Dank! Ik ga hem niet heel veel voor woon-werk gebruiken (werk veel thuis), maar wel af en toe. Dus gebruik hem denk ik 80% voor trainingsritten, 20% voor overige dingen.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 14:39 schreef gianni61 het volgende:
Grootste verschil tussen gravel en racefietsen zit vooral in de banden die je er op kan leggen (en geometrie is vaak wat minder aero).
Als je hem veel voor woon-werk gaat gebruiken zou ik eerder voor een gravelbike kijken, omdat deze ook al vaak meer mogelijkheden hebben voor eventuele spatborden en dergelijke.
Ik heb niet echt de indruk dat gravelbikes duurder zijn dan racefietsen. Momenteel denk ik dat je meer er van afhankelijk bent wat überhaupt leverbaar is.
Ik heb zo'n heel dun praktisch rugtasje waar alles voor werk in past. Dus dat is geen probleem. Ik zit vooral met die dunne banden... Maar zo lang fiets ik ook weer niet door de stad, ik denk maar drie minuutjes.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 15:15 schreef Farenji het volgende:
Op een racefiets ga je natuurlijk wel hard maar hij is minder praktisch voor woon/werkverkeer. Dunne banden dus weinig demping en sneller lek, meestal geen bagagedrager. Als je naar je werk ermee wil en je wil iets meenemen dan is ruimte voor een fietstas ofzo misschien wel fijn, fietsen met (grote) rugzak vind ik zelf minder fijn.
Ik ben zelf geen racefietser, ik heb een toerfiets met dikke banden (50mm) en ik vind dat zelf wel erg lekker hoor. Je krijgt er veel comfort voor terug en als je ze goed oppompt is de rolweerstand echt laag. Die hogere luchtweerstand vind ik geen issue. Met dunne bandjes ga je toch snel stuiteren of lekrijden. Maar er is natuurlijk ook een goede middenweg tussen dunne racebanden en dikke toerbanden.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 15:26 schreef Koekjesbakker345 het volgende:
[..]
Ik heb zo'n heel dun praktisch rugtasje waar alles voor werk in past. Dus dat is geen probleem. Ik zit vooral met die dunne banden... Maar zo lang fiets ik ook weer niet door de stad, ik denk maar drie minuutjes.
De meeste racefietsen hebben tegenwoordig 28mm bandjes en kunnen vaak 30/32 en soms al 35mm aan.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 15:31 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik ben zelf geen racefietser, ik heb een toerfiets met dikke banden (50mm) en ik vind dat zelf wel erg lekker hoor. Je krijgt er veel comfort voor terug en als je ze goed oppompt is de rolweerstand echt laag. Die hogere luchtweerstand vind ik geen issue. Met dunne bandjes ga je toch snel stuiteren of lekrijden. Maar er is natuurlijk ook een goede middenweg tussen dunne racebanden en dikke toerbanden.
Nou ja ik heb met mijn dikke banden ook nog nooit lekgereden (en toch al vele duizenden kms gemaakt). Natuurlijk is door het bos crossen ook iets anders dan over het asfalt zoeven.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 15:41 schreef gianni61 het volgende:
[..]
De meeste racefietsen hebben tegenwoordig 28mm bandjes en kunnen vaak 30/32 en soms al 35mm aan.
Dat je met smallere banden sneller lek zou rijden is mijns inziens niet waar. Ik heb op de racefiets nog geen een keer een lekke band gehad. Die krijg ik alleen als ik met de mtb (met 2,2inch banden) door het bos fiets.
De racefiets die ik op het oog heb heeft banden van 25mm. Is dat erg dun? Misschien is er wel de mogelijkheid er iets bredere banden op te zetten, hoor.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 15:41 schreef gianni61 het volgende:
[..]
De meeste racefietsen hebben tegenwoordig 28mm bandjes en kunnen vaak 30/32 en soms al 35mm aan.
Dat je met smallere banden sneller lek zou rijden is mijns inziens niet waar. Ik heb op de racefiets nog geen een keer een lekke band gehad. Die krijg ik alleen als ik met de mtb (met 2,2inch banden) door het bos fiets.
Is het een ouder model?quote:Op vrijdag 7 mei 2021 15:56 schreef Koekjesbakker345 het volgende:
[..]
De racefiets die ik op het oog heb heeft banden van 25mm. Is dat erg dun? Misschien is er wel de mogelijkheid er iets bredere banden op te zetten, hoor.
Nee, uit 2021! Ja, ik ga hem maar gewoon uitproberen, misschien valt het allemaal wel meequote:Op vrijdag 7 mei 2021 16:10 schreef gianni61 het volgende:
[..]
Is het een ouder model?
Mijn vorige racer had 25mm (en die daar voor 23). Breder is wel iets comfortabeler, maar het is niet meteen een wereld van verschil. Probeer het uit, dan merk je vanzelf of het bevalt..
Heyyyy, de Topstone zat ik ook al naar te kijken. De 3 om precies te zijn. Mooie fiets en niet al te duur!quote:Op vrijdag 7 mei 2021 16:27 schreef ZarB het volgende:
Ik heb een gravelbike omdat ik offroad wilde fietsen maar een mountainbike me weer te speciek leek. Een gravelbike was de beste keuze om zowel on- als offroad mee te fietsen. Maar ja, je fietst er natuurlijk geen zware mountainbike routes mee. Het is dus voor beiden wel "prima". Ik gebruik 'm niet voor normale ritjes omdat je geen tas ofzo makkelijk kwijt kunt en het niet met alle kledingstukken lekker zit (als je een man bent zal het makkelijker zijn ). Ik ben er iig heel tevreden over!
Ik heb een Cannondale Topstone.
Ja je hebt ze in verschillende prijsklassen. Ik heb er 1400 ofzo voor betaald. Maar moet wel zeggen dat aanbod gravelbikes toen erg mager was. Heb 'm vorig jaar gekocht en door corona lag de hele productie/levering van o.a. deze fietsen plat.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 16:39 schreef Koekjesbakker345 het volgende:
[..]
Heyyyy, de Topstone zat ik ook al naar te kijken. De 3 om precies te zijn. Mooie fiets en niet al te duur!
Gaaf!quote:Op maandag 10 mei 2021 23:36 schreef Graf-Schweinhund het volgende:
Roadbike.
Iets makkelijker met schoonmaken. meestal
Ben nu bezig met een vintage bouwproject bij elkaar te verzamelen op basis van een Colnago Thron Super Art Decor frame. Heeft wat roestplekjes op het chroom maar verder heel strak in de lak. Schakelgroep ook geheel compleet (Shimano 600STI & Ultegra mix. onderdelen van 2 generaties), Fir wielen en Bontrager zadelpen en stuur. Alleen het afwerkmateriaal nog.
Het bouwen van zo'n fiets is al net zo leuk als erop rijden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |