abonnement Unibet Coolblue
pi_199185961
De laatste maanden heb ik een terugkerend probleem na matig tot intensief sporten. Zeg > 12km hardlopen of > 100km fietsen. Ik sport meestal eind van de ochtend of 's middags.

's Avonds heb ik echt heel weinig energie. Het voelt vrij extreem; constant gapen alleen maar de behoefte om te slapen en daarnaast heb ik het vrij koud. Vaak komt er in de loop van de avond ook hoofdpijn bij kijken. Ik heb redelijk veel dorst en drink veel, maar moet ook vaak naar de wc en urine is heel licht, dus uitdroging lijkt het niet te zijn.

Als ik dan ga slapen, slaap ik heel slecht. M'n hartslag ligt vrij hoog, zo'n 10-20 slagen hoger dan normaal en wil ook totaal niet dalen. De slagen voelen ook heel hard. Volgens mij val ik in eerste instantie wel in slaap, maar ik word vaak vrij snel weer wakker. 's Nachts heb ik het juist weer heel warm. Afgelopen nacht bijvoorbeeld beide ramen wagenwijd open gezet en de gordijnen opgelaten om af te koelen, terwijl het buiten dicht tegen het vriespunt in. Ik slaap de hele nacht slecht en de volgende dag word ik volledig gebroken wakker met enorme koppijn. De dag er na kan ik volledig afschrijven.

Het is iets van de laatste tijd. Als ik loop of fiets, dan doe ik dat met een redelijk tempo, maar ook niet echt extreem. Gewoon een tempo wat ik al een jaar of 10 doe. Ik snap niet waar dit vandaan komt opeens. Ik heb het vroeger weleens vaker gehad, maar dat was na echt heel intensieve inspanning. Nu is het na matige inspanning wat ik normaal gesproken gewoon aan zou moeten kunnen. Het is echt super frustrerend en ik baal dat ik niet lekker kan sporten en elke keer m'n weekend verkloot.

Iemand die dit herkent?
pi_199186058
Zou best kunnen dat dit los staat van het sporten en je schildklier vervelend aan het doen is. Ik zou een bezoekje aan je huisarts inplannen als ik jou was.
pi_199186097
Ik ben geen arts.

Maar het klinkt mij als oververmoeidheid. Dus dat je teveel van je lichaam hebt gevraagd de laatste tijd. Misschien eens even een break nemen van een week of 3? Waarin je af en toe nog heel licht sport maar voor de rest niks?

Heb je toevallig corona gehad? Dat schijnt ook lange-termijneffecten te kunnen veroorzaken zoals ontstoken hartspieren, minder zuurstof in het bloed, vermoeidheid, etc.
Of iets anders in je leven of lifestyle veranderd?

Zo niet, dan zou ik dus een paar weken rust nemen. Is het daarna niet beter, dan even naar de huisarts.
pi_199186192
Eet je wel genoeg? Je hebt het over dat je het best koud hebt, en dat is in mijn ervaring vaak een teken dat je meer energie (dus ook calorieën)(hebt) verbruikt dan dat je lichaam te bieden heeft of aan kan. Imo zit je dus echt zwaar op je reserves te teren, en zou dus best eens de oorzaak kunnen zijn van je genoemde klachten. 🤔
And those that were seen dancing were thought to be insane by those that could not hear the music.
pi_199186201
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 22:28 schreef matigeuser het volgende:
Ik ben geen arts.

Maar het klinkt mij als oververmoeidheid. Dus dat je teveel van je lichaam hebt gevraagd de laatste tijd. Misschien eens even een break nemen van een week of 3? Waarin je af en toe nog heel licht sport maar voor de rest niks?
Mja.. heb ik dus eigenlijk totaal geen trek in. Misschien wel verstandig, maar ik ben bang dat het straks heel veel moeite kost om weer terug te komen.
quote:
Heb je toevallig corona gehad? Dat schijnt ook lange-termijneffecten te kunnen veroorzaken zoals ontstoken hartspieren, minder zuurstof in het bloed, vermoeidheid, etc.
Niet bewust.
quote:
Of iets anders in je leven of lifestyle veranderd?
Ik heb medicijnen gehad ivm migraines. Dat zijn bloeddrukverlagers, waardoor m'n bloeddruk nu lager is dan eigenlijk hoort. Uiteraard heb ik dit besproken met de arts, maar volgens de arts kan dit er niet doorkomen.
quote:
Zo niet, dan zou ik dus een paar weken rust nemen. Is het daarna niet beter, dan even naar de huisarts.
Ik ga het overwegen. Huisartsen probeer ik zo min mogelijk te komen, niet echt goede ervaringen mee.
pi_199186204
Dit heet “ouder worden”.
Vakman pur sang
pi_199186219
Je kan ook wisselen van huisarts, he, als je geen goede klik hebt.
pi_199186222
Wat is je leeftijd eigenlijk.

Wat ik wil zeggen is dat je te constant bepaalde inspanningen doet. Gewoon minder doen en dan weer opbouwen.
Vakman pur sang
pi_199186296
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 april 2021 22:33 schreef Foshizzle79 het volgende:
Eet je wel genoeg? Je hebt het over dat je het best koud hebt, en dat is in mijn ervaring vaak een teken dat je meer energie (dus ook calorieën)(hebt) verbruikt dan dat je lichaam te bieden heeft of aan kan. Imo zit je dus echt zwaar op je reserves te teren, en zou dus best eens de oorzaak kunnen zijn van je genoemde klachten. 🤔
Ik denk van wel. Op doordeweekse dagen eet ik niet zo veel als ik op kantoor zit, maar de weekenddagen dat ik sport, eet ik altijd wel wat extra. Ben ook niet heel dun, gewoon normaal gewicht met een normaal laagje vet, dus iets reserve is ook wel aanwezig.

Gisteren tijdens het fietsen 3 broodjes, een banaan en een AAtje mee en onderweg nog een tosti en blikje cola gehaald. Daar zou je 110km toch op moeten redden, naast een normaal ontbijt.

quote:
1s.gif Op dinsdag 27 april 2021 22:35 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat is je leeftijd eigenlijk.

Wat ik wil zeggen is dat je te constant bepaalde inspanningen doet. Gewoon minder doen en dan weer opbouwen.
34. Als dit ouder worden is, dan is het wel heel plotseling gebeurd. :D
pi_199186369
Nog niet genoemd in de OP, maar ik heb ook relatief veel spierpijn de dagen er na, veel meer dan gebruikelijk was voor de trainingen die ik deed. Het rondje hardlopen doe ik al 10 jaar en normaal gesproken heb ik na 12 of 15km geen spierpijn. Af en toe deed ik wel eens 25+ en dan voelde ik het wel uiteraard. Nu heb ik dus opeens ook spierpijn bij de standaardronde, die ik bovendien ook niet eens zo snel meer red als een paar maanden terug. :{
pi_199186408
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 22:38 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ik denk van wel. Op doordeweekse dagen eet ik niet zo veel als ik op kantoor zit, maar de weekenddagen dat ik sport, eet ik altijd wel wat extra. Ben ook niet heel dun, gewoon normaal gewicht met een normaal laagje vet, dus iets reserve is ook wel aanwezig.

Gisteren tijdens het fietsen 3 broodjes, een banaan en een AAtje mee en onderweg nog een tosti en blikje cola gehaald. Daar zou je 110km toch op moeten redden, naast een normaal ontbijt.
[..]

34. Als dit ouder worden is, dan is het wel heel plotseling gebeurd. :D
Wat deed je de maanden ervoor, van januari naar nu, elke week?
Vakman pur sang
pi_199186409
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 22:38 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ik denk van wel. Op doordeweekse dagen eet ik niet zo veel als ik op kantoor zit, maar de weekenddagen dat ik sport, eet ik altijd wel wat extra. Ben ook niet heel dun, gewoon normaal gewicht met een normaal laagje vet, dus iets reserve is ook wel aanwezig.

Gisteren tijdens het fietsen 3 broodjes, een banaan en een AAtje mee en onderweg nog een tosti en blikje cola gehaald. Daar zou je 110km toch op moeten redden, naast een normaal ontbijt.
[..]

34. Als dit ouder worden is, dan is het wel heel plotseling gebeurd. :D
Ik ben zelf totaal geen healthfreak ofzo, maar AA en cola kunnen een korte energieboost geven, die zich daarna omzet in vermoeidheid/gedraind voelen..je moet eigenlijk voor langzame koolhydraten gaan, helemaal als je aan duursporten doet. Maar goed, ben verder ook maar een leek. :)
And those that were seen dancing were thought to be insane by those that could not hear the music.
pi_199186413
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 22:43 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]

Die vent waar ik het over had was 30 ongeveer. Het is net als diabetes het is een *klik* en je hebt het voor de rest van je leven
Dat zou vrij matig zijn. Ik voel me net 70, vraag me af of ik daar mee zou kunnen leven.
pi_199186464
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 22:44 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Dat zou vrij matig zijn. Ik voel me net 70, vraag me af of ik daar mee zou kunnen leven.
Maar wat deed je exact elke week vanaf januari, hoe en wanneer ontstond extra vermoeidheid?
Vakman pur sang
pi_199186509
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 april 2021 22:44 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Wat deed je de maanden ervoor, van januari naar nu, elke week?
Vrij standaard:

Ma-Vr werken, ca. 45 uur per week op kantoor
Za of Zo hardlopen, vrijwel altijd 12km met een tijd van rond de 57min
Enkele weken in het weekend in plaats van de 12km, 15km gelopen en één keer 26km.

Daarnaast af en toe gefietst op de za of zo, dus de andere dag dan dat ik hardloop. Afstand varieren van 30km tot 60km met als uitschieter 110km. Gewoon rustig tempo, af en toe een stop. Eigenlijk voelt het niet eens als sporten, maar meer een blokje om.

Die vermoeidheid kwam er 6-7 weken geleden opeens in, na een rondje lopen van 12km die bovendien erg traag ging. Normaal 4:50 toen opeens 5:20 en extreem vertragend richting het eind van de ronde.

Verder totaal geen boeiende dingen meegemaakt. Geen alcohol of drugs, niet merkbaar ziek geweest. Ik heb geen idee waar dit vandaan komt.
pi_199186532
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 april 2021 22:48 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Maar wat deed je exact elke week vanaf januari, hoe en wanneer ontstond extra vermoeidheid?
Ik kan morgen wel even uitgebreider kijken naar m'n fitbit historie, maar ga nu eerst slapen.
pi_199186570
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 22:52 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ik kan morgen wel even uitgebreider kijken naar m'n fitbit historie, maar ga nu eerst slapen.
Ok.
Maar je lichaam is geen machine die jaren lang de exact dezelfde prestaties geeft. Juist variatie geeft vooruitgang, en dat kan best een maand niks zijn.
Morgen maar meer.
Vakman pur sang
  dinsdag 27 april 2021 @ 23:03:28 #18
489162 Pvt.Webster
101st Airborne Division
pi_199186692
Kan iets "simpels" zijn als oververmoeidheid; misschien toch iets teveel gevraagd van het lichaam? Maar als het zo snel op komt zetten zou ik gewoon even naar de huisarts gaan om daar mee te sparren en eventueel een bloedonderzoek te doen.

Kan altijd een dieper liggend probleem zijn natuurlijk. Lichaam kan echt wel wat hebben en als dit jouw standaardritme was zou het op je 34e niet ineens zo snel minder moeten worden.
"He was there to do his duty, and he did it — he never let a buddy down in combat, in France, Holland, or Germany — but he never volunteered for anything and he spurned promotion."
pi_199186699
Je drinkt te weinig tijdens het fietsen, denk ik. Wanneer je 100 km fietst ben je al snel 3,5 uur onderweg, wanneer je tegen de 30 gemiddeld fietst.

Ik drink dan zeker 2 bidons van een halve liter leeg en vaak ook nog wel een colaatje onderweg. Ik merk bij mezelf in ieder geval dat ik echt slechte benen krijg wanneer ik te weinig drink/heb gedronken. Ook na afloop ben ik dan vermoeider.
pi_199187526
Ik gok er toch op dat je niet goed of niet genoeg eet. Wat je beschrijft klinkt wel beetje als hongerklop, als je te laat bent met je reserves aanvullen. En als ik 100+km fiets eet ik zelf meestal wel wat meer dan drie broodjes (van die slappe witte bolletjes?), een banaan en een tosti.
pi_199187535
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 00:11 schreef Farenji het volgende:
Ik gok er toch op dat je niet goed of niet genoeg eet. Wat je beschrijft klinkt wel beetje als hongerklop, als je te laat bent met je reserves aanvullen. En als ik 100+km fiets eet ik zelf meestal wel wat meer dan drie broodjes (van die slappe witte bolletjes?), een banaan en een tosti.
Dat zei ik dus ook al, en om meer "slow carbs " te eten, maar ja.. :P
And those that were seen dancing were thought to be insane by those that could not hear the music.
  woensdag 28 april 2021 @ 07:19:37 #22
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_199188366
Als je echt alleen maar 2x/week traint denk ik dat je basisconditie/herstelvermogen ook gewoon niet zo denderend is. Als je 5 dagen achter elkaar niet traint maar alleen werkt, deconditioneer je jezelf alweer, en dan ga je best wel flink in het weekend omdat je dat nou eenmaal gewend bent. Kan me goed voorstellen dat die trainingen dan ook inslaan als een bom.

Daarbij komt ook dat als je eenmaal werk en andere dingen hebt je vaak toch (onbewust) meer stress hebt dan tijdens je studententijd bijvoorbeeld, dus ook dat is niet optimaal voor je prestaties/herstel.

Ben zelf gewend om veel vaker te trainen, tot 10x/week sporten heb ik gedaan. Dan is een normale training op 1 dag absoluut niet bijzonder en halfuurtje daarna voel je je weer helemaal fit, soms zelfs fitter dan daarvoor. Ga je echter op trainingskamp, slaapt iedereen om 21:00 's avonds al omdat ze zo vermoeid zijn, omdat de trainingen dan gewoon langer en/of intensiever zijn.

Waarom je er dan nu 'opeens' last van hebt weet ik niet, er zijn bijzonder veel factoren die herstel beïnvloeden. Slaap en voeding zijn waarschijnlijk de grootste, al kan hydratie acuut ook wel veel verschil maken zoals ergens eerder genoemd hier.
WFPB!
  Moderator woensdag 28 april 2021 @ 09:06:20 #23
447051 crew  Peejtur
pi_199189128
Geveegd....
pi_199189230
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 07:19 schreef Dizorn het volgende:
Als je echt alleen maar 2x/week traint denk ik dat je basisconditie/herstelvermogen ook gewoon niet zo denderend is. Als je 5 dagen achter elkaar niet traint maar alleen werkt, deconditioneer je jezelf alweer, en dan ga je best wel flink in het weekend omdat je dat nou eenmaal gewend bent. Kan me goed voorstellen dat die trainingen dan ook inslaan als een bom.
Ik denk ook dat het hem hierin zit inderdaad. Qua trainingsprikkels is dit schema verre van optimaal.

Ik zou ook niet gaan focussen op waardoor je nu ineens last hebt van allerlei vage klachten, maar gewoon een gebalanceerder trainingsschema gaan aanhouden in combinatie met voldoende aandacht voor voeding, drinken en rust en kijken of dat helpt.

Verder zou je voor je intensieve trainingen nog magnesium kunnen nemen aangezien je het hebt over meer spierpijn dan voorheen. Maar wederom denk ik dat vaker trainen (hoeft niet altijd even intensief) daar de belangrijkste rol in kan spelen.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199189316
Ik zou toch weer naar de huisarts gaan en als je relatie met die man/vrouw niet goed is een andere huisarts zoeken.

Ik denk dat er verder gekeken moet worden dan je training of eetpatroon. Even wat ernstige dingen uitsluiten en dan kan je altijd nog gaan sleutelen aan training en eetpatroon. Als je daarmee begint (en ik neem aan dat je al wat gedaan hebt?) dan gaat daar gewoon best veel tijd overheen. Ik vind dit niet normaal zo op korte termijn (zeker je hartslag 10-20 slagen hoger dan normaal is niet ok, dat kan overtraining zijn, maar dat lijkt me stug bij jou).
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_199191022
Waarom altijd gelijk de huisarts tip?
De meesten weten niks van training en sport.
Dan zou ik een sportmedische test gaan doen.
Vakman pur sang
pi_199197421
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 april 2021 22:55 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ok.
Maar je lichaam is geen machine die jaren lang de exact dezelfde prestaties geeft. Juist variatie geeft vooruitgang, en dat kan best een maand niks zijn.
Morgen maar meer.
M'n lichaam heeft dat wel 10 jaar min of meer gedaan. Tuurlijk heb je af en toe wat betere en mindere dagen, maar m'n prestaties zijn wel al 10 jaar vrij constant.

Anyway, hieronder m'n hardlooptijden. Ik zat rond de 5min/km afgezien van de langere afstanden. Verschil tussen de laatste weken en eerder is minder groot dan ik had gedacht. Er waren vooral twee hele slechte weken onlangs, waarbij ik me heel slecht voelde achteraf. Bij die 11km heb ik m'n standaard 12km ronde niet eens afgemaakt. Daarnaast voelde ik me afgelopen weekend heel slecht na het fietsen, wat 3x in 4 weekenden maakte.



Verder nog de overige sportactiviteiten. Van het fietsen heb ik maar 3x de GPS aangezet, dus ik heb alleen de snelheden van hardlopen erbij staan.



Tijdens de laatste keer fietsen heb ik de tijd door laten lopen tijdens alle stops, incl de stop van bijna een uur voor de lunch en 3 wat kortere stops. Verder fiets ik op een stadsfiets, dus de snelheden zijn niet imposant of zo. :P
pi_199197543
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 23:03 schreef Pvt.Webster het volgende:
Kan iets "simpels" zijn als oververmoeidheid; misschien toch iets teveel gevraagd van het lichaam? Maar als het zo snel op komt zetten zou ik gewoon even naar de huisarts gaan om daar mee te sparren en eventueel een bloedonderzoek te doen.

Kan altijd een dieper liggend probleem zijn natuurlijk. Lichaam kan echt wel wat hebben en als dit jouw standaardritme was zou het op je 34e niet ineens zo snel minder moeten worden.
Ja dat zou ik ook denken. Vooral dat het plots zo vaak achterelkaar 'misgaat'. Als het nou langzaam wat achteruit gaat zou ik denken dat het conditie of ouderdom is. Als het een enkele off day zou zijn, zou ik m'n schouders ophalen en er niet over nadenken.
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 april 2021 23:03 schreef Tommeke het volgende:
Je drinkt te weinig tijdens het fietsen, denk ik. Wanneer je 100 km fietst ben je al snel 3,5 uur onderweg, wanneer je tegen de 30 gemiddeld fietst.

Ik drink dan zeker 2 bidons van een halve liter leeg en vaak ook nog wel een colaatje onderweg. Ik merk bij mezelf in ieder geval dat ik echt slechte benen krijg wanneer ik te weinig drink/heb gedronken. Ook na afloop ben ik dan vermoeider.
Ik heb tijdens het fietsen 2x500ml water op, 1x300ml AA, 1x-333ml cola. Lijkt me voldoende, al moet ik wel zeggen dat het wel voelde als vochttekort. Dat laatste klopt dat alleen weer niet met het feit dat ik veel naar de wc moest en het licht van kleur was.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 00:11 schreef Farenji het volgende:
Ik gok er toch op dat je niet goed of niet genoeg eet. Wat je beschrijft klinkt wel beetje als hongerklop, als je te laat bent met je reserves aanvullen. En als ik 100+km fiets eet ik zelf meestal wel wat meer dan drie broodjes (van die slappe witte bolletjes?), een banaan en een tosti.
Nee bruine waldkorn bolletjes met ruim beleg, een tosti van bruinbrood en dus een banaan. Dit naast het ontbijt van twee volkoren boterhammen en nog een banaan. De avond ervoor had ik een vrij stevige maaltijd, aardappel-groente-vlees schotel uit de oven. Ik vind dit eigenlijk aardig wat.

Hogerklop op zo'n afstand fietsen zou kunnen, maar met hardlopen heb ik dat nooit gehad. Een uurtje lopen moet in principe kunnen zonder specifieke voorbereidingen qua eten. Dat is althans altijd goed gegaan.
pi_199197716
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 07:19 schreef Dizorn het volgende:
Als je echt alleen maar 2x/week traint denk ik dat je basisconditie/herstelvermogen ook gewoon niet zo denderend is. Als je 5 dagen achter elkaar niet traint maar alleen werkt, deconditioneer je jezelf alweer, en dan ga je best wel flink in het weekend omdat je dat nou eenmaal gewend bent. Kan me goed voorstellen dat die trainingen dan ook inslaan als een bom.

Daarbij komt ook dat als je eenmaal werk en andere dingen hebt je vaak toch (onbewust) meer stress hebt dan tijdens je studententijd bijvoorbeeld, dus ook dat is niet optimaal voor je prestaties/herstel.

Ben zelf gewend om veel vaker te trainen, tot 10x/week sporten heb ik gedaan. Dan is een normale training op 1 dag absoluut niet bijzonder en halfuurtje daarna voel je je weer helemaal fit, soms zelfs fitter dan daarvoor. Ga je echter op trainingskamp, slaapt iedereen om 21:00 's avonds al omdat ze zo vermoeid zijn, omdat de trainingen dan gewoon langer en/of intensiever zijn.

Waarom je er dan nu 'opeens' last van hebt weet ik niet, er zijn bijzonder veel factoren die herstel beïnvloeden. Slaap en voeding zijn waarschijnlijk de grootste, al kan hydratie acuut ook wel veel verschil maken zoals ergens eerder genoemd hier.
1 of 2 keer per week sporten in het weekend is wellicht niet ideaal. Zou het op zich liever iets vaker doen, bijv een keer extra in de week, al komt het er door werk eigenlijk nooit van. Toch is het al heel lang goed gegaan. Kan niet ontkennen dat er sprake is van enige mate van stress door werk en ik zou eigenlijk ook wat vaker een dagje vrij moeten nemen, maar ook dat is niet nieuw en ik kan me bijna niet voorstellen dat het echt plots zoveel invloed heeft.

Overigens is dat fietsen twee dagen geleden en ik ben nog steeds volledig gesloopt. Vooral nog extreem moe, spierpijn is wel wat beter aan het worden. Enige positieve is dat ik wel voel dat ik herstellende ben en dat het morgen bijna wel beter moet gaan als ik voldoende weet te slapen vannacht.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 09:18 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Ik denk ook dat het hem hierin zit inderdaad. Qua trainingsprikkels is dit schema verre van optimaal.

Ik zou ook niet gaan focussen op waardoor je nu ineens last hebt van allerlei vage klachten, maar gewoon een gebalanceerder trainingsschema gaan aanhouden in combinatie met voldoende aandacht voor voeding, drinken en rust en kijken of dat helpt.

Verder zou je voor je intensieve trainingen nog magnesium kunnen nemen aangezien je het hebt over meer spierpijn dan voorheen. Maar wederom denk ik dat vaker trainen (hoeft niet altijd even intensief) daar de belangrijkste rol in kan spelen.
Zal er eens naar kijken. Ik ben nooit echt met voeding bezig, maar eet over het algemeen wel gezond en gevarieerd. Die cola en AA zijn in ieder geval niet echt tekenend of zo, dat was vooral omdat ik energie nodig had om thuis te komen. :P
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 09:25 schreef Isabeau het volgende:
Ik zou toch weer naar de huisarts gaan en als je relatie met die man/vrouw niet goed is een andere huisarts zoeken.

Ik denk dat er verder gekeken moet worden dan je training of eetpatroon. Even wat ernstige dingen uitsluiten en dan kan je altijd nog gaan sleutelen aan training en eetpatroon. Als je daarmee begint (en ik neem aan dat je al wat gedaan hebt?) dan gaat daar gewoon best veel tijd overheen. Ik vind dit niet normaal zo op korte termijn (zeker je hartslag 10-20 slagen hoger dan normaal is niet ok, dat kan overtraining zijn, maar dat lijkt me stug bij jou).
Ik ben nooit heel erg bezig met training of voedingsschema's. Zie me zelf meer als recreatieve loper, die af en toe iets te fanatiek is. Train in ieder geval niet voor wedstrijden of specifieke tijden.

Die hartslagen die omhoog schieten is dus wel puur de dag / nacht na dit probleem. Het is altijd wel verhoogd als ik flink gesport heb, maar niet zo extreem als dat het was. Meestal herstelt die hartslag zich wel weer binnen een dag of 2-3 en is het terug op een normale rusthartslag van rond de 50 overdag en 44 's nachts. Vandaag geeft hij 56 aan, maar ik gok dat het morgen al weer een heel stuk lager is.
pi_199197740
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 20:33 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

M'n lichaam heeft dat wel 10 jaar min of meer gedaan. Tuurlijk heb je af en toe wat betere en mindere dagen, maar m'n prestaties zijn wel al 10 jaar vrij constant.

Anyway, hieronder m'n hardlooptijden. Ik zat rond de 5min/km afgezien van de langere afstanden. Verschil tussen de laatste weken en eerder is minder groot dan ik had gedacht. Er waren vooral twee hele slechte weken onlangs, waarbij ik me heel slecht voelde achteraf. Bij die 11km heb ik m'n standaard 12km ronde niet eens afgemaakt. Daarnaast voelde ik me afgelopen weekend heel slecht na het fietsen, wat 3x in 4 weekenden maakte.

[ afbeelding ]

Verder nog de overige sportactiviteiten. Van het fietsen heb ik maar 3x de GPS aangezet, dus ik heb alleen de snelheden van hardlopen erbij staan.

[ afbeelding ]

Tijdens de laatste keer fietsen heb ik de tijd door laten lopen tijdens alle stops, incl de stop van bijna een uur voor de lunch en 3 wat kortere stops. Verder fiets ik op een stadsfiets, dus de snelheden zijn niet imposant of zo. :P
Wie gaat er nou 110 km fietsen op een stadsfiets? Afijn :P

Ik zou zeggen doe eens een sportmedische keuring, soms flink vergoed (eens per jaar)
https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/sportmedisch-onderzoek
Is sowieso wel grappig om allerlei gegevens te krijgen (VO2max, duurvermogen enz.)

Maar over je trainingen, je doet al heel lang exact hetzelfde, en je word ouder.
Zou wat meer variatie aan brengen, dan eens weer 5km lopen en koop eens een mtb of ga krachttraining doen. Doe eens een andere vrouw, zorg dat je testosteron flink op peil blijft.
Vakman pur sang
  woensdag 28 april 2021 @ 21:05:45 #31
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_199197917
Zit je mentaal goed in je vel? Je werkt 45 uur zeg je, en dat kan prima behalve als het niet goed loopt. Dan trekt het een enorme wissel op je geestelijke gesteldheid. Zijn er daar spanningen? Je wilt niet weten wat stress met je kan doen op het fysieke vlak.
  woensdag 28 april 2021 @ 21:10:59 #32
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_199197989
quote:
Ik heb medicijnen gehad ivm migraines. Dat zijn bloeddrukverlagers, waardoor m'n bloeddruk nu lager is dan eigenlijk hoort. Uiteraard heb ik dit besproken met de arts, maar volgens de arts kan dit er niet doorkomen.
Oh wacht, deze post even gemist. Zijn die medicijnen toevallig bètablokkers? Want daar kunnen wel meer dingen niet van komen volgens artsen die er niet in gespecialiseerd zijn.

De klachten die jij noemt kreeg ik dus wel van bètablokkers.
pi_199198325
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 21:10 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Oh wacht, deze post even gemist. Zijn die medicijnen toevallig bètablokkers? Want daar kunnen wel meer dingen niet van komen volgens artsen die er niet in gespecialiseerd zijn.

De klachten die jij noemt kreeg ik dus wel van bètablokkers.
Volgens mij is het geen beta blocker, maar een angiotensine-II-blokker. Geen idee wat het verschil is.
  woensdag 28 april 2021 @ 21:42:52 #34
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_199198522
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 21:30 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Volgens mij is het geen beta blocker, maar een angiotensine-II-blokker. Geen idee wat het verschil is.
Nee, ik ook niet, maar ik zou echt teruggaan naar je huisarts aangezien drie bijwerkingen al vermoeidheid, spierpijn en hoofdpijn zijn, plus een hele rits aan dingen die door een verminderde nierfunctie kunnen komen.
pi_199198527
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 21:05 schreef Qarrad het volgende:
Zit je mentaal goed in je vel? Je werkt 45 uur zeg je, en dat kan prima behalve als het niet goed loopt. Dan trekt het een enorme wissel op je geestelijke gesteldheid. Zijn er daar spanningen? Je wilt niet weten wat stress met je kan doen op het fysieke vlak.
Zou beter kunnen, maar ik kan me niet voorstellen dat dat nou perse de oorzaak is. Sinds ik ben gestart met werken, werk ik al redelijk veel uren. Heb ook lange tijd rond de 55 uur gedaan en dat ging prima. Qua uren voelt dit niet perse als heel veel, al zijn de uren wel erg intensief. Ben er nog niet uit of leidinggeven aan een groot team echt iets voor mij is. Helpt ook niet mee dat de laatste vakantie al weer ruim 1.5 jaar terug is.
pi_199198565
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 21:42 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Nee, ik ook niet, maar ik zou echt teruggaan naar je huisarts aangezien drie bijwerkingen al vermoeidheid, spierpijn en hoofdpijn zijn, plus een hele rits aan dingen die door een verminderde nierfunctie kunnen komen.
Ja ga ik wellicht doen. Ik heb ze via de neuroloog en niet de huisarts. Volgens de verpleegster van de neuroloog waar ik telefonisch contact mee heb, horen deze klachten daar niet bij. Over dingen als duizeligheid kreeg ik alleen het advies om langzamer op te staan, waardoor ik me helemaal 70+ voel. Wellicht toch eens langs de huisarts om op z'n minst bloeddruk te checken. Het lijkt wel redelijk te helpen tegen migraine aanvallen, ben van 20 per maand naar zo'n 5 gegaan.
  woensdag 28 april 2021 @ 21:49:10 #37
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_199198601
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 21:43 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Zou beter kunnen, maar ik kan me niet voorstellen dat dat nou perse de oorzaak is. Sinds ik ben gestart met werken, werk ik al redelijk veel uren. Heb ook lange tijd rond de 55 uur gedaan en dat ging prima. Qua uren voelt dit niet perse als heel veel, al zijn de uren wel erg intensief. Ben er nog niet uit of leidinggeven aan een groot team echt iets voor mij is. Helpt ook niet mee dat de laatste vakantie al weer ruim 1.5 jaar terug is.
Ja, het kan heel lang goed gaan maar stress is iets wat stapelt... Plus dat je het dubbel terug krijgt als je het eerst negeert. En zo lang geleden vakantie gehad? Da's niet gezond.

Je hebt op zich een hele goede nulmeting met je constante prestaties dus ik denk dat je er goed aan doet om deze dip in je prestaties serieus te nemen en uit te zoeken waar hij door komt. Je kunt er een hoop ellende mee voor zijn.

Ik denk echt dat je bij een arts, huisarts of sportarts moet beginnen. Sterkte!
pi_199198603
quote:
1s.gif Op woensdag 28 april 2021 20:54 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Wie gaat er nou 110 km fietsen op een stadsfiets? Afijn :P
Ja I know. :')
Ben van plan een echte fiets te kopen, maar ik maak niet zo makkelijk dat soort keuzes. :P
quote:
Ik zou zeggen doe eens een sportmedische keuring, soms flink vergoed (eens per jaar)
https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/sportmedisch-onderzoek
Is sowieso wel grappig om allerlei gegevens te krijgen (VO2max, duurvermogen enz.)
quote:
Deze zorgverzekeraar biedt vanuit de aanvullende verzekering geen vergoeding voor sportmedisch advies en/of onderzoek.
;(
quote:
Maar over je trainingen, je doet al heel lang exact hetzelfde, en je word ouder.
Zou wat meer variatie aan brengen, dan eens weer 5km lopen en koop eens een mtb of ga krachttraining doen. Doe eens een andere vrouw, zorg dat je testosteron flink op peil blijft.
Ja zou ik eens moeten proberen. Die training dan, niet die vrouw. Ben niet zo van het commiten door dure dingen te kopen of abonnementen aan te gaan, maar kan op z'n minst eens een andere afstand proberen of iets van intervallen of zo.
  woensdag 28 april 2021 @ 21:51:56 #39
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_199198645
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 21:46 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ja ga ik wellicht doen. Ik heb ze via de neuroloog en niet de huisarts. Volgens de verpleegster van de neuroloog waar ik telefonisch contact mee heb, horen deze klachten daar niet bij. Over dingen als duizeligheid kreeg ik alleen het advies om langzamer op te staan, waardoor ik me helemaal 70+ voel. Wellicht toch eens langs de huisarts om op z'n minst bloeddruk te checken. Het lijkt wel redelijk te helpen tegen migraine aanvallen, ben van 20 per maand naar zo'n 5 gegaan.
Dat laatste is wel heel fijn. Die duizeligheid bij het opstaan is een bloeddruk-dingetje en vrij onschuldig. Ik moet al rustig opstaan sinds ik 12 ben dus da's niet iets om je 70+ door te voelen :P
pi_199198661
Nouja, je wordt ouder. En je bent al tijden heel standaard bezig. Als je ouder wordt heb je meer herstel nodig en gaat alles wat je minder optimaal doet makkelijker pijn doen. Met name volume gaat je opbreken als je ouder wordt. Dus ver en intensief fietsen is iets warvan je moet herstellen. 100km fietsen is gewoon best een flinke inspanning, meer dan tien km hardlopen ook. Ookal doe je dat al een tijdje elke week.

Ik denk dat het al wel een paar keer gezegd is ; voeding, rust en je activiteit (als in hoeveelheid, intensiteit en soort) lijkt erg uit evenwicht.

Paar vragen:
1. Wat heb je volgens je bmr nodig aan kcals en als je dan fietst bijvoorbeeld : wat verbrand je nog meer? Is dat in balans met je voeding?
2. Doe je behalve in het weekend altijd hetzelfde, nog wel eens iets anders? Krachttraining bijvoorbeeld?
3. Als je kijkt naar intensiteit - hoe ziet het eruit qua hartslagzones? Als je die 15km loopt, in welke zone loop je dan afgelopen weken? Is deze zone hoger dan afgelopen jaren? Je zegt dat je tien slagen hoger zit? Dat lijkt op overtraining.
4. Is er iets veranderd aan je rust? Slaap je goed of heb je stress op je werk?

Ikzelf zou een goed kijken naar voeding, slaap en sport. Eventueel zou ik wat specifiek trainen op bijvoorbeeld vo2max of een wat intervallen lopen doordeweeks. En twee zware inspanningen achter elkaar is niet echt lekker voor je. Kans is dat je daar vroeger van herstelde en nu niet meer. Misschien kun je beter drie of vier keer wat minder lang sporten bijvoorbeeld. Een stuk wandelen is ook prima natuurlijk.

Het leest in iede rgeval als overtraining of in ieder geval flinke overreaching en het feit dat je niet echt traint, niet op je voeding let en uit het niets 2x flinke inspanningen doet, doet me vermoeden dat je in het weekend te veel doet en doordeweeks te weinig. Je bent niet hersteld van de zaterdag en zondag maak je dan meer kapot en word je minder fit omdat je neit (meer) kunt supercompenseren. Als je 25 bent kun je dat veel makkelijker.
Whatever...
pi_199198983
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 21:52 schreef Spanky78 het volgende:
Nouja, je wordt ouder. En je bent al tijden heel standaard bezig. Als je ouder wordt heb je meer herstel nodig en gaat alles wat je minder optimaal doet makkelijker pijn doen. Met name volume gaat je opbreken als je ouder wordt. Dus ver en intensief fietsen is iets warvan je moet herstellen. 100km fietsen is gewoon best een flinke inspanning, meer dan tien km hardlopen ook. Ookal doe je dat al een tijdje elke week.

Ik denk dat het al wel een paar keer gezegd is ; voeding, rust en je activiteit (als in hoeveelheid, intensiteit en soort) lijkt erg uit evenwicht.

Paar vragen:
1. Wat heb je volgens je bmr nodig aan kcals en als je dan fietst bijvoorbeeld : wat verbrand je nog meer? Is dat in balans met je voeding?
Moest het googlen, bedoel je dit:

Volgens m'n fitbit heb ik die dag van het fietsen 5461 kcal verbruikt. Dat heb ik die dag vast niet gegeten, maar ik gok dat ik op doordeweekse dagen wel iets meer binnenkrijg dan ik verbruik.
quote:
2. Doe je behalve in het weekend altijd hetzelfde, nog wel eens iets anders? Krachttraining bijvoorbeeld?
Nope, eigenlijk altijd hetzelfde
quote:
3. Als je kijkt naar intensiteit - hoe ziet het eruit qua hartslagzones? Als je die 15km loopt, in welke zone loop je dan afgelopen weken? Is deze zone hoger dan afgelopen jaren? Je zegt dat je tien slagen hoger zit? Dat lijkt op overtraining.
Intensiteit is bij mij heel erg afhankelijk van het weer. In de zomer loop ik vaak continu tussen de 180 en 190 slagen, nu is het rond de 180. In de winter als het koud is, ligt het nog wat lager, zo'n 170. Ik ga vast gezeur krijgen dat dit veel te hoog is.
quote:
4. Is er iets veranderd aan je rust? Slaap je goed of heb je stress op je werk?
Slaap al tijden vrij matig, dus er is niet perse iets veranderd. Slaap gemiddeld 6.5 uur per nacht. Sinds corona is het iets meer geworden, daarvoor was het 6 uur gemiddeld. Wel wat stress op het werk, zou beter zijn als het wat minder is, maar dan moet ik waarschijnlijk wel een serieuze stap terug doen qua functie. Ik sluit het niet uit, maar het voelt wel als een grote stap en ook als falen.
quote:
Ikzelf zou een goed kijken naar voeding, slaap en sport. Eventueel zou ik wat specifiek trainen op bijvoorbeeld vo2max of een wat intervallen lopen doordeweeks. En twee zware inspanningen achter elkaar is niet echt lekker voor je. Kans is dat je daar vroeger van herstelde en nu niet meer. Misschien kun je beter drie of vier keer wat minder lang sporten bijvoorbeeld. Een stuk wandelen is ook prima natuurlijk.
Ik ga het eens proberen, misschien heb ik 12km hardlopen en 110km fietsen achterelkaar onderschat, maar het valt me wel tegen dat dat niet zou kunnen. Verder waren die andere weekenden dus niet twee dagen intensief sporten achterelkaar.

Wandelen doe ik regelmatig, heb ik niet in de overzichten gezet, maar loop vaak nog een keer of 2 per week een rondje van een uur tot anderhalf uur.
quote:
Het leest in iede rgeval als overtraining of in ieder geval flinke overreaching en het feit dat je niet echt traint, niet op je voeding let en uit het niets 2x flinke inspanningen doet, doet me vermoeden dat je in het weekend te veel doet en doordeweeks te weinig. Je bent niet hersteld van de zaterdag en zondag maak je dan meer kapot en word je minder fit omdat je neit (meer) kunt supercompenseren. Als je 25 bent kun je dat veel makkelijker.
Mja, wellicht.
pi_199199240
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 22:11 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Moest het googlen, bedoel je dit:
[ afbeelding ]
Volgens m'n fitbit heb ik die dag van het fietsen 5461 kcal verbruikt. Dat heb ik die dag vast niet gegeten, maar ik gok dat ik op doordeweekse dagen wel iets meer binnenkrijg dan ik verbruik.
[..]

Nope, eigenlijk altijd hetzelfde
[..]

Intensiteit is bij mij heel erg afhankelijk van het weer. In de zomer loop ik vaak continu tussen de 180 en 190 slagen, nu is het rond de 180. In de winter als het koud is, ligt het nog wat lager, zo'n 170. Ik ga vast gezeur krijgen dat dit veel te hoog is.
[..]

Slaap al tijden vrij matig, dus er is niet perse iets veranderd. Slaap gemiddeld 6.5 uur per nacht. Sinds corona is het iets meer geworden, daarvoor was het 6 uur gemiddeld. Wel wat stress op het werk, zou beter zijn als het wat minder is, maar dan moet ik waarschijnlijk wel een serieuze stap terug doen qua functie. Ik sluit het niet uit, maar het voelt wel als een grote stap en ook als falen.
[..]

Ik ga het eens proberen, misschien heb ik 12km hardlopen en 110km fietsen achterelkaar onderschat, maar het valt me wel tegen dat dat niet zou kunnen. Verder waren die andere weekenden dus niet twee dagen intensief sporten achterelkaar.

Wandelen doe ik regelmatig, heb ik niet in de overzichten gezet, maar loop vaak nog een keer of 2 per week een rondje van een uur tot anderhalf uur.
[..]

Mja, wellicht.
Ik ga maar even kort door de bocht. Misschien bot, maar het is echt niet onaardig bedoeld:

1. Je eet te weinig voor de prestatie die je wilt doen, je hebt misschien wel vetreserves, maar die spreek je op de intensiteit waarop je sport niet voldoende aan.
2. Je herstelt niet/nauwelijks tussendoor
3. Je intensiteit is waarschijnlijk hoog tot zeer hoog en juist daarvan herstel je minder snel (je max hartslag is ongeveer 220-leeftijd, dat is niet voor iedereen hetzelfde, maar een uur op 180-190 is voor bijna iedereen aardig intensief). Wil je het echt weten en ook waar omslagpunten voor melkzuur liggen dan doe je een inspannignstest.
4. Je slaapt matig tot slecht en je traint alleen op heel laag niveau maar niet in de zones waar je wel conditie in opbouwt maar niet te veel vermoeidheid opbouwt.

Mijn advies, van een leek. Dus volg het vooral neit op als je beter advies krijgt:

1. Eet minder op dagen dat je niet beweegt en eet veel meer als je gaat fietsen. je lichaam heeft koolhydraten nodig als je op hoge hartslag gaat sporten. Weet je ook hoeveel eiwit je eet en nodig hebt? En hoeveel vetten en welke? Zorg dat je dat een beetje uitzoekt en passend eet.
2. Herstel, doe niet alleen intensieve inspanningen vlak achter elkaar maar doe dat op zaterdag en woensdag oid. En op zondag ga je lekker een stukje fietsen of wandelen op lage hartslag
3. Zorg dat je je hartslagzones kent, lees je in en leer om je conditie op te bouwen en niet alleen meer voluit te gaan. Daarmee breek je meer af dan dat je opbouwt zoals je gemerkt hebt. Veel fanatieke duursporters bevinden zich maximaal 10-15% in hoge hartslagzone (rondom of boven omslagpunt).
4. Doe verschillende soorten trainingen, liever 3x 1,5 uur en niet 1x4,5 uur, soms langzaam en lang, soms wat intervallen, en niet elke keer voluit. En doe eventueel ook wat krachttraining om niet te eenzijdig te sporten.
5. Doe voorlopig even rustig aan - als je echt tegen overtraining aan zit dan brand je binnenkort echt op en kun je een tijd niets meer. Dus nu even een paar weken rustig aan. Kun je je mooi inlezen en je plan om duurzaam ook nu je wat ouder wordt fit te zijn en blijven.
Whatever...
pi_199199477
Oke neem ik mee.

Enige nuance die ik wil maken, is dat het fietsen uiteraard niet op die intensiteit was en ook vooral bedoeld als lekker een stukje fietsen wat alleen iets langer was geworden dan gepland. Gemiddelde hartslag was 126; 1/3 buiten zones, 1/3 vetverbranding en 1/3 cardio, geen enkele minuut in piek. De genoemde hartslagen waren alleen van toepassing op het hardlopen.
pi_199200289
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 22:33 schreef Schuifpui het volgende:
Oke neem ik mee.

Enige nuance die ik wil maken, is dat het fietsen uiteraard niet op die intensiteit was en ook vooral bedoeld als lekker een stukje fietsen wat alleen iets langer was geworden dan gepland. Gemiddelde hartslag was 126; 1/3 buiten zones, 1/3 vetverbranding en 1/3 cardio, geen enkele minuut in piek. De genoemde hartslagen waren alleen van toepassing op het hardlopen.
3 uur lang op 190bpm lijkt me ook niet haalbaar. maar 100 km blijft een aardige inspanning. Mijn advies blijft wel gelijk. Je sport te hard, herstelt te weinig en traint niet voldoende, je maakt van elke workout een wedstrijd. Combineer dat met te weinig eten, slapen en wat ouder worden, dan ga je last krijgen.

Een uur op 190 is gewoon hoog/intensief, zelfs als je aardig fit bent. Voor je hart en longen is dat een flinke belasting. Ookal is max hartslag genetisch bepaald, kan me niet voorstellen dat je die 12 km rustig aan doet, aan de tijd is dat ook wel te zien.

Als vuistregel is het verstandig om minstens 80% door te brengen in zone 1-2. En weinig in zone 3, die 10-20% breng je dan door in 4 en 5. Als je veel km maakt doe je misschien wel 90% in 1-2, sport je minder vaak is het misschien 80%. Dat is geen ijzeren wet ofzo, maar ik denk dat je wel ziet dat jij veel te intensief bezig bent. Om dat uur zo hard te gaan moet je eigenlijk ook een aantal keer veel rustiger trainen om capaciteit op te bouwen, herstel, bloedvaten. Etc.
Whatever...
pi_199212884
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 23:24 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

3 uur lang op 190bpm lijkt me ook niet haalbaar. maar 100 km blijft een aardige inspanning. Mijn advies blijft wel gelijk. Je sport te hard, herstelt te weinig en traint niet voldoende, je maakt van elke workout een wedstrijd. Combineer dat met te weinig eten, slapen en wat ouder worden, dan ga je last krijgen.

Een uur op 190 is gewoon hoog/intensief, zelfs als je aardig fit bent. Voor je hart en longen is dat een flinke belasting. Ookal is max hartslag genetisch bepaald, kan me niet voorstellen dat je die 12 km rustig aan doet, aan de tijd is dat ook wel te zien.
Ik loop door, maar het voelt niet alsof ik om m'n max loop, maar gewoon op een tempo dat goed vol te houden voelt. Als ik echt een wedstrijd loop (1 keer gedaan) dan kan er nog wel een stuk af en loop ik zo'n 5-6% sneller. Normaal gesproken ben ik niet echt kapot na een training.

Ik heb vaker het advies gehad ook rustigere trainingen te lopen, maar dat vind ik erg lastig.
quote:
Als vuistregel is het verstandig om minstens 80% door te brengen in zone 1-2. En weinig in zone 3, die 10-20% breng je dan door in 4 en 5. Als je veel km maakt doe je misschien wel 90% in 1-2, sport je minder vaak is het misschien 80%. Dat is geen ijzeren wet ofzo, maar ik denk dat je wel ziet dat jij veel te intensief bezig bent. Om dat uur zo hard te gaan moet je eigenlijk ook een aantal keer veel rustiger trainen om capaciteit op te bouwen, herstel, bloedvaten. Etc.

zone 1 = vetverbranding, 2 = cardio. 3 is intensief?

Wat bedoel je met 'die 10-20% breng je dan door in 4 en 5'?
pi_199213735
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 21:56 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ik loop door, maar het voelt niet alsof ik om m'n max loop, maar gewoon op een tempo dat goed vol te houden voelt. Als ik echt een wedstrijd loop (1 keer gedaan) dan kan er nog wel een stuk af en loop ik zo'n 5-6% sneller. Normaal gesproken ben ik niet echt kapot na een training.

Ik heb vaker het advies gehad ook rustigere trainingen te lopen, maar dat vind ik erg lastig.
[..]

zone 1 = vetverbranding, 2 = cardio. 3 is intensief?

Wat bedoel je met 'die 10-20% breng je dan door in 4 en 5'?
4 en 5 is harder dan je ongeveer een uur kunt volhouden. Dus anaeroob.

In elke zone verbrand je vet en in elke zone doe je iets aan je cardioconditie. Maar ik denk dat het klopt. 3 is de zone waarin de meeste mensen bovenin hun (tweede) omslagpunt hebben liggen, dat houd je dan net wel/niet een uur vol.

En je bent niet de enige die rustig trainen lastig vindt. Ik vind dat ook. Maar als ik het niet doe raak ik geblesseerd of te vermoeid. Dan zie ik minder progressie of dus een blessure. In de sportschool heb ik dat nog veel sterker... dan krijg ik bij te hoog volume vrij snel overbelastingsblessures, peesontstekingen enz.

Lees je eens een beetje in over inspanning, hartslagzones en wat belasting doet met je lichaam. Er zijn een paar onderverdelingen in hartslagzones waarvan de 5 het vaakst gebruikt wordt. Het is ook niet absoluut, maar een langzaam oplopende schaal. Onderin 3 voelt echt heel anders dan bovenin 3. Daarnaast heb je volgens sommigen eigenlijk maar 3 zones, gebaseerd op melkzuurvorming. Grens 1 is dan waar je melkzuur gaat maken, grens 2 is dan waar je lichaam de gemaakte melkzuur minder snel afbreekt dan je het maakt,m je verzuurt dus.

In de praktijk gebruikt je lichaam een mix aan brandstof, vet, koolhydraten, en afhankelijk van de hoeveelheid zuurstof die beschikbaar is verzuur je wel of niet. Maar al je niet genoeg eet, dan heb je onvoldoende glycogeen en moet je alles doen met vet - dat kost meer zuurstof en is daarmee veel zwaarder. Maar hier zijn hele boeken over volgeschreven, dus ik zou zeggen. Lees je in en begin met de basis. Goed eten (ook niet te veel, en ook voldoende eiwitten), hard trainen, maar niet te hard en goed rusten...

[ Bericht 18% gewijzigd door Spanky78 op 29-04-2021 22:56:43 ]
Whatever...
pi_199214045
quote:
1s.gif Op woensdag 28 april 2021 11:53 schreef Lospedrosa het volgende:
Waarom altijd gelijk de huisarts tip?
De meesten weten niks van training en sport.
Dan zou ik een sportmedische test gaan doen.
Dit,
Wellicht kun je via je werkgever een preventief medisch onderzoek bij de afd. sportgeneeskunde doen?
Geef aan dat je problemen hebt na inspanning en je krijgt er een fiets/inspanningstest bij waarbij ze je hart, ademhaling en zuurstofopname meten.
De huisarts kan veel adviseren, maar een sportarts is wel de specialist hiervoor.
dag
pi_199214976
-Tekort aan voedingsstoffen en vocht op de dagen dat je sport.

-Over het algemeen te weinig eiwitten in je dieet om te herstellen.

-Klachten kunnen ook stress gerelateerd zijn. 45 uur op kantoor per week is voor veel mensen niet te doen. Teveel bezig zijn op een dag (achter de computer) kan een slechte uitwerking hebben op je nachtrust. Op twee fronten wordt je herstel dan gesaboteerd.

-Te langdurig aan het sporten binnen een korte tijd (met daartussen een lange werkweek met weinig beweging). Kun je niet intenser sporten, maar de duur aanzienlijk verkorten? ipv 1-3 uur sporten, maximaal een half uur op een hogere intensiteit?

-Teveel snelle suikers die je bloedsuikerspiegel volledig ontregelen.

-Diabetes of een slecht werkende schildklier.
pi_199223806
Toch twijfel ik niet of er meer aan de hand is. Echt deze hele week voel ik me belabberd en heb ik gruwelijke koppijn. Ik heb vandaag voor het eerst in jaren een middag vrij genomen omdat het werken echt niet meer ging. -O-

En elke nacht de afgelopen week heb ik minder dan 4 uur geslapen. Heb me zelden zo zwak en ellendig gevoeld.
pi_199223815
Anyway over dat sporten. Niet elke weekend hetzelfde, minder intensief, minder lang, etc.

Wat zouden jullie voor dit weekend aanraden? Een km of 7 lopen op een rustig tempo of zo?
pi_199223962
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 22:45 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

4 en 5 is harder dan je ongeveer een uur kunt volhouden. Dus anaeroob.

In elke zone verbrand je vet en in elke zone doe je iets aan je cardioconditie. Maar ik denk dat het klopt. 3 is de zone waarin de meeste mensen bovenin hun (tweede) omslagpunt hebben liggen, dat houd je dan net wel/niet een uur vol.

En je bent niet de enige die rustig trainen lastig vindt. Ik vind dat ook. Maar als ik het niet doe raak ik geblesseerd of te vermoeid. Dan zie ik minder progressie of dus een blessure. In de sportschool heb ik dat nog veel sterker... dan krijg ik bij te hoog volume vrij snel overbelastingsblessures, peesontstekingen enz.

Lees je eens een beetje in over inspanning, hartslagzones en wat belasting doet met je lichaam. Er zijn een paar onderverdelingen in hartslagzones waarvan de 5 het vaakst gebruikt wordt. Het is ook niet absoluut, maar een langzaam oplopende schaal. Onderin 3 voelt echt heel anders dan bovenin 3. Daarnaast heb je volgens sommigen eigenlijk maar 3 zones, gebaseerd op melkzuurvorming. Grens 1 is dan waar je melkzuur gaat maken, grens 2 is dan waar je lichaam de gemaakte melkzuur minder snel afbreekt dan je het maakt,m je verzuurt dus.

In de praktijk gebruikt je lichaam een mix aan brandstof, vet, koolhydraten, en afhankelijk van de hoeveelheid zuurstof die beschikbaar is verzuur je wel of niet. Maar al je niet genoeg eet, dan heb je onvoldoende glycogeen en moet je alles doen met vet - dat kost meer zuurstof en is daarmee veel zwaarder. Maar hier zijn hele boeken over volgeschreven, dus ik zou zeggen. Lees je in en begin met de basis. Goed eten (ook niet te veel, en ook voldoende eiwitten), hard trainen, maar niet te hard en goed rusten...
Thanks. Verdiepen in trainings- en eetschema's vind ik dus helemaal niet leuk en ik heb het nooit nodig gehad. Ben nog steeds van mening dat ik redelijk gezond en gebalanceerd eet.
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 23:04 schreef Peter het volgende:

[..]

Dit,
Wellicht kun je via je werkgever een preventief medisch onderzoek bij de afd. sportgeneeskunde doen?
Geef aan dat je problemen hebt na inspanning en je krijgt er een fiets/inspanningstest bij waarbij ze je hart, ademhaling en zuurstofopname meten.
De huisarts kan veel adviseren, maar een sportarts is wel de specialist hiervoor.
Weet vrij zeker dat m'n werkgever dat niet vergoed, filosofie is een goed brutoloon en verder niets. Ik zal weleens opzoeken wat zo'n test als particulier kost. M'n zorgverzekeraar vergoedt het in ieder geval niet.
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 april 2021 01:30 schreef Cockwhale het volgende:
-Tekort aan voedingsstoffen en vocht op de dagen dat je sport.
Vocht geloof ik niet. Voedingsstoffen zou kunnen.
quote:
-Over het algemeen te weinig eiwitten in je dieet om te herstellen.
Met een normaal dieet zou je op zich wel genoeg binnen moeten krijgen om te herstellen toch? In ieder geval voor de 1 tot 2 keer sporten die ik doe.

Gemiddeld eet ik:
- 's ochtends: bakje yoghurt met cruesli + glas melk, of twee bruine boterhammen en twee glazen melk
- 10:00 banaan
- lunch: bakje salade en een pistoletje (bruin) met redelijk veel beleg, weekend vaker stuk of 4 bruine boterhammen met verschillend beleg
- 15:00: twee stuks fruit, meestal iets van minneola's, mandarijnen, kiwi
- 19:00: avondeten, met als typische week: 2x vlees, 2x vis, 2x vega en 1x iets van pizza. Vaak is het ook 2x iets met aardappel, 2x rijst en 2x pasta. Ben alleen, dus eet vaak twee keer achterelkaar dezelfde maaltijd. :P
quote:
-Klachten kunnen ook stress gerelateerd zijn. 45 uur op kantoor per week is voor veel mensen niet te doen. Teveel bezig zijn op een dag (achter de computer) kan een slechte uitwerking hebben op je nachtrust. Op twee fronten wordt je herstel dan gesaboteerd.
Ja zou kunnen, m'n baan is wel redelijk intensief. Hoeveelheid computerwerk valt nog mee.
quote:
-Te langdurig aan het sporten binnen een korte tijd (met daartussen een lange werkweek met weinig beweging). Kun je niet intenser sporten, maar de duur aanzienlijk verkorten? ipv 1-3 uur sporten, maximaal een half uur op een hogere intensiteit?
Wil ik weleens overwegen.
quote:
-Teveel snelle suikers die je bloedsuikerspiegel volledig ontregelen.

-Diabetes of een slecht werkende schildklier.
Heb me weleens laten checken of diabetes, dat was toen niet het geval. Reden voor testen was dat ik veel drink en veel naar de wc moet om te plassen. Schildklier geen idee.

Enige medische wat eventueel nog mee kan spelen is dat m'n darmen de laatste paar jaar vrij onrustig zijn, waardoor ik wel wat vaker naar de wc moet dan daarvoor. Verder geen heel abnormale dingen, maar ik kan me eventueel voorstellen dat ik wat meer voedingsstoffen verlies dan gemiddeld?
  vrijdag 30 april 2021 @ 21:01:55 #52
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199224020
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 20:44 schreef Schuifpui het volgende:
Toch twijfel ik niet of er meer aan de hand is. Echt deze hele week voel ik me belabberd en heb ik gruwelijke koppijn. Ik heb vandaag voor het eerst in jaren een middag vrij genomen omdat het werken echt niet meer ging. -O-

En elke nacht de afgelopen week heb ik minder dan 4 uur geslapen. Heb me zelden zo zwak en ellendig gevoeld.
Maak nou toch maar een afspraak bij de huisarts.
The love you take is equal to the love you make.
pi_199224294
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 20:57 schreef Schuifpui het volgende:
[..]

Weet vrij zeker dat m'n werkgever dat niet vergoed, filosofie is een goed brutoloon en verder niets. Ik zal weleens opzoeken wat zo'n test als particulier kost. M'n zorgverzekeraar vergoedt het in ieder geval niet.
[..]

[..]

Heb me weleens laten checken of diabetes, dat was toen niet het geval. Reden voor testen was dat ik veel drink en veel naar de wc moet om te plassen. Schildklier geen idee.

Enige medische wat eventueel nog mee kan spelen is dat m'n darmen de laatste paar jaar vrij onrustig zijn, waardoor ik wel wat vaker naar de wc moet dan daarvoor. Verder geen heel abnormale dingen, maar ik kan me eventueel voorstellen dat ik wat meer voedingsstoffen verlies dan gemiddeld?
https://www.haaglandenmc.(...)ing/sportgeneeskunde & https://www.sportzorg.nl/(...)portzorgprofessional
Bij blessures valt het wel onder de basisverzekering, een keuring soms onder aanvullend..

En darmen.. laat je door de huisarts naar de MLD-arts verwijzen voor een IBS-onderzoek.. hebben veel mensen last van.. en bij stressklachten verergert dat vaak.
dag
pi_199224409
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 20:44 schreef Schuifpui het volgende:
Toch twijfel ik niet of er meer aan de hand is. Echt deze hele week voel ik me belabberd en heb ik gruwelijke koppijn. Ik heb vandaag voor het eerst in jaren een middag vrij genomen omdat het werken echt niet meer ging. -O-

En elke nacht de afgelopen week heb ik minder dan 4 uur geslapen. Heb me zelden zo zwak en ellendig gevoeld.
Naar de dokter dan. Even geen zware inspanningen doen.

Maar je kan zomaar overtraind zijn. Daar voel je je ook belabberd van.

En nee, je eet lang niet voldoende eiwit.
Whatever...
pi_199226466
Je eet een beetje als een vrouw die probeert af te vallen. Met een 45-urige werkweek en twee keer zeer langdurige sporten, vind ik dat erg weinig.
  zaterdag 1 mei 2021 @ 07:19:30 #56
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_199228511
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 21:23 schreef Peter het volgende:

[..]

En darmen.. laat je door de huisarts naar de MLD-arts verwijzen voor een IBS-onderzoek.. hebben veel mensen last van.. en bij stressklachten verergert dat vaak.
En wat gaat het veranderen mocht een MDL-arts zeggen dat je IBS hebt? Niks. Dus geen enkele reden om hiervoor een verwijzing naar de MDL te vragen (en hopelijk zou je dat ook niet krijgen omdat er geen medische noodzaak voor is).

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 20:57 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Thanks. Verdiepen in trainings- en eetschema's vind ik dus helemaal niet leuk en ik heb het nooit nodig gehad. Ben nog steeds van mening dat ik redelijk gezond en gebalanceerd eet.

[..]

Met een normaal dieet zou je op zich wel genoeg binnen moeten krijgen om te herstellen toch? In ieder geval voor de 1 tot 2 keer sporten die ik doe.

Gemiddeld eet ik:
- 's ochtends: bakje yoghurt met cruesli + glas melk, of twee bruine boterhammen en twee glazen melk
- 10:00 banaan
- lunch: bakje salade en een pistoletje (bruin) met redelijk veel beleg, weekend vaker stuk of 4 bruine boterhammen met verschillend beleg
- 15:00: twee stuks fruit, meestal iets van minneola's, mandarijnen, kiwi
- 19:00: avondeten, met als typische week: 2x vlees, 2x vis, 2x vega en 1x iets van pizza. Vaak is het ook 2x iets met aardappel, 2x rijst en 2x pasta. Ben alleen, dus eet vaak twee keer achterelkaar dezelfde maaltijd. :P
Tsja, "verdiepen" is een keuze die je zelf moet maken natuurlijk of je dat de moeite waard vindt. Er zitten in zowel je trainingsschema als in je eetpatroon wel suboptimale zaken, dus je kan op z'n minst je trainingseffecten en je herstel beïnvloeden in positieve zin als je er beter op gaat letten.

Schema's kan je zo van internet plukken als je geen zin hebt zelf na te denken. Meest kort door de bocht: Ga doordeweeks 2-3x een halfuurtje hardlopen of fietsen om wat meer basisconditie te hebben.

Qua voeding: Ga eens bijhouden hoeveel kCal en gram eiwit je binnenkrijgt per dag, dat is niet in te schatten obv een lijstje omdat je geen hoeveelheden weet
WFPB!
pi_199230801
Voor ibs zijn diverse aanpakken, waaronder medicatie. En om iets anders uit te sluiten is onderzoek toch wel prettig..
dag
pi_199231215
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 20:45 schreef Schuifpui het volgende:
Anyway over dat sporten. Niet elke weekend hetzelfde, minder intensief, minder lang, etc.

Wat zouden jullie voor dit weekend aanraden? Een km of 7 lopen op een rustig tempo of zo?
Uit eigen ervaring: yoga.
Is een uitstekende aanvulling op andere sporten zoals hardlopen en fietsen. Zorgt voor betere conditie en minder blessures, door meer lichaamsbewustzijn, core strength en flexibiliteit. En het werkt ontzettend stressverlagend. Je kan het zo intensief maken als je zelf wil. Van een langzame yin of restorative sessie tot keihard zweten met vinyasa of ashtanga.
pi_199232920
Nog even wat gelezen over overtraind zijn. Ik dacht dat het onzin was, want zoveel sport ik helemaal niet, maar bij die vragenlijstjes is het antwoord eigenlijk allemaal 'ja'. :{

Fucking waardeloos lichaam dat dit niet eens kan zeg. :{
pi_199232936
Vind juist dat je lichaam een enorme prestatie levert en heeft geleverd met oog op hoe je altijd hebt getraind.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199232998
Maar toch, met 1 of 2 keer sporten per week kan het haast niet. Ik geloof het gewoon niet.

Edit: deel van de post gedeleted, ben gefrustereerd hierdoor. Voel me nog steeds moe.

[ Bericht 46% gewijzigd door Schuifpui op 01-05-2021 15:47:06 ]
pi_199233284
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 april 2021 21:31 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Naar de dokter dan. Even geen zware inspanningen doen.

Maar je kan zomaar overtraind zijn. Daar voel je je ook belabberd van.

En nee, je eet lang niet voldoende eiwit.
Was nog een paar dingen vergeten, dus nog even iets verder aangevuld hieronder.

- 's ochtends: bakje yoghurt met cruesli + glas melk, of twee bruine boterhammen en twee glazen melk
- 10:00 banaan
- lunch doordeweeks: bakje salade en een pistoletje (bruin) met redelijk veel beleg en een glas sap. Af en toe een extra broodje vooral op lange werkdagen of als ik avondeten heb dat lang in de oven moet bijvoorbeeld.
- lunch weekend: stuk of 4 bruine boterhammen met verschillend beleg en twee glazen sap.
- 15:00: twee stuks fruit, meestal iets van minneola's, mandarijnen, kiwi
- 19:00: avondeten, met als typische week: 2x vlees, 2x vis, 2x vega (vaak iets van ei) en 1x iets van pizza. Vaak is het ook 2x iets met aardappel, 2x rijst en 2x pasta.
- 19:00 bakje yoghurt na
- eens per week: zakje chips en wat anders extra's

Verder af en toe een frisje, veel water en een paar keer koffie per dag.

Hiermee krijg je wel een redelijk gemiddeld aantal eiwitten binnen toch? Redelijk wat zuivel, beleg is vaak iets van vleeswaren, soms eiersalade, etc. Eet vrijwel elke dag 's avonds vlees, vis of ei, heel af en toe iets vega's zonder dierlijke producten.

Als het wel te weinig is, wat zou je adviseren?
pi_199236041
𝕛𝕖 hebt als duursporter ongeveer 1,4gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Als ik het zo zie eet en drink je wel vrij veel koolhydraten.

je zult wel geen overgewicht hebben dus dan kunnen suikers niet zo veel kwaad. Heb je wel een buikje: als eerste alle vloeibare calorieën wegbezuinigen. Ik zou zelf al die sap niet drinken en vervangen door iets eiwitrijks. Een bak magere kwark zonder suikers bijv. Optimel, lindahls, skyr. Je kunt je eiwit ook goed opkrikken door bijvoorbeeld 100gram rosbief op die 4 boterhammen te doen. Desnoods met nog twee eieren erop. Is nog lekker ook. Of je maakt er een uitsmijter met rosbief van. Sowieso eten de meeste mensen veel te veel koolhydraten en te weinig eiwit en vezels. Dus meer groenten gaan je ook zeker helpen bij herstel (mineralen en vezels).

En de veganisten hier zullen wel niet blij met me zijn, maar je kunt gerust je portie aardappelen of rijst halveren en vlees verdubbelen en als je dan slim bent kies je mager vlees. Dus kipfilet, biefstuk, varkenshaas, zalm, wit visfilet, extra mager gehakt bevat alsnog tot 15% vet, dus opletten wat je koopt! Gewoon gehakt mag tot 25% bevatten. Alles wat gepaneerd is bevat sowieso 20% minder vlees, meer vet en veel koolhydraten en zout. Als snack is beef jerky de moeite .

Kortom- je vindt het niet leuk, maar ik denk dat je klachten je dwingen om toch je wat te verdiepen in voeding, training en ‘fatigue-management’.

En als je je echt zorgen maakt of het met wat rust niet over gaat: zeker naar de huisarts. Je kunt zelf je lichaam leren aanvoelen en als het niet goed voelt dan weet je dat ook wel.
Whatever...
pi_199266535
Heb het advies hier opgevolgd en gisteren een rustig en kort rondje gelopen. Voelt eigenlijk niet eens echt als sporten aan. Voordeel was wel dat ik helemaal niet het gevoel heb gehad dat ik moest herstellen. Vrij snel na de training was m'n hartslag weer onder de 60, rest van de dag ook niet gevoeld dat ik gelopen had.

Voelt wel raar en ik had het gevoel dat m'n onderbenen er helemaal geen zin in hadden tijdens het lopen. Na afloop ook wat stijve kuiten, terwijl ik dat nooit heb na een langer en sneller rondje. Uiteindelijke 5:20 gemiddeld gelopen over 6.5km. :{ ;( :'(

Probeer mid deze week nog een keer een wat korter rondje te lopen, misschien icm intervallen of zo, wellicht dat komend weekend weer een normaal rondje van 12.5km.
pi_199268986
Dat is het hele idee. Snel herstellen maar wel wat opbouwen. Gisteren heb ik 19km gelopen. Vandaag 6 ter herstel.

Morgen wat wandelen en krachttraining. Woensdag dan weer een echt training met 4 blokjes.
Whatever...
  dinsdag 4 mei 2021 @ 08:50:16 #66
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_199270432
quote:
0s.gif Op maandag 3 mei 2021 20:48 schreef Schuifpui het volgende:
Heb het advies hier opgevolgd en gisteren een rustig en kort rondje gelopen. Voelt eigenlijk niet eens echt als sporten aan. Voordeel was wel dat ik helemaal niet het gevoel heb gehad dat ik moest herstellen. Vrij snel na de training was m'n hartslag weer onder de 60, rest van de dag ook niet gevoeld dat ik gelopen had.

Voelt wel raar en ik had het gevoel dat m'n onderbenen er helemaal geen zin in hadden tijdens het lopen. Na afloop ook wat stijve kuiten, terwijl ik dat nooit heb na een langer en sneller rondje. Uiteindelijke 5:20 gemiddeld gelopen over 6.5km. :{ ;( :'(

Probeer mid deze week nog een keer een wat korter rondje te lopen, misschien icm intervallen of zo, wellicht dat komend weekend weer een normaal rondje van 12.5km.


Een van de standaard plaatjes over het principe, al gaat deze over spiergroei
Van een rondje van 6,5km herstel je waarschijnlijk binnen 24u bijna 100%, maar moet je dus ook wel ongeveer 3x/week of vaker doen om een blijvend trainingseffect van te hebben.
WFPB!
  dinsdag 4 mei 2021 @ 09:04:25 #67
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_199270558
quote:
0s.gif Op maandag 3 mei 2021 20:48 schreef Schuifpui het volgende:
Heb het advies hier opgevolgd en gisteren een rustig en kort rondje gelopen. Voelt eigenlijk niet eens echt als sporten aan. Voordeel was wel dat ik helemaal niet het gevoel heb gehad dat ik moest herstellen. Vrij snel na de training was m'n hartslag weer onder de 60, rest van de dag ook niet gevoeld dat ik gelopen had.

Voelt wel raar en ik had het gevoel dat m'n onderbenen er helemaal geen zin in hadden tijdens het lopen. Na afloop ook wat stijve kuiten, terwijl ik dat nooit heb na een langer en sneller rondje. Uiteindelijke 5:20 gemiddeld gelopen over 6.5km. :{ ;( :'(

Probeer mid deze week nog een keer een wat korter rondje te lopen, misschien icm intervallen of zo, wellicht dat komend weekend weer een normaal rondje van 12.5km.
Je bent ook best eigenwijs, of niet?

1 keer een korter rondje op lager tempo gaat hem niet worden.

Gun jezelf nou minstens 2-3 weken een tandje minder, verdiep je idd in je voeding, geef je lichaam echt de tijd om te herstellen voordat je straks helemaal niet meer kan...

En ga even bij de huisarts langs voor wat basisdingen als bloedonderzoek enz.
***
pi_199270587
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 09:04 schreef BE het volgende:

[..]

Je bent ook best eigenwijs, of niet?

1 keer een korter rondje op lager tempo gaat hem niet worden.

Gun jezelf nou minstens 2-3 weken een tandje minder, verdiep je idd in je voeding, geef je lichaam echt de tijd om te herstellen voordat je straks helemaal niet meer kan...

En ga even bij de huisarts langs voor wat basisdingen als bloedonderzoek enz.
100% dit. Als je overtraind bent/anderzijds overbelast gaat een lichtere training geen wonderen verrichten. Dat je hartslag voldoende daalde na de training is positief, maar ik zie er ook de meerwaarde niet van in om na een beroerde week gelijk weer je oude afstanden te willen lopen.

Het lijkt me inderdaad goed om de komende 2-3 weken een soort deload te doen. En als je groen licht hebt van de HA weer op te bouwen volgens een trainingsschema met een betere verdeling van je trainingsprikkels.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199281575
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 09:04 schreef BE het volgende:

[..]

Je bent ook best eigenwijs, of niet?

1 keer een korter rondje op lager tempo gaat hem niet worden.

Gun jezelf nou minstens 2-3 weken een tandje minder, verdiep je idd in je voeding, geef je lichaam echt de tijd om te herstellen voordat je straks helemaal niet meer kan...

En ga even bij de huisarts langs voor wat basisdingen als bloedonderzoek enz.
Negatieve mensen :')

Je kan ook zeiken om het zeiken. Ten eerste zijn het dan twee kortere rondjes. Ten tweede zeg ik dat ik wellicht het komende weekend weer een langer rondje kan lopen, in andere woorden: afhankelijk van hoe het gaat. Ten derde is de verwachting vaak dat iemand na een paar forumpost van wat onbekenden z'n hele leven omgooit totaal onrealistisch. Als je echt iemand wil helpen, zou je iets positief insteken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 09:08 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

100% dit. Als je overtraind bent/anderzijds overbelast gaat een lichtere training geen wonderen verrichten. Dat je hartslag voldoende daalde na de training is positief, maar ik zie er ook de meerwaarde niet van in om na een beroerde week gelijk weer je oude afstanden te willen lopen.

Het lijkt me inderdaad goed om de komende 2-3 weken een soort deload te doen. En als je groen licht hebt van de HA weer op te bouwen volgens een trainingsschema met een betere verdeling van je trainingsprikkels.
Ik wil m'n oude afstand het liefst weer lopen, maar zeker ook niet tegen een hoge prijs. Ik zal gewoon kijken hoe het gaat en hoe ik me voel. Die oude afstand is overigens m'n gemiddelde rondje en niet de langere afstanden die ik ook weleens tussendoor deed. Het lijkt me inderdaad niet slim om komende week gelijk 25+km te lopen.
  dinsdag 4 mei 2021 @ 22:15:06 #70
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199281622
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 20:44 schreef Schuifpui het volgende:
Toch twijfel ik niet of er meer aan de hand is. Echt deze hele week voel ik me belabberd en heb ik gruwelijke koppijn. Ik heb vandaag voor het eerst in jaren een middag vrij genomen omdat het werken echt niet meer ging. -O-

En elke nacht de afgelopen week heb ik minder dan 4 uur geslapen. Heb me zelden zo zwak en ellendig gevoeld.
Je schreef dit, hè? Dan is het advies om naar de huisarts te gaan wel op zijn plek.

Niet echt fair om dan tegen users te gaan zeggen dat ze zeiken om het zeiken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_199281635
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 08:50 schreef Dizorn het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Een van de standaard plaatjes over het principe, al gaat deze over spiergroei
Van een rondje van 6,5km herstel je waarschijnlijk binnen 24u bijna 100%, maar moet je dus ook wel ongeveer 3x/week of vaker doen om een blijvend trainingseffect van te hebben.
3x per week of vaker gaat waarschijnlijk niet lukken qua tijd / motivatie. Heb niet perse de drive om gigantische afstanden te lopen of heel veel sneller te worden. Wil vooral een goede basisconditie houden en tot nu toe lukte dat met de 1 a 2x per week sporten.

Ik zie 2x per week als haalbaar. Een mix tussen korte en langere afstanden en intervallen bijv.

Wat zou jullie advies zijn bij twee keer per week lopen qua afwisseling? Bijvoorbeeld zoiets:
- kort rondje van ca 7 km
- lang rondje
- kort rondje
- interval
- kort rondje
- lang rondje
- etc
pi_199281704
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 22:15 schreef Lienekien het volgende:

Niet echt fair om dan tegen users te gaan zeggen dat ze zeiken om het zeiken.
Als dit langer aanhoud, ga ik wel naar de huisarts, maar niet bij het eerste de beste weekje of maandje wat tegen zit.

Wat ik zeiken om het zeiken vind, is als iemand iets positiefs doet door wat advies op te volgen, direct te reageren dat het niet goed is, niet genoeg, niet exact volgens hun eigen idee. Direct met termen als eigenwijs te smijten, enz.
  dinsdag 4 mei 2021 @ 22:23:12 #73
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199281772
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 22:19 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Als dit langer aanhoud, ga ik wel naar de huisarts, maar niet bij het eerste de beste weekje of maandje wat tegen zit.

Wat ik zeiken om het zeiken vind, is als iemand iets positiefs doet door wat advies op te volgen, direct te reageren dat het niet goed is, niet genoeg, niet exact volgens hun eigen idee. Direct met termen als eigenwijs te smijten, enz.
Het is dan ook niet of-of. Ook users die hier hun best doen om je sportadvies te geven vinden het verstandig dat je óók wat dingen laat nakijken bij de huisarts.

Ik kende ook iemand die dacht dat het lag aan niet genoeg/te veel trainen. Net als jij nu begreep hij er niks van dat zijn lijf niet meer kon wat het eerst wel kon. De diagnose was niet leuk.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 5 mei 2021 @ 08:39:30 #74
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_199284822
Wat jij wil joh... als het niet in jouw straatje past is het meteen negatief. :’)

Jij geeft hier aan dat je lichaam allemaal signalen geeft dat er iets niet lekker gaat. En vraagt om advies.

Succes er mee!
***
  woensdag 5 mei 2021 @ 08:57:53 #75
338319 ZarB
Piña colada
pi_199284987
Je traint niet regelmatig genoeg en je eet op de dagen dat je niet traint te weinig gok ik. Je bouwt geen energie op. Alleen op je trainingsdag meer gaan eten heeft geen zin. Je lichaam geeft duidelijk signalen dat het ergens behoefte aan heeft (meer eten/drinken, structurele training ipv in het weekend explosief, rust..). En cola, really? Je reinste rotzooi.

Ga eens naar een sportarts en een sportdietist. Dat deed ik ook na soortgelijke klachten vanwege het hardlopen en er ging een wereld voor me open (terwijl ik echt geen onwetende loper was).

Oh en blijf niet hangen in "ik doe het altijd al zo". Het is nog niet eerder 5-5-2021 geweest en je bent dus ook nog niet eerder zo oud geweest dus wat altijd werkte kan nu zomaar niet meer zo zijn. Heel normaal.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_199286323
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 22:23 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het is dan ook niet of-of. Ook users die hier hun best doen om je sportadvies te geven vinden het verstandig dat je óók wat dingen laat nakijken bij de huisarts.

Ik kende ook iemand die dacht dat het lag aan niet genoeg/te veel trainen. Net als jij nu begreep hij er niks van dat zijn lijf niet meer kon wat het eerst wel kon. De diagnose was niet leuk.
Wat was de diagnose?
Serieus benieuwd.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  woensdag 5 mei 2021 @ 11:08:49 #77
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199286386
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 11:03 schreef Salina het volgende:

[..]

Wat was de diagnose?
Serieus benieuwd.
Doet eigenlijk niet ter zake, want het is eigenlijk een vrij zwak argument om TS aan te sporen eens e.e.a. na te laten kijken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_199286392
Lang getwijfeld om hier mee te posten. Niemand kent TS en zijn lichaam (en geest) persoonlijk. Nogal lastig om dan goede adviezen mee te geven.
Ik denk dat er toch al de nodige goede feedback en tips zijn verstrekt. Voeding, trainingsopbouw. Sportarts.

Ik zou persoonlijk alleen even goed nadenken of het echte probleem niet ergens anders ligt (overwerkt, burnout, etc.). Je zou niet de eerste zijn. En niets is zo vermoeiend als geestelijk niet goed in je vel zitten.

Ik lees dat je al 1,5 jaar niet op vakantie bent geweest. En weken hebt gemaakt van 55 uur. Dan moet je je werk wel heel leuk vinden, anders hou je dat niet vol. Is dat het geval?

Het zou zonde zijn om je te focussen op anders eten en anders trainen, terwijl de echte oorzaak wellicht ergens anders te vinden is. Misschien toch de moeite waard om dat dan eerst uit te sluiten. En laat je bloed onderzoeken. Kan ook geen kwaad.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  woensdag 5 mei 2021 @ 16:35:52 #79
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_199290490
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 22:15 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

3x per week of vaker gaat waarschijnlijk niet lukken qua tijd / motivatie. Heb niet perse de drive om gigantische afstanden te lopen of heel veel sneller te worden. Wil vooral een goede basisconditie houden en tot nu toe lukte dat met de 1 a 2x per week sporten.

Ik zie 2x per week als haalbaar. Een mix tussen korte en langere afstanden en intervallen bijv.

Wat zou jullie advies zijn bij twee keer per week lopen qua afwisseling? Bijvoorbeeld zoiets:
- kort rondje van ca 7 km
- lang rondje
- kort rondje
- interval
- kort rondje
- lang rondje
- etc
Als je 2x per week wil trainen, zou ik het in ieder geval verdelen over de week. Woensdag/Zaterdag bijvoorbeeld. Dat is beter dan 2 dagen achter elkaar en dan 5 dagen niets.

Waarom ik in jouw geval meer zou adviseren is ook omdat je doordeweeks dan korte rondjes kan lopen, kost weinig tijd. 2x 30min rennen doordeweeks en een langere afstand in het weekend bijvoorbeeld.

Als je het op 2x/week houdt, maakt het verder niet bijzonder veel uit wat voor soort training je doet. Kort intensief, lang extensief, interval training, werkt allemaal en je hebt genoeg tijd tussendoor om te herstellen. Maar dan wel trainingen beter verdelen over de week.

En probeer toch een doel te vinden in je trainingen, is er meer kans dat je het blijft doen en/of gemotiveerd raakt om ook op andere vlakken gezonder bezig te gaan om je conditie te verbeteren.
WFPB!
pi_199301653
Ik ben niet echt een fietser maar 100km op een dag is wel echt ver voor een rondje fietsen toch. Of heb je een ebike? Dan nog is het wel ver.

Wat ik zelf als eerste dacht na lezen van je verhaal is elektrolyten en/of mineralen tekort. Veel drinken en toch barstende koppijn kan betekenen dat je teveel natrium uit je lichaam gespoeld hebt. Veel werken/stress/inspanning kan ook leiden tot een magnesiumtekort. Lees eens wat de symptomen zijn, misschien heb je er iets aan.

Ik heb zelf last gekregen van reactieve hypoglycemie na mijn 30e, kan gebeuren als je je hele leven snelle koolhydraten eet. Toen had ik ook zulke klachten. Dus zoiets kan ook nog.

Disclaimer: ik ben geen arts en het beste is om je huisarts te bellen.
What's the name of the game?
pi_199307921
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 11:09 schreef Salina het volgende:
Lang getwijfeld om hier mee te posten. Niemand kent TS en zijn lichaam (en geest) persoonlijk. Nogal lastig om dan goede adviezen mee te geven.
Ik denk dat er toch al de nodige goede feedback en tips zijn verstrekt. Voeding, trainingsopbouw. Sportarts.

Ik zou persoonlijk alleen even goed nadenken of het echte probleem niet ergens anders ligt (overwerkt, burnout, etc.). Je zou niet de eerste zijn. En niets is zo vermoeiend als geestelijk niet goed in je vel zitten.

Ik lees dat je al 1,5 jaar niet op vakantie bent geweest. En weken hebt gemaakt van 55 uur. Dan moet je je werk wel heel leuk vinden, anders hou je dat niet vol. Is dat het geval?
Die 55 uur per week is al weer een jaar of 5 geleden en dat ging zonder problemen. Toen had ik werk dat een stuk leuker was ook. Momenteel werk ik gemiddeld een stuk minder, ca. 45 uur per week, maar het voelt een stuk zwaarder. Bedrijf groeit heel snel en doordat ik het meest ervaren ben van de mensen in mijn positie, krijg ik structureel het minst ervaren team en de meeste shit om op te ruimen.

Verder geestelijk niet heel anders dan de laatste jaren. Mis weleens de vrienden van vroeger die tegenwoordig allemaal een gezin hebben waardoor de leuke dingen doen stilletjes vervangen is voor een saaie visite met verplicht praatje over kinderen etc. En zelfs dat niet afgelopen jaar.

Vakantie ben ik niet geweest, omdat ik normaal in hostels verblijf en daar mensen tegenkom. Afgelopen jaar zat dat er niet in en dit jaar lijkt ook lastig te worden, althans voorlopig.
quote:
Het zou zonde zijn om je te focussen op anders eten en anders trainen, terwijl de echte oorzaak wellicht ergens anders te vinden is. Misschien toch de moeite waard om dat dan eerst uit te sluiten. En laat je bloed onderzoeken. Kan ook geen kwaad.
Het zou iets anders kunnen zijn, heb geen idee. Als het aanhoudt, dan zal ik wel een afspraak maken met de huisarts.
pi_199308058
quote:
14s.gif Op woensdag 5 mei 2021 16:35 schreef Dizorn het volgende:

[..]

Als je 2x per week wil trainen, zou ik het in ieder geval verdelen over de week. Woensdag/Zaterdag bijvoorbeeld. Dat is beter dan 2 dagen achter elkaar en dan 5 dagen niets.

Waarom ik in jouw geval meer zou adviseren is ook omdat je doordeweeks dan korte rondjes kan lopen, kost weinig tijd. 2x 30min rennen doordeweeks en een langere afstand in het weekend bijvoorbeeld.

Als je het op 2x/week houdt, maakt het verder niet bijzonder veel uit wat voor soort training je doet. Kort intensief, lang extensief, interval training, werkt allemaal en je hebt genoeg tijd tussendoor om te herstellen. Maar dan wel trainingen beter verdelen over de week.

En probeer toch een doel te vinden in je trainingen, is er meer kans dat je het blijft doen en/of gemotiveerd raakt om ook op andere vlakken gezonder bezig te gaan om je conditie te verbeteren.
Ik wil dan inderdaad in het weekend lopen en ergens halverwege de week. Helaas deze week niet gelukt. Dinsdag op woensdag extreem slecht geslapen (<2 uur) en daardoor woensdag de hele dag gaar en koppijn. Ben direct na werk naar bed gegaan. Vandaag was ik van plan, maar helaas na werk veel te moe en weer hoofdpijn, terwijl ik me overdag prima voelde. ;(

Ik blijf het ook lastig vinden qua planning. Als ik rond 18:30 - 19:00 thuiskom van werk, dan heb ik honger. Als je dan vervolgens om 19:30 eet, 20:00 klaar bent met eten en opruimen, dan heb ik echt moeite om me nog aan te zetten tot een stukje lopen. Eerst eten laten zakken, dan is het al weer laat. Als ik vlak voor ik ga slapen ga lopen, dan doe ik 's nachts geen oog dicht. :{

Motivatie is normaal geen probleem bij mij. Die ronde eens per week loop ik al ruim 10 jaar, ook zonder wedstrijd als doel. Verder die interesse in voeding heb ik niet zo, daar moet je allemaal shit voor opzoeken en bijhouden etc en daar heb ik totaal geen zin in. Ik ga niet beweren dat mijn voeding perfect is, maar ik weet zeker dat veel mensen een heel stuk ongezonder eten dan ik.
pi_199308110
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 13:57 schreef -marz- het volgende:
Ik ben niet echt een fietser maar 100km op een dag is wel echt ver voor een rondje fietsen toch. Of heb je een ebike? Dan nog is het wel ver.
Ebike, ben geen 70. :')
100km is op zich niet echt ver. Heb een collega die fietst af en toe 300km op een dag, dat vind ik ver.
quote:
Wat ik zelf als eerste dacht na lezen van je verhaal is elektrolyten en/of mineralen tekort. Veel drinken en toch barstende koppijn kan betekenen dat je teveel natrium uit je lichaam gespoeld hebt. Veel werken/stress/inspanning kan ook leiden tot een magnesiumtekort. Lees eens wat de symptomen zijn, misschien heb je er iets aan.
Zal er weleens naar kijken.
quote:
Ik heb zelf last gekregen van reactieve hypoglycemie na mijn 30e, kan gebeuren als je je hele leven snelle koolhydraten eet. Toen had ik ook zulke klachten. Dus zoiets kan ook nog.

Disclaimer: ik ben geen arts en het beste is om je huisarts te bellen.
Snelle koolhydraten zijn vooral suikers toch? Ik neem normaal niet heel veel suiker volgens mij. Volgens mij slaat iedereen aan op dat ene cola'tje en AAtje wat ik tijdens die fietstocht heb gekocht. Ik neem af en toe wel een frisje, maar niet overdreven vaak, zeker niet elke dag. Verder ook geen snoep of koekjes of wat dan ook.
pi_199312169
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 22:12 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ebike, ben geen 70. :')
100km is op zich niet echt ver. Heb een collega die fietst af en toe 300km op een dag, dat vind ik ver.
[..]

Zal er weleens naar kijken.
[..]

Snelle koolhydraten zijn vooral suikers toch? Ik neem normaal niet heel veel suiker volgens mij. Volgens mij slaat iedereen aan op dat ene cola'tje en AAtje wat ik tijdens die fietstocht heb gekocht. Ik neem af en toe wel een frisje, maar niet overdreven vaak, zeker niet elke dag. Verder ook geen snoep of koekjes of wat dan ook.
Fruit zoals kiwi en minneola is suikerwater in een jasje. Pistoletjes, rijst, pasta geeft ook een insulinepiek.

Maar luister vooral naar je lichaam. Als je behoefte hebt aan rust of een bepaald soort voedsel/smaak (hartig, zout, etc.) geef er aandacht aan.
What's the name of the game?
pi_199312680
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 10:38 schreef -marz- het volgende:

[..]

Fruit zoals kiwi en minneola is suikerwater in een jasje. Pistoletjes, rijst, pasta geeft ook een insulinepiek.

Maar luister vooral naar je lichaam. Als je behoefte hebt aan rust of een bepaald soort voedsel/smaak (hartig, zout, etc.) geef er aandacht aan.
Ben het echt helemaal niet met je eens mbt fruit.

Er zitten suikers in, maar de percentages zijn afhankelijk van het fruit niet extreem hoog, daarnaast bevat het fruit vezels en andere nutriënten. Juist die vezels en het feit dat je het eet en moet kauwen zorgt er voor dat je lichaam zich verzadigd voelt. Daardoor ga je minder andere dingen eten. De sleutel tot succes bij een gezond voedingspatroon is het verhogen van voedingsmiddelen met lage energie densiteit. Dus veel volume per kcal, liefst gecombineerd met verzadigende componenten zoals vezels en eiwitten. Daardoor eet je gemiddeld minder kcals (want verzadigd) en eiwit levert per gram ook minder effectieve kcals op dan bijvoorbeeld zetmeel. Als laatste zit er in fruit vezel, soms wat eiwit en mineralen, dit zorgt voor iets minder snelle opname en insulinepieken dan vloeibare kcals.

Twee sinaasappels (164 kcal ongeveer) zit je redelijk van vol, dezelfde kcals (160)zitten ook in een flink glas (300ml) sinaasappelsap en dan is het een ander verhaal. Als je alleen maar groenten en fruit eet, dan moet je het equivalent van 15 sinaasappels eten voor een gemiddelde man voor een hele dag. Dat is aardig veel. 2 liter jus d'orange klok je zo weg op een dag.

Dus nee, fruit eten is prima, zeker als je het beperkt houdt tot een stuk of 2-3 en al helemaal als je rood fruit kiest, want dat is vrij laag in kcals. Dan zijn dat veel gezondere tussendoortjes met uiteindelijk minder suikers en meer vezels dan vrijwel alle andere alternatieven.

Uiteindelijk gaat het om het hele voedingspatroon dat gezond of ongezond is, als je patroon goed is, kun je gewoon af en toe pizza of een hamburger eten. En als je 100km gaat fietsen heeft je lichaam rondom zo'n tocht best behoefte aan wat suikers.

Bewijs : https://academic.oup.com/cdn/article/4/Supplement_2/1251/5845524 <-- druiven eten is een stuk minder insulinogeen dan druivensap drinken.
Whatever...
pi_199314255
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 11:22 schreef Spanky78 het volgende:

fruit eten is prima
Dat kan je in zn algemeenheid zo niet beweren. Voor mensen met diabetes of een voorstadium daarvan is fruit niet prima.

Je verhaal gaat over weinig kcal, waarom is dat een argument? TS geeft aan dat hij weinig snelle koolhydraten eet, ik geef aan dat dat wel meevalt.

Alternatieve tussendoortjes met lage glycemische waarde zijn er zat, noten, gekookt eitje, avocado, kaas, volle kwark, enz. daar haal je meer energie en voedingswaarde uit dan een kiwi.
What's the name of the game?
  vrijdag 7 mei 2021 @ 17:04:58 #87
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_199317009
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 13:27 schreef -marz- het volgende:

[..]

Voor mensen met diabetes of een voorstadium daarvan is fruit niet prima.
Bullshit. Diabetes, als we het over type 2 hebben aka insuline-resistentie, heeft niet als oorzaak suikerconsumptie maar voornamelijk verzadigde vetten en overgewicht.

Dat je lichaam slecht(er) om kan gaan met suikers betekent niet dat de oorzaak van het probleem in suiker(s) ligt. Op korte termijn is koolhydraatarm eten een oplossing om betere controle te krijgen over je bloedsuikerspiegel, op langere termijn is dat zeker niet per se zo (tenzij je er gewichtsverlies mee behaalt)
WFPB!
pi_199318775
Tsja, ben bang dat het parels voor de zwijnen zijn. Het gaat momenteel vooral om wat ‘goed voelt’ en wat je gelooft. Dat wetenschap mobiele telefoons, een helikopter op mars en een coronavaccin binnen een jaar heeft mogelijk gemaakt dat is stukken minder belangrijk dan de duivel zelve: ‘suiker’.
Whatever...
pi_199320155
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 22:08 schreef Schuifpui het volgende:
Als ik rond 18:30 - 19:00 thuiskom van werk
Hoe laat vertrek je dan in de ochtend en kun je niet daarvoor een rustig rondje lopen ?

Slaap en voeding zijn essentieel overigens , zeker gezien jouw klachten. Kan best een mentaal aspect meespelen.
pi_199322025
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 17:04 schreef Dizorn het volgende:

[..]

Op korte termijn is koolhydraatarm eten een oplossing om betere controle te krijgen over je bloedsuikerspiegel,
Dus dan zeggen we hetzelfde alleen je wou graag ff bullshit roepen?

"Verzadigde vetten zijn slecht" is net zo random als "suiker is slecht" en "fruit is gezond".

De exacte oorzaken van diabetes type 2 zijn niet bekend. Het treft niet alleen mensen met overgewicht die veel frikandellen eten.

Insulineresistentie kan ook andere oorzaken hebben zoals stress en medicijngebruik.

Even los van of TS hier überhaupt last van heeft want dat was nergens gezegd.
What's the name of the game?
pi_199322261
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 20:52 schreef Serinde het volgende:

[..]

Hoe laat vertrek je dan in de ochtend en kun je niet daarvoor een rustig rondje lopen ?

Slaap en voeding zijn essentieel overigens , zeker gezien jouw klachten. Kan best een mentaal aspect meespelen.
Vertrek rond 08:00. Ik zou op zich er voor kunnen sporten, maar moet vooral dan eens een aantal dagen goed slapen, anders gaat me dat niet lukken. M'n slaap is heel wisselend, soms prima, dan weer een nacht nauwelijks. Daardoor heb ik wel moeite met echt vroeg opstaan. Heb nooit begrepen waarom het 's avonds meer dan een uur duurt voordat ik moet slapen en als ik op snooze druk, kan ik binnen een halve minuut weer weg zijn.

Mentaal zou kunnen, maar ik zou niet weten wat ik daar mee moet doen op dit moment.
pi_199322530
Verder weet ik niet wat ik aan moet met die hele discussie of fruit, suiker en voeding.

Ik heb nu al voorbij zien komen dat ik de volgende dingen niet / minder zou moeten eten:
- Fruit
- Rijst
- Pasta
- Brood
- Aardappels

Ik was in de veronderstelling dat ik redelijk gezond en gebalanceerd eet, ik denk gezonder dan een groot deel van NL, maar blijkbaar doe ik het helemaal fout. Iemand een goede tip hoe ik m'n eetpatroon dan moet inrichten. En voor de duidelijkheid, ben geen fanatieke fitnesser die binnen korte tijd een enorme spiermassa wil kweken, hoef voorlopig geen ultramaraton te rennen of iron men te doen. Gewoon normaal eten wat bij mijn levensstijl past.
  zaterdag 8 mei 2021 @ 06:27:10 #93
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_199324747
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 22:51 schreef Schuifpui het volgende:
Verder weet ik niet wat ik aan moet met die hele discussie of fruit, suiker en voeding.

Ik heb nu al voorbij zien komen dat ik de volgende dingen niet / minder zou moeten eten:
- Fruit
- Rijst
- Pasta
- Brood
- Aardappels

Ik was in de veronderstelling dat ik redelijk gezond en gebalanceerd eet, ik denk gezonder dan een groot deel van NL, maar blijkbaar doe ik het helemaal fout. Iemand een goede tip hoe ik m'n eetpatroon dan moet inrichten. En voor de duidelijkheid, ben geen fanatieke fitnesser die binnen korte tijd een enorme spiermassa wil kweken, hoef voorlopig geen ultramaraton te rennen of iron men te doen. Gewoon normaal eten wat bij mijn levensstijl past.
Nee, al die dingen die je noemt zijn prima gezond en hartstikke handig als je sport. Groente, fruit en granen (en peulvruchten, noten, zaden) zijn gewoon gezond, dus blijf dat eten. Als je beetje actief sport, is eiwitrijke voeding ook handig om op te letten.

Als je lang gaat sporten op 1 dag (eigenlijk alles langer dan 60 minuten al), zorg dat je suiker en wat zout in je water hebt (aka sportdrank) of een andere manier om energie binnen te krijgen.
WFPB!
  zaterdag 8 mei 2021 @ 06:30:19 #94
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_199324751
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 22:23 schreef -marz- het volgende:

[..]

Dus dan zeggen we hetzelfde alleen je wou graag ff bullshit roepen?

"Verzadigde vetten zijn slecht" is net zo random als "suiker is slecht" en "fruit is gezond".

De exacte oorzaken van diabetes type 2 zijn niet bekend. Het treft niet alleen mensen met overgewicht die veel frikandellen eten.

Insulineresistentie kan ook andere oorzaken hebben zoals stress en medicijngebruik.

Even los van of TS hier überhaupt last van heeft want dat was nergens gezegd.
Sorry dan is je begrijpend lezen gewoon niet voldoende.
Als je insuline resistent bent kan je op korte termijn iets stabieler zijn door geen koolhydraten te eten. nadruk: KAN, KORTE TERMIJN.

De oorzaak is wel bekend, maar multifactorieel. Veel verzadigd vet eten en obesitas zijn twee hele duidelijke risicofactoren. Suikerconsumptie niet.

Uberhaupt zijn er zelfs vrij recente studies waarbij mensen bizar veel suiker bovenop hun normale voedingspatroon krijgen - in de vorm van los fructose - en zelfs daar hebben ze geen negatieve effecten van zolang hun kCal-inname niet te hoog is.

Dus ja, je claim over suiker is bullshit. Past helaas in de tijd met doorgeslagen keto-fanaten, grote groepen die op suiker haten.
WFPB!
pi_199329137
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 22:51 schreef Schuifpui het volgende:
Verder weet ik niet wat ik aan moet met die hele discussie of fruit, suiker en voeding.

Ik heb nu al voorbij zien komen dat ik de volgende dingen niet / minder zou moeten eten:
- Fruit
- Rijst
- Pasta
- Brood
- Aardappels

Ik was in de veronderstelling dat ik redelijk gezond en gebalanceerd eet, ik denk gezonder dan een groot deel van NL, maar blijkbaar doe ik het helemaal fout. Iemand een goede tip hoe ik m'n eetpatroon dan moet inrichten. En voor de duidelijkheid, ben geen fanatieke fitnesser die binnen korte tijd een enorme spiermassa wil kweken, hoef voorlopig geen ultramaraton te rennen of iron men te doen. Gewoon normaal eten wat bij mijn levensstijl past.
Als je geen overgewicht hebt dan zou ik niet zo moeilijk doen, maar wel proberen wat meer eiwit te eten. Dit helpt je herstellen na een flinke inspanning. En als je 100km gaat fietsen moet je gewoon echt goed eten. Juist wat extra koolhydraten.

Als je verder niets onder de leden hebt klinkt het bij jou als een combi van een jaartje ouder worden, stress en slecht gebalanceerd eten en sporten. Daardoor levert sporten extra stress op ipv minder. En je hebt door de weeks mentale stress van je werk en in het weekend peiger je jezelf fysiek volledig af. Dan herstel je van beide typen stress niet of nauwelijks. Ik weet niet of je mentaal verder ook issues hebt, slecht slapen is over het algemeen een slecht teken. Dus er kan ook een burn-out op de loer liggen, de mentale vorm van overtraining. Met ongeveer dezelfde symptomen (niets meer kunnen opbrengen).

Zodra je gebalanceerder gaat eten en sporten (en je lichaam dus niet compleet afbeult die twee keer achter elkaar) dan herstel je makkelijker en kan het juist helpen de mentale stress van werken wat verlagen. En je helpen fysiek ook moet te worden zodat je juist beter slaapt.

Volgens mij zegt iedereen hier dat even rustig aan doen verstandig lijkt, blijf je je zo voelen dan ga je naar de huisarts. Knap je op dan zal het toch aan overbelasting en ongebalanceerd sporten en eten/rusten liggen. Het is bijna zomer, dus ga (als je je weer wat beter voelt) gewoon eens twee avonden in de week een half uurtje rustig hardlopen, vogeltjes kijken en zorg dat je niet moe thuis komt. Dat is heel moeilijk maar je zult zien dat je uiteindelijk beter herstelt en supercompenseert. Waardoor je toch op den duur fitter en sneller wordt.

Maar op korte termijn lekker even rustig aan doen, desnoods een paar dagen vrij nemen en met een boek in de tuin gaan zitten ofzo. Beetje wandelen, lekker eten. Knap je niet op - de huisarts is er niet om je dwars te zitten.
Whatever...
pi_199329165
En die discussie over fruit en suikers is off-topic. Meer iets waar dizorn en ik beiden op reageren omdat het een soort religieus verhaal is waar suiker ‘de duivel’ is. Terwijl de realiteit veel genuanceerder is. Suiker kan in bepaalde omstandigheden slecht zijn.

Nogmaals: als je geen overgewicht hebt niet iets om je veel zorgen over te maken.
Whatever...
pi_199330349
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 13:56 schreef Spanky78 het volgende:
Als je verder niets onder de leden hebt klinkt het bij jou als een combi van een jaartje ouder worden, stress en slecht gebalanceerd eten en sporten. Daardoor levert sporten extra stress op ipv minder. En je hebt door de weeks mentale stress van je werk en in het weekend peiger je jezelf fysiek volledig af. Dan herstel je van beide typen stress niet of nauwelijks. Ik weet niet of je mentaal verder ook issues hebt, slecht slapen is over het algemeen een slecht teken. Dus er kan ook een burn-out op de loer liggen, de mentale vorm van overtraining. Met ongeveer dezelfde symptomen (niets meer kunnen opbrengen).

Zodra je gebalanceerder gaat eten en sporten (en je lichaam dus niet compleet afbeult die twee keer achter elkaar) dan herstel je makkelijker en kan het juist helpen de mentale stress van werken wat verlagen. En je helpen fysiek ook moet te worden zodat je juist beter slaapt.

Volgens mij zegt iedereen hier dat even rustig aan doen verstandig lijkt, blijf je je zo voelen dan ga je naar de huisarts. Knap je op dan zal het toch aan overbelasting en ongebalanceerd sporten en eten/rusten liggen.
Maar op korte termijn lekker even rustig aan doen, desnoods een paar dagen vrij nemen en met een boek in de tuin gaan zitten ofzo. Beetje wandelen, lekker eten. Knap je niet op - de huisarts is er niet om je dwars te zitten.
Dit. Niets aan toe te voegen. Doe rustig aan (sportief), eet gezond en doe wat relaxte, leuke dingen, kijk hoe het gaat en als het dan nog niet goed genoeg gaat (slapen, algehele fitheid) ga dan even naar de huisarts. Stress en mentale problemen (burn-out) zijn echt vervelend (zacht uitgedrukt) en dat wil je voor zijn.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  zondag 9 mei 2021 @ 22:58:54 #98
148507 Schuifpui
Lone Star
pi_199351275
Oke bedankt. Ik reageer later nog wel wat uitgebreider.

Ook dit weekend rustig aan gedaan, zelfde 6.5km als vorige week gelopen op een vergelijkbaar tempo. Dit keer eind van de middag gelopen op zaterdag en eigenlijk had ik voor het lopen al het gevoel van weinig energie, koud, lage hartslag. Uiteindelijk wel gegaan omdat er voor vandaag onweersbuien voorspeld waren. Lopen ging zoals verwacht vrij matig. Al weer. 's Avonds vanzelfsprekend niets meer gedaan omdat ik moe was, maar eigenlijk was ik dat dus ook al voor het lopen.
pi_199459584
Kick, weekje verder weer, drie weken na de OP.

Heb een beetje tegengestribbeld in het topic, maar uiteindelijk toch rustiger aan gedaan. Tot nu toe alleen nog kortere stukken gelopen.

1 week na de OP, 5:30 gemiddeld, bewust rustig aan, maar lopen voelde moeizaam
2 weken na de OP, 5:30 gemiddeld, geheel ging heel moeizaam
2.5 week na de OP, 5:21 gemiddeld, gewoon gelopen, niet op de tijd gelet en redelijk makkelijk gelopen
3 weken na de OP, 5:09 gemiddeld, weer gewoon gelopen zonder op de tijd te letten en eindelijk weer lekker gelopen

Ik lijk weer redelijk op de weg terug. Nog niet het idee dat ik zomaar even 25+km kan lopen, maar ik ga het weer rustig aan opbouwen.

Verder ook geconcludeerd dat structureel doordeweeks hardlopen gewoon niet gaat lukken. Direct na werk heb ik honger, direct na het eten gaat niet en te laat wil ik ook niet, want dan doe ik geen oog dicht. Ik ga het wel af en toe proberen als ik eens wat vroeger naar huis kan.

Ik heb ook geïnvesteerd in een echte fiets. Dat soort afstanden op een stadsfiets is het toch niet helemaal. Had nog nooit op een wielrenfiets gereden, maar wat een verschil. Met minder inspanning rijd ik makkelijk 8kmh harder. Moet wel even wennen aan de houding. Tot nu toe alleen 25km en 50km gedaan. Toch wat zadelpijn en bij de 50km wat last van m'n rug. Ik wil dit heel rustig gaan opbouwen. Fietsen vind ik wel veel makkelijker om doordeweeks te doen. M'n hartslag blijft veel lager, waardoor ik veel minder problemen heb om na het eten te gaan of niet al te ver voor het slapen.

Qua eten doe ik niet dingen radicaal anders. Probeer zeker als ik meer sport iets meer te eten en hier en daar te letten op eiwitten. Ik denk dat het geheel nog steeds oke is.

Wat het uiteindelijk precies is, weet ik nog niet. Ik heb recent niet dingen heel anders gedaan dan anders en tot nu toe ging het altijd goed. Ik gok toch op een combi van een niet ideaal schema, stress (moeilijk om toe te geven) en ouder worden.
pi_199460673
Als dit voor jou werkt is dat toch prima? Ik fiets ook liever in de avond na werk. Hardlopen doe ik ook graag in de ochtend voor ik douche en ontbijt. (Rustig en niet te ver want niets gegeten).

Het hoeft niet perfect, zolang je je lichaam maar wel de kans geeft te herstellen. Ga lekker een keer in het weekend lopen in doordeweeks een keer fietsen en je kunt herstellen en supercompenseren. Zeker als je wat meer eet.

Zolang je je beter voelt - prima. Als je je brood niet met sporten verdient is het iets om je lekkerder door te voelen en gezonder mee te blijven. En wat gas terug nemen is lang niet gek. Iedere serieuze amateur neemt rust weken en/of deloads. Dat voelt niet lekker, maar houdt je wel beter blessurevrij en progressie daarna is vaak beter.
Whatever...
  maandag 31 mei 2021 @ 23:16:38 #101
148507 Schuifpui
Lone Star
pi_199701502
Afgelopen weekend 120km gefietst en 15km hardlopen met een gemiddelde van 5:15. Het lijkt dat ik weer terug ben. *O*
pi_199790889
Je hebt net een wielrenfiets, probeert rustiger aan te doen en fietst al gelijk 120 km?

Ik heb al jaren een wielrenfiets, onlangs m’n eerste 110 km gefietst en die afstanden echt wat “opgebouwd”
pi_199791056
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 23:16 schreef Schuifpui het volgende:
Afgelopen weekend 120km gefietst en 15km hardlopen met een gemiddelde van 5:15. Het lijkt dat ik weer terug ben. *O*
*O*
En lukt het ook om doordeweeks nog een paar keer te trainen? Of eventueel een stukje wandelen als je echt een slechte nacht hebt gehad. Als het je doordeweeks niet lukt om te trainen en/of het slapen gaat weer wat slechter zou ik ook in het weekend wat gas terug nemen.

Dit is trouwens misschien nog wel nuttig om eens te kijken:
Heeft Spanky ook al het een en ander over verteld.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199793838
Je hartslag is veel te hoog,constant 180/190 daarmee rij je in het rood en breek je jezelf alleen maar af.
  dinsdag 8 juni 2021 @ 21:53:04 #105
148507 Schuifpui
Lone Star
pi_199800542
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 07:51 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

*O*
En lukt het ook om doordeweeks nog een paar keer te trainen? Of eventueel een stukje wandelen als je echt een slechte nacht hebt gehad. Als het je doordeweeks niet lukt om te trainen en/of het slapen gaat weer wat slechter zou ik ook in het weekend wat gas terug nemen.
Yes, sinds ik een goede fiets heb, sport ik ook doordeweeks. Ik probeer een dag of 3 per week te fietsen naar werk en dat maak ik al snel 50 tot 80km op een dag.
quote:
Dit is trouwens misschien nog wel nuttig om eens te kijken:
Heeft Spanky ook al het een en ander over verteld.
Ja ik weet het. Tijdens hardlopen vind ik het heel lastig, maar ik probeer het wel. In de weken dat ik rustiger aan heb gedaan, heb ik ook echt met een lagere hartslag gelopen.

Verder merk ik dat ik nu ik 5-6 dagen er week sport wel serieus naar m'n voeding moet kijken. Ben al een aantal keer 's nachts wakker geworden met honger. Probeer dus nu wel extra eiwit te eten om te zorgen dat ik ook echt kan herstellen.
pi_199801554
Sommige mensen leren het nooit...
pi_199801704
Heb je het ook op je werk?
pi_199809578
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 23:12 schreef Cockwhale het volgende:
Sommige mensen leren het nooit...
Explain..
pi_199818581
Je kunt jezelf natuurlijk de vraag stellen of je sportief bezig bent of roofbouw op je lichaam aan het plegen bent.
pi_199819314
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 14:24 schreef Questular het volgende:
Je kunt jezelf natuurlijk de vraag stellen of je sportief bezig bent of roofbouw op je lichaam aan het plegen bent.
Hoe is die paar keer extra fietsen roofbouw? Het zijn geen hele grote afstanden en ik doe het relatief rustig aan. Gemiddelde hartslag ligt op 120 tot 130 bpm. Lijkt me juist een mooie manier om doordeweeks ook wat beweging te hebben en zo een wat gelijkmatigere belasting te hebben.
pi_202623482
Nog even een kleine update.

De oorzaak blijkt uiteindelijk toch de medicijnen die ik tijdelijk heb gebruikt en inmiddels weer mee ben gestopt.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 21:10 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Oh wacht, deze post even gemist. Zijn die medicijnen toevallig bètablokkers? Want daar kunnen wel meer dingen niet van komen volgens artsen die er niet in gespecialiseerd zijn.

De klachten die jij noemt kreeg ik dus wel van bètablokkers.
Deze post zat dus het meest in de buurt. Hoewel het geen betablokkers waren en het niet in de lijst van bijwerkingen staat, zat de sprong in hardlooptempo exact bij de start van het gebruik en de sprong terug naar het oude niveau ook binnen twee weken na het stoppen met de medicijnen. Uiteraard met de arts besproken en die meldde dat het inderdaad wel eens voorkomt.
pi_202630860
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 22:42 schreef Schuifpui het volgende:
Nog even een kleine update.

De oorzaak blijkt uiteindelijk toch de medicijnen die ik tijdelijk heb gebruikt en inmiddels weer mee ben gestopt.
[..]
Deze post zat dus het meest in de buurt. Hoewel het geen betablokkers waren en het niet in de lijst van bijwerkingen staat, zat de sprong in hardlooptempo exact bij de start van het gebruik en de sprong terug naar het oude niveau ook binnen twee weken na het stoppen met de medicijnen. Uiteraard met de arts besproken en die meldde dat het inderdaad wel eens voorkomt.
Goed dat je het nu weet en fijn dat de oorzaak ligt bij medicijnen die je maar tijdelijk hoefde te gebruiken. Heb je nu een andere arts gesproken? Aangezien die andere het zo stellig tegensprak.

Ik weet niet hoe erg je migraine was, maar dit
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 20:44 schreef Schuifpui het volgende:
Toch twijfel ik niet of er meer aan de hand is. Echt deze hele week voel ik me belabberd en heb ik gruwelijke koppijn. Ik heb vandaag voor het eerst in jaren een middag vrij genomen omdat het werken echt niet meer ging. -O-

En elke nacht de afgelopen week heb ik minder dan 4 uur geslapen. Heb me zelden zo zwak en ellendig gevoeld.
klinkt alsof het middel bijna niet zo erg was als de kwaal en dat moet niet zo zijn natuurlijk.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  woensdag 15 december 2021 @ 15:25:55 #113
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_202631861
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 22:42 schreef Schuifpui het volgende:
Nog even een kleine update.

De oorzaak blijkt uiteindelijk toch de medicijnen die ik tijdelijk heb gebruikt en inmiddels weer mee ben gestopt.
[..]
Deze post zat dus het meest in de buurt. Hoewel het geen betablokkers waren en het niet in de lijst van bijwerkingen staat, zat de sprong in hardlooptempo exact bij de start van het gebruik en de sprong terug naar het oude niveau ook binnen twee weken na het stoppen met de medicijnen. Uiteraard met de arts besproken en die meldde dat het inderdaad wel eens voorkomt.
Joh, wat fijn voor je dat je weer op normaal zit! :Y
Bedankt voor de update en veel sportplezier verder.
pi_202639379
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:20 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Goed dat je het nu weet en fijn dat de oorzaak ligt bij medicijnen die je maar tijdelijk hoefde te gebruiken. Heb je nu een andere arts gesproken? Aangezien die andere het zo stellig tegensprak.
De assistente sprak het tegen, de arts erkende het wel en mede doordat het effect op de migraine niet heel groot was, hebben we besloten om er mee te stoppen.
quote:
Ik weet niet hoe erg je migraine was, maar dit
[..]
klinkt alsof het middel bijna niet zo erg was als de kwaal en dat moet niet zo zijn natuurlijk.
Mwah, 20 dagen migraine per maand is ook niet alles. Ik heb nu wat anders, lijkt wel wat te doen, maar nog niet het effect waar ik hoopte. Ik heb wel wat minder last van bijwerkingen, dus daardoor is dit medicijn beter vol te houden. De grootste bijwerking is dat je hiervan aankomt, gemiddeld 10 tot 20kg ben ik voor gewaarschuwd. Daarom laat ik nu de auto staan en fiets ik naar werk. Ik krijg nu doordeweeks ook wat meer beweging en ik slaap wat beter.
pi_202639523
Overigens heb ik best wat van de tips uit dit topic meegenomen. Ik let wat meer op voeding, eet meer eiwit en ik eet eigenlijk sowieso wat meer ivm het fietsen doordeweeks. Dat laatste voelde in het begin een beetje eng ivm de waarschuwing van aankomen met de nieuwe medicijnen. Tot nu toe heel licht afgevallen en niet aangekomen.

Verder breng ik wat meer variatie aan in mn trainingen. Ik loop nu bijna altijd vrij rustig (5:00 tot 5:30) en af en toe wat harder (4:30 - 4:45) of juist een keer langere afstand. Doordat ik er nu bij fiets, varieert m'n schema automatisch wat meer, omdat ik wat meer afhankelijk ben van het weer of bijvoorbeeld niet een lange afstand fietsen combineer met een snelle 12km ronde in één weekend.

Oh en ik heb standaard eens in de twee weken een extra dag weekend genomen.
  maandag 3 januari 2022 @ 11:25:06 #116
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_203006933
Ik heb nog niet het gehele topic doorgelezen, dus wie weet is het al geopperd, maar het klinkt alsof je overtraint was.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')