abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 26 april 2021 @ 21:25:35 #1
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199170559
En dat is best kuttig.

Achtergrondverhaaltje: 5 jaar geleden is de achtertuin ingericht als onderhoudsvrij, in de oude achtertuin was ook al (lokaal) een japanse duizendknoop in de achtertuin. De hovenier heeft destijds alle grond hergebruikt in de hele achtertuin dus nu is die plant overal waar het verbouwd is. Gelukkig niet overal overal maar wel in de 4 bakken en de zijkant van de tuin over de hele lengte.

Ik heb me 2 dagen geleden kwaad gemaakt toen ik ze weer de kop op zag steken en heb met een schep zoveel mogelijk de wortelen gevolgd tot hun eindpunt, met succes dacht ik. heb een halve vuilniszak met wortelen gevuld.

Vandaag merkte ik dat ik het niet helemaal juist had en zag ik dus de volgende exemplaren naar boven komen. Vorig jaar hebben we een tijdje niets aan de tuin gedaan en heeft het een fruitstruikje kapot gemaakt, deze heeft het ternauwenood overleeft met 1 tak en zie nu wel dat het op zich weer goed zou moeten gaan.

Maar ik heb het gegoogled en zie dat het eigenlijk een beetje hopeloos is als ik tussen de regels doorlees.

Maar van alle opties die een kans van slagen/beheersen hebben twijfel ik tussen drie.

• Elke week tot de wortel uitgraven en zodoende het onkruid uit te putten
• Alles af te graven tot een meter of meer, de aarde te zeven voor de wortelen en op goed geluk weer terug te storten
• Uitgraven tot een meter of meer, de gebruikte aarde wegbrengen naar de vuilstort en nieuwe aarde erin te proppen.

Optie twee heeft kostentechnisch de voorkeur, optie één qua arbeid die erbij komt kijken (per keer, niet in totaleit en dan moet ik het ook volhouden, best een dingetje maar moet lukken, heb er nu een erekwestie van gemaakt) maar optie drie is denk ik uiteindelijk wel de optie met de beste kans van slagen (al lees ik dat het 2 tot 7 ( ;( ) meter diep kan gaan).

Dus zijn er hier ervaringsdeskundigen die het spul succesvol weg hebben gekregen? En zo ja, wat hebben jullie gedaan? Hoeft niet één van bovenstaande drie te zijn hoor, napalm strooien en de fik erin is ook best. (of vooral jullie eigen tips dus)

Dank! xoxo
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  maandag 26 april 2021 @ 21:32:53 #2
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199170737
En ja, een onderhoudsvrije achtertuin met een duizendknoop infectie is best ironisch te noemen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Spellchecker maandag 26 april 2021 @ 21:37:50 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_199170874
Lekkere hovenier .....

Ik zou de duizendknoop uitputten .... kokend water erop schijnt te helpen.

En elektrische schokken ......

sterkte!
pi_199170967
MCCP puur met een kwast en rubber handschoen aanbrengen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  maandag 26 april 2021 @ 21:43:22 #5
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199171028
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 21:37 schreef maily het volgende:
Lekkere hovenier .....

Ik zou de duizendknoop uitputten .... kokend water erop schijnt te helpen.

En elektrische schokken ......

sterkte!
Ja die heb ik ook gelezen inderdaad. Dank :). Uitputten is alleen maar langzamer laten gaan en dat is ook wel fijn maar binnen nu en een paar jaar wil ik er echt wel af zijn eigenlijk. Uitputten is elk jaar weer hetzelfde riedeltje.

Ik las ook dat afdekken werkt! Maar dan ben je wel je tuin 5 jaar kwijt :'). Teringspul, en die hovenier wens ik aambeien en een infectie in zijn scrotum toe inderdaad.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  maandag 26 april 2021 @ 21:46:29 #6
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199171131
quote:
1s.gif Op maandag 26 april 2021 21:41 schreef halfway het volgende:
MCCP puur met een kwast en rubber handschoen aanbrengen.
MCPP bedoel je? En alleen op de plant of uitgraven en op de wortel? Las ook dat in de wortel injecteren tegenwoordig mag maar het zit me een beetje tegen omdat ik de rest van de tuin niet dood wil maken zeg maar. Dank, ik denk er nog ff over na.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  maandag 26 april 2021 @ 22:17:23 #7
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199171835
quote:
5s.gif Op maandag 26 april 2021 21:46 schreef jogy het volgende:

[..]

MCPP bedoel je? En alleen op de plant of uitgraven en op de wortel? Las ook dat in de wortel injecteren tegenwoordig mag maar het zit me een beetje tegen omdat ik de rest van de tuin niet dood wil maken zeg maar. Dank, ik denk er nog ff over na.
Heb je wel een onderhoudsvriendelijke tuin to the max 8-) .
  maandag 26 april 2021 @ 22:18:58 #8
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199171861
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 22:17 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Heb je wel een onderhoudsvriendelijke tuin to the max 8-) .
Kan ik net zo goed gewoon beton gaan storten en een paar potten neerzetten. Maar nee :P .
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  maandag 26 april 2021 @ 22:22:26 #9
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199171934
Maareh, ik heb ff over dat goedje gelezen. Als je dat in de plant injecteert, help je toch niet de rest van de grond naar z'n grootje? Tis wat anders als je het rond gaat spuiten zeg maar. En in het uiterste geval als het echt het bodemleven kapot heeft gemaakt, graaf je die bakken leeg en doe je er weer een halve meter of meer goeie grond in terug.

Het is rotspul en liever niet gebruiken. Maar in jouw geval...

Zit je wel nog met het probleem dat het klinkt alsof je niet 1 duizendknoop in je tuin hebt, maar met dank aan die tuinman, heel veel losse duizendknopen. Die moet je dan 1 voor 1 af.
  maandag 26 april 2021 @ 22:26:25 #10
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199172022
quote:
1s.gif Op maandag 26 april 2021 22:22 schreef bleiblei het volgende:
Maareh, ik heb ff over dat goedje gelezen. Als je dat in de plant injecteert, help je toch niet de rest van de grond naar z'n grootje? Tis wat anders als je het rond gaat spuiten zeg maar. En in het uiterste geval als het echt het bodemleven kapot heeft gemaakt, graaf je die bakken leeg en doe je er weer een halve meter of meer goeie grond in terug.

Het is rotspul en liever niet gebruiken. Maar in jouw geval...

Zit je wel nog met het probleem dat het klinkt alsof je niet 1 duizendknoop in je tuin hebt, maar met dank aan die tuinman, heel veel losse duizendknopen. Die moet je dan 1 voor 1 af.
Goed punt wel, ik leg de optie voor mezelf weer op tafel. Het zijn inderdaad een tiental knopen voor mij om te ontdekken en uit te graven/ injecteren, dus is wel ff een bezigheidje.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 27 april 2021 @ 00:14:00 #11
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199173232
Varken kopen.
Huilen dan.
pi_199173285
Elke week kokend water opgieten. Maar vooral zien weg te krijgen door een put van een meter diep te graven en aarde wegbrengen waar het gereinigd wordt.
Kap er nadien nette aarde in. dan zou het moeten lukken.
Cindy De Vuyst
  dinsdag 27 april 2021 @ 04:34:12 #13
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199173989
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 april 2021 00:14 schreef Isdatzo het volgende:
Varken kopen.
Heb jij volgend weekend nog wat te doen? (Hihaho)

En ik lees dat varkens en schapen het idd eten maar verder alles lekkerder vinden dan duizendknoop dus zal ik de hele tuin leeg moeten maken, is ook niets.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_199174129
quote:
10s.gif Op maandag 26 april 2021 22:18 schreef jogy het volgende:

[..]

Kan ik net zo goed gewoon beton gaan storten en een paar potten neerzetten. Maar nee :P .
Dat groeit duizendknoop gewoon doorheen, dus dat zal niet helpen, alleen heel veel meer wel opleveren...
Sterkte ermee.
pi_199174157
Wij hebben (hoop hadden) het ook in onze tuin. Injecteren met glyfosaat (roundup) werkt ook. Maar met alle oplossingen geld volhouden en de plant verzwakken.
  dinsdag 27 april 2021 @ 10:48:08 #16
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199175987
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 07:08 schreef DikDikkie het volgende:
Wij hebben (hoop hadden) het ook in onze tuin. Injecteren met glyfosaat (roundup) werkt ook. Maar met alle oplossingen geld volhouden en de plant verzwakken.
Dank je, en als je roundup erin spuit blijft het hoofdzakelijk in de wortel of verspreid het zich? (voor zover je weet)
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_199176285
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 april 2021 04:34 schreef jogy het volgende:

[..]

Heb jij volgend weekend nog wat te doen? (Hihaho)

En ik lees dat varkens en schapen het idd eten maar verder alles lekkerder vinden dan duizendknoop dus zal ik de hele tuin leeg moeten maken, is ook niets.
Duizendknoop is ook voor mensen eetbaar, het is familie van de rabarber, en dus op min of meer dezelfde manier te bereiden. Supergezond ook nog eens.
  dinsdag 27 april 2021 @ 11:20:32 #18
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199176447
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 11:09 schreef Farenji het volgende:

Supergezond ook nog eens.
Beetje afhankelijk van de hoeveelheid roundup die je ervoor gebruikt hebt :P .
Huilen dan.
pi_199179170
Ik had hier ook duizendknoop (denk / hoop ik) en ik heb de oplossing 'uitputten' gekozen. Ik kreeg er wel lol in om elke week 20 minuten te speuren en het uit te trekken. Ik heb het dit jaar nog niet gezien, zat toevallig gisteren te kijken op de plek waar het allemaal vandaan kwam (onder een muur door ja).

Ben in 2017 begonnen, toen was het een betegeld en ommuurd terrein met als enige groei duizendknoop, een immense braam :X :X en wat paardebloemen. Toen ik tegels ging verwijderen voor plantjes begon de duizendknoop zijn naam als pioniersplant snel waar te maken. Ik heb dus inderdaad 3 jaar gedaan over het terugdringen maar vorig jaar was het al bijna niets meer. En ik herken de scheuten inmiddels heel snel, ook tussen allerlei andere plantjes. Zorg er dus inderdaad voor dat je ook de kleine stukjes goed opruimt (soms gaan ze stuk als je ze uittrekt en dan staan er volgende week opeens 3 waar er eerst 1 stond...). En in de grijze container dus. Maar dat had je al door met dank aan je hovenier. }:|

De braam was meer werk. En pijnlijker. Duizendknoop is verder onschuldig.
  dinsdag 27 april 2021 @ 14:36:48 #20
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199179401
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 11:09 schreef Farenji het volgende:

[..]

Duizendknoop is ook voor mensen eetbaar, het is familie van de rabarber, en dus op min of meer dezelfde manier te bereiden. Supergezond ook nog eens.
Haha, dank je! Ik was inderdaad benieuwd of het eetbaar was. Zal ff googlen of cavia's het ook mogen want dan kunnen we er nog iets mee :Y).
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_199185247
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 april 2021 10:48 schreef jogy het volgende:

[..]

Dank je, en als je roundup erin spuit blijft het hoofdzakelijk in de wortel of verspreid het zich? (voor zover je weet)
Op de plekken waar nog andere planten stonden heb ik geen effect gezien dat het zich verspreid.
  dinsdag 27 april 2021 @ 22:06:21 #22
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199185656
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 21:46 schreef DikDikkie het volgende:

[..]

Op de plekken waar nog andere planten stonden heb ik geen effect gezien dat het zich verspreid.
Dan denk ik dat ik dat erbij ga doen als ik wortelen niet ver genoeg uit kan graven. Goeie combi. Dank weer :).
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  maandag 3 mei 2021 @ 12:06:57 #23
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_199259548
Heb er ook jaren ruzie mee gehad. Dacht alles eruit gespit te hebben maar kwam net zo hard terug. Toen jaar afgedekt. Geen gezicht en na een jaar kwam het teringspul weer terug. Gelukkig nu verhuisd, nieuwe bewoner, succes...
To BG or not to BG!
pi_199260922
Ik woon in de stad en hier is een park in de buurt en al het gras is daar verdwenen voor Japanse Duizendknoop
Cindy De Vuyst
  maandag 3 mei 2021 @ 16:58:34 #25
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199263530
quote:
0s.gif Op maandag 3 mei 2021 12:06 schreef oppiedoppie het volgende:
Heb er ook jaren ruzie mee gehad. Dacht alles eruit gespit te hebben maar kwam net zo hard terug. Toen jaar afgedekt. Geen gezicht en na een jaar kwam het teringspul weer terug. Gelukkig nu verhuisd, nieuwe bewoner, succes...
Ja,het lijkt er inderdaad op dat afgraven, aarde als chemisch afval te beschouwen en wegbrengen naar de vuilstort of verhuizen de twee snelle opties zijn. Verdomme :').

Maar van het weekend weer de kopjes met zo veel mogelijk wortel uitgegraven en het lijkt erop dat als je het wekelijks doet dat ik dan een kwartiertje bezig ben, is wel te doen. Het moet nog echt lekker weer worden dus wie weet. Maar vooralsnog denk ik dat het wel goed komt.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')