abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_199240895
Hoi allemaal,

Ik krijg vaak het verwijt dat ik veel te serieus ben en zwaarmoedig ben en dat ik te veel nadenk. Het zit in mij als persoon maar ik heb het ook wel ge-erft.

Hoe kan ik hier het beste mee om gaan? Ik merk dat ik de laatste jaren wel al grote stappen heb gezet maar dat het telkens terug komt. Mijn relatie loopt ermee stuk, en hoe meer ik probeer om dingen op te lossen hoe erger het wordt. Het enige wat ik wil is dingen 'goed' doen... Rationeel weet ik dat perfectie een illusie is, maar emotioneel komt dit elke keer boven drijven.
  zondag 2 mei 2021 @ 02:14:23 #2
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_199241063
Zoek een partner die ook zo is.
pi_199241163
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 02:14 schreef Mishu het volgende:
Zoek een partner die ook zo is.
Nee juist niet. Moet net als Ying en yang elkaar aanvullen. Als beide zwaarmoedig zijn is er helemaal geen ruimte voor luchtigheid in de relatie en wordt het helemaal zwaar 🤦
pi_199242050
Plan iets leuks voor jullie samen.
  zondag 2 mei 2021 @ 10:07:02 #5
274840 Graf-Schweinhund
Ein hund ein schwein ein Fürst
pi_199242983
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 02:40 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Nee juist niet. Moet net als Ying en yang elkaar aanvullen. Als beide zwaarmoedig zijn is er helemaal geen ruimte voor luchtigheid in de relatie en wordt het helemaal zwaar 🤦
Ik heb een relatie gehad met iemand die totaal niet zo als mij was en geloof me dat zo'n Ying en Yang verhaal in veel gevallen dus ook totale kul is. We hadden maar heel weinig raakvlakken en van een gebalanceerde. intellectuele response was amper sprake. Voor mij was het samen, maar toch alleen zijn. Big mistake.
''I challange you to a game of paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker!''
pi_199243010
Je gedrag aanpassen.
Vakman pur sang
pi_199246230
Ze moet je gewoon nemen zoals je bent. Of wordt je zwaarmoedigheid veroorzaakt door een achterliggende depressie?
pi_199254166
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 13:44 schreef 144 het volgende:
Ze moet je gewoon nemen zoals je bent. Of wordt je zwaarmoedigheid veroorzaakt door een achterliggende depressie?
Zou kunnen dat het weer een lichte vorm van depressie is. Maar over het algemeen ben ik niet somber ofzo. Ik heb wel moeite om keuzes te maken en knopen door te hakken. Ook assertief zijn is een dingetje..

Soms ben ik heel zeker van mezelf, andere momenten dan neem ik alles persoonlijk en kan ik mezelf echt de put in praten.
pi_199255607
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 01:37 schreef Minimunt het volgende:
Hoi allemaal,

Ik krijg vaak het verwijt dat ik veel te serieus ben en zwaarmoedig ben en dat ik te veel nadenk. Het zit in mij als persoon maar ik heb het ook wel ge-erft.

Hoe kan ik hier het beste mee om gaan? Ik merk dat ik de laatste jaren wel al grote stappen heb gezet maar dat het telkens terug komt. Mijn relatie loopt ermee stuk, en hoe meer ik probeer om dingen op te lossen hoe erger het wordt. Het enige wat ik wil is dingen 'goed' doen... Rationeel weet ik dat perfectie een illusie is, maar emotioneel komt dit elke keer boven drijven.
Hen verwijten dat ze te lichtzinnig zijn en te weinig nadenken.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_199256658
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 01:37 schreef Minimunt het volgende:
Hoi allemaal,

Ik krijg vaak het verwijt dat ik veel te serieus ben en zwaarmoedig ben en dat ik te veel nadenk. Het zit in mij als persoon maar ik heb het ook wel ge-erft.

Hoe kan ik hier het beste mee om gaan? Ik merk dat ik de laatste jaren wel al grote stappen heb gezet maar dat het telkens terug komt. Mijn relatie loopt ermee stuk, en hoe meer ik probeer om dingen op te lossen hoe erger het wordt. Het enige wat ik wil is dingen 'goed' doen... Rationeel weet ik dat perfectie een illusie is, maar emotioneel komt dit elke keer boven drijven.
Ik zou om te beginnen eerst eens nagaan in hoeverre het jou nou echt in de weg zit. Vind je jezelf ook te serieus en te zwaarmoedig of voel je je vooral zo door je omgeving?
Als je omgeving er meer last van heeft, dan zit je misschien niet optimaal op je plek. Zolang je omgeving jou daar negatief in blijft bevestigen, blijf jij getriggerd worden om dat serieus op te pakken en daar iets aan te blijven doen. Is die cirkel de moeite waard om te (leren) door breken of kun je misschien beter tot je recht komen bij wat meer andere mensen of zelfs in een andere omgeving?

Als perfectie zo belangrijk voor je is, hoe definieer je die perfectie? Bepaal je dat vooral zelf of toch meer aan de hand van (het ontbreken van negatieve) feedback van je omgeving?

Probeer eens te concretiseren wat dat goed doen inhoud voor jou. Ik ben een goede vriend als ik... doe. Ik vind mijzelf een goede partner wanneer ik.. Ik vind mezelf een goede zoon als ik . Ik voel mij een goede werknemer door.. Etc.
Maak die lat voor jezelf eerst echt inzichtelijk, dat helpt bij volgende stappen bepalen.
pi_199266149
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 02:40 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Nee juist niet. Moet net als Ying en yang elkaar aanvullen. Als beide zwaarmoedig zijn is er helemaal geen ruimte voor luchtigheid in de relatie en wordt het helemaal zwaar 🤦
Zit een kern van waarheid in, maar ik denk dat het allerbelangrijkste is: zoek een partner die jou begrijpt.
Denk dat je ook niet gebaat bent bij iemand die alles maar luchtig opvat en weglacht.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2021 20:27:14 ]
  maandag 3 mei 2021 @ 20:35:55 #12
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_199266309
Ik ben ook zwaarmoedig. Wil je vrienden worden?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_199282503
quote:
0s.gif Op maandag 3 mei 2021 03:26 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Ik zou om te beginnen eerst eens nagaan in hoeverre het jou nou echt in de weg zit. Vind je jezelf ook te serieus en te zwaarmoedig of voel je je vooral zo door je omgeving?
Als je omgeving er meer last van heeft, dan zit je misschien niet optimaal op je plek. Zolang je omgeving jou daar negatief in blijft bevestigen, blijf jij getriggerd worden om dat serieus op te pakken en daar iets aan te blijven doen. Is die cirkel de moeite waard om te (leren) door breken of kun je misschien beter tot je recht komen bij wat meer andere mensen of zelfs in een andere omgeving?

Als perfectie zo belangrijk voor je is, hoe definieer je die perfectie? Bepaal je dat vooral zelf of toch meer aan de hand van (het ontbreken van negatieve) feedback van je omgeving?

Probeer eens te concretiseren wat dat goed doen inhoud voor jou. Ik ben een goede vriend als ik... doe. Ik vind mijzelf een goede partner wanneer ik.. Ik vind mezelf een goede zoon als ik . Ik voel mij een goede werknemer door.. Etc.
Maak die lat voor jezelf eerst echt inzichtelijk, dat helpt bij volgende stappen bepalen.
Het is vooral de omgeving die dat opmerkt (mijn vriendin). Ik kan nooit mijn hart luchten bij haar omdat ik dan 'te serieus' ben en niet alles 'zo zwaar moet nemen'. Ze zegt ook dat ik meer moet doen en minder moet nadenken/in mijn hoofd moet zitten.

Gevolg is dat ik veelal geforceerd ga proberen om dingen luchtiger op te pakken maar dat werkt vaak averechts. Ik durf ook niet meer mijn gevoelens bespreekbaar te maken. Toch een soort bang voor afwijzing. En de bom barst dan eens in de paar maanden. Ik heb ook niet echt het gevoel alsof ik daarin begrepen wordt door haar. Dus ik ben nu op een punt om de relatie te beëindigen. Kan ook zijn dat ze de hoop heeft opgegeven omdat ik best star/zwaarmoedig kan zijn in mijn gedrag/gedachtes.

Maar dit heb ik niet alleen in mijn relatie, maar ook op het werk. Op het werk wordt mij vaak aangegeven dat ik minder voor een 10 moet gaan, en meer voor een 6. Vervolgens heb ik enorm veel moeite om die standaarden die ik heb los te laten. Ik ga vaak té ver om mensen te helpen en grenzen stellen daarin is heel moeilijk. En neem heel veel problemen op mijn schouders.
pi_199285058
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 22:57 schreef Minimunt het volgende:

[..]

Het is vooral de omgeving die dat opmerkt (mijn vriendin). Ik kan nooit mijn hart luchten bij haar omdat ik dan 'te serieus' ben en niet alles 'zo zwaar moet nemen'. Ze zegt ook dat ik meer moet doen en minder moet nadenken/in mijn hoofd moet zitten.

Gevolg is dat ik veelal geforceerd ga proberen om dingen luchtiger op te pakken maar dat werkt vaak averechts. Ik durf ook niet meer mijn gevoelens bespreekbaar te maken. Toch een soort bang voor afwijzing. En de bom barst dan eens in de paar maanden. Ik heb ook niet echt het gevoel alsof ik daarin begrepen wordt door haar. Dus ik ben nu op een punt om de relatie te beëindigen. Kan ook zijn dat ze de hoop heeft opgegeven omdat ik best star/zwaarmoedig kan zijn in mijn gedrag/gedachtes.

Maar dit heb ik niet alleen in mijn relatie, maar ook op het werk. Op het werk wordt mij vaak aangegeven dat ik minder voor een 10 moet gaan, en meer voor een 6. Vervolgens heb ik enorm veel moeite om die standaarden die ik heb los te laten. Ik ga vaak té ver om mensen te helpen en grenzen stellen daarin is heel moeilijk. En neem heel veel problemen op mijn schouders.
Dat zei mijn ex ook. Daarom is het ook een ex.

Zij is waarschijnlijk meer extravert. Geen probleem maar als ze dan geen respect voor jouw introverte serieuze kant kan hebben...

Zwaarmoedig tegen sombere hoeft niet erg te zijn, maar kijk uit dat je niet verstrikt raakt in je donkere gedachten en de duisternis niet meer uit komt... Laat ook af en toe ruimte voor vrolijke optimistische gedachten :)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_199285251
Wat doe je dan in de praktijk? Wat voor gedrag vertoon je? Hoe reageer je? Je lichamelijke houding? Waar praat je zoal over? Wat houdt je bezig in het leven?

Je geeft helemaal geen uitleg aan wat je nou precies doet, behalve het noemen van de stempel 'zwaarmoedig'.
pi_199285282
Pfffff ik denk dat een leuk KLB topicje genoeg was geweest
-nee-
pi_199285445
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 22:57 schreef Minimunt het volgende:

[..]

Het is vooral de omgeving die dat opmerkt (mijn vriendin). Ik kan nooit mijn hart luchten bij haar omdat ik dan 'te serieus' ben en niet alles 'zo zwaar moet nemen'. Ze zegt ook dat ik meer moet doen en minder moet nadenken/in mijn hoofd moet zitten.

Gevolg is dat ik veelal geforceerd ga proberen om dingen luchtiger op te pakken maar dat werkt vaak averechts. Ik durf ook niet meer mijn gevoelens bespreekbaar te maken. Toch een soort bang voor afwijzing. En de bom barst dan eens in de paar maanden. Ik heb ook niet echt het gevoel alsof ik daarin begrepen wordt door haar. Dus ik ben nu op een punt om de relatie te beëindigen. Kan ook zijn dat ze de hoop heeft opgegeven omdat ik best star/zwaarmoedig kan zijn in mijn gedrag/gedachtes.

Maar dit heb ik niet alleen in mijn relatie, maar ook op het werk. Op het werk wordt mij vaak aangegeven dat ik minder voor een 10 moet gaan, en meer voor een 6. Vervolgens heb ik enorm veel moeite om die standaarden die ik heb los te laten. Ik ga vaak té ver om mensen te helpen en grenzen stellen daarin is heel moeilijk. En neem heel veel problemen op mijn schouders.
Ik heb vanuit de andere kant ervaring met dit probleem. Mijn ex was ook “zwaarmoedig” ook al dekt dat niet helemaal de lading. Hij was eigenlijk altijd wel opgewekt en tevreden, inderdaad ook een harde werker die altijd voor een 10 ging. Maar de luchtigheid was eruit. Ik wilde graag samen ouwehoeren, luchtige grapjes maken tussendoor maar ook bijvoorbeeld praten over dingen die we meemaakten, die we hadden gezien in het nieuws, meningen die we hadden. En dat ging niet spontaan, daardoor bleef het oppervlakkig. Op het werk kreeg hij ook te horen dat hij wat meer moest lachen en niet alles zo serieus moest nemen. Maar daar kon hij natuurlijk niets mee want zo was hij gewoon. Ik wou dat ik je kon zeggen dat alles goed kwam, maar helaas was dit wel het breekpunt in onze relatie. We communiceerde op een andere manier, en dat was zeker niet zijn schuld, maar zorgde er wel voor dat dingen tussen ons in bleven hangen.
pi_199285493
Kijk je veel tv, zit je veel op social media, volg je veel het nieuws etc.? Zo ja, dan zou ik daar zoveel mogelijk mee stoppen. Is niet goed voor mensen die zwaarmoedig en perfectionistisch aangelegd zijn. Al dat vergelijken met anderen en al dat nare nieuws waar je eigenlijk niks aan hebt en niks mee te maken hebt...
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_199286894
Hoezo ben je zwaarmoedig ? Waar denk je zoveel over? Kun je een concreet voorbeeld geven van zo een situatie waarin ze je zwaarmoedig vinden. Want nu vind ik het een beetje abstract. Als je zegt hoe meer ik dingen probeer op te lossen hoe erger het wordt. Kun je een voorbeeld noemen van zo een situatie?

Als je vriendin zegt dat je meer moet doen in plaats van denken. Wat doe je dan? Kun je een concreet voorbeeld geven van wat je doet, want nu vind ik het een beetje abstract. Geforceerd dingen luchtiger oppakken is dat in de zin van een gesprek of echt een actie. En hoe pakt het uit dan? Kun je een concreet voorbeeld noemen?

Wat voel je als je vriendin zegt tegen je je bent zwaarmoedig?
Vind je dat zelf ook zo, dat je zwaarmoedig bent?
Wat voel je als je werknemers dat tegen je zeggen van dat je best voor een 6 kan gaan?
Wat voor gevoel triggert jou om iets perfect te doen? dus wat voel je voordat je iets gaat doen? En nadat je dat gedaan hebt wat voel je dan?) waarschijnlijk zoek je bevestiging. Of het gevoel dat je iets goed gedaan hebt? toch?

Misschien heb je iets aan deze artikel en kun je deze techniek toepassen op jezelf. Dus in plaats van boosheid vul je in perfectionistisch of wat voor jou van toepassing is. En dat kun je gewoon thuis doen.
Kijken of je gedrag dan verandert en of je dan minder perfectionistisch bent. En misschien dat je het ook kan toepassen op zwaarmoedigheid. https://cleanlanguage.co.(...)-Metaphor/Page1.html

Een ander oplossing is en wat mij wel heeft geholpen en ook wetenschappelijk gezien bewezen is. ( Zie dit artikel: https://www.scientias.nl/(...)reid-op-de-pandemie/ is om vaker comedies te kijken en je bloot te stellen aan luchtige tv programmas of films etc. misschien kun je ook nog naar comedie shows gaan.
In dat onderzoek werden mensen eigenlijk mentaal voorbereid op een pandemie/ einde van de wereld.( dus angstiger en op hun hoede etc.) En jij kan dat toepassen op je eigen doelen en een positievere manier. En je zo dus mentaal trainen om wat luchtiger door het leven te gaan. Maar dan moet je dat wel een hele lange tijd doen en je aan comedies/ luchtige programma’s voor een langere periode blootstellen.
Mij heeft dat wel geholpen ik merkte op een gegeven moment dat ik ook zelf grappen begon te maken en wat vrolijker werd.

Ten derde dat weet je zelf ook wel uitmaken met je vriendin en een ander zoeken. Dus dat is een goed besluit van je vind ik zelf.

Ten slotte misschien meer sporten of fysieke activiteiten doen zodat je meer in je lichaam zit dan in je hoofd. Dansen is ook loslaten, muziek luisteren etc. En een beetje gek doen :) En dingen meteen doen. Ipv eerst denken dan doen. Dus aanpakken en gewoon doen. Just do it!

Dit zijn de enige tips die ik kan bedenken. Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes en sterkte man ^O^

[ Bericht 1% gewijzigd door Twintig op 05-05-2021 11:58:49 ]
pi_199287184
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 09:29 schreef Cockwhale het volgende:
Wat doe je dan in de praktijk? Wat voor gedrag vertoon je? Hoe reageer je? Je lichamelijke houding? Waar praat je zoal over? Wat houdt je bezig in het leven?

Je geeft helemaal geen uitleg aan wat je nou precies doet, behalve het noemen van de stempel 'zwaarmoedig'.
quote:
1s.gif Op woensdag 5 mei 2021 11:52 schreef Twintig het volgende:
Hoezo ben je zwaarmoedig ? Waar denk je zoveel over? Kun je een concreet voorbeeld geven van zo een situatie waarin ze je zwaarmoedig vinden. Want nu vind ik het een beetje abstract. Als je zegt hoe meer ik dingen probeer op te lossen hoe erger het wordt. Kun je een voorbeeld noemen van zo een situatie?

Als je vriendin zegt dat je meer moet doen in plaats van denken. Wat doe je dan? Kun je een concreet voorbeeld geven van wat je doet, want nu vind ik het een beetje abstract. Geforceerd dingen luchtiger oppakken is dat in de zin van een gesprek of echt een actie. En hoe pakt het uit dan? Kun je een concreet voorbeeld noemen?

Wat voel je als je vriendin zegt tegen je je bent zwaarmoedig?
Vind je dat zelf ook zo, dat je zwaarmoedig bent?
Wat voel je als je werknemers dat tegen je zeggen van dat je best voor een 6 kan gaan?
Wat voor gevoel triggert jou om iets perfect te doen? dus wat voel je voordat je iets gaat doen? En nadat je dat gedaan hebt wat voel je dan?) waarschijnlijk zoek je bevestiging. Of het gevoel dat je iets goed gedaan hebt? toch?

Misschien heb je iets aan deze artikel en kun je deze techniek toepassen op jezelf. Dus in plaats van boosheid vul je in perfectionistisch of wat voor jou van toepassing is. En dat kun je gewoon thuis doen.
Kijken of je gedrag dan verandert en of je dan minder perfectionistisch bent. En misschien dat je het ook kan toepassen op zwaarmoedigheid. https://cleanlanguage.co.(...)-Metaphor/Page1.html

Een ander oplossing is en wat mij wel heeft geholpen en ook wetenschappelijk gezien bewezen is. ( Zie dit artikel: https://www.scientias.nl/(...)reid-op-de-pandemie/ is om vaker comedies te kijken en je bloot te stellen aan luchtige tv programmas of films etc. misschien kun je ook nog naar comedie shows gaan.
In dat onderzoek werden mensen eigenlijk mentaal voorbereid op een pandemie/ einde van de wereld.( dus angstiger en op hun hoede etc.) En jij kan dat toepassen op je eigen doelen en een positievere manier. En je zo dus mentaal trainen om wat luchtiger door het leven te gaan. Maar dan moet je dat wel een hele lange tijd doen en je aan comedies/ luchtige programma’s voor een langere periode blootstellen.
Mij heeft dat wel geholpen ik merkte op een gegeven moment dat ik ook zelf grappen begon te maken en wat vrolijker werd.

Ten derde dat weet je zelf ook wel uitmaken met je vriendin en een ander zoeken. Dus dat is een goed besluit van je vind ik zelf.

Ten slotte misschien meer sporten of fysieke activiteiten doen zodat je meer in je lichaam zit dan in je hoofd. Dansen is ook loslaten, muziek luisteren etc. En een beetje gek doen :) En dingen meteen doen. Ipv eerst denken dan doen. Dus aanpakken en gewoon doen. Just do it!

Dit zijn de enige tips die ik kan bedenken. Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes en sterkte man ^O^
Dankjewel! Fijne reactie!

Om maar even een voorbeeld te noemen. Blijven hangen in werk wat ik eigenlijk niet leuk vind. Ik heb de afgelopen 3 jaar meerdere keren van baan geswitcht omdat ik merkte dat, dit het toch niet helemaal was. (actief gezorgd dat ik buiten mijn comfortzone trad).

Het kopen van een huis, moeilijk vinden om buiten de lijntjes te kleuren. In deze markt is het 'normaal' dat mensen niet helemaal eerlijk zijn over hun inkomen of via bepaalde contructies meer bieden dan is toegestaan. Iedereen doet het, maar ik ben daar gewoon heel voorzichtig in. Zelfs het aanbieden van een paar honderd euro 'onderhands' met nihil risico op handhaving, vind ik moeilijk om te accepteren. Ook heb ik moeite met de huidige woningmarkt waarin ik wordt 'gedwongen' om veel geld uit te geven voor een woning, naar wat ik het niet waard vind. Ik ben dan bang dat ik in de financiele problemen ga komen. Het zijn eigenlijk leuke dingen, waar ik heel veel beren op de weg zie.

Paar vrienden van mij negeerde de avondklok. Ik hou me netjes aan de regels en blijf ook altijd na 10 uur thuis.

Ik heb ook moeite met verantwoordelijkheid nemen en fouten maken. Zo vind ik het nog steeds moeilijk om op het werk bepaalde taken op te pakken en bepaalde stappen te durven zetten. Vaak vraag ik nog goedkeuring van collega's terwijl ik zelf verdomde goed weet dat het goed is. (soort extra check).

Ik merk dat ik met mijn vriendin niet over diepere onderwerpen kan praten. Het gaat elke keer over dezelfde oppervlakkige dingen, en ze heeft ook geen interesse om met mij die serieuze gesprekken te voeren. Denk aan echte filosofische gesprekken. Ik ben een romanticus, zij niet echt. Ik ben volgens haar saai. Volgensmij ook omdat ik juist risico's vermijd.

Fysiek gedrag hoor ik vaker dat ik zacht praat en wordt mij verteld dat ik mezelf wat vaker mag laten zien. Sommige gesprekken met andere zijn soms heel ongemakkelijk. Ook hoor ik vaker dat ik, als ik op straat loop, aan de kant ga voor andere mensen. Of bij de bar andere gemakkelijker laat voordringen. Ik ga confrontaties met andere onbewust vaak uit de weg.

Ik sport wel om mezelf te ontladen. Hardlopen, fitnessen. Ik doe ook ademoefeningen om mezelf uit mijn gedachtes e halen En uitgaan vind ik geweldig, dan lukt het me vaak om me wel helemaal te laten gaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door Minimunt op 05-05-2021 12:26:12 ]
pi_199287245
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 09:50 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Kijk je veel tv, zit je veel op social media, volg je veel het nieuws etc.? Zo ja, dan zou ik daar zoveel mogelijk mee stoppen. Is niet goed voor mensen die zwaarmoedig en perfectionistisch aangelegd zijn. Al dat vergelijken met anderen en al dat nare nieuws waar je eigenlijk niks aan hebt en niks mee te maken hebt...
Valt nog mee. TV kijk ik amper. Nieuws volg ik wel veel en merk ook dat het negatieve nieuws me wel triggert. Als dit gebeurt dan probeer ik me er wel van af te sluiten. Vergelijken met andere doe ik onbewust heel vaak.
pi_199290608
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 12:13 schreef Minimunt het volgende:

[..]


[..]

Dankjewel! Fijne reactie!

Om maar even een voorbeeld te noemen. Blijven hangen in werk wat ik eigenlijk niet leuk vind. Ik heb de afgelopen 3 jaar meerdere keren van baan geswitcht omdat ik merkte dat, dit het toch niet helemaal was. (actief gezorgd dat ik buiten mijn comfortzone trad).


Het kopen van een huis, moeilijk vinden om buiten de lijntjes te kleuren. In deze markt is het 'normaal' dat mensen niet helemaal eerlijk zijn over hun inkomen of via bepaalde contructies meer bieden dan is toegestaan. Iedereen doet het, maar ik ben daar gewoon heel voorzichtig in. Zelfs het aanbieden van een paar honderd euro 'onderhands' met nihil risico op handhaving, vind ik moeilijk om te accepteren. Ook heb ik moeite met de huidige woningmarkt waarin ik wordt 'gedwongen' om veel geld uit te geven voor een woning, naar wat ik het niet waard vind. Ik ben dan bang dat ik in de financiele problemen ga komen. Het zijn eigenlijk leuke dingen, waar ik heel veel beren op de weg zie.

Paar vrienden van mij negeerde de avondklok. Ik hou me netjes aan de regels en blijf ook altijd na 10 uur thuis.

Ik heb ook moeite met verantwoordelijkheid nemen en fouten maken. Zo vind ik het nog steeds moeilijk om op het werk bepaalde taken op te pakken en bepaalde stappen te durven zetten. Vaak vraag ik nog goedkeuring van collega's terwijl ik zelf verdomde goed weet dat het goed is. (soort extra check).

Ik merk dat ik met mijn vriendin niet over diepere onderwerpen kan praten. Het gaat elke keer over dezelfde oppervlakkige dingen, en ze heeft ook geen interesse om met mij die serieuze gesprekken te voeren. Denk aan echte filosofische gesprekken. Ik ben een romanticus, zij niet echt. Ik ben volgens haar saai. Volgensmij ook omdat ik juist risico's vermijd.

Fysiek gedrag hoor ik vaker dat ik zacht praat en wordt mij verteld dat ik mezelf wat vaker mag laten zien. Sommige gesprekken met andere zijn soms heel ongemakkelijk. Ook hoor ik vaker dat ik, als ik op straat loop, aan de kant ga voor andere mensen. Of bij de bar andere gemakkelijker laat voordringen. Ik ga confrontaties met andere onbewust vaak uit de weg.

Ik sport wel om mezelf te ontladen. Hardlopen, fitnessen. Ik doe ook ademoefeningen om mezelf uit mijn gedachtes e halen En uitgaan vind ik geweldig, dan lukt het me vaak om me wel helemaal te laten gaan.

Kijk het is perfect! Hoe je bent is helemaal perfect! Het is pas een probleem als jij er een probleem van maakt of dat een probleem van vindt. Wat die die andere mensen zeggen van je hoort zo te zijn je hoort zus te zijn zou niks moeten uit maken.

Dit zijn dingen die juist goed zijn en normaal zijn. Ik vind dit juist goede eigenschappen . Natuurlijk bij een avondklok moet je gewoon thuisblijven. Iedereen houdt zich aan de regels. Dat vind ik gewoon normaal.

Filosofische onderwerpen is helemaal niet zwaar en serieus. Dat is juist leuk en interessant en diepgaand. Dus ik vind juist dat je niet serieus en zwaar bent. Je vriendin heeft gewoon ongelijk. Dat ben je niet. Dus ik zou er niet aan tillen.

Als je op straat bent en je gaat op zij voor mensen. Dat is juist normaal en dat zegt niks over jouw, Dat is juist medemenselijk, soms ga ik opzij en soms anderen. Dat is gewoon praktisch oplossen.


Bij de bar, het is juist een uitstekende kwaliteit dat je confrontaties vermijd en dus geen ruzie zoekt. Tenzij je echt over je laat lopen en misschien dat daarom die “ bom” ontploft. Dan zou ik gewoon rustig aan diegene die dus voordringt op een rustige manier gewoon zeggen dat je voor diegene was etc. Ik zou dus eerst doen op een ontspannen manier en nadat je dat gedaan hebt en het is gelukt dan zou ik later zeggen tegen mezelf: Ik ben wel assertief en ik voel me goed daarover. Als je dat een paar keer eerst doet, en dan pas denkt en dus de conclusie trekt. Dan heb je zelf bewezen dat je wel assertief bent.


Wat betreft fouten maken op het werk is dus juist goed wat je doet. Je checkt dubbel of het goed is.
Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Je raakt je baan kwijt en dan kun je een leukere baan vinden wat je toch al wilde. Maar is het realistich dat als je een fout maakt dat je ontslagen wordt? Er is vast wel een foutmarge die je mag maken. Als je het toch wilt oplossen dan kun je bewust fouten maken om van die angst af te komen. En na die fout ik heb een fout gemaakt er is niks gebeurt! Ik heb weer een fout gemaakt er is niks gebeurd! etc.


Anyway dit is mijn insteek. :)
  woensdag 5 mei 2021 @ 18:52:58 #23
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_199292198
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 21:34 schreef Minimunt het volgende:

[..]

Zou kunnen dat het weer een lichte vorm van depressie is. Maar over het algemeen ben ik niet somber ofzo. Ik heb wel moeite om keuzes te maken en knopen door te hakken. Ook assertief zijn is een dingetje..

Soms ben ik heel zeker van mezelf, andere momenten dan neem ik alles persoonlijk en kan ik mezelf echt de put in praten.
Wees blij dat je dat door hebt !! De volgende stap is dan om als je jezelf erop betrapt dat je weer jezelf de put (oid, enz.) i aan het praten (DENKEN !!) bent, naar jezelf denkt, tegen jezelf zegt: STOP Ieder keer opnieuw. Totdat dat een nieuwe gewoonte wordt, die steds sterker wordt door het vaker te doen.
Gaat het een keer mis, denk je jezelf toch de put in, dan moet je dat natuurlijk niet aangrijpen om dáárover weer in de put te gaan zitten. (Nieuwe dingen) leren doe je nou eenmaal met vallen en opstaan.
Ook zou ik de vertrouwde mensen in mijn omgeving vragen, beste X, als je merkt dat ik in die put af aan het dalen ben, geef me even een signaaltje, zeg dan bv. kom op joh, het zal allemaal wel meevallen. Of ... zo erg is dat niet, dat overkomt iedereen wel eens. Iets positiefs, iets opbouwends. En heb je de keus, omring je bij voorkeur met mensen met een positieve levensinstelling. Want dat werkt net zo aanstekelijk als een somber iemand altijd om je heen te hebben.

Een van mijn lijfspreuken, de belangrijkste zelfs, is ... count your blessings. Oefen je daarin! Ga regelmatig eens rustig zitten en bedenk op welke vlakken je best WEL geluk hebt gehad. Heb je ooit honger gehad. Dus honger, niet trek. Ben je qua uiterlijk toch aantrekkelijk genoeg om op dat vlak toch in ieder geval op een voldoende uit te komen. Ik ga hier niet verder gissen, dat moet je zelf doen, en je moet jezelf leren die dingen te zien! Zoals je tot voorheen jezelf de put in dacht moet je je nieuwe gewoonte oefenen en jezelf er net uit denken.

Denk er ook aan dat vaak zaken als negatief gezien worden die eigenlijk eigenschappen zijn, die zowel in sommige situaties negatief kunnen zijn, maar in andere situaties positief zijn. Ben je geen bad boy (ik neem maar iets) en vind je dat jammer, want ??? meiden status weet-ik-wat. Okay, maar het positieve eraan is dat de kans dat het jou goed gaat groter is, want veel bad boys gaat het ook bad. Dat is leuk (stoer) met 17 maar als je 35-40 bent dan zijn je kansen als bad boy op een leuk leven toch zo goed als verkeken. Dan kan blijken dat - mocht je een beetje en sul of een nerd zijn - dat positief uitpakt, jou toch een baan bezogt, wat je weer een stuk interessanter maakt voor een partner enz.

Ga daar maar eens aan beginnen, en misschien noteren (in de pc?) en regelmatig weer eens doornemen, en aanvullen. Het is een gewoonte, een nieuwe gewoonte, okay, oude gewoontes doorbreken is niet altijd makkelijk, maar het is zeker te doen. Succes!
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  woensdag 5 mei 2021 @ 18:55:49 #24
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_199292254
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 08:40 schreef viceversa het volgende:
Plan iets leuks voor jullie samen.
Juist, wat leuks, en vul die kist met gezamenlijke mooie herinneringen. Positief denken en positieve dingen doen.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_199292268
Biertje?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_199292461
Dankjewel allemaal voor de fijne en ondersteunende reacties, had ik echt even nodig :)!

Wat Twintig en Leesfoknl ook zegt ik heb denk ik goed door wat er aan de hand is en ik denk dat ik die eigenschappen ook niet als negatief moet ervaren.

Ik denk dat bepaalde negatieve ervaringen mij toch wel weer wat hebben doen wankelen. Het feit dat ik niet 'mannelijk genoeg' ben ben ik steeds meer als een kritiek punt gaan zien maar het is wel iets wat bij me hoort. En als mensen dat niet accepteren dan moet ik verder gaan.

quote:
16s.gif Op woensdag 5 mei 2021 18:56 schreef FlippingCoin het volgende:
Biertje?
Lekker!
  woensdag 5 mei 2021 @ 19:07:37 #27
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_199292485
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 21:34 schreef Minimunt het volgende:

[..]

Zou kunnen dat het weer een lichte vorm van depressie is. Maar over het algemeen ben ik niet somber ofzo. Ik heb wel moeite om keuzes te maken en knopen door te hakken. Ook assertief zijn is een dingetje..

Soms ben ik heel zeker van mezelf, andere momenten dan neem ik alles persoonlijk en kan ik mezelf echt de put in praten.
Ja, klopt. dat doe je hier (vetgedrukte) dus ook.

Je schrijft, je bent niet zo assertief, kunt moeilijk keuzes maken, knopen doorhakken.
Dacht je nou werkelijk dat al die andere mensen dat niet hebben. Realiseer je, het is allemaal niet zwart wit. Iedereen heeft dat, alleen de een meer dan de ander. Misschien zit jij ergens op (op een schaal van 100) op 30, of op 64. Maar zolang die anderen daar niet over spreken, dat niet vertellen, het niet echt overduidelijk is, krijg je dat meestal niet mee. En de een is goed in het ene, en de ander vindt dat net verschrikkelijk, maar heeft dan met iets anders geen enkele moeite.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  woensdag 5 mei 2021 @ 19:23:50 #28
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_199292757
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 22:57 schreef Minimunt het volgende:

[..]

Het is vooral de omgeving die dat opmerkt (mijn vriendin). Ik kan nooit mijn hart luchten bij haar omdat ik dan 'te serieus' ben en niet alles 'zo zwaar moet nemen'. Ze zegt ook dat ik meer moet doen en minder moet nadenken/in mijn hoofd moet zitten.

Gevolg is dat ik veelal geforceerd ga proberen om dingen luchtiger op te pakken maar dat werkt vaak averechts. Ik durf ook niet meer mijn gevoelens bespreekbaar te maken. Toch een soort bang voor afwijzing. En de bom barst dan eens in de paar maanden. Ik heb ook niet echt het gevoel alsof ik daarin begrepen wordt door haar. Dus ik ben nu op een punt om de relatie te beëindigen. Kan ook zijn dat ze de hoop heeft opgegeven omdat ik best star/zwaarmoedig kan zijn in mijn gedrag/gedachtes.

Maar dit heb ik niet alleen in mijn relatie, maar ook op het werk. Op het werk wordt mij vaak aangegeven dat ik minder voor een 10 moet gaan, en meer voor een 6. Vervolgens heb ik enorm veel moeite om die standaarden die ik heb los te laten. Ik ga vaak té ver om mensen te helpen en grenzen stellen daarin is heel moeilijk. En neem heel veel problemen op mijn schouders.
Probeer niet alles bij een persoon te vinden. Dat is niet reëel. in jouw situatie, kun je niet met andere mensen praten, die jou wel begrijpen, daar je ei kwijt kunt raken. Misschien een kameraad, een oude schoolvriend waar je af en toe eens mee belt of je eens mee treft. Of een vereniging. Of een professional, soms is dat fijner omdat diegene verder van je af staat. En misschien wel heel zinnige dingen zegt. OF bel de luisterlijn. zeg je, luister eens, ik zit met het volgende; en dan vertel je aan een vreemde die jou ook nog eens NIET ziet je verhaal dat je hier schrijft.
Je hoeft niet al je behoeftes bij één iemand te vinden. Als het gros van je behoeftes maar vervuld worden. Een mens, eventueel partner, is geen gigantisch winkelcentrum waar je alles kunt krijgen. Soms moet je naar een speciaalzaak om net dat te vinden wat je OOK zoekt. Dan ga je toch ook niet zeggen, ik ga niet meer naar de supermarkt.

^O^ ^O^
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  woensdag 5 mei 2021 @ 19:30:49 #29
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_199292864
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 22:57 schreef Minimunt het volgende:

[..]

Het is vooral de omgeving die dat opmerkt (mijn vriendin). Ik kan nooit mijn hart luchten bij haar omdat ik dan 'te serieus' ben en niet alles 'zo zwaar moet nemen'. Ze zegt ook dat ik meer moet doen en minder moet nadenken/in mijn hoofd moet zitten.

Gevolg is dat ik veelal geforceerd ga proberen om dingen luchtiger op te pakken maar dat werkt vaak averechts. Ik durf ook niet meer mijn gevoelens bespreekbaar te maken. Toch een soort bang voor afwijzing. En de bom barst dan eens in de paar maanden. Ik heb ook niet echt het gevoel alsof ik daarin begrepen wordt door haar. Dus ik ben nu op een punt om de relatie te beëindigen. Kan ook zijn dat ze de hoop heeft opgegeven omdat ik best star/zwaarmoedig kan zijn in mijn gedrag/gedachtes.

Maar dit heb ik niet alleen in mijn relatie, maar ook op het werk. Op het werk wordt mij vaak aangegeven dat ik minder voor een 10 moet gaan, en meer voor een 6. Vervolgens heb ik enorm veel moeite om die standaarden die ik heb los te laten. Ik ga vaak té ver om mensen te helpen en grenzen stellen daarin is heel moeilijk. En neem heel veel problemen op mijn schouders.
Ja, dat wisten we (in ieder geval) grotendeels al wel.
Maar daar wil je iets aan gaan doen, toch?
Dan kies de mogelijkheden hoe je dat wilt aanpakken. Ik heb wat (in mijn ogen uiteraard goede) suggesties gedaan, en anderen hebben hier ook super goede bijdrages geschreven. Je mag ook meerdere wegen bewandelen, een combinatie van verschillende dingen.

^O^ ^O^
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_199303918
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 22:57 schreef Minimunt het volgende:

[..]

Het is vooral de omgeving die dat opmerkt (mijn vriendin). Ik kan nooit mijn hart luchten bij haar omdat ik dan 'te serieus' ben en niet alles 'zo zwaar moet nemen'. Ze zegt ook dat ik meer moet doen en minder moet nadenken/in mijn hoofd moet zitten.
Tsja, ze kan het goed bedoelen, maar het hoeft niet per se zo voor jou te werken.

Waar je wel naar zou kunnen kijken is hoe je je uit. Soms kan een andere verwoording al een ander gevoel geven. Als je wil dat we hier daarover met je denken, is het handig als je concreet kan aangeven hoe je een en ander verwoordt.

quote:
Gevolg is dat ik veelal geforceerd ga proberen om dingen luchtiger op te pakken maar dat werkt vaak averechts. Ik durf ook niet meer mijn gevoelens bespreekbaar te maken. Toch een soort bang voor afwijzing. En de bom barst dan eens in de paar maanden. Ik heb ook niet echt het gevoel alsof ik daarin begrepen wordt door haar. Dus ik ben nu op een punt om de relatie te beëindigen. Kan ook zijn dat ze de hoop heeft opgegeven omdat ik best star/zwaarmoedig kan zijn in mijn gedrag/gedachtes.
Begrijpelijk dat je je zo voelt, maar je omvormen naar wat de ander wil zien is doorgaans geen fantastische oplossing. Ten eerste kost het bakken met energie om je anders voor te doen. Ten tweede bouw je een soort muur tussen je partner en jou, waardoor je ook niet zo een goede bevestiging krijgt. Ten derde kan het indien ver doorgevoerd je nog verder uit balans brengen, waardoor je nog verder van huis bent.
Is je relatie je dat waard?

Misschien passen jullie gewoon niet zo goed bij elkaar? LeesFokNL heeft denk ik wel een goed punt. Je hoeft niet alles bij een iemand te vinden. Het wordt ook nog moeilijker als je nu eenmaal vastzit in een bepaald patroon van negatieve bevestiging. Dan kun jij heel hard je best doen, maar kan zij je kleine stapjes vooruit moeilijk ervaren en slaat ze aan bij al kleine negatieve dingen.

Tevens kun je je afvragen in hoeverre het nou echte liefde is als je elkaar in een hokje probeert te krijgen, wat niet past. Er zit een wezenlijk verschil tussen je partner gelukkig(er) willen zien en je eigen versie van geluk willen projecteren op iemand. Om die scheidslijn beter in kaart te krijgen, is het handig om nog eens kritisch naar jezelf te kijken. Als jij weet waar jouw geluk ligt, kun je misschien ook makkelijker bepalen wat nou echt een afwijzing is van hoe jij in elkaar steekt of waar jullie simpelweg gewoon in verschillen.

quote:
Maar dit heb ik niet alleen in mijn relatie, maar ook op het werk. Op het werk wordt mij vaak aangegeven dat ik minder voor een 10 moet gaan, en meer voor een 6. Vervolgens heb ik enorm veel moeite om die standaarden die ik heb los te laten. Ik ga vaak té ver om mensen te helpen en grenzen stellen daarin is heel moeilijk. En neem heel veel problemen op mijn schouders.
De beste hulp is lang niet altijd iets voor de ander willen fixen. Sterker nog, het kan mensen hun eigen leerproces verstoren en daarmee kun je ze afhankelijk houden. Jezelf trouwens ook, want zolang zij jou nodig denken te hebben wordt je op een bepaalde manier niet afgewezen. Dan groeien jullie allebei niet door en hou je elkaar vast in een niet optimaal patroon. Een soort krabbenton als het ware.

Als je mensen en jezelf wil helpen, kijk dan nog eens kritisch in hoeverre je je nou echt dienstbaar opstelt. Vraag jezelf per situatie eens af wat je motivatie en je doel is om te helpen. Wil je bevestiging scoren of is er daanaast ook echt een verbetering aan te brengen? Waar ben je zelf en waar is de ander nou echt mee geholpen?
Ben je een ondersteuner of een enabler?
Kijk bijvoorbeeld eens hoe je de hulp aanbied. Neem je mensen werk uit handen of leer je hen zichzelf te verbeteren zodat het niet zo snel meer voorkomt?
En wees alert dat je niet alles kan voorkomen. Zou je ook niet moeten willen, want leerproces ditdat.
Dit kan omgekeerd ook helpen om meer verantwoording te durven nemen. Je kan niet alleen maar vooruitgang boeken zonder eens op je bek te gaan of door te blijven hangen in de modus die je al hebt.

Wat heb je nodig om wel vooruit te gaan? Hoe maak je uit je eigen comfortzone gaan makkelijker denk je? Hoe kan je omgeving daarbij helpen?
Hoe vraag je bevestiging aan je collega's?
pi_199322647
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 17:16 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Tsja, ze kan het goed bedoelen, maar het hoeft niet per se zo voor jou te werken.

Waar je wel naar zou kunnen kijken is hoe je je uit. Soms kan een andere verwoording al een ander gevoel geven. Als je wil dat we hier daarover met je denken, is het handig als je concreet kan aangeven hoe je een en ander verwoordt.
[..]

Begrijpelijk dat je je zo voelt, maar je omvormen naar wat de ander wil zien is doorgaans geen fantastische oplossing. Ten eerste kost het bakken met energie om je anders voor te doen. Ten tweede bouw je een soort muur tussen je partner en jou, waardoor je ook niet zo een goede bevestiging krijgt. Ten derde kan het indien ver doorgevoerd je nog verder uit balans brengen, waardoor je nog verder van huis bent.
Is je relatie je dat waard?

Misschien passen jullie gewoon niet zo goed bij elkaar? LeesFokNL heeft denk ik wel een goed punt. Je hoeft niet alles bij een iemand te vinden. Het wordt ook nog moeilijker als je nu eenmaal vastzit in een bepaald patroon van negatieve bevestiging. Dan kun jij heel hard je best doen, maar kan zij je kleine stapjes vooruit moeilijk ervaren en slaat ze aan bij al kleine negatieve dingen.

Tevens kun je je afvragen in hoeverre het nou echte liefde is als je elkaar in een hokje probeert te krijgen, wat niet past. Er zit een wezenlijk verschil tussen je partner gelukkig(er) willen zien en je eigen versie van geluk willen projecteren op iemand. Om die scheidslijn beter in kaart te krijgen, is het handig om nog eens kritisch naar jezelf te kijken. Als jij weet waar jouw geluk ligt, kun je misschien ook makkelijker bepalen wat nou echt een afwijzing is van hoe jij in elkaar steekt of waar jullie simpelweg gewoon in verschillen.
[..]

De beste hulp is lang niet altijd iets voor de ander willen fixen. Sterker nog, het kan mensen hun eigen leerproces verstoren en daarmee kun je ze afhankelijk houden. Jezelf trouwens ook, want zolang zij jou nodig denken te hebben wordt je op een bepaalde manier niet afgewezen. Dan groeien jullie allebei niet door en hou je elkaar vast in een niet optimaal patroon. Een soort krabbenton als het ware.

Als je mensen en jezelf wil helpen, kijk dan nog eens kritisch in hoeverre je je nou echt dienstbaar opstelt. Vraag jezelf per situatie eens af wat je motivatie en je doel is om te helpen. Wil je bevestiging scoren of is er daanaast ook echt een verbetering aan te brengen? Waar ben je zelf en waar is de ander nou echt mee geholpen?
Ben je een ondersteuner of een enabler?
Kijk bijvoorbeeld eens hoe je de hulp aanbied. Neem je mensen werk uit handen of leer je hen zichzelf te verbeteren zodat het niet zo snel meer voorkomt?
En wees alert dat je niet alles kan voorkomen. Zou je ook niet moeten willen, want leerproces ditdat.
Dit kan omgekeerd ook helpen om meer verantwoording te durven nemen. Je kan niet alleen maar vooruitgang boeken zonder eens op je bek te gaan of door te blijven hangen in de modus die je al hebt.

Wat heb je nodig om wel vooruit te gaan? Hoe maak je uit je eigen comfortzone gaan makkelijker denk je? Hoe kan je omgeving daarbij helpen?
Hoe vraag je bevestiging aan je collega's?
Helemaal mee eens. Ik merk dat ik me de laatste paar maanden vooral heb proberen om te vormen in iets wat ik niet ben of wil zijn. Wel echt een inzicht dat ik nu door jullie heb gekregen.
pi_199379506
Heel herkenbaar je verhaal!
Jezelf accepteren dat voor een deel dit is wie jij bent is uitermate belangrijk.

Ik kreeg dit soort opmerkingen over het te veel nadenken en zwaarmoedig zijn al jong te horen.

Inderdaad vooral nu in de corona tijd is het lastig. Anderen lijken zo gemakkelijk om te gaan met het breken van de regels zoals de avondklok. Zelf wil ik het 'goed doen' ofzo, wat soms lastig is in deze chaos van regels.
Het randje van de regels op zoeken 'sta ik mijzelf toe', maar ik wil wel altijd zeker weten dat wat ik doe kan en denk veel hierover, en rechtvaardigheid in het algemeen na.

Tegelijkertijd zou het als ik voor mezelf mag spreken fijn zijn als het ook even 'anders kan'. Even lichter aan het hoofd om op te laden.
Wat hierboven genoemd wordt helpt mij inderdaad, luchtige grappige tv kijken en ook hardop lachen. Voelt in het begin wat gek, maar dit kan als het gewoonte wordt ook bevrijdend voelen.

Zou je van jezelf weten of het altijd al zo geweest is of was er een beginpunt? Kon jij vrij 'onbezorgd' kind zijn of hoe was het in je relaties daar? Was er iemand afhankelijk van jou of je zorg?
pi_199381451
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 21:03 schreef 0oGhosto0 het volgende:

Zou je van jezelf weten of het altijd al zo geweest is of was er een beginpunt? Kon jij vrij 'onbezorgd' kind zijn of hoe was het in je relaties daar? Was er iemand afhankelijk van jou of je zorg?
Ik ben vroeger wel gepest. Merk dat ik daar nog vaak een angst voor afwijzing van heb. Ook ging veel aandacht in het gezin naar mijn broer met veel problemen, waardoor ik denk ik gevoelsmatig al snel het idee heb gehad om volwassen te zijn en een niet al te zware last te zijn voor mijn ouders.

Nu word ik met de jaren wel losser, en kan ik mezelf steeds beter laten gaan. Maar dat heeft wel flink wat tijd en moeite gekost. Bij belangrijke levensvragen zoals uit huis gaan of wel of niet doorgaan met een relatie, merk ik wel dat ik het moeilijk vind om keuzes te maken.
  woensdag 12 mei 2021 @ 11:14:47 #34
33189 RM-rf
1/998001
pi_199385686
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 01:37 schreef Minimunt het volgende:
Hoe kan ik hier het beste mee om gaan?
Accepteren dat dat is zoals je bent, en juist de meerwaarde daarin zoeken.
Dat betekent niet dat je niet ook rekening met anderen kunt houden als je zwaarmoedige neiging ook misschien anderen stoort, maar dat kun je op verschillende wijzes doen.

Ook een zwaarmoedig en serieus iemand kan best sociaal en aardig zijn. en goed gezelschap (mits wel met een minimum aan 'zelf-humor')

Als je zegt dat 'je relatie erdoor kapot ging' wat bedoel je daarmee?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_199435488
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 11:14 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Accepteren dat dat is zoals je bent, en juist de meerwaarde daarin zoeken.
Dat betekent niet dat je niet ook rekening met anderen kunt houden als je zwaarmoedige neiging ook misschien anderen stoort, maar dat kun je op verschillende wijzes doen.

Ook een zwaarmoedig en serieus iemand kan best sociaal en aardig zijn. en goed gezelschap (mits wel met een minimum aan 'zelf-humor')

Als je zegt dat 'je relatie erdoor kapot ging' wat bedoel je daarmee?
Helaas hebben we vandaag besloten om uit elkaar te gaan. De relatie is dus ten einde na een paar jaar.

Van de ene kant verschrikkelijk verdrietig. Van de andere kant enorm opgelucht dat ik verder kan en weer op zoek kan naar mezelf.

[ Bericht 1% gewijzigd door Minimunt op 15-05-2021 18:55:40 ]
  zondag 16 mei 2021 @ 08:52:32 #36
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_199445929
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 17:09 schreef Minimunt het volgende:

[..]

Helaas hebben we vandaag besloten om uit elkaar te gaan. De relatie is dus ten einde na een paar jaar.

Van de ene kant verschrikkelijk verdrietig. Van de andere kant enorm opgelucht dat ik verder kan en weer op zoek kan naar mezelf.
Waarom is het uit? Omdat je te serieus en zwaarmoedig ben?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_199451312
Als mensen denken dat je te serieus bent vanwege depressieve gevoelens, dan zouden ze je daarmee kunnen helpen.

Voor de rest moeten ze gewoon niet zeiken. Typisch weer, als mensen geconfronteerd worden met de ellende van een ander, doen ze net alsof het er niet is en heeft die ander zich daarnaar aan te passen.

Als er dingen zijn die jou dwarszitten, dan is dat ook zo. "Je moet er maar niet aan denken" of "Neem het allemaal niet te zwaarmoedig op" zijn de meest domme adviezen. Laten ze maar eens in jouw schoenen staan; kijken of ze dan nog vrolijk roepen dat het leven een feestje is maar je moet zelf de slingers ophangen.

Voor jou het advies om schijt te hebben aan lui die jou opdringen hoe je je moet gedragen. Als ze jou niet willen helpen met jouw problemen, moeten ze gewoon hun bakkes houden.

Als jij je niet meer zoveel aantrekt van wat anderen van jou vinden, dan heb je ook minder aan jouw hoofd om je zorgen over te maken en dan word je vanzelf vrolijker.
pi_199461483
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 08:52 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Waarom is het uit? Omdat je te serieus en zwaarmoedig ben?
Geen idee, denk verschillende karakters en gewoon aantrekkingskracht die er niet meer was.

Het voelt nu echt als een enorme opluchting. Natuurlijk is het kut, maar ik kan in ieder geval weer verder kijken.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')