abonnement Unibet Coolblue
pi_199277950
Is dat verstandig of heeft een duurdere notaris/taxateur/hypotheekadviseur daadwerkelijk meerwaarde?

En zo ja, wat is die meerwaarde dan?

Taxaties is gewoon objectief vaststelwerk binnen bepaalde range, hypotheekadviseur bepaald de hypotheekrente niet en notarissen werken vaak toch gewoon met standaard aktes?
pi_199278002
taxateur en notaris zo goedkoop mogelijk. hypotheekadviseur moet je vooral kijken of je vertrouwen hebt in de deskundigheid. ik zou dit en de prijs meewegen in de keuze.
pi_199278033
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 18:54 schreef KrekelJapie het volgende:
taxateur en notaris zo goedkoop mogelijk. hypotheekadviseur moet je vooral kijken of je vertrouwen hebt in de deskundigheid. ik zou dit en de prijs meewegen in de keuze.
Deskundigheid waarin precies? Oprechte vraag want heb 't gevoel dat ze niet veel meer dan een doorgeefluik zijn.
pi_199278124
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 18:57 schreef SteveBaum het volgende:

[..]

Deskundigheid waarin precies? Oprechte vraag want heb 't gevoel dat ze niet veel meer dan een doorgeefluik zijn.
Dan doe je het zelf toch lekker execution-only?
pi_199278146
Notaris heb ik gekozen op afstand, liever dicht bij huis. Die 100 euro meer of minder op een paar ton.
Taxateurs zijn grotendeels hetzelfde, het ligt een beetje aan je doel. Bij aankoop zou ik een meer betrouwbare nemen die je via mond op mond reclame bijvoorbeeld kent, als het voor een verbouwing is dan lekker de goedkoopste.
Hypotheekadviseur heb ik een goede, niet goedkoop maar wel goed. En dat vind ik belangrijk, het is tenslotte maar een tig ton waar je over praat en je zit er 30 jaar aan vast.
pi_199278187
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 19:08 schreef GereDathan het volgende:
Notaris heb ik gekozen op afstand, liever dicht bij huis. Die 100 euro meer of minder op een paar ton.
Taxateurs zijn grotendeels hetzelfde, het ligt een beetje aan je doel. Bij aankoop zou ik een meer betrouwbare nemen die je via mond op mond reclame bijvoorbeeld kent, als het voor een verbouwing is dan lekker de goedkoopste.
Hypotheekadviseur heb ik een goede, niet goedkoop maar wel goed. En dat vind ik belangrijk, het is tenslotte maar een tig ton waar je over praat en je zit er 30 jaar aan vast.
Waarin is een goede hypotheekadviseur dan precies goed? Oprechte vraag, geen statement.
pi_199278196
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 19:05 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dan doe je het zelf toch lekker execution-only?
Oprechte vraag, geen statement dus hoor graag hoe 't precies daarmee zit.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 4 mei 2021 @ 19:17:37 #8
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_199278235
Notaris heb ik de plaatselijke notaris genomen en niet perse de goedkoopste. Ook omdat het een fijne notaris was op basis van eerdere ervaringen.
Hypotheekadviseur had ik de Hypotheker. Dit was fijn, want de processen duurden wat langer en zij zorgden ervoor dat de druk erop bleef en gaven mij vooral rust.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_199278339
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 19:13 schreef SteveBaum het volgende:

[..]

Waarin is een goede hypotheekadviseur dan precies goed? Oprechte vraag, geen statement.
Betrouwbaar en in staat mijn hele financiële huishouding mee te nemen in het advies. Tevens eenvoudig aanleveren aan hem, hoe hij dat verder regelt is voor mij geen gedoe meer.
pi_199278355
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 19:14 schreef SteveBaum het volgende:

[..]

Oprechte vraag, geen statement dus hoor graag hoe 't precies daarmee zit.
Simpel, dan regel je alles zelf met de bank. Maar dan zit je ook met de ellende als er iets niet klopt. Grootste nadeel, jij kan nooit zelf bij alle partijen die er zijn eenvoudig de voorwaarden en rentes opvragen/vergelijken.
pi_199278366
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 19:24 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Betrouwbaar en in staat mijn hele financiële huishouding mee te nemen in het advies. Tevens eenvoudig aanleveren aan hem, hoe hij dat verder regelt is voor mij geen gedoe meer.
Waarover word er precies geadviseerd, hypotheekvorm, looptijd vastzetten rente etcetera of moet ik aan andere dingen denken?
pi_199278476
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 19:26 schreef SteveBaum het volgende:

[..]

Waarover word er precies geadviseerd, hypotheekvorm, looptijd vastzetten rente etcetera of moet ik aan andere dingen denken?
Bijvoorbeeld. En de voorwaarden (vervroegd aflossen e.d.) en of het past in je financiële plan.
Maar het belangrijkste, hij kan met 1 druk op de knop honderden rentes vergelijken.
pi_199278550
Te
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 19:26 schreef SteveBaum het volgende:

[..]

Waarover word er precies geadviseerd, hypotheekvorm, looptijd vastzetten rente etcetera of moet ik aan andere dingen denken?
Tegenwoordig wordt ook bekeken hoe het met je plannen op de langere termijn zit. Heb je een pensioendatum inzicht, wat gebeurt er als je arbeidsongeschikt wordt. Als je sneller dan gemiddeld hypotheekvrij wil zijn, hoe kun je dat het beste regelen. Heb je een relatie, en past het huis in de situatie als een van jullie weg zou vallen.

Een hypotheek advies kijkt breder dan alleen de looptijd en rente.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_199278629
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 19:33 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld. En de voorwaarden (vervroegd aflossen e.d.) en of het past in je financiële plan.
Maar het belangrijkste, hij kan met 1 druk op de knop honderden rentes vergelijken.
Rentes vergelijken kun je zelf toch ook online via vergelijkingswebsites?
pi_199278777
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 19:45 schreef SteveBaum het volgende:

[..]

Rentes vergelijken kun je zelf toch ook online via vergelijkingswebsites?
Die geven slechts een fractie van de opties die er werkelijk bestaan. Verder kunnen ook andere voorwaarden belangrijk gevonden worden, die in zo’n vergelijking niet zichtbaar zijn.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
  dinsdag 4 mei 2021 @ 20:11:13 #16
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_199279099
Bij zoeken naar de goedkoopste notaris wel even googelen naar ervaringen. Hier in de regio zit een goedkope die slecht bekend staat en dat kan nare problemen opleveren (overdracht die niet door kan gaan bijvoorbeeld).
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  dinsdag 4 mei 2021 @ 20:29:01 #17
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199279511
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 19:26 schreef SteveBaum het volgende:
Waarover word er precies geadviseerd, hypotheekvorm, looptijd vastzetten rente etcetera of moet ik aan andere dingen denken?
Wat ze zouden moeten doen is je adviseren en begeleiden bij het kiezen van een gezonde financiële constructie die past bij je leefpatroon.

In de praktijk zijn de meesten vooral bezig met het vinden van zoveel mogelijk geld tegen een zo laag mogelijke rente op basis van je inkomen.
So we just called him Fred
pi_199279972
Taxateur: gewoon de goedkoopste doen. Dat is alleen nodig voor de bank.
Notaris kun je ook prima op prijs en afstand selecteren, mits je oplet dat je de echt slechte niet neemt.

En wat hypotheekadvies betreft: Dat ligt aan jouw situatie. Als het heel eenvoudig is (alleenstaand, eerste koophuis, nog ver weg van pensioen) of als je zelf veel verstand hebt, kun je de goedkoopste of execution only pakken. Heb je een wat complexere situatie of heb je echt geen idee van financiën, dan zou ik op kwaliteit en recensies gaan selecteren.

En als je geen advies nodig hebt omdat je precies weet wat je wilt, dan zou ik bij de hypotheekadviseur wegblijven en direct naar execution only gaan. De hypotheekadviseur heeft misschien toegang tot een ietsjes lagere rente maar gezien de kosten van het advies haal je er bij de huidige rentestand pas na heel veel jaren weer uit.

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 19:39 schreef Essebes het volgende:
Te
[..]

Een goed hypotheek advies kijkt breder dan alleen de looptijd en rente.
Gecorrigeerd ;)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Moderator dinsdag 4 mei 2021 @ 20:57:01 #19
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_199280147
Taxateur zo goedkoop mogelijk
Indien simpele handeling en geen verder advies nodig, goedkoopste notaris.
Hypotheekadviseur zolang er een vertrouwd advies uitkomt. Maar ook daar vind ik 2000-2500 zat.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_199281934
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 20:57 schreef Rene het volgende:
Taxateur zo goedkoop mogelijk
Indien simpele handeling en geen verder advies nodig, goedkoopste notaris.
Hypotheekadviseur zolang er een vertrouwd advies uitkomt. Maar ook daar vind ik 2000-2500 zat.
Waarover zou de notaris zoal advies kunnen geven?
pi_199282005
Taxateur maakte me weinig uit als er maar snel een taxatie gereed was.
Notaris gekozen die voor zowel verkoper als mij op loopafstand was en lokaal altijd beter imo.

Hypotheekadvies kon ik een bekende van me inschakelen die ik a. 100% vertrouw b. weet dat hij goed voor mij zal zorgen c. het ook gunde . Heeft ook goed werk geleverd en niet alleen mbt hypotheek maar ook met kleine dingetjes er om heen. 2500eur waarvan iets van de helft nu terug van belasting.
  Moderator dinsdag 4 mei 2021 @ 22:36:41 #22
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_199282099
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 22:30 schreef SteveBaum het volgende:

[..]

Waarover zou de notaris zoal advies kunnen geven?
Ongetrouwd een huis kopen betekend dat je dingen goed moet regelen. Een goede notaris kan wellicht daarin goed adviseren
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  dinsdag 4 mei 2021 @ 22:45:57 #23
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_199282230
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 22:30 schreef SteveBaum het volgende:

[..]

Waarover zou de notaris zoal advies kunnen geven?
Advies over wat er moet gebeuren met je vermogen (dus ook je huis) wanneer je overlijdt. Koop je samen met partner, dan afhankelijk van situatie ook advies over samenlevingscontract, testament. Breng je samen gelijk eigen geld in of niet? Krijg je een stukje schenking of geldlening binnen de familie?

Bij de betere notaris wordt wat meer maatwerk geleverd. Mocht onverhoopt de bank de stukken laat aanleveren, of is de verkoper wat laks met aanleveren, dan zal zo’n notariskantoor meer moeite doen om alles geregeld te krijgen. Of jou ook wijzen op bijzonderheden in je akte die je zelf niet had opgemerkt wellicht.

Een lokale notaris is meestal beter bekend met de plaatselijke notaris. Een goedkopere notaris verder weg kan net zulk goed werk doen hoor. Zeker wanneer alles vlotjes verloopt, helaas weetje dat niet altijd van te voren.
klerkje
  dinsdag 4 mei 2021 @ 22:53:24 #24
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_199282411
Een goede hypotheekadviseur vraagt verder door naar jouw toekomstideeen. Pensioen, kinderwens, woonwensen, bestedingspatroon.

Persoonlijk vind ik het fijn dat iemand mij uit zichzelf wijst op verzekeringen en dan ook zelf aangeeft, dit en dit is gezien jouw situatie niet nodig. Gewoon eerlijk verhaal.

Onze hypotheekadviseur kostte destijds 2750. Dat is best een bedrag, maar hij regelde ook betere en goedkopere inboedel en kostbaarheden verzekering. We hadden later een aanvulling nodig voor het bouwdepot. Kosteloos geregeld. Aanpassing verzekeringen, altijd direct geregeld zonder extra kosten.

We hebben heel bewust voor een deel een kortere looptijd gekozen met daardoor hogere maandelijkse annuïteit. Dat geeft ons over 13 jaar de optie om minder te gaan werken of wellicht dan ook op de andere helft extraste gaan aflossen. Dit past bij ons.
klerkje
pi_199282562
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 18:57 schreef SteveBaum het volgende:

[..]

Deskundigheid waarin precies? Oprechte vraag want heb 't gevoel dat ze niet veel meer dan een doorgeefluik zijn.
Als starter is het redelijk standaard, als doorstromer niet. Dan zit je met een oude (bank)spaarhypotheek, overbruggingskrediet, de voorwaarden van die kredieten, en dan is goed advies wel handig.
pi_199284033
quote:
Een lokale notaris is meestal beter bekend met de plaatselijke notaris
Wow
  woensdag 5 mei 2021 @ 06:27:26 #27
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_199284054
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 19:45 schreef SteveBaum het volgende:

[..]

Rentes vergelijken kun je zelf toch ook online via vergelijkingswebsites?
Nee. Dat is maar een fractie van de (halve) waarheid die je daar ziet.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_199284154
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 19:26 schreef SteveBaum het volgende:

[..]

Waarover word er precies geadviseerd, hypotheekvorm, looptijd vastzetten rente etcetera of moet ik aan andere dingen denken?
Voorwaarden.
Kan de looptijd rechtstreeks met verstrekker worden aangepast,
is onbeperkt aflossen mogelijk,
kan de hypotheek boetevrij worden afgelost bij verkoop,
is aflossingsvrij zinvol/mogelijk.
Is hypotheek na aow mogelijk
Is de woning betaalbaar na ontslag/arbeidsongeschiktheid/aow.
Enz enz
pi_199292818
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 19:08 schreef GereDathan het volgende:
Notaris heb ik gekozen op afstand, liever dicht bij huis. Die 100 euro meer of minder op een paar ton.
Taxateurs zijn grotendeels hetzelfde, het ligt een beetje aan je doel. Bij aankoop zou ik een meer betrouwbare nemen die je via mond op mond reclame bijvoorbeeld kent, als het voor een verbouwing is dan lekker de goedkoopste.
Hypotheekadviseur heb ik een goede, niet goedkoop maar wel goed. En dat vind ik belangrijk, het is tenslotte maar een tig ton waar je over praat en je zit er 30 jaar aan vast.
Ik zou het precies andersom doen. Juist bij bouwdepot is het zinnig om een betere taxateur te hebben. Die kunnen ook tips geven om de hypotheekaanvraag te vergemakkelijken.

Maar eigenlijk zou ik bij alle 3 de goedkoopste doen zolang het recht toe recht aan is.

Bij speciale constructies moet je even kijken in welk veld dat ligt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_199293660
quote:
1s.gif Op woensdag 5 mei 2021 19:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik zou het precies andersom doen. Juist bij bouwdepot is het zinnig om een betere taxateur te hebben. Die kunnen ook tips geven om de hypotheekaanvraag te vergemakkelijken.
Waarom is dat voor een bouwdepot zinnig? Ik heb er recent een ‘gekregen’. Taxateur kwam langs, keek een beetje rond en vroeg wat mijn woningwaarde na verbouwing moest worden. Vervolgens moest ik een Excel sheet opsturen naar mijn adviseur waarin ik letterlijk 3 regels had staan:
Verbouwing badkamer ¤ 15.000
Reparatie dak ¤ 1.000
Kosten financiering: ¤ 2.000

Hypotheekadviseur heeft de boel gebundeld en naar de bank gestuurd en een week later was alles akkoord.

De taxateur heeft letterlijk opgeschreven wat ik gezegd heb eigenlijk. Ik heb geen idee wat voor een tip hij had kunnen geven?
pi_199374650
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 18:57 schreef SteveBaum het volgende:

[..]

Deskundigheid waarin precies? Oprechte vraag want heb 't gevoel dat ze niet veel meer dan een doorgeefluik zijn.
In mijn geval was dat ook zo idd, letterlijk mijn mailtjes doorsturen naar de hypotheek verstrekker.

Achteraf vond ik dat het geld niet waard.

De volgende keer zoek ik gewoon een goedkope internet hypotheek adviseur.
pi_199374845
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 16:56 schreef 111210 het volgende:

In mijn geval was dat ook zo idd, letterlijk mijn mailtjes doorsturen naar de hypotheek verstrekker.
Die kans acht ik 0, er moet wel iets meer gebeuren :)

quote:
Achteraf vond ik dat het geld niet waard.

De volgende keer zoek ik gewoon een goedkope internet hypotheek adviseur.
Dat kan ik mij voorstellen, zeker als de situatie eenvoudig is. Het is wel verstandig om een echte adviseur te hebben zodat alle rentes en voorwaarden vergeleken worden, maar dat hoeft in 2021 zeker niet meer in levende lijve.
pi_199375115
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 22:36 schreef Rene het volgende:

[..]

Ongetrouwd een huis kopen betekend dat je dingen goed moet regelen. Een goede notaris kan wellicht daarin goed adviseren
Getrouwd een huis kopen ook. Immers wat als je een auto ongeluk krijgt? Wie was dan het eerste dood en hoe verdelen we dan de erfenis over bijvoorbeeld de families (etc etc)
pi_199375122
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 19:26 schreef SteveBaum het volgende:

[..]

Waarover word er precies geadviseerd, hypotheekvorm, looptijd vastzetten rente etcetera of moet ik aan andere dingen denken?
Wij waren doorstromers, dus er moest gerekend worden met alle hypotheken die we, apart van elkaar, hebben gehad. Dus de looptijden, bedragen etc. omdat dat van invloed was op de hypotheek die we samen namen voor ons nieuwe huis.

De doorrekensites etc zijn eigenlijk alleen voor starters geschikt.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_199375395
Als er geen gekke dingen zijn aan het huis dan kan je prima de goedkoopste notaris kiezen.
Als je starter bent, minder leent dan maximaal, geen zziper bent en geen schulden hebt of registraties hebt dan kan je prima execution only doen.

Onder gekke dingen kan je bv aan een beslag op de woning denken, verkeerde informatie in het kadaster, een verdwenen eigenaar, etc.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199377624
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 17:06 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Die kans acht ik 0, er moet wel iets meer gebeuren :)
[..]

Doelde meer op dat wij een wat duurdere adviseur hadden (want eerste huis en allemaal nieuw voor ons)
Maar achteraf was het enkel een orientatiegesprek (wat altijd gratis is) en daarna hebben we enkel wat mail contact gehad waarbij het voornamelijk was dat mijn facturen door hem werden doorgestuurd naar de bank.

Verder hebben we de beste man niet meer gezien of gesproken, snap ook wel dat een aanvraag bij de bank wat meer werk is dan wat heen en weer mailen. Maar achteraf had ik het gewoon allemaal bij een goedkope internet hypotheek verstrekker kunnen doen, dat gaat ook allemaal per mail.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')