abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
  dinsdag 27 april 2021 @ 12:46:26 #1
399061 kuolema
vermaledijd
pi_199178083
Ik woon beschermd en sinds een tijdje is hier een begeleider die dingen doet waarvan ik me afvraag of ze wel horen.

Het begon met dat hij mij belde met een privénummer op een dag dat hij niet werkte, om te vragen hoe het ging. Hij zei dat het een ‘soort van werktelefoon’ was waarmee hij belde, maar later zei hij dat het zijn persoonlijke telefoon was. (Nu twijfel ik of ik dat wel goed heb begrepen.) Hij zei dat ik hem altijd op dat nummer mag bellen.
Hij heeft een keer de dag nadat hij hier binnen was geweest vanaf dat nummer ge-sms’t dat hij het heel gezellig vond met mij, op dat moment was hij ook niet hier aan het werk.
Verder heeft hij toen ik laatst opgenomen was in de kliniek een cadeautje in mijn woning achtergelaten met een kaartje erbij van hem persoonlijk. Dat is in eerste instantie natuurlijk lief, maar ik had er geen goed gevoel bij. Ik weet dat begeleiders niets mogen aannemen van cliënten, maar hoe het andersom werkt weet ik niet.

Misschien is het voor hem gebruikelijk is om buiten zijn werk om contact te zoeken met cliënten, is hij gewoon zo, past dit bij zijn waarden, misschien doet hij niet zo bij iedereen. Maar ik durf hem er niet naar te vragen of te zeggen dat ik me er hoe dan ook niet prettig bij voel. Ik durf het ook (nog) niet bij mijn persoonlijk begeleider aan te geven omdat ik bang ben dat ze vindt dat ik moeilijk doe om niets, want het is goed bedoeld.

Nu vind ik het vervelend elke keer als hij werkt en wil ik niet meer dat hij me helpt met dingen. Dat komt ook doordat ik zijn houding in het algemeen niet zo professioneel vind en het idee heb dat hij het allemaal niet echt begrijpt of zo.

Wat denken jullie hiervan? Zien jullie het als gewoon aardig als een begeleider dit doet of is het terecht als ik er iets van zeg?
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_199178118
Geef je grenzen aan bij het begeleider als die dat niet respecteert moet je dat melden
pi_199178152
Hoi, ik ben zelf begeleider op een woongroep en het is zeker niet normaal wat hier gebeurt. Ga zsm het gesprek aan met je pber. Jij moet je prettig voelen en hij is dingen aan doen die niet horen bij een normale begeleiding.
A303C808I909D
Iedere vrijdagavond een online muziek pubquiz!
www.pubpopquiz.nl
pi_199178329
Denk dat jij spoken ziet..

Zo is iedere begeleider
pi_199178868
Ik heb meerdere begeleiding (gehad) en was altijd normaal contact via de werktelefoon. Ik heb wel verjaardagskaarten gekregen en een afscheidskaart en kaart toen ik certificaten had gehaald.
FOK! is net een groot tijdschrift
  dinsdag 27 april 2021 @ 13:58:22 #6
495022 Fcu030
Grote Mondriaan
pi_199178902
Waarom zou je het niet aan hem zelf durven vragen, maar wel durven aangeven bij jouw eigen begeleiding? Ik denk dat je zelf meer controle over het gesprek hebt als je hem zelf eerst vraagt wat er achter zit en bij een onbevredigend antwoord kun je altijd nog hogerop.
Ik maakte me snel uit de voeten dus ik ben er niet bij de hand geweest.
pi_199179185
Op zich is het onmogelijk om niet ietwat persoonlijk te worden of te zijn als je iemand persoonlijk begeleid in het leven.

Maarrrrr dit klinkt meer alsof het inderdaad wat te ver gaat.
Cadeautjes achterlaten is not done.

Tenminste we hebben het niet over een doosje merci ofzo neem ik aan.

Ook een persoonlijk telefoonnummer gebruiken is not-done.
Ze hebben gewoon een werktelefoon en er is een reden waarom dat nummer dan gebruikt dient te worden.. namelijk ter controle mocht het er op aan komen.

Maar ook om privé en werk gescheiden te houden want iedereen in dit werk weet ook wel dat het persoonlijk word uiteindelijk.

Als je het te moeilijk vind om dit bespreekbaar te maken, dan gewoon de keus die je altijd hebt en niet geweigerd kan worden : vraag om een andere begeleider.
  dinsdag 27 april 2021 @ 14:46:56 #8
399061 kuolema
vermaledijd
pi_199179548
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 april 2021 12:50 schreef Document1 het volgende:
Hoi, ik ben zelf begeleider op een woongroep en het is zeker niet normaal wat hier gebeurt. Ga zsm het gesprek aan met je pber. Jij moet je prettig voelen en hij is dingen aan doen die niet horen bij een normale begeleiding.
Dank. Denk je niet dat het netter is om het eerst aan te kaarten bij degene over wie het gaat? Het lijkt me wel makkelijker om bij de pb-er aan te geven.
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 13:05 schreef hoechst het volgende:

Zo is iedere begeleider
Ik heb wel van twee andere begeleiders een privénummer gekregen, maar dat was in een wat andere situatie. Dat vond ik ook apart, maar wel oké, fijn juist.
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 13:54 schreef Vimbavimba het volgende:
Ik heb meerdere begeleiding (gehad) en was altijd normaal contact via de werktelefoon. Ik heb wel verjaardagskaarten gekregen en een afscheidskaart en kaart toen ik certificaten had gehaald.
Waren die kaarten namens één persoon of namens een groep begeleiders?
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 april 2021 13:58 schreef Fcu030 het volgende:
Waarom zou je het niet aan hem zelf durven vragen, maar wel durven aangeven bij jouw eigen begeleiding? Ik denk dat je zelf meer controle over het gesprek hebt als je hem zelf eerst vraagt wat er achter zit en bij een onbevredigend antwoord kun je altijd nog hogerop.
Ja, daar heb je gelijk in.
Maar ik durf het dus niet.
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 14:21 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Op zich is het onmogelijk om niet ietwat persoonlijk te worden of te zijn als je iemand persoonlijk begeleid in het leven.

Maarrrrr dit klinkt meer alsof het inderdaad wat te ver gaat.
Cadeautjes achterlaten is not done.

Tenminste we hebben het niet over een doosje merci ofzo neem ik aan.

Ook een persoonlijk telefoonnummer gebruiken is not-done.
Ze hebben gewoon een werktelefoon en er is een reden waarom dat nummer dan gebruikt dient te worden.. namelijk ter controle mocht het er op aan komen.

Maar ook om privé en werk gescheiden te houden want iedereen in dit werk weet ook wel dat het persoonlijk word uiteindelijk.

Als je het te moeilijk vind om dit bespreekbaar te maken, dan gewoon de keus die je altijd hebt en niet geweigerd kan worden : vraag om een andere begeleider.
Ik begrijp dat eerste, maar dan heb je nog de keuze in wat je doet.
Het cadeautje was wel iets in de trant van een doosje merci, misschien niet echt een cadeautje te noemen, maar toch. Misschien had ik het van een ander wel oké gevonden ... het is gewoon de combinatie van dingen.

Om een andere begeleider vragen kan niet echt, want er werken elke dag andere. Sommige diensten is er maar één persoon beschikbaar, al werken ze in principe met zijn tweeën.
pi_199179591
Ik zou het gewoon aankaarten bij je pber. Ik zou nooit op persoonlijke titel een cadeau op een kamer neerleggen met een persoonlijk briefje erbij en je ook nog eens m'n privenummer geven met de boodschap dat je mij daar altijd op kan bellen. Alle alarmbellen gaan af bij mij.

En ook al bedoelt hij het allemaal vriendelijk het is niet professioneel. Dat zie je bij deze situatie.
A303C808I909D
Iedere vrijdagavond een online muziek pubquiz!
www.pubpopquiz.nl
  dinsdag 27 april 2021 @ 14:55:43 #10
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_199179669
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 14:46 schreef kuolema het volgende:

[..]

Dank. Denk je niet dat het netter is om het eerst aan te kaarten bij degene over wie het gaat? Het lijkt me wel makkelijker om bij de pb-er aan te geven.
[..]

[..]
Wat je ook zou kunnen doen is het met die begeleider zelf bespreken, en dan óók met je persoonlijke begeleider. Tegen de laatste kun je dan iets zeggen in de trant van: Luister ik heb dit met begeleider x besproken om die en die reden, en hij had er begrip voor en zal dat niet meer doen, gewoon zodat je het weet mocht hij je erover aanspreken. En als de begeleider er negatief op reageert kun je dat natuurlijk ook in zo'n gesprek vertellen.

In ieder geval, zo heb je het gelijk bij je persoonlijk begeleider aangegeven zodat de gewone begeleider ook niet eventueel de situatie kan verdraaien achter je rug om. En als hij er begrip voor heeft laat je zien dat het opgelost is, en als hij moeilijk doet kun je vragen hoe dit op te lossen.
pi_199179734
quote:

[..]

[..]

Ik heb wel van twee andere begeleiders een privénummer gekregen, maar dat was in een wat andere situatie. Dat vond ik ook apart, maar wel oké, fijn juist.
[..]

[..]

[..]

Het cadeautje was wel iets in de trant van een doosje merci, misschien niet echt een cadeautje te noemen, maar toch. Misschien had ik het van een ander wel oké gevonden ... het is gewoon de combinatie van dingen.

Om een andere begeleider vragen kan niet echt, want er werken elke dag andere. Sommige diensten is er maar één persoon beschikbaar, al werken ze in principe met zijn tweeën.
Aparte organisatie dan, maar dan heb je eigenlijk weinig keus en moet je het bespreekbaar maken.
Sowieso beginnen met geen berichten en telefoontjes van zijn privé nummer beantwoorden van hem.

Dat is toch echt niet de bedoeling.
  dinsdag 27 april 2021 @ 15:01:21 #12
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_199179740
Maar waarom vind je het een probleem als hij een beetje persoonlijk wordt? Ik denk gewoon dat hij het lief bedoelt.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  dinsdag 27 april 2021 @ 15:02:49 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199179752
Je vindt het vervelend. Dat is reden genoeg om het aan te geven.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 27 april 2021 @ 15:08:40 #14
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_199179811
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 15:01 schreef Keep_Walking het volgende:
Maar waarom vind je het een probleem als hij een beetje persoonlijk wordt? Ik denk gewoon dat hij het lief bedoelt.
Kan potentieel lief bedoeld zijn, maar als iemand zich daar onprettig bij voelt moet ie daar gewoon mee ophouden. Plus, dit soort grenzen moet je überhaupt niet eens bij in de buurt komen als begeleider in zo'n omgeving :{
  dinsdag 27 april 2021 @ 15:10:12 #15
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_199179826
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 april 2021 15:08 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Kan potentieel lief bedoeld zijn, maar als iemand zich daar onprettig bij voelt moet ie daar gewoon mee ophouden. Plus, dit soort grenzen moet je überhaupt niet eens bij in de buurt komen als begeleider in zo'n omgeving :{
Ik lees niks te erg. Hij belt met een privé nummer en liet een cadeau achter toen TS opgenomen werd. Volgens mij kan dat wel.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  dinsdag 27 april 2021 @ 15:12:03 #16
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_199179850
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 15:10 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik lees niks te erg. Hij belt met een privé nummer en liet een cadeau achter toen TS opgenomen werd. Volgens mij kan dat wel.
Misschien jouw eigen grenzen dan ook even opnieuw evalueren.. Ik zou dit als ik TS was ook onprettig vinden.
  dinsdag 27 april 2021 @ 15:14:27 #17
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_199179893
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 april 2021 15:12 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Misschien jouw eigen grenzen dan ook even opnieuw evalueren.. Ik zou dit als ik TS was ook onprettig vinden.
Bellen met privé nummer kan verschillende redenen hebben, en een cadeau achterlaten voor de cliënt als hij ziek is is gewoon lief. Denk eerder dat jij en TS antisociaal zijn.
  dinsdag 27 april 2021 @ 15:16:37 #18
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_199179927
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 15:14 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Bellen met privé nummer kan verschillende redenen hebben, en een cadeau achterlaten voor de cliënt als hij ziek is is gewoon lief. Denk eerder dat jij en TS antisociaal zijn.
Het probleem zit 'm hier vooral in de machtsverhouding natuurlijk, net als bij dokter - patient en leraar - leerling, moet je dat soort dingen gewoon niet doen. Als het een vriend of vriendin was is het een heel ander verhaal.
  Moderator dinsdag 27 april 2021 @ 15:34:06 #19
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_199180163
quote:

[..]

Ik denk het niet.
[i]Breitling - Instruments for Professionals[/i]
  dinsdag 27 april 2021 @ 15:40:20 #20
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_199180229
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 april 2021 15:16 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Het probleem zit 'm hier vooral in de machtsverhouding natuurlijk, net als bij dokter - patient en leraar - leerling, moet je dat soort dingen gewoon niet doen. Als het een vriend of vriendin was is het een heel ander verhaal.
Mijn hulpverlener heeft ook weleens iets voor mij gekocht. Is vooral lief.
pi_199180328
quote:

Zo is iedere begeleider
Nee.

quote:

[..]

Nee. TS wil dit niet, dus nee, dat kan niet. En daar is niets 'antisociaals' aan, hoe kom je er bij zeg.

quote:
1s.gif Op dinsdag 27 april 2021 12:50 schreef Document1 het volgende:
Dit, echt doen TS.
Andreas Granqvist, född 16 april 1985 i Påarp i Skåne län, är en svensk fotbollsspelare som spelar för Helsingborgs IF och det svenska laget.
  dinsdag 27 april 2021 @ 15:53:52 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199180366
quote:

[..]

Wat dacht je van het respecteren van mensen hun grenzen? En mag TS niet zelf bepalen waar haar grenzen liggen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_199180424
quote:
Het is geen directe collega van je in een gelijkwaardige situatie waarin ik die vlieger vind opgaan. Het is belangrijk dat jij je pb-er hierover in vertrouwen neemt en dan kun je het eventueel alsnog bij diegene zelf aankaarten als je dat graag wilt (en dan kun je zijn reactie ook terugkoppelen aan je pb-er).
Op dinsdag 23 maart 2021 14:05 schreef JochemSjakie het volgende:
The old switcheroo. @:Stepperoller is nu al een legende _O_
pi_199180958
quote:

Zo is iedere begeleider
Seriously? Ik vind het onprofessioneel.

Daarnaast lijkt het alsof hij TS probeert te versieren.
  dinsdag 27 april 2021 @ 16:54:43 #25
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199181096
Dat je het niet leuk vind is al reden genoeg om het aan te geven en dan moet je het gewoon doen op de manier waar jij je het prettigst bij voelt, als dat direct bij je persoonlijke begeleider is en niet het gesprek aan wil gaan met degene die de grenzen dan wel of niet onbewust/onschuldig overschrijdt dan moet je het gewoon doen. Het lijkt mij dat er protocollen zijn en dat die persoon ze negeert en dan mag hij zelf de consequenties ervaren. Zoals jij het beschrijft is dit gewoon grensoverschrijdend gedrag.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
Vrijheid
Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"
pi_199181139
het klinkt ook niet aardig,en grenzen zijn belangrijk.
Maar die geef je aan dat die aan dat ie te ver gaat?, Het kan ook andersom trouwens, maar daar heb je geen zak aan.

Misschien speelt ie een beetje, met grenzen.
“Every normal man must be tempted, at times, to spit on his hands, hoist the black flag, and begin slitting throats.” H. L. Mencken
pi_199181209
Eh, ja .. We kunnen hier alleen maar raden en aannames maken over zijn motivaties of intenties. Het kan zijn dat hij inderdaad een persoonlijkere relatie van wellicht een meer romantischere vorm nastreeft. Het kan ook zijn dat hij erg begaan met zijn cliënten is, en dat op deze persoonlijke manier uit. Welke het is, geen idee.

Máár dat maakt helemaal niets uit. Feit blijft dat jij je er ongemakkelijk bij voelt, en dat is echt het enige wat telt. Of hij er nou wel of geen 'bedoelingen' bij heeft doet er verder niet toe.

Helaas lijkt dit niet een van die dingen die zichzelf oplost, en hoewel jij niet verantwoordelijk bent voor deze situatie, zal je wel degene moeten zijn die hierin stappen onderneemt om de situatie te verbeteren.

En stap 1 is denk ik door je ongenoegen kenbaar te maken bij de leiding van je woongroep. Dat hoeft imo niet bij hem als je dat te moeilijk vindt, en kan ook bij een andere leidinggevende of vertrouwenspersoon oid. Is die er? Iemand waarbij je je wel comfortabel voelt?

Probeer in dat gesprek te vermijden dat je hem beschuldigt van bepaalde intenties of bewust gedrag, en houd het bij hoe jij je voelt door concrete gebeurtenissen. "Ik voel me x en y, wanneer mijn begeleider een cadeautje met persoonlijk kaartje in mijn woning achterlaat". Jij wilt graag een wat formelere begeleider-cliënt verstandshouding, met wat scherpere grenzen. En daar is absoluut niets mis mee.

[ Bericht 3% gewijzigd door probeer op 27-04-2021 17:19:37 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_199181243
quote:

[..]

Ok, heel basaal .. Snap je dat intentie en perceptie twee verschillende dingen zijn? Dat bij menselijke interacties, 'hoe iets bedoeld wordt' vaak genoeg niet overeen komt met 'hoe datgene door de ander opgevat of beleefd wordt'?

Edit:

Ok, een persoonlijke anekdote .. Mijn oma heeft de laatste 3 weken van haar leven in een hospice doorgebracht. Nu weet ik niet of je ervaring hebt met de mensen die daar werken .. stel je de meest zorgzame, empathische en zachtaardige persoon mogelijk voor. Vermenigvuldig dat met 10, en dan heb je zo ongeveer de gemiddelde hospice zorgverlener te pakken. Zo ook de verzorgster van mijn oma, een geweldige vrouw die ik de rest van mijn leven intens dankbaar zal blijven voor wat ze voor mijn oma betekende in die 3 weken, en al de aandacht, zorg, warmte en kalmte die ze haar gaf.

In de minuten na oma's overlijden met haar familie aan de rand van haar bed, voelde ik zo'n intens verdriet dat ik figuurlijk maar blijkbaar ook deels letterlijk helemaal in elkaar kroop. Waar mijn familie steun bij elkaar zocht in omhelzingen, zat ik daar alleen aan haar voeteneinde. Die verzorgster merkte dat, en wilde haar steun tonen door haar hand op mijn schouder te leggen. Een hand met dezelfde warmte en empathie die ze oma gaf, niets anders dan pure goede bedoelingen.

In 28 levensjaren, met meerdere geweldssituaties, een gelukkig kleiner aantal onaangename seksuele ervaringen en twee prostaatonderzoeken achter de rug, heb ik echt nog nooit zó sterk gevoeld dat iemand inbreuk maakte op mijn persoonlijke ruimte, mijn lichamelijke integriteit. Vanaf het moment dat haar vingers mijn schouder raakte, ervoer ik het alsof er inbreuk op me gepleegd werd. Gevoelsmatig veel sterker dan die ene keer dat een vechtende dronken randdebiel zijn zakmes in het schouderblad van een voorbijganger, ik, stak. Terwijl ik in deze situatie meteen en volledig wist dat haar hand echt alleen maar de beste bedoelingen had.

Ik kreeg er met moeite uit of ze haar hand van mijn schouder wilde halen, waardoor zij begreep dat in dat moment mijn ervaring en behoeften echt mijlenver lagen van haar liefdevolle aanbod van steun. En dat was dat. We hebben daarna nog aangenaam kunnen praten.

[ Bericht 9% gewijzigd door probeer op 27-04-2021 17:59:26 ]
pi_199181258
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 april 2021 15:02 schreef Lienekien het volgende:
Je vindt het vervelend. Dat is reden genoeg om het aan te geven.
Dit inderdaad.
pi_199181361
quote:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Namens een paar begeleiders. Behalve de afscheidskaart omdat ze wegging. Maar ze had een kaart voor iedere client die ze had begeleid.

[ Bericht 8% gewijzigd door Vimbavimba op 27-04-2021 19:12:55 ]
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_199181628
Ik vind de twijfels over de professionaliteit van deze persoon op zichzelf reden genoeg om het te bespreken, ook als TS' zelf zich er nog perfect comfortabel onder had gevoeld.

Hoe dit wordt bedoeld door de onprofessionele begeleider is in ieder geval volkomen irrelevant voor het aankaarten hiervan.
pi_199181799
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 17:43 schreef Stepperoller het volgende:
Ik vind de twijfels over de professionaliteit van deze persoon op zichzelf reden genoeg om het te bespreken, ook als TS' zelf zich er nog perfect comfortabel onder had gevoeld.
Dat zou imo niet het onderwerp van het gesprek moeten zijn. Die twijfels over zijn professionaliteit zijn niet aan TS om te bespreken. Dat is aan zijn leidinggevenden en mogelijk collega's. TS kan het denk ik het beste alleen bij haar ongemak houden, en haar behoefte om dat ongemak weg te nemen.

quote:
Hoe dit wordt bedoeld door de onprofessionele begeleider is in ieder geval volkomen irrelevant voor het aankaarten hiervan.
Helemaal mee eens.
  dinsdag 27 april 2021 @ 18:00:13 #33
491725 Abid
Breedbekpaki
pi_199181823
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 15:01 schreef Keep_Walking het volgende:
quote:

[..]

Alle bedoelingen terzijde. Ts woont beschermd vanwege een reden, beschermd wonen lijkt me ook dat je moet wonen op een prettige manier. Stel dat de man het goed bedoelt en geen bijbedoelingen heeft dan nog maakt zijn gedrag ts nerveus of onzeker. Dat is het tegenovergestelde van wat hij zou moeten doen.

Bij mij gaan er overigens wel wat rode vlaggen af, maar stel dat hij geen bijbedoelingen heeft en alles goed bedoelt. Dan nog zorgt dat ervoor dat ts zich niet prettig voelt en uiteindelijk is dat het grote probleem. Ts moet zich weer prettig kunnen voelen.
  dinsdag 27 april 2021 @ 18:12:34 #34
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_199181994
quote:

[..]

Dat is niet lief, dat is misschien lief bedoeld maar is vooral onprofessioneel. En als je iemand echt moet spreken (wat nu niet zo lijkt maar oké) en je hebt geen werktelefoon bij je dan zijn er natuurlijk manieren om je privénummer af te schermen.

Kuo, als jij dit te ver vindt gaan (had ik ook gevonden) ga er mee naar degene waar jij je prettig bij voelt. Je hoeft niet eerst met hem te praten enzo.
Zulk gedrag is onprofessioneel, hoe goed het ook bedoeld kan zijn. Het hoeft ook niet eens echt vormen aan te nemen waar mensen dan vaak aan gaan denken maar klein grensoverschrijdend gedrag kan een heel grote impact hebben op mensen die al kwetsbaar zijn.
pi_199182025
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 17:58 schreef probeer het volgende:

[..]

Dat zou imo niet het onderwerp van het gesprek moeten zijn. Die twijfels over zijn professionaliteit zijn niet aan TS om te bespreken. Dat is aan zijn leidinggevenden en mogelijk collega's. TS kan het denk ik het beste alleen bij haar ongemak houden, en haar behoefte om dat ongemak weg te nemen.
Wat mij betreft net zo goed als ze die twijfels heeft, want TS moet kunnen vertrouwen op het professioneel handelen van een begeleider. En het is de taak van de begeleider dat er geen onduidelijkheid over zijn professionaliteit ontstaat door bijvoorbeeld niet om onduidelijke redenen zijn cliënt pro-actief te SMSen vanaf een privénummer. TS kan dat prima aankaarten zonder daarbij gelijk een waardeoordeel te vellen dat aan leidinggevenden en mogelijk collega's is.
pi_199182338
Ik heb tot vorig jaar ook een begeleider gehad mbt arbeidsreintegratie die het waarschijnlijk allemaal lief bedoelde. Maar ze ging elke keer weer over mijn grenzen. Op mij kwam het over dat ze een moedercomplex had en mij schattig vond en voor mij wilde zorgen. Ik ben een volwassen man en als ze mij oprecht wilde helpen, had ze naar mij kunnen luisteren om proberen te begrijpen waar ik tegenaan loop en wat ik nodig heb om daar beter mee om te gaan. Ik zat niet te wachten op een zuster Clivia die mij continu wilde betuttelen.

Ik denk dat dat mens ADHD heeft. Hoeft helemaal niet erg te zijn, maar wel als ze het stellig van zichzelf ontkent en haar werk doet om niet met haar eigen sores geconfronteerd te worden.
pi_199182657
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 17:58 schreef probeer het volgende:

[..]

Pardon?!

Het gaat nota bene over het leven van TS waar die begeleider zich mee bemoeit. Als zij de indruk heeft dat hij niet professioneel handelt dan is het wel degelijk belangrijk dat zij dat bespreekt.

Ze zit daar weliswaar vanwege een psychische aandoening, maar dat betekent niet dat ze achterlijk is en al helemaal niet dat ze geen inspraak heeft over nota bene haar eigen leven.
pi_199182901
Je TT zegt het al. Ongeacht de intenties van je begeleider gaat hij over je grenzen heen. En dat is nooit de bedoeling.

Dit moet je echt met iemand bespreken. Want wellicht bedoelt hij het goed, maar dan zal het ook nooit zijn bedoeling zijn dat jij je er ongemakkelijk door gaat voelen. Door het te bespreken wordt dat duidelijk voor hem.

Los van het professionele aspect, waarvan ik denk dat hij ook over grenzen heen gaat.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  dinsdag 27 april 2021 @ 21:46:12 #39
399061 kuolema
vermaledijd
pi_199185236
Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik moet dan toch maar de moed bijeenrapen om het ter sprake te brengen. Ik ga er nog even over nadenken bij wie en hoe.
Bij mijn pb-er is het makkelijkst (maar alsnog moeilijk), maar ik wil eigenlijk toch eerst aan degene om wie het gaat vragen hoe het nu precies zit met dat telefoonnummer, en misschien komt het dan wel vanzelf dat ik kan aangeven dat ik het niet prettig vind.

[ Bericht 23% gewijzigd door kuolema op 27-04-2021 21:52:34 ]
pi_199185346
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 21:46 schreef kuolema het volgende:
Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik moet dan toch maar de moed bijeenrapen om het ter sprake te brengen. Ik ga er nog even over nadenken bij wie en hoe.
Bij mijn pb-er is het makkelijkst, maar ik wil eigenlijk toch eerst aan degene om wie het gaat vragen hoe het nu precies zit met dat telefoonnummer, en misschien komt het dan wel vanzelf dat ik kan aangeven dat ik het niet prettig vind.
^O^

Kan inderdaad lastig zijn het ter sprake te brengen. Misschien dat een briefje of mailtje ook een eerste aanzet kan zijn? Als dat minder lastig is.

Jij moet je zo prettig mogelijk voelen waar je woont en dat doe je nu niet. Goed dat je het gaat aankaarten.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_199190404
Ik vind dit niet normaal. Ik zou het aan je pb-er doorgeven. Kies de makkelijkste weg, ipv de moeilijke , namelijk niet aan degene om wie het gaat, maar direct aan je pb-er. Je hebt al moeilijkheden, dus waarom nog moeilijker maken dan het al is :)
  woensdag 28 april 2021 @ 12:54:20 #42
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_199191765
Hij zal het vast goed bedoelen maar als je er zelf nare gevoelens van krijgt moet je dit natuurlijk direct aangegeven.
  woensdag 28 april 2021 @ 14:04:09 #43
450228 LeesFoknl
Schrijf ook graag.
pi_199192502
:N :N Stank voor dank :'( :'( :'(

_O- _O- Haha, glapje.

Maar serieus, er zal beslist een hoofd, chef, superieur zijn, of een vertrouwenspersoon. Vertel diegenen je verhaal. Zeg tegen die chef, vertrouwens oid persoon, dat je het begrijpt dat ie het aardig bedoelt (zelfs als ie je leuk vindt en een oogje op je heeft is het ook aardig bedoeld) maar dat jij er niet van houdt. Dan zal er een gesprekje volgen met hem door iemand van het begeleidingsteam of zijn superieur en dan zal het zeer vermoedelijk wel goed komen. Men wordt immers niet als professioneel geboren.
Zou dat niet voldoende zijn moet je gewoon weer aan de bel trekken bij het team.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_199207546
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 13:54 schreef Vimbavimba het volgende:
Bij langdurig contact heb ik ook wel eens een kaartje gehad, maar gebruikelijk is het zeker niet. Ook omdat het over jarenlang contact ging, wist ik wat ik aan de ander had en dat ik er niks achter hoefde te zoeken. Goed overigens, dat TS aan de bel heeft getrokken. Het voelt toch wel altijd wat ongemakkelijk om problemen over een hulpverlener aan te kaarten.
pi_199214489
Ik heb gevraagd hoe het zit met dat telefoonnummer en het is toch een werktelefoon (hij had het wel een privénummer genoemd), en er zijn een paar andere mensen die hij ook buiten zijn werktijden contacteert uit betrokkenheid. Nu weet ik niet of ik het nog wel wil neerleggen bij mijn pb-er. Want ik heb het zelf al kunnen bespreken, in ieder geval deels, en ik ben bang dat ik hem onbedoeld in een kwaad daglicht stel als ik het met mijn pb-er bespreek, maar aan de andere kant voelt het nog niet oké.
pi_199214514
Misschien is het beter als ik het probeer te veralgemeniseren naar dat ik mijn grenzen niet altijd durf aan te geven bij de mensen die hier werken.

[ Bericht 25% gewijzigd door kuolema op 29-04-2021 23:57:17 ]
pi_199214634
als het niet okay voelt, zit het niet okay, en daar zit jouw grens.
“Every normal man must be tempted, at times, to spit on his hands, hoist the black flag, and begin slitting throats.” H. L. Mencken
  vrijdag 30 april 2021 @ 00:06:08 #48
399061 kuolema
vermaledijd
pi_199214638
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 17:05 schreef probeer het volgende:
Eh, ja .. We kunnen hier alleen maar raden en aannames maken over zijn motivaties of intenties. Het kan zijn dat hij inderdaad een persoonlijkere relatie van wellicht een meer romantischere vorm nastreeft. Het kan ook zijn dat hij erg begaan met zijn cliënten is, en dat op deze persoonlijke manier uit. Welke het is, geen idee.

Máár dat maakt helemaal niets uit. Feit blijft dat jij je er ongemakkelijk bij voelt, en dat is echt het enige wat telt. Of hij er nou wel of geen 'bedoelingen' bij heeft doet er verder niet toe.

Helaas lijkt dit niet een van die dingen die zichzelf oplost, en hoewel jij niet verantwoordelijk bent voor deze situatie, zal je wel degene moeten zijn die hierin stappen onderneemt om de situatie te verbeteren.

En stap 1 is denk ik door je ongenoegen kenbaar te maken bij de leiding van je woongroep. Dat hoeft imo niet bij hem als je dat te moeilijk vindt, en kan ook bij een andere leidinggevende of vertrouwenspersoon oid. Is die er? Iemand waarbij je je wel comfortabel voelt?

Probeer in dat gesprek te vermijden dat je hem beschuldigt van bepaalde intenties of bewust gedrag, en houd het bij hoe jij je voelt door concrete gebeurtenissen. "Ik voel me x en y, wanneer mijn begeleider een cadeautje met persoonlijk kaartje in mijn woning achterlaat". Jij wilt graag een wat formelere begeleider-cliënt verstandshouding, met wat scherpere grenzen. En daar is absoluut niets mis mee.
Dit lijkt me goed. Het is niet mijn intentie om hem ergens van te beschuldigen.
pi_199214664
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 00:06 schreef kuolema het volgende:

[..]

Dit lijkt me goed. Het is niet mijn intentie om hem ergens van te beschuldigen.
als jij je raar voelt, dan ga ik er van uit dat dat terecht is, maar deze moeilijke positie is ook niet makkelijk.

Als je gewoon steeds herrinerd dat grenzen, ok jouw grenzen, belangrijk zijn, kom je een paar stappen verder.

Ik zou hier bivoorbeeld via, jou op een hele gemene manier kunnen uitschelden, maar dan is het de bedoeling dat jij zegt, hey hou eens op dat rare gedrag, en als je dat niet durft, dan moet je toch gaan kijken hoe je van die rare pb-er afkomt.
pi_199214686
Ik heb wel eens mee gemaakt dat een hulpverlener een extreem lekkker wijf was, die met mij wilde zoenen ofzo. En toen binnen 1 seconde dacht ik, hoe gaan we jouw leven nu niet vernietigen?.

Het feest ging niet door, omdat ik vond dat het ongepast was en ik haar niet wilde opzadelen met wat zij niet, als hulpverlenber, aan een grensje te ver.
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')