abonnement Unibet Coolblue
pi_199232025
quote:
Formal start of final phase of Afghan pullout by US, NATO

KABUL, Afghanistan (AP) — The final phase of ending America’s “forever war” in Afghanistan after 20 years formally began Saturday, with the withdrawal of the last U.S. and NATO troops by the end of summer.

President Joe Biden had set May 1 as the official start of the withdrawal of the remaining forces — about 2,500-3,500 U.S. troops and about 7,000 NATO soldiers.

Even before Saturday, the herculean task of packing up had begun.

The military has been taking inventory, deciding what is shipped back to the U.S., what is handed to the Afghan security forces and what is sold as junk in Afghanistan’s markets. In recent weeks, the military has been flying out equipment on massive C-17 cargo planes.

The U.S. is estimated to have spent more than $2 trillion in Afghanistan in the past two decades, according to the Costs of War project at Brown University, which documents the hidden costs of the U.S. military engagement.

Defense department officials and diplomats told The Associated Press the withdrawal has involved closing smaller bases over the last year. They said that since Biden announced the end-of-summer withdrawal date in mid-April, only roughly 60 military personnel had left the country.

The U.S. and its NATO allies went into Afghanistan together on Oct. 7, 2001 to hunt the al-Qaida perpetrators of the 9/11 terrorist attacks who lived under the protection of the country’s Taliban rulers. Two months later, the Taliban had been defeated and al-Qaida fighters and their leader, Osama bin Laden, were on the run.

In his withdrawal announcement last month, Biden said the initial mission was accomplished a decade ago when U.S. Navy SEALS killed bin Laden in his hideout in neighboring Pakistan. Since then, al-Qaida has been degraded, while the terrorist threat has “metastasized” into a global phenomenon that is not contained by keeping thousands of troops in one country, he said.

Until now the U.S. and NATO have received no promises from the Taliban that they won’t attack troops during the pullout. In a response to AP questions, Taliban spokesman Suhail Shaheen said the Taliban leadership was still mulling over its strategy.

The insurgent group continues to accuse Washington of breaching the deal it signed with Biden’s predecessor more than a year ago. In that agreement, the U.S. said it would have all troops out by May 1.

In a statement Saturday, Taliban military spokesman Zabihullah Mujahid said the passing of the May 1 deadline for a complete withdrawal “opened the way for (Islamic Emirate of Afghanistan) mujahidin to take every counteraction it deems appropriate against the occupying forces.”

However, he said fighters on the battlefield will wait for a decision from the leadership before launching any attacks and that decision will be based on “the sovereignty, values and higher interests of the country.”

Violence has spiked in Afghanistan since the February 2020 deal was signed. Peace talks between the Taliban and Afghan government, which were part of the agreement, quickly bogged down. On Friday, a truck bomb in eastern Logar province killed 21 people, many of them police and students.

Afghans have paid the highest price since 2001, with 47,245 civilians killed, according to the Costs of War project. Millions more have been displaced inside Afghanistan or have fled to Pakistan, Iran and Europe.

Afghanistan’s security forces are expected to come under increasing pressure from the Taliban after the withdrawal if no peace agreement is reached in the interim, according to Afghan watchers.

Since the start of the war they have taken heavy losses, with estimates ranging from 66,000 to 69,000 Afghan troops killed. The Afghan military has been battered by corruption. The U.S. and NATO pay $4 billion a year to sustain the force.

Some 300,000 Afghan troops are on the books, although the actual number is believed to be lower. Commanders have been found to inflate the numbers to collect paychecks of so-called “ghost soldiers,” according to the U.S. watchdog monitoring Washington’s spending in Afghanistan.

Last year was the only year U.S. and NATO troops did not suffer a loss. The Defense Department says 2,442 U.S. troops have been killed and 20,666 wounded since 2001. It is estimated that over 3,800 U.S. private security contractors have been killed. The Pentagon does not track their deaths.

The conflict also has killed 1,144 personnel from NATO countries.

The Taliban, meanwhile, are at their strongest since being ousted in 2001. While mapping their gains and territorial holds is difficult, they are believed to hold sway or outright control over nearly half of Afghanistan.

“We are telling the departing Americans ... you fought a meaningless war and paid a cost for that and we also offered huge sacrifices for our liberation,” Shaheen told the AP on Friday.

Striking a more conciliatory tone, he added: “If you ... open a new chapter of helping Afghans in reconstruction and rehabilitation of the country, the Afghans will appreciate that.”

In announcing the departure, Biden said waiting for ideal conditions to leave would consign America to an indefinite stay.

In the Afghan capital and throughout the country, there is a growing fear that chaos will follow the departure of the last foreign troops. After billions of dollars and decades of war, many Afghans wonder at whether it was worth it.
twitter


Einde van een tijdperk.
Incelfrikandel
  zaterdag 1 mei 2021 @ 15:45:09 #2
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_199233174
Mooi. Het geweld zal wel weer oplaaien maar ik heb zoiets van so be it. We hoeven daar niet 100 jaar te gaan zitten. Uiteindelijk moet het land van binnenuit veranderen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Moderator zaterdag 1 mei 2021 @ 15:50:31 #3
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199233239
quote:
2s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 15:45 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Mooi. Het geweld zal wel weer oplaaien maar ik heb zoiets van so be it. We hoeven daar niet 100 jaar te gaan zitten. Uiteindelijk moet het land van binnenuit veranderen.
hoeft ook niet

zolang ze maar niet weer trainingskampen voor terroristen toegaan staan die hier met vliegtuigen beginnen te smijten moeten ze lekker doen wat ze leuk vinden imo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_199233426
quote:
83s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 15:50 schreef sp3c het volgende:

[..]
zolang ze maar niet weer trainingskampen voor terroristen toegaan staan die hier met vliegtuigen beginnen te smijten moeten ze lekker doen wat ze leuk vinden imo
Idd. De voordelen van daar blijven wegen gewoon niet op tegen de nadelen. Ik vind het wel vervelend voor de bevolking die hun verworven rechten en vrijheden weer kwijt zullen raken.

In ieder geval lijkt het me verstandig dat Europa zich weer gaat voorbereiden op een nieuwe vluchtelingencrisis want die gaat er ongetwijfeld weer komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Frikandelbroodje op 01-05-2021 16:17:43 ]
Incelfrikandel
  zaterdag 1 mei 2021 @ 16:15:28 #5
117098 Hathor
Effe niet
pi_199233539
Op de valreep toch nog even een autobom tot ontploffing gebracht waarbij 70+ doden zijn gevallen, alsof ze een soort afscheidssaluut geven.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  zaterdag 1 mei 2021 @ 16:17:23 #6
117098 Hathor
Effe niet
pi_199233565
Zodra iedereen weer weg is gaat het gewoon weer keihard los daar, dat zit bij die lui in de genen. Alleen is er naast de Taliban nu wel een tweede grote speler bij in de vorm van IS. Gaat gezellig worden daar de komende tijd.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  zaterdag 1 mei 2021 @ 16:46:10 #7
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_199233921
quote:
83s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 15:50 schreef sp3c het volgende:

[..]

hoeft ook niet

zolang ze maar niet weer trainingskampen voor terroristen toegaan staan die hier met vliegtuigen beginnen te smijten moeten ze lekker doen wat ze leuk vinden imo
Ding is, drones zijn daar tegenwoordig het middel tegen, die kunnen zelfs vanuit de VS bestuurd worden. Volgens mij heeft het hebben van soldaten daar verder weinig nut.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Moderator zaterdag 1 mei 2021 @ 17:20:54 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199234341
quote:
2s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 16:46 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ding is, drones zijn daar tegenwoordig het middel tegen, die kunnen zelfs vanuit de VS bestuurd worden. Volgens mij heeft het hebben van soldaten daar verder weinig nut.
Als we iets meenemen uit Afghanistan (en de war on terror in zijn algemeen) dan moet het de les zijn dat je met drones alleen echt helemaal niets voor elkaar krijgt
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_199234351
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 17:20 schreef sp3c het volgende:

[..]

Als we iets meenemen uit Afghanistan (en de war on terror in zijn algemeen) dan moet het de les zijn dat je met drones alleen echt helemaal niets voor elkaar krijgt
Of dat je juist veel meer drones moet gebruiken ;( :7
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
  zaterdag 1 mei 2021 @ 17:29:30 #10
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_199234429
quote:
2s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 16:46 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ding is, drones zijn daar tegenwoordig het middel tegen, die kunnen zelfs vanuit de VS bestuurd worden. Volgens mij heeft het hebben van soldaten daar verder weinig nut.
Die kunnen toch veel te weinig bommenlast meenemen..B-52!
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  zaterdag 1 mei 2021 @ 17:29:37 #11
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_199234430
Die doet over tachtig jaar denk ik wel mee in de strijd van meest nutteloze conflict van de 21ste eeuw. Beetje het Vietnam van deze eeuw.
pi_199234455
Hopelijk is Afghanistan over een tijdje een mooie toeristische plek geworden :)
  zaterdag 1 mei 2021 @ 17:43:33 #13
117098 Hathor
Effe niet
pi_199234576
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 17:31 schreef Rock92 het volgende:
Hopelijk is Afghanistan over een tijdje een mooie toeristische plek geworden :)
Een grote parkeerplaats lijkt me beter.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  zaterdag 1 mei 2021 @ 18:32:27 #14
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_199235136
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 17:31 schreef Rock92 het volgende:
Hopelijk is Afghanistan over een tijdje een mooie toeristische plek geworden :)
Mjah, met de taliban zal het vast weer gezellig worden daar. Maar fuck it, er is voldoende draagvlak onder de bevolking dus laat ze lekker.
  Moderator zaterdag 1 mei 2021 @ 18:46:25 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199235282
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 17:22 schreef Eufonie het volgende:

[..]

Of dat je juist veel meer drones moet gebruiken ;( :7
Of grotere *)

Maar nee, je hebt echt nog steeds mannen met geweren en groene jassen nodig om iets klaar te spelen

Iig tot judgment day
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_199235436
quote:
83s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 18:46 schreef sp3c het volgende:

[..]

Of grotere *)

Maar nee, je hebt echt nog steeds mannen met geweren en groene jassen nodig om iets klaar te spelen

Iig tot judgment day
Ik heb een groene jas *O*
Maar ik blijf toch lekker thuis :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Moderator zaterdag 1 mei 2021 @ 19:00:10 #17
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199235454
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 18:59 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Ik heb een groene jas *O*
Maar ik blijf toch lekker thuis :Y
Niks mis mee
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 1 mei 2021 @ 22:23:50 #18
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_199238716
Taliban dreigen met aanval nu VS begint met aftocht uit Afghanistan.
quote:
De VS en overige NAVO-landen zijn vandaag officieel begonnen met het terugtrekken van alle troepen en materieel uit Afghanistan. Daarmee is de laatste fase van de bijna twintig jaar voortwoekerende oorlog ingegaan.

De ongeveer 3000 Amerikaanse en 7000 NAVO-militairen moeten uiterlijk 11 september weg zijn. Dat besluit kwam van de Amerikaanse president Biden, die 1 mei als startdatum noemde.

Maar omdat zijn voorganger Donald Trump vorig jaar al een akkoord had gesloten met de Taliban om uiterlijk 1 mei 2021 te vertrekken, is de situatie nu gespannen.

Taliban dreigt
Het "breken van deze belofte maakt de weg vrij voor elke tegenactie die wij passend vinden tegen de bezetters", zegt woordvoerder Zabihullah Mujahid vandaag op Twitter. Aan dat dreigement voegt hij toe dat er nog gewacht wordt op een besluit van de Talibanleiding.

Hoe realistisch de kans op zo'n aanval is, nu het vertrek van de invasiemacht aanstaande is, valt lastig te zeggen. De Afghaanse regering in Kabul lijkt geen risico's te nemen en heeft de hoofdstad extra beveiligd. Het Witte Huis waarschuwt dat een eventuele aanval door Talibanstrijders zal leiden tot een tegenaanval "met alle middelen die we hebben".
quote:
Oorlogsdoden
De VS viel samen met NAVO-troepen in 2001 Afghanistan binnen in de nasleep van de aanslagen op het WTC in New York. Sindsdien heeft de oorlog aan zo'n 47.000 Afghaanse burgers het leven gekost, meldt onderzoeksproject Costs of War.

Volgens hetzelfde Amerikaanse onderzoeksinstituut zijn er ruim 2400 Amerikaanse militairen omgekomen. Zo'n 51.000 Talibanstrijders en 66.000 regeringssoldaten zijn bij gevechten of aanslagen gedood. In totaal 25 Nederlandse militairen zijn gesneuveld bij de missies in Afghanistan.
  zondag 2 mei 2021 @ 13:34:39 #19
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_199246000
quote:
83s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 18:46 schreef sp3c het volgende:

[..]

Of grotere *)

Maar nee, je hebt echt nog steeds mannen met geweren en groene jassen nodig om iets klaar te spelen

Iig tot judgment day
Tijdje terug werd er zo'n experimentele drone ingezet die een kleine raket afvuurt waar messen uitkomen oid. Ze snijden het slachtoffer iig aan stukken. Echt bizar.

https://www.wsj.com/artic(...)ivilians-11557403411
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Moderator zondag 2 mei 2021 @ 13:39:05 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199246118
quote:
2s.gif Op zondag 2 mei 2021 13:34 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Tijdje terug werd er zo'n experimentele drone ingezet die een kleine raket afvuurt waar messen uitkomen oid. Ze snijden het slachtoffer iig aan stukken. Echt bizar.

https://www.wsj.com/artic(...)ivilians-11557403411
that makes no goddamn sense
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_199346270
Robert Kaplan, "Soldiers of God: With Islamic Warriors in Afghanistan and Pakistan", 2001
  Moderator zondag 9 mei 2021 @ 16:49:51 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199346543
Lol

Wat een vergelijking :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator zondag 9 mei 2021 @ 16:52:02 #23
236264 crew  capricia
pi_199346585
Heeft de Taliban uiteindelijk gewonnen?
Definitely not CIA
  Moderator zondag 9 mei 2021 @ 17:19:21 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199347099
Nope
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 9 mei 2021 @ 18:18:06 #25
117098 Hathor
Effe niet
pi_199347906
quote:
1s.gif Op zondag 9 mei 2021 16:52 schreef capricia het volgende:
Heeft de Taliban uiteindelijk gewonnen?
Een aftocht word wel altijd gevierd als een overwinning. Toen de Amerikanen er de brui aan gaven na Desert Storm, stond Saddam ook te juichen alsof hij zojuist de oorlog gewonnen had, terwijl zijn hele leger letterlijk vernietigd was. Beetje een raar trekje in die cultuur. Maar je ziet wat het oplevert, de terugtrekking is nauwelijks aangekondigd of het geweld laait al meteen weer op, met meest recent nog een bomaanslag op een meisjesschool waar weer het nodige bloed bij gevloeid is. Afghanen hebben het blijkbaar niet zo op vrouwen die zich willen ontwikkelen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')