abonnement Unibet Coolblue
pi_199214598
quote:
7s.gif Op donderdag 29 april 2021 21:21 schreef Fred het volgende:

[..]

ik gok dat vóór 2100 Engels als nationale taal gesproken wordt en dat kranten dan schrijven dan het zo jammerlijk is dat hét Nederlands is verdwenen.
Twijfelachtig. Met het afnemen van het belang van de VS in de wereldeconomie en -politiek neemt het belang van Engels in een rap tempo af.

Het duurt alleen nog een tijdje voordat de NPO erachter komt dat je niet genoeg hebt aan wat buitenlandcorrespondenten die alleen steenkolenengels spreken.

In Europa heb je een lappendeken van romaanse, germaanse en slavische talen en regionale dialecten, en wat exoten. Dat gaat niet snel veranderen.
pi_199214633
quote:
88s.gif Op donderdag 29 april 2021 20:05 schreef Celestien het volgende:
Ik woon sinds een tijdje in de randstad, maar ben opgegroeid - en heb het grootste deel van mijn leven gewoond in - de kop van Drenthe. Ik spreek en versta en ook zowel Drents als Gronings en ook mijn familie komt hier vandaan.

Merk aan mezelf dat ik, hoe langer ik in het westen zit, hoe meer is mijn accent kwijt raak. Niet dat die er dik bovenop lag, maar je kon wel horen dat ik niet uit 't westen kwam. Ik vind dat jammer, maar het was wellicht onvermijdelijk. Nu is het gelukkig wel zo dat als ik weer in m'n geboortestreek ben, dat ik 't wel weer snel oppik O+

Zou jammer zijn als 't verdwijnt. Het voelt als thuis, als ik 't hoor.
Je kan heel hard je best doen maar over 100 jaar horen wij echte randstedelingen nog dat je een boer bent.
  vrijdag 30 april 2021 @ 00:14:22 #53
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_199214679
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 00:01 schreef Havermout2 het volgende:

[..]

Twijfelachtig. Met het afnemen van het belang van de VS in de wereldeconomie en -politiek neemt het belang van Engels in een rap tempo af.

Het duurt alleen nog een tijdje voordat de NPO erachter komt dat je niet genoeg hebt aan wat buitenlandcorrespondenten die alleen steenkolenengels spreken.

In Europa heb je een lappendeken van romaanse, Germaanse en Slavische talen en regionale dialecten, en wat exoten. Dat gaat niet snel veranderen.
jongeren in de EU spreken allemaal Engels , heel Azië spreekt vloeiend Engels , heel Afrika spreekt vloeiend Engels heel India spreekt vloeiend Engels , chinezen spreken vloeiend Engels

5 miljard mensen in de wereld spreken Engels, de rest is ouder dan 50 jaar en spreekt alleen Wolof of Oekraïens

de wereld munt is de dollar
de wereldtaal is Engels
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  vrijdag 30 april 2021 @ 01:47:40 #54
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_199214999
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 20:58 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Nee, Engels.
Laten we het hopen. Is toch makkelijker dan Chinees leren.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 30 april 2021 @ 04:22:59 #55
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_199215140
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 april 2021 01:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Laten we het hopen. Is toch makkelijker dan Chinees leren.
Meeste chinezen spreken perfect Engels
Japanners ook , trouwens alle Aziaten

Moeten de Chinezen dan Duits leren of Frans ?
Chinezen spreken met Japanners ook Engels
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_199215317
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 00:05 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Je kan heel hard je best doen maar over 100 jaar horen wij echte randstedelingen nog dat je een boer bent.
Mooi zo :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  vrijdag 30 april 2021 @ 07:04:22 #57
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_199215321
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 00:14 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

jongeren in de EU spreken allemaal Engels , heel Azië spreekt vloeiend Engels , heel Afrika spreekt vloeiend Engels heel India spreekt vloeiend Engels , chinezen spreken vloeiend Engels

5 miljard mensen in de wereld spreken Engels, de rest is ouder dan 50 jaar en spreekt alleen Wolof of Oekraïens

de wereld munt is de dollar
de wereldtaal is Engels
Azië spreekt men lang niet allemaal Engels. Om te beginnen in het Midden-Oosten lang niet allen, Zuid-Oost Azië lang niet allen, Centraal Azië al helemaal slecht. Ben je wel eens in India geweest? Het valt echt vies tegen, het aantal Engelssprekenden daar. China al helemaal niet, je hebt rurale streken waar niemand Engels spreekt.

In Afrika zijn er genoeg landen waar men Frans en/of Portugees spreekt en helemaal geen Engels.
pi_199215379
quote:
2s.gif Op donderdag 29 april 2021 20:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

En die taal zal waarschijnlijk Chinees zijn.
Chinees is geen taal. De dominante taal daar is Mandarijn.[quote]2s.gif [b]Op donderdag 29 april 2021 20:42 schreef [url=https://forum.fok.nl/user/profile/30043
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 30 april 2021 @ 10:12:01 #59
414785 sirdanilot
pi_199216655
Toch zie ik Nederlandse en ook Turkse en andere allochtone kinderen gewoon Nederlands praten. Behalve dan echt vwo leerlingen op het tweetalig onderwijs, die praten vaak onderling Engels en Nederlands gemixt.

Onder studenten , echter, is de voertaal rap naar Engels aan het veranderen door het toegenomen aantal internationale studenten dus het is denkbaar dat we een Engelstalige "elite " krijgen over een generatie die maar slecht Nederlands spreekt en Engels als eerste taal heeft.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  vrijdag 30 april 2021 @ 10:20:00 #60
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_199216756
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 23:13 schreef Hathor het volgende:

[..]

Je dialect kan je wel afleren in de loop der jaren, maar je accent en tongval zal toch wel een beetje blijven hangen denk ik. Je kan een Hagenees ergens in het zuiden van het land neerzetten, maar 20 jaar later zal zijn tongval hem nog altijd verraden.
Nee, hoor. Ben geboren en getogen ten zuiden van de grote rivieren en niemand die dat hoort (god zij dank....als hij zou bestaan).
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_199216823
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 10:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, hoor. Ben geboren en getogen ten zuiden van de grote rivieren en niemand die dat hoort (god zij dank....als hij zou bestaan).
Leuk voor je, mijn moeder woont al meer dan 50 jaar in Utrecht, maar is haar zuidelijke tongval nog steeds niet kwijt, en een ouwe maat van me, die op zijn 6e van Den Haag naar het zuiden is verkast en daar inmiddels al een jaartje of 40 woont praat oer Haags, veel platter dan hem zul je ze niet snel vinden.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  vrijdag 30 april 2021 @ 10:29:32 #62
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_199216836
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 10:27 schreef Hathor het volgende:

Leuk voor je, mijn moeder woont al meer dan 50 jaar in Utrecht, maar is haar zuidelijke tongval nog steeds niet kwijt, en een ouwe maat van me, die op zijn 6e van Den Haag naar het zuiden is verkast en daar inmiddels al een jaartje of 40 woont praat oer Haags, veel platter dan hem zul je ze niet snel vinden.
Leuk voor je moeder en je ouwe maat, maar jouw stelling dat je het altijd blijft horen, klopt niet.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_199216853
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 10:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Leuk voor je moeder en je ouwe maat, maar jouw stelling dat je het altijd blijft horen, klopt niet.
Bij de een dus wel en de ander niet, dus jouw stelling klopt ook niet zeiksnor.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_199216879
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 10:12 schreef sirdanilot het volgende:
Toch zie ik Nederlandse en ook Turkse en andere allochtone kinderen gewoon Nederlands praten. Behalve dan echt vwo leerlingen op het tweetalig onderwijs, die praten vaak onderling Engels en Nederlands gemixt.

Onder studenten , echter, is de voertaal rap naar Engels aan het veranderen door het toegenomen aantal internationale studenten dus het is denkbaar dat we een Engelstalige "elite " krijgen over een generatie die maar slecht Nederlands spreekt en Engels als eerste taal heeft.
De verslonzing van de Nederlandse taal is groot, blijkt uit onderzoek. De Nederlander is het minst trots op de eigen taal van alle landen in Europa. Met name in de Randstad, en eigenlijk Amsterdam, speelt men liever de kosmopoliet en daarbij hoort Engels als eerste taal. De Amerikaanse identiteit is zeer belangrijk, de plaatselijke kranten zoals het Parool bericht meer over interne Amerikaanse aangelegenheden dan regionale aangelegenheden in Nederland. De grote invloed van de Amerikaanse cultuur en politiek brengt daarbij Engels als voertaal. Dat effect zie je ook in andere Europese landen, maar veel minder. Kijk naar Italië, de reden dat men daar, jongeren incluis, veel slechter zijn in Engels omdat ze simpelweg veel trotser zijn op de eigen taal, cultuur en identiteit.

En soms is het gewoon lachwekkend op de Nederlandse tv. Teveel reclames in het Engels en 0 focus op regionale talen. Een serie als flikken in Maastricht wordt gewoon gespeeld door alleen maar Noord-Hollanders. Lekker realistisch ook. Als mensen uit Groningen op tv kijken worden ze ondertiteld bijvoorbeeld. Tja.
  vrijdag 30 april 2021 @ 10:35:27 #65
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_199216899
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 10:30 schreef Hathor het volgende:

Bij de een dus wel en de ander niet
Dat zeg ik. Dus jouw stelling dat je het altijd blijft horen, klopt niet.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_199216932
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 10:35 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat zeg ik. Dus jouw stelling dat je het altijd blijft horen, klopt niet.
Dan zal ik er de volgende keer even bij vermelden dat je het bij veel mensen altijd blijft horen, want we willen jou natuurlijk niet voor het hoofd stoten.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  vrijdag 30 april 2021 @ 10:40:02 #67
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_199216954
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 10:38 schreef Hathor het volgende:

Dan zal ik er de volgende keer even bij vermelden dat je het bij veel mensen altijd blijft horen,
^O^
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_199217158
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 23:13 schreef Hathor het volgende:

[..]

Je dialect kan je wel afleren in de loop der jaren, maar je accent en tongval zal toch wel een beetje blijven hangen denk ik. Je kan een Hagenees ergens in het zuiden van het land neerzetten, maar 20 jaar later zal zijn tongval hem nog altijd verraden.
Het hangt ook wel van de persoon af. Ik had ooit een collega die het ene moment met haar oma in het Maastrichts belde en het volgende moment met een onvervalste Gooische r iemand anders te woord stond.
Zelf ben ik in Zuid-Limburg opgegroeid en na 15 jaar randstad zijn de scherpste randjes er wel af maar het blijft duidelijk hoorbaar dat ik ergens ten zuiden van de rivieren vandaan kom. Vooral als ik moe ben, wil ik nog wel eens in die tongval terugvallen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_199241822
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 18:06 schreef sirdanilot het volgende:
Zêêuws is heweun een taole, en hjin dialekt. A jiet ama heweun kan behrupe dan mohe judder t zehen o. K zie hjin rede at de Friezen udder eihe taol mohen ae en wudder in Zêeland nie. Wudder proaten ok heweun op plat. Want Zêêuws is de mooiste taole van ollemaole.

---

Maar ja, ik vind het dus wel jammer dat mijn streektaal verdwijnt. Ik ben zelf ook homo dus kindertjes om het aan door te geven ga ik niet krijgen (kán wel, maar ga ik niet doen). Dus ik zal het meenemen in mijn graf. Mijn broer interesseert het ook geen reet, en mijn vader spreekt wel Zeeuws maar het is eruitgeslagen bij hem als kind, op de 'School met den Bijbel' :') .

....knip....

Vinden jullie dat de overheid hier wat aan moet doen of mogen we lekker in ons eigen sop gaar koken?

https://www.nrc.nl/nieuws(...)3pc7zcRV83vaNfeJHgo8
Als de Chinese overheid wil dat de kinderen in Inner-Mongolië en in Sinkiang ook Mandarijn gaan leren op school, dan staat Nederland op zijn kop, en wil men producten uit China verbannen vanwege vermeende onderdrukking.
  zondag 2 mei 2021 @ 08:41:34 #70
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_199242058
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 10:57 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Het hangt ook wel van de persoon af. Ik had ooit een collega die het ene moment met haar oma in het Maastrichts belde en het volgende moment met een onvervalste Gooische r iemand anders te woord stond.
Zelf ben ik in Zuid-Limburg opgegroeid en na 15 jaar randstad zijn de scherpste randjes er wel af maar het blijft duidelijk hoorbaar dat ik ergens ten zuiden van de rivieren vandaan kom. Vooral als ik moe ben, wil ik nog wel eens in die tongval terugvallen.
Wat mensen van onder de rivieren echt moeten afleren is hier als hieggg uit te spreken.
pi_199242133
Streektalen zijn fantastisch want het is een stukje identiteit aan iemand waar diegene vandaan komt. In de praktijk spreek ik vier talen (Nederlands, Engels, Duits en een accent van het Nedersaksisch) en daar kom je toch op heel veel plekken in Nederland en Europa mee terecht. Ik moet dan altijd lachen om de mensen uit de randstad die jou dan raar aankijken omdat ze er geen woord van verstaan en zelf ook geen fatsoenlijk Nederlands kunnen spreken.

Mijn schoonpa spreekt alleen maar plat Twents (ja zelfs het Nederlands is lastig voor hem) maar waar hij ook maar komt in een Duitstalig land verstaan ze hem wel.

quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 19:11 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Dat kan inderdaad hard gaan. Tot nog niet eens zo lang geleden sprak men in een groot deel van wat nu noordelijk Duitsland is Platduuts, wat bizar veel op Nederlands lijkt.
WIllem van Oranje sprak Platduuts en het zinnetje "ben ik van Duitse bloed" betekent niet dat je van Duitse bloed bent maar "Duitse bloed" betekent in het Platduuts "volkse bloed".

Platduuts is ook een mooie overgangsdialect van het Nederlands naar het Duits en dit was ook de reden waarom de unie van de Hanze in de 14de en 15de eeuw een succes was in Nederland. Men sprak bijna elkaars taal.

(Dat letterlijk Platduuts in de Hanzesteden door heel Europa (van Engeland tot en met Rusland) werd gesproken staat er even los van. :P)

quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 18:27 schreef Hamzoef het volgende:
Nederlands verdwijnt op niet al te lange termijn ook. De one-world-maffia wil alle culturen elimineren zodat er één cultuurloze (consu)mens ontstaat.
Dit. Door die vreselijke verengelsing.

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 07:04 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Azië spreekt men lang niet allemaal Engels. Om te beginnen in het Midden-Oosten lang niet allen, Zuid-Oost Azië lang niet allen, Centraal Azië al helemaal slecht. Ben je wel eens in India geweest? Het valt echt vies tegen, het aantal Engelssprekenden daar. China al helemaal niet, je hebt rurale streken waar niemand Engels spreekt.

In Afrika zijn er genoeg landen waar men Frans en/of Portugees spreekt en helemaal geen Engels.
Ga maar eens naar de Elzas (Noordoost Frankrijk) of hele gebieden in zuidwest, westen en noordwesten van Tsjechië. Daar spreken ze alleen maar Fans en Duits (Elzas) of Tsjechisch en Duits (Tsjechië). Niemand spreekt daar Engels.

[ Bericht 18% gewijzigd door HSG op 02-05-2021 09:06:37 ]
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_199242396
Nogmaals, verengelsing kan alleen maar toeslaan bij een gebrek aan trots en eigenwaarde t.a.v je eigen taal en cultuur. In Nederland kent men amper die trots, en kijken, als opvulling van die leemte, op naar Amerika. Hun taal wordt dan overgenomen. Amerikaans nationalisme is bon ton in linkse kringen (nationalisme is in Amerika mainstream, ook bij links i.t.t Nederland).

Ook hun feesten en tradities worden overgenomen. In Amsterdam viert men al typisch, onder kosmopolitische blanke linkse mensen althans, Amerikaanse feesten als Halloween en Thanksgiving, maar niet de oud Hollandse feesten als Sint Maarten. Het Parool rept continu over diversiteit maar voor echt Hollandse cultuur erfgoed is daarbij geen plek.
  maandag 3 mei 2021 @ 04:42:53 #73
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_199256744
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 18:06 schreef sirdanilot het volgende:
Het oude argument om Fries een betere status te geven dan de rest is dat het meer verwant is aan het Engels. Dat is taalkundig juist, maar dat zegt niks over de wederzijdse verstaanbaarheid tussen talen. Duits is meer verwant aan het Nederlands dan het Fries, toch versta ik Fries veel beter dan Duits. Hetzelfde geldt voor Zeeuws en Limburgs en Nedersaksisch (i.e. twents/gronings etc.).
Nee, Duits is niet "meer verwant" aan het Nederlands. De Istvaeoonse talen (Nederlands, Limburgs) als geheel zijn niet nauwer verwant of minder nauw aan de Hoogduitse talen (Duits, Jiddisch, Luxemburgs) dan aan de Ingvaeoonse talen (Engels, Fries). Echter, met die laatste groep delen we meer Germaanse taalverschuivingen, waardoor de Nederlandse taal qua spelling, uitspraak en basisgrammatica dichter bij het Engels ligt. Qua zinsopbouw en semantiek (en dus ook woordkeuze) lijkt Nederlands wat meer op Duits, dankzij een eeuwenlange "sprachbund."

Er moet m.i overigens onderscheid gemaakt worden tussen deze klassen:

1. Dialecten van het Nederlands, zoals Hollands + stadsvarianten (Haags, Rotterdams, Utrechts), Brabants, West-Vlaams etc.
2. Dochtertalen van het Nederlands, zoals Afrikaans.
3. Dochtertalen van het Oudfrankisch, zoals Nederlands/Afrikaans, Limburgs etc.
4. West-Germaanse verwanten van het Nederlands, zoals Fries, Twents, Gronings, etc.

Bij klasse 2 is er al geen sprake meer van een Nederlands dialect, maar van een taal, hoewel het erfgoed wel lineair is. Bij klasse 3 gaat het ook om talen, maar is er geen sprake van lineair Nederlands erfgoed.

Klasse 4 is nog een stukje verder verwijderd, aangezien het verwantschap helemaal teruggaat naar Proto-West-Germaans. Daarom is het ook zo absurd en onjuist om Fries te zien als een dialect van het Nederlands. Dat is hetzelfde als beweren dat Spaans een dialect van het Frans is.
Searchers after horror haunt strange, far places.
  maandag 3 mei 2021 @ 08:16:01 #74
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_199257248
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 09:21 schreef Homey het volgende:
Nogmaals, verengelsing kan alleen maar toeslaan bij een gebrek aan trots en eigenwaarde t.a.v je eigen taal en cultuur. In Nederland kent men amper die trots, en kijken, als opvulling van die leemte, op naar Amerika. Hun taal wordt dan overgenomen. Amerikaans nationalisme is bon ton in linkse kringen (nationalisme is in Amerika mainstream, ook bij links i.t.t Nederland).

Ook hun feesten en tradities worden overgenomen. In Amsterdam viert men al typisch, onder kosmopolitische blanke linkse mensen althans, Amerikaanse feesten als Halloween en Thanksgiving, maar niet de oud Hollandse feesten als Sint Maarten. Het Parool rept continu over diversiteit maar voor echt Hollandse cultuur erfgoed is daarbij geen plek.
Ik zeg ook tegen min computer nog steeds rekendoos
dat moet je volhouden vind ik

en een coolcast is bij mij ook nog steeds koelkast of zoals ze op tv altijd zeggen een fridge
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  maandag 3 mei 2021 @ 09:24:06 #75
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199257839
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 09:21 schreef Homey het volgende:
Nogmaals, verengelsing kan alleen maar toeslaan bij een gebrek aan trots en eigenwaarde t.a.v je eigen taal en cultuur. In Nederland kent men amper die trots, en kijken, als opvulling van die leemte, op naar Amerika. Hun taal wordt dan overgenomen. Amerikaans nationalisme is bon ton in linkse kringen (nationalisme is in Amerika mainstream, ook bij links i.t.t Nederland).

Ook hun feesten en tradities worden overgenomen. In Amsterdam viert men al typisch, onder kosmopolitische blanke linkse mensen althans, Amerikaanse feesten als Halloween en Thanksgiving, maar niet de oud Hollandse feesten als Sint Maarten. Het Parool rept continu over diversiteit maar voor echt Hollandse cultuur erfgoed is daarbij geen plek.
Hahahahaha

Het bijzondere is dat al die zogenaamde slachtoffers met hun Hollandse cultuur wel graag willen dat alle cultuursubsidies afgeschaft worden en alles dat niet commercieel is weg moet.

In Brabant is hun partij namelijk vlijtig bezig om cultuur te vernietigen.
https://revu.nl/artikel/1(...)-tegen-kunst-cultuur

Dus graag even je hand in eigen boezem met je geleuter over trots.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')