abonnement Unibet Coolblue
pi_199182517
hallo, ik zoek wat aanbevelingen voor een lens(zen), die macro zijn en op voldoende afstand kunnen blijven om het insect niet weg te jagen.
ik ben erg gebrand op scherpte, maar oud en handbediend, e.d. maakt mij niet uit, ik zou natuurlijk een 2.8 80mm/200mm kunnen kopen, maar dit is een prijzige geschiedenis, en wellicht zijn er ook andere mogelijkheden?
mijn toestel is een nikon 7100.

ik heb een speciale macrolens 90mm, maar deze moet te dichtbij voor kleine insecten, en dus zijn ze meestal al lang vertrokken voordat de foto klaar is.
bojodo
  dinsdag 27 april 2021 @ 19:08:33 #2
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_199182594
Voor macro gebruik je een kleine diafragma - F8 of hoger, zodat je veel scherpte-diepte hebt. Die dure f2.8 heb je niet nodig.

Ik heb trouwens goede ervaring met een goedkope zoom en tussenringen, geen 1:1 macro maar voor bloemen en bijen werkt het best. Koop die tussenringen met electrische contacten dan blijft de lens gewoon focussen.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
  dinsdag 27 april 2021 @ 19:28:23 #3
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199182861
Ik ga @Ouwesok even hierheen lokken. Bijtjes zijn zijn terrein.
Huilen dan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 27 april 2021 @ 19:49:20 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199183143
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 april 2021 19:01 schreef dokbojohe het volgende:
hallo, ik zoek wat aanbevelingen voor een lens(zen), die macro zijn en op voldoende afstand kunnen blijven om het insect niet weg te jagen.
ik ben erg gebrand op scherpte, maar oud en handbediend, e.d. maakt mij niet uit, ik zou natuurlijk een 2.8 80mm/200mm kunnen kopen, maar dit is een prijzige geschiedenis, en wellicht zijn er ook andere mogelijkheden?
mijn toestel is een nikon 7100.

ik heb een speciale macrolens 90mm, maar deze moet te dichtbij voor kleine insecten, en dus zijn ze meestal al lang vertrokken voordat de foto klaar is.
Met die 90mm zou je al heel veel insecten gewoon moeten kunnen fotograferen. Het lukt mij in elk geval vrij aardig met een 90mm en voor de kleine beestjes gebruik ik dan ook meestal mijn 105mm (fractie langer, merk je zowat niks van)
Punt is wel dat het fotograferen van insecten de nodige inwerktijd vergt. Niet zozeer voor de lens maar om dicht bij een insect te leren komen zonder dat die direct op de vlucht slaat.

Kwestie van heel veel oefenen dus en dat blijft een ding bij macrofotografie.

Voor het échte oefenwerk gebruik ik nog kortere macrolenzen zoals de 30mm op mijn A-mount camera's. Als je heel rustig blijft kom je heel dicht op het insectje (centimeter of zeven)
Bibio Marci by Ouwesok, on Flickr

Met een 90mm zit je al snel op iets meer dan dertig centimeter bij een kleine vlieg en daar valt best wel mee te werken, na wat oefening zul je zien dat het steeds beter een makkelijker gaat.

Wil je écht iets langers hebben dan kom je op een 180mm waarmee je onderwerp op zo'n veertig centimeter van je frontlens kan blijven.
Hou er rekening mee dat zo'n ding bijzonder groot en lomp is en het soms best wel een klus is om ermee tussen grassprieten en rietstengels en zo te manouvreren.
Zelf ben ik verzot op de 180mm maar niet voor kleine insectjes, ik gebruik ze meestal voor grotere insecten als libellen, sprinkhanen en vlinders.

Een leuke outsider maar niet voor de allerkleinste insecten is de Tamron A17, de spotgoedkope 70-300mm met een macrostand die tot 1:2 gaat op net geen meter afstand.
Een grote vlieg is dan nog wel te doen.
Calliphora vicina by Ouwesok, on Flickr

Samenvatting: Ja, langer kan een oplossing zijn maar voor kleinere beestjes is die 90mm eigenlijk ideaal. Het vergt alleen wel heel veel doen om er routine in te krijgen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_199195700
de twee foto's van hier boven zijn mooi scherp, flits je er dan meestal bij, of niet, en gebruik je een vorm van statief?
bojodo
pi_199195724
en, kun je met tussenringen 1:1 bereiken?
bojodo
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 28 april 2021 @ 18:55:34 #7
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199195775
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 18:50 schreef dokbojohe het volgende:
de twee foto's van hier boven zijn mooi scherp, flits je er dan meestal bij, of niet, en gebruik je een vorm van statief?
Flits heel soms, in bovenstaande opnamen niet. Statief gebruik ik voor beestjes helemaal niet, tegen tijd dat je statief staat is het beestje al verdwenen.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 18:52 schreef dokbojohe het volgende:
en, kun je met tussenringen 1:1 bereiken?
Ja, al moeten er bij 300mm best wel veel tussen en wordt de hele combi wat lastig te richten en te hanteren vooral bij erg kleine beestjes.

Setje tussenringen kan nooit kwaad overigens, soms haal je nét niet wat je wilde halen en dan kan een tussenring je aardig uit de brand helpen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_199195931
met tussenringen kun je dus dichterbij komen, ik heb ze nl wel, maar zelden gebruikt, ik heb wel het liefst de maat insect in beeld, zoals op de foto's hier boven,
wat voor iso getal zit je dan aan, met foto's zoals boven? en diafragma?
bojodo
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 28 april 2021 @ 20:41:55 #9
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199197571
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 19:05 schreef dokbojohe het volgende:
met tussenringen kun je dus dichterbij komen, ik heb ze nl wel, maar zelden gebruikt, ik heb wel het liefst de maat insect in beeld, zoals op de foto's hier boven,
wat voor iso getal zit je dan aan, met foto's zoals boven? en diafragma?
Diafragma bij voorkeur 11 en ISO maar net wat op dat moment nodig is.

Met die tussenringen kun je inderdaad nog iets dichterbij komen. Omdat het effect in verhouding staat met de brandpuntsafstand van je lens werken ze bij kortere lenzen sterker dan bij langere.

Ook hier weer, je moet er even de handigheid mee opbouwen, zowel met het werken met tussenringen als met het benaderen van een insect. Vooral met de manier van benaderen kun je meer effect hebben dan met wéér een andere lens.
De sleutel naar lekker macro'en is heel veel doen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_199208669
oke, nou ik ben weer wat wijzer, bedankt ik ga er mee aan de slag.
bojodo
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 29 april 2021 @ 20:07:11 #11
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199211023
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 17:26 schreef dokbojohe het volgende:
oke, nou ik ben weer wat wijzer, bedankt ik ga er mee aan de slag.
Succes ermee, en als het allemaal lukt: we hebben hier een macrotopic :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_199227876
oke, bedankt, ga zeker kijken bij het macrotopic.
bojodo
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')