abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 30 april 2021 @ 18:07:48 #1
493139 Kwaliteitscontroleur
Uiteindelijk komt alles goed
pi_199221744
DEN HAAG - Het miljardenbal rond het Europese coronafonds is geopend. Voor vrijdag moesten EU-lidstaten hun herstelplannen inleveren. Brussel gaat zich de komende twee maanden buigen over de plannen. Een land leverde niets in: Nederland.

De afgelopen tijd is er in regeringssteden gretig gewerkt aan het maken van herstelplannen om bloeiender uit de coronacrisis te komen. In de pot zit een duizelingwekkend bedrag van 800 miljard euro. In ons land niet geheel onomstreden: voor een deel van dit bedrag gaat Brussel voor het eerst een gezamenlijke lening aan.

Italië: 200 miljard
De hoogte van het bedrag waar een land aanspraak op kan maken is afhankelijk van de coronasituatie. De Italianen kunnen bijvoorbeeld op bijna 200 miljard euro rekenen. Voor Nederland gaat het om een bedrag van zes miljard euro.

Voor dit bedrag moet Den Haag wel eerst een stevig plan inleveren. Nederland heeft dat niet gedaan voor 30 april. Het kabinet-Rutte III heeft al voor de verkiezingen besloten om niet mee te doen aan de eerste ronde. De herstelplannen zijn iets voor de formerende partijen en een volgend kabinet, zo liet demissionair minister Hoekstra (Financiën) eerder weten.

Geen nationaal plan
Nederland heeft op dit moment überhaupt nog geen nationaal plan voor na corona. Informateur Herman Tjeenk Willink heeft de Kamer opgeroepen om hier nu snel werk van te maken. De formerende partijen kunnen hun plannen aanschrijven op de Europese wensen.

Brussel wil onder andere groene en digitale plannen zien. Op voordracht van Nederland moeten lidstaten ook hervormingen doorvoeren. Het huidige kabinet denkt daarvoor onder andere het pensioenakkoord, hervormingen op de arbeidsmarkt en plannen om belastingontwijking- en ontduiking tegen te gaan.

’Onze’ zes miljard
Dat Nederland wacht met het maken van plannen heeft geen financiële gevolgen: ‘onze’ 6 miljard blijft gewoon liggen. Tot eind april volgend jaar kan een nieuw kabinet alsnog plannen maken.

Niet iedereen is het eens met de passieve houding van het kabinet. Vanuit het bedrijfsleven is er afgelopen najaar druk gelobbyd om wel aanspraak te maken op de coronamiljarden. CPB-directeur Pieter Hasekamp noemde het in februari ’een beetje jammer’ dat het kabinet nog een jaar geen gebruik maakt van het geld. „Je laat zo toch een beetje keuzes liggen."

https://www.telegraaf.nl/(...)asteun-van-eu-liggen

IK vind het echt fantastisch, wij lenen geld om de Italianen 200 miljard te geven. Al die eurofielen moeten nu met een natte plek in hun broek zitten hahaha.
pi_199221777
Omdat het een demissionair kabinet is valt die keuze wel te begrijpen. Uit het artikel blijkt ook dat het bedrag waar Nederland aanspraak op kan maken ook later nog wel gewoon beschikbaar is
  vrijdag 30 april 2021 @ 18:13:33 #3
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_199221804
Slim. Als ze het nu al zouden aannemen moeten ze er vermogenrendementsheffing over betalen. Tactische zet dus.
Appletje-Ez houdt van soep
Shine sight on the eternal darkness of the shadow people!
  vrijdag 30 april 2021 @ 18:17:11 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199221847
Italië is relatief helemaal niet zwaarder getroffen, en al zeker niet ten bedrage van 200 miljard.
Dat geld is nodig omdat de Italiaanse regering graag met geld strooit en de Italianen liever geen belasting betalen! Die schulden zijn allang voor corona zo uit de hand gelopen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 30 april 2021 @ 18:19:20 #5
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_199221875
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 18:17 schreef LXIV het volgende:
Italië is relatief helemaal niet zwaarder getroffen, en al zeker niet ten bedrage van 200 miljard.
Dat geld is nodig omdat de Italiaanse regering graag met geld strooit en de Italianen liever geen belasting betalen! Die schulden zijn allang voor corona zo uit de hand gelopen.
Als je kijkt waar ze het geld aan uit gaan geven heeft het ook geen reet meer met corona te maken. Infrastructuur, energienetwerk, digitalisering. :')
  vrijdag 30 april 2021 @ 18:20:54 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199221896
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 18:19 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Als je kijkt waar ze het geld aan uit geen hebben heeft het ook geen reet meer met corona te maken.
Nee, het is gewoon stimulus. En een groot deel van dat projectgeld verdwijnt in de zakken van de maffia. Van die viaducten die niet aangesloten zijn op het wegennet en zo.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199221928
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 18:17 schreef LXIV het volgende:
Italië is relatief helemaal niet zwaarder getroffen, en al zeker niet ten bedrage van 200 miljard.
Dat geld is nodig omdat de Italiaanse regering graag met geld strooit en de Italianen liever geen belasting betalen! Die schulden zijn allang voor corona zo uit de hand gelopen.
Het gejuich van Draghi na het er doorheen rommelen van de Eurobonds sprak boekdelen -O-
  vrijdag 30 april 2021 @ 18:23:35 #8
493139 Kwaliteitscontroleur
Uiteindelijk komt alles goed
pi_199221932
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 18:17 schreef LXIV het volgende:
Italië is relatief helemaal niet zwaarder getroffen, en al zeker niet ten bedrage van 200 miljard.
Dat geld is nodig omdat de Italiaanse regering graag met geld strooit en de Italianen liever geen belasting betalen! Die schulden zijn allang voor corona zo uit de hand gelopen.
Dat maakt de eurofielen niet uit, zolang het geld maar rolt naar iedereen behalve Nederland.
pi_199221945
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 18:10 schreef Raw85 het volgende:
Omdat het een demissionair kabinet is valt die keuze wel te begrijpen. Uit het artikel blijkt ook dat het bedrag waar Nederland aanspraak op kan maken ook later nog wel gewoon beschikbaar is
Dit dus. Al vindt Nederland over het algemeen dat de EU-regeltjes overbemoeizuchtig zijn, wat dan weer opmerkelijk is omdat ze zelf vooraan de rij stond om zoveel mogelijk regeltjes te maken.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_199221951
Stuur maar naar India, groetjes Sigrid.
pi_199221964
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 18:17 schreef LXIV het volgende:
Dat geld is nodig omdat de Italiaanse regering graag met geld strooit en de Italianen liever geen belasting betalen!
Met name omdat ze in de jaren '80 zich de ziekte hebben geleend en het heel erg oneerlijk vinden dat de rente en aflossing daarop worden meegenomen in het bepalen van hun tekort. Want primair hebben ze een overschot. Dus. Dus...
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  vrijdag 30 april 2021 @ 18:27:45 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199221978
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 18:23 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Het gejuich van Draghi na het er doorheen rommelen van de Eurobonds sprak boekdelen -O-
Die komt tenminste voor zijn eigen volk op, of hij nu op een EU-stoel zit of op een Italiaanse stoel
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199221997
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 18:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die komt tenminste voor zijn eigen volk op, of hij nu op een EU-stoel zit of op een Italiaanse stoel
Mee eens

Voor de Nederlandse regering staat de burger ergens op de 3e-4e plaats achter de EU en het bedrijfsleven
  vrijdag 30 april 2021 @ 18:35:57 #14
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_199222076
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 18:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die komt tenminste voor zijn eigen volk op, of hij nu op een EU-stoel zit of op een Italiaanse stoel
Precies, bovendien kun je als Nederlander ook gewoon naar Italië gaan en daar lekker van de zon genieten. Voor een ton heb je een prima huis in Zuid-Sicilië en 3/4 van het jaar prima weer.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_199222398
Aan de andere kant, Nederland kan goedkoop lenen.
Dus waarom een potentieel duurdere lening met allemaal aanvullende voorwaarden aan gaan als dat niet nodig is.
  vrijdag 30 april 2021 @ 19:02:31 #16
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199222430
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 19:00 schreef Kickinalfa het volgende:
Aan de andere kant, Nederland kan goedkoop lenen.
Dus waarom een potentieel duurdere lening met allemaal aanvullende voorwaarden aan gaan als dat niet nodig is.
Dit lijkt mij te logisch om waar te kunnen zijn.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 30 april 2021 @ 19:06:59 #17
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_199222495
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 19:00 schreef Kickinalfa het volgende:
Aan de andere kant, Nederland kan goedkoop lenen.
Dus waarom een potentieel duurdere lening met allemaal aanvullende voorwaarden aan gaan als dat niet nodig is.
Slechts een deel van een pot betreft een lening, ongeveer de helft is subsidie.
pi_199222618
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 18:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die komt tenminste voor zijn eigen volk op, of hij nu op een EU-stoel zit of op een Italiaanse stoel
De Italianen zijn blijkbaar verstandig genoeg om op partijen te stemmen die er primair voor de Italianen zelf zijn. Nederlanders stemmen massaal vvd en d66, dus moeten ze gewoon niet zeuren.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  vrijdag 30 april 2021 @ 19:22:39 #19
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_199222680
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 18:17 schreef LXIV het volgende:
Italië is relatief helemaal niet zwaarder getroffen, en al zeker niet ten bedrage van 200 miljard.
Dat geld is nodig omdat de Italiaanse regering graag met geld strooit en de Italianen liever geen belasting betalen! Die schulden zijn allang voor corona zo uit de hand gelopen.
Niet helemaal waar. De Italianen maken wel degelijk werk van het aanpakken van zwart geld etc. Zo moeten alle Italiaanse bedrijven die andere bedrijven factureren, deze facturen invoeren in een portal van de overheid ipv de factuur per post of e-mail te versturen. De overheid en dus ook belastingdienst hebben daarmee een tool waarmee dus direct van bovenaf mee te kijken is in een deel van administratie van bedrijven. Ook heeft ieder bedrijf tegenwoordig een officieel e-mail adres waarbij correspondentie tussen bedrijven direct een soort van aangetekende post is, bij het uitblijven van betaling kan men daar dus een aanmaning of ingebrekestelling sturen die 100% zeker aan komt en niet geweigerd kan worden.

En dat zijn dingen die ik toevallig zelf heb opgemerkt in mijn werk en zullen er veel meer van dit soort maatregelen worden getroffen die mij voorbij gaan.
Scratch a liberal and you will find a fascist
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')