14827 Kogando
Modelprutser
pi_8270339
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 13:37 schreef Viola_Holt het volgende:
Maar de zondeval was toch al beboet met de zondvloed. Of bedoelde God met dat hij zoiets nooit meer zou doen specifiek die zondvloed en kan het weer wel zodra hij wat nieuws verzint?
Ik volg je niet helemaal geloof ik. Maar de zondvloed is niet zozeer een straf op de zondeval hoor. De mensen die in die tijd leefden hadden geen oog voor God en daarop besloot God een soort herstart te maken met Noach.
quote:
Leuk dat je het voorbeeld van Irak noemt. Waar denk jij dat de Irakeze christenen voor bidden ? Zal hun huis gespaard blijven tijdens een kruisraket aanval omdat ze ervoor gebeden hebben of zijn zij net die dag niet thuis ? Zullen christenen in Zeeland niet gebeden hebben om deze beker (watersnood) aan hen voorbij te laten gaan ?
Ik geloof dat God net zo goed Irakeze christenen wil helpen als Amerikaanse christenen. Waarom wordt het ene gebed wel ingewilligd en het andere niet? Waarom genazen de discipelen veel mensen en lukte het bij een zieke jongen niet? Jezus noemde hen kleingelovigen. Ik weet niet overal antwoord op maar ik weet wel dat God zich niks aantrekt van wat er in de wereld gebeurt maar persoonlijke zorg heeft voor iedereen die erom vraagt.
quote:
Volgens mij zijn de christenen op dit forum het ook niet helemaal met elkaar eens. Eerder hoorde ik dat we god als een gids moeten zien. Jouw beeld beperkt zich niet tot god als gids begrijp ik ?
Inderdaad zijn niet alle christenen het met elkaar eens, logisch ook; duizend mensen, duizend meningen. Maar de kern komt vrijwel altijd overeen, en daar draait het uiteindelijk om.
  dinsdag 4 februari 2003 @ 13:53:40 #160
14827 Kogando
Modelprutser
pi_8270479
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 13:41 schreef Viola_Holt het volgende:
En als je dat niet kunt geloven dan kan je naar de hel ? Kan God ons dan niet gewoon met rust laten en ons dood laten zijn ipv die hel.

Of is de hel ook een soort genoegdoening voor de mensen in de hemel ? Beloning voor al hun goedhied. En als de hemel niet leuk genoeg is kunnen ze zich in ieder geval nog verkneukelen aan die arme ongelovigen in de hel ?

De hel is niets anders dan een plaats waar God niet is. Tegen alle mensen die nou denken; 'oh, dan valt het dus best mee en kan ik daar ook wel heen' zou ik 1 ding willen zeggen; als je zoveel rekening houdt met het bestaan van een hel, waarom dan niet met het bestaan van een hemel? Ofwel, kies dan voor het oneindig veel betere alternatief!

Verder moet je de hemel niet zien als een plaats waar mensen beloond worden voor hun goedheid. Het is een plaats waar je uit genade mag zijn, niet om wat je zelf gepresteerd hebt.

Dood is simpelweg niet niks meer, je hebt een onsterfelijke ziel. En als je dit leven niet met God leeft zal je dit na dit leven ook niet doen.

pi_8270541
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 13:48 schreef Kogando het volgende:

Ik volg je niet helemaal geloof ik. Maar de zondvloed is niet zozeer een straf op de zondeval hoor. De mensen die in die tijd leefden hadden geen oog voor God en daarop besloot God een soort herstart te maken met Noach.

Is het niet zo dat het wordt zondvloed komt van het woord zonde ?
quote:
Ik geloof dat God net zo goed Irakeze christenen wil helpen als Amerikaanse christenen.
Naar mijn idee zouden beiden christelijke groepen bidden voor vrede, maar dat gaat zeer waarschijnlijk niet lukken. En daar wordt al duizenden jaren voor gebeden en het lukt al duizenden jaren niet.
quote:
Waarom wordt het ene gebed wel ingewilligd en het andere niet?
Is God misschien meer geinteresseerd in de succesvollere mensen ? En heeft hij geen zin in het gemekker van de armen en zieken (quote Hans Teeuwen). Kruisje voor de wedstrijd van Romario. En scoren maar !
fokschaap
pi_8270573
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 13:53 schreef Kogando het volgende:

[..]

De hel is niets anders dan een plaats waar God niet is. Tegen alle mensen die nou denken; 'oh, dan valt het dus best mee en kan ik daar ook wel heen' zou ik 1 ding willen zeggen; als je zoveel rekening houdt met het bestaan van een hel, waarom dan niet met het bestaan van een hemel? Ofwel, kies dan voor het oneindig veel betere alternatief!

Mijn ongeloof in God houdt ook een ongeloof in de hel in.
fokschaap
pi_8270581
quote:
En nu zijn we gelijk bij het punt aangekomen waar het dus om draait. Jouw instelling is; ik ga God niet opzoeken hij doet zelf zijn best maar. Je zou als het ware op het goeie pad moeten blijven door de ingrepen van God. Zo van; jij zegt: "God bestaat niet". Stem uit de hemel: "ik besta wel!". Jij zegt: "God kan geen wonderen doen." *FLITS* Daar staat ineens een boom voor je neus. Jij zegt: "ik heb Jezus niet nodig". *ZAP* En ineens sta je een dag in de hel.
Ik ken ook gelovigen die zeggen dat die god iedereen vergeving zal bieden. En die zich op dezelfde bron beroepen als jij. Wie van beiden moet ik dan geloven?

Maar er gebeuren toch ook zat 'algemene dingen' die niet speciaal op 1 iemand gericht zijn? Tenminste, ik begrijp van jou dat die god zich alleen aan je kenbaar zal maken als je zelf op zoek gaat. Maar met die algemene dingen bedoel ik bijv. Maria-verschijningen, die ook aan een god worden toegeschreven. Zijn dat geen 'tekens' die voor iedereen bedoeld zijn?

quote:
Zodat je er op een gegeven moment gewoon niet meer omheen kan en wel in God moet geloven.
Als dat zo mocht zijn, dan zien we dat dan wel weer.
  dinsdag 4 februari 2003 @ 14:00:43 #164
14827 Kogando
Modelprutser
pi_8270648
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 13:47 schreef matthijn99 het volgende:
Een logische vervolgvraag is dan natuurlijk waarom hij jouw gebeden wel beantwoord en bijv. niet die van een hongerend en doodziek gezin in Afrika, dat een gruwelijke hongerdood tegemoet gaat.
Ik vermoed dat je daar geen antwoord op hebt (ik toruwens ook niet). En dat gebeden verhoord zouden worden als bewijs aanleveren gaat ook niet helemaal op.
Ten eerste moet je Gods hulp niet alleen in materieel opzicht zien. Hij kan ook geestelijk hulp geven. Of misschien is het zelfs beter als die hongerlijdende mensen sterven zodat ze uit de ellende zijn.
quote:
Wanneer je 1 miljoen keer een staan laat vallen, valt ie 1 miljoen keer naar beneden. Wanneer 1 miljoen mensen om hetzelfde bidden, gebeurt niet 1 miljoen keer datgene wat ze wensen.

Ik heb ook vaak genoeg klotemomenten gehad, diep in de put. Ik ben het nog altijd zelf die daar ook weer uitklimt dan. Ik heb geen enkele aanwijzing om aan te nemen dat die 'omslag' dan het werk van een god of hogere macht zou zijn. Pas als je van tevoren aanneemt dat die god er is en er voor gaat bidden, zal je die omslag zien als een daad van een god.

Al het goede komt van God, jij kent het alleen aan jezelf toe. Er staat in de bijbel dat er mensen zullen zijn die met de kracht van God andere mensen wonderbaarlijk zullen genezen, maar zelf verloren (is naar de hel) zullen gaan. Dat jij gebruik maakt van het goede zegt niks. En het ene goede ligt in onze beleving veel dichter bij God dan het andere.
quote:
Maar goed, je gaf het min of meer al zelf aan:

Zolang die dingen voor meerderlei uitleg vatbaar zijn, heb ik net zo veel reden om ze aan dat pak vla toe te kennen als aan een god: geen dus. Dus doe ik dat ook niet.

Dat is niet helemaal zo, gezien het feit dat er een bijbel is.
pi_8270687
quote:
Ik weet niet overal antwoord op maar ik weet wel dat God zich niks aantrekt van wat er in de wereld gebeurt maar persoonlijke zorg heeft voor iedereen die erom vraagt.
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 13:47 schreef matthijn99 het volgende:
-edit-
dit heb je inmiddels al beantwoord

[Dit bericht is gewijzigd door matthijn99 op 04-02-2003 14:05]

pi_8270702
quote:
Inderdaad zijn niet alle christenen het met elkaar eens, logisch ook; duizend mensen, duizend meningen. Maar de kern komt vrijwel altijd overeen, en daar draait het uiteindelijk om.
Ik vind het nogal een fundamenteel verschil dat de ene christen zegt dat ik in de hel ga komen en dat de andere zegt dat god mij zal vergeven.
  FOK!fotograaf dinsdag 4 februari 2003 @ 14:02:54 #167
18921 freud
Who's John Galt?
pi_8270712
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 13:58 schreef matthijn99 het volgende:

[..]

Ik ken ook gelovigen die zeggen dat die god iedereen vergeving zal bieden. En die zich op dezelfde bron beroepen als jij. Wie van beiden moet ik dan geloven?

Maar er gebeuren toch ook zat 'algemene dingen' die niet speciaal op 1 iemand gericht zijn? Tenminste, ik begrijp van jou dat die god zich alleen aan je kenbaar zal maken als je zelf op zoek gaat. Maar met die algemene dingen bedoel ik bijv. Maria-verschijningen, die ook aan een god worden toegeschreven. Zijn dat geen 'tekens' die voor iedereen bedoeld zijn?
[..]

Als dat zo mocht zijn, dan zien we dat dan wel weer.

Ik denk dat hij met god zoeken bedoeld dat je ervoor openstaat. Ik heb nog nooit gehoord van een mariaverschijning aan een ongelovige die er niet open voor stond. Een ongelovige zal niet roepen "Oooh, maria!". Misschien meer denken "Oooh lichtgevende vrouw" of "Oooh alien". Het lijkt me dus afhankelijk van je referentiekader hoe je een verschijnsel intepreteerd. Sta je open voor god, dan zal je dingen beleven waardoor je geloof versterkd wordt. Geloof je heilig in ufo's, dan zal je dingen beleven die je daarin heilig laten geloven.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  FOK!fotograaf dinsdag 4 februari 2003 @ 14:04:08 #168
18921 freud
Who's John Galt?
pi_8270744
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 14:02 schreef matthijn99 het volgende:

[..]

Ik vind het nogal een fundamenteel verschil dat de ene christen zegt dat ik in de hel ga komen en dat de andere zegt dat god mij zal vergeven.

Je krijgt pas vergeving als je inziet en toegeeft dat je fout zit. Het is niet zo dat iedereen sowiso naar de hemel gaat. Boetedoening en zo. Denk aan die dief die tot inkeer kwam aan het kruis naast jezus (als ik er iets naast zit, vergeef me, ikke atheist).
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_8270776
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 14:04 schreef freud het volgende:

[..]

Je krijgt pas vergeving als je inziet en toegeeft dat je fout zit. Het is niet zo dat iedereen sowiso naar de hemel gaat. Boetedoening en zo. Denk aan die dief die tot inkeer kwam aan het kruis naast jezus (als ik er iets naast zit, vergeef me, ikke atheist).

Tja, als ik naast jezus aan het kruis hang zou ik ook alles aanpakken hoor op enige verlichting van de pijn of een mogelijke redding.
fokschaap
  dinsdag 4 februari 2003 @ 14:06:47 #170
14827 Kogando
Modelprutser
pi_8270816
Moet even naar een klant.. Tot later.
  dinsdag 4 februari 2003 @ 14:07:16 #171
14827 Kogando
Modelprutser
pi_8270829
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 14:05 schreef Viola_Holt het volgende:
Tja, als ik naast jezus aan het kruis hang zou ik ook alles aanpakken hoor op enige verlichting van de pijn of een mogelijke redding.
Jij wel, diegene die aan de andere kant hing duidelijk niet.
pi_8270847
quote:
Zodat je er op een gegeven moment gewoon niet meer omheen kan en wel in God moet geloven. Maar dat is nou juist wat God niet wil. God wil vrijwillige volgelingen, niet een geronselde groep.
Dat zeg JIJ. Maar God (als die dus bestaat) heeft dat nog nooit tegen mij gezegd. Wat is er zo vreemd aan de eis dat God zich kenbaar maakt en mij DAN vraagt om hem vrijwillig te volgen? Als ik NU zonder die openbaring Hem zou volgen, dan zou ik misschien wel acht de verkeerde 'Hem' aanlopen, want dan weet ik natuurlijk nog niet wie de ware God is.
Trouwens: Jij bent ook niet zomaar vrijwillig achter hem aangelopen. Jij zegt zelf dat je (gevoelsmatig) bewijs hebt voor Zijn bestaan, dus waarom zou ik niet ook mogen vragen om bewijs?
"Buckle your seatbelt Dorothy, because Kansas is going bye-bye"
pi_8270862
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 14:06 schreef Kogando het volgende:
Moet even naar een klant.. Tot later.
Tot later. Kan ik ook even aan het werk !
fokschaap
pi_8270916
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 14:08 schreef Koerok het volgende:

[..]

Dat zeg JIJ. Maar God (als die dus bestaat) heeft dat nog nooit tegen mij gezegd. Wat is er zo vreemd aan de eis dat God zich kenbaar maakt en mij DAN vraagt om hem vrijwillig te volgen? Als ik NU zonder die openbaring Hem zou volgen, dan zou ik misschien wel acht de verkeerde 'Hem' aanlopen, want dan weet ik natuurlijk nog niet wie de ware God is.
Trouwens: Jij bent ook niet zomaar vrijwillig achter hem aangelopen. Jij zegt zelf dat je (gevoelsmatig) bewijs hebt voor Zijn bestaan, dus waarom zou ik niet ook mogen vragen om bewijs?

Omdat dan het principe van geloven weer niet aan de orde is. Dan is het zeker weten. En dat mag niet ! Waarom dat niet mag blijft mij overigens een vraag.
fokschaap
pi_8270961
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 14:00 schreef Kogando het volgende:
Ten eerste moet je Gods hulp niet alleen in materieel opzicht zien. Hij kan ook geestelijk hulp geven. Of misschien is het zelfs beter als die hongerlijdende mensen sterven zodat ze uit de ellende zijn.
Door ze maandenlang te laten creperen met vliegen op hun mond en weet ik veel wat voor ziektes? Denk dat die mensen op dat moment meer hebben aan medicijnen en voedsel dan aan een stem die zegt 'alles komt goed, god bedoelt het niet zo'.
quote:
Al het goede komt van God.
Misschien. Als er al een god is. En dan nog.
quote:
Dat is niet helemaal zo, gezien het feit dat er een bijbel is.
Er is ook een Koran en een Torah. Wie heeft er dan gelijk? Dat soort boeken kunnen alleen als bewijs aangevoerd worden als je aanneemt dat er een god is. Niet andersom.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')