abonnement bol.com Unibet Coolblue
  ESF Reporter zondag 18 juli 2021 @ 14:42:36 #26
87554 Cee
Welluk?
pi_200423023
Bedankt voor je reactie!
Ik ben net terug van de MM waar het aanbod aan systeemcamera’s niet heel uitgebreid was (enkel een stel Sony’s en wat Canons), en de DSLR’s zaten helemaal zielig met z’n drietjes mij aan te staren (Canon XXXD’s en een 2000D).

Ik had nog nooit zo’n systeemcamera vast gehad en moest regelmatig checken of ik écht geen volautomatische in mijn hand had. Ik wist dat ze compacter zijn, maar zó compact! Nee, dat verraste me. Kom ik meteen uit bij je laatste alinea, namelijk gewicht/omvang. Een van de redenen dat ik neig naar overstap naar mirrorless is dat ik het zeulen met die dikke 70D een beetje beu ben maar het switchen naar een M vind ik wel enorm, ik zie mezelf daar geen toeter van 18-200 aan hangen zonder de balans kwijt te raken. De RP’s die er waren waren meteen een enorm verschil en pakten beter vast.
Ik had gelezen over de lastige greep van de Sony maar dat vond ik wel meevallen, ergonomisch was de Canon nog wel prettiger maar dankzij m’n kleine handen is het geen dealbreaker.
Moest wel wennen aan digitale viewfinder, het oogt wat goedkoop en kwalitatief minder maar da’s puur een gevoel. Ik mis wel de extra knopjes. En ik ben ook heel benieuwd naar hoe de Nikon en Fuji camera’s aanvoelen en er in het echt uit zien.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 18 juli 2021 @ 23:04:34 #27
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_200433360
quote:
1s.gif Op zondag 18 juli 2021 14:42 schreef Cee het volgende:
Bedankt voor je reactie!
Ik ben net terug van de MM waar het aanbod aan systeemcamera’s niet heel uitgebreid was (enkel een stel Sony’s en wat Canons), en de DSLR’s zaten helemaal zielig met z’n drietjes mij aan te staren (Canon XXXD’s en een 2000D).

Ik had nog nooit zo’n systeemcamera vast gehad en moest regelmatig checken of ik écht geen volautomatische in mijn hand had. Ik wist dat ze compacter zijn, maar zó compact! Nee, dat verraste me. Kom ik meteen uit bij je laatste alinea, namelijk gewicht/omvang. Een van de redenen dat ik neig naar overstap naar mirrorless is dat ik het zeulen met die dikke 70D een beetje beu ben maar het switchen naar een M vind ik wel enorm, ik zie mezelf daar geen toeter van 18-200 aan hangen zonder de balans kwijt te raken. De RP’s die er waren waren meteen een enorm verschil en pakten beter vast.
Ik had gelezen over de lastige greep van de Sony maar dat vond ik wel meevallen, ergonomisch was de Canon nog wel prettiger maar dankzij m’n kleine handen is het geen dealbreaker.
Moest wel wennen aan digitale viewfinder, het oogt wat goedkoop en kwalitatief minder maar da’s puur een gevoel. Ik mis wel de extra knopjes. En ik ben ook heel benieuwd naar hoe de Nikon en Fuji camera’s aanvoelen en er in het echt uit zien.
Pak ik dat laatste even. Ik heb zelden een grotere vooruitgang meegemaakt in een camera dan die electronische zoekers. Wat ik wel heb gemerkt dat als je er bij de MM een van de plank pakt dat je die zoeker eerst even goed op je oog moet afstellen zodat je ook het mooiste zicht op die bioscoop krijgt.
arme klant die na mij komt

Wel jammer dat je niet even met alle merken hebt kunnen spelen, het verschilt per MM enorm wat ze hebben staan.
Waar ze ook heel veel hebben staan om te 'bevoelen' is bij Cameranu, net buiten Urk. Als je daar geografisch niet te ver van verwijderd bent zou je daar ook nog eens kunnen gaan kijken. Ook daar steeds even de zoekercorrectie goed instellen voor het beste zicht.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 19 juli 2021 @ 00:01:43 #28
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_200434065
quote:
0s.gif Op zondag 18 juli 2021 09:54 schreef shiz het volgende:
@:Schanulleke wees je bewust dat sommige Nikon lenzen gemaakt waren zonder ingebouwde focusmotor en die dan werden aangedreven door de meer professionele DSLR camera zelf die de motor had ingebouwd. Met AF-D lenzen verlies je dus AF ( https://photographylife.com/nikon-ftz-adapter-lens-compatibility ).

Je verliest verder geen licht of iets. Mirrorless betekent: spiegel eruit en daardoor kan de mount dichterbij de sensor en nieuwe lenzen kleiner gehouden worden. De oude lenzen zijn niet gemaakt om zo dicht op de sensor te zitten, dus de adapter is sowieso nodig om die afstand te overbruggen.

Het is verder nooit echt heel bevorderend om ergens dingen tussen te gaan zetten, wil niet zeggen dat het fout hoeft te gaan. Maar het is net zoals ze zeggen dat je eigenlijk geen twee stekkerdozen aan elkaar moet zetten. Over het algemeen zou het echter moeten werken zoals je gewend bent. Ligt er ook een beetje aan welke lenzen je nog hebt en in hoeverre die samengaan.
Thanks, dat helpt me alweer dichter naar de Z5.
Life is what you make it.
  maandag 19 juli 2021 @ 00:03:30 #29
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_200434081
quote:
0s.gif Op zondag 18 juli 2021 13:12 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Het FTZ-adapter zal een werking hebben vergelijkbaar met het LA-EA4 adapter dat ik gebruik om Sony A-mount (Minolta AF) te kunnen gebruiken op mijn A7.
Dat adapter is nog uit de tijd dat die A7 alleen contrastdetectie had en dus zit er in het adapter een halfdoorlatende spiegel en eronder een sensor die fasedetectie mogelijk maakt. Daarnaast drijft het adapter ook de scherpstelling van de diverse A-mountlenzen aan.
Daar zit gelijk het grote verschil met het FTZ-adapter, die biedt die aandrijving voor lenzen met 'schroevendraaier-AF' niet en da's eigenlijk wel een beetje jammer.

Verliezen doe ik met die LA-EA4 eigenlijk zo goed als niks, de lenzen gedragen zich alsof ze op een A-mount zitten. Ten opzichte van de A77's focust het iets trager maar nog steeds erg rap en trefzeker.
Optisch verlies je helemaal niks omdat er, in mijn geval op die spiegel na geen optische elementen in het adapter zitten.
Enige dingetje met een smartadapter is dat ie je setje weer een stukje groter maakt. De LA-EA4 zit als een soort fremdkörper tussen je lens en je camera met die maffe bult aan de onderkant. Soms verbetert dat de handligging van het geheel, soms verkrukt het diezelfde handligging.

Wel een dingetje is dat sinds we die dunne spiegelloze camera's hebben er ineens veel betere optische ontwerpen mogelijk zijn. Beperkende factor bij hjet ontwerpen van lenzen voor spiegelreflexcamera's is altijd dat spiegelhuis geweest, een stuk dat even moest worden overbrugd in de optische constructie van je lens. Die beperking vervalt nu en vooral bij de groothoeken gaat de industrie momenteel helemaal los met lichtsterke constructies met een enorme beeldhoek en eigenlijk weinig tot geen vertekening omdat er veel meer rechttoerechtaan kan worden ontworpen.
Ook andere lenzen zie je beduidend compacter worden nu er niet meer om die spiegelkast heen hoeft te worden ontworpen. Voor de lenzen die er beschikbaar zijn geldt dat het allemaal een kwaliteitsverbetering heeft gehad na het verdwijnen van die spiegel.

Dan nog, als je net in zo'n systeem als Nikon Z, Canon R of Sony e-mount of wat er verder ook maar is stapt is zo'n adapter bijzonder handig als je nog de nodige lenzen van het oude systeem hebt. Enige beperking bij de FTZ is dus dat de lenzen die door de camera aangedreven worden handmatig moeten worden gefocussed. Je krijgt er dan echter wel weer stabilisatie voor terug en mijn ervaring met fullframe-systeemcamera's is dat manual focussen niet echt een straf is.
Bedankt @Ouwesok dat helpt me weer verder. Ik moest even wennen aan het idee dat de dslr inmiddels ouderwets is.
Life is what you make it.
  ESF Reporter maandag 19 juli 2021 @ 18:41:04 #30
87554 Cee
Welluk?
pi_200444145
quote:
0s.gif Op zondag 18 juli 2021 23:04 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Pak ik dat laatste even. Ik heb zelden een grotere vooruitgang meegemaakt in een camera dan die electronische zoekers. Wat ik wel heb gemerkt dat als je er bij de MM een van de plank pakt dat je die zoeker eerst even goed op je oog moet afstellen zodat je ook het mooiste zicht op die bioscoop krijgt.
arme klant die na mij komt

Wel jammer dat je niet even met alle merken hebt kunnen spelen, het verschilt per MM enorm wat ze hebben staan.
Waar ze ook heel veel hebben staan om te 'bevoelen' is bij Cameranu, net buiten Urk. Als je daar geografisch niet te ver van verwijderd bent zou je daar ook nog eens kunnen gaan kijken. Ook daar steeds even de zoekercorrectie goed instellen voor het beste zicht.
Ik woon in Tilburg dus Urk is een beetje uit de richting, maar ik neig er toch naar om een van je eerdere adviezen op te volgen: nu een nieuwe lens kopen ter vervanging van m’n 18-200 en die dan later met adapter gebruiken op een mirrorless. Het aanschaffen van een mirrorless heeft geen prio maar het kopen van een nieuwe lens wel. En als ik overga naar een nieuw merk dan wil ik er ook goed bijpassend glas bij en er qua camera op vooruit gaan t.o.v. wat ik nu heb dus dat is dan wel een hele stevige investering. Dan blijf ik ook budgettaire redenen liever bij m’n oude vertrouwde Canon.

Qua lens kan ik wel weer een 18-200mm nemen maar ik kijk nog even verder naar wat andere opties, de 18-55 range heb ik al in de kitlens en m’n 10-22 zitten en ik merk dat ik mijn zoomlens nooit helemaal uitgezoomd gebruik. Even mijn doelpalen verzetten. :7
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')