abonnement Unibet Coolblue
pi_199226182
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 april 2021 22:59 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Ze hebben een tijdje last gehad van een dalende omzet, maar zijn altijd winstgevend geweest. Overigens lijken ze nu wel aardig de transitie te hebben gemaakt. Hun omzet uit cloud-diensten is bijvoorbeeld met bijna 20% procent toegenomen vorig jaar. In totaal haalden ze daar 26 miljard dollar omzet uit.

Overigens heeft IBM als bedrijf nog steeds meer dan 70 miljard totale omzet. Daar wil je best een fabriekje van in je achtertuin.
Waar komt IBM nu opeens vandaan eigenlijk? Dat is vooral services. Hebben wel eigen chips maar die worden door derden partijen gemaakt. Topic gaat over Intel, heel ander bedrijf
  vrijdag 30 april 2021 @ 23:03:25 #27
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_199226250
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 22:57 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Omdat het kan, Intel heeft meegekregen dat de EU een bepaald doel wilt bereiken en gaat nu even rondshoppen. Doen ze in de VS ook, gaan ze naar de staten waar ze de meeste voordeeltjes krijgen.

Overigens is de EU wel de race bij de nieuwere generaties aan het verliezen. Global Foundries in Dresden had AMD en IBM. Maar IBM is naar Samsung gegaan en AMD naar TSMC. Intel produceert overigens weinig tot niets in Azie
Tja, nou en. Globalisering heeft voor- en nadelen. Het spekken van dit soort molochen lijkt me echt niet waar de EU voor zou moeten staan.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_199226307
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 23:03 schreef Perrin het volgende:

[..]

Tja, nou en. Globalisering heeft voor- en nadelen. Het spekken van dit soort molochen lijkt me echt niet waar de EU voor zou moeten staan.
Was geen waardeoordeel hoor, maa rhet is iets wat bedrijven al heel lang doen. Ook op kleineren schaal, zo zijn/waren er bijv subsidies als je in NL op plekken als Limburg of Groningen je bedrijf of fabriek wilde vestigen.

Alleen omdat chips zo kapitaalintensief zijn en het daarom om miljarden gaat trekt het nu opeens aandacht.
  Moderator vrijdag 30 april 2021 @ 23:05:52 #29
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199226308
quote:
84s.gif Op vrijdag 30 april 2021 22:58 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Ik heb mij niet goed verwoord denk ik. Ze maken geen verlies maar verliezen wel steeds meer hun marktaandeel.
Dat valt wel ook wel weer mee, Intel heeft wel lange tijd vrijwel het rijk alleen gehad omdat AMD geen hoogwaardige en competitieve producten kon produceren, de huidige situatie is gewoon veel gezonder omdat Intel nu wel echte concurrentie op x86 gebied heeft.

Kijk, het is fantastisch voor AMD dat ze nu 6% marketshare bij servers hebben maar wie denk jij dat de rest heeft? AMD heeft grote stappen gezet op het gebied van laptop cpu's (ik typ dit op een laptop met zo'n cpu) maar Intel heeft ruim 80% van de markt in handen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 30 april 2021 @ 23:05:54 #30
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_199226309
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 23:00 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Waar komt IBM nu opeens vandaan eigenlijk? Dat is vooral services. Hebben wel eigen chips maar die worden door derden partijen gemaakt. Topic gaat over Intel, heel ander bedrijf
:D

Ik heb geen idee waarom ik het ineens over IBM heb. _O-
pi_199226423
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 23:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat valt wel ook wel weer mee, Intel heeft wel lange tijd vrijwel het rijk alleen gehad omdat AMD geen hoogwaardige en competitieve producten kon produceren, de huidige situatie is gewoon veel gezonder omdat Intel nu wel echte concurrentie op x86 gebied heeft.

Kijk, het is fantastisch voor AMD dat ze nu 6% marketshare bij servers hebben maar wie denk jij dat de rest heeft? AMD heeft grote stappen gezet op het gebied van laptop cpu's (ik typ dit op een laptop met zo'n cpu) maar Intel heeft ruim 80% van de markt in handen.
Intel heeft vooral lopen prutsen met 10nm en 7nm. Ze zaten nog steeds op 14nm terwijl TSMC al op 7nm zat.

De grote concurrent voor de toekomst wordt overigens ARM-architectuur. Dat was voorheen vooral gericht op telefoons en tablets maar Apple heeft sinds kort een eigen ARM chip (Apple M1) in hun laptops en ook de iMacs komen eraan. Serieuze prestaties
  Moderator vrijdag 30 april 2021 @ 23:16:00 #32
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199226520
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 april 2021 23:05 schreef Zwansen het volgende:

[..]

:D

Ik heb geen idee waarom ik het ineens over IBM heb. _O-
IBM bouwt nog steeds supercomputers met hun POWER9 cpu's, volgens mij.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_199226599
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 23:16 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

IBM bouwt nog steeds supercomputers met hun POWER9 cpu's, volgens mij.
Power10 komt eraan, maar gemaakt door Samsung in Zuid-Korea
  vrijdag 30 april 2021 @ 23:22:36 #34
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_199226649
De EU kan ook zeggen, leuk joh.. bouw je die fabriek in Azië, dan krijgt ASML geen export vergunning voor de machines.. sta je daar, met je lege fabriek..
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  Moderator vrijdag 30 april 2021 @ 23:23:23 #35
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199226665
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 23:19 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Power10 komt eraan, maar gemaakt door Samsung in Zuid-Korea
IBM heeft zelf ook geen fabs meer, net als AMD, dat is allemaal GlobalFoundries geworden. Dus AMD subsidie geven voor een fab heeft niet zoveel zin.

Als je een chipbakker wil lokken dan is Intel geen slechte keuze, je kan ook denken aan TSMC maar of die daar veel zin in hebben is een andere vraag.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 30 april 2021 @ 23:25:24 #36
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_199226709
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 23:11 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Intel heeft vooral lopen prutsen met 10nm en 7nm. Ze zaten nog steeds op 14nm terwijl TSMC al op 7nm zat.

De grote concurrent voor de toekomst wordt overigens ARM-architectuur. Dat was voorheen vooral gericht op telefoons en tablets maar Apple heeft sinds kort een eigen ARM chip (Apple M1) in hun laptops en ook de iMacs komen eraan. Serieuze prestaties
Intel is echt het schoolvoorbeeld van een praktische monopolist die lui en dichtgeslibd is geworden door hun marktoverwicht.

Hun architectuur is complex en zeer foutgevoelig en hun vernieuwingen mislukken of maken de problemen alleen maar groter. In die markt is meer concurrentie de oplossing, niet de langzaam stervende partij 8 miljard toestoppen.

AMD en Apple halen Intel links en rechts in nu.. En gelukkig maar.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_199226760
Hoewel ik in principe tegen dit soort steun ben denk ik dat we voor strategische producten, zoals chips, het plan niet zomaar af moeten wijzen. Willen we in al onze cruciale systemen onderdelen hebben waarvoor we volledig afhankelijk zijn van Azië en vooral China? Ik denk dat er meerdere goede argumenten te geven zijn om dat niet te willen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_199226761
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 23:23 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

IBM heeft zelf ook geen fabs meer, net als AMD, dat is allemaal GlobalFoundries geworden. Dus AMD subsidie geven voor een fab heeft niet zoveel zin.

Als je een chipbakker wil lokken dan is Intel geen slechte keuze, je kan ook denken aan TSMC maar of die daar veel zin in hebben is een andere vraag.
GloFo is al uit die race gestapt overigens. Intel lijkt me idd ook de beste keuze als je idd iets in die kant wilt doen., TSMC en Samsung zijn overduidelijk de twee grote spelers maar die hebben alles goed op orde. Daar waar Intel die inhaalslaag moet maken, en ik heb er wel vertrouwen in dat Intel dat lukt.

Welke partij het ook wordt, het zal om vele miljarden gaan. TSMC gaat overigens ook een fabriek in de VS openen met steun van de overheid.
  vrijdag 30 april 2021 @ 23:28:31 #39
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_199226763
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 21:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

https://tweakers.net/nieu(...)-8-miljard-euro.html

Nu zal dit geld ongetwijfeld uit de drukkerij van de ECB komen, dus gratis, maar onder aan de streep gaan toch ooit anderen hiervoor betalen.
Ik vind dat een slechte zaak. Er worden vele, vele miljarden winst gemaakt door chipfabrikanten. Dat veel multinationals al geen belasting hoeven te betalen is tot daar aan toe, maar nu willen ze zelfs geld toe!
Dat betekent effectief dat een kapster uit Gdanks of een stratenmaker uit Dublin geld moet neerleggen om Intel een fabriek in Dortmund te laten bouwen. Waarom dan? Omdat de EU-politici dat sexy vinden? Chipfabrieken kunnen uitstekend concurrerend in Europa bestaan, kijk maar naar NXP bijvoorbeeld of ASML, waar de rest van de wereld ook van afhankelijk is.
IBM heeft goed recht om subsidies te vragen als ze dat kunnen. Daar zijn ze een commercieel bedrijf voor. Of de EU er op in gaat of denkt dat ze op een goedkopere manier hun doelen kunnen halen, dat is hun zaak. IBM vindt het waarschijnlijk prima om i.p.v. in de EU, in de US of Azië een fabriek neer te zetten als ze die subsidie niet krijgen, wat maakt het hun nou uit of de EU hun doelen halen of niet.
pi_199226781
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 23:28 schreef tfors het volgende:

[..]

IBM heeft goed recht om subsidies te vragen als ze dat kunnen. Daar zijn ze een commercieel bedrijf voor. Of de EU er op in gaat of denkt dat ze op een goedkopere manier hun doelen kunnen halen, dat is hun zaak. IBM vindt het waarschijnlijk prima om i.p.v. in de EU, in de US of Azië een fabriek neer te zetten als ze die subsidie niet krijgen, wat maakt het hun nou uit of de EU hun doelen halen of niet.
@Zwansen kijk nou wat je hebt veroorzaakt :D
  Moderator vrijdag 30 april 2021 @ 23:30:43 #41
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199226801
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 april 2021 23:29 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

@:Zwansen kijk nou wat je hebt veroorzaakt :D
_O-
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 30 april 2021 @ 23:30:45 #42
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_199226802
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 april 2021 23:29 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

@:Zwansen kijk nou wat je hebt veroorzaakt :D
Totale verwarring in een anderszins interessant topic.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  vrijdag 30 april 2021 @ 23:34:44 #43
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_199226846
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 april 2021 23:29 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

@:Zwansen kijk nou wat je hebt veroorzaakt :D
:@ :P
pi_199226889
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 23:28 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Hoewel ik in principe tegen dit soort steun ben denk ik dat we voor strategische producten, zoals chips, het plan niet zomaar af moeten wijzen. Willen we in al onze cruciale systemen onderdelen hebben waarvoor we volledig afhankelijk zijn van Azië en vooral China? Ik denk dat er meerdere goede argumenten te geven zijn om dat niet te willen.
Daarnaast heb je ook te maken met andere regeringen die wel de portemonnee trekken. Dan kun je eigenlijk niet anders dan meedoen of afhaken.

De Amerikaanse overheid (staats en federaal) steekt geld in een fabriek van TSMC in Arizona

quote:
TSMC, the main chipmaker to Apple Inc and Huawei Technologies Co, has picked a site for the future plant and both federal and state governments have agreed to help make up for the higher cost of fabricating semiconductors in the US, chairman Mark Liu said on Tuesday.
https://www.businesstimes(...)-us12b-arizona-plant
  vrijdag 30 april 2021 @ 23:43:04 #45
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_199226948
Waarom niet investeren in het stimuleren van concurrentie voor de bestaande marktpartijen?

Als er een strategisch belang is, en we hebben ASML al, waarom niet bouwen aan eigen ecosystemen?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_199226996
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 april 2021 23:43 schreef Perrin het volgende:
Waarom niet investeren in het stimuleren van concurrentie voor de bestaande marktpartijen?

Als er een strategisch belang is, en we hebben ASML al, waarom niet bouwen aan eigen ecosystemen?
Wat bedoel je daarmee?
  vrijdag 30 april 2021 @ 23:47:23 #47
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_199227010
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 23:46 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Wat bedoel je daarmee?
Een of meer computerarchitecturen niet gebaseerd op Intel of AMD maar op iets Europees..

We zijn al de chipsmachinemakers. Waarom kunnen we zelf geen concurrerende desktop- en laptopchips en moederborden ontwerpen, produceren en verkopen?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_199227105
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 23:47 schreef Perrin het volgende:

[..]

Een of meer computerarchitecturen niet gebaseerd op Intel of AMD maar op iets Europees..
ARM is Engels. Al is het eigendom wel naar de Japanners gegaan en nu de Amerikanen (Nvidia, al weet ik niet of dat nu al eens rond is). Maar dat is alleen architectuur/instructieset. Andere bedrijven maken vervolgens op basis daarvan chips (Quallcomm, Apple). Zomaar migreren is makkelijker gezegd dan gedaan aangezien al de software praktisch opnieuw geschreven moet worden. ARM had het voordeel dat de mobiele OS' allemaal nieuw waren en ARM een significant energievoordeel had tov andere cpu's

TSMC (en Samsung) is niets meer dan een producent van door anderen ontworpen chips, gebruikmakend van ASML machines. Intel is naast ontwerper ook producent. AMD, Apple en IBM zijn alleen ontwerpers

quote:
1s.gif Op vrijdag 30 april 2021 23:47 schreef Perrin het volgende:
We zijn al de chipsmachinemakers. Waarom kunnen we zelf geen concurrerende desktop- en laptopchips en moederborden ontwerpen, produceren en verkopen?
Ik denk dat je de complexiteit van de supply chains en legacy wat onderschat. ff wat nieuws uit de grote hoed toveren is imho praktisch onmogelijk. Nu begint na 20 (?) jaar ARM een kleine beetje door te komen (Apple M1) en dat is dan alleen de CPU/GPU.

[ Bericht 14% gewijzigd door tjoptjop op 30-04-2021 23:59:40 ]
pi_199227139
Tuurlijk, krijgen ze gewoon! En weet je wat, kom lekker naar Nederland, betaal je geen winstvermogen. Wat een gaaf land!
  vrijdag 30 april 2021 @ 23:56:37 #50
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_199227147
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 23:53 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

ARM is Engels. Al is het eigendom wel naar de Japanners gegaan en nu de Amerikanen (Nvidia, al weet ik niet of dat nu al eens rond is). Maar dat is alleen architectuur/instructieset. Andere bedrijven maken vervolgens op basis daarvan chips (Quallcomm, Apple). Zomaar migreren is makkelijker gezegd dan gedaan aangezien al de software praktisch opnieuw geschreven moet worden. ARM had het voordeel dat de mobiele OS' allemaal nieuw waren en ARM een significant energievoordeel had tov andere cpu's

TSMC (en Samsung) is niets meer dan een producent van door anderen ontworpen chips, gebruikmakend van ASML machines. Intel is naast ontwerper ook producent. AMD, Apple en IBM zijn alleen ontwerpers
Er zijn wel hindernissen, maar oude software kan ook geemuleerd draaien op de nieuwe architectuur terwijl het software-ecosysteem op de Europese computers zich verder ontwikkelt.

Met zo'n eigen ecosysteem (of groep compatibele ecosystemen) heb je pas echt strategisch je zaakjes goed voor elkaar of zelfs kans de wereldmarkt te gaan domineren.

Lijkt mij iig op veel punten een veel interessanter pad dan een trage moloch als Intel miljarden toeschuiven.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')