abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_199290790
https://www.ad.nl/koken-e(...)-vleeseter~ac984968/
quote:
Kantine universiteit verkoopt alleen nog vega: ‘Een straf voor de vleeseter’

De kantine van de faculteit Bouwkunde van de TU Delft serveert vanaf deze week als eerste universiteit van Nederland geen vlees en vis meer. Daarmee oogst de TU lof bij vegetariërs en veganisten en klimaatactivisten, maar niet bij alle liefhebbers van vlees. ,,Als vleeseter word je zo wel gestraft.”

Het is volgens onderzoekers binnen de TU een belangrijke stap in het plan om de gehele campus binnen tien jaar CO2-neutraal te maken. ,,Als we serieus iets aan klimaatactie willen doen, moet dus ook ons voedselpatroon veranderen”, zegt Andy van den Dobbelsteen, coördinator duurzaamheid van de TU Delft. Hij heeft in de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar CO2-uitstoot van de 25.000 studenten en 5600 medewerkers. Na gas en elektriciteit blijkt voedsel de grootste vervuilende factor te zijn.

Met de overstap naar een vegetarisch en veganistisch aanbod kan dat in de toekomst de helft van de uitstoot in de kantines schelen, legt hij uit. ,,Op elk belegd broodje zat wel een plakje vlees. De universiteit had altijd een sterk vleesgeoriënteerde catering, terwijl dat niet per se overeen komt met de behoeften van veel studenten.

TU-medewerker Harold (57), zelf al 34 jaar werkzaam bij de universiteit, ziet de aanpassing juist als een beperking van de keuzevrijheid. ,,De TU wil graag het beste jongetje van de klas zijn. Maar als vleeseter word je zo wel gestraft.”

Hij ziet het overgaan op louter vegetarische gerechten als het begin van een ‘gevaarlijke ontwikkeling.’ ,,Ze denken volgens mij niet verder dan de theorie. Als burger krijg je steeds minder keuze en dat is op z’n minst zorgwekkend. Dit gaat gewoon een sneeuwbaleffect opleveren.”

Het zou een kwestie van tijd zijn voordat andere instellingen volgen. ,,Ik vind het ook gek dat dit zonder overleg kan worden besloten. Ze stoppen met nadenken over de praktische zaken, omdat ze te veel in de theorie blijven hangen.”

‘Vegaterreur’
Volgens Van den Dobbelsteen is de reactie op de beslissing binnen de TU overwegend positief. Op Twitter is er echter wel wat negativiteit te bespeuren rondom het nieuws en wordt er onder andere gesproken over ‘vegaterreur’. ,,Het eten van vlees is niet verboden bij de TU, daar hoeft men niet bang voor te zijn. Het staat de studenten en personeel vrij om vlees en vis vanuit huis mee te nemen of te lunchen bij een van de andere kantines op de campus.”

De universiteit gaat de komende tijd in de gaten houden wat de gevolgen zijn van de veranderingen in het assortiment. ,,Zo willen we onder andere meer een test doen met eerlijkere prijzen. Biologisch eten is in Nederland in het algemeen duurder, maar dat willen we in de kantine omdraaien. Het plan is om eten dat minder belastend voor de natuur is een paar dubbeltjes goedkoper te maken. En de producten die voor meer uitstoot zorgen wat duurder te maken.”

De duurzaamheidsexpert verwacht niet dat er minder gasten naar het restaurant in de faculteit zullen komen. ,,Men zal snel beseffen dat ze de geliefde rundvleeskroket niet hoeven te missen. Met oesterzwammen als vleesvervanger is het verschil amper te merken. En dat geldt voor heel veel vleesvervangers die de laatste jaren steeds beter zijn geworden.”

John Mesker, eigenaar van snackbar Die Twee vlak bij de faculteit Bouwkunde, maakt zich geen zorgen om de ontwikkelingen in de kantine van de TU. ,,Ik ontvang studenten die een kroketje of iets anders lekkers willen hier met open armen, hoor. Hete kip, pulled pork, een heerlijke tartaar speciaal of de enige echte favoriet: de luxe kroket De Bourgondiër.”

Mesker kan het nieuwe beleid van de TU desondanks wel begrijpen. ,,Voor de liefhebber heb ik hier ook heerlijke vegetarische snacks”, grapt hij.
Op dinsdag 23 maart 2021 14:05 schreef JochemSjakie het volgende:
The old switcheroo. @:Stepperoller is nu al een legende _O_
pi_199290975
Ik snap dan niet dat ze die oesterzwammen en massa gaan kweken voor Afrika, voedselprobleem opgelost.
  woensdag 5 mei 2021 @ 18:25:43 #28
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199292285
quote:
Dus het internet is boos, en Harold.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_199292330
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 18:57 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ja vond het ook wel stereotype dat het dan weer een man van middelbare leeftijd daarover valt. Maar gezien de drie delen hier was het al wel enigszins te verwachten.
Op dinsdag 23 maart 2021 14:05 schreef JochemSjakie het volgende:
The old switcheroo. @:Stepperoller is nu al een legende _O_
pi_199292412
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 18:25 schreef AchJa het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Anti-vegans die altijd maar weer ergens iets van moeten vinden. :{w
  Moderator woensdag 5 mei 2021 @ 19:05:17 #32
319979 crew  Fok-it
Amor fati
pi_199292434
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 18:25 schreef AchJa het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dat zullen dan ook vooral Ria's zijn. Of denk je dat studenten massaal stemmen op een ad.nl poll?
Live the questions now. Perhaps you will then gradually, without noticing it, some distant day live right into the answer
  woensdag 5 mei 2021 @ 19:05:31 #33
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199292438
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 18:57 schreef Monolith het volgende:
De patatboer vindt het wel prima, die ziet al een nieuwe dikke Mercedes in zijn garage staan. :D

quote:
John Mesker, eigenaar van snackbar Die Twee vlak bij de faculteit Bouwkunde, maakt zich geen zorgen om de ontwikkelingen in de kantine van de TU. ,,Ik ontvang studenten die een kroketje of iets anders lekkers willen hier met open armen, hoor. Hete kip, pulled pork, een heerlijke tartaar speciaal of de enige echte favoriet: de luxe kroket De Bourgondiër.”
  woensdag 5 mei 2021 @ 19:06:35 #34
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199292463
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 19:03 schreef Intint het volgende:
Anti-vegans die altijd maar weer ergens iets van moeten vinden. :{w
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 19:05 schreef Fok-it het volgende:
Dat zullen dan ook vooral Ria's zijn. Of denk je dat studenten massaal stemmen op een ad.nl poll?
Meningen die niet stroken met mijn mening zijn maar stom!!111einz11!!! :(
  Moderator woensdag 5 mei 2021 @ 19:07:55 #35
319979 crew  Fok-it
Amor fati
pi_199292490
quote:
10s.gif Op woensdag 5 mei 2021 19:06 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

Meningen die niet stroken met mijn mening zijn maar stom!!111einz11!!! :(
Naja van mij mag jij conclusies trekken uit die poll hoor, dat maakt mij niet uit
Live the questions now. Perhaps you will then gradually, without noticing it, some distant day live right into the answer
pi_199292532
Ze hebben de bek vol van inclusiviteit, maar dat is klaarblijkelijk alleen van belang als het huidskleurtjes en religie betreft.

Maargoed, de drukte in de betreffende kantine de komende dagen zal uiteindelijk wel uitwijzen of dit een goede keuze is gebleken of niet.
  woensdag 5 mei 2021 @ 19:11:44 #37
308499 Dven
Voorbeelduser
pi_199292571
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 19:09 schreef Luckyseven het volgende:
Ze hebben de bek vol van inclusiviteit, maar dat is klaarblijkelijk alleen van belang als het huidskleurtjes en religie betreft.

Maargoed, de drukte in de betreffende kantine de komende dagen zal uiteindelijk wel uitwijzen of dit een goede keuze is gebleken of niet.
Daarom betreft het ook één van de vele kantines in plaats van allemaal. Wat zit je er in je verwoede pogingen om te schuimbekken weer ongelofelijk naast _O-
  woensdag 5 mei 2021 @ 19:12:05 #38
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199292582
quote:
10s.gif Op woensdag 5 mei 2021 19:07 schreef Fok-it het volgende:
Naja van mij mag jij conclusies trekken uit die poll hoor, dat maakt mij niet uit
Ik trek daar echt niet direct een conclusie uit. Maar het aandeel vegetariers/vegans onder de Nederlandse bevolking wordt door sommigen schromelijk overschat heb ik het idee.
pi_199292584
Ik eet vanavond couscous met spruitjes, oesterzwammen en spekjes.

Dit ter info.
  woensdag 5 mei 2021 @ 19:12:25 #40
308499 Dven
Voorbeelduser
pi_199292588
quote:
10s.gif Op woensdag 5 mei 2021 19:07 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Online polls zijn natuurlijk alleen maar relevant wanneer ze je eigen mening steunen.
  Moderator woensdag 5 mei 2021 @ 19:14:12 #41
319979 crew  Fok-it
Amor fati
pi_199292613
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 19:12 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik trek daar echt niet direct een conclusie uit. Maar het aandeel vegetariers/vegans onder de Nederlandse bevolking wordt door sommigen schromelijk overschat heb ik het idee.
Oh dat zal vast wel. Maar dat is aan de andere kant van de medaille ook het geval. Toevallig las ik vandaag nog (in een boek, dus bron is me niet bekend) dat uit onderzoek echter wel bleek dat de meerderheid van de Nederlanders bereid was minder vlees te eten. Dan ben je nog niet meteen een vegetariër inderdaad, maar toch
  woensdag 5 mei 2021 @ 19:14:12 #42
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199292614
quote:
10s.gif Op woensdag 5 mei 2021 19:12 schreef Dven het volgende:
Online polls zijn natuurlijk alleen maar relevant wanneer ze je eigen mening steunen.
Correct, en worden zoals altijd door de tegenstanders niet serieus genomen en dit werkt beide kanten op. Vertel nog eens wat nieuws anders.
  woensdag 5 mei 2021 @ 19:15:05 #43
308499 Dven
Voorbeelduser
pi_199292631
quote:
14s.gif Op woensdag 5 mei 2021 19:14 schreef AchJa het volgende:

[..]

Correct, en worden zoals altijd door de tegenstanders niet serieus genomen, en dit werkt beide kanten op. Vertel nog eens wat nieuws anders.
Wanneer je deze kennis in pacht hebt, vind je het dan niet een beetje dommig van jezelf om het als zogenaamd steekhoudend argument in een verder bijzonder weinig interessante discussie aan te halen? Nee? Ik namelijk wel.
  woensdag 5 mei 2021 @ 19:15:15 #44
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199292635
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 19:14 schreef Fok-it het volgende:

Oh dat zal vast wel. Maar dat is aan de andere kant van de medaille ook het geval. Toevallig las ik vandaag nog (in een boek, dus bron is me niet bekend) dat uit onderzoek echter wel bleek dat de meerderheid van de Nederlanders bereid was minder vlees te eten. Dan ben je nog niet meteen een vegetariër inderdaad, maar toch
Tussen minder vlees eten en vegetarier/vegan worden zitten nog heel veel stappen.
pi_199292656
quote:
10s.gif Op woensdag 5 mei 2021 19:11 schreef Dven het volgende:

[..]

Daarom betreft het ook één van de vele kantines in plaats van allemaal. Wat zit je er in je verwoede pogingen om te schuimbekken weer ongelofelijk naast _O-
Ik zie enkel een keuze die contra loopt op de eigen vaak geuitte mantra's. Bij inclusiviteit is het vaak de bedoeling dat iedereen zich ergens thuis voelt.

En ik loop er niet rond dus het zal me werkelijk een (vega)worst wezen wat ze daar naar binnen schuiven. Mij met je eigen gedachtenspinsels in 1 of andere schuimbekhoek douwen doet daar niets aan af. Ik vind het vooral een beetje kinderachtig van je.
  woensdag 5 mei 2021 @ 19:17:42 #46
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199292669
quote:
10s.gif Op woensdag 5 mei 2021 19:15 schreef Dven het volgende:
Wanneer je deze kennis in pacht hebt, vind je het dan niet een beetje dommig van jezelf om het als zogenaamd steekhoudend argument in een verder bijzonder weinig interessante discussie aan te halen? Nee? Ik namelijk wel.
Wat denk je zelf, en je stelt me niet teleur.

woensdag 5 mei 2021 @ 19:31:41 #47
308499 Dven
Voorbeelduser
pi_199292881
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 19:16 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

Ik zie enkel een keuze die contra loopt op de eigen vaak geuitte mantra's. Bij inclusiviteit is het vaak de bedoeling dat iedereen zich ergens thuis voelt.

En ik loop er niet rond dus het zal me werkelijk een (vega)worst wezen wat ze daar naar binnen schuiven. Mij met je eigen gedachtenspinsels in 1 of andere schuimbekhoek douwen doet daar niets aan af. Ik vind het vooral een beetje kinderachtig van je.
Iedereen kan zich ook ergens thuisvoelen, zoals bij één van de honderdmiljoen andere vreetstekken rond de campus.

quote:
Lunch kun je zo gevarieerd maken als je wilt. Over de hele campus verspreid vind je een heel uitgebreid aanbod. De basis in de faculteiten met panini⤙s, soep, salades en snacks. De uitgebreidere, internationale en warme lunches in de aula en food markets, maar ook bij de food trucks en de espressobars vind je van alles.
Tada!

De gedachtenspinsels komen overigens niet van mij wanneer je zelf alle moeite doet om religie en 'huidskleurtjes' zelfs bij de keuzes van een universiteit op het vlak van voeding er nog plichtmatig bij probeert te betrekken. Kom zeg, de rode draad in jouw carriere op FOK!
pi_199292978
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 19:05 schreef AchJa het volgende:

[..]

De patatboer vindt het wel prima, die ziet al een nieuwe dikke Mercedes in zijn garage staan. :D
[..]

Precies, ook gelijk het bewijs dat er nog prima keuzemogelijkheid is. Voor je broodje bypass kun je daar terecht.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 5 mei 2021 @ 19:38:29 #49
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199293001
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 19:37 schreef Monolith het volgende:
Precies, ook gelijk het bewijs dat er nog prima keuzemogelijkheid is. Voor je broodje bypass kun je daar terecht.
Met flink wat hartkleppensmeer.
pi_199293207
quote:
10s.gif Op woensdag 5 mei 2021 19:31 schreef Dven het volgende:

[..]

Iedereen kan zich ook ergens thuisvoelen, zoals bij één van de honderdmiljoen andere vreetstekken rond de campus.
[..]

Tada!

De gedachtenspinsels komen overigens niet van mij wanneer je zelf alle moeite doet om religie en 'huidskleurtjes' zelfs bij de keuzes van een universiteit op het vlak van voeding er nog plichtmatig bij probeert te betrekken. Kom zeg, de rode draad in jouw carriere op FOK!
Dit gaat gewoon rechtstreeks in tegen het inclusieve beleid. Als je aparte kantine's maakt voor specifieke doelgroepen dan is dat gewoon niet inclusief. Hiermee trek ik de conclusie dat inclusiviteit voor hen alleen belangrijk is als het huidskleurtjes en religie's betreft omdat ze op die gebieden alles wel inclusief proberen te maken. Het liefst scanderen ze het dan nog met een megafoon ook. Je kunt niet selectief zijn in inclusiviteit.

Maar goed, dit kost me te veel tijd en energie voor een onderwerp wat er me eigenlijk niet zo veel toe doet. En ik heb de indruk dat je liever persoonlijke sneren uitdeelt dan dat je een echte discussie aan gaat. Dus ik ga wat leuks doen, fijne avond.
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')