abonnement Unibet Coolblue
pi_199269909
quote:
Maya’s krijgen excuses van Mexico voor eeuwenlange uitbuiting en discriminatie

De Mexicaanse regering heeft maandag officieel excuses aangeboden aan de inheemse Maya-bevolking voor de eeuwenlange misstanden van brute uitbuiting en discriminatie. ,,Vandaag vragen we vergeving voor het onrecht dat het Maya-volk in de loop van de geschiedenis is aangedaan en voor de discriminatie waarvan ze vandaag de dag nog steeds het slachtoffer zijn’’, zei minister van Binnenlandse Zaken Olga Sánchez Cordero.

De verontschuldiging van de Mexicaanse regering maakt onderdeel uit van een reeks evenementen waarmee dit jaar stil wordt gestaan bij de 500ste verjaardag van de verovering door de Spanjaarden en het 200-jarige bestaan van de Mexicaanse onafhankelijkheid. ,,We bieden onze oprechtste excuses aan het Maya-volk aan voor de verschrikkelijke misdaden die zijn begaan door individuen en nationale en buitenlandse autoriteiten tijdens de verovering, gedurende drie eeuwen van koloniale overheersing en twee eeuwen van een onafhankelijk Mexico’’, zei president Andrés Manuel López Obrador.

López Obrador verwees in het bijzonder naar de kastenoorlog van 1847-1901, een inheemse opstand tegen Mexicaanse kolonisten en de regering. De opstand werd uiteindelijk beëindigd toen Mexicaanse troepen Felipe Carrillo Puerto tussen 4 en 5 mei 1901 veroverden. Daarbij kwamen ongeveer 250.000 mensen om het leven.

Racisme en verwaarlozing

Zijn regering erkende ook het racisme en de verwaarlozing waarmee de etnische minderheid nog steeds wordt geconfronteerd. Hoewel de Maya-cultuur een belangrijke trekpleister is voor toeristen, profiteren de Maya’s daar zelf nauwelijks van. De meesten leven als kleinschalige boeren of fruittelers, of als bouw- of schoonmaakpersoneel in dure resorts.

Tijdens de ceremonie waren protesten te horen van bewoners die zich verzetten tegen de bouw van Lopez Obrador’s ‘Maya Train’-project om Caribische resorts te verbinden met oude archeologische vindplaatsen. ,,We hebben een prachtige geschiedenis, en worden vaak als voorbeeld gehouden. Veel mensen verdienen veel geld met onze naam, maar dat geld komt nooit in onze gemeenschappen terecht’’, zei de Maya-activist Alfaro Yam Canul.

Geweld en migratie
President López Obrador werd bij de ceremonie in de zuidoostelijke staat Quintana Roo vergezeld door de president van Guatemala, Alejandro Giammattei. Ook Guatemala heeft een grote Maya-bevolking. Volgens Giammattei zijn slavernij en oorlog in zijn land vervangen door problemen als geweld en migratie. ,,We worden nog steeds geconfronteerd met het verlies van mensenlevens - nu als gevolg van de georganiseerde misdaad, ondervoeding en de zoektocht naar kansen die zo veel mensen ver weg zoeken’’, zei hij.

Het grote rijk van de Maya’s strekte zich vanaf enkele honderden jaren voor Christus tot circa 900 na Christus uit over delen van Midden-Amerika en Mexico.
Bron.

Feit: Toen de Spanjaarden in Zuid-Amerika aankwamen was het Maya-rijk al grotendeels door de Azteken, die bezig waren met hun expansie, verdwenen. De Maya's hadden de pest aan de Azteken en hebben samen met de Spanjaarden het rijk van de Azteken vernietigd en de Azteken afgeslacht.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_199269967
Volgen er dan ook nog excuses aan de Azteken?
  dinsdag 4 mei 2021 @ 07:52:30 #3
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_199269997
Wat is de relevantie van grote delen van Zuid-Amerika voor de excuses van een Mexicaanse president, die een aantal specifieke kwesties in Mexico aanhaalt?
  Leukste jonkie 2022 dinsdag 4 mei 2021 @ 09:20:49 #4
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_199270691
Wat leuk voor al die meisjes die Maya heten :)
Je maintiendrai -XOXO-
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 4 mei 2021 @ 09:22:23 #5
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_199270701
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 09:20 schreef datismijnmening het volgende:
Wat leuk voor al die meisjes die Maya heten :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_199270786
Maya's O+
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
  dinsdag 4 mei 2021 @ 09:40:02 #7
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_199270850
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 07:52 schreef PiyeReloaded het volgende:
Wat is de relevantie van grote delen van Zuid-Amerika voor de excuses van een Mexicaanse president, die een aantal specifieke kwesties in Mexico aanhaalt?
:?

Maya's in Zuid-Amerika?
We have always been at war with Eastasia.
  dinsdag 4 mei 2021 @ 09:51:36 #8
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_199270944
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 07:52 schreef PiyeReloaded het volgende:
Wat is de relevantie van grote delen van Zuid-Amerika voor de excuses van een Mexicaanse president, die een aantal specifieke kwesties in Mexico aanhaalt?
Mexico is een van de grootste en welvarendste landen in Latijns-Amerika. Het lijkt mij dat dit een belangrijke stap is dat door een vooraanstaand land dit onderwerp aankaart en werk maakt van de emancipatie van de Indianen. Veel landen in midden- en zuid-amerika hebben een ruling class van Europese afstammelingen, waar afstammelingen van inheemse bewoners toch tweederangs burgers blijven. Ik denk dat in Argentinie (vooral bewoond door Spaanse en Italiaanse afstammelingen) en Brazilie (vooral Portugees/Afro-Amerikaans) de belangen van de inheemse minderheden nog steeds met voeten worden getreden.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_199270959
Dus er wordt iets gevierd wat eigenlijk excuses waardig is?
Ipv viering is herdenking meer op zijn plaats.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199277838
Niemand is het schuld, maar ik wil mijn excuses aanbieden dat alle dinosauriers zijn uitgestorven, mea culpa.
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_199277881
Maar wie vertegenwoordigt 100% de Maya's?
Heeft die groep zich al weer niet vermengd met (van oorsprong) Europeanen?

Dat is altijd het moeilijke van groepen ter verantwoording roepen mbt een onrecht van eeuwen terug.
Je kunt nu ook niet meer de nazaten van Hoeken en Kabeljauwen achterhalen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  dinsdag 4 mei 2021 @ 19:04:54 #12
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_199278115
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 07:47 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Volgen er dan ook nog excuses aan de Azteken?
:')
With my pack on my back, down the road I will stray.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')