Ze hadden het plan moeten doorvoeren wat er lag. Nederland 3 voor de regionale content, en dan alle regionalen fuseren.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 11:55 schreef Pleun2011 het volgende:
Niet dat televisie me erg veel boeit, maar het irriteert dat zo'n domme trut als Rijkxman de kolder in haar kop krijgt en opeens denkt dat NPO een soort RTL of SBS moet gaan worden, terwijl hun programma's goed scoren. Waar betalen we godverdomme belastinggeld voor dan, niet om NPO dezelfde troep te laten maken als de commerciëlen lijkt me
Het gaat ook niet om de jongeren, maar om de groep 20-49. Dat is blijkbaar 1 doelgroep... Gisteren zat die NPO-pipo het te verdedigen bij De Vooravond.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 11:57 schreef Pleun2011 het volgende:
Denk overigens dat het een kansloze missie is om meer jongeren naar de NPO te trekken.. die zitten liever op YouTube, Tiktok etc..
quote:Beste Shula Rijxman en Gijs van Beuzekom,
Met ontzetting hebben wij, daags na 4 mei, kennis genomen van het voornemen van de Publieke Omroep om het geschiedenis-programma Andere Tijden van de buis te halen. Als historici zijn wij ervan doordrongen dat kennis van de geschiedenis in een samenleving niet alleen verrijkend werkt en soms confronterend is, maar ook bijdraagt aan onderlinge verbinding. Historisch besef is een noodzakelijke voorwaarde voor een volwassen samenleving, die niet gedoemd wil zijn om grote en kleine fouten uit de geschiedenis te herhalen.
Andere Tijden, met zijn zorgvuldige, kritisch-journalistieke aandacht voor tal van episodes uit de Nederlandse geschiedenis, heeft jarenlang ons collectieve bewustzijn gevoed en is daarmee ook voor jongere generaties van grote educatieve betekenis. Een dergelijk programma valt bij uitstek onder de kerntaken van de Publieke Omroep, die immers geacht wordt programma’s te maken van hoge kwaliteit, ook voor kleinere doelgroepen.
Dat u Andere Tijden wilt schrappen, zien wij daarom als een dramatische vergissing. Wij roepen u op om uw besluit te heroverwegen en in uw programma’s niet minder, maar juist meer aandacht te schenken aan historische thema’s. U doet daarmee niet alleen ons, maar miljoenen Nederlanders een dienst en een plezier.
Wij roepen alle NPO-kijkers op om zich aan te sluiten bij ons protest.
Hoogachtend,
Datzelfde zei Humberto Tan zonet ook (op Radio 1) tegen Hans Goedkoop over de manier hoe zijn kinderen in aanraking komen met geschiedenis.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 11:57 schreef Pleun2011 het volgende:
Denk overigens dat het een kansloze missie is om meer jongeren naar de NPO te trekken.. die zitten liever op YouTube, Tiktok etc..
of tegenwoordig met 'tevreden zijn over je eigen lichaam' Zetten gewoon een paar naakte mensen voor hun neus en klaar.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 15:03 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Datzelfde zei Humberto Tan zonet ook (op Radio 1) tegen Hans Goedkoop over de manier hoe zijn kinderen in aanraking komen met geschiedenis.
Ze moeten daar gewoon eens met een blanco blad beginnen. Is het doel van de NPO 3 zenders vullen? Of is het doel media/content aanbieden die betrouwbaar is en/of een kleiner publiek bedient? En op welke manieren kan dat? In die zin was het gesprek bij de Vooravond duidelijk. Frans Klein zat met meel in de mond zijn 'visie' goed te praten, en Angela en Antoinette spraken gewoon klare taal hoe het zou moeten. Dat wil zeggen; bedien die jongere doelgroep niet meer via televisie, maar zorg ervoor dat je je online content op de rit krijgt en blijf daar niet leunen op Tim Hofman en zijn telefooncameraatje. En laat de oudere doelgroep lekker lineair kijken.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 11:57 schreef Pleun2011 het volgende:
Denk overigens dat het een kansloze missie is om meer jongeren naar de NPO te trekken.. die zitten liever op YouTube, Tiktok etc..
Maar hoeveel het teruggekeken wordt telt voor de NPO dus niet..quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:44 schreef Ronald het volgende:
Andere Tijden kijk ik altijd wel terug en soms ook oude afleveringen, echt een schande dat het moet stoppen.
Minachtend richting jongeren inderdaad. En dat alleen maar omdat ze niet lineair inschakelen voor onderzoeksjournalistiek.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 11:28 schreef thedeedster het volgende:
Mindfuck; jongeren schijnen steeds meer hoogopgeleid te zijn, maar we proberen ze te bereiken door meer infantiele programma's uit te zenden.
Qua online content aanbieden is nlziet wel een mooie, in samenwerking met SBSquote:Op vrijdag 7 mei 2021 16:52 schreef Japepk het volgende:
[..]
Ze moeten daar gewoon eens met een blanco blad beginnen. Is het doel van de NPO 3 zenders vullen? Of is het doel media/content aanbieden die betrouwbaar is en/of een kleiner publiek bedient? En op welke manieren kan dat? In die zin was het gesprek bij de Vooravond duidelijk. Frans Klein zat met meel in de mond zijn 'visie' goed te praten, en Angela en Antoinette spraken gewoon klare taal hoe het zou moeten. Dat wil zeggen; bedien die jongere doelgroep niet meer via televisie, maar zorg ervoor dat je je online content op de rit krijgt en blijf daar niet leunen op Tim Hofman en zijn telefooncameraatje. En laat de oudere doelgroep lekker lineair kijken.
Nu is online altijd het verlengstuk van televisie. Dat kan voor alle televisieprogramma's wel gelden, maar tegelijk moet je ervoor zorgen dat er veel meer goede content komt die enkel online beschikbaar is. Dat is niet zo 1-2-3 gedaan, maar daar hebben we nu al onze media & entertainmentwetenschappers voor. Juist een show als Andere Tijden lijkt me bij uitstek een programma wat je in een online omgeving kunt kiezen bij het kopje 'historie' oid. En denk ook aan nieuwsvoorziening. Ondanks klinkende kijkcijfers zijn er hele 'bubbels' in Nederland waar alle coronapersconferenties compleet aan voorbij gaan. Het nadeel is dat je qua inkomsten afhankelijk bent van YouTube of andere kanalen om echt groot te worden, en dus niet meteen een lekker verdienmodel hebt. Maar dat is wel de richting waarin de NPO moet gaan denken. Daarmee voorkom je dus ook de verspreiding van fake news en complottheorieën. Samenwerking met RTL/Videoland lijkt me daarin ook handig, om alles maar zoveel mogelijk te bundelen. De consument moet niet afhankelijk zijn van verschillende diensten om informatie tot zich te krijgen. RTL lift nu ook al mee op bijvoorbeeld persconferenties en is ook rampenzender enzo.
Die oudere doelgroep is trouwens even groot als of groter dan de 'boodschappendoelgroep' 20-49. En volgens mij worden ouderen ook steeds kapitaalkrachtiger. Dus überhaupt die doelgroepenverdeling komt erg gedateerd op me over. Het clubje wat het nu voor het zeggen heeft binnen de NPO is ook een behoorlijke incestkliek, dus het zou me niets verbazen als alleen de cijfers die hen goed uitkomen worden gebruikt om besluiten te nemen.
Zou best kunnen, bij 3FM heeft het ook rampzalig uitgepakt.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 19:49 schreef FlippingCoin het volgende:
Zonde. Ik denk dat ze met deze beweging niet meer jongeren trekken, alleen meer ouderen afstoten. Ik val in de doelgroep die ze willen aantrekken maar als ik al lineair kijk is dat het naar hetgeen ze weg doen.
quote:De NPO 1-kijker rekent echt compléét af met alle infantiele tv-shows die plotseling worden geprogrammeerd. De Rutger Castricum-quiz De Bluffer scoorde gisteren bizar lage kijkcijfers.
Het lijkt erop dat de NPO-top het spoor compleet bijster is. Waardevolle programma's als Opsporing Verzocht en Radar worden gekort en Andere Tijden wordt van de buis gehaald, terwijl er plotseling een hausse aan infantiele tv-shows op de buis wordt geslingerd. De reden? De NPO wil meer jonge kijkers naar het ouderwetse tv-scherm trekken.
Horrorkijkcijfers
NPO 1 heeft in de afgelopen tijd vier programma's gelanceerd die echt totáál geen publieke waarde hebben. De Emma Wortelboer-show Tik M Aan werd na één week van de buis gehaald (officieel vanwege corona), Jandino's Bezorgservice werd na twee weken stopgezet vanwege lage kijkcijfers en Showcolade moddert aan op de zondagavond.
Het vierde programma is De Bluffer van Rutger Castricum. De première daarvan scoorde vorige week al slecht met 566.000 kijkers, maar de tweede aflevering heeft gisterenavond echt bizár lage kijkcijfers neergezet: er keken slechts 253.000 mensen (4,8 procent). Daarmee scoort hij nóg slechter dan de van de buis gehaalde Jandino.
Nog slechter dan Jandino
Prime time op de grootste tv-zender van Nederland een kwart miljoen kijkers scoren is een uitzonderlijke prestatie: dat lukt bijna niemand. Zelfs Jandino niet dus. Hij werd vorige week van de buis gehaald toen hij nog maar 335.000 kijkers wist te vermaken. Daar zit Rutger nu ver onder. Het kan niet anders dan dat hij het nu ook moet ontgelden.
Direct voorafgaand aan De Bluffer keken er 1,1 miljoen mensen naar de ABBA-show van Nick & Simon. Toen de Rutger Castricum-quiz in beeld verscheen, zapten 845.000 mensen weg, oftewel 77 procent van alle kijkers. Uiteindelijk zette De Bluffer een marktaandeel neer dat 80 procent onder het laatste weekgemiddelde van NPO 1 ligt.
Frans Klein op hakblok
NPO's tv-baas Frans Klein werd gisteren in Nieuwsuur op het hakblok gelegd. Presentator Jeroen Wollaars: "In de jacht op jongere kijkers worden er programma's geprogrammeerd die niet succesvol zijn, waar niemand op zit te wachten en waarvan iedereen zich afvraagt: wat is hier de publieke waarde van?"
Hij haalde als voorbeeld Showcolade aan. "Dan heb ik het bijvoorbeeld over het programma waarbij mensen op een lopende band moeten onderscheiden of objecten van chocolade gemaakt zijn of niet. Dat wordt aan de ene kant geprogrammeerd in de zoektocht naar de jongere kijkers en aan de andere kant worden programma's met een informatieve en journalistieke waarde gemarginaliseerd."
Familiair amusement
Frans probeerde he allemaal goed te praten. "Ik vind dat er hier weer twee dingen door elkaar worden gehaald. Het programma Showcolade is overigens uitgezonden door Omroep MAX, die dus niet per definitie op zoek is naar de jonge kijker. Wat je ziet is dat wij hier familiair amusement willen vernieuwen. Dat doen wij in het weekend. Natuurlijk mislukt er ook wel eens iets, zoals Showcolade nu."
'Mislukt er wel eens wat': dat is echt het understatement van de eeuw. Van de vier nieuwe infantiele tv-shows die hij heeft geprogrammeerd, zijn ze alle vier inhoudelijk geflopt en zijn er al twee van de buis gehaald. "In het bedrijfsleven worden mensen om minder ontslagen", zegt Angela de Jong in haar column.
Denk wel dat het een beetje kip-of-eiverhaal is door het omroepbeleid. Als je vanuit de politiek de opdracht meekrijgt om dingen te maken die maatschappelijk 'relevant' is, en als die relevantie gelijk wordt gesteld aan populariteit, dus hoge kijkcijfers... Hoewel het met die kijkcijfers van popie-jopie programma's nu ook niet zo lekker loopt.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 11:55 schreef Pleun2011 het volgende:
Niet dat televisie me erg veel boeit, maar het irriteert dat zo'n domme trut als Rijkxman de kolder in haar kop krijgt en opeens denkt dat NPO een soort RTL of SBS moet gaan worden, terwijl hun programma's goed scoren. Waar betalen we godverdomme belastinggeld voor dan, niet om NPO dezelfde troep te laten maken als de commerciëlen lijkt me
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |