abonnement Unibet Coolblue
pi_199315069
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe sportieve fiets, maar ik twijfel tussen een gravel of race. Hiervoor heb ik een fitness hybride gehad, leuk ding en ook handig om mee naar de supermarkt en werk etc. te fietsen, maar tijdens mijn sportieve ritjes was het het nét niet. Niet helemaal comfortabel en omdat hij niet heel hard ging, was ik er na een kilometer of 30-40 wel weer klaar mee.
Ik zoek nu dus een snellere fiets voor ritjes van rond de 50-60 kilometer, maar het moet ook een fiets zijn waarmee ik naar werk kan fietsen. Dus hij moet ook makkelijk over de ongelijke wegen en kleinere steentjes hier in de stad kunnen rijden. Kan dat met een racefiets of is dat echt niet te doen?

Gravelbikes lijken over het algemeen een stuk duurder en ik wil er niet al te veel geld aan uitgeven. Vandaar mijn vraag of een racefiets ook geschikt is. Ik ben niet van plan om op onverharde wegen te fietsen.
pi_199315243
Grootste verschil tussen gravel en racefietsen zit vooral in de banden die je er op kan leggen (en geometrie is vaak wat minder aero).
Als je hem veel voor woon-werk gaat gebruiken zou ik eerder voor een gravelbike kijken, omdat deze ook al vaak meer mogelijkheden hebben voor eventuele spatborden en dergelijke.

Ik heb niet echt de indruk dat gravelbikes duurder zijn dan racefietsen. Momenteel denk ik dat je meer er van afhankelijk bent wat überhaupt leverbaar is.
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_199315379
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 14:39 schreef gianni61 het volgende:
Grootste verschil tussen gravel en racefietsen zit vooral in de banden die je er op kan leggen (en geometrie is vaak wat minder aero).
Als je hem veel voor woon-werk gaat gebruiken zou ik eerder voor een gravelbike kijken, omdat deze ook al vaak meer mogelijkheden hebben voor eventuele spatborden en dergelijke.

Ik heb niet echt de indruk dat gravelbikes duurder zijn dan racefietsen. Momenteel denk ik dat je meer er van afhankelijk bent wat überhaupt leverbaar is.
Dank! Ik ga hem niet heel veel voor woon-werk gebruiken (werk veel thuis), maar wel af en toe. Dus gebruik hem denk ik 80% voor trainingsritten, 20% voor overige dingen.
En ja, hier om de hoek staat een mooie racefiets voor niet al te veel geld. Twijfel om die te nemen. Ik ga er sowieso eerst een proefrit op maken, maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen. Ik heb er niet zo heel veel verstand van namelijk...
pi_199315712
Op een racefiets ga je natuurlijk wel hard maar hij is minder praktisch voor woon/werkverkeer. Dunne banden dus weinig demping en sneller lek, meestal geen bagagedrager. Als je naar je werk ermee wil en je wil iets meenemen dan is ruimte voor een fietstas ofzo misschien wel fijn, fietsen met (grote) rugzak vind ik zelf minder fijn.
pi_199315834
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 15:15 schreef Farenji het volgende:
Op een racefiets ga je natuurlijk wel hard maar hij is minder praktisch voor woon/werkverkeer. Dunne banden dus weinig demping en sneller lek, meestal geen bagagedrager. Als je naar je werk ermee wil en je wil iets meenemen dan is ruimte voor een fietstas ofzo misschien wel fijn, fietsen met (grote) rugzak vind ik zelf minder fijn.
Ik heb zo'n heel dun praktisch rugtasje waar alles voor werk in past. Dus dat is geen probleem. Ik zit vooral met die dunne banden... Maar zo lang fiets ik ook weer niet door de stad, ik denk maar drie minuutjes.
pi_199315908
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 15:26 schreef Koekjesbakker345 het volgende:

[..]

Ik heb zo'n heel dun praktisch rugtasje waar alles voor werk in past. Dus dat is geen probleem. Ik zit vooral met die dunne banden... Maar zo lang fiets ik ook weer niet door de stad, ik denk maar drie minuutjes.
Ik ben zelf geen racefietser, ik heb een toerfiets met dikke banden (50mm) en ik vind dat zelf wel erg lekker hoor. Je krijgt er veel comfort voor terug en als je ze goed oppompt is de rolweerstand echt laag. Die hogere luchtweerstand vind ik geen issue. Met dunne bandjes ga je toch snel stuiteren of lekrijden. Maar er is natuurlijk ook een goede middenweg tussen dunne racebanden en dikke toerbanden.
pi_199316032
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 15:31 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik ben zelf geen racefietser, ik heb een toerfiets met dikke banden (50mm) en ik vind dat zelf wel erg lekker hoor. Je krijgt er veel comfort voor terug en als je ze goed oppompt is de rolweerstand echt laag. Die hogere luchtweerstand vind ik geen issue. Met dunne bandjes ga je toch snel stuiteren of lekrijden. Maar er is natuurlijk ook een goede middenweg tussen dunne racebanden en dikke toerbanden.
De meeste racefietsen hebben tegenwoordig 28mm bandjes en kunnen vaak 30/32 en soms al 35mm aan.

Dat je met smallere banden sneller lek zou rijden is mijns inziens niet waar. Ik heb op de racefiets nog geen een keer een lekke band gehad. Die krijg ik alleen als ik met de mtb (met 2,2inch banden) door het bos fiets.
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_199316104
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 15:41 schreef gianni61 het volgende:

[..]

De meeste racefietsen hebben tegenwoordig 28mm bandjes en kunnen vaak 30/32 en soms al 35mm aan.

Dat je met smallere banden sneller lek zou rijden is mijns inziens niet waar. Ik heb op de racefiets nog geen een keer een lekke band gehad. Die krijg ik alleen als ik met de mtb (met 2,2inch banden) door het bos fiets.
Nou ja ik heb met mijn dikke banden ook nog nooit lekgereden (en toch al vele duizenden kms gemaakt). Natuurlijk is door het bos crossen ook iets anders dan over het asfalt zoeven.

Maar dunne banden betekenen ook hogere druk en kleiner oppervlak dus dan lijkt me dat je meer kans op lekken hebt, als je bijv een stoepje ofzo pakt.
pi_199316182
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 15:41 schreef gianni61 het volgende:

[..]

De meeste racefietsen hebben tegenwoordig 28mm bandjes en kunnen vaak 30/32 en soms al 35mm aan.

Dat je met smallere banden sneller lek zou rijden is mijns inziens niet waar. Ik heb op de racefiets nog geen een keer een lekke band gehad. Die krijg ik alleen als ik met de mtb (met 2,2inch banden) door het bos fiets.
De racefiets die ik op het oog heb heeft banden van 25mm. Is dat erg dun? Misschien is er wel de mogelijkheid er iets bredere banden op te zetten, hoor.
pi_199316346
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 15:56 schreef Koekjesbakker345 het volgende:

[..]

De racefiets die ik op het oog heb heeft banden van 25mm. Is dat erg dun? Misschien is er wel de mogelijkheid er iets bredere banden op te zetten, hoor.
Is het een ouder model?
Mijn vorige racer had 25mm (en die daar voor 23). Breder is wel iets comfortabeler, maar het is niet meteen een wereld van verschil. Probeer het uit, dan merk je vanzelf of het bevalt..
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_199316422
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 16:10 schreef gianni61 het volgende:

[..]

Is het een ouder model?
Mijn vorige racer had 25mm (en die daar voor 23). Breder is wel iets comfortabeler, maar het is niet meteen een wereld van verschil. Probeer het uit, dan merk je vanzelf of het bevalt..
Nee, uit 2021! Ja, ik ga hem maar gewoon uitproberen, misschien valt het allemaal wel mee :)
  vrijdag 7 mei 2021 @ 16:27:08 #12
338319 ZarB
Piña colada
pi_199316531
Ik heb een gravelbike omdat ik offroad wilde fietsen maar een mountainbike me weer te speciek leek. Een gravelbike was de beste keuze om zowel on- als offroad mee te fietsen. Maar ja, je fietst er natuurlijk geen zware mountainbike routes mee. Het is dus voor beiden wel "prima". Ik gebruik 'm niet voor normale ritjes omdat je geen tas ofzo makkelijk kwijt kunt en het niet met alle kledingstukken lekker zit (als je een man bent zal het makkelijker zijn :9 ). Ik ben er iig heel tevreden over!

Ik heb een Cannondale Topstone.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_199316689
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 16:27 schreef ZarB het volgende:
Ik heb een gravelbike omdat ik offroad wilde fietsen maar een mountainbike me weer te speciek leek. Een gravelbike was de beste keuze om zowel on- als offroad mee te fietsen. Maar ja, je fietst er natuurlijk geen zware mountainbike routes mee. Het is dus voor beiden wel "prima". Ik gebruik 'm niet voor normale ritjes omdat je geen tas ofzo makkelijk kwijt kunt en het niet met alle kledingstukken lekker zit (als je een man bent zal het makkelijker zijn :9 ). Ik ben er iig heel tevreden over!

Ik heb een Cannondale Topstone.
Heyyyy, de Topstone zat ik ook al naar te kijken. De 3 om precies te zijn. Mooie fiets en niet al te duur!
  vrijdag 7 mei 2021 @ 16:42:44 #14
338319 ZarB
Piña colada
pi_199316735
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 16:39 schreef Koekjesbakker345 het volgende:

[..]

Heyyyy, de Topstone zat ik ook al naar te kijken. De 3 om precies te zijn. Mooie fiets en niet al te duur!
Ja je hebt ze in verschillende prijsklassen. Ik heb er 1400 ofzo voor betaald. Maar moet wel zeggen dat aanbod gravelbikes toen erg mager was. Heb 'm vorig jaar gekocht en door corona lag de hele productie/levering van o.a. deze fietsen plat.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  maandag 10 mei 2021 @ 23:36:45 #15
274840 Graf-Schweinhund
Ein hund ein schwein ein Fürst
pi_199366491
Roadbike.

Iets makkelijker met schoonmaken. meestal :P
Ben nu bezig met een vintage bouwproject bij elkaar te verzamelen op basis van een Colnago Thron Super Art Decor frame. Heeft wat roestplekjes op het chroom maar verder heel strak in de lak. Schakelgroep ook geheel compleet (Shimano 600STI & Ultegra mix. onderdelen van 2 generaties), Fir wielen en Bontrager zadelpen en stuur. Alleen het afwerkmateriaal nog.

Het bouwen van zo'n fiets is al net zo leuk als erop rijden :)
''I challange you to a game of paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker!''
pi_199366536
Doe eens even normaal.

[ Bericht 33% gewijzigd door Peejtur op 14-05-2021 07:38:33 ]
pi_199366597
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 23:36 schreef Graf-Schweinhund het volgende:
Roadbike.

Iets makkelijker met schoonmaken. meestal :P
Ben nu bezig met een vintage bouwproject bij elkaar te verzamelen op basis van een Colnago Thron Super Art Decor frame. Heeft wat roestplekjes op het chroom maar verder heel strak in de lak. Schakelgroep ook geheel compleet (Shimano 600STI & Ultegra mix. onderdelen van 2 generaties), Fir wielen en Bontrager zadelpen en stuur. Alleen het afwerkmateriaal nog.

Het bouwen van zo'n fiets is al net zo leuk als erop rijden :)
Gaaf!
pi_199366606
TS, wat jij wil doen kan prima op een racefiets hoor.
pi_199366618
Ik ga op de racefiets naar mijn werk, heb daar gewoon een paar schoenen staan; vereer naast een laptop niet veel mee gaat prima.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  dinsdag 11 mei 2021 @ 00:37:46 #20
265433 Kalebatz
Mrttmttmtt
pi_199366793
Kona heeft ook een leuk gamma aan drop bar/gravel bikes. Van fietsen waar je veldritten mee wint tot fietsen met zelfs een bagagedrager.

Als je geen wielrennert bent zou ik voor een gravelbike gaan, dan worden je ritjes wat uitdagender en ben je niet afhankelijk van glad asfalt.
Feel the fuzz!
  dinsdag 11 mei 2021 @ 14:55:57 #21
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_199372552
Tenzij je echt veel offroad wilt rijden zou ik voor een racefiets gaan, en dan 28mm bandjes met een bar of 5-6 erin rijden.

Heb zelf ook een aluminium Kona Rove met spatborden (wel heel fijn als het woon-werk is) en een bagagedrager voorop. Lekker woon werk fietsje, maar wel 4-5 kg zwaarder dan m'n racefiets.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_199407058
Voor mij werkt een tweedehands Gazelle tourfiets. Kan ook je bagage goed mee zonder dat je er erg veel last van hebt. Werk wekelijks in Amsterdam (60 km heen en terug van hier), en een goedkopige fiets waarvan het niet zo erg is als hij gejat wordt is handig als je hem buiten wilt zetten.

Dat vroeg je niet, maar ik typte het wel.

Ben er van de zomer van Hillegom via le Havre naar Parijs en van daar naar Dijon gefietst, daar de trein gepakt en toen van Straatsburg via het Zwarte Woud en Stuttgart weer naar Maastricht.

[ Bericht 16% gewijzigd door Horzula op 13-05-2021 17:00:38 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')