abonnement Unibet Coolblue
pi_199308067
Kamer steunt toegangstesten, al is er geen garantie dat het tijdelijk is

quote:
Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt het wetsvoorstel van het kabinet om mensen via testen toegang te geven tot bijvoorbeeld sportwedstrijden, musea en theaters. Wel blijven veel partijen vragen hebben over de noodzaak van het voorstel, de kosten en de tijdelijkheid van de wet.

De Tweede Kamer praat al de hele dag en avond over de wet, waarmee het kabinet de samenleving weer sneller wil openen. In principe is het een tijdelijke wet die drie maanden geldig is, maar demissionair minister De Jonge van VWS kon geen garantie geven dat er geen verlenging nodig is.

Hij hoopt dat het zo snel mogelijk weer kan om helemaal zonder voorwaarden naar het theater of restaurant te gaan, vooral omdat er voldoende mensen gevaccineerd zijn. Dan is de wet overbodig. Maar als de besmettingscijfers weer stijgen, of een nieuwe mutatie opduikt waar het vaccin geen vat op heeft, kan het zijn dat het langer nodig is om met testbewijzen te werken. De Jonge moet dan wel weer terug naar de Kamer voor toestemming.

Persoonlijke vrijheid
In de Kamer leven ook veel principiële bezwaren tegen de wet. Om aan het openbare leven deel te kunnen nemen, moeten gezonde mensen een test ondergaan; dat druist volgens verschillende Kamerleden in tegen de persoonlijke vrijheid van mensen en de onschendbaarheid van hun lichaam.

Maar volgens De Jonge is het beperken van vrijheid niet de kern van de wet. "Het gaat juist om het opheffen van beperkingen en het teruggeven van vrijheden", betoogde hij. De testverplichting gaat alleen gelden voor dingen die volgens hem niet-essentieel zijn, activiteiten waar je ook buiten kan.

'Kosten veel lager'
Veel vragen waren er ook over de kosten van de wet. Er is oorspronkelijk 1,1 miljard euro begroot, maar de minister denkt niet dat dat geld opgemaakt zal worden. Toen de begroting werd gemaakt, ging men nog uit van een prijs per test van ongeveer 30 euro. Inmiddels is die prijs gezakt naar 15-20 euro. En er zal minder getest worden dan eerder gedacht.

Daardoor gaat De Jonge ervan uit dat de wet in totaal 500 tot 700 miljoen euro gaat kosten. Daarbij is nog niet meegerekend dat ondernemers minder beroep zullen doen op steunregelingen als ze met de toegangstesten weer open kunnen, zo zei hij.

Gratis
De Tweede Kamer wil dat zo'n test gratis is voor mensen en dat ze geen eigen bijdrage hoeven te betalen. In de toelichting op de wet staat dat er over een paar maanden in sommige gevallen wel een eigen bijdrage van 7,50 euro zou moeten worden betaald, maar de Kamer haalt daar een streep door.

Toch wil De Jonge graag de mogelijkheid van een eigen bijdrage open houden, voor het moment dat er alleen nog voor hele grote evenementen, zoals popfestivals, testen nodig zijn. "Op een gegeven moment is zo'n profijtbeginsel wel logisch. Anders moeten wij allen bijdragen aan het vertier van een enkeling."

Het is de bedoeling dat de Tweede Kamer volgende week stemt over de wet. Daarna moet ook de Eerste Kamer nog akkoord gaan. Minister De Jonge zei te verwachten dat er dan vanaf begin juni gewerkt kan gaan worden met de toegangstests.

https://amp.nos.nl/artike(...)et-tijdelijk-is.html
Debat is momenteel nog bezig en de stemming is aanstaande dinsdag maar de NOS komt alvast met deze desinformatie.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 6 mei 2021 @ 22:10:02 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199308077
Welke desinformatie?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 6 mei 2021 @ 22:11:46 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_199308101
Waarom is dit desinformatie?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  User die overal opduikt 2022 donderdag 6 mei 2021 @ 22:17:26 #4
186611 Haags
pi_199308190
DONDER

OP

MET

DIE

TESTWET

Walgelijke idioten
Zonder wrijving geen glans
pi_199308220
Over het algemeen zijn in de eerste termijn de ruwe lijnen wel duidelijk, als het gaat om de standpunten van de fracties. Ondanks de versplintering van het parlement kan je uit de woorden wel afleiden dat bepaalde partijen, laten we zeggen Rutte-3, PvdA en GroenLinks, de meeste maatregelen steunen, op enkele details na.
Hoewel de wet nog niet in stemming is gebracht, is een meerderheid voor de wet dus wel afgetekend. Dan wil ik dit bericht nog geen nepnieuws noemen.
pi_199308235
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 22:10 schreef Netsplitter het volgende:
Welke desinformatie?
De stemming is dinsdag pas het is dus niet bekend of er een meerderheid is.

quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 22:17 schreef Haags het volgende:
DONDER

OP

MET

DIE

TESTWET

Walgelijke idioten
Nee die komt er, zie spoedwet van december die gaan ze trouwens weer met drie maanden verlengen. Het houdt niet op niet vanzelf.
pi_199308298
Nepnieuws is alleen een probleem als de NOS het deelt.

Is de verzender het AD, Telegraaf of een club als FvD dan is het geen enkel probleem en gaat het om de discussie.

Goed topic. Eens met de klacht
pi_199308332
quote:
1s.gif Op donderdag 6 mei 2021 22:21 schreef Nober het volgende:

[..]

De stemming is dinsdag pas het is dus niet bekend of er een meerderheid is.
[..]

Nee die komt er, zie spoedwet van december die gaan ze trouwens weer met drie maanden verlengen. Het houdt niet op niet vanzelf.
Zoals al gezegd, een beetje parlementair journalist kan die conclusie wel trekken voor de stemming plaatsvindt.
  donderdag 6 mei 2021 @ 22:27:11 #9
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_199308342
Fijn dat de overheid gaat bepalen wat voor mij essentieel en niet-essentieel is.
pi_199308370
quote:
1s.gif Op donderdag 6 mei 2021 22:21 schreef Nober het volgende:

[..]

De stemming is dinsdag pas het is dus niet bekend of er een meerderheid is.
Als je het debat volgt, kun je redelijk snel inschatten of de meerderheid het voorstel steunt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_199308397
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 22:17 schreef Haags het volgende:
DONDER

OP

MET

DIE

TESTWET

Walgelijke idioten
U MAD?
pi_199308402
flappiewappies gekdoenerij is toch alleen in het weekend?

momenteel zie ik bij veel werkgevers al een verplichte covid sneltest. Doe je geen test dan heb je geen werk, je mag de locatie dan niet betreden. ongeacht vaccinatie.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199308543
Wat een verrassing dat dit topic van TS komt
pi_199308555
quote:
Je bent aan het POLARISEREN
pi_199308578
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 22:39 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Je bent aan het POLARISEREN
wat is dat
U MAD?
pi_199308606
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 22:29 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Als je het debat volgt, kun je redelijk snel inschatten of de meerderheid het voorstel steunt.
Dat doen de binnenhofjournalisten dus ook. Binnenhofwatchen is hun vak en daar schrijven ze over.
Dat komt direct op een NOS-pagina of indirect. Heel normale nieuwsvoorziening. Al vele jaren in vele landen.
TT is weer zo'n stupide populistische frame.
pi_199308659
Net wanneer iedereen bijna een vaccinatie heeft gaan we geld de open haart in flikkeren voor de testsamenleving. Ik vertik het om een dierentuin medische gegevens te geven. En dan staan we elkaar zometeen nog steeds in de bek te kuchen in de trein en de supermarkt, maar buiten op een festival gaat te ver hoor.

Ik begin er ook steeds minder in te geloven dat de tijdelijke wetten allemaal tijdelijk zijn.
pi_199308719
zucht
Er gaan weer heel wat figuren een mediamarkt speaker krijgen, of koffiemachine.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 6 mei 2021 @ 22:50:34 #19
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_199308727
Ik geloofde de "wappies' nooit als ze zeiden dat de regels en wetten niet weg zouden gaan.

Maar dit gedrocht van een wet doet mij beseffen dat de wappies toch gelijk krijgen :{
pi_199308750
Is er al een complottheorie over het effect van de scheiding van Bill Gates op het vaccin?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199309203
TS wil niet begrijpen dat je als Kamerlid ook al in het debat je steun kan uitspreken. Dat je daar niet mee hoeft te wachten tot de formele stemming.

Los daarvan vind ik dat tendentieuze topics die zonder enige feitelijke aanleiding de journalistiek verdacht maken hier niet thuis horen. Journalisten kunnen hun werk soms nauwelijks nog veilig doen vanwege dit soort stemmingmakerij.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_199309206
Voor elk klein uitje niet ik mij dan laten testen? :')

Lekker eerlijk wanneer je dan al gevaccineerd bent en jij nog niet. Elke keer met zo'n kut staafje in mijn neus :{
pi_199309263
Natuurlijk zal deze tijdelijke wet ingetrokken worden als het virus heel veel is weggedrongen uit de samenleving,
Wappies willen graag directe afschaffing van alle lockdowns en de besmettingen opvoeren
Daarvoor roepen ze.... help de dictatuur is blijvend.
Je moet wel vertrouwen hebben in je naasten. Die gaan in betere tijden roepen: schaf die wet af...
En politiek zal meegaan...
pi_199309674
Voor mij is het eenvoudig. Als ik me eerst moet laten testen voordat ik wordt toegelaten tot een restaurant of museum, dan maar geen restarant en museum. Maar okee, voor veel mensen zal dit geen bezwaar zijn. Wel vind ik de uitvoering van deze wet erg duur in relatie tot de te verwachten geringe opbrengst. Veel gedoe ook.

Ernstiger is het principiële bezwaar: we glijden steeds verder weg van een normale samenleving. Nu een covidtest voor bezoek aan restaurant, straks een hivtest voor het zwembad, en een influenzatest voor de trein. Het einddoel is een samenleving waar mensen doorlopend iedere dag worden getest op allerlei virussen, ziektes en aandoeningen.

Opvallend is ook de felheid waarmee minister Hugo dit voorstel verdedigt, wat ook het geval was bij eerdere voorstellen, zoals de coronamelder (die compleet geflopt is). Je merkt gewoon dat deze man een opdracht heeft vanuit de lobby om dergelijke voorstellen door de kamer te loodsen. En waarempel, het lukt de clown ook nog. Weer honderden miljoenen aan publiek geld in de zakken van enkele gewiekste ondernemers.
  vrijdag 7 mei 2021 @ 01:45:25 #25
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_199309718
quote:
1s.gif Op donderdag 6 mei 2021 22:21 schreef Nober het volgende:

[..]

De stemming is dinsdag pas het is dus niet bekend of er een meerderheid is.
[..]

Nee die komt er, zie spoedwet van december die gaan ze trouwens weer met drie maanden verlengen. Het houdt niet op niet vanzelf.
en meerderheid van de Tweede Kamer steunt het wetsvoorstel van het kabinet om mensen via testen toegang te geven tot bijvoorbeeld sportwedstrijden, musea en theaters. Wel blijven veel partijen vragen hebben over de noodzaak van het voorstel, de kosten en de tijdelijkheid van de wet.

Het is de bedoeling dat de Tweede Kamer volgende week stemt over de wet. Daarna moet ook de Eerste Kamer nog akkoord gaan. Minister De Jonge zei te verwachten dat er dan vanaf begin juni gewerkt kan gaan worden met de toegangstests.

is lezen lastig?
Laffe huichelaar
pi_199309961
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 01:24 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Ernstiger is het principiële bezwaar: we glijden steeds verder weg van een normale samenleving. Nu een covidtest voor bezoek aan restaurant, straks een hivtest voor het zwembad, en een influenzatest voor de trein. Het einddoel is een samenleving waar mensen doorlopend iedere dag worden getest op allerlei virussen, ziektes en aandoeningen.
En waarom zou De Jonge dat precies willen? Die ziektes hebben bij lange na niet zo'n grote ontwrichtende werking als Covid (al hangt het bij griep nog wel enigszins van de precieze streng af).
  Miss 200.000.000! vrijdag 7 mei 2021 @ 05:10:10 #27
367000 roos94
pi_199309969
Boeie
pi_199310403
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 01:24 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Ernstiger is het principiële bezwaar: we glijden steeds verder weg van een normale samenleving. Nu een covidtest voor bezoek aan restaurant, straks een hivtest voor het zwembad, en een influenzatest voor de trein. Het einddoel is een samenleving waar mensen doorlopend iedere dag worden getest op allerlei virussen, ziektes en aandoeningen.
Ik zou het een normale samenleving vinden als iedereen iedere dag getest zou worden op virussen, ziektes of aandoeningen, zodat men direct weet wie ziek is.
pi_199310456
Waarom een wet invoeren en een heel systeem optuigen voor iets wat eind juli al niet meer nodig zou moeten zijn?

Dit naast alle principiële bezwaren.


Zorg liever dat iedereen die wil gratis wekelijks een zelftest kan doen. Vrijwillig
pi_199310467
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 05:05 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

En waarom zou De Jonge dat precies willen? Die ziektes hebben bij lange na niet zo'n grote ontwrichtende werking als Covid (al hangt het bij griep nog wel enigszins van de precieze streng af).
De Jone wil niets. Hij is een stropop van de industrie. Hoe vaker mensen worden getest, hoe meer er wordt verdiend.
pi_199310489
Maar hoe moet ik dit zien met die testen? Gaat het om zo'n sneltest die je de drogist koopt of moet je echt eerst naar zo'n GGD locatie?
Ô mon citoyens vous serez unis.
  vrijdag 7 mei 2021 @ 09:23:05 #32
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_199311190
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 08:09 schreef HSG het volgende:
Maar hoe moet ik dit zien met die testen? Gaat het om zo'n sneltest die je de drogist koopt of moet je echt eerst naar zo'n GGD locatie?
Je moet dat ergens op locatie laten doen. Want een zelftest van de drogist levert je geen bewijsje op.
pi_199311283
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 09:23 schreef Hahug13 het volgende:

[..]

Je moet dat ergens op locatie laten doen. Want een zelftest van de drogist levert je geen bewijsje op.
En dan is dat bewijsje ook nog eens beperkt geldig toch?
Ô mon citoyens vous serez unis.
  vrijdag 7 mei 2021 @ 09:30:59 #34
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_199311324
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 09:29 schreef HSG het volgende:

[..]

En dan is dat bewijsje ook nog eens beperkt geldig toch?
Ja, uiteraard.
pi_199316133
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 08:09 schreef HSG het volgende:
Maar hoe moet ik dit zien met die testen? Gaat het om zo'n sneltest die je de drogist koopt of moet je echt eerst naar zo'n GGD locatie?
De GGD gaat dit niet doen. Alleen commerciële aanbieders.

quote:
De markt voor toegangstest wordt gedomineerd door ondernemers zonder ervaring

Met toegangstests wil de overheid Nederland weer heropenen. Daarvoor zijn bedrijven met amper ervaring aangetrokken. „Die cowboys weten niet hoe het zit.”

[..]
De taak van het heropenen van de samenleving blijkt te rusten op de schouders van een bonte groep ondernemers. Er zit een im- en exporteur vanuit en naar Azië tussen. Een Duitse firma die diensten levert aan legers, zoals het reinigen van kleding, en waarvan de directeur in Dubai woont, heeft de regio Utrecht en Flevoland toegewezen gekregen. Glaszetter Van Ede werkt samen met een online zorgondernemer en een eigenaar van vakantieparken en -huizen. Een supermarktmanager wordt verantwoordelijk voor de toegangstests in de regio Amsterdam. Een ondernemer uit de reclamebedrukking voor een groot gedeelte van Zuid-Holland, West-Brabant en Zeeland. Twee pas afgestudeerde Amsterdamse geneeskundestudenten samen met de vader van een vriend voor de rest van Brabant en Limburg. Het oosten is gegund aan een online zorgondernemer die samenwerkt met een kroegbaas.
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)eerst-chaos-a4042593
Wat kan hier nou mis mee zijn _O-
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 08:07 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

De Jone wil niets. Hij is een stropop van de industrie. Hoe vaker mensen worden getest, hoe meer er wordt verdiend.
Dus dat.
pi_199316708
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 15:51 schreef Piles het volgende:
De GGD gaat dit niet doen. Alleen commerciële aanbieders.
Die maar een doel voor ogen hebben: winst maken.
Ô mon citoyens vous serez unis.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')