abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_199299612
Is er iemand die ervaring heeft met netwerkopslag? Ik zou nl. zelf graag een cloud opzetten.

Wat wil ik?
- Betrouwbare hardware (is wel belangrijk)
- Veiligheid (indien mogelijk met extra verificatie)
- Eenvoudig configuraarbare instellingen voor meerdere gebruikers (moet zeker voor 4 personen mogelijk zijn)
- Opslag: Minstens 4TB (zo heeft elk gezinslid 1TB ter beschikking)
- Mogelijkheid om smartphone, tablet en laptop eenvoudig te back-uppen naar het opslagmedium
- Mogelijkheid om bepaalde apps/software te laten draaien op de netwerkopslag

Heb ¤200 in gedachten.
Cindy De Vuyst
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 6 mei 2021 @ 11:04:01 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199299635
Een prive cloud? Hoe had je dat in gedachte?
Zelf hardware in een datacenter gaan zetten om zo als backup te fungeren?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 6 mei 2021 @ 11:04:37 #3
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199299640
Of thuis een nas installeren?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199299730
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:04 schreef Netsplitter het volgende:
Of thuis een nas installeren?
Met betrouwbare hardware en budget van ¤200,- gaat dat niet lukken :P
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 6 mei 2021 @ 11:14:46 #5
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199299746
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:13 schreef Piles het volgende:

[..]

Met betrouwbare hardware en budget van ¤200,- gaat dat niet lukken :P
Daarom vroeg ik het ook. Om meteen die bubbel door te prikken. :P
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 6 mei 2021 @ 11:19:10 #6
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199299810
Wat wil ik?
- Betrouwbare hardware (is wel belangrijk) Microsoft gebruikt betrouwbare hardware.
- Veiligheid (indien mogelijk met extra verificatie) 2FA is mogelijk.
- Eenvoudig configuraarbare instellingen voor meerdere gebruikers (moet zeker voor 4 personen mogelijk zijn) Family abbo is interessant voor dit.
- Opslag: Minstens 4TB (zo heeft elk gezinslid 1TB ter beschikking) 6TB beschikbaar
- Mogelijkheid om , tablet en eenvoudig te back-uppen naar het opslagmedium - Onedrive koppeling mogelijk.
- Mogelijkheid om bepaalde apps/software te laten draaien op de netwerkopslag - niet mogelijk voor dat geld.

Heb ¤200 in gedachten.

Een O365 familie abbo is bij perfect voor datgene wat je wil. Behalve het app/software stukje. Dan zal je zelf een server moeten gaan draaien in een DC of een VPC. Maar dat ga je niet redden voor 200. Dan mag er een nulletje achter.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199299876
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:04 schreef Netsplitter het volgende:
Of thuis een nas installeren?
Dit dus
Cindy De Vuyst
pi_199299883
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:19 schreef Netsplitter het volgende:
Wat wil ik?
- Betrouwbare hardware (is wel belangrijk) Microsoft gebruikt betrouwbare hardware.
- Veiligheid (indien mogelijk met extra verificatie) 2FA is mogelijk.
- Eenvoudig configuraarbare instellingen voor meerdere gebruikers (moet zeker voor 4 personen mogelijk zijn) Family abbo is interessant voor dit.
- Opslag: Minstens 4TB (zo heeft elk gezinslid 1TB ter beschikking) 6TB beschikbaar
- Mogelijkheid om , tablet en eenvoudig te back-uppen naar het opslagmedium - Onedrive koppeling mogelijk.
- Mogelijkheid om bepaalde apps/software te laten draaien op de netwerkopslag - niet mogelijk voor dat geld.

Heb ¤200 in gedachten.

Een O365 familie abbo is bij perfect voor datgene wat je wil. Behalve het app/software stukje. Dan zal je zelf een server moeten gaan draaien in een DC of een VPC. Maar dat ga je niet redden voor 200. Dan mag er een nulletje achter.
99 euro/jaar. Daar vreesde ik dus al voor.
Dat is de reden waarom ik dacht dat ik het evengoed zelf kon gaan bouwen.
Cindy De Vuyst
pi_199299895
Had gedacht aan zo'n WDCloud of Synology.
Cindy De Vuyst
  donderdag 6 mei 2021 @ 11:28:18 #10
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199299901
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:25 schreef einzeinz het volgende:
Dit dus
Dat is geen cloud te noemen.

quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:26 schreef einzeinz het volgende:
99 euro/jaar. Daar vreesde ik dus al voor.
Dat is de reden waarom ik dacht dat ik het evengoed zelf kon gaan bouwen.
Er zit wel een groot verschil tussen dataopslag afnemen van een cloudbroker en het zelf neerzetten van een NAS.

Een NAS kan prima voldoen aan je eisen, maar dan moet je er wel mee kunnen leven dat je je data kwijt bent als je huis afbrand.
So we just called him Fred
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 6 mei 2021 @ 11:30:43 #11
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199299937
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:25 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Dit dus
Een beetje knappe nas, kaal dus zonder schijven, waar je apps enzo op kan draaien kost vanaf 250 euro.
Dan komen daar de schijven nog bij. Dus reken op 400 a 450 euro.
En dan hebben we het nog steeds over instap nassen voor die prijs.
Als je serieus wil gaan dan zit je zo maar richting de 7 a 800 euro.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199299946
Zou het gewoon heel handig vinden dat elk gezinslid een eigen 'extra' schijf ziet op zijn/haar PC. Als mijn zoon zijn laptop ergens verliest (ik zeg maar iets) dat hij niet alle belangrijke data kwijt is.
Zelfde met smartphone trouwens. Leuke reisfoto's gemaakt ff vanuit het buitenland de leukste foto's extern gaan bewaren.

Dat was het hele idee.

Dat van huis afbranden neem ik er wel bij.
Zou handig zijn als het niet te onderhevig is aan aanvallen.
Cindy De Vuyst
pi_199299972
200 is krap, een 4TB schijf kost al de helft.

Voor de rest van dat bedrag kun je er een raspberry pi 4 4GB bij kopen. Schijf er aan hangen en dan iets als openmediavault draaien.

Heb je gewoon je shares via SMB. Vast niet de meest veilige optie, maar je zit op je lokale netwerk. Maak je 4 users met elk een eigen shared folder. Foldersync op je smartphone en tablet draaien voor de backups. Installeer je urbackupserver op je raspberry pi voor je windows apparaten.

Geen idee wat voor software je verder wil draaien. En het stukje "eenvoudig configureren" gaat ook niet direct lukken ben ik bang.

Of je moet er een paar honderd euro bij doen en een Synology NAS kopen, die schijnen wel wat gebruiksvriendelijker te zijn.

Edit: synology DS220J moet wel afdoende zijn, die is leeg maar 170 euro zie ik.
  donderdag 6 mei 2021 @ 11:32:44 #14
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199299974
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:31 schreef einzeinz het volgende:
Zou het gewoon heel handig vinden dat elk gezinslid een eigen 'extra' schijf ziet op zijn/haar PC. Als mijn zoon zijn laptop ergens verliest (ik zeg maar iets) dat hij niet alle belangrijke data kwijt is.
Zelfde met smartphone trouwens. Leuke reisfoto's gemaakt ff vanuit het buitenland de leukste foto's extern gaan bewaren.

Dat was het hele idee.

Dat van huis afbranden neem ik er wel bij.
Zou handig zijn als het niet te onderhevig is aan aanvallen.
Is Google Drive dan geen handige oplossing?
So we just called him Fred
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 6 mei 2021 @ 11:33:07 #15
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199299979
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:31 schreef einzeinz het volgende:
Zou het gewoon heel handig vinden dat elk gezinslid een eigen 'extra' schijf ziet op zijn/haar PC. Als mijn zoon zijn laptop ergens verliest (ik zeg maar iets) dat hij niet alle belangrijke data kwijt is.
Zelfde met smartphone trouwens. Leuke reisfoto's gemaakt ff vanuit het buitenland de leukste foto's extern gaan bewaren.

Dat was het hele idee.

Dat van huis afbranden neem ik er wel bij.
Zou handig zijn als het niet te onderhevig is aan aanvallen.
Neem dan een O365 familie abbo en zorg dat de Onedrive client aan staan die alles synced.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199300004
Ik gebruik voor dit soort dingen gewoon Steam ,op een pc die ik wil gebruiken voor afspelen of als netwerkschijf methode.

De steam hardware is niet meer te koop, maar misschien kan je toch op 2 computers steam installeren en dan heb je de volledige controle over een paar computers en dat kan net zo goed een oude laptop zijn, met wat schijfruimte.
pi_199300038
quote:
7s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:32 schreef Fred het volgende:

[..]

Is Google Drive dan geen handige oplossing?
Ik dacht aan iets gelijkaardig zoals Google Drive of iCloud maar dacht het thuis te kunnen gaan fixen.
Denk gewoon op lange termijn natuurlijk. Ik heb 4 gebruikers nodig met elk hun eigen afgeschermde deel.

Als ik kijk:
200 GB voor 29,99 euro per jaar X 4 gebruikers = 120 euro/jaar
Als ik dat 10 jaar lang zou gaan gebruiken kost dat me 1200 euro in totaal.

Vandaaruit is het idee gegroeid om het zelf te gaan fixen.
Cindy De Vuyst
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 6 mei 2021 @ 11:38:43 #18
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199300052
quote:
1s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:32 schreef Sapstengel het volgende:
200 is krap, een 4TB schijf kost al de helft.

Voor de rest van dat bedrag kun je er een raspberry pi 4 4GB bij kopen. Schijf er aan hangen en dan iets als openmediavault draaien.

Heb je gewoon je shares via SMB. Vast niet de meest veilige optie, maar je zit op je lokale netwerk. Maak je 4 users met elk een eigen shared folder. Foldersync op je smartphone en tablet draaien voor de backups. Installeer je urbackupserver op je raspberry pi voor je windows apparaten.

Geen idee wat voor software je verder wil draaien. En het stukje "eenvoudig configureren" gaat ook niet direct lukken ben ik bang.

Of je moet er een paar honderd euro bij doen en een Synology NAS kopen, die schijnen wel wat gebruiksvriendelijker te zijn.

Edit: synology DS220J moet wel afdoende zijn, die is leeg maar 170 euro zie ik.
En er zit nog geen 1GB geheugen in, dus dat wordt uitbreiden wil je er iets leuk mee kunnen doen.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199300061
Maar als ik het zelf fix wil ik uiteraard meer data per gebruiker. Ik zelf heb een SSD met 320GB aan data en een smartphone met 64GB.

Eigenlijk volstaat 500GB per gebruiker ook meer dan ruimschoots maar om toch marge te bouwen dacht ik aan 1TB per gebruiker. Dan moet mijn zoon ook niet gaan zeuren over een gebrek aan capaciteit ;). En kan hij regelmatig zijn toestellen backuppen.
Cindy De Vuyst
pi_199300081
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:38 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

En er zit nog geen 1GB geheugen in, dus dat wordt uitbreiden wil je er iets leuk mee kunnen doen.
Klopt. Ik zou eerdere een DS220+ nemen dan, maar dan zit je al aan > 300 euro.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 6 mei 2021 @ 11:44:29 #21
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199300107
Zelf fixen met een nas kost rond de 400 a 500 euro, basic nas.
Zelf een nas bouwen kost je een pc, al dan niet tweedehands. Daarbovenop moet je nas software gaan draaien en bij houden. Hou rekening met leercurve.
Met bijvoorbeeld O365 fam abbo krijgt iedereen een eigen login met eigen ruimte. En syncen kan met de onedrive client. Werkt ook op telefoons, tablets.

Veel geld en zelf doen: nas
Weinig geld en weinig werk aan hebben: O365 abbo.

Makkelijker is het niet. :)
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199300112
je kan natuurlijk een Raid constructie bouwen, maar dat gaat je gewoon overdreven veel geld kosten, voor wat data opslag, maar op de RAID manier kan je de data veilig voor altijd houden, maar dat kost nu en straks wat onderhoud.
pi_199300124
Een kant en klaar NAS systeem van bijv synology is verreweg de makkelijkste optie. Kies er dan een met minimaal 2 schijven in raid 1 (of hoger) opstelling zodat uitval van een hdd niet ervoor zorgt dat je data weg is. Gaat je wel meer dan 200 euro kosten, met alleen de schijven zit je daar al bijna aan.

Als je goedkoper wil en je bent een beetje handig dan is een setup op basis van raspberry pi ook een optie. Die zijn tegenwoordig krachtig genoeg en goedkoop genoeg om evt redundant uit te voeren. Zelfs raid op basis van usb schijven is mogelijk. Alternatief is ergens een vps huren met veel storage. Je zou daar bijv nextcloud kunnen gebruiken voor je opslag, en backuppc voor je backup-behoeftes. Dit is wel flink wat uitzoek- en configuratiewerk, dat moet je kunnen en leuk vinden.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 6 mei 2021 @ 11:46:44 #24
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199300131
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:42 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Klopt. Ik zou eerdere een DS220+ nemen dan, maar dan zit je al aan > 300 euro.
Op zich aardig, maar als je meerdere apps draaid en 4K wil gaan streamen zal je al heel snel tegen de bottleneck van de cpu aanlopen. Gezien het een celeron is met twee cores.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199300147
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:46 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Op zich aardig, maar als je meerdere apps draaid en 4K wil gaan streamen zal je al heel snel tegen de bottleneck van de cpu aanlopen. Gezien het een celeron is met twee cores.
Ik heb me er nooit super goed in verdiept, maar hoorde wel enthousiaste verhalen. Heb zelf gewoon meerdere raspberry pi's hier omdat die wel goede bang for your buck zijn wat betreft hardware.

Alleen wat meer gedoe om alles te installeren en configureren, maarja dat hoort bij een hobby natuurlijk, het experimenteren en klooien.
pi_199300228
een oude pc met een externe usb schijf, van de wat betere kwaliteit doet wonderen.

en dan willen we natuurlijk toegang via een netwerk, desnoods vanuit japan, en dan heb je met RDP van windows zelf volledige controle, of met Steam of met Anydesk, of Teamviewer, data kan je dan heen kopieren.

Maar Steam kan ook spelletjes en films bijna perfect streamen, zoals google chromecast.
het gebruikt dan de amazing x264 container codec
  donderdag 6 mei 2021 @ 11:56:27 #27
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199300241
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:39 schreef einzeinz het volgende:
Maar als ik het zelf fix wil ik uiteraard meer data per gebruiker. Ik zelf heb een SSD met 320GB aan data en een smartphone met 64GB.
De grootte van je opslagcapaciteit zegt nog niets over hoeveel je er op hebt staan ;)

quote:
Eigenlijk volstaat 500GB per gebruiker ook meer dan ruimschoots maar om toch marge te bouwen dacht ik aan 1TB per gebruiker. Dan moet mijn zoon ook niet gaan zeuren over een gebrek aan capaciteit ;). En kan hij regelmatig zijn toestellen backuppen.
Wat wil je dan allemaal op gaan slaan? 500GB zijn ongeveer 100.000 foto's. Dan ga je óf vergeten wat je allemaal op de foto hebt staan óf je bent dagen van je leven kwijt om voor elke foto te administreren wat er op staat.

Toevallig gisteren nog bij mijn oma geweest en door wat foto boeken gebladerd: duizenden foto's en ze weet van zeker 75% niet meer waar en wanneer de foto is genomen en in 50% weet ze niet eens meer wie of wat er op de foto staat.

Lijkt mij trouwens ook een mooi moment om je zoon te leren dat er niet zoiets bestaat als onbeperkte opslagruimte en dat-ie moet leren ook dingen weg te gooien die niet meer nodig zijn.
So we just called him Fred
  donderdag 6 mei 2021 @ 11:57:59 #28
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199300251
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:55 schreef christmastsunami het volgende:
en dan willen we natuurlijk toegang via een netwerk, desnoods vanuit japan, en dan heb je met RDP van windows zelf volledige controle, of met Steam of met Anydesk, of Teamviewer, data kan je dan heen kopieren.
Ik zou daar dan wel een VPN bij gebruiken tussen je apparaat in Japan en je PC thuis, poort 3389 direct open zetten voor toegang van buitenaf klinkt anno 2021 niet als een veilig plan.
So we just called him Fred
pi_199300265
we kunnen natuurlijk ook gaan uitleggen hoe we een netwerkschijf kunnen aanleggen en, daarmee een verbinding zelf maken, kost wat aandacht.
pi_199300281
quote:
7s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:57 schreef Fred het volgende:

[..]

Ik zou daar dan wel een VPN bij gebruiken tussen je apparaat in Japan en je PC thuis, poort 3389 direct open zetten voor toegang van buitenaf klinkt anno 2021 niet als een veilig plan.
maar het kan, en nee dat is niet veilig zonder vpn tunneltje, dus dan is wat 3de partij software slimmer
pi_199309225
TS mag eerst zijn budget flink gaan verhogen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_199309297
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 23:39 schreef HSG het volgende:
TS mag eerst zijn budget flink gaan verhogen.
ik denk nog steeds wat ie wil gratis kan, maar dan moet ie iets dduidelijker zijn wat ie met die data doet, is het puur opslag, of actief?
pi_199310688
Met 200 euro kun je een Raspi tweedehands op de kop tikken en er een externe HDD aan hangen van een 2/3 TB. Raspbian of Ubuntu met Nextcloud er op en gaan. Met een RaspberryPi 4 8GB is dat op zich wel te doen.

https://pimylifeup.com/raspberry-pi-nextcloud-server/ (guide van 4 jaar oud voor het idee, er is vast wel iets nieuwers te vinden)
Uitvinder van de biersmiley.
  vrijdag 7 mei 2021 @ 14:25:36 #34
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_199315048
Zelf heel blij met mijn Synology DS218Play, maar die kost leeg (zonder HDD) al 225. Dus dan moeten er nog 2 schijven in en die kosten per stuk meer. Ding streamt al mijn media prima direct en slaat ook alle files op.

Maar dat gaat wel ver boven je budget. Binnen budget kan je kijken of je 2e-hands wat kan vinden, maar dan weet je wer niet wat je krijgt. Een oudere DS1xx of DS2xx met niet teveel TB aan disks vind je soms nog via marktplaats. Recent mijn oude DS212J vervangen door de HDD over te zetten. Misschien nu wat 2e hands kopen en dan gaan sparen voor nieuwe passende HDD's zodat je de oudere dan kan vervangen. Maar op den duur wordt dat ook meer dan 200.

Wat je wil past gewoon nooit echt lekker in dat budget. Zeker als je niet wat oude meuk ervoor hebt (Simple NAS bouwen op een oude PC oid)
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_199315455
Hoeveel moet ik dan rekenen voor hetgeen ik wil?
Cindy De Vuyst
pi_199315498
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 23:49 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

ik denk nog steeds wat ie wil gratis kan, maar dan moet ie iets dduidelijker zijn wat ie met die data doet, is het puur opslag, of actief?
Het kan ook gratis maar hij wil ook apps via de cloud kunnen draaien. Dat kan niet met Google Drive.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_199315544
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 14:56 schreef einzeinz het volgende:
Hoeveel moet ik dan rekenen voor hetgeen ik wil?
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 08:32 schreef dimmak het volgende:
Met 200 euro kun je een Raspi tweedehands op de kop tikken en er een externe HDD aan hangen van een 2/3 TB. Raspbian of Ubuntu met Nextcloud er op en gaan. Met een RaspberryPi 4 8GB is dat op zich wel te doen.

https://pimylifeup.com/raspberry-pi-nextcloud-server/ (guide van 4 jaar oud voor het idee, er is vast wel iets nieuwers te vinden)
Raspberry Pi starterskit ¤ 89,95
Seagate Expansion Desktop 6TB ¤ 109,90

In totaal net iets minder dan 200 euro. :)
Uitvinder van de biersmiley.
pi_199315956
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:02 schreef einzeinz het volgende:
Is er iemand die ervaring heeft met netwerkopslag? Ik zou nl. zelf graag een cloud opzetten.

Wat wil ik?
- Betrouwbare hardware (is wel belangrijk)
Dan heb je ook een backup strategie nodig, want alles kan (en gaat) kapot

quote:
- Veiligheid (indien mogelijk met extra verificatie)
2fa/mfa

quote:
- Eenvoudig configuraarbare instellingen voor meerdere gebruikers (moet zeker voor 4 personen mogelijk zijn)
- Opslag: Minstens 4TB (zo heeft elk gezinslid 1TB ter beschikking)
- Mogelijkheid om smartphone, tablet en laptop eenvoudig te back-uppen naar het opslagmedium
Nextcloud kan dit wel aardig voor je oplossen. De installatie er van is vrij eenvoudig, maar het verdere verloop van upgraden, uitbreiden en onderhouden kan een tijdrovende zaak worden.

quote:
- Mogelijkheid om bepaalde apps/software te laten draaien op de netwerkopslag
Zoals

quote:
Heb ¤200 in gedachten.
Dat wordt een enorme uitdaging. Zeker als je ook een goede backup strategie wilt hebben. En alles gaat over jouw internetlijntje. Of is het alleen over een intern netwerk?
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_199315972
Kan ik ook Nextcloud draaien op bv. WD Cloud of Synology?
Cindy De Vuyst
pi_199315993
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 08:32 schreef dimmak het volgende:
Met 200 euro kun je een Raspi tweedehands op de kop tikken en er een externe HDD aan hangen van een 2/3 TB. Raspbian of Ubuntu met Nextcloud er op en gaan. Met een RaspberryPi 4 8GB is dat op zich wel te doen.

https://pimylifeup.com/raspberry-pi-nextcloud-server/ (guide van 4 jaar oud voor het idee, er is vast wel iets nieuwers te vinden)
Ik heb deze wel eens gebruikt op een RPI

https://owncloud.com/get-started/
Was redelijk simpel op te zetten.
Do what you love, love what you do!
pi_199316005
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 15:35 schreef einzeinz het volgende:
Kan ik ook Nextcloud draaien op bv. WD Cloud of Synology?
Nope. Naja, een docker image wellicht. Maar dat is ook wel even puzzelen.

Ik zou het overigens ten zeerste afraden, want je stelt je eigen internetlijn open voor het internet. En zeker met een NAS die amper/niet ondersteund worden door fabrikanten kan dat een enorm veiligheidsprobleem worden. (Qnap heeft al meerdere malen ransomware gehad bijvoorbeeld).
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_199316272
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 15:38 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Nope. Naja, een docker image wellicht. Maar dat is ook wel even puzzelen.

Ik zou het overigens ten zeerste afraden, want je stelt je eigen internetlijn open voor het internet. En zeker met een NAS die amper/niet ondersteund worden door fabrikanten kan dat een enorm veiligheidsprobleem worden. (Qnap heeft al meerdere malen ransomware gehad bijvoorbeeld).
Ik zou inderdaad die nas in je eigen netwerk, achter de firewall draaien en dan een vpn servertje opzetten voor toegang vanaf buiten, dan is alles alleen voor jou toegankelijk. Vpn opzetten is met een raspberry pi een peuleschil, dmv bijv https://www.pivpn.io/
  woensdag 12 mei 2021 @ 22:52:35 #43
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199396710
Je hebt thuis ook nog last van een wisselend extern ip adres wat het een en ander ook vervelender maakt als je het van buitenaf bereikbaar wil maken. Ik heb het geluk met Ziggo dat deze amper wisselt van ip adres tenzij ik de modem uitschakel voor een paar uur. En om je wel even te waarschuwen: een Synology kan best verslavend zijn zodra je er een beetje mee aan de gang gaat. Hetzelfde zal ook wel met raspberry pi zijn vermoed ik :'). Ik ben in 10 jaar al 3 keer geüpgrade van NAS omdat deze ondertussen allemaal dingen automatisch naar binnen haalt,hernoemd en verwerkt voor de media apparaten in huis. En ja, je hebt een goede back up procedure nodig voor de belangrijke data op je nas want je schijf/apparaat gaat zeker stuk. Als je dan 20 jaar aan foto's kwijt raakt ga je janken. ik had Stack gratis hiervoor maar die is niet meer. en een off site backup zou ideaal zijn.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')