abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 1 juni 2021 @ 13:38:37 #101
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_199705466
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 13:25 schreef ems. het volgende:
Even een hardwarevraagje:

Van alle hardware ben ik eigenlijk nog wel het minste 'thuis' in processoren. Nu heb ik een flinke tijd geleden (ik geloof 2014?) via mijn broer gratis een hele fijne (denk ik :P ) intel core i7 4770 gekregen die tot op de dag van vandaag in principe prima dienst doet. Nu lees ik veel over het nieuwe processor-geweld van AMD Ryzen etc en vraag ik mij eigenlijk af of het het waard is om up te graden of dat dat eigenlijk nog niet zoveel oplevert. In principe heb ik weinig te klagen wat betreft gamen momenteel met mijn 3070 en je merkt eigenlijk alleen bij de allerzwaarste games (Star Citizen etc) dat alles niet 100% soepel loopt.

Waar komt de 'kracht' van processoren in games precies naar voren? Is dat simpelweg wat extra fps?
Scheelt per spel. Soms is je grafische kaart de bottleneck, soms de CPU.

Alleen je CPU upgraden is meestal niet zo zinnig, aangezien je dan vaak ook je moederbord moet vervangen en zelfs als je dat doet is je verouderde grafische kaart de bottleneck. Naast CPU en videokaart spelen ook snelheid van de harde schijf en hoeveelheid en snelheid van je intern geheugen een rol.

Dus ik zou zodra je geld hebt en merkt dat je favoriete spellen te slecht performen een nieuwere complete PC kopen (helemaal nieuw of tweedehands).
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Eindredactie Games dinsdag 1 juni 2021 @ 13:48:29 #102
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_199705576
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 13:25 schreef ems. het volgende:
Waar komt de 'kracht' van processoren in games precies naar voren? Is dat simpelweg wat extra fps?
Het is niet echt extra FPS, het is meer dat je situaties kunt krijgen waarbij de GPU 'wacht' op je CPU, dat kan microstutter en issues met frametime opleveren. RTS-games zijn vaak CPU-intensief, maar dat is het korte antwoord en er zijn veel meer games waarbij CPU een grote(re) rol speelt (physics, veel A.I./'levendige' steden etc.).

Tweakers had hier laatst een uitgebreid artikel over. Is wel premium dus je moet een account hebben:
https://tweakers.net/revi(...)r-in-je-game-pc.html
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
  dinsdag 1 juni 2021 @ 15:32:21 #103
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_199707051
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 13:38 schreef Perrin het volgende:

[..]

Scheelt per spel. Soms is je grafische kaart de bottleneck, soms de CPU.

Alleen je CPU upgraden is meestal niet zo zinnig, aangezien je dan vaak ook je moederbord moet vervangen en zelfs als je dat doet is je verouderde grafische kaart de bottleneck. Naast CPU en videokaart spelen ook snelheid van de harde schijf en hoeveelheid en snelheid van je intern geheugen een rol.

Dus ik zou zodra je geld hebt en merkt dat je favoriete spellen te slecht performen een nieuwere complete PC kopen (helemaal nieuw of tweedehands).
Een 3070 is niet echt een verouderde GPU.

Als je naar AMD gaat heb je sowieso ook een nieuw moederbord nodig. NVME SSD is lekker voor je laadtijden en met nieuw geheugen ben je dan wel klaar.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  dinsdag 1 juni 2021 @ 16:09:15 #104
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_199707527
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:32 schreef PirE het volgende:

[..]

Een 3070 is niet echt een verouderde GPU.

Als je naar AMD gaat heb je sowieso ook een nieuw moederbord nodig. NVME SSD is lekker voor je laadtijden en met nieuw geheugen ben je dan wel klaar.
Oh, heh, helemaal overheen gelezen dat ie zo'n nieuw monster had. En bij nader inzien is die processor wel oud maar helemaal zo heel slecht nog niet.

Ja dan idd zoals PirE zegt: je videokaart meenemen en voor ergens tussen de 500 en 1000 euro de rest vernieuwen. Dan komt je 3070 iig veel beter tot zijn recht.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 1 juni 2021 @ 16:38:15 #105
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_199707812
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 13:25 schreef ems. het volgende:
Even een hardwarevraagje:

Van alle hardware ben ik eigenlijk nog wel het minste 'thuis' in processoren. Nu heb ik een flinke tijd geleden (ik geloof 2014?) via mijn broer gratis een hele fijne (denk ik :P ) intel core i7 4770 gekregen die tot op de dag van vandaag in principe prima dienst doet. Nu lees ik veel over het nieuwe processor-geweld van AMD Ryzen etc en vraag ik mij eigenlijk af of het het waard is om up te graden of dat dat eigenlijk nog niet zoveel oplevert. In principe heb ik weinig te klagen wat betreft gamen momenteel met mijn 3070 en je merkt eigenlijk alleen bij de allerzwaarste games (Star Citizen etc) dat alles niet 100% soepel loopt.

Waar komt de 'kracht' van processoren in games precies naar voren? Is dat simpelweg wat extra fps?
De Ryzen-revolutie is sinds een kleine jaar of twee. Omdat ik toen in de markt was voor een nieuwe processor (en mobo etc) ben ik toen op AMD overgestapt.

Inmiddels lijkt het wel of Intel weer een beetje aan het terugkomen is. Afgelopen jaar had AMD ook echt een flinke tik uitgedeeld met zijn laptop-cpu's, maar dat voordeel is iig in de laptops weer weg met de nieuwste Intel-chips.

Zit dit nu wel te typen, maar weet dus niet of dat ook geldt voor desktop-cpu's.

Let wel, bij overstap naar AMD moet je dus idd ook een nieuw mobo (maar dat moet je wellicht ook als je een nieuwe Intel-chip neemt). Nadeel van AMD, recent ondervonden toen ik gpu-troubles had, is dat op de Ryzen-cpu geen grafische chip zit meegebakken, waarop je evt kunt terugvallen als je videokaart het om wat voor reden niet wil doen. Ik denk: kom, ik geef het even mee.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_199708375
Ben weer begonnen met The Witcher games. Probeer de hele serie uit te spelen met 1 save, als dat kan :P
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_199711259
quote:
11s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 16:09 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ja dan idd zoals PirE zegt: je videokaart meenemen en voor ergens tussen de 500 en 1000 euro de rest vernieuwen. Dan komt je 3070 iig veel beter tot zijn recht.
Maar dat is dus de vraag. Gaat dat echt zoveel schelen? :P Het zou jammer zijn als ik een hoop geld uit zou geven voor iets wat voor nu eigenlijk vrij weinig verschil maakt. Daar zit dus het twijfelpunt!
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 16:38 schreef V. het volgende:

[..]

De Ryzen-revolutie is sinds een kleine jaar of twee. Omdat ik toen in de markt was voor een nieuwe processor (en mobo etc) ben ik toen op AMD overgestapt.

Inmiddels lijkt het wel of Intel weer een beetje aan het terugkomen is. Afgelopen jaar had AMD ook echt een flinke tik uitgedeeld met zijn laptop-cpu's, maar dat voordeel is iig in de laptops weer weg met de nieuwste Intel-chips.

Zit dit nu wel te typen, maar weet dus niet of dat ook geldt voor desktop-cpu's.

Let wel, bij overstap naar AMD moet je dus idd ook een nieuw mobo (maar dat moet je wellicht ook als je een nieuwe Intel-chip neemt). Nadeel van AMD, recent ondervonden toen ik gpu-troubles had, is dat op de Ryzen-cpu geen grafische chip zit meegebakken, waarop je evt kunt terugvallen als je videokaart het om wat voor reden niet wil doen. Ik denk: kom, ik geef het even mee.
Dat weet ik wel! Ik ben zeg maar exact zo noob dat ik niet precies weet hoeveel impact een nieuwe processor gaat maken maar voor de rest wel alles eromheen begrijp zeg maar. Ik zie dat de cijfertjes van de nieuwe processor beter zijn maar ik weet niet wat dat in de praktijk betekent :P
Conscience do cost.
  woensdag 2 juni 2021 @ 10:54:48 #108
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_199715366
Ja, dat weet ik ook niet. Ik moest upgraden, omdat mijn pc het begon te begeven, en ik ben dan iemand van de overkill. Los van allerlei gekke probleempjes de afgelopen pakweg twee maandjes, is dat een fijne keuze geweest.
3D Mark zegt dat mijn systeem hoger scoort dan 99% van de andere computers :P
Ja inderdaad, V. ja.
  Eindredactie Games woensdag 2 juni 2021 @ 21:51:39 #109
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_199723647

Ben dit nu een tijdje aan het spelen, erg vermakelijk.
Wellicht interessant voor de Doom-fans die hier rondstruinen.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_199724035
quote:
3s.gif Op woensdag 2 juni 2021 21:51 schreef 2dope het volgende:

Ben dit nu een tijdje aan het spelen, erg vermakelijk.
Wellicht interessant voor de Doom-fans die hier rondstruinen.
Ik heb wat reviews en gameplay gezien, en het ziet er wel tof uit en lijkt snel te spelen, maar er zitten best wat bugs etc in dacht ik.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  woensdag 2 juni 2021 @ 22:56:13 #111
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_199725071
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 21:44 schreef ems. het volgende:

[..]

Maar dat is dus de vraag. Gaat dat echt zoveel schelen? :P Het zou jammer zijn als ik een hoop geld uit zou geven voor iets wat voor nu eigenlijk vrij weinig verschil maakt. Daar zit dus het twijfelpunt!
[..]

Dat weet ik wel! Ik ben zeg maar exact zo noob dat ik niet precies weet hoeveel impact een nieuwe processor gaat maken maar voor de rest wel alles eromheen begrijp zeg maar. Ik zie dat de cijfertjes van de nieuwe processor beter zijn maar ik weet niet wat dat in de praktijk betekent :P
Wat voor games speel je? Met een GPU afhankelijke game (Metro Exodus) ga je minder verschil zien maar met Civ VI (CPU heavy) ga je het wel merken. Ik heb de humblebundle monthlies maar als voorbeeld genomen.

Volgens mij is het makkelijkste om gewoon je resolutie omhoog te gooien. Als de fps vrijwel gelijk blijft ben je CPU capped en zal je wat gaan merken als je je CPU upgrade.
Of gewoon met een hardware monitor kijken hoe zwaar je CPU belast wordt tijdens het gamen, als dat hoog is dan kan je er vanuit gaan dat je CPU de boel limiteert.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  zaterdag 5 juni 2021 @ 09:45:23 #112
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_199752034
Zooo heee, dat Dying Light... voor het eerst sinds de eerste Doom (de allereerste, jaren 90) ernstig last van motion sickness... pffft.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_199756250
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 22:56 schreef PirE het volgende:

[..]

Wat voor games speel je? Met een GPU afhankelijke game (Metro Exodus) ga je minder verschil zien maar met Civ VI (CPU heavy) ga je het wel merken. Ik heb de humblebundle monthlies maar als voorbeeld genomen.
Ik speel alles. Van Civ tot Rocket League tot battlefield. Als het maar leuk is :P

Het is (wederom) een luxeprobleem want alles loopt nu wel prima. Toch als ik helemaal uitpak met de settings en de echt zware shit aan ga doen op gigantische resoluties merk ik dat ergens wel een bottleneckje is. Vandaar de overweging voor een nieuwe processor want ik vermoed dat het niet aan de 3070 zal liggen.
Conscience do cost.
  zaterdag 5 juni 2021 @ 15:44:41 #114
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_199756574
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 09:45 schreef V. het volgende:
Zooo heee, dat Dying Light... voor het eerst sinds de eerste Doom (de allereerste, jaren 90) ernstig last van motion sickness... pffft.
Yep, ook last van na een uurtje spelen. HL2 had ik dat ook mee.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  zondag 6 juni 2021 @ 11:06:04 #115
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_199765859
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 15:44 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Yep, ook last van na een uurtje spelen. HL2 had ik dat ook mee.
VOF op max zetten hielp bij mij uiteindelijk, maar ik was me een partij misselijk... :%

Vind het wel een leuk spel ^O^
Ja inderdaad, V. ja.
  Eindredactie Games dinsdag 8 juni 2021 @ 19:45:04 #116
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_199798947
Russische Fallout 2 mod nu ook naar Engels vertaald
https://olympus2207.com/en/o1-en/


Looks pretty neat @Rickocum
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
  Redactie Games woensdag 9 juni 2021 @ 18:00:11 #117
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_199808945

Ziet er grafisch wel mooi uit, maar op één of andere manier doet het me gewoon niks. Meer van hetzelfde en weinig inhoud verder.
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  woensdag 9 juni 2021 @ 19:08:29 #118
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_199809557
Als het maar goed speelt. BF4 voldoet hier nog uitstekend qua gameplay, maar iets meer variatie zou echt wel mogen.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 10 juni 2021 @ 18:08:50 #119
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_199821115
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 18:00 schreef Mr.Noodle het volgende:

Ziet er grafisch wel mooi uit, maar op één of andere manier doet het me gewoon niks. Meer van hetzelfde en weinig inhoud verder.
Net als 5 dus. Grafisch geweld in een lege huls. Ben verder ook geen fan van de toekomstige setting. Wordt wss veel te spacy
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_199822114
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 18:08 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Net als 5 dus. Grafisch geweld in een lege huls. Ben verder ook geen fan van de toekomstige setting. Wordt wss veel te spacy
Mwa, de toekomstige setting is 2042 dus alles is nog redelijk 'in toom'. Het is dus niet te verwarren met BF 2142. En persoonlijk staat dat mij eigenlijk wel aan.

Maar idd, ik was ook nogal teleurgesteld in BF 5 dus ik wacht wel even op release om te zien hoe het allemaal loopt. Als ze BF4 als uitgangspunt gebruiken heb ik goede hoop iig.
Conscience do cost.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 10 juni 2021 @ 20:43:11 #121
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_199823107
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 19:39 schreef ems. het volgende:

[..]

Mwa, de toekomstige setting is 2042 dus alles is nog redelijk 'in toom'. Het is dus niet te verwarren met BF 2142. En persoonlijk staat dat mij eigenlijk wel aan.

Maar idd, ik was ook nogal teleurgesteld in BF 5 dus ik wacht wel even op release om te zien hoe het allemaal loopt. Als ze BF4 als uitgangspunt gebruiken heb ik goede hoop iig.
Goed punt. Het is wel zo'n kantelpunt qua tijdssetting. 4 was geweldig (al was 3 net even beter) dus dat geeft wel weer hoop.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_199824061
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 20:43 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Goed punt. Het is wel zo'n kantelpunt qua tijdssetting. 4 was geweldig (al was 3 net even beter) dus dat geeft wel weer hoop.
Ik zag wel dat ze enkele maps van deel 3 die ik ontzettend heb gemist in 4 hebben teruggehaald dus wat dat betreft zit je goed :P

Ik vond 3 en 4 trouwens allebei even fijn. Was ook gewoon een beetje dezelfde game maar dat is eigenlijk ook wel wat ik van Battlefield verlang. Niet te gek doen met nieuwigheden.

Wel hoop ik wederom op een nieuwe metro map. Hoop mensen hebben er een hekel aan maar zo af en toe vond ik het juist heerlijk om dat lekker te grinden.
Conscience do cost.
  Eindredactie Games donderdag 10 juni 2021 @ 22:13:44 #123
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_199824561
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
  donderdag 10 juni 2021 @ 22:19:16 #124
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_199824635
quote:
Dat zag er best speelbaar uit.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Redactie Games zondag 13 juni 2021 @ 19:08:10 #125
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_199868380
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')