abonnement Unibet Coolblue
pi_199261864
Voor een schoolpresentatie over groepsdynamiek zoek ik me suf naar een fragment waarvan ik denk dat het in het programma Mindfuck voorkomt. Het gaat ongeveer als volgt: een stuk of vijf mensen die naast elkaar zitten moeten vragen beantwoorden die een leraar/groepsleider aan hen stelt. Supersimpele vragen in de trant van 'welke kleur zie je hier?' Wat één deelnemer echter niet weet is dat de andere deelnemers in het complot zitten en op een gegeven moment allemaal hetzelfde foute antwoord geven. Vervolgens geeft de persoon die niet in het complot zit dan ook het foute antwoord vanwege de groepsdruk.

Iemand enig idee in welke seizoen of zelfs welke aflevering van Mindfuck dit te vinden kan zijn? Of zit het toch in een ander programma? Ik heb het een paar jaar geleden gezien op tv.

bij voorbaat dank!
pi_199262757
Zoals met bijna alles in dat programma, is dit ook gejat.

Dit is het Asch Conformity Experiment.

pi_199267988
^Ja, dat experiment is in zekere zin waar alle soortgelijke experimenten op gebaseerd zijn. Ik vind het wel leuk als ze dit opnieuw doen op tv op een manier die breed publiek aanspreekt. Denk ook niet dat Victor Mids claimt dat hij het zelf heeft bedacht.
pi_199445043
Het zou in een uitzending van Derren Brown kunnen zijn geweest misschien?
Het komt me nl bekend voor en volgens mij had het te maken met een voorronde waarin kandidaten werden getest hoe makkelijk ze te beïnvloeden zijn in een groep (peer pressure)
pi_199449281
^Het onderzoeken waard, dank voor tip! Totaal niet aan gedacht. Heb paar jaar terug ook flink wat Derren Brown dingen gekeken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')