abonnement Unibet Coolblue
pi_199277234
Onlangs ben ik afgestudeerd en aan het solliciteren geslagen wat stroever verloopt dan ik had verwacht. Ik heb nu een baan aangeboden gekregen wat er prima uitziet, maar niet iets is waar ik lang wil blijven werken. Het is vooral bedoeld als een tijdelijke job om nu even wat te verdienen en ervaring op te doen zodat er geen leeg gat in m'n CV komt.

Ik heb zojuist een concept van mijn arbeidscontract gekregen en wil hier graag nog even wat dingetjes duidelijk hebben voor mezelf.

Allereerst het salaris

''Het vaste brutosalaris van de werknemer bedraagt bij indiensttreding ¤ 2000, per maand o.b.v. 32 uur''

1. Als ik 40 uur werk (wat ook de optie was), betekend dit dan dat ik 2500 per maand verdien, of werkt dat niet zo?

2. Is het mogelijk om over het salaris te onderhandelen? Ik heb gezegd dat ik het eind deze week laat weten of ik akkoord ga aangezien ik nog een andere sollicitatie heb. Kan ik bijvoorbeeld zeggen dat ik voor 100 euro extra bruto akkoord ga met hun, gezien ik opties heb? En stel zij zeggen daarop 'nee' en ik zeg uiteindelijk ja ik wil toch komen werken, dat ik me dan heb laten kennen(?)

''Artikel 5: Opzegging
De arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege per 11 november 2021 indien er gebruik is gemaakt van een aanzegtermijn van minimaal een maand van te voren.''

3. Dit is voor mij lichtelijk onduidelijk geformuleerd. Het is een contract voor een half jaar en ik neem aan dat ik ieder moment kan opzeggen, om er vervolgens nog een maand te blijven werken (maand opzegtermijn). Of staat er hier dat als ik opzeg, dat ik pas 11 november op zijn vroegst weg kan (mits ik voor 11 oktober heb opgezegd)?

Hopelijk is er iemand die deze vragen voor mij kan beantwoorden.

Alvast bedankt :)
pi_199277301
1. Vermoedelijk wel
2. Dat kan, maar het hoeft niet tot een ander resultaat te leiden.
3. Dit is de einddatum van het contract. Of er sprake is van een tussentijdse opzegtermijn moet elders in het contract staan. Staat dit er niet in, kan het contract niet tussentijds worden beëindigd. Aanzegtermijn is alleen voor de werkgever.
pi_199277372
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 17:55 schreef KrekelJapie het volgende:
1. Vermoedelijk wel
2. Dat kan, maar het hoeft niet tot een ander resultaat te leiden.
3. Dit is de einddatum van het contract. Of er sprake is van een tussentijdse opzegtermijn moet elders in het contract staan. Staat dit er niet in, kan het contract niet tussentijds worden beëindigd. Aanzegtermijn is alleen voor de werkgever.
Bedankt voor je reactie!
Betreft punt 3. Er staat in het contract niks anders over opzegging, alleen dit staat er geformuleerd. Dus samengevat: wanneer ik opzeg voor 11 oktober (stel ik zeg in juli of augustus op), ik moet er dus sowieso tot 11 november blijven werken? Betekend dat dan ook dat ze me voor die tijd niet kunnen ontslaan?
pi_199277380
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 18:02 schreef synsysterstylo het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie!
Betreft punt 3. Er staat in het contract niks anders over opzegging, alleen dit staat er geformuleerd. Dus samengevat: wanneer ik opzeg voor 11 oktober (stel ik zeg in juli of augustus op), ik moet er dus sowieso tot 11 november blijven werken? Betekend dat dan ook dat ze me voor die tijd niet kunnen ontslaan?
Klopt
pi_199277414
Onderhandelen kan, maar dat moet je een beetje tactisch doen. Dus geen 100¤ anders kom ik niet, maar iets van goh, zou er nog nog 100¤ bij kunnen? Anders wacht ik liever even mijn andere sollicitatie af.

Ik zie geen voortijdige opzegging mogelijk.
.
pi_199277450
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 18:06 schreef Fer het volgende:
Onderhandelen kan, maar dat moet je een beetje tactisch doen. Dus geen 100¤ anders kom ik niet, maar iets van goh, zou er nog nog 100¤ bij kunnen? Anders wacht ik liever even mijn andere sollicitatie af.

Ik zie geen voortijdige opzegging mogelijk.
Nou onderhandelen als je net van school afkomt zou ik sowieso afraden maar oke. Dreigen met een andere sollicitatie vind ik ook niks. 100 euro is ook niks, als je wil onderhandelen dan meestal toch wel wat meer lijkt mij. Anders zit je gewoon om wat extra geld te smeken en zijn ze ook wel eerder geneigd om je er weer uit te flikkeren, die 100 euro vraag kan voor de werkgever best wat zeggen als hij het idee heeft dat ie al netjes beloont. Ga het dan maar in de praktijk ook waarmaken

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2021 18:15:07 ]
pi_199277499
Je kan er ook voor kiezen om de onderhandelingen te doen bij het contract na het halfjaar.
  dinsdag 4 mei 2021 @ 18:18:28 #8
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199277554
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 17:48 schreef synsysterstylo het volgende:

1. Als ik 40 uur werk (wat ook de optie was), betekend dit dan dat ik 2500 per maand verdien, of werkt dat niet zo?
Op basis van dit contract word je voor 32 uur betaald. Wil je 40 uur uitbetaald krijgen moet je daar nog wel afspraken over maken.


quote:
2. Is het mogelijk om over het salaris te onderhandelen? Ik heb gezegd dat ik het eind deze week laat weten of ik akkoord ga aangezien ik nog een andere sollicitatie heb. Kan ik bijvoorbeeld zeggen dat ik voor 100 euro extra bruto akkoord ga met hun, gezien ik opties heb? En stel zij zeggen daarop 'nee' en ik zeg uiteindelijk ja ik wil toch komen werken, dat ik me dan heb laten kennen(?)
Onderhandelen kan altijd. Wat maakt jou zo bijzonder dat ze 100 euro meer moeten betalen?

quote:
''Artikel 5: Opzegging
De arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege per 11 november 2021 indien er gebruik is gemaakt van een aanzegtermijn van minimaal een maand van te voren.''

3. Dit is voor mij lichtelijk onduidelijk geformuleerd. Het is een contract voor een half jaar en ik neem aan dat ik ieder moment kan opzeggen, om er vervolgens nog een maand te blijven werken (maand opzegtermijn). Of staat er hier dat als ik opzeg, dat ik pas 11 november op zijn vroegst weg kan (mits ik voor 11 oktober heb opgezegd)?
Je contract loopt op 11-11 af en je werkgever deelt dat uiterlijk 11-10 aan jou mee.

Dit artikel zegt niks over jouw mogelijkheden om het contract eerder op te zeggen.
So we just called him Fred
pi_199277580
Bedankt voor de reacties mensen!

Onderhandeling laat ik maar even voor wat het is. Ik beschik wel over ervaring die volgens de vacature een pre was. Om eerlijk te zijn heb ik tot nu toe niet het plan om er langer dan een half jaar te werken, m'n ambitie ligt wel ergens anders.

Ik baal alleen wel dat er geen optie is om voor 11 november op te zeggen. Ik had verwacht dat dit wel bij (bijna) ieder bedrijf mogelijk was met een maand opzegtermijn bijvoorbeeld. Misschien ga ik het nog wel even navragen bij het bedrijf zelf, vind het er wel vaag staan, contract is ook maar twee A4.

[ Bericht 2% gewijzigd door synsysterstylo op 04-05-2021 18:26:02 ]
pi_199277711
Ook een opzegtermijn is onderhandelbaar
.
pi_199277843
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 18:14 schreef KrekelJapie het volgende:
Je kan er ook voor kiezen om de onderhandelingen te doen bij het contract na het halfjaar.
Prima advies. Besef dat die 2500 ¤ o.b.v. 40 uur afgerond zo'n 50 % boven het minimumloon ligt. Voor een absolute starter is dat niet slecht. Tenzij je een heel specifieke hoge opleiding hebt gedaan, registeraccountant of zo. Dus hoe meer info jij geeft over je opleiding (mbo, hbo, universitair) en de baan des te nauwkeuriger kunnen wij je vraag inzake onderhandelen beantwoorden !
pi_199278186
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 18:20 schreef synsysterstylo het volgende:
Bedankt voor de reacties mensen!

Onderhandeling laat ik maar even voor wat het is. Ik beschik wel over ervaring die volgens de vacature een pre was. Om eerlijk te zijn heb ik tot nu toe niet het plan om er langer dan een half jaar te werken, m'n ambitie ligt wel ergens anders.

Ik baal alleen wel dat er geen optie is om voor 11 november op te zeggen. Ik had verwacht dat dit wel bij (bijna) ieder bedrijf mogelijk was met een maand opzegtermijn bijvoorbeeld. Misschien ga ik het nog wel even navragen bij het bedrijf zelf, vind het er wel vaag staan, contract is ook maar twee A4.
Bij tijdelijke contracten, dus contracten met een bepaalde duur, is het eigenlijk de standaard dat er *geen* opzegtermijn is, dus geen optie tot tussentijds het contract verbreken.

Dat betekent natuurlijk niet dat je niet eerder weg mag, maar dan moet het in goed overleg (en is het geen recht, dus het kan geweigerd worden). Maar dat ze je niet tussentijds mogen ontslaan is wel een vrij strakke regel, die maand opzegtermijn voor de werkgever komen ze niet zomaar mee weg als ze je proberen te ontslaan bij een contract met vaste looptijd.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199278826
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 19:13 schreef sigme het volgende:

[..]

Bij tijdelijke contracten, dus contracten met een bepaalde duur, is het eigenlijk de standaard dat er *geen* opzegtermijn is, dus geen optie tot tussentijds het contract verbreken.

Dat betekent natuurlijk niet dat je niet eerder weg mag, maar dan moet het in goed overleg (en is het geen recht, dus het kan geweigerd worden). Maar dat ze je niet tussentijds mogen ontslaan is wel een vrij strakke regel, die maand opzegtermijn voor de werkgever komen ze niet zomaar mee weg als ze je proberen te ontslaan bij een contract met vaste looptijd.
Bedankt voor je duidelijke reactie. Het is een contract van een half jaar dus je zal wel gelijk hebben. Ik neem de job ook aan met in het achterhoofd dat het iets tijdelijks is, na een paar maanden wil ik wel gaan kijken naar andere vacatures. Of het moet ineens goed bevallen en er willen blijven werken, maar dat vind ik lastig om nu te zeggen.

Betreft dat goed overleg vind ik wel tricky, dat is dus inderdaad geen garantie. Dat heb ik liever wel zwart op wit van tevoren.
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 18:30 schreef Fer het volgende:
Ook een opzegtermijn is onderhandelbaar
Oh echt ja? Dat wist ik niet. Zal ik in m'n achterhoofd houden.

Ik denk dat ik morgenochtend even het bedrijf mail met hoe het precies zit, om het echt even zwart op wit te hebben betreft die opties. Als het niet wordt aangeboden, vraag ik wellicht of ze het kunnen toevoegen, anders moet ik nog even heel hard nadenken of ik inderdaad akkoord ga.
  dinsdag 4 mei 2021 @ 21:46:56 #14
51385 baskick
Juist ja!
pi_199281094
Welke indruk denk je dat je achterlaat als je de nadrukkelijke wens hebt om een contract van 6 maanden tussentijds op te kunnen zeggen?

Andersom is hetzelfde te zeggen van een werkgever die een contract van 6 maanden aanbiedt, overigens.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199285527
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 21:46 schreef baskick het volgende:
Welke indruk denk je dat je achterlaat als je de nadrukkelijke wens hebt om een contract van 6 maanden tussentijds op te kunnen zeggen?

Andersom is hetzelfde te zeggen van een werkgever die een contract van 6 maanden aanbiedt, overigens.
Ik snap wat je hiermee wil zeggen en andersom geldt het inderdaad ook. Maar is dit zo erg als starter zijnde? Het is niet dat ik actief opzoek ga naar iets anders terwijl ik daar werk, meer dat ik flexibel wil zijn en m'n opties wil openhouden mocht mijn droombaan ineens voorbij komen.
pi_199285994
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 09:53 schreef synsysterstylo het volgende:

[..]

Ik snap wat je hiermee wil zeggen en andersom geldt het inderdaad ook. Maar is dit zo erg als starter zijnde? Het is niet dat ik actief opzoek ga naar iets anders terwijl ik daar werk, meer dat ik flexibel wil zijn en m'n opties wil openhouden mocht mijn droombaan ineens voorbij komen.
De toon die maakt de muziek. Als je bij een een erg kort contract vraagt om het tussentijds op te kunnen zeggen zou mij dat vraagtekens bij je loyaliteit en motivatie kunnen zetten.
- Met zuidelijke groet -
  woensdag 5 mei 2021 @ 11:00:01 #17
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_199286272
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 09:53 schreef synsysterstylo het volgende:

[..]

Ik snap wat je hiermee wil zeggen en andersom geldt het inderdaad ook. Maar is dit zo erg als starter zijnde? Het is niet dat ik actief opzoek ga naar iets anders terwijl ik daar werk, meer dat ik flexibel wil zijn en m'n opties wil openhouden mocht mijn droombaan ineens voorbij komen.
Je geeft net aan dat solliciteren moeilijk gaat, hoe groot acht je de kans dat die droombaan in de komende 5 maanden komt dan?

Het solliciteert 1000x makkelijker vanuit een baan dan vanuit de bijstand... en idd ook tijdelijke contracten kan je best over opzeggen praten. Een werkgever zit ook niet te wachten op een TS die nog 5 maanden moet maar er met de pet naar gooit; in overleg kan een hoop.

Als je nu vraagt om een 6mnd contract ipv jaar dan denk ik dat het einde verhaal is. Werkgever zoekt iemand om mee door te gaan, niet om een tijdelijk gat te vullen. Dan bellen ze wel manpower. Je moet natuurlijk nooit aangeven dat je liever wat anders zoekt, en weggaat zodra de kans er is. In iedergeval niet tot je daadwerkelijk getekend hebt.
Dum de dum
  woensdag 5 mei 2021 @ 11:01:38 #18
51385 baskick
Juist ja!
pi_199286287
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 09:53 schreef synsysterstylo het volgende:

[..]

Ik snap wat je hiermee wil zeggen en andersom geldt het inderdaad ook. Maar is dit zo erg als starter zijnde? Het is niet dat ik actief opzoek ga naar iets anders terwijl ik daar werk, meer dat ik flexibel wil zijn en m'n opties wil openhouden mocht mijn droombaan ineens voorbij komen.
Tja, je werkgever gaat je waarschijnlijk inwerken. Dat is een investering. Als jij dan binnen 6 maanden vertrekt, is dat niet zo nuttig geweest.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 10:31 schreef Schnitzels het volgende:

[..]

De toon die maakt de muziek. Als je bij een een erg kort contract vraagt om het tussentijds op te kunnen zeggen zou mij dat vraagtekens bij je loyaliteit en motivatie kunnen zetten.
Dit dus, inderdaad.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199286880
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 11:00 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Je geeft net aan dat solliciteren moeilijk gaat, hoe groot acht je de kans dat die droombaan in de komende 5 maanden komt dan?

Het solliciteert 1000x makkelijker vanuit een baan dan vanuit de bijstand... en idd ook tijdelijke contracten kan je best over opzeggen praten. Een werkgever zit ook niet te wachten op een TS die nog 5 maanden moet maar er met de pet naar gooit; in overleg kan een hoop.

Als je nu vraagt om een 6mnd contract ipv jaar dan denk ik dat het einde verhaal is. Werkgever zoekt iemand om mee door te gaan, niet om een tijdelijk gat te vullen. Dan bellen ze wel manpower. Je moet natuurlijk nooit aangeven dat je liever wat anders zoekt, en weggaat zodra de kans er is. In iedergeval niet tot je daadwerkelijk getekend hebt.
Ik wil het niet uitsluiten betreft die droombaan. Maar goed, stel dit werk valt toch tegen, gezien mijn ambitie er niet geheel ligt is de kans wel redelijk dat ik snel iets beters tegenkom natuurlijk. Of ik dan word aangenomen is een tweede.

Als ik vanuit een baan solliciteer maar geen opzegtermijn heb gaat dat niet geheel makkelijker. Ik ben een maand geleden afgestudeerd en enkele klasgenoten hebben na 3 maanden ook nog geen baan. Om het even in perspectief te plaatsen. Anyway, hieruit kan ik opmaken dat ik wel kan solliciteren, mocht ik wat tegenkomen, en het aan mijn werkgever kan voorstellen om het contract eerder te beëindigen? In plaats van op voorhand al een opzegtermijn te regelen in mijn arbeidscontract?

Hoe bedoel je precies? Zij hebben mij al een contract van een half jaar aangeboden en niet van een jaar.
pi_199286922
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 19:13 schreef sigme het volgende:

[..]

Bij tijdelijke contracten, dus contracten met een bepaalde duur, is het eigenlijk de standaard dat er *geen* opzegtermijn is, dus geen optie tot tussentijds het contract verbreken.

Dat betekent natuurlijk niet dat je niet eerder weg mag, maar dan moet het in goed overleg (en is het geen recht, dus het kan geweigerd worden). Maar dat ze je niet tussentijds mogen ontslaan is wel een vrij strakke regel, die maand opzegtermijn voor de werkgever komen ze niet zomaar mee weg als ze je proberen te ontslaan bij een contract met vaste looptijd.
De oozegtermijn is zowiezo absoluut nooit een geldige reden voor een werkgever om iemand te ontslaan. Het biedt alleen de mogelijkheid voor ontslag met een geldige reden. Ontslag op staande voet valt hier buiten, dit kan altijd met geldige reden.

De werkgever heeft een ontslagvergunning van het uwv nodig en die vraagt om een geldige reden. De zin dat er een opzegtermijn is, is geen geldige reden.

Ik zou nooit een contract zonder opzegtermijn accepteren, want het werk kan zomaar een ware nachtmerrie zijn en dan kan je niet weg.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199286966
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 11:01 schreef baskick het volgende:

[..]

Tja, je werkgever gaat je waarschijnlijk inwerken. Dat is een investering. Als jij dan binnen 6 maanden vertrekt, is dat niet zo nuttig geweest.
[..]

Dit dus, inderdaad.
Fair. Ik snap het punt dat het geen goede indruk maakt.

Dan lijkt het erop dat ik het beter kan wagen tijdens mijn werk met goed overleg, mocht ik natuurlijk wat beters tegenkomen dan.

[ Bericht 15% gewijzigd door synsysterstylo op 05-05-2021 12:17:32 ]
pi_199287004
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 11:57 schreef synsysterstylo het volgende:

[..]

Fair. Ik snap het punt dat het af te raden valt om met een kort contract te onderhandelen over een opzegtermijn.
[..]

Fair. Ik snap het punt dat het geen goede indruk maakt.

Dan lijkt het erop dat ik het beter kan wagen tijdens mijn werk met goed overleg, mocht ik natuurlijk wat beters tegenkomen dan.
Ik zou het nooit doen. Je zet jezelf vast en kan alleen vrij komen als iemand anders het wilt, die er geen belang bij heeft.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 5 mei 2021 @ 12:04:03 #23
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_199287050
Als ze aangeven "bij een contract van 32 uur" Vraag ik mij af of ze uberhaupt willen dat je 40 uur gaat werken.
Misschien is er niet de hoeveelheid voor.
Zou dat zeker navragen dan.
pi_199287255
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 12:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik zou het nooit doen. Je zet jezelf vast en kan alleen vrij komen als iemand anders het wilt, die er geen belang bij heeft.
Hoe bedoel je precies? Dat ik het niet van te voren moet aangeven maar, mocht het gebeuren, dat ik het gok op goed overleg als ik er al werk?
pi_199287278
quote:
2s.gif Op woensdag 5 mei 2021 12:04 schreef Cue_ het volgende:
Als ze aangeven "bij een contract van 32 uur" Vraag ik mij af of ze uberhaupt willen dat je 40 uur gaat werken.
Misschien is er niet de hoeveelheid voor.
Zou dat zeker navragen dan.
Ik had de keuze om 32 of 40 uur te werken. Ik heb aangegeven dat ik 32 uur zou willen omdat ik momenteel nog een cursus volg en eventueel later nog naar 40 uur zou kunnen gaan. Ik was vooral benieuwd naar hoe dat met salaris zit. Stel het blijft gewoon op 32 uur staan, zou ik dat geen probleem vinden.
pi_199287304
quote:
1s.gif Op woensdag 5 mei 2021 11:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

De oozegtermijn is zowiezo absoluut nooit een geldige reden voor een werkgever om iemand te ontslaan. Het biedt alleen de mogelijkheid voor ontslag met een geldige reden. Ontslag op staande voet valt hier buiten, dit kan altijd met geldige reden.

De werkgever heeft een ontslagvergunning van het uwv nodig en die vraagt om een geldige reden. De zin dat er een opzegtermijn is, is geen geldige reden.
^O^

Precies dat. Maar je wil de HR-medewerkers niet de kost geven die denken dat ze iemand gewoon kunnen ontslaan met inachtneming van de opzegtermijn. En veel werknemers weten ook niet dat dat helemaal niet mag, en dan wordt het gewoon geaccepteerd. Goed om nog eens zo duidelijk uiteen te zetten!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199287367
quote:
14s.gif Op woensdag 5 mei 2021 12:20 schreef sigme het volgende:

[..]

^O^

Precies dat. Maar je wil de HR-medewerkers niet de kost geven die denken dat ze iemand gewoon kunnen ontslaan met inachtneming van de opzegtermijn. En veel werknemers weten ook niet dat dat helemaal niet mag, en dan wordt het gewoon geaccepteerd. Goed om nog eens zo duidelijk uiteen te zetten!
Ik ben benieuwd of je ww krijgt als je niet in bezwaar gaat.
Hr weet dit wel maar ze proberen het gewoon.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199287409
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 12:18 schreef synsysterstylo het volgende:

[..]

Hoe bedoel je precies? Dat ik het niet van te voren moet aangeven maar, mocht het gebeuren, dat ik het gok op goed overleg als ik er al werk?
Als je werk een ware nachtmerrie is kan je niet zelf kiezen om eerder te stoppen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Redactie Frontpage woensdag 5 mei 2021 @ 12:37:43 #29
38148 crew  Innisdemon
pi_199287574
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 10:31 schreef Schnitzels het volgende:

[..]

De toon die maakt de muziek. Als je bij een een erg kort contract vraagt om het tussentijds op te kunnen zeggen zou mij dat vraagtekens bij je loyaliteit en motivatie kunnen zetten.
Hoeveel loyaliteit denk je te mogen verwachten als je iemand een half jaar contract aanbiedt?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_199287591
quote:
1s.gif Op woensdag 5 mei 2021 12:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

Hr weet dit wel maar ze proberen het gewoon.
Nou, ik heb een bedrijf wel eens zien opdraaien voor de kosten van hun eigen advocaat én die van de 'ontslagen' werknemer én de zeven maanden loon voor de zeven maanden die nog op het contract stonden. Dat HR-miepje had echt geen benul, die dacht dat ze die zaak makkelijk ging winnen :').
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 5 mei 2021 @ 13:02:49 #31
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_199287891
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 12:37 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Hoeveel loyaliteit denk je te mogen verwachten als je iemand een half jaar contract aanbiedt?
Als er besproken is dat er een vaste aanstelling op volgt en niet nog een bepaalde tijd contract, heeft de werkgever prima intenties!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  woensdag 5 mei 2021 @ 13:05:13 #32
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_199287916
quote:
1s.gif Op woensdag 5 mei 2021 11:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

De oozegtermijn is zowiezo absoluut nooit een geldige reden voor een werkgever om iemand te ontslaan. Het biedt alleen de mogelijkheid voor ontslag met een geldige reden. Ontslag op staande voet valt hier buiten, dit kan altijd met geldige reden.

De werkgever heeft een ontslagvergunning van het uwv nodig en die vraagt om een geldige reden. De zin dat er een opzegtermijn is, is geen geldige reden.

Ik zou nooit een contract zonder opzegtermijn accepteren, want het werk kan zomaar een ware nachtmerrie zijn en dan kan je niet weg.
Alleen gaat die maand opzegtermijn van de werkgever hier over het wel of niet verlengen van een tijdelijk contract. Er is dus helemaal geen sprake van ontslag.

Het contract eindigt gewoon op 11 november en je moet uiterlijk 11 oktober van de werkgever hebben gehoord wat ze met je contract zijn. Wel of niet verlengen en op welke manier verlengen.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  Redactie Frontpage woensdag 5 mei 2021 @ 13:23:19 #33
38148 crew  Innisdemon
pi_199288138
quote:
6s.gif Op woensdag 5 mei 2021 13:02 schreef E.T. het volgende:

[..]

Als er besproken is dat er een vaste aanstelling op volgt en niet nog een bepaalde tijd contract, heeft de werkgever prima intenties!
Ja als. Maar dat wordt nergens aangegeven door TS, dus laten we daar niet van uit gaan.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_199288486
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 12:37 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Hoeveel loyaliteit denk je te mogen verwachten als je iemand een half jaar contract aanbiedt?
Dat idee heb ik ook wel.

Bovendien heb ik slechts 20 vakantiedagen en heb ik de woensdag vrij, een vrijdag of maandag is natuurlijk aangenamer.
quote:
6s.gif Op woensdag 5 mei 2021 13:02 schreef E.T. het volgende:

[..]

Als er besproken is dat er een vaste aanstelling op volgt en niet nog een bepaalde tijd contract, heeft de werkgever prima intenties!
Nope. Dat is van te voren niet besproken, toen ik vroeg of ik het arbeidscontract kon inzien, zag ik dat het slechts voor een half jaar is. Echt een startersfunctie.

Momenteel zie ik mijn opties als volgt:

1- Contract ondertekenen en in de proefperiode van de eerste maand erachter komen of ik dit nog 5 maanden wil doen en in de tussentijd hard zoeken naar wat anders. Eigenlijk ga ik deze optie sowieso wel uitvoeren, ik kan alleen nu niet voorspellen hoe dit gaat uitpakken.

2- Contract ondertekenen. Mocht ik wat beters tegenkomen na die proefperiode, waarin ik niet kan opzeggen, hier over in gesprek gaan met mijn werkgever. Dan is het slechts hopen op het beste en anders in november pas verkassen, mits dat ook met mijn nieuwe werk uitkomt.

3- Gezien de werkgever mij ook (slechts) een halfjaar contract heeft aangeboden, toch het voorstel doen betreft het opzegtermijn. Risico is inderdaad wel dat ik geen goede indruk geef, zoals eerder in dit topic werd vermeld. Twijfel hier wel over.

(4- De vierde optie is natuurlijk dat het werk mij toch meevalt, ik het toch naar mijn zin heb en de aankomende 6 maanden niks te klagen heb. )
  woensdag 5 mei 2021 @ 14:57:58 #35
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_199289267
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 13:52 schreef synsysterstylo het volgende:

[..]

Dat idee heb ik ook wel.

Bovendien heb ik slechts 20 vakantiedagen en heb ik de woensdag vrij, een vrijdag of maandag is natuurlijk aangenamer.
[..]

Nope. Dat is van te voren niet besproken, toen ik vroeg of ik het arbeidscontract kon inzien, zag ik dat het slechts voor een half jaar is. Echt een startersfunctie.

Momenteel zie ik mijn opties als volgt:

1- Contract ondertekenen en in de proefperiode van de eerste maand erachter komen of ik dit nog 5 maanden wil doen en in de tussentijd hard zoeken naar wat anders. Eigenlijk ga ik deze optie sowieso wel uitvoeren, ik kan alleen nu niet voorspellen hoe dit gaat uitpakken.

2- Contract ondertekenen. Mocht ik wat beters tegenkomen na die proefperiode, waarin ik niet kan opzeggen, hier over in gesprek gaan met mijn werkgever. Dan is het slechts hopen op het beste en anders in november pas verkassen, mits dat ook met mijn nieuwe werk uitkomt.

3- Gezien de werkgever mij ook (slechts) een halfjaar contract heeft aangeboden, toch het voorstel doen betreft het opzegtermijn. Risico is inderdaad wel dat ik geen goede indruk geef, zoals eerder in dit topic werd vermeld. Twijfel hier wel over.

(4- De vierde optie is natuurlijk dat het werk mij toch meevalt, ik het toch naar mijn zin heb en de aankomende 6 maanden niks te klagen heb. )
Bij een contract van 6 maanden heb je geen proeftijd. Tenzij in de CAO anders vermeld staat.

En er is toch wel íets gezegd in het gesprek over de arbeidsduur? over na dat half jaar? 'we bieden je nu een contract voor 6 maanden aan en hierna is de intentie om dit te verlengen/om te zetten naar onbepaalde tijd'?
Dat kan nog wel een legitieme vraag zijn naar de werkgever 'wat na afloop van het contract?'
Of misschien is het wel echt seizoensgebonden werk en is er geen intentie tot verlengen.. Daar mag je best opheldering over vragen.
Hierna nog 2x een half jaar is wat anders dan dit contract en daarna een vaste aanstelling en zegt alles over de werkgever (waar ik nu nog een hoop aannames zie)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_199289552
Als het contract echt maar voor een half jaar was, hadden ze nu direct kunnen aanzeggen.

Kijk het contract nog even na op de maand proeftijd. Als het contract 6 maanden duurt zou dit niet mogen. Duurt het contract 6 maanden+1dag mag het wel weer.
pi_199289859
quote:
14s.gif Op woensdag 5 mei 2021 15:17 schreef KrekelJapie het volgende:
Als het contract echt maar voor een half jaar was, hadden ze nu direct kunnen aanzeggen.

Kijk het contract nog even na op de maand proeftijd. Als het contract 6 maanden duurt zou dit niet mogen. Duurt het contract 6 maanden+1dag mag het wel weer.

Ik begin er maandag 10 mei en het eindigt op 11 november. Dus het is inderdaad 6 maanden en 1 dag, denk ik. Wel komt mij die proeftijd goed uit, idem dito voor het bedrijf.
quote:
6s.gif Op woensdag 5 mei 2021 14:57 schreef E.T. het volgende:

[..]

Bij een contract van 6 maanden heb je geen proeftijd. Tenzij in de CAO anders vermeld staat.

En er is toch wel íets gezegd in het gesprek over de arbeidsduur? over na dat half jaar? 'we bieden je nu een contract voor 6 maanden aan en hierna is de intentie om dit te verlengen/om te zetten naar onbepaalde tijd'?
Dat kan nog wel een legitieme vraag zijn naar de werkgever 'wat na afloop van het contract?'
Of misschien is het wel echt seizoensgebonden werk en is er geen intentie tot verlengen.. Daar mag je best opheldering over vragen.
Hierna nog 2x een half jaar is wat anders dan dit contract en daarna een vaste aanstelling en zegt alles over de werkgever (waar ik nu nog een hoop aannames zie)
Nee daar is niks over gezegd. Tijdens het gesprek hebben we het alleen over de functie en het bedrijf zelf gehad. Achteraf schoot het me wel te binnen maar tja, dat is altijd achteraf. Toen heb ik het arbeidscontract opgevraagd en daar staat inderdaad een half jaar. Dus zoals hierboven gemeld staat: 6 maanden en 1 dag waarvan een maand proeftijd eerst.

Daar heb je inderdaad een goed punt mee, ik weet niet hoe het zit na die 6 maanden en wat hun intenties zijn. Ik had het idee inderdaad om er een half jaar te werken. Maar die opheldering kan wel voor meer context betreft de situatie zorgen.

Stel, het is slechts de intentie om mij er een half jaar te laten werken, dan kan ik het opzegtermijn wél naar voren brengen of beter niet? Of maakt dat niet uit voor de situatie..
  woensdag 5 mei 2021 @ 17:31:55 #38
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_199291157
Kun je niet beter bij een uitzendbureau gaan werken ?? Zo kort bij een werkgever werken heeft ook wat uit te leggen op je CV. Als ex leidinggevende zou je bij mij een goed verhaal moeten hebben bij korte dienstverbanden. Want ga je bij mij dan ook zo snel weg???
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')