abonnement Unibet Coolblue
pi_199331596
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 16:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Een 10 kv aardpen zal echt heel diep moeten gaan. Een reguliere aansluiting is al dieper dan menig hek.
Een reguliere aansluiting varieert tussen de 2 en 24 meter. Dus als je de metalen paal zo ver de grond in slaat dan is aarding niet nodig. ^O^
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199331640
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 16:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Een reguliere aansluiting varieert tussen de 2 en 24 meter. Dus als je de metalen paal zo ver de grond in slaat dan is aarding niet nodig. ^O^
Oh ik meende een meter of 10. Maar ik ben slechts een amateur haha
pi_199332515
Aarden van metalen bouwobjecten is wel handig, maar het is geen must alleen omdat er een middenspanningskabel in de buurt loopt. Middenspanning is sowieso altijd uitgevoerd met aardscherm (itt een laagspanningskabel die niet altijd geaard, of zelfs zonder enige vorm van wapening is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ridocar op 08-05-2021 17:48:08 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zaterdag 8 mei 2021 @ 17:27:28 #29
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_199332815
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 15:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

is het een metalen paal? Ik zou die dan wel aarden.
Nee dat zal een houten paal worden. Bedankt voor de tip
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zaterdag 8 mei 2021 @ 17:29:15 #30
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_199332838
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 16:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Een 10 kv aardpen zal echt heel diep moeten gaan. Een reguliere aansluiting is al dieper dan menig hek. Een aardpen gaat tot voldoende dik grondwater, en je wil met de huidige teruglopende standen denk ik geen risico nemen.
Deze houten paal komt ook in het water te staan. Dit heb ik al gezien met het graven van het gat

Goed in de hout teer en hopelijk hoef ik hem niet te snel vervangen.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_199333250
Ik weet niet of het in andere regio's ook geldt maar in Zeeland (Delta/stedin/DNWG-gebied) is het verplicht om eigendommen van Enduris (Enduris gaat over de infrastructuur) die in de grond zitten ten alle tijde toegankelijk te houden. Het stuk voortuin mag dus niet worden gedicht met gesloten bestrating (beton/asfalt). Een verplaatsingsaanvraag wordt standaard afgewezen. Heb je dus een 10kV kabel in je voortuin lopen, dan is dat jouw probleem, niet die van de netbeheerder.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_199341103
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 17:29 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Deze houten paal komt ook in het water te staan. Dit heb ik al gezien met het graven van het gat

Goed in de hout teer en hopelijk hoef ik hem niet te snel vervangen.
Geimpregneerd grenen gaat meestal ern jaar of 10 mee, maar bv douglas kan wel tot 20 jaar mee.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199341113
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 17:06 schreef Ridocar het volgende:
Aarden van metalen bouwobjecten is wel handig, maar het is geen must alleen omdat er een middenspanningskabel in de buurt loopt. Middenspanning is sowieso altijd uitgevoerd met aardscherm (itt een laagspanningskabel die niet altijd geaard, of zelfs zonder enige vorm van wapening is.
Over het aardscherm loopt altijd een inductiestroom dus een magnetisch veld, dus kans op inductie met alle metalen delen in de buurt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199343406
quote:
1s.gif Op zondag 9 mei 2021 11:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Over het aardscherm loopt altijd een inductiestroom dus een magnetisch veld, dus kans op inductie met alle metalen delen in de buurt.
Valt wel mee, Middenspanning is altijd in driehoek (dus potentiaal zwevend) en het aardscherm is éénzijdig geaard, juist om inductiestromem te voorkomen. Natuurlijk meet je altijd wel iets van een elektrisch en magnetisch veld, maar metalen in de buurt van de kabel hebben nauwelijks invloed.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 9 mei 2021 @ 22:19:37 #35
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_199350725
quote:
1s.gif Op zondag 9 mei 2021 11:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Geimpregneerd grenen gaat meestal ern jaar of 10 mee, maar bv douglas kan wel tot 20 jaar mee.
Het is ook Douglas. Ik hoop ook op zoiets inderdaad.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zondag 9 mei 2021 @ 22:28:44 #36
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199350870
40cm is wel erg ondiep voor zo'n 10kV kabel, door verzakkingen ligt zo'n kabel 40 jaar na aanleg eerder dieper dan dichter op het oppervlak.

Bestonden die rode mantelbuizen toen al? Het lijkt me eerder een mantelbuis voor telecom/televisie kabels tbh.
(Neemt niet weg dat er óók een 10kV leiding door je tuin kan lopen)
So we just called him Fred
pi_199353319
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 22:28 schreef Fred het volgende:
40cm is wel erg ondiep voor zo'n 10kV kabel, door verzakkingen ligt zo'n kabel 40 jaar na aanleg eerder dieper dan dichter op het oppervlak.

Bestonden die rode mantelbuizen toen al? Het lijkt me eerder een mantelbuis voor telecom/televisie kabels tbh.
(Neemt niet weg dat er óók een 10kV leiding door je tuin kan lopen)
Rood is de standaard kleur voor midden spanning en hoogspannings aders. Vaak liggen er 3 naast elkaar.
Televisie mantelbuizen zijn groen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 10 mei 2021 @ 10:56:49 #38
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_199354637
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 22:28 schreef Fred het volgende:
40cm is wel erg ondiep voor zo'n 10kV kabel, door verzakkingen ligt zo'n kabel 40 jaar na aanleg eerder dieper dan dichter op het oppervlak.

Bestonden die rode mantelbuizen toen al? Het lijkt me eerder een mantelbuis voor telecom/televisie kabels tbh.
(Neemt niet weg dat er óók een 10kV leiding door je tuin kan lopen)
Liander heeft zelf bevestigd. Het is 100% zeker een 10kV leiding, volgens de klic melding ligt deze er sinds 1966. Geen reden om er aan te twijfelen. De telecom en coax kabels lopen aan de andere kant van het huis overigens.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_199354748
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 22:19 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Het is ook Douglas. Ik hoop ook op zoiets inderdaad.
Ik heb mijn douglas hout wel eerst nog gebeitst met sigma om de levensduur nog wat te verlengen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199354950
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 11:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik heb mijn douglas hout wel eerst nog gebeitst met sigma om de levensduur nog wat te verlengen.
Gaat TS ook doen
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 17:29 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Deze houten paal komt ook in het water te staan. Dit heb ik al gezien met het graven van het gat

Goed in de hout teer en hopelijk hoef ik hem niet te snel vervangen.
pi_199355037
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 19:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ja dat kan, dat gebeurt door heel NL. Dat moet je gedogen. Bij aanleg vragen ze toestemming aan de eigenaar. Nieuwe eigenaren moeten het gedogen.

Er liggen duizenden en duizenden kms aan leidingen en kabels in NL, waarvan een groot deel in particuliere kavels.
Ook bv buisleidingen met chemische en gevaarlijke inhoud liggen in NL in particuliere kavels. Soms onder woonwijken, vakantieparken of akkerland. De diepte varieert van 1 tot 1,5m onder maaiveld.
Maar bij K&L anders dan de eigen huisaansluiting is dat eigenlijk altijd wel terug te zien in de eigendomsinformatie van het Kadaster is mijn ervaring. Juist bij die chemische buisleidingen en dergelijke.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199355066
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 18:01 schreef Ridocar het volgende:
Ik weet niet of het in andere regio's ook geldt maar in Zeeland (Delta/stedin/DNWG-gebied) is het verplicht om eigendommen van Enduris (Enduris gaat over de infrastructuur) die in de grond zitten ten alle tijde toegankelijk te houden. Het stuk voortuin mag dus niet worden gedicht met gesloten bestrating (beton/asfalt). Een verplaatsingsaanvraag wordt standaard afgewezen. Heb je dus een 10kV kabel in je voortuin lopen, dan is dat jouw probleem, niet die van de netbeheerder.
Ik weet vrij zeker dat het in dat geval ook terug te zien is als recht van de kabelaar op de eigendomsinformatie van het Kadaster.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')