abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 30 april 2021 @ 11:00:43 #1
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199217203
Een topic over de plezierjacht.
De plezierjacht in Afrika bestaat uit mensen die hierop aanslaan:

https://www.volkskrant.nl(...)ronacrisis~bd86dba6/

Zimbabwe verkoopt 500 olifanten aan plezierjagers uit geldgebrek door de coronacrisis

Ik ga er verder niet veel over zeggen, maar de mensen die 'jagen' op olifanten: :r :r :r :r :r :r

Om wijlen Hans van Baalen te parafraseren:
Liever 10 plezierjagers gevangen in Guantanamo Bay, dan 1 plezierjager gevangen in Guantanamo Bay.

Olifanten, neushoorns, leeuwen, tijgers: Vind je het leuk om hier op te jagen? Vergeet dan niet voor het avondeten jezelf van kant te maken.

Discuss.
  vrijdag 30 april 2021 @ 11:04:43 #2
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_199217243
Aan de ene kant is het achterlijk dat mannetjes met kleine piemeltjes graag op die beesten jagen en zich daardoor een hele vent voelen.

Aan de andere kant zijn er vaak te veel van de beesten die ze afknallen en worden de aanzienlijke bedragen die ze betalen om hun moordlust te bevredigen aangewend voor bijvoorbeeld financiering van reservaten of andere relatief nuttige projecten.

Dus ja.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_199217275
Willem schijnt er ook wel van te houden.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  vrijdag 30 april 2021 @ 11:09:25 #4
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199217303
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 11:04 schreef Perrin het volgende:

Aan de andere kant zijn er vaak te veel van de beesten die ze afknallen en worden de aanzienlijke bedragen die ze betalen om hun moordlust te bevredigen aangewend voor bijvoorbeeld financiering van reservaten of andere relatief nuttige projecten.

Ja, dit is het wrange he. Dat het geld oplevert waar je nuttige dingen mee kan doen.
pi_199217305
Stel je niet zo aan, miljoenen kippen in legbatterij meuk en dan hier druk omgaan maken.
  vrijdag 30 april 2021 @ 11:09:38 #6
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_199217307
En om er een whataboutism tegenaan te gooien, ik vind het ook wat potsierlijk om je op te winden over de plezierjacht als je vanavond weer zonder gewetenswroeging je bio-industrieel speklapje oppeuzelt.

edit: wat Leonos dus al zei
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_199217509
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 11:04 schreef Perrin het volgende:
Aan de ene kant is het achterlijk dat mannetjes met kleine piemeltjes graag op die beesten jagen en zich daardoor een hele vent voelen.

Aan de andere kant zijn er vaak te veel van de beesten die ze afknallen en worden de aanzienlijke bedragen die ze betalen om hun moordlust te bevredigen aangewend voor bijvoorbeeld financiering van reservaten of andere relatief nuttige projecten.

Dus ja.
In Nederland wordt vooral gejaagd op dieren waarvan er te veel zijn, de (legale) jacht in Afrika gaat echter vooral om beesten die voor dat doel gefokt zijn. Ook is het zo dat de dieren hier vervolgens vaak worden opgegeten, terwijl het in Afrika met name om de trofee gaat.

Ik heb geen moeite met het afschieten van een hert in een Nederlands bos, als er daar te veel van zijn en als het dier vervolgens lekker wordt opgegeten. Ik heb meer moeite met het afschieten van een springbok in Afrika, als die puur voor dat doel is gefokt en de schutter vooral de kop van het dier thuis aan de muur wil hangen.

Toch is ook dat laatste niet 100% slecht. Ik zou het zelf niet kunnen, maar het heeft ook positieve kanten. Er is een hele interessante docu van Lois Theroux hierover. Het levert inderdaad geld op, het maakt het economisch interessant om bepaalde soorten in stand te houden en de dieren hebben - tot aan hun dood - geen slecht leven: ze leven in ruim opgezette wildparken (anders is er geen lol aan de jacht: men wil wel eerst een dier moeten zoeken). Die wildparken bieden vervolgens ook een fijne leefomgeving voor allerlei andere diersoorten, waar niet op gejaagd wordt. Denk bijv. aan vogels.
pi_199217529
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 april 2021 11:09 schreef Perrin het volgende:
En om er een whataboutism tegenaan te gooien, ik vind het ook wat potsierlijk om je op te winden over de plezierjacht als je vanavond weer zonder gewetenswroeging je bio-industrieel speklapje oppeuzelt.

edit: wat Leonos dus al zei
Maar goed, dat doe ik en steeds meer mensen met mij dan ook niet; dus ja als je straks je kiloknaller koopt mag je even naar jezelf kijken maar dat maakt dit niet iets onbespreekbaars.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  vrijdag 30 april 2021 @ 11:35:20 #9
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_199217579
quote:
16s.gif Op vrijdag 30 april 2021 11:30 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Maar goed, dat doe ik en steeds meer mensen met mij dan ook niet; dus ja als je straks je kiloknaller koopt mag je even naar jezelf kijken maar dat maakt dit niet iets onbespreekbaars.
Nee hoor, vandaar ook mijn formulering "als je vanavond weer". Mensen die bewust met hun eigen niet-vegetarisme omgaan, hebben veel meer recht om met het vingertje te wapperen wat betreft dit onderwerp dan mensen die telkens hun kiloknallers naar binnen werken.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_199218078
Leonos en Perrin hebben prima punten. Mensen die zich selectief om dit soort dingen druk maken kan ik moeilijk serieus nemen.
  vrijdag 30 april 2021 @ 12:46:13 #11
224960 highender
Travellin' Light
pi_199218441
quote:
4s.gif Op vrijdag 30 april 2021 11:09 schreef Leonos het volgende:
Stel je niet zo aan, miljoenen kippen in legbatterij meuk en dan hier druk omgaan maken.
Geen idee of TS zich niet druk maakt over de vleesindustrie.
  Moderator vrijdag 30 april 2021 @ 12:49:16 #12
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199218477
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 april 2021 12:20 schreef Dejannn het volgende:
Leonos en Perrin hebben prima punten. Mensen die zich selectief om dit soort dingen druk maken kan ik moeilijk serieus nemen.
Plezier jacht is synoniem aan vlees eten? Dat is wel weer heel bijzonder, eigenlijk. Ik weet wel zeker dat die twee dingen totaal niets met elkaar te maken hebben.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 30 april 2021 @ 12:54:42 #13
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199218556
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 12:49 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Plezier jacht is synoniem aan vlees eten? Dat is wel weer heel bijzonder, eigenlijk. Ik weet wel zeker dat die twee dingen totaal niets met elkaar te maken hebben.
Beiden worden dieren gefokt, afgemaakt en hebben ze een slecht leven puur voor menselijk plezier.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator vrijdag 30 april 2021 @ 12:56:55 #14
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199218587
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 april 2021 12:54 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Beiden worden dieren gefokt, afgemaakt en hebben ze een slecht leven puur voor menselijk plezier.
Voedselvoorziening is geen plezier. Natuurlijk, je kan van een biefstuk of een gehaktbal genieten maar dat is niet het primaire doel en olifanten in Zimbabwe worden volgens mij niet gefokt om voor plezier doodgeschoten te worden door amateurs, ze hebben voor zover ik weet ook geen slecht leven.

Kortom, de vergelijking gaat nogal mank. Op zijn best een poot, eigenlijk :P
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 30 april 2021 @ 12:58:31 #15
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199218614
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 12:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Voedselvoorziening is geen plezier. Natuurlijk, je kan van een biefstuk of een gehaktbal genieten maar dat is niet het primaire doel en olifanten in Zimbabwe worden volgens mij niet gefokt om voor plezier doodgeschoten te worden door amateurs, ze hebben voor zover ik weet ook geen slecht leven.

Kortom, de vergelijking gaat nogal mank. Op zijn best een poot, eigenlijk :P
Er zijn genoeg alternatieven, vleesvervangers en supplementen toch?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  vrijdag 30 april 2021 @ 12:59:37 #16
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199218633
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 april 2021 12:54 schreef Drekkoning het volgende:
Beiden worden dieren gefokt, afgemaakt en hebben ze een slecht leven puur voor menselijk plezier.
Maar dat is niet waar, de plezierjacht richt zich ook op niet gefokte dieren. En waar je bijvoorbeeld in een slagerij werkt voor je geld - wat verder een PTSS-veroorzakende omgeving is - betaal je in het geval van de plezierjacht om iets te kunnen doden.
  Moderator vrijdag 30 april 2021 @ 13:01:34 #17
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199218658
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 12:58 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Er zijn genoeg alternatieven, vleesvervangers en supplementen toch?
Dat valt tegen, volgens mij, maar ik snap nog steeds niet wat de relatie is tussen voedselvoorziening en wilde dieren neerschieten.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 30 april 2021 @ 13:02:40 #18
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199218676
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 13:01 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat valt tegen, volgens mij, maar ik snap nog steeds niet wat de relatie is tussen voedselvoorziening en wilde dieren neerschieten.
Dat er voldoende alternatieven zijn om gezond van te leven en dat die voedselvoorziening waarbij beesten speciaal worden gefokt en afgemaakt dus overbodig is en puur voor menselijk plezier.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  vrijdag 30 april 2021 @ 13:04:47 #19
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_199218709
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 13:01 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat valt tegen, volgens mij, maar ik snap nog steeds niet wat de relatie is tussen voedselvoorziening en wilde dieren neerschieten.
Waarschijnlijk is datgene waar je je zo druk om maakt wat betreft hoe de mens met die dieren of met de natuur in bredere zin omgaat evenzo van toepassing op het dier waartoe dat stukje vlees op je bord behoorde (en dan niet alleen de manier waarop dieren gefokt en verwerkt worden tot vlees maar ook de impact van de aanlevering van voer en de mestproblematiek).

Maar het is een stuk makkelijker en comfortabeler anderen de maat te nemen dan naar je eigen gedrag te kijken...

[ Bericht 4% gewijzigd door Perrin op 30-04-2021 13:15:53 ]
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Moderator vrijdag 30 april 2021 @ 13:04:54 #20
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199218710
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 13:02 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat er voldoende alternatieven zijn om gezond van te leven en dat die voedselvoorziening waarbij beesten speciaal worden gefokt en afgemaakt dus overbodig is en puur voor menselijk plezier.
Je gaat voorbij, en veel te gemakkelijk, aan de voedingswaarde van vlees. Maar prima, joh, als je dit vergelijkbaar vindt dan zijn we verder klaar, denk ik.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 30 april 2021 @ 13:06:05 #21
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199218720
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 13:04 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Je gaat voorbij, en veel te gemakkelijk, aan de voedingswaarde van vlees. Maar prima, joh, als je dit vergelijkbaar vindt dan zijn we verder klaar, denk ik.
Misschien kunnen ze voortaan die olifanten opeten, dan is het blijkbaar okee.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_199218737
Dat ik, die in principe ook geen vlees eet (behalve als ik het ergens anders voorgeschoteld krijg, ik ga anderen niet dwingen vegetarisch te koken), tegen de plezierjacht ben is duidelijk. Maar het allebei vergelijken is natuurlijk ook onzin: het voor je plezier doden van dieren is toch echt wel wat anders dan voedselvoorziening.

Ik ben trouwens niet tegen het doden van dieren als die een gebied dreigen te verstoren, zoals de konikspaarden die de hele Oostvaarderplassen hebben kaalgegeten en de herten die dat dreigden te doen in de Amsterdamse waterleidingduinen. Dieren die wij hebben opgesloten in een bepaald gebied moet je gewoon beheren, daar is niks aan te doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199218939
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 april 2021 12:54 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Beiden worden dieren gefokt, afgemaakt en hebben ze een slecht leven puur voor menselijk plezier.
Zijn deze olifanten gefokt voor de jacht ja?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 30 april 2021 @ 13:28:30 #24
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_199218966
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 april 2021 13:26 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Zijn deze olifanten gefokt voor de jacht ja?
Die uit de OP idd niet, maar doorgaans zijn het wel gefokte beesten die door veelbetalende westerlingen worden afgeschoten. Overigens worden wilde dieren daar ook bij bosjes gestroopt door inheemse lui. Daar kunnen we ook nog wat van vinden..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_199218984
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 13:28 schreef Perrin het volgende:

[..]

Die uit de OP idd niet, maar doorgaans zijn het wel gefokte beesten die door veelbetalende Westerlingen worden afgeschoten. Overigens worden wilde dieren daar ook bij bosjes gestroopt door inheemse lui. Daar kunnen we ook nog wat van vinden..
Er zijn nogal wat onzekere Chinezen die bang zijn dat hun pieletje het niet meer doet als ze geen wilde dieren-preparaten innemen ja. Ook een nogal kwalijke zaak.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 30 april 2021 @ 13:31:25 #26
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_199218998
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 april 2021 13:30 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Er zijn nogal wat onzekere Chinezen die bang zijn dat hun pieletje het niet meer doet als ze geen wilde dieren-preparaten innemen ja. Ook een nogal kwalijke zaak.
Yup! Die markt heeft gigantische impact. Moraal van al die verhalen is dat we als mensheid gemiddeld gesproken behoorlijk nietsontziend met de onze medeschepsels omgaan }:|
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_199219032
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 13:31 schreef Perrin het volgende:

[..]

Yup! Die markt heeft gigantische impact. Moraal van al die verhalen is dat we als mens gemiddeld gesproken behoorlijk nietsontziend met de onze medeschepsels omgaan }:|
Dat ons bewustzijn nog steeds gekoppeld is aan onze nog anwezige instincten is wel één van de grootste fouten van de evolutie gebleken ja.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_199220263
Is wel een beetje een perverse industrie idd, in zuidelijk Afrika heb je hele fokboerderijen voor leeuwen voor de jacht. Worden gedrogeerd en gedesoriënteerd dan op een apart terrein losgelaten om vervolgens afgeknald te worden door een dikke Amerikaan die zich als oermens wilt voelen :')

Aan de andere kant is het ook wel makkelijk om met ons Westers vingertje te gaan wijzen naar die landen hoe ze geld willen verdienen.
  vrijdag 30 april 2021 @ 15:53:46 #29
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_199220388
Idd, het begint allemaal bij de vraag. Als er geen duidelijk vraag was, zou het geen business zijn.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  vrijdag 30 april 2021 @ 16:38:03 #30
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199220843
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 15:53 schreef Perrin het volgende:
Idd, het begint allemaal bij de vraag. Als er geen duidelijk vraag was, zou het geen business zijn.
Dan kan je de vragers daar nog wel op aanspreken lijkt me.
pi_199242221
Als die beesten ervoor gefokt worden zie ik het probleem niet. We slachten ook dieren voor consumptie. En goed voor de economie daar.
pi_199261177
Geen goede zaak natuurlijk plezierjacht. Als het functioneel is, goed. Maar als het zuiver uit pleziermotieven voorkomt en zeker als de soort bedreigd wordt is het verwerpelijk. Enige positieve factor is mogelijkerwijs, dat door de plezierjacht soms ook het conserveren van de diersoorten juist gefinancierd worden.
pi_199261318
Ik zou graag voor mijn plezier jacht maken op degenen die dit doen, de wet houd me echter tegen. Soms doen de leeuwen echter dat werk wel _O_ : https://www.ad.nl/buitenland/leeuwen-verslinden-stropers-in-zuid-afrikaans-reservaat~a0ce544f/
En voor de opmerkingen over de bio-industrie, een groeiend percentage mensen wordt vegetariër of zelfs veganist.. inclusief mijzelf, wat ik reeds 2 jaar doe.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')