Albert Heijn zegt sorry voor broccoli-advertentie Songfestival: wilde niemand kwetsenHet was nooit de bedoeling om met de ‘inhaakadvertentie’ op de broccoli-hype van het nationale Songfestivalnummer iemand voor het hoofd te stoten. Dat laat Albert Heijn weten in reactie op de boosheid onder Surinaamse Nederlanders dat ook de commercie totaal voorbij is gegaan aan de echte betekenis van Songfestivalinzending Birth Of A New Age.Surinaamse Nederlanders zijn verontwaardigd dat er nauwelijks discussie is geweest over de echte lading van het nummer van de Surinaamse zanger Jeangu Macrooy. De meeste Nederlanders zijn volgens hen door het Surinaamse zinnetje ‘Yu no man broko mi’ in het lied maar blijven steken bij grappen en geintjes over broccoli: het zinnetje werd vaak herhaald als ‘I don't like broccoli'.
Dat Birth Of A New Age naar het tijdperk van de slavernij verwijst, waarin de cultuur, taal en religie van zwarte mensen werden uitgewist, negeren de meeste Nederlanders volgens Mitchell Esajas (oprichter The Black Archives) liever. Juist het weggelachen zinnetje ‘Yu no man broko mi’ en de toevoeging ‘mi na afu sensi’ is voor Surinamers zwaar beladen. Het betekent letterlijk ‘je kan me niet breken, ik ben als een halve cent’ en roept een beeld op van de veerkracht van zwarte mensen na het slavernijtijdperk.
Zwarte Piet-discussieEsajas had gehoopt dat er na de broccoligrapjes een debat los zou barsten over de echte betekenis van het Songfestivallied maar dat is tot zijn grote teleurstelling niet of nauwelijks gebeurd. Tot zijn ergernis haakte zelfs de commercie op de ‘broccoli-hype’ in. Zo lanceerde Albert Heijn een advertentie met een aanbieding voor de groente. Esajas: ,,Net als in het begin van de Zwarte Piet-discussie doen bedrijven alsof er niks aan de hand is. Commerciële belangen zegevieren, de gevoelens van zwarte mensen worden genegeerd.’'
https://www.ad.nl/show/al(...)nd-kwetsen~a40462b2/